Jump to content

xt600

Super Membru
  • Content Count

    4,399
  • Joined

  • Last visited

About xt600

  • Rank
    Expert

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Motocicleta
    Yamaha
  • Numar Moto
    Fara importanta

Recent Profile Visitors

844 profile views
  1. @Method bate campii cu gratie. Si-a facut un ideal din a darama "mitul pilotului dezvoltator" si face tot felul de generalizari, lipsite de orice sens. Cum spui si tu, pilotii dau feedback, care este baza, fundamentul, dezvoltarii motocicletei. Din acest punct de vedere, pilotul participa direct si nemijlocit la procesul de dezvoltare. In special pilotul nr. 1 are un rol crucial in acest proces, practic in jurul lui se dezvolta motocicleta. Feedbak-ul asta se da in doua moduri: prin datele de telemetrie obtinute dupa fiecare iesire pe circuit si prin dialogul dintre pilot si ingineri, seful de proiect, etc. Degeaba ai niste date de telemetrie beton, daca pilotul nu ofera informatii, care tin de feelingul lui pe motocicleta, adica exact ceea ce face Pedrosa, in filmuletul postat. Aici se face diferenta intre piloti. Sunt piloti care merg tare, ofera date importante, dar nu sunt capabili sa simta prea multe sau sa explice ceea ce simt. Ne aducem aminte declaratiile lui Vin, care supnea ca este rapid, dar nu intelege de ce.. Sunt alti piloti, foarte experimentati, cu un feeling deosebit (vezi Rossi, Pedrosa, mai era Edwards, pt cine isi aduce aminte), care nu numai ca pot explica ce simt, dar pot indica si unde sunt problemele si eventual stiu ce sa ceara echipelor si chiar uzinei. Cel mai bun exemplu in acest sens este Rossi. In concluzie, rolul pilotului in dezvoltare tine de politica fiecarei echipe in parte, in functie de ce piloti au la dispozitie. Una este sa ai o garnitura de piloti tineri, neexperimentati, sau care nu se pricep sa comunice cu echipa si una este sa ai un pilot ca Rossi, MM, Pedrosa, etc, care stiu ce vor si se implica mai mult in procesul de dezvoltare. De pilda, dupa testele de la Barcelona, Rins a declarat ca noul cadru ii ofera o mai buna stabilitate pe franare, dar nu este la fel de bun pe viraje. Si declara mai departe ca echipa va lua o decizie, care sasiu il vor folosi mai departe, dupa analiza datelor de telemetrie. Asadar, Rins nu are un cuvant foarte greu de spus, cand vine vorba cu ce evolutie a motocicletei va concura. Acesta este insa un caz particular, care nu poate fi generalizat. La Yamaha, cu siguranta, lucrurile merg altfel, la Honda la fel, etc.. Asadar, dupa cum vad eu problema, unii piloti sunt mai dezvoltatori decat altii, dupa cum au si statut diferit in cadrul echipelor, inteleg mai bine sau mai putin bine problemele de mecanica, inginerie, etc.
  2. Sa "dezvolte"ce?? Pai ca sa dezvolte ceva trebuie: 1. sa inteleaga motocicleta, sa identifice punctele slabe, sa arate cu degetul unde trebuie imbunatatiri. Ori el se chinuie de jumatate de sezon sa isi puna spatar la fotoliu si suporti pentru genunchi (nu mai vorbim ca nici un pilot pana acum nu a avut si nu are nevoie de asa ceva), ceea ce nu este in regula. La Ducati i-a trebuit un sezon si jumatate ca sa faca ajustarile de ergonomie, pe care un pilot cu scaun la cap le face in prima sesiune de teste din intersezon, eventual si intr-a doua. Ce feedback da un pilot in aceste conditii?? Cum spunea un coleg mai sus, ajustarea fotoliului nu inseamna dezvoltare. Nu este singurul pilot intr-o asemenea situatie. Vinales este de trei sezoane la Yamaha si nu intelege nimic. Deci se poate si mai rau. 2. sa poata oferi echipei date de telemetrie utilizabile,ori asta inseamna ca trebuie sa impinga motocicleta aia la100% din potentialul ei. In acest moment, Lorenzo nu cred ca scoate nici 95%. Chiar daca Honda ar dori sa ii faca o mobra pe gustul lui, nu au date pe care sa se bazeze. Daca stau sa ma gandesc bine, nici la Yamaha nu a "dezvoltat" nimic.
  3. Ai inteles destul de bine. Ducati este subvirator si folosesc frana spate ca sa faca cam ce spui tu. Ma pui la grea munca, dar am sa incerc sa il caut. Nu imi strica sa il mai citesc si eu. Nah ca am gasit: interviul lui Bartolozzo: https://www.crash.net/motogp/interview/283337/1/exclusive-lorenzo-bortolozzo-brembo-interview Si aici interviul cu Petrux: https://www.crash.net/motogp/news/248601/1/petrucci-lorenzo-made-the-difference-in-jerez Vezi ca explica Petrux in articolul pe care l-am postat mai sus.
  4. Este pe undeva un interviu cu un tip de la Brembo, care afirma ca toti pilotii folosesc frana spate pe viraj. De asemenea, mai este un interviu cu Petrucci, de acum un an sau doi, in care povestea despre tehnica de franare cu Ducati si explica cum foloseste frana spate. Ideea este ca o actioneaza in momentul accelerarii, deci putin probabil sa blocheze roata spate. Practic nu are rol in franarea propriuzisa a motocicletei, ci pentru a facilita corneringul, deci este actionata foarte subtil. In alta ordine de idei, putin probabil ca la nivelul ala sa se foloseasca solutii gen placute uzate, aer in conducte. Thumb brake sau scooter brake-ul pe care l-a testat Rossi, pe langa ca fac posibila folosirea franei spate in interiorul virajului, la inclinari extreme, au avantajulca permit o mai buna modulare a franarii. O chestie pe care am remarcat-o in ultimele curse, la pilotii Yamaha (mai putin Rossi, care merge inca la "rotund" si am impresia ca nici nu foloseste frana spate pe viraj. Ar fi exceptia de la regula.), in special la Morbi si Quarta, piloti veniti de curand din Moto2, este schimbarea radicala a stilului de pilotaj cu M1. Baietii, pentru a compensa lipsa de putere si implicit pierderea de timp pe liniile drepte, franeaza mult mai agresiv, aruncand roata spate spre exterior, stil foarte des intalnit la clasa intermediara si bineinteles, MM style. Practic fac ceea ce face si MM sau pilotii Ducati, vireaza cu spatele, pun motocicleta pe apex si blana spre iesirea din viraj. In special in tururile rapide si in calificari, este foarte vizibila aceasta maniera de pilotaj. Se pare ca aceasta schimbare de paradigma in modul de pilotaj al unui M1, da rezultate. Dar locul lui Quarta, l-ai remarcat?? Buna intrebare! Singurul raspuns care imi vine in minte, este ca si-au facut temeinic lectiile la electronica si au construit un sasiu excelent in a pune puterea la asfalt. E vorba despre alchimia aia subtila intre rigiditatea si elasticitatea cadrului... Era pe undeva un articol in care se discuta despre asta..
  5. Nu, nu sunt surprins ca au reactii, dar ma surprinde ipocrizia indivizilor. Omul asta a trecut pe la toate echipele astea, a castigat curse pentru ei, campionate, etc. Atunci il bateau pe umar si il pupau in fund, prin declaratiile de presa. Pentru Javris a fost ca un pupil... iar amu', cand se zbate in mizerie, dau cu bata in el. Nu il mai cunosc, au uitat tot ce au facut pentru echipa si indirect chiar pentru propria lor cariera. Nu imi place nici omul nici pilotul Lorenzo, insa nu ma asteptam ca oameni care ii datoreaza atata, sa aiba asemenea reactii. Dovi si Rossi, direct afectati de incident au avut declaratii mai elegante, mai umane, daca pot spune asa.
  6. Am inteles. Insa chiar si asa, Yamaha tot ramane al doilea mare producator de motociclete. Si, da, ai dreptate, de cand pachetul majoritar a fost preluat, a inceput declinul echipei de MotoGP... dar nu numai ca bugetul este redus, am senzatia ca si organizarea lasa de dorit.
  7. Boss-ii echipelor afectate, despre gafa lui Lorenzo: https://www.marca.com/motor/motogp/2019/06/17/5d07c047ca4741525f8b4611.html "beginner", "little lucid", "novice"...
  8. Ma refeream strict la ce reprezinta Yamaha in industria moto. In rest ai dreptate, la Yamaha Racing este oarece degringolada, de vreme ce nu pot tine pasul cu concurenta la upgrade-uri. Totusi spuneau ceva, cum ca la Brno vor aduce pentru teste motocicletele pentru 2020. Numai de ar fi asa. Nu imi dau seama la ce te referi cand spui ca "BMW stim ce vinde" sau Ducati, KTM, insa astea sunt niste fabricute, prin comparatie fie si cu cel mai mic producator nipon: Kawasaki. A-i compara cu Honda sau Yama, este nonsens. De altfel, toti acesti producatori europeni vand pe nise inguste, cea premium (Ducati, BMW, KTM cu modelele adv. touring) si enduro (KTM). Sa inteleg de aici ca Doftorul nu foloseste inca rear brake in viraj?? Din cate spuneau cei de la Brembo, acum ceva timp in urma, toti pilotii foloseau deja frana spate in cornering. Rossi sa fi fost exceptia? Atunci s-ar putea explica performantele mai slabe pe tururile rapide, in calificari. "While the Monday test was 'mainly' about electronics, The Doctor also worked on using the rear brake more in the centre of the corner to help turn the bike. The massive lean angles in MotoGP mean operating the usual foot lever is difficult mid-corner, hence increasing use of either a thumb or (scooter-style) finger operated rear brake lever, located below the clutch. "I tested the thumb brake and I tested also the 'scooter brake'," Rossi explained. "It's interesting, it's not so bad. You only use the clutch in the start now, but anyway the start is important. "The problem is a lack of space, because you have the clutch lever up and the brake lever below, so it's not easy. "The thumb brake is a bit easier. Maybe this can be the future, because anyway, if you have all the brakes at your fingers, it can help in the centre of the corner."
  9. Buba dintre Rossi si Stoner s-a intamplat la Jerez, daca nu ma inseala memoria. Ai o perceptie eronata despre Yamaha. Yamaha este al doilea producator mondial de motociclete (si primul de instrumente muzicale,dar asta este alta poveste), asa ca nu sunt chiar asa saracuti, cum crezi, insa ai dreptate dintr-o anumita perspectiva: in general Yamaha cheltuie banul cu mai multa parcimonie in competitii. Perioada Rossi-Furusawa despre care vorbesti, a fost o exceptie din pdvd financiar. Chiar si atunci bugetul lor era mai mic decat cel de la HRC. Cat priveste ca Rossi si Furusawa au facut-o mare, iar gresesti. Daca ai sa te uiti pe o istorie a campionatului mondial, ai sa vezi ca pana la venirea lui MM la Honda, Yamaha si Honda erau cam la egalitate (sau destul de apropiate), in ceea ce priveste titlurile castigate. Deci Yamaha nu a venit din neant in campionatul asta. Dimpotriva. Rossi + Furu nu au facut decat sa readuca Yamaha in primul plan al competitiei. Da, nu l-am mai vazut pe Rins in aceasta ipostaza. Si mie mi se pare un tip calculat, insa in cursa asta a fost adus la disperare de Petrux. Italianul a fost de nepenetrat.. prin mijloace "legale". Altfel nu imi explic agresivitatea lui. Ceea ce nu a facut Rins, a facut cu mult cap Quart, a asteptat gresala si l-a executat.
  10. Mda.. in timp ce Yamaha si Ducati testeaza mici cacao-uri, Honda testeaza cu 11 motociclete, din care trei doar pentru MiMi... Mai mult, testeaza deja pentru 2020.
  11. Timpii finali din testul de astazi: https://www.crash.net/motogp/results/923239/1/catalunya-motogp-test-times-final Zice ceva de o noua cazatura a lui Lorenzo.. https://www.crash.net/motogp/news/923212/1/pic-lorenzos-bike-barrier-after-test-fall
  12. A avut noroc cu carul, in ceea ce priveste crash-ul lui Lorenzo, a fost ajutat bine si de Petrucci, care i-a tinut in spate pe lupii tineri, dar nu se poate spune ca titlul va fi castigat cu noroc. Omul domina copios. Cu sau fara ajutorul indirect al altor piloti, titlul tot la el se duce, diferenta este data doar de momentul in care ,matematic, va deveni campion.
  13. Da. De aceea era atat de vehement impotriva lui Lorenzo.. Cat despre Yamaha, la ora actuala si Suzuki este peste ea ca top speed, insa sta bine pe viraje, pe franare si pare ca a mai imbunatatit ceva si la iesirea din viraj. Dar pe linia dreapta este jalnica..
×
×
  • Create New...