Jump to content

Recommended Posts

Jawa 824,un model realizat de firma ceha in cateva exemplare la inceputul anilor `80:motor boxer,500 cm3,cca. 34 cp,cutie de viteze cu 5 trepte dispusa sub vilbrochen,cardan[desigur].daca s-ar fi rafinat si introdus in productie de serie ar fi putut oare sa concureze produsele bavareze?oricum trebuie sa recunoasteti ca motorul in sine e o creatie originala. :finger:

post-10713-1196157279_thumb.jpg

post-10713-1196157300_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

dar ma intreb o chestie...era ca o ifa de 350?adica,era 4 sau 2t? :finger: dat fiind dragostea cehilor pt 2t

Link to post
Share on other sites

dar ma intreb o chestie...era ca o ifa de 350?adica,era 4 sau 2t? :baldy: dat fiind dragostea cehilor pt 2t

4 timpi,OHC cu doua lanturi,2 supape pe cilindru,doua carburatoare vacuumatice Keihin,demaror electric + kick-start,alternator,aprindere electronica,ungere comuna motor-cutie de viteze cu pompa trocoidala Eaton,ambreiaj multidisc in baie de ulei dispus in fata vilbrochenului.daca studiai bine pozele nu mai intrebai! :finger:

inca doua poze.

post-10713-1196159071_thumb.jpg

post-10713-1196159099_thumb.jpg

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

Interesanta ideea, frumos gandit ansamblul, compact (elimina neajunsul boxerului) si totusi aerisit, distributie pe lanturi. Insa cred ca nu este o solutie prea buna, probabil ca e unul din motivele pentru care au renuntat. Motorul este plasat cam sus, carburatoarele se incing deasupra motorului, ambreiajul in baie de ulei si cutia in acelasi carter, fac ca interventiile majore sa fie mai grele. Pentru boxer cred ca cel mai bun concept ramane cel BMW. Dar nu ar fi stricat concurenta cehilor, chiar deloc.

 

Observ insa ca Jawa asta nu este o motocicleta cu linii frumoase. Nu stiu de ce cam nici o Jawa comunista nu a fost "frumoasa". Iar boxerul asta s-ar fi dorit un blazon pentru fabrica, nu? In blocul de est Jawa 2T era poate cea mai apreciata motocicleta.

Link to post
Share on other sites

Interesanta ideea, frumos gandit ansamblul, compact, distributie pe lanturi. Insa cred ca nu este o solutie prea buna, probabil ca e unul din motivele pentru care au renuntat. Motorul este plasat cam sus, carburatoarele se incing deasupra motorului, ambreiajul in baie de ulei si cutia in acelasi carter fac ca interventiile sa fie f grele. Pentru boxer cred ca cel mai bun concept ramane cel BMW.

 

Observ insa ca Jawa asta nu este o motocicleta cu linii frumoase. Nu stiu de ce cam nici o Jawa comunista nu a fost "frumoasa". Iar boxerul asta s-ar fi dorit un blazon pentru fabrica, nu? Totusi in blocul de Est a ramas una din cele mai apreciate motociclete.

la boxerul clasic carburatoarele sunt mascate de cilindri;nu crezi ca se incalzesc mai tare?de ce crezi ca distributia pe lanturi nu e o idee prea buna[pana una alta BMW o foloseste cu succes]?pai cutia iese prin spatele motorului ptr. ca este tip caseta[adica are un capac detasabil ptr. acces usor...haha].ambreiajul in baie de ulei este cel mai bun la moto acolo unde masa suplimentara nu este o problema[ofera o cuplare mult mai lina si este mult mai fiabil si mai putin "deranjat"de patinari lungi].liniile sunt cele ale modelului 634/638,mai putin rezervorul[cu o capacitate de 22 litri]redesenat si rotile turnate.sa nu uitam ca a fost produs doar in serie mica [cateva exemplare].s-a renuntat ptr. ca asa a decis guvernul comunist.si nu numai in blocul de Est,te asigur. :finger:

oricum[si acuma sunt un pic rautacios,dar ce sa-i faci,ata ete]cred ca da muci la orice Ural sau Nipru nemodificat[ma refer strict la performante].plus ca nu trebuie sa o lasi sa se raceasca tot la 100 km,

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

daca studiai bine pozele nu mai intrebai! :baldy:

 

recunosc, nu am aruncat ochiu la poze pt ca stiam de existenta motorului...my fault :finger:

Link to post
Share on other sites

Observa te rog ca am pus si o fraza doua in care am laudat Jawa, desi mie, Jawa 634/638, TS etc. nu prea imi spune multe.

Nu am zis deloc ca distributia pe lant nu e buna, din contra. La boxerul clasic carburatoarele nu au camera de nivel constant exact deasupra cilindrilor. La boxerul obisnuit, in spatele cilidrilor se formeaza o curgere turbulenta cu rotori care ajuta la racire. Ambreiajul in baie de ulei nu este nici pe departe mai fiabil, patineaza mult mai mult, si la ce material au placutele de Jawa, si cuplul unui boxer, uleiul f incins cred ca s-ar dovedi o pacoste.

 

Intradevar este un prototip promitator, este total iesit din comun pentru un produs estic, sunt sigur ca dupa ce urma sa fie retusat si imbunatatit ar fi avut succes. Dar nu cred ca se compara cu produsul bavarez...

 

SI apropo de rautate, cred ca ar fi si cazul sa dea muci unei tehnologii din anii '20. Cred ca si acum Uralul Gear-Up mai are repere identice cu BMW R 11. In primul rand nu poti compara un motor pt solo cu unul utilitar. Dar nu cred ca ar fi dat muci nici macar unui Dnepr Kremlin Escort, tot serie limitata, si in nici un caz unui Dnepr Dynamit de 80 cp. Cum nu da muci nici unui Moto-Guzzi sau in nici un caz unei Honda CX 500.

 

Si pe de alta parte nu te grabi cu incinsul, la cum vad eu lucrurile inginerii de la Jawa trebuie sa fi avut multe batai de cap in domeniul asta, fara radiator, cuzineti, ungere a cilindrului cam problematica, compresie probabil mare, aripioare pe carter putine, deci trebuie sa fi ales materiale superioare. SI asa sutn cam la limita. Mai bine spune ce parere au proprietarii exemplarelor.

 

Apropo, rusii au avut demult o motocicleta solo de 500, copie directa a BMW R 51, dupa care au realizat apoi Uralul. Asta micu realiza parca vreo 30 cp prin anii '50, nemtii trageau pana spre 40 cu BMW-ul lor, cu asta vreau sa zic ca 34 cp ai cehului nu sunt neobisnuiti.

Link to post
Share on other sites

Observa te rog ca am pus si o fraza doua in care am laudat Jawa, desi mie, Jawa 634/638, TS etc. nu prea imi spune multe.

Nu am zis deloc ca distributia pe lant nu e buna, din contra. La boxerul clasic carburatoarele nu au camera de nivel constant exact deasupra cilindrilor. La boxerul obisnuit, in spatele cilidrilor se formeaza o curgere turbulenta cu rotori care ajuta la racire. Ambreiajul in baie de ulei nu este nici pe departe mai fiabil, patineaza mult mai mult, si la ce material au placutele de Jawa, si cuplul unui boxer, uleiul f incins cred ca s-ar dovedi o pacoste.

 

Intradevar este un prototip promitator, este total iesit din comun pentru un produs estic, sunt sigur ca dupa ce urma sa fie retusat si imbunatatit ar fi avut succes. Dar nu cred ca se compara cu produsul bavarez...

prin patinaj am vrut sa zic ca rezista mai mult la ambreieri partiale nu ca nu patineaza la fel de repede la uzura[aici cred ca cel uscat are un avantaj].calitatea placutelor e irelevanta ptr. ca eu ma refeream aici la concep si nu neaparat la modul de realizare[desi daca te gandesti un pic la faptul ca au realizat totusi motoare de curse de-a lungul timpului sunt sigur ca iti dai seama ca niste nenorocite de placute de ambreiaj nu le-ar fi pus mari probleme].prin solutiile tehnice folosite s-a urmarit un confort cat mai sporit al motociclistului[de unde si plasarea carburatoarelor deasupra cilindrilor].chestia cu turbulenta cu rotori...nu is inginer aerodinamist[sau whatever]dar cred ca dispunerea directa in curentul de aer ofera totusi o racire mai buna[daca nu atunci se puneau paravane si in fata cilindrilor ca rotorii ii raceau oricum].probabil ca stationarea cu motorul incalzit ar putea crea probleme gen Vapour-lock,dar asta nu e chiar un inconvenient major.referirea la modelele 634/638 a fost doar spre a arata ca din punct de vedere estetic nici nu s-a dorit initial ceva nou si ultramodern.a fost folosit un cadru deja existent ptr. a demonstra calitatile grupului motopropulsor,prin asta reducandu-se mult costurile.vezi ca a fost produs[ptr. export si securitatea ceha]un model cu motor Rotax monocilindru de 500 bazat tot pe cadru de 634[care chiar daca nu extraordinar de estetic era foarte robust,fiind derivat din cel folosit de masinile enduro in anii `60-`70].

nu m-am incins[am racire pe ulei]a fost doar o mica rautate pe care mi-am recunoscut-o de altfel[cateodata nu ma pot abtine].eu atat vroiam sa zic ca din punct de vedere al conceptului Jawa asta era peste BMW la ora aceea.ca in practica nu realiza decat 34 cp[care erau masurati la roata by the way,ptr. ca Jawa si CZ furnizeaza doar puterea la roata,adica cea efectiva]mie mi-e indiferent.sunt sigur ca in scurt timp ar fi putut scoate 50 lejer,iar prin adoptarea unei injectii electronice de benzina ar fi facut Honda[apropo CX-ul era in v si racit pe apa,asa ca comparatia e inutila]de cacao.punctul slab la comuniste a fost intotdeauna ciclistica[furci,amortizoare,geometrii]dar asta nu ptr. ca nu ar fi putut sa le faca mai bune ci ptr. ca se lucra in economia comunista si diftongul "las-o mah ca merge asa"functiona de minune.

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

Tu ai dreptate, mai putin lla chestiile de aerodinamica. Conceptul este intradevar frumos, incorporeaza o gramada de solutii moderne, nu cred ca peste BMW sau M-G sau CX 500 (care conceptual este legat de cele 2). De la planseta la productie de serie este drum lung. Din pacate Jawa 824 nu l-a parcurs pe tot, din motive probabil politice.

 

 

<small>--- Mesaj completat în 27 Nov 2007 13:31 -------------</small><br/>Cand ma refeream la pozitia inalta, aveam in vedere tocmai ciclistica de TS. Dar atat Jawa cat si rusii au avut motociclete de curse, rusii se pare ca au iesit chiar de vreo 2 ori pe 3 mondial ,dupa care din motive politice au fost retrasi. Deci puteau mai mult.

Dar ce-i trebuia azerului sau mongolului motocicleta moderna in mijlocul stepei. In schimb cehului sau de ce nu romanului i se scurgeau ochii dupa ceva modern si inghitea in sec.

Link to post
Share on other sites

Tu ai dreptate, mai putin lla chestiile de aerodinamica. Conceptul este intradevar frumos, incorporeaza o gramada de solutii moderne, nu cred ca peste BMW sau M-G sau CX 500 (care conceptual este legat de cele 2). De la planseta la productie de serie este drum lung. Din pacate Jawa 824 nu l-a parcurs pe tot, din motive probabil politice.

<small>--- Mesaj completat în 27 Nov 2007 13:31 -------------</small><br/>Cand ma refeream la pozitia inalta, aveam in vedere tocmai ciclistica de TS. Dar atat Jawa cat si rusii au avut motociclete de curse, rusii se pare ca au iesit chiar de vreo 2 ori pe 3 mondial ,dupa care din motive politice au fost retrasi. Deci puteau mai mult.

am specificat BMW la ora aceea!spune-mi ce aveau in plus sau mult mai special[conceptul folosit era cel din anii `20 cand au scos primul OHV]fata de Jawa[care era OHC,fata de BMW OHV,aici ma refer strict la boxere de serie si nu la cele de curse].cele cateva motoare produse functioneaza si in ziua de azi ceea ce arata ca conceptul era reusit si nu avea vicii majore.

cat despre rusi probabil te referi la pilotii lor si nu la masini ptr. ca in cursele internationale[alea putine la care au participat]s-au comportat lamentabil.intr-adevar au avut ceva piloti buni,dar materialul folosit era mai mult de import[ex. in CM de Motocross rusii au castigat vreo 3 sau 4 campionate insa pe KTM si nu pe IJ].la curse de viteza au avut ceva tentative cu motoarele Vostock[a nu se confunda cu Voshod]dar fata de Jawa erau la ani lumina,ca sa nu mai vb de restul concurentei[MV,Honda,Suzuki,MZ etc.].posibil modelul S-360 sa fi putut face vreo diferenta datorita conceptiei sale mai moderne[motor 4 cilindri in linie,4 timpi,Dohc,racire cu aer,cutie cu 6 trepte]dar cadrul greoi si geometria viciata l-au facut rapid uitat.

Vostok_20__20Rotary.pdf

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

Ce aveau in plus sau mai special BMW-urile anilor 20,30,40,50,60,70,80,90,00 este de prisos sa spun. Probabil ca aveau ceva in plus de s-au inspirat si japonezii, italienii, francezii, belgienii, americanii, englezii, elvetienii, spaniolii, rusii si cehii s.a.. Si conceptual nu vad de ce motorul Jawa este mai bun. In practica nu am auzit ca 824 sa faca 650 000 km (R 69) cu acelasi motor sau inconjurul lumii in 17 ani (CX 500) s.a.

O fi nedrept sa spun asta, cat timp lui 824 i s-a taiat din timp viata.

 

Despre rusi departe de mine sa le tin partea, dar s-au comportat bine si KMZ si IMZ la motocros cu atas. Si stiam ca, cu Vostok au catigat de 2 ori locul 3 pe cand Jawa nu. Daca rusii au rezultate bune in domenii aeronautice, spatiale, navale etc, in schimb au neglijat vehiculele terestre civile.

Jawa si CZ au alte prioritati indiscutabile.

Link to post
Share on other sites

exista vreun asemenea model la noi in tara ??

 

imi pare mult mai modern decat 640(care se mai vand si azi)

 

 

ps: inca o jawa "speciala", era pentru escorte din cate am inteles eu.... motor rotax,500 cmc, 4t

post-7769-1196165218_thumb.jpg

Edited by c0zmin
Link to post
Share on other sites

breh, intrerup putin discutia cu un mic offtopic pt ca mi-a picat ochiu pe ceva interesant, si anume:

 

'onda cx500 :baldy:

 

ce-i cu motoru asta?specificatiile i le stiu, dar din cate am auzit e o motocicleta foarte buna, si ale caror piese se potrivesc in marea lor majoritate cu cele de la varianta cb pe care o gasim pe toate drumurile in ziua de azi, inclusiv piese...is it true? :baldy:

 

@c0zmin: aia e cam aceeasi marie cu alta palarie ca 638-u...din ce am vaz, ceva la instal electrica, difera, dar nu mult...in rest, nu ma pot pronunta decat la aspect :finger:

Edited by Mr_ORL
Link to post
Share on other sites

@c0zmin: aia e cam aceeasi marie cu alta palarie ca 638-u...din ce am vaz, ceva la instal electrica, difera, dar nu mult...in rest, nu ma pot pronunta decat la aspect :finger:

 

 

este un 639 cu motor rotax :baldy:

Link to post
Share on other sites

Ce aveau in plus sau mai special BMW-urile anilor 20,30,40,50,60,70,80,90,00 este de prisos sa spun. Probabil ca aveau ceva in plus de s-au inspirat si japonezii, italienii, francezii, belgienii, americanii, englezii, elvetienii, spaniolii, rusii si cehii s.a.. Si conceptual nu vad de ce motorul Jawa este mai bun. In practica nu am auzit ca 824 sa faca 650 000 km (R 69) cu acelasi motor sau inconjurul lumii in 17 ani (CX 500) s.a.

O fi nedrept sa spun asta, cat timp lui 824 i s-a taiat din timp viata.

 

Despre rusi departe de mine sa le tin partea, dar s-au comportat bine si KMZ si IMZ la motocros cu atas. Si stiam ca, cu Vostok au catigat de 2 ori locul 3 pe cand Jawa nu. Daca rusii au rezultate bune in domenii aeronautice, spatiale, navale etc, in schimb au neglijat vehiculele terestre civile.

Jawa si CZ au alte prioritati indiscutabile.

CZ sigur are alte prioritati acuma:fabrica lanturi.

Jawa 673 a castigat marele premiu al Iugoslaviei in 1969 cu Silvio Grasetti ca pilot[la clasa 350],din pacate in acelasi an Bill Ivy,celalalt pilot de uzina, avea sa sfarseasca tragic in urma unui accident suferit pe parcursul desfasurarii calificarilor MP al RDG de la Sachsenring ,cand motorul Jawei s-a gripat asfaltul pistei fiind umed.Jawa era atunci mai rapida decat motoarele 4 timpi ale concurentei[vezi MV si Honda]dar avea si un motor 2 t mult mai pretentios la reglaje[4 cilindri in v,fiecare avandu-si propriul ambielaj,toate patru fiind sincronizate prin angrenaje late cu dantura dreapta,admisie cu sertare rotative plate,carburi Dell`Orto,aprindere tranzistorizata Krober,racire cu apa,ungere cu pompa si 8 injectoare,sistem Total Loss,ambreiaj uscat,cutie cu 7 rapoarte,furca telescopica Ceriani,roti Borani,cadru space frame,tubular etc. etc.].

 

<small>--- Mesaj completat în 27 Nov 2007 15:03 -------------</small><br/>

Jawa 824,un model realizat de firma ceha in cateva exemplare la inceputul anilor `80:motor boxer,500 cm3,cca. 34 cp,cutie de viteze cu 5 trepte dispusa sub vilbrochen,cardan[desigur].daca s-ar fi rafinat si introdus in productie de serie ar fi putut oare sa concureze produsele bavareze?oricum trebuie sa recunoasteti ca motorul in sine e o creatie originala. :finger:

inca vro doua poze:

 

<small>--- Mesaj completat în 27 Nov 2007 15:13 -------------</small><br/>

Ce aveau in plus sau mai special BMW-urile anilor 20,30,40,50,60,70,80,90,00 este de prisos sa spun. Probabil ca aveau ceva in plus de s-au inspirat si japonezii, italienii, francezii, belgienii, americanii, englezii, elvetienii, spaniolii, rusii si cehii s.a.. Si conceptual nu vad de ce motorul Jawa este mai bun. In practica nu am auzit ca 824 sa faca 650 000 km (R 69) cu acelasi motor sau inconjurul lumii in 17 ani (CX 500) s.a.

O fi nedrept sa spun asta, cat timp lui 824 i s-a taiat din timp viata.

 

Despre rusi departe de mine sa le tin partea, dar s-au comportat bine si KMZ si IMZ la motocros cu atas. Si stiam ca, cu Vostok au catigat de 2 ori locul 3 pe cand Jawa nu. Daca rusii au rezultate bune in domenii aeronautice, spatiale, navale etc, in schimb au neglijat vehiculele terestre civile.

Jawa si CZ au alte prioritati indiscutabile.

BMW nu a inventat conceptul de boxer si motorul Jawa in afara de dispunerea cilindrilor nu are nimic in comun cu masina bavareza[pana si cardanul e pe stanga].

650000 cu acelasi bloc motor vrei sa zici[dar zine si de cate ori a schimbat pistoane,cilindri,mbielaje,cutii de viteza] :baldy:

cat despre inconjurul lumii in 17 ani:mare performanta ce sa zic,41000 km impartit la 17 ani vine aprox. 2411,7647 km pe an.pana si eu fac mai mult pe sezon.hai sa fim seriosi!

 

--- Mesaj completat în 27 Nov 2007 15:37 -------------

am specificat BMW la ora aceea!spune-mi ce aveau in plus sau mult mai special[conceptul folosit era cel din anii `20 cand au scos primul OHV]fata de Jawa[care era OHC,fata de BMW OHV,aici ma refer strict la boxere de serie si nu la cele de curse].cele cateva motoare produse functioneaza si in ziua de azi ceea ce arata ca conceptul era reusit si nu avea vicii majore.

cat despre rusi probabil te referi la pilotii lor si nu la masini ptr. ca in cursele internationale[alea putine la care au participat]s-au comportat lamentabil.intr-adevar au avut ceva piloti buni,dar materialul folosit era mai mult de import[ex. in CM de Motocross rusii au castigat vreo 3 sau 4 campionate insa pe KTM si nu pe IJ].la curse de viteza au avut ceva tentative cu motoarele Vostock[a nu se confunda cu Voshod]dar fata de Jawa erau la ani lumina,ca sa nu mai vb de restul concurentei[MV,Honda,Suzuki,MZ etc.].posibil modelul S-360 sa fi putut face vreo diferenta datorita conceptiei sale mai moderne[motor 4 cilindri in linie,4 timpi,Dohc,racire cu aer,cutie cu 6 trepte]dar cadrul greoi si geometria viciata l-au facut rapid uitat.

[edit] 350cc Standings

Place Rider Number Country Machine Points Wins

1 Jim Redman Rhodesia Honda 38 4

2 Giacomo Agostini Italy MV Agusta 32 3

3 Mike Hailwood United Kingdom MV Agusta 20 1

4 Bruce Beale Rhodesia Honda 15 0

5 Frantisek Stastny Czechoslovakia Jawa 14 1

6 Derek Woodman United Kingdom MZ 14 0

7 Gustav Havel Czechoslovakia Jawa 12 0

8 Renzo Pasolini Italy Aermacchi 9 0

9 Phil Read United Kingdom Yamaha 6 0

= Silvo Grassetti Italy Benelli 6 0

11 Frantisek Bocek Czechoslovakia Jawa 6 0

12 Gilberto Milani Italy Aermacchi 6 0

13 Nicolaï Sevostianov USSR Vostok 4 0

= Tarquinio Provini Italy Benelli 4 0

= Isamu Kazuya Japan Honda 4 0

16 Chris Conn United Kingdom Norton 3 0

= Agne Carlsson Sweden AJS 3 0

= Isao Yamashita Japan Honda 3 0

19 Griff Jenkins United Kingdom Norton 3 0

= John Cooper United Kingdom Norton 3 0

21 Endel Kiisa USSR CKEB 2 0

= Lewis Young United Kingdom AJS 2 0

23 Dan Shorey United Kingdom Norton 2 0

24 Paddy Driver South Africa AJS 1 0

= Eric Hinton Australia Norton 1 0

= Bill Smith United Kingdom Norton 1 0

 

 

[edit] 250cc Standings

post-10713-1196168181_thumb.jpg

post-10713-1196168600_thumb.jpg

post-10713-1196168617_thumb.jpg

post-10713-1196169943_thumb.jpg

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

breh, intrerup putin discutia cu un mic offtopic pt ca mi-a picat ochiu pe ceva interesant, si anume:

 

'onda cx500 :baldy:

 

ce-i cu motoru asta?specificatiile i le stiu, dar din cate am auzit e o motocicleta foarte buna, si ale caror piese se potrivesc in marea lor majoritate cu cele de la varianta cb pe care o gasim pe toate drumurile in ziua de azi, inclusiv piese...is it true? :baldy:

 

@c0zmin: aia e cam aceeasi marie cu alta palarie ca 638-u...din ce am vaz, ceva la instal electrica, difera, dar nu mult...in rest, nu ma pot pronunta decat la aspect :finger:

cx-ul este o mobra cam veche, dar care la fiabilitate da jet la multe motorete. este uratica pentru mine, dar fooarte buna. motor in V ca la guzzi, cardan, deci reteta unei motorete bune. are chiar un amic una de vanzare. vrea sa-si ia evident ceva tot indestructibil, dar va fi bmw.

Link to post
Share on other sites

Din cate am tinut minte e vorba de acelasi motor de BMW nedesfacut (+un atestat de la fabrica pt autentificare). Ceea ce e foarte probabil, deoarece s-au reusit 500 000 km cu acelasi motor de Ural fara inlocuiri de piese.

Si chiar daca nu e asa, 650 000 km cu acelasi bloc motor este in sine o performanta, nu ma gandesc doar la alezajele rulmentilor.

Cat despre turul de 17 ani, cred ca nu ai citit despre el.

 

Iar BMW alaturi de disparutul Zundapp reprezinta boxerul la superlativ, pe cand Jawa doar a avut o tentativa (care evident are foarte multe in comun cu solutiile BMW) , despre care nu avem multe de spus ca sa tragem o concluzie.

 

Apropo daca te intereseaza o Jawa 350 model 2004, am un prieten care vinde.

Link to post
Share on other sites

Din cate am tinut minte e vorba de acelasi motor de BMW nedesfacut (+un atestat de la fabrica pt autentificare). Ceea ce e foarte probabil, deoarece s-au reusit 500 000 km cu acelasi motor de Ural fara inlocuiri de piese.

Si chiar daca nu e asa, 650 000 km cu acelasi bloc motor este in sine o performanta, nu ma gandesc doar la alezajele rulmentilor.

Cat despre turul de 17 ani, cred ca nu ai citit despre el.

 

Iar BMW alaturi de disparutul Zundapp reprezinta boxerul la superlativ, pe cand Jawa doar a avut o tentativa (care evident are foarte multe in comun cu solutiile BMW) , despre care nu avem multe de spus ca sa tragem o concluzie.

 

Apropo daca te intereseaza o Jawa 350 model 2004, am un prieten care vinde.

nu ma intereseaza ,dar oricum apreciez intentia!

si daca are asa multe in comun explica-mi si mie,te rog!

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

un articol despre ing. ce a proiectat Jawa 824.acelasi tip a realizat in 1968 macheta la scara 1:1 a motocicletei Jawa 627[250]ce urma sa intre in productie de serie la inceputul anilor `70.motorul era derivat din cele de motocross si dezvolta 26 CP la 8500 rpm.moto este cea din partea stanga jos a imaginii.

post-10713-1196252280_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Uite inca o poza cu Jawa 824.

Sincer ii admir pe cehi si tehnica lor.

Cu atat mai mult cu cat 824 nu mai e prezenta, e pacat sa o vb de rau..........

mersi de poza[daca urmareai topicul de la inceput vedeai ca am postat-o si eu]!

ca sa mai laud[daca mai are nevoie]spiritul ingineresc ceh trebuie sa mentionez ca prin solutia adoptata cu ambreiaj contrarotativ[adica cu sens de rotatie opus vilbrochenului]s-a reusit inlaturarea aproape totala a cuplului de rasucire caracteristic unui motor boxer dispus longitudinal,cuplu generat de masele relativ mari[volanta,ambreiaj]aflate in miscare de rotatie in acelasi sens.

s-au testat chiulase cu 2 si 4 supape,intr-o vreme cand BMW nu folosea asa ceva nici pe varful de gama din gama boxer.precursorul acestui motor de 500 cm3 a fost realizat in 1979,avea 420 cm3 si purta indicativul 821.inginerul responsabil era Jan Tatousek,''vinovat''si de modelele Jawa 623 si 633.

 

--- Mesaj completat în 28 Nov 2007 16:42 -------------

mersi de poza[daca urmareai topicul de la inceput vedeai ca am postat-o si eu]!

ca sa mai laud[daca mai are nevoie]spiritul ingineresc ceh trebuie sa mentionez ca prin solutia adoptata cu ambreiaj contrarotativ[adica cu sens de rotatie opus vilbrochenului]s-a reusit inlaturarea aproape totala a cuplului de rasucire caracteristic unui motor boxer dispus longitudinal,cuplu generat de masele relativ mari[volanta,ambreiaj]aflate in miscare de rotatie in acelasi sens.

s-au testat chiulase cu 2 si 4 supape,intr-o vreme cand BMW nu folosea asa ceva nici pe varful de gama din gama boxer.precursorul acestui motor de 500 cm3 a fost realizat in 1979,avea 420 cm3 si purta indicativul 821.inginerul responsabil era Jan Tatousek,''vinovat''si de modelele Jawa 623 si 633.

apropo de cuplul de rasucire:un mic extras dintr-un test francez cu noul BMW 1150 din care se vede ca nemtii inca stau prost la capitolul asta.

Contact, dĂŠmarreur ! Le moteur boxer s'ĂŠbroue instantanĂŠment, exhalant une très discrète sonoritĂŠ de deuche. Les vibrations sont ĂŠtonnamment bien filtrĂŠes mais le couple de renversement bien sensible à la mise des gaz à l’arrêt, un petit hoquet poussant irrĂŠmĂŠdiablement la moto sur sa droite.

ptr cei care nu stiu franceza[rusine!]:contact,demaror!motorul boxer prinde viata instantaneu,emanand o foarte discreta sonoritate de 2CV[ce vreti francezul tot francez,deuche e termenul popular in franta ptr. celebrul Citroen 2CV care era propulsat de un motor boxer].vibratiile sunt surprinzator de bine filtrate dar cuplul de rasucire sensibil la accelerarea pe loc se face simtit ca un mic sughit ce impinge iremediabil motocicleta spre dreapta.

Ceea ce era de demonstrat! :finger:

 

--- Mesaj completat în 28 Nov 2007 17:58 -------------
ca sa inchid gura la cei care [inca]mai cred ca BMW a inventat roata:in 1919 firma britanica Sopwith Aviation Company comercializa motocicleta de mai jos pe numele ei ABC[cu alte cuvinte ii invata abc-ul pe nemti].era o motocicleta ce beneficia de o serie de inovatii revolutionare:motor boxer de 400 cm3,supape in chiulasa[nu laterale ca la primul BMW],cutie de viteze cu 4 trepte,trnsmisie finala pe lant,suspensii fata spate pe arcuri lamelare[bMW-ul avea doar pe fata],cadru dublu leagan tubular,ungere automata.stadiul relativ redus de dezvoltare a dus la aparitia a numeroase probleme legate in special de motor[distributie,ungere],multele reclamatii in garantie ducand pana la urma la decizia de a sista productia.asta nu inseamna ca aceste probleme erau insurmontabile si ca odata rezolvate alta ar fi fost istoria.

post-10713-1196265506_thumb.jpg

post-10713-1196265520_thumb.jpg

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites

Jawa nu s-a apropiat niciodata de BMW. Si nici nu se va intampla in viitor. Daca vrei lucruri cehesti interesante vezi Tatra (care a proiectat primul VW broscuta), vezi uzinele Skoda, vezi fabricile de aviatie.

 

Sa fie sanatoasa firma Sopwith, ala e o bucata de motor de avion, cum au avut ei si alte tentative pe motociclete cu alte solutii constructive. Nu i-a invatat nimeni ABC-ul pe nemti, in cam nici un domeniu tehnic, in nici un caz in domeniul propulsoarelor. Si daca nemtii de multe ori nu s-au complicat cu cine stie ce tehnologie nedeajuns perfectata, este mai mult un merit, motocicletele lor au fost nu doar performante, ci mancatoare de sosele. Proiectare generoasa, resursa lunga a motorului. Cand au vrut sa arate performanta au avut baza de pornire motoarele lor civile, de au batut recordurile mondiale de viteza de atatea ori.

 

Si despre BMW R 1100 si ce a urmat, este chiar hilar. Cuplul giroscopic este unul din farmecele motorului. SI te asigur ca BMW-ul se inscrie foarte bine in orice curba si daca e GS, pe orice teren. Este oricum considerata cea mai buna motocicleta universala (ceea ce a fost intotdeauna BMW-ul) si vanzarile mari o si arata.

 

Jawa bicilindru 2T s-a vandut bine in est fiindca in Soviete era !interzisa! folosirea civila a Dnepr, Ural ,M72, Ij solo. Asa ca rusii erau incantati de Jawa cea sportiva. Pe mine personal ma enerveaza ca din motocicletele Jawa pe care le-am vazut (TS sau Cezet sau 638 etc), cu o singura exceptie, niciuna nu mergea bine, toate se dereglau repede, se stricau. Apoi cand m-am suit si am dat o tura mi s-a parut ca o Tula, si eu stiam doar Ijul pe atunci. In fine, asta o zic de-al dracu, ca sa stii ca Jawa nu imi spune mare lucru. Aproape intotdeauna au existat variante mai bune de motociclete socialiste de cumparat.

 

Kyvacka, una e sa zici ca Jawa 824 e interesanta, alta e sa zici ca ar fi facut de rusine fabrica bavareza. Altceva vad ca iubesti firma ceheasca, dar ai incetat sa conduci Jawa.

Link to post
Share on other sites

Jawa nu s-a apropiat niciodata de BMW. Si nici nu se va intampla in viitor. Daca vrei lucruri cehesti interesante vezi Tatra (care a proiectat primul VW broscuta), vezi uzinele Skoda, vezi fabricile de aviatie.

 

Sa fie sanatoasa firma Sopwith, ala e o bucata de motor de avion, cum au avut ei si alte tentative pe motociclete cu alte solutii constructive. Nu i-a invatat nimeni ABC-ul pe nemti, in cam nici un domeniu tehnic, in nici un caz in domeniul propulsoarelor. Si daca nemtii de multe ori nu s-au complicat cu cine stie ce tehnologie nedeajuns perfectata, este mai mult un merit, motocicletele lor au fost nu doar performante, ci mancatoare de sosele. Proiectare generoasa, resursa lunga a motorului. Cand au vrut sa arate performanta au avut baza de pornire motoarele lor civile, de au batut recordurile mondiale de viteza de atatea ori.

 

Si despre BMW R 1100 si ce a urmat, este chiar hilar. Cuplul giroscopic este unul din farmecele motorului. SI te asigur ca BMW-ul se inscrie foarte bine in orice curba si daca e GS, pe orice teren. Este oricum considerata cea mai buna motocicleta universala (ceea ce a fost intotdeauna BMW-ul) si vanzarile mari o si arata.

 

Jawa bicilindru 2T s-a vandut bine in est fiindca in Soviete era !interzisa! folosirea civila a Dnepr, Ural ,M72, Ij solo. Asa ca rusii erau incantati de Jawa cea sportiva. Pe mine personal ma enerveaza ca din motocicletele Jawa pe care le-am vazut (TS sau Cezet sau 638 etc), cu o singura exceptie, niciuna nu mergea bine, toate se dereglau repede, se stricau. Apoi cand m-am suit si am dat o tura mi s-a parut ca o Tula, si eu stiam doar Ijul pe atunci. In fine, asta o zic de-al dracu, ca sa stii ca Jawa nu imi spune mare lucru. Aproape intotdeauna au existat variante mai bune de motociclete socialiste de cumparat.

 

Kyvacka, una e sa zici ca Jawa 824 e interesanta, alta e sa zici ca ar fi facut de rusine fabrica bavareza. Altceva vad ca iubesti firma ceheasca, dar ai incetat sa conduci Jawa.

ptr. informatia ta Jawa a fost comercializata inca incepand din 1934 in multe tari ale lumii.dupa razboi a patruns si in tari ca Marea Britanie,Australia,SUA,Canada,Olanda,Suedia[unde a fost folosita chiar si de armata].in America distribuitorul produselor Jawa si CZ era firma American Jawa Ltd. care avea reprezentante prin cam toate statele americane.

cea mai buna motocicleta universala de unde:Germania,Europa,lume?

si de ce ma rog era interzisa[nu neg ci doar vreau sa inteleg]?erau niste motoare prea bune si cu performante prea mari ca sa poata fi stapanite de rusnacul bautor de votca?

spune-mi o varianta mai buna de socialista de cumparat:Mobra?

da ,am zis-o si o repet,conceptual acest motor e net superior creatiilor boxer bavareze[care si in ziua de azi au distributie OHV].de aceea si cred ca in scena au intervenit niste oameni cu interese mari care au sesizat pericolul.asta si in plus lipsa de viziune a organelor comuniste.

daca crezi ca de ideile cehilor nu s-au bucurat de-a lungul timpului multi crezand ca o tara mica si comunista nu poate riposta te inseli.de exemplu la sfarsitul anilor 60 Honda a lansat pe piata o noua versiune a celebrei CUB cu un ambreiaj semiautomat care semana izbitor cu o realizare similara ceha a firmei Jawa care o folosise insa scurt timp la modelele Automatic.curtea internationala de arbitraj a hotarat ,surpriza ,in favoarea cehilor,care detineau de altfel un patent international ptr. acest dispozitiv.firma Honda a trebuit sa plkateasca retroactiv o suma oarecare ptr. fiecare motor vandut ce folosea respectivul ambreiaj.

Firma Rotax a avut de asemenea colaborari cu Jawa,mai ales in domeniul motoarelor in doi timpi.in schimbul acestor schimburi de experienta cehii au primit dreptul de a folosi motoarele Rotax pe unele modele ale lor.

am spus ca este vorba despre un extras dintr-un test francez-ergo:nu sunt vorbele mele[le-a spus un fost pilot de anduranta cu zeci de ani de experienta in curse moto].in plus in toate testele la care am avut acces si pe care am avut timpul sa le studiez motorul BMW-ului nu a punctat prea mult la capitolul senzatii tari[dar ma rog compenseaza poate farmecul ca daca nu esti atent te da pe jos la semafor cuplul giroscopic].e un motor care si-a atins apogeul dezvoltarii si care incet incet va trebui scos pe usa din dos[ceea ce conducerea nu vrea sa faca prea curand deoarece motorul boxer reprezinta practic BMW].solutiile ce l-ar putea face mai performant[ohc,rcire cu apa]nu se pot adopta deoarece configuratia cilindrilor ar duce la obtinerea unui motor prea lat.

Scuza-ma dar eu nu conduc nici un motor[asta o face un conservar].eu calaresc motoare. :finger:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...