Jump to content

Recommended Posts

Jawe-le au fost!

BMW este in continuare....

Da, Jawa au fost motoare binisor facute....materiale bune si prelucrari de precizie, dar mentenanta si reparatia tot un vis urat....Acelasi rupt de motor in doua cu cazut de pitici din el, aceiasi viata scurta(pacatul motoarelor 2T.. :finger: )

Da, proiectantii de la Jawa au avut multe vise erotice frumoase (ca si noi de altfel :baldy: ) dar realitatea este alta..

Au avut locul si timpul lor in istoria moto, dar in prezent nu reusesc sa supravietuiasca...

personal, nu-mi place cum sant facute(din prisma intretinerii....) si ,deasemenea arata 'ciudatel' ca si aspect, mai ales cele mai noi , de dupa anii 70'...chestie de gust...poate...

Si daca au fost asa de bune , ieftine , placute, fiabile, usor de intretinut, cum naiba nu au reusit sa supravietuiasaca pe piata asta amarata din europa de est(valabil si pentru IJ, KMZ, IMZ, MZ...)? :baldy:

...in conditiile in care s-au redus importurile din RDG , Cehoslovacia, in favoarea celor din Mama Rusia, (dupa 1960..) Jawe-le au devenit chestii 'exotice' si ravnite de muritorul roman(care rupea Mobre ...daca isi permitea :( ...) si de aia aura asta de 'chestie minunata' care s-a pastrat in folclor...

 

daca continua productia si dezvoltarea Simsonului, sau daca era o deschidere mai mare pentru MZ ES sau ETZ , poate folclorul era altul...

Parea mea :lol:

Link to post
Share on other sites

Dupa parerea mea, Jawa 638/Cezet, TS este egala sau mai slaba decat: Ij(56,Planeta, Jupiter, Sport), Mz(es,ts,etz), M72 (M72, toata seria, K750, MT12), Dnepr 650 (toata seria), Ural (de la M61 pana azi). Probabil ca si Panonia sau alte marci mai rare.

 

Toate motociceltele de mai sus s-au vandut in Vest de la fabricatie.

 

Japonezii si rusii au copiat de la toti. Cehii au fost si sunt foarte buni ingineri si fabricanti, dar nu peste nemti. Poate talentul lor se datoreste faptului ca cehii sunt un popor slavo-germanic. Teoriile nemtesti cu tara Sudetelor sunt absolut viabile.

 

Nu ai condus in viata ta BMW, e chiar absurda teoria cu rasturnatul la semafor. BMW-ul si fara arbore contrarotativ intern de echilibrare, ramane printre cele mai stabile motociclete. Si in lume este cea mai apreciata motocicleta pentru all-round. Motorul actual de pe R1200 GS, va ramane coloana vertebrala a BMW, si va sta la baza generatiei viitoare de BMW, care sper ca va fi cu grup turbocompresor. Cat despre senzatii pot dar sa spun ca este f elastic, f stabil, uniform fara goluri de putere, accelerare f buna (3,5 s pana la 100 km), bicicleta exceptionala, cuplu f mare, suspensii mult peste medie, fiabilitate mare, consum f mic...

 

Tu nu calaresti Jawa pe care o admiri. EU admir boxerul rusesc=> il calaresc.

Link to post
Share on other sites

Dupa parerea mea, Jawa 638/Cezet, TS este egala sau mai slaba decat: Ij(56,Planeta, Jupiter, Sport), Mz(es,ts,etz), M72 (M72, toata seria, K750, MT12), Dnepr 650 (toata seria), Ural (de la M61 pana azi). Probabil ca si Panonia sau alte marci mai rare.

 

Toate motociceltele de mai sus s-au vandut in Vest de la fabricatie.

 

Japonezii si rusii au copiat de la toti. Cehii au fost si sunt foarte buni ingineri si fabricanti, dar nu peste nemti. Poate talentul lor se datoreste faptului ca cehii sunt un popor slavo-germanic. Teoriile nemtesti cu tara Sudetelor sunt absolut viabile.

 

Nu ai condus in viata ta BMW, e chiar absurda teoria cu rasturnatul la semafor. BMW-ul si fara arbore contrarotativ intern de echilibrare, ramane printre cele mai stabile motociclete. Si in lume este cea mai apreciata motocicleta pentru all-round. Motorul actual de pe R1200 GS, va ramane coloana vertebrala a BMW, si va sta la baza generatiei viitoare de BMW, care sper ca va fi cu grup turbocompresor. Cat despre senzatii pot dar sa spun ca este f elastic, f stabil, uniform fara goluri de putere, accelerare f buna (3,5 s pana la 100 km), bicicleta exceptionala, cuplu f mare, suspensii mult peste medie, fiabilitate mare, consum f mic...

 

Tu nu calaresti Jawa pe care o admiri. EU admir boxerul rusesc=> il calaresc.

pai observ ca nici mata nu "calaresti" BMW ci doar un Ersatz rusesc si d-aia esti un sustinator fervent.nu vad legatura.nu poti tu[si de ltfel nici eu,dar macar eu nu am facut-o]sa cuantifici ce si cum si sa spui per general ca inginerii cehi nu sunt peste nemti.eu indraznesc sa spun ca sunt cel putin egalii lor si in cazul de fata [subliniez asta]peste ei.

am condus Simson 250 si da,cel putin in acest caz,cuplul de rasucire nu era asa mre incat sa te dezechilibreze,dar in conditii de asfalt cu polei[sa zicem],la un semafor,cu o moto de vreo 250 kg tinuta precar in echilibru de un pilot mi scund,care dintr-un motiv sau altul bruscheaza acceleratia s-ar putea intampla ceva,nu?sau poti sa garantezi tu ca niciodata?

eu atat am vrut sa zic ca[fie si daca il consideri minor]cuplul de rasucire la un motor boxer e un neajuns.tu il transformai in farmec,ma rog,chestie de gust.

observi[te rog]daca te uiti atent pe cateva din posturile mele ca nu numai ca nu laud Jawa 638 TS dar ii si arat neajunsurile.dar oricate ar avea[si are multe]un sigur lucru stiu:ca suna[atunci cand e pusa la punct]mai bine ca orice MZ sau IJ.

oricum[chiar daca acumn nu am una]prefer oricand o Jawa sau un CZ original,unui IJ sau Ural copii ieftine dupa nemti.si daca mi-ar place motorul boxer mi-as lua un BMW,dar...nu! :finger:

Link to post
Share on other sites

ma bag shi eu :finger:

 

eu am avut jawa cz de 250 din '58, pe ea mi-am facut shcoala. Am mers cu ea pana cand ambielajul shi-a dat obshtescul sfarshit. Dupa ce mi-am luat nipru am montat tobele de la jawa pe nipru, asta pentru ca aveau un sound special pe care l-au pastrat intr-o anumita masura shi pe nipru. Shtiu, compar mere cu pere, sau poate ca e doar o parere, dar de cate ori imi aud fieratania mergand imi aduc aminte de batrana jawa.

 

Eu cred ca daca regimul politic ar fi fost altul, astazi Jawa ar fi fost puternica shi poate chiar egala cu bmw shi cu altzi producatori europeni, poate shi MZ ar fi fost la fel, dar nu a fost sa fie. Cred ca shi dupa cortina de fier au existat ingineri foarte capabili (de ex. Walter Kaaden de la MZ), dar conditziile acelor vremuri nu i-au lasat sa se manifeste la adevarata lor valoare.

 

Poate ca Aleko are dreptate toata lumea a copiat, unii de la BMW, altzii de la DKW, chiar shi prima motocicleta JAWA a fost, in esentza, un Wanderer. Parerea mea este ca Jawa a fost una dintre putzinele marci de dupa cortina de fier care a incercat sa copieze cat mai putzin shi sa iasa cu produse cat mai originale.

 

my two cents

Link to post
Share on other sites

Kyvacka, respect ca admiri Jawa, si impartasesc o parte din pareri. Ar trebui sa cumperi o Jawa, si la anul in vara sa vii la intrunirea de comuniste sa bem o bere. Am o Jawa 175 cu atas (un atas miniatural in care incape cred doar un copil, ca forma asemanator cu atasele de Nipru, roata de rezerva, protbagaj), raritate, frumusete, la 100 m de casa mea, anul asta a murit saracu mosu, deci la aia 3 mil se adauga succesiunea.

BMW R1100GS am condus de la Sibiu la Bucuresti intr-o noapte in decembrie, cam 300 km. Destul ca sa zic ca nu se va rasturna nici in conditile expuse de tine, cuplul giroscopic mentine motocicleta dreapta, si oricum sunt putini cei care, cand stau la semafor pot sa o tina inclinata. Cuplul giroscopic se manifesta in virajele de dreapta, si te obisnuiesti repede. Daca ma hotarasc sa vand Ersatzul rusesc :finger: solo din 2002 pe care il am, il vand ca sa-mi cumpar BMW, dar voi regreta feelingul pe care il da Uralul. Daca ai cumva revista Univers Moto in care a aparut articolul cu R1200C si Ural Wolf, ai sa intelegi.

Il vand fiindca SOlo Clasic al meu nu e bun pe teren accidentat.

Motocicletele cu atas rusesti nu le vand pentru nimic, nici pentru Zundapp KS750, le pastrez.

Link to post
Share on other sites

Kyvacka, respect ca admiri Jawa, si impartasesc o parte din pareri. Ar trebui sa cumperi o Jawa, si la anul in vara sa vii la intrunirea de comuniste sa bem o bere. Am o Jawa 175 cu atas (un atas miniatural in care incape cred doar un copil, ca forma asemanator cu atasele de Nipru, roata de rezerva, protbagaj), raritate, frumusete, la 100 m de casa mea, anul asta a murit saracu mosu, deci la aia 3 mil se adauga succesiunea.

BMW R1100GS am condus de la Sibiu la Bucuresti intr-o noapte in decembrie, cam 300 km. Destul ca sa zic ca nu se va rasturna nici in conditile expuse de tine, cuplul giroscopic mentine motocicleta dreapta, si oricum sunt putini cei care, cand stau la semafor pot sa o tina inclinata. Cuplul giroscopic se manifesta in virajele de dreapta, si te obisnuiesti repede. Daca ma hotarasc sa vand Ersatzul rusesc :baldy: solo din 2002 pe care il am, il vand ca sa-mi cumpar BMW, dar voi regreta feelingul pe care il da Uralul. Daca ai cumva revista Univers Moto in care a aparut articolul cu R1200C si Ural Wolf, ai sa intelegi.

Il vand fiindca SOlo Clasic al meu nu e bun pe teren accidentat.

Motocicletele cu atas rusesti nu le vand pentru nimic, nici pentru Zundapp KS750, le pastrez.

admiratia mea se explica daca iti spun ca primul motor pe care m-am dat a fost o Jawa 353-03 din 1957,care atunci era a unui var de-al meu,dar in scurt timp a devenit a mea.de atunci am avut o gramada de motoare,dar sti cum e,prima dragoste nu se uita niciodata.daca dupa 1970 cei de la Jawa si-ar fi diversificat gama de modele in loc sa o restranga si ar fi inclus si ceva 4 timpi si cu linii mai moderne in productia lor eu zic ca stazi ar fi avut o mai mare cota de piata si un mai bun[si binemeritat]renume.dar astea au fost vremurile si nimeni sau nimic nu mai poate face ceva in privinta asta.

Jawa 175 cred ca a fost cel mai reusit model dupa Jawa 250.Semper fi! :finger:

post-10713-1196354370_thumb.jpg

Edited by kyvacka
Link to post
Share on other sites
Daca vrei lucruri cehesti interesante vezi Tatra (care a proiectat primul VW broscuta)

 

Din cate stiam eu Ferdinand Porsche a proiectat masina aia si nu Tatra........

Si ca sa fiu un pic ontopic, asta vara venind de la Oradea spre Braila pe un ntv, undeva in apropiere de Brasov erau opriti pe dreapta 3 motoristi nemti cu 3 bmw-uri dintre care unul r1100gs sau r1150gs caruia i se stricase pompa de injectie sau cel putin asta zicea neamtu, care a marturisit ca motoarele japoneze is mai bune decat bmw-urile :finger:

Recunosc, am ramas un pic dezamagit deoarece BMW R1200GS Adventure este unul dintre motoarele mele preferate la care visez.

Despre Jawa in discutie nu cred ca se poate spune ca a fost cine stie ce motor revolutionar dar nici ca nu a fost. Calitatile unei motociclete se vad in timp in cazul unei serii normale de fabricatie sau pe pistele de concurs in cazul celor de curse.

Multe proiecte merg perfect pe hartie dar in practica se dovedesc a fi nu tocmai reusite.

Link to post
Share on other sites
  • 10 years later...

Dupa 11 ani si o multime de fire albe in plus , cu voia domniilor voastre imi permit sa dezgrop acest topic. As putea la fel de bine sa deschid unul nou pe aceeasi tema, dar m-am gandit ca noi astia, veteranii, poate ne mai amintim de disputele inversunate dar respectoase pe care le-am avut cu userul Aleko pe marginea subiectului Jawa vs. BMW. In 2007 nimeni, cu atat mai putin eu, nu se gandea ca chiar inginerii BMW vor transa aceasta disputa cand doar 5 ani mai tarziu vor proiecta propulsorul noului R1200GS avand ca sursa copioasa de inspiratie proiectul Jawa nascut in Cehoslovacia comunista acum 40 de ani. Intr-adevar, daca fotografiile si desenele tehnice n-ar vorbi destul, ma aflu si in situatia de a-mi fi confirmata de un distins inginer ceh banuiala ca inginerii BMW au "studiat" serios prototipul motorului Jawa atunci cand au purces la elaborarea noului motor BMW. O delegatie bavareza a facut o vizita oficiala la Muzeul Tehnic din Praga in urma cu cativa ani si obiectul acesteia a fost documentarea in legatura cu modelul 824, un boxer proiectat de ing. Tatousek la sfarsitul anilor 70. Acest prototip desigur difera putin fata de motorul BMW in sensul ca in locul distributiei OHC cu 2 supape germanii au proiectat un sistem DOHC, cu 4 supape, racirea cu aer a fost inlocuita cu cea pe lichid, carburatoarele cu injectia electronica multipunct. Insa in ceea ce priveste conceptia generala si dispunerea subansamblelor cele doua motoare sunt aproape identice: cutie de viteze dispusa sub vilbrochen in acelasi carter, pentru scurtarea grupului motor, ambreiaj multidisc in ulei, dispus la partea frontala, distributie mixta pinioane-lant etc. Ce alta dovada mai clara ca proiectul Jawa e solutia mai rationala si mai reusita decat faptul ca a fost adoptata fara prea multe modificari de BMW. Sa nu uitam si ca nu e prima oara cand nemtii se "inspira" din ingeniozitatea ceha: BMW-ul F800 (2 cilindri in linie) foloseste un sistem de echilibrare si eliminare a vibratiilor elaborat in anii 70 de ing. ceh Pudil, pe vremea cand era proiectant sef la firma CZ. Acest sistem a putut fi insusit fara probleme de bavarezi deoarece patentul inventiei a expirat .

 

post-95185-0-87614700-1518202654_thumb.jpg

post-95185-0-17257400-1518202672_thumb.jpg

post-95185-0-12932500-1518202690_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...