Sari la conținut

Soluti pt. CDI


Postări Recomandate

Dupa cum probabil ati observat se pare ca CDI -ul meu ma "parasit" defapt este in coma nu rezista decat 6 km :laugh: .Asa ca pana reusesc sa-mi cumpar alta ,va rog eu mult :huh: oferitim o solutie de mijloc ca vin intrunirile.Am gasit cateva insa numai pt motocicletele monocilindrice (ex aprinderea olcit ) ,ceva pt. cele cu doua bobine duble ca a mea aveti,si cu avans fix nu ma supar ,o schema, o idee etc. :laugh: .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Baga tu un ochi aici si vezi daca iti foloseste la ceva http://perso.wanadoo.fr/transmic/gbindex.htm

Piese gasesti din belsug pe linia tramvaiului 16 (intre Lizeanu si Maica Domnului - traseul lui 282), cred ca sunt vreo 20 de magazine de electronice pe putin. Daca ai ceva nevoie de ajutor, fac tot posibilul.

Si mie mi s-a stricat aprinderea, dar cand am incercat sa o decapsulez sa-i salvez bobina de inductie (era incastrata si ea), s-a distrus. Asa ca a trebuit sa-mi cumpar una noua cu totul (1.100.000, Paneuro) :huh:

 

Bafta si spor la lipit :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

UPS ! Stai ca acu vazui de unde esti... Problem, coane, sper sa gasesti piesele acolo prin Pitesti, ca daca e CDI iti trebuie un tiristor care sa duca vreo 10 amperi curent de varf, iti trebuie si niste condensatoare de vreo 1 microfarad la 400 de volti... Si totul (macar tiristorul) pus pe un radiator, ca se incalzeste !!! Gandeste-te ca tie-ti dau bobinele alea din magnetou 200-300V, inmultit cu 10A inseamna 2kW disipati pe un cacatzush de pastila de siliciu (chiar daca doar pentru 30 de microsecunde), in timp o sa ti se incinga si o sa-ti crape tiristorul.

Aprinderea ta iti moare dupa 6Km tocmai din cauza ca incingandu-se, tiristorul isi iese din parametri, nu mai tine tensiunea blocata chiar daca nu apare comanda in baza, apare un efect de strapungere si condensatoarele nu se mai incarca.

Deci nema tensiune pe bobina de inductie, nema scanteie, ridici frumushel blugu', aratzi bulanu' (de preferintza epilat) si speri ca o blonda cu pept generos intr-o decapotabila sa te duca pana acasa :huh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

UPS ! Stai ca acu vazui de unde esti... Problem, coane, sper sa gasesti piesele acolo prin Pitesti, ca daca e CDI iti trebuie un tiristor care sa duca vreo 10 amperi curent de varf, iti trebuie si niste condensatoare de vreo 1 microfarad la 400 de volti... Si totul (macar tiristorul) pus pe un radiator, ca se incalzeste !!! Gandeste-te ca tie-ti dau bobinele alea din magnetou 200-300V, inmultit cu 10A inseamna 2kW disipati pe un cacatzush de pastila de siliciu (chiar daca doar pentru 30 de microsecunde), in timp o sa ti se incinga si o sa-ti crape tiristorul.

Aprinderea ta iti moare dupa 6Km tocmai din cauza ca incingandu-se, tiristorul isi iese din parametri, nu mai tine tensiunea blocata chiar daca nu apare comanda in baza, apare un efect de strapungere si condensatoarele nu se mai incarca.

Deci nema tensiune pe bobina de inductie, nema scanteie, ridici frumushel blugu', aratzi bulanu' (de preferintza epilat) si speri ca o blonda cu pept generos intr-o decapotabila sa te duca pana acasa  :huh:

Mersi mult.Esti tare atat la elecronica,cat si la faza cu "blugul" :laugh: mama si daca s-ar mai si finalizat cum povesteai tu,promiteam ca personat i-mi distrugeam CDI de fiecare data :lol: .

DA cstelia ala este ti-am trimis mail astept raspunsul tau.

Mersi tuturor si sa vedem cum reusesc sa o scot la capat.

Sa ne vedem :laugh: si binenteles :laugh: .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

UPS ! Stai ca acu vazui de unde esti... Problem, coane, sper sa gasesti piesele acolo prin Pitesti, ca daca e CDI iti trebuie un tiristor care sa duca vreo 10 amperi curent de varf, iti trebuie si niste condensatoare de vreo 1 microfarad la 400 de volti... Si totul (macar tiristorul) pus pe un radiator, ca se incalzeste !!! Gandeste-te ca tie-ti dau bobinele alea din magnetou 200-300V, inmultit cu 10A inseamna 2kW disipati pe un cacatzush de pastila de siliciu (chiar daca doar pentru 30 de microsecunde), in timp o sa ti se incinga si o sa-ti crape tiristorul

Ce intelegi tu prin" totul " pus pe radiator? Sunt tare curios cum poti pune niste condensatoare pe un radiator(si ce rost ar avea).

Problema nr.2 e de unde scoti tu puterea de 2kW? Tu iti dai seama ce spui? Daca ai o tensiune de 200-300 de V aplicata intre anodul si catodul unui tiristor asta nu inseamna ca tiristorul respectiv disipa 2kw daca sa zicem ca valoarea curentului care trece prin el e de 10 A . Puterea disipata pe tiristor este aproximativ tensiunea care cade pe el atunci cand e deschis (si nu depaseste cativa volti) X curentul care trece prin el. Dintr-un calcul simplu iese o putere disipata de cel putin 100 de ori mai mica decat cea pe care ai spus-o tu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rostul condensatoarelor pe radiator (ma refer la rasina Epoxy in care este invelita aprinderea originala) isi are rostul datorita curentului foarte mare care trece prin rezistenta echivalenta a condensatorului.

Cu tiristorul imi cer scuze, ai dreptate vorbeam tampenii :laugh: . Intr-adevar, puterea disipata pe tiristor este data de curentul prin jonctiune x rezistenta interna echivalenta a jonctiunii si a conexiunilor spre pini.

"Totul pe radiator" implica si diodele redresoare, si limitatorul de tensiune (daca are). Ma rog, ideea de ansamblu e ca trece un curent mare p-acolo, chiar daca pentru o perioada scurta, si e mai sigur ca totul sa fie inconjurat de un mediu cat mai bun conductiv d.p.d.v. termic. Chiar daca se lucreaza in comutatie, trebuie sa recunosti ca e un curent destul de baban pe-acolo...

Se pot supradimensiona piesele si se scapa de radiator, dar se maresc si dimensiunile montajului.

 

Bafta maxima si sper sa nu-mi mai iasa "porumbei" din degete :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bafta maxima si sper sa nu-mi mai iasa "porumbei" din degete 

Iar ti-au iesit "porumbei" :laugh:

Puterea disipata pe tiristor este curentul x tensiunea ce cade pe el atunci cand este deschis(asta daca se neglijeaza pierderile din comutatie)

Iar condensatoarele nu au voie sa se incalzeasca, deaia nici nu sunt prevazute pentru a fi montate pe radiator. ( daca se incalzesc inseamna ca nu mai sunt bune, ceva e in neregula, au curent de pierdere mult prea mare)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

GSX de 550 ... suna ca si cum ar avea o plaja de turatzii destul de mare... deci fara avans variabil mi-e teama ca lucrezi degeaba, nu prea o sa-ti mearga jucaria. Oricum, nu ai incotro, partea de scanteie tot trebuie sa o faci, ulterior sa adaptezi un avans variabil analogic.

 

Piese electronice gasesti in Pitesti doar intr-un singur loc (unu, dar bun). Cladirea este noua, cobori din autobuz in statia de dupa liceul Zinca si pe dreapta sunt mai multe cladiri noi (inainte era aici banca turco-romana cred). In fine, in una din aceste cladiri e o firma cu ceva "electronic" in denumire. La parter are electrice/electrocasnice, insa la etaj e paradisul electronicelor, are tot ce vrei si ce nu vrei.

 

Schema acum..,

In principiu, din cate am vazut eu pe la japoneze si europene, aprinderea e in felul urmator - are o bobina "de tensiune" in campul magnetoului (cu magnet permanent) care produce tensiunea necesara primarului bobinei de inductzie si un senzor de aprindere (care fixeaza un avans fix sa zicem asa). Ei bine, schema CDI-ului incepe cu o punte de diode redresoare - trebuie sa fie de tensiune cat mai mare, amperaj mic, deoarece consumul este destul de mic. Ei bine, puntea asta de diode incarca un condensator (1uF 1000 de Volti in principiu). Condensatorul se descarca apoi pe primarul bobinei printr-un tiristor (tot asa, de tensiune mare), tiristor comandat de semnalul de la senzor - e posibil sa fie suficient curentul dat de senzor, tiristoarele sunt destul de sensibile, atata vreme cat ai grija sa le montezi cu catodul la masa (caut schema si o pun).

 

Asa.... problema numarul doi. Din cate stiu eu, senzorul de avans este pus undeva foaaarte devreme inainte de PMS, deoarece gestionarea avansului variabil face urmatoarea chestie - introduce intarzieri controlate intre semnalul asta de sincronizare si declansarea tiristorului, intarzieri invers proportzionale cu turatzia motorului - astfel ca abia la turatzia maxima intarzierea va fi nula si senzorul, montat asa cum e acum, va da scanteia fara intarziere. Sper ca ai inteles din descrierea de mai sus. Asadar - rezolvarea problemei ar fi urmatoarea - o metoda barbara de genul "sa vad daca merge" ar fi urmatoarea - reglezi senzorul in sensul micsorarii avansului, daca iti permite, incat motocicleta sa porneasca si sa mearga (prost) pana la atingerea turatziei compatibile cu pozitzia senzorului. Asta inseamna insa oricum avans prea mare - ceea ce nu e bine pentru motor, ca-l strica.

 

Rezolvarea corecta a problemei este alta - anume implementarea avansului variabil. Aici e aici, ca nu e usor deloc. Intr-o prima faza, ai putea face un circuit de intarziere, reglabil. Adica un condensator care se incarca full in momentul in care da senzorul semnal, apoi incepe sa se descarce printr-o rezistentza, iar tensiunea care-i ramane la borne trebuie comparata cu o tensiune de referintza (dioda zenner, integrat LM7405) - cand basculeaza - iesirea comparatorului e folosita la declansarea tiristorului. Din varierea rezistentei de descarcare a condesatorului se regleaza intarzierea de timp dorita, intarziere intre semnalul de la senzor (incarcarea condensatorului) si iesirea comparatorului (si scanteia totodata).

 

Buuun. Acum avem practic pregatit terenul pentru avans variabil automat. Tot ce mai trebuie facut este variatia automata a rezistentei de descarcare a condensatorului. Dupa cum ii spune si denumirea, inlocuim rezistenta cu un tranzistor. Asadar tranzistorul asta trebuie sa simuleze o rezistenta, a carei valoare trebuie sa fie invers proportionala cu turatia motorului (la turatie mica vreau rezistenta mare, ca se se descarce condensatorul greu si sa am intarziere mare).

 

Mai trebuie deci un circuit de conversie turatie/tensiune, care la intrare sa citeasca impulsuri (de la acelasi senzor unic pe care il avem), iar la iesire sa ofere o tensiune proportionala cu aceasta frecventa, care va fi aplicata pe baza tranzistorului de mai sus. Turatia creste - tensiunea de la convertorul frecventa/tensiune creste, tensiunea pe baza tranzistorului creste, rezistenta Colector-Emitor scade, cond-ul de la circuitul de intarziere se descarca mai repede, deci totul merge ceas.

 

A mai ramas de rezolvat convertorul turatie/tensiune. Ei... aici e mai greu, nu am mai lucrat cu de-astea, asa ca las microfonul cuiva mai priceput :laugh: , care are si timp si aparatura necesara sa puna povestea de mai sus intr-o schema si sa o si testeze.

 

CDI-ul cred ca e suficient o bucata, banuiesc ca la motoarele cu 2 cilindri in 4 timpi se aplica metoda cu scanteia in gol pe evacuare, care nu strica nimic si face suficient un CDI pentru ambii cilindrii, nu trebuie doi.

 

 

Uite un site foarte bun care explica mai pe larg ce si cum

http://perso.wanadoo.fr/transmic/

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pina la urma tot CDI-ul facut de fabrica si dedicat motocicletei respective este cel mai bun . Asa am tot incercat si eu tot felul de combinatii si NU merge sau merge prost .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, e clar, imi dau demisia de la firma la care lucrez :laugh: Mai bine ma abtzin de la sfaturi pretzioase, ca vad ca o dau mereu in bara. Bottom line, vezi ca ti-am dat link-ul acela, daca poti sa scoti ceva din el, bravo tie, eu nu m-am apucat de asa ceva pentru ca era si bobina de inductie distrusa, precum am spus. Eventual dezlipesc piesele care au mai ramas intregi de pe placa mea si ti le trimit, dar nu stiu cat de bune mai sunt :ok: Teoretic mi-a murit doar tiristorul, practic nu stiu ce a mai crapat pe-acolo

 

PS: Tu esti sigur 100% ca ai aprindere CDI si nu TCI ? E o diferenta majora intre ele ! De fapt mi-e frica sa mai zic ceva, ca poate iar pap cacao :laugh: Parca ti-a gasit cineva o aprindere exact pt. a ta, si parca era CDI.

 

Bafta mare-mare de tot oricum !!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poza 4 (bobina de inductzie)

 

O sa revin maine sper si cu schema electronica a ei. Am facut si niste simulari in Spice si presupunand ca bobina de inductie are raport de transformare 1:100 (primar-secundar), si ca magnetoul da cam 200V, tensiunea la bujie se duce pe la 10 - 15kV, adica cam cum ar trebui sa fie :laugh:

post-42-1116348340_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Wow... buna ideea cu spice-ul, am uitat de el de pe vremea DCE-ului din automatica. Cred ca ar fi un instrument bun pentru proiectarea povestii pe care am zis-o mai devreme. Se gaseste pe net spice-ul ? Ai o lista de specificatii ale componentelor alea ciudate (stiu ca un tranzistor "normal" era 2n2222, dar un tiristor nu stiu cum il cheama...).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru conversia frecventa-tensiune se pot folosi circuitele specializate LM2907 sau LM2917. Am vazut scheme de turometre electronice pentru auto cu integratele astea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, am auzit si eu de integrate de-astea, dar cred ca au latentza cam mare... Ma intereseaza o schema de principiu cu elemente discrete, un tranzistor, un condensator, rezistentza, ceva acolo.... :laugh: . Am vazut un CDI scos din rasina o data si cred ca am numarat maxim vreo 7-8 tranzistori cu totul pe el, deci SE POATE face varianta analogica si se pare ca e chiar mai buna decat cea digitala, trebuie doar cercetata bine si reglata cum trebuie, sa se muleze cat mai bine pe motor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...si poza 2, simularea Spice. Linia verticala este tensiunea la secundarul bobinei (deci cea de pe fisa), Linia orizontala era impulsul de la senzor (nu se vad oscilatiile deoarece tensiunea din cititor este de 7-12V, iar excursia de tensiune pe bujie e de 15kV, iar reprezentarea este la scara

post-42-1116406896_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok... stai asa ca nu ne intereseaza scanteia.

Uite ce te rog, ca vad ca ai experienta recenta in spice (eu l-am instalat, dar am cautat un sfert de ora pana am gasit piesele in librarii).

Lasa la o parte partea de HV.

Incearca sa faci urmatoarea simulare, ma intereseaza daca circuitul de declansare a tiristorului face cumva si avans variabil.

Deci incearca sa bagi la input frecventza variabila la senzor (la sursa V4) si la iesire sa fie o diagrama care sa prezinte variatzia semnalului de pe poarta tiristorului (intarzierea) relativa la semnalul de la senzor (sursa V4). Ar trebui ca intarzierea asta, defazajul intre semnalul de varf de la V4 si semnalul de varf de pe poarta tiristorului sa scada pe masura ce creste frecventza lui V4. Daca poti, da-mi si mie .sch-ul de la schema, sa incerc si eu simularea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...