Sari la conținut

Jawa Pulitr


kyvacka
 Share

Postări Recomandate

riscand sa ma transform intr-un profesoras plicticos purced sa va mai predau o lectie de istorie Jawa.de data aceasta episodul Jawa 500 OHC.un model considerat inca de multi la noi mitic,legendar,suprarealist[daca intrebi 100 de "motociclisti"batrani mi bine de 95% o sa iti zica ca Jawa nu a facut niciodata motoare in patru timpi,ba mai mult risti sa fii etichetat nebun].

ei bine,nu!Jawa 500 OHC[desi pentru multi care au aflat despre ea a ramas un vis,si aici ma refer la cei care erau tineri in acea perioada si nu la baietii de bani gata din ziua de azi care s-au nascut pe jafoneza]a fost o realitate palpabila in perioada 1952-1958 cand a fost produsa in putin mai mult de 5000 de exemplare.

desi multi nu stiu firma lui Frantisek Janecek producea initial armament si s-a lansat in productia moto abia in 1929 cand a si primit numele Jawa.coincidenta sau nu prima moto produsa a fost un 4 timpi de 500 cm3,licenta Wanderer[de unde si numele firmei-JAnecek-WAnderer].in cativa ani de la lansare firma oferea mai multe modele si participa activ si in competitiile sportive:curse de regularitate,viteza pe circuit,speedway etc.desigur ca motocicletele de serie[desi adaptate si ele de nenumarate ori pentru curse]nu se puteau compara cu motocicletele dedicate produse de firme renumite ca Norton,Manx,Rudge etc.asa ca inginerii cehi au realizat modele speciale pentru curse,activitatea lor fiind intrerupta doar de izbucnirea celui de-al 2-lea razboi mondial.pana atunci au parut mai multe modele printre care si un twin de 500 cm3 OHV,suprlimentat cu compresor,strmosul modelului 500 OHC.dupa razboi activitatea firmei in competitii s-a reluat.in 1949 apare astfel modelul 500 OHC in prima sa varianta,dedicata curselor de viteza.motorul era un twin in patru timpi,racit cu aer,cu distributie OHC antrenata cu arbore melcat,un monobloc cu cutie in patru trepte derivat din motorul Ogar[modelul de 350 cm3].practic blocul motor era o versiune marita la scara a blocului twinului de 350 in 2 timpi.acest motor era destul de avnsat din punct de vedere tehnic:folosea rulmenti cu role si cu bile aproape ptr. toate lagarele,distributie cu arbore cu came in chiulasa,ungere cu carter sec cu pompa cu trei cai cu pinioane[debit mare,presiune ridicata,],filtru de ulei[un element din pasla reutilizabil],aprindere cu magnetou de curse BT-H,folosirea aliajului din mgneziu pentru usurarea constructiei etc.

varianta de curse dezvolta in jur de 40 CP folosind doua carburatoare Amal GT de curse.desi palmaresul competitional nu a fost tocmai stralucit[desi a avut numeroase victorii in curse nationale]motorul s-a dovedit reusit de unde si ideea adaptarii sale la un model de serie:un varf de gama destinat in principal exportului in vest.

astfel a inceput munca pentru dezvoltarea modelului 15 a caror prime prototipuri au aparut in 1951.

in 1952 este lansat in productia de serie modelul 15:twin,4 timpi,axc65x73,6mm,cilindree 473 cm3,raport vol.6,8:1,putere max. 26CP la 5500 rpm[o turatie mai mult decat sedata daca ne gandim ca uzual masinile britanice cu distributie OHV atingeau 6500-7000 rpm cu usoare modificari;in concluzie motorul avea un potential mare de dezvoltare],distributie OHC cu 2 supape /cilindru,un carburator Jikov 2924H,aprindere cu magnetou Lucas,ungere cu carter sec,rezervor de ulei de 4l[ganditi-va ca in biata Dacia care are motor de 1300 cm3 se folosesc abia 3 litri de ulei],cutie in 4 trepte,viteza max. in jur a 135-140 km/h.

cadrul folosit era derivat din cel al modelului Perak[asta dovedeste cat de solid era acesta daca rezista la un motor de 3 ori mai puternic decat cel original;de altfel toate motocicletele Jawa au un cadru solid]insa echipat cu furca telescopica cu amortizare hidraulica si frane mai puternice[tamburi 200 mm].

la scurt timp inginerii realizeaza deficientele primului tip de motor[mai ales distributia cu arbore melcat,foarte greu de pus la punct si predispusa uzurii premature]si realizeaza o varianta modernizata,anume 15-02:motorul avea un raport de compresie majorat la 7,2:1,putere mx.28 CP la 5800 rpm,un arbore cu came reproiectat antrenat de un cuplaj conic mai fiabil si mai usor de pus la punct,un carburator mai modern[Jikov 2924HZ],aprindere de la baterie,pe 6v,cu avans centrifugal,un circuit de ungere imbunatatit[chiulasa era reproiectata si avea duze de injectie ulei pentru fiecare lob al arborelui cu came,capac de culbutori ce asigura o etanseitate mai buna etc.].si ciclistica a suferit modificari importante:saua dubla din burete cauciucat,roti cu tamburi integrali cu frane puternice[250 mm!],dinam PAL 6V50W etc.

viteza max. era acum de 147km/h solo.

aceste motociclete[ca de altfel si celelalte modele Jawa]puteau fi echipate cu atas Velorex realizat din fibra de sticla.

in 1958 productia acestui model a luat sfarsit[poate si pentru ca vanzarile la export au fost mult mi mici decat se sperase initial,asta in mare masura datorita gradului mai mare de complexitate a motorului fata de realizarile occidentale,in marea lor majoritate OHV-uri cu cutii de viteze separate si vilbrochene pe bucse sau cuzineti].

din modelul de serie au derivat si doua masini de curse avand insa distributie DOHC,alimentare cu 2 carburatoare de curse si puteri dezvoltate de peste 50 CP la 8000-8500 rpm.acestea au fost 500 DOHC si 15Z.succesul lor a fost limitat insa mai mult la curse nationale.in vest incepuse epoca multicilindrelor italiene[Gilera,MV,Moto-Guzzi]si pilotii privati preferau inca celebrul Norton Manx 500 monocilindru[care trebuie sa spunem ca dezvolta cam aceeasi putere si avea o intretinere mai facila].

post-10713-1209319327_thumb.jpg

post-10713-1209319350_thumb.jpg

post-10713-1209319370_thumb.jpg

post-10713-1209319391_thumb.jpg

post-10713-1209319480_thumb.jpg

post-10713-1209319501_thumb.jpg

post-10713-1209319528_thumb.jpg

post-10713-1209319561_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

riscand sa ma transform intr-un profesoras plicticos purced sa va mai predau o lectie de istorie Jawa.de data aceasta episodul Jawa 500 OHC.un model considerat inca de multi la noi mitic,legendar,suprarealist[daca intrebi 100 de "motociclisti"batrani mi bine de 95% o sa iti zica ca Jawa nu a facut niciodata motoare in patru timpi,ba mai mult risti sa fii etichetat nebun].

ei bine,nu!Jawa 500 OHC[desi pentru multi care au aflat despre ea a ramas un vis,si aici ma refer la cei care erau tineri in acea perioada si nu la baietii de bani gata din ziua de azi care s-au nascut pe jafoneza]a fost o realitate palpabila in perioada 1952-1958 cand a fost produsa in putin mai mult de 5000 de exemplare.

desi multi nu stiu firma lui Frantisek Janecek producea initial armament si s-a lansat in productia moto abia in 1929 cand a si primit numele Jawa.coincidenta sau nu prima moto produsa a fost un 4 timpi de 500 cm3,licenta Wanderer[de unde si numele firmei-JAnecek-WAnderer].in cativa ani de la lansare firma oferea mai multe modele si participa activ si in competitiile sportive:curse de regularitate,viteza pe circuit,speedway etc.desigur ca motocicletele de serie[desi adaptate si ele de nenumarate ori pentru curse]nu se puteau compara cu motocicletele dedicate produse de firme renumite ca Norton,Manx,Rudge etc.asa ca inginerii cehi au realizat modele speciale pentru curse,activitatea lor fiind intrerupta doar de izbucnirea celui de-al 2-lea razboi mondial.pana atunci au parut mai multe modele printre care si un twin de 500 cm3 OHV,suprlimentat cu compresor,strmosul modelului 500 OHC.dupa razboi activitatea firmei in competitii s-a reluat.in 1949 apare astfel modelul 500 OHC in prima sa varianta,dedicata curselor de viteza.motorul era un twin in patru timpi,racit cu aer,cu distributie OHC antrenata cu arbore melcat,un monobloc cu cutie in patru trepte derivat din motorul Ogar[modelul de 350 cm3].practic blocul motor era o versiune marita la scara a blocului twinului de 350 in 2 timpi.acest motor era destul de avnsat din punct de vedere tehnic:folosea rulmenti cu role si cu bile aproape ptr. toate lagarele,distributie cu arbore cu came in chiulasa,ungere cu carter sec cu pompa cu trei cai cu pinioane[debit mare,presiune ridicata,],filtru de ulei[un element din pasla reutilizabil],aprindere cu magnetou de curse BT-H,folosirea aliajului din mgneziu pentru usurarea constructiei etc.

varianta de curse dezvolta in jur de 40 CP folosind doua carburatoare Amal GT de curse.desi palmaresul competitional nu a fost tocmai stralucit[desi a avut numeroase victorii in curse nationale]motorul s-a dovedit reusit de unde si ideea adaptarii sale la un model de serie:un varf de gama destinat in principal exportului in vest.

astfel a inceput munca pentru dezvoltarea modelului 15 a caror prime prototipuri au aparut in 1951.

in 1952 este lansat in productia de serie modelul 15:twin,4 timpi,axc65x73,6mm,cilindree 473 cm3,raport vol.6,8:1,putere max. 26CP la 5500 rpm[o turatie mai mult decat sedata daca ne gandim ca uzual masinile britanice cu distributie OHV atingeau 6500-7000 rpm cu usoare modificari;in concluzie motorul avea un potential mare de dezvoltare],distributie OHC cu 2 supape /cilindru,un carburator Jikov 2924H,aprindere cu magnetou Lucas,ungere cu carter sec,rezervor de ulei de 4l[ganditi-va ca in biata Dacia care are motor de 1300 cm3 se folosesc abia 3 litri de ulei],cutie in 4 trepte,viteza max. in jur a 135-140 km/h.

cadrul folosit era derivat din cel al modelului Perak[asta dovedeste cat de solid era acesta daca rezista la un motor de 3 ori mai puternic decat cel original;de altfel toate motocicletele Jawa au un cadru solid]insa echipat cu furca telescopica cu amortizare hidraulica si frane mai puternice[tamburi 200 mm].

la scurt timp inginerii realizeaza deficientele primului tip de motor[mai ales distributia cu arbore melcat,foarte greu de pus la punct si predispusa uzurii premature]si realizeaza o varianta modernizata,anume 15-02:motorul avea un raport de compresie majorat la 7,2:1,putere mx.28 CP la 5800 rpm,un arbore cu came reproiectat antrenat de un cuplaj conic mai fiabil si mai usor de pus la punct,un carburator mai modern[Jikov 2924HZ],aprindere de la baterie,pe 6v,cu avans centrifugal,un circuit de ungere imbunatatit[chiulasa era reproiectata si avea duze de injectie ulei pentru fiecare lob al arborelui cu came,capac de culbutori ce asigura o etanseitate mai buna etc.].si ciclistica a suferit modificari importante:saua dubla din burete cauciucat,roti cu tamburi integrali cu frane puternice[250 mm!],dinam PAL 6V50W etc.

viteza max. era acum de 147km/h solo.

aceste motociclete[ca de altfel si celelalte modele Jawa]puteau fi echipate cu atas Velorex realizat din fibra de sticla.

in 1958 productia acestui model a luat sfarsit[poate si pentru ca vanzarile la export au fost mult mi mici decat se sperase initial,asta in mare masura datorita gradului mai mare de complexitate a motorului fata de realizarile occidentale,in marea lor majoritate OHV-uri cu cutii de viteze separate si vilbrochene pe bucse sau cuzineti].

din modelul de serie au derivat si doua masini de curse avand insa distributie DOHC,alimentare cu 2 carburatoare de curse si puteri dezvoltate de peste 50 CP la 8000-8500 rpm.acestea au fost 500 DOHC si 15Z.succesul lor a fost limitat insa mai mult la curse nationale.in vest incepuse epoca multicilindrelor italiene[Gilera,MV,Moto-Guzzi]si pilotii privati preferau inca celebrul Norton Manx 500 monocilindru[care trebuie sa spunem ca dezvolta cam aceeasi putere si avea o intretinere mai facila].

:moto: Foarte fain model ! La noi se gaseste vreun exemplar? :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pardon!inca face motociclete echipate cu motoare in 4 timpi.motorul de pe Jawa 650 e un monocilindru Rotax.divizia de moto speedway producea pana acum cativa ani motoare in patru timpi[1cil,500 cm3,2sau 4 supape/cil.,pana la 65-75 CP]destinate echiparii acestor modele dar mai nou[din pacate]se pare ca Jawa Divisov nu mai produce. :) cat despre celelalte modele in patru timpi ele sunt echipate cu motoare licenta Honda[125 si 50 cel putin]deci nu de origine Jawa.

ptr.Gabriel:in 1957 prototipurile modelului 500 OHC pe cadru Kyvacka[cu bascula]au primit unda verde dovedindu-se reusite,dar pana la urma productia a fost abandonata.

post-10713-1209384410_thumb.jpg

post-10713-1209384422_thumb.jpg

post-10713-1209384431_thumb.jpg

post-10713-1209384443_thumb.jpg

post-10713-1209384458_thumb.jpg

post-10713-1209384485_thumb.jpg

post-10713-1209384528_thumb.jpg

post-10713-1209384546_thumb.jpg

post-10713-1209384567_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 years later...

ĂIA butuci de roată!!! Visez să mă plimb odată cu aşa ceva! :)

 

4069537-sraz-motocyklu-jawa-500-ohc.jpg

 

 

Şi cel mai mişto sunet de motocicletă începe la minutul 1:00 :D:

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...