Sari la conținut

Far Chior


ticolino
 Share

Postări Recomandate

Acum ca s-a micsorat ziua, a inceput sa ma deranjeze o problema: farul e foarte chior si daca n-ar fi iluminatul public n-as vedea nimic.

 

Asa a fost de cand am luat motorul. O chestie interesanta: cand turez nu se aprinde mai tare (luminozitatea este constanta chioara, independenta de turatie), dar in schimb se lumineaza mai tare cand ii tai aprinderea! :cheers:

 

Am un voshod, deci cu aprindere electronica, magnetou, fara baterie. becul de la far l-am schimbat de curand, e 40/45.

 

Va rog, daca puteti sa ma ajutati cu niste sfaturi. Cam ce sa verific....

Multumesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cu schema si cu un aparat de masura pot sa te ajut eu. In principiu e posibil sa nu fie legata instalatia de lumini acolo unde trebuie (exista si o borna cu iesire de cc la 7 v si cred ca aici ai tu legatura facuta. Daca n e de la asa ceva ar trebui sa incerci cu alta cutie electronica si daca sta e de vina trebuie reparata)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

aha. merge masurata tensiunea cu un aparat de masura normal, dar dat pe "AC"?

da, oricum nu te astepta sa iti indice exact, dar ar trebui sa arate ceva in zona.

daca nu arata nimic treci pe cc si daca asa indica ceva atunci e legat gresit la cutie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

bun.... am facut masuratori.

nu exista iesire de 7V. exista 2 iesiri: una pentru claxon, una pentru lumini. ambele 12V CA.

 

tensiunea e de 9-10V (in functie de turatie)

pe fir nu am pierderi, tensiunea e aceeasi si masurata direct pe bobina generatorului.

 

prin urmare, se pare ca problema e la etajul de stabilizare (napolitana).

 

am facut si un experiment, cu un bec conectat direct la generator.

in mod normal ardea f. chior, iar tensiunea era de 9-10V.

am lasat doar o bobina (in mod normal sunt 2, in paralel) si... minune! becul ardea f. puternic, iar tensiunea... 14-30V.

 

deoarece o napolitana e f. scumpa, as incerca sa fac un etaj separat de stabilizare.

 

are cineva scheme? (reamintesc ca am magnetou si nu am baterie)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

a 2-a bobina are aceeasi impedanta cu prima? daca o lasi doar pe a 2-a ce tensiune iti da? Vezi sa nu fie conectate in antiparalel (una corect si una invers daca au fost cumva reparate la un momentdat). Daca e ca la minsk bobinele pt lumini pot fi refacute usor.

Era pe aici pe forum o schema de napolitana de minsk, nu vad de ce nu ar fi foarte asemanatoare

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am zis o tampenie mai sus. nu am lasat doar o bobina, ci am deconectat napolitana (de fapt nu eu, moshulik, care ma ajuta, eu stateam pe partea cealalata si turam motorul).

 

deci: napolitana fura curent.

cu napolitana, becul pus pe direct la iesirea de la generator (bobine) era chior.

fara napolitana, bec puternic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O schema de napolitana de minsk ar fi buna, daca s-ar gasi, dar eu nu prea imi amintesc sa fi vazut.

Oricum, schema completa contzine si etajul cu aprinderea, care e total independent de partea de regulare a tensiunii pentru lumini. Cea mai buna solutzie este refacerea doar a partzii de stabilizare, in principiu ar fi suficienta o dioda zenner de foarte mare putere, legata intre "monofaza" si masa, in serie insa cu o dioda normala (ca sa nu conduca in sens direct la inversarea curentului). Astfel ar rezulta un curent stabilizat (rezultat in urma unei redresari monoalternantza). Cum insa nu prea mai exista astfel de diode zenner de mare putere, solutzia ramasa este decuparea din schema pentru stabilizatorul trifazic a unei portziuni care sa contzina doar un tiristor si etajul diferentzial de comanda a tiristorului. Nu merge aplicata schema pentru "monofazic", din care ar rezulta curent continuu de 13-14Voltzi stabilizat, deoarece bobinele au deja un capat legat la masa.

 

O concluzie : la orice motocicleta care are magnet permanent la dispozitivul de generat curent electric este mult mai bine sa mergi cu farul aprins, decat stins (in cazul asta toata puterea care trebuia sa mearga in far va fi pusa fortzat la masa de catre sistemul de regulare a tensiunii, deci in nici un caz nu castigi cai putere :cheers:))) )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 5 weeks later...

uraaaa.... am lumini! :lol: :ok: :moron:

 

dupa mai multe incercari nereusite, am gasit solutia! moshulik a avut ideea extraordinara sa incerc un releu de far de dacie. asta este pur si simplu un releu, care se declanseaza la mai mult de 12V si il folosesc ca sa pun surplusul la masa + ca sa alimentez becul.

 

schema este urmatoarea:

post-4740-1131099436_thumb.jpg

 

functionarea este simpla: in mod normal, curentul trece prin faza, firul rosu, bec, masa.

cand tensiunea creste peste 12V, releul se declanseaza, iar curentul de la faza nu se mai duce spre bec ci spre masa.

 

 

 

atasez si o poza cu rezultatul (inainte farul avea aceeasi intensitate cu o lumanare, iar pozitia nu se vedea deloc):

 

post-4740-1131099609_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din cate imi dau eu seama tu ai inlocuit tiristorul dintr-o schema clasica de regulator pt generatoare cu magnet permanent, cu un releu electromagnetic

Parerea mea e ca nu o sa te tina prea mult pt ca releul ala va comuta f.des in functie de turatia motorului.

Tre sa mai tii seama si de faptul ca un releu ce are tensiunea nominala de alimentare a bobinei de 12V , va aclansa si la tensiuni mai mici iar in acest caz contactul intre pastilele din releu nu se mai face asa ferm => scantei=> distrugere prematura a releului

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Releul ala e facut pentru protectia contactelor sin bordul masinii, deci numar relativ redus de comutari cu amperaj mare. Nu va rezista.

Se poate folosi un tranzistor de putere comandat cu aceeasi schema. Sunt ieftini tranzistorii de peste 100w

binox - tu parca aveai scoasa schema de la napolitana de minsk? Daca da poti sa o mai postezi inca o data sau sa mi-o trimiti pe mail ca nu reusesc sa o gasesc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu aveam schema de la napolitana ci o schema a instalatiei de minsk pe care nu o mai am da am luat-o tot de pe aici

 

Tranzistor nu se poate folosi pt ca e curent alternativ, dar se poate folosi un triac ( tranzistor sau tiristor se poate folosi doar dupa o redresare prealabila a curentului)

Editat de binox
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

da, releul nu va tine mult, asa e, dar totusi schema are avantaje:

- un releu costa 8.5 lei si e mic,pot tine unul de schimb in cutiuta, fara probleme

- se gaseste la orice magazin de piese dacia.

- legaturile sunt facute cu papuci, releul se schimba in 30sec max.

 

 

edit: am incercat o schema electronica, dar nu a mers :lol:. ce-i drept, era de la un circuit cu alternator si baterie, dar il dublasem pentru ambele alternante.

 

o schema a napolitanei ar fi excelenta, dar de unde?

Editat de ticolino
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cate vad eu schema respectiva are o buba majora...

 

Din spusele tale iese ca daca tensiunea e peste 12V releul cupleaza faza la masa??????

 

Intrebarea e: Cine va fi consumatorul in acea schema?

 

Risti sa iti dai foc la instalatia electrica.

 

 

Releele acelea se pun pentru a protej ablocul de lumini ca sa nu mearga tot consumul becurilor prine el si sa ia foc.

 

schema corecta trebuie sa arate asa:

post-6496-1131364683_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

NU!

gandesti in termeni auto (alternator+punte de diode), nu moto.

 

la magnetou e mai safe sa pui faza la masa decat s-o lasi in aer.

toate schemele de stabilizare in c.a. pun faza la masa, chiar si cea originala.

Editat de ticolino
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Releul regulator electromagnetic de pe orice dacie cu alternator functioneaza cam dupa aceleasi principii si merge tot in scantei, o viatza intreaga si nah ca nu se mai arde :lol: .

Solutii "semiconductoare" nu prea merg in cazul de fatza, principalul motiv este ca un capat al bobinelor este deja legat la masa, ceea ce duce la imposibilitatea realizarii unei redresari complete (bi-alternanta). Varianta "profesionala" este dezlegarea de la masa a capatului bobinelor si aplicarea schemei cu tiristori si diode. Oricum, nu merita. Releul asta mic isi face treaba deocamdata. Sa vedem cat. Daca cedeaza, luam altul si va trebui sa regandim circuitul de fortza, pastrand releul pentru partea de comanda (pentru ca functioneaza si in curent alternativ, spre deosebire de tranzistori si etaje diferentiale sensibile).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am si eu o problema generala la faruri. Nu imi merge nici o lumina. Nici stopurile. Exista o posibilitate de verificare fara motor pornit ? Ca lucrez singur si nu sta tot timpul la relanti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am si eu o problema generala la faruri. Nu imi merge nici o lumina. Nici stopurile. Exista o posibilitate de verificare fara motor pornit ? Ca lucrez singur si nu sta tot timpul la relanti.

da. VEzi ce fir iti vine la 02 in caramea si alimentezi acolo cu o baterie de 12v, legata la masa si la firul ala. in mpmentrl asta ar trebui sa mearga luminile. Apoi cu un aparat de masura poti verifica infasurarea de lastator. vezi in manual ca sunt dati parametrii circuitului

 

Releul regulator electromagnetic de pe orice dacie cu alternator functioneaza cam dupa aceleasi principii si merge tot in scantei, o viatza intreaga si nah ca nu se mai arde :ok: .

ala de la alternstorul de dacia e releu regulator, e proiectat pt asta. Ala folosit de voi e releu de comutatie, proiectat pt nr mai mic de comutatii la curenti mai mari.

Si dacia tage la plug dar nu la fel de fericita ca un tractor

 

cine zicea ca nu e reparabila aia de minsk? :lol: uite unde s-a mai discutat acu 3 luni: /index.php?...&hl=minsk&st=10

post-351-1131389422_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

saru-mana pt schema. trec la studiat.

releul ramane in continuare in probe, sunt curios cat rezista.

deja a facut 200km :lol:

 

edit:

gata, am studiat. ce e dioda dintre 03 si masa (KC680A1)? cumva o dioda zener de mare putere? in cazul asta, e nasol, ca nu se gaseste asa ceva.

Editat de ticolino
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

edit2. am studiat mai bine. comanda tiristorului montat in paralel pe intrare se face prin schema aia complicata cu multe diode, pe care sincer sa fiu nu prea o inteleg cum functioneaza fara un element fix de comparare (zener). acuma, daca se strapunge vreo dioda in alea multe sau se strica condensatorul, tiristorul e comandat direct prin rezistenta de 50ohmi. ceea ce poate duce la "far chior".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

ok, pana una alta am imbunatatit (la sugestia lui moshulik) schema cu releul, adaugand un triac. motivul: se afuma prea tare contactul spre masa, si pana la urma chiar se lipeau contactele si ramaneam fara lumini, asa ca la aproximativ 200km trebuia sa desfac releul si sa-l curat.

 

in noua schema, releul doar comanda un triac care pune el la masa excesul de tensiune, asa ca totul ar trebui sa fie mult mai curat si placut uscat :D

 

so far, so good :haha:

post-4740-1133196210_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...