ticolino Postat Octombrie 3, 2005 Share Postat Octombrie 3, 2005 Acum ca s-a micsorat ziua, a inceput sa ma deranjeze o problema: farul e foarte chior si daca n-ar fi iluminatul public n-as vedea nimic. Asa a fost de cand am luat motorul. O chestie interesanta: cand turez nu se aprinde mai tare (luminozitatea este constanta chioara, independenta de turatie), dar in schimb se lumineaza mai tare cand ii tai aprinderea! Am un voshod, deci cu aprindere electronica, magnetou, fara baterie. becul de la far l-am schimbat de curand, e 40/45. Va rog, daca puteti sa ma ajutati cu niste sfaturi. Cam ce sa verific.... Multumesc. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Octombrie 3, 2005 Autor Share Postat Octombrie 3, 2005 farul e foarte chior si daca n-ar fi iluminatul public n-as vedea nimic. . cam asta ma deranjeaza. tin sa verific de ce e chior. care e cauza. si daca pot, sa o remediez. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Octombrie 3, 2005 Share Postat Octombrie 3, 2005 cu schema si cu un aparat de masura pot sa te ajut eu. In principiu e posibil sa nu fie legata instalatia de lumini acolo unde trebuie (exista si o borna cu iesire de cc la 7 v si cred ca aici ai tu legatura facuta. Daca n e de la asa ceva ar trebui sa incerci cu alta cutie electronica si daca sta e de vina trebuie reparata) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Octombrie 3, 2005 Autor Share Postat Octombrie 3, 2005 aha. merge masurata tensiunea cu un aparat de masura normal, dar dat pe "AC"? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Octombrie 4, 2005 Share Postat Octombrie 4, 2005 aha. merge masurata tensiunea cu un aparat de masura normal, dar dat pe "AC"? da, oricum nu te astepta sa iti indice exact, dar ar trebui sa arate ceva in zona. daca nu arata nimic treci pe cc si daca asa indica ceva atunci e legat gresit la cutie Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Octombrie 4, 2005 Autor Share Postat Octombrie 4, 2005 bun.... am facut masuratori. nu exista iesire de 7V. exista 2 iesiri: una pentru claxon, una pentru lumini. ambele 12V CA. tensiunea e de 9-10V (in functie de turatie) pe fir nu am pierderi, tensiunea e aceeasi si masurata direct pe bobina generatorului. prin urmare, se pare ca problema e la etajul de stabilizare (napolitana). am facut si un experiment, cu un bec conectat direct la generator. in mod normal ardea f. chior, iar tensiunea era de 9-10V. am lasat doar o bobina (in mod normal sunt 2, in paralel) si... minune! becul ardea f. puternic, iar tensiunea... 14-30V. deoarece o napolitana e f. scumpa, as incerca sa fac un etaj separat de stabilizare. are cineva scheme? (reamintesc ca am magnetou si nu am baterie) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Octombrie 4, 2005 Share Postat Octombrie 4, 2005 a 2-a bobina are aceeasi impedanta cu prima? daca o lasi doar pe a 2-a ce tensiune iti da? Vezi sa nu fie conectate in antiparalel (una corect si una invers daca au fost cumva reparate la un momentdat). Daca e ca la minsk bobinele pt lumini pot fi refacute usor. Era pe aici pe forum o schema de napolitana de minsk, nu vad de ce nu ar fi foarte asemanatoare Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Octombrie 4, 2005 Autor Share Postat Octombrie 4, 2005 am zis o tampenie mai sus. nu am lasat doar o bobina, ci am deconectat napolitana (de fapt nu eu, moshulik, care ma ajuta, eu stateam pe partea cealalata si turam motorul). deci: napolitana fura curent. cu napolitana, becul pus pe direct la iesirea de la generator (bobine) era chior. fara napolitana, bec puternic. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
draku Postat Octombrie 4, 2005 Share Postat Octombrie 4, 2005 da' napolitana nu se poate repara? sau e turnata in rasina? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
jack2004 Postat Octombrie 4, 2005 Share Postat Octombrie 4, 2005 hi, "napolitana" nu se poate repara!!! cumperi una noua si e rezolvata problema cca. 30 Eu mult noroc, bafta Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
moshulik Postat Octombrie 5, 2005 Share Postat Octombrie 5, 2005 O schema de napolitana de minsk ar fi buna, daca s-ar gasi, dar eu nu prea imi amintesc sa fi vazut. Oricum, schema completa contzine si etajul cu aprinderea, care e total independent de partea de regulare a tensiunii pentru lumini. Cea mai buna solutzie este refacerea doar a partzii de stabilizare, in principiu ar fi suficienta o dioda zenner de foarte mare putere, legata intre "monofaza" si masa, in serie insa cu o dioda normala (ca sa nu conduca in sens direct la inversarea curentului). Astfel ar rezulta un curent stabilizat (rezultat in urma unei redresari monoalternantza). Cum insa nu prea mai exista astfel de diode zenner de mare putere, solutzia ramasa este decuparea din schema pentru stabilizatorul trifazic a unei portziuni care sa contzina doar un tiristor si etajul diferentzial de comanda a tiristorului. Nu merge aplicata schema pentru "monofazic", din care ar rezulta curent continuu de 13-14Voltzi stabilizat, deoarece bobinele au deja un capat legat la masa. O concluzie : la orice motocicleta care are magnet permanent la dispozitivul de generat curent electric este mult mai bine sa mergi cu farul aprins, decat stins (in cazul asta toata puterea care trebuia sa mearga in far va fi pusa fortzat la masa de catre sistemul de regulare a tensiunii, deci in nici un caz nu castigi cai putere ))) ) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 4, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 4, 2005 uraaaa.... am lumini! dupa mai multe incercari nereusite, am gasit solutia! moshulik a avut ideea extraordinara sa incerc un releu de far de dacie. asta este pur si simplu un releu, care se declanseaza la mai mult de 12V si il folosesc ca sa pun surplusul la masa + ca sa alimentez becul. schema este urmatoarea: functionarea este simpla: in mod normal, curentul trece prin faza, firul rosu, bec, masa. cand tensiunea creste peste 12V, releul se declanseaza, iar curentul de la faza nu se mai duce spre bec ci spre masa. atasez si o poza cu rezultatul (inainte farul avea aceeasi intensitate cu o lumanare, iar pozitia nu se vedea deloc): Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 4, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 4, 2005 si o ultima poza cu dispozitivul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Noiembrie 4, 2005 Share Postat Noiembrie 4, 2005 Din cate imi dau eu seama tu ai inlocuit tiristorul dintr-o schema clasica de regulator pt generatoare cu magnet permanent, cu un releu electromagnetic Parerea mea e ca nu o sa te tina prea mult pt ca releul ala va comuta f.des in functie de turatia motorului. Tre sa mai tii seama si de faptul ca un releu ce are tensiunea nominala de alimentare a bobinei de 12V , va aclansa si la tensiuni mai mici iar in acest caz contactul intre pastilele din releu nu se mai face asa ferm => scantei=> distrugere prematura a releului Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Noiembrie 4, 2005 Share Postat Noiembrie 4, 2005 Releul ala e facut pentru protectia contactelor sin bordul masinii, deci numar relativ redus de comutari cu amperaj mare. Nu va rezista. Se poate folosi un tranzistor de putere comandat cu aceeasi schema. Sunt ieftini tranzistorii de peste 100w binox - tu parca aveai scoasa schema de la napolitana de minsk? Daca da poti sa o mai postezi inca o data sau sa mi-o trimiti pe mail ca nu reusesc sa o gasesc Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Noiembrie 6, 2005 Share Postat Noiembrie 6, 2005 (editat) Nu aveam schema de la napolitana ci o schema a instalatiei de minsk pe care nu o mai am da am luat-o tot de pe aici Tranzistor nu se poate folosi pt ca e curent alternativ, dar se poate folosi un triac ( tranzistor sau tiristor se poate folosi doar dupa o redresare prealabila a curentului) Editat Noiembrie 6, 2005 de binox Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 7, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 7, 2005 (editat) da, releul nu va tine mult, asa e, dar totusi schema are avantaje: - un releu costa 8.5 lei si e mic,pot tine unul de schimb in cutiuta, fara probleme - se gaseste la orice magazin de piese dacia. - legaturile sunt facute cu papuci, releul se schimba in 30sec max. edit: am incercat o schema electronica, dar nu a mers . ce-i drept, era de la un circuit cu alternator si baterie, dar il dublasem pentru ambele alternante. o schema a napolitanei ar fi excelenta, dar de unde? Editat Noiembrie 7, 2005 de ticolino Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Shak Postat Noiembrie 7, 2005 Share Postat Noiembrie 7, 2005 Dupa cate vad eu schema respectiva are o buba majora... Din spusele tale iese ca daca tensiunea e peste 12V releul cupleaza faza la masa?????? Intrebarea e: Cine va fi consumatorul in acea schema? Risti sa iti dai foc la instalatia electrica. Releele acelea se pun pentru a protej ablocul de lumini ca sa nu mearga tot consumul becurilor prine el si sa ia foc. schema corecta trebuie sa arate asa: Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 7, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 7, 2005 (editat) NU! gandesti in termeni auto (alternator+punte de diode), nu moto. la magnetou e mai safe sa pui faza la masa decat s-o lasi in aer. toate schemele de stabilizare in c.a. pun faza la masa, chiar si cea originala. Editat Noiembrie 7, 2005 de ticolino Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
moshulik Postat Noiembrie 7, 2005 Share Postat Noiembrie 7, 2005 Releul regulator electromagnetic de pe orice dacie cu alternator functioneaza cam dupa aceleasi principii si merge tot in scantei, o viatza intreaga si nah ca nu se mai arde . Solutii "semiconductoare" nu prea merg in cazul de fatza, principalul motiv este ca un capat al bobinelor este deja legat la masa, ceea ce duce la imposibilitatea realizarii unei redresari complete (bi-alternanta). Varianta "profesionala" este dezlegarea de la masa a capatului bobinelor si aplicarea schemei cu tiristori si diode. Oricum, nu merita. Releul asta mic isi face treaba deocamdata. Sa vedem cat. Daca cedeaza, luam altul si va trebui sa regandim circuitul de fortza, pastrand releul pentru partea de comanda (pentru ca functioneaza si in curent alternativ, spre deosebire de tranzistori si etaje diferentiale sensibile). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
doar_eu Postat Noiembrie 7, 2005 Share Postat Noiembrie 7, 2005 Am si eu o problema generala la faruri. Nu imi merge nici o lumina. Nici stopurile. Exista o posibilitate de verificare fara motor pornit ? Ca lucrez singur si nu sta tot timpul la relanti. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Noiembrie 7, 2005 Share Postat Noiembrie 7, 2005 Am si eu o problema generala la faruri. Nu imi merge nici o lumina. Nici stopurile. Exista o posibilitate de verificare fara motor pornit ? Ca lucrez singur si nu sta tot timpul la relanti. da. VEzi ce fir iti vine la 02 in caramea si alimentezi acolo cu o baterie de 12v, legata la masa si la firul ala. in mpmentrl asta ar trebui sa mearga luminile. Apoi cu un aparat de masura poti verifica infasurarea de lastator. vezi in manual ca sunt dati parametrii circuitului Releul regulator electromagnetic de pe orice dacie cu alternator functioneaza cam dupa aceleasi principii si merge tot in scantei, o viatza intreaga si nah ca nu se mai arde . ala de la alternstorul de dacia e releu regulator, e proiectat pt asta. Ala folosit de voi e releu de comutatie, proiectat pt nr mai mic de comutatii la curenti mai mari. Si dacia tage la plug dar nu la fel de fericita ca un tractor cine zicea ca nu e reparabila aia de minsk? uite unde s-a mai discutat acu 3 luni: /index.php?...&hl=minsk&st=10 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 8, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 8, 2005 (editat) saru-mana pt schema. trec la studiat. releul ramane in continuare in probe, sunt curios cat rezista. deja a facut 200km edit: gata, am studiat. ce e dioda dintre 03 si masa (KC680A1)? cumva o dioda zener de mare putere? in cazul asta, e nasol, ca nu se gaseste asa ceva. Editat Noiembrie 8, 2005 de ticolino Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 8, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 8, 2005 edit2. am studiat mai bine. comanda tiristorului montat in paralel pe intrare se face prin schema aia complicata cu multe diode, pe care sincer sa fiu nu prea o inteleg cum functioneaza fara un element fix de comparare (zener). acuma, daca se strapunge vreo dioda in alea multe sau se strica condensatorul, tiristorul e comandat direct prin rezistenta de 50ohmi. ceea ce poate duce la "far chior". Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ticolino Postat Noiembrie 28, 2005 Autor Share Postat Noiembrie 28, 2005 ok, pana una alta am imbunatatit (la sugestia lui moshulik) schema cu releul, adaugand un triac. motivul: se afuma prea tare contactul spre masa, si pana la urma chiar se lipeau contactele si ramaneam fara lumini, asa ca la aproximativ 200km trebuia sa desfac releul si sa-l curat. in noua schema, releul doar comanda un triac care pune el la masa excesul de tensiune, asa ca totul ar trebui sa fie mult mai curat si placut uscat so far, so good Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.