Sari la conținut

Far Chior


ticolino
 Share

Postări Recomandate

Pt Zidu', care am inteles ca nu-i merge schema pe magnetoul de voshod de 90W:

 

ce anume se intampla, ai masurat tensiunea cu un voltmetru?

triacul si releul sunt ok, nu au luat damage? nu cumva s-au "lipit" contactele releului?

esti sigur ca ai facut schema exact ca in poza de mai sus?

 

la schema asta nu tb sa conteze puterea, ci doar tensiunea.

cand se arde becul, la ce turatie?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu am avut timp sa studiez in detaliu dar ideea e ca releul ala nu are un prag clar de declansare, pun pariu ca la 10 bucati gasesti o plaja de cativa volti buni. o sa incerc sa rafiinez lucruurile, eventual cu un tranzistor de comutatie

nu cu un triac

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pune voltmetrul pe el!

fiind puterea mai mare ca la mine, s-ar putea

1. sa se lipeasca sau sa se oxideze lamelele releului

2. sa se arda triacul si sa nu mai inchida spre masa

3. toate de mai sus

 

de asta era f. important sa vezi ce s-a intamplat

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...

hi,

 

si eu am in continuare acea problema: FAR CHIOR :ok:

 

din pacate nu am cunostinte electronice,

 

am citit tot topicul, dar tot nu's lamurit :cheers:

 

poate careva dintre voi sa-mi explice ce piese tre cumparate si montate la Voshod, sa am si eu o lumina cat de cat puternica

 

mersi anticipat :crack:

 

asfalt uscat, si multe drumuri fara evenimente

 

:crack:

Editat de jack2004
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare jack. Hai ca incerc eu sa-ti explic, dar prefer sa nu iti zic la modul "legi firul rosu de borna ics, pe-ala negru la surubul cutare, ca riscam sa dam foc :ok:".

 

Deci, mai bine intelege schema asta de mai jos, ca sa poti identifica pe releul ala fiecare borna ce face.... Sper ca ai luat releu de-ala cu 5 borne (papuci), mi se pare ca sunt doua variante pe piata pieselor de dacie.

 

Asa... vezi ca ti-am indicat pe schema cam ce reprezinta fiecare simbol si fir din schema. La triacul ala, cu 3 borne, doua sunt "echivalente" si doar a treia este deosebita, este firul care comanda inchiderea/deschiderea circuitului prin triac. De obicei, acea borna este mai subtire decat celelalte doua, pentru ca duce curent de semnal, nu de fortza. Ca sa fii sigur totusi, cauta indicativul de piesa pe www.alldatasheet.com, cauti fisa tehnica si identifici din pozele de acolo care este borna "G " (de la gate) - aia va merge la releu la borna de comanda.

 

Acuma - la releu trebuie sa identifici 5 borne. Doua din ele le gasesti simplu - pui curent (dintr-o baterie slaba) pe cate doua dintre ele. Cand auzi ca tzacane inauntru, inseamna ca ai nimerit bornele care alimenteaza bobina releului. Le notezi bine, ca alea vor veni legate una la masa, alta la firul cu curent care vine de la magnetou (nu conteaza care unde).

 

Apoi, iti mai raman 3 borne - vezi care doua din ele sunt in "scurt" - cand nu e alimentat releul. si vezi apoi care borna se leaga apoi de cea de-a treia, in momentul in care alimentezi releul - si el vine si comuta circuitul de pe borna veche pe cea noua. Acuma - dupa cum vezi in schema - borna comuna (care se leaga prin releu ba de una, ba de alta din cele 3 ramase) - va veni legata la firul de putere de la magnetou. Din celelalte doua - cea care era legata prin releu la cea comuna in starea de repaus (cand nu ai curent prin bobina releului) - va veni legata la firul care merge la far (prin contact). Cealalta borna se va duce catre borna aia de la triac.

 

Acum banuiesc ca ai si inteles principiul. Deci - cand tensiunea data de magnetou este sub 12 volti, tot curentul lui vezi ca se va duce prin lamela aia din releu direct in far. Cand tensiunea trece de 12 volti, bobina actioneaza lamela din releu - si curentul se duce in comanda triacului - asta se deschide si vine si pune la masa curentul dat de magnetou - curentul pica, bobina nu mai primeste nici ea curent, da drumu la lamela, asta inchide iar circuitul becului si asta e tot. Totul se petrece cu o frecventa destul de mare, efectul rezultat se numeste sistem cu auto-reglaj cu bucla de reactie negativa.

 

Sa faci probele cu un bec mai mic, de frana, mai ieftin, sa nu iti arzi farul. post-271-1176447793_thumb.jpg

 

 

Asa - acum vad ca ai pus poza cu piesele. Vad ca releul tau nu e de dacie, e altceva, pare mai profesional. Problema e ca e in 4 picioare, nu in 5, dar nu-i problema, merge si cu asta, pierzi doar putin din siguranta de functionare. Adica, banuiesc ca ai inteles schema de pana acum - observi in schema cu releu cu 5 picioare farul se alimenteaza prin releu, deci este protejat suplimentar la ardere in caz ca pica circuitul de pe triac - farul nu va mai primi deloc curent peste 12volti, releul va tine lamela lipita si farul stins (protejat) pana cand tensiunea scade iar sub 12volti (presupunem ca s-a ars triacul si nu mai are cine sa scada tensiunea automat).

 

La releul cu 4 picioare, nu mai este scos in afara terminalul ala care mergea la far. Deci va trebui sa legi farul pe direct la borna de la magnetou si sa te bazezi doar pe efectul regulator al triacului. E totusi riscant, pentru ca pot sa apara varfuri de tensiune si fenomene de "plutire" si rezonanta a lamelei din releu care sa nu iti cupleze triacul si sa permita ajungerea tensiunilor mari pe far. Oricum, antreneaza-te cu astea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna Moshulik!

 

 

Mersi mult de tot ptr. raspunsul amanuntit. Esti un Domn adevarat! :ok:

 

Deja mi-am cumparat un releu cu 5 borne.

Totusi, nu vreau sa risc (orcum nu e scumpa aceasta ciudatenie 3,5 lei)

 

La tiracul meu nu e o borna mai subtire sau mai scurta! Nu e TB 3N4 ca asta cica nu se mai fabrica.

 

Pun datele cu triacul, care dupa cele spuse de catre vanzator e identica cu TB 3N4.

 

Date: BTB04600SL

CCOS U

Mar 536

 

1.semn tirac 2.un cerc (indescifrabil?) 3. inca un cerc (parca cu inscriptia: a3)

 

dintre astea 3 Borne care ar fi G-ul (gate)???

 

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/...TB04-600SL.html DIN PACATE EU NU POT DESCHIDE ACEST LINK

 

 

Inca o data mersi foarte mult ptr. raspuns, i-ti raman dator!

 

O zi buna si asfalt uscat in continuare!

 

:cheers:

Editat de jack2004
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

post-271-1176459495_thumb.jpg

 

Asta e piesa. Sa speram ca amperajul de 4A pe care poate sa-l duca e suficient. Asta ar insemna o putere disipata de vreo 50 de Watti, deci daca ai grija sa tii mereu farul aprins (sa manance si el 45watti), atunci se incadreaza in debitul maxim al magnetoului si e ok. Sa nu uiti sa montezi triacul acela pe un radiator de aluminiu, sa aiba racire. Vezi ca gate-ul este al treilea picior cum il tii cu picioarele in jos si cu scrisul la tine. Apoi masa - tabla aia cu gaura este fix a2-ul, adica unul din cele doua terminale echivalente pe care oricum trebuie sa-l pui la masa. Deci vezi cum dai o gaura in tabla din cutia motocicletei ca sa faca si contact electric pentru masa, sa aiba si racire piesa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Buna Moshulik,

 

am incercat sa montez releul + triacul, dar nu a mers :what: ,

 

macar nici n-a clipit farul - posibil eu am stricat ceva, si mult mai sigur ca da!

 

incerc acum sa postez 2 scheme, poate prin acestea reusesti sa-mi explici mai bine care fir unde vine legat...

 

daca nici asa nu merge renunt :what:

 

PS.

 

- pentru a monta acest releu + triac trebe sa exclud "napolitana"? sau macar partea FAR?????????? eu asa am facut....

 

- sau tre sa fie prezent undeva si napolitana undeva???

 

 

mersi in continuare

 

:hug:

post-3709-1176987879_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

HI,

 

din pacate toate incercarile mele au fost degeaba :what:

 

la urma urmei am reusit sa montez sistemul (releu + triac) si a functionat bine, aveam un far ca de milioane - HALOGEN,

 

DAR

 

nu mai aveam claxon si semnalizatoare :what:

 

daca am pus la loc generatorul la intrarea in napolitana, toate functionau dar farul slab ca inainte...

 

am mai incercat sa montez "sistemul" la intrare in napolitana si la iesire, pe firul 02, dar nu avea nici o valoare... Toate functionau, dar FARul a ramas CHIOR in continuare....

 

asta e...

 

daca mai aveti pareri... dar eu am cam epuizat aceasta tema

 

:hug:

 

 

asfalt uscat si in continuare...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

HI, :hug:

 

:what:

 

PROBLEMA REZOLVATA :D

 

:sick:

 

am schimbat "napolitana" si gata!

 

Far normal + s-a rezolvat si o alta problema majora, semnalizatorul merge bine, nu mai tre sa astept 10-12 secunde pana se aprine :eek:

 

sunt curios cat va tine noua napolitana????????????????

 

numai bine si asfalt uscat :what:

 

:eek:

 

Inca o intrebare!

 

oare ar merge sa pun un bec halogen :ok: 12 v si 40/45 vati la far???

 

numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...