Sari la conținut

Descoperind judetul Timis


Vizitator _Raul_
 Share

Postări Recomandate

Vizitator _Raul_

CASA BARAJ DE LA SANMIHAIU ROMAN

 

Duminica, pe la 4 imi faceam curaj:

post-3763-1238360132_thumb.jpg

 

A avea o harta pentu GPS nu este acelasi lucru cu a avea un GPS. Stiam si eu, dar speram sa ma pot descurca.

Ghidandu-ma dupa un print, apa asta ar fi trebuit sa fie Bega :bounce:.

post-3763-1238360138_thumb.jpg

Partea buna a fost ca am crezut si eu asta, fiindca altfel cine stie ce decizii luam.

 

 

Am ajuns pe aici:

post-3763-1238360147_thumb.jpg

Ruinele unei pompe de irigatii si bazinul aferent. Candva, parte a unui sistem complex de irigatii, astazi, adapost pentru ciobani.

 

M-am pierdut intr-un labirint de canale, stuf si maracini, ca sa ajung intr-un final (si pe) aici. Macar de data asta puteam traversa.

post-3763-1238360153_thumb.jpg

 

Ma uitam cu drag la, credeam eu, podul de la intrarea in Sanmihaiu Roman. Eram aproape de destinatie :cheers: (iarasi credeam). Am aflat mai tarziu ca era Utvin.

Cert e ca imi parea rau insa ca nu ma nimerisem mai devreme cu cateva zile/saptamani, incat sa imi pot face si eu linistit de cap prin namoale.

post-3763-1238360158_thumb.jpg

 

Ajuns pe pod

post-3763-1238360164_thumb.jpgpost-3763-1238360170_thumb.jpgpost-3763-1238360193_thumb.jpg

eram suficient de sus ca sa imi dau seama ca asta, intr-adevar, era Bega si ca lateralele ei chiar semanau cu niste diguri.

post-3763-1238360158_thumb.jpg

 

Am luat-o catinel pe dig, ajungand inaintea gazdei mele. Arata la fel de bine ca in fotografiile de pe internet.

post-3763-1238360203_thumb.jpg

 

Arata la fel de bine si de aici

post-3763-1238360208_thumb.jpg

 

Demult, stapanii sai ii interzisesera a mai fi o gazda primitoare. Ideile lor ruginisera si cedasera.

post-3763-1238360218_thumb.jpgpost-3763-1238360223_thumb.jpg

 

Marturii ale industrialismului.

Parca vedeam desfasurandu-se in fata mea momentele constructiei - barjele ce aduceau materialele pe apa, sefii de santier strigand, paturile pentru betonul armat, muncitorii ce incingeau metalul si indoiau niturile imense, montarea lanturilor si ungerea cu pacura.

post-3763-1238360228_thumb.jpgpost-3763-1238360232_thumb.jpgpost-3763-1238360238_thumb.jpgpost-3763-1238360242_thumb.jpgpost-3763-1238360246_thumb.jpg

 

Chiar bucuria generala, la final, dincolo de grijile "rasbelului", cum probabil ii spuneau pe atunci.

post-3763-1238360251_thumb.jpg

 

Am ajuns si pe celalalt mal

post-3763-1238360256_thumb.jpg

 

pentru a ma delecta cu ceva la fel de important si interesant.

Dupa ce ati vazut peisaje de campie, daca v-as spune Bega si ecluze

post-3763-1238360261_thumb.jpgpost-3763-1238360265_thumb.jpgpost-3763-1238360270_thumb.jpg

 

v-ati gandi la Marea Nordului?

Daca v-as spune Bega - Tisa - Dunare - canalul Main/Rin - Marea Nordului, as fi un pic mai convingator?

Poate.

Pana in 1989 chiar nu ma puteati contrazice. Dupa 1989, s-au dat bani pentu efectuarea de reparatii. Banii s-au cheltuit, reparatiile esentiale nu s-au mai facut. 4 "noi" porti de ecluza stau din 1990 pe margine si asteapta sa fie montate, impreuna cu gramezi de ansamble, aflate sub niste acoperisuri in curte. Pana atunci, apa a ramas aici.

post-3763-1238360274_thumb.jpgpost-3763-1238360278_thumb.jpg

 

Probabil ca prin terminalele din Constanta circula mai bine marfa si probabil ca puterea de (,) decizie si mijloacele materiale nu mai sunt cum erau altadata, indiferent de ideile unora. Sau altora.

 

Oprindu-ma din filosofii ce ma depasesc (aproape) total, m-am reintors la casa baraj.

post-3763-1238360283_thumb.jpg

 

Mecanismele sunt actionate exclusiv manual,

post-3763-1238360288_thumb.jpg post-3763-1238360293_thumb.jpgpost-3763-1238360299_thumb.jpgpost-3763-1238360303_thumb.jpgpost-3763-1238360320_thumb.jpgpost-3763-1238360325_thumb.jpg

 

inclusiv cel al portii principale, caruia, cu ceva rabdare, am reusit totusi sa ii fac o poza prin geamurile sparte.

post-3763-1238360310_thumb.jpg

 

Se insera incet,

post-3763-1238360315_thumb.jpg

 

asa ca am luat-o usor din loc.

post-3763-1238360337_thumb.jpg

 

Dupa nici 10 km, deja incepuse sa apara zona industriala a orasului.

post-3763-1238360342_thumb.jpg

 

Bucurie mare cand am observat in fata mea, la cativa km buni, Catedrala.

post-3763-1238360347_thumb.jpg

 

Primavara asta a fost o isterie totala in materie de taiat copaci in Timisoara. Cand ii vedeam asa de cuprinsi de freamat, ma si intrebam unde i-or duce oare.

Numai lemn de plop. Ei sa fie oare?

post-3763-1238360352_thumb.jpg

 

De peste drum se zgaiau la mine un turn ciudat si o cladire cu o intrare interesanta (parca ar fi fost o gara de tara catapultata in mijlocul zonei astea cernobaliene).

post-3763-1238360358_thumb.jpg

 

Ratacindu-ma usor, m-am oprit la poarta, cred eu, statiei de epurare a apei a orasului. De data asta parca cineva ar fi jucat farse Portilor de Fier si le-ar fi mutat aici. Nu era locul de facut poze insa.

 

Atat pentru astazi.

O sa incerc sa imi fac un obicei din a mai scrie despre alte locuri in topicul acesta.

Pana atunci, numai bine! Noapte buna!

post-3763-1238360175_thumb.jpg

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_

Cu scuzele de rigoare, revin:

 

eram suficient de sus ca sa imi dau seama ca asta, intr-adevar, era Bega si ca lateralele ei chiar semanau cu niste diguri.

Poza corecta:

post-3763-1238365976_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La iesirea urmatoare, continua drumul de-a lungul canalului Bega. Dupa Sinmihaiul Roman, tot inainte, dupa vreo 15 km vei da de o zona unde a fost in anii 40 orezarie. Acolo se juca mama cind era copila, in timp ce lucra bunica. Tot mai departe dai de un canton. La aceasta coborire de pe dig, la 2km aproximativ, vei vedea niste cladiri. Acolo a locuit un om bogat, Scharf ( sarf). Ai apartineau toate paminturile din zona. Avea plantatii de flori, asta pe linga grinele care le producea. Urci inapoi pe digul de la Bega, si continui drumul in directia cursului apei. Vei trece pe linga un tub de beton, numit ( tubul rotund ). Te dai jos de pe moto si mergi pe acest tub pina in capat. Acolo vei vedea anul cind a fost construit. Prin acest tub, se inunda orezaria. Mergi mai departe pe dig, vei vedea un sat in dreapta. Satul in care am crescut eu si am stat pina in virsta de 21 ani, adica pina in 1990, cind am plecat in Austria unde stau si acum. Continui drumul pe dig si dupa vreo 5 km dai de urmatoarea ecluza, care e cel putin asa de frumoasa ca cea de la Utvin. Intrii in ecluza si treci pe pertea cealalta. Vei mai vedea niste canale mari de desecari. Atentie, pe poduletul acela poti trece numai pe jos si se balanseaza. Nu te speria ca asa este construita. Dincolo atentie la caini.

Deci de la Timisoara pina la ecluza asta ai aproximativ 28-30km. ( am facut naveta pe acest dig cu motorul din 1987-1990. Inainte de a avea carnet de moto am facut naveta cu bicicleta).

Se folosea canalul Bega in anii aia pt transport de cereale si pasageri la Timisoara. Plutele pe care erau puse cerealele, erau trase de cai.

De alungul canalului Bega, in partea dreapta pe linga dig erau plopi inalti salcii si stufaris. Era ca o padure deasa, unde se ascundeau fazanii si animalele salbatice, pe timpul iernii. Iar primavara era locul nostru preferat unde mergeam noi copii la frigarui.

Tot stufarisul asta a fost lichidat de comunisti. Au facut niste gropi mari cu excavatoarele si au impins tot in groapa cu buldozerele. Asta la sfirsitul aniilor 1980. Doar se puteau ascunde infractorii in stufaris. Adica oameni ca mine si ca tine care vroiau sa scape de comunisti si vroiau sa ajunga in Yugoslavia.

Iar din 1990, pina azi a fost totul uitat de oamenii legii si sau instalat ciobanii, care cu placere lasa mioarele sa pasca pe grinele semanate de pensionari.

Daca continui drumul ajungi la un pod inalt la vreo 3 km dupa ecluza. Podul e in dreptul localitatii Uivar. Daca mergi inaimte dai de Otelec, unde a fost inundatia si vei vedea ce case s-au construit. Mai este o statie de pompare, unde au fost furate motoarele si duse la fier vechi. Poate nu era catastrofa asa mare de functiona statia.

Daca faci dreapta, treci prin Uivar, mergi tot timpul drep si dai de Cenei. Aici e Bega veche, urci pe dig pe pertea satului si iar mergi in directiea cursului apei. Vei mai da de niste statii de pompare, cladiri mari, merita sa le vezi. Dupa cladirile astea nu mai e departe granita. Aici cindva nu avea voie numai locatarii sa umble. Erai luat la intrebari cu mult inainte de graniceri.

Drum bun si vreau sa vad poze daca mergi.

Andrei

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_
Asfalt uscat? :cheers:

Hmmm...

Uneori :bounce: .

 

 

@ kawasakivn800:

Iti dai seama ca locurile mentionate de tine nu vor scapa neumblate, nu ?

O sa revin cu detalii.

 

Pana atunci, sa vorbim despre

LOCUL UNDE ROMANII, SARBII SI UNGURII ISI DAU MANA

06 iulie 2008 - Prezentand moda pe sate. Acolo unde incepe Romania.

 

Numai bine !

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ kawasakivn800:

Iti dai seama ca locurile mentionate de tine nu vor scapa neumblate, nu ?

O sa revin cu detalii.

 

Toata zona asta de care ti-am scris, am colindat-o ba cu bicicleta, ba cu Mobra, ba cu CZ de moto-cross, in anii 80, iar iarna la vinatoare cu vinatorii pe jos.

Cel mai tare era pe vremea cu criza de benzina, cu moto-crossul, puneam 2 litri si socoteam aproximativ cit ne ajungae. Mai impingeam noi citiva km pina acasa. Parca si cimpiile astea au frumusetile lor, in fiecare anotimp. ( sa ai grija sa nu intrii zona Uivar pe noroi in cimp ca nu mai pleci de acolo. Se lipeste ca smoala si blocheaza roata din fata si se baga si intre spite) As putea un roman sa scriu cu cele patite de mine in zona aia.

Bafta

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Toata stima pentru povestire si poze !~!!!! Super frumos , :crack: :D :D te ia groaza cand te gandesti cate locuri frumoase erau in tara noastra si oamenii le-au distrus din cauza nepasarii si a PROSTIEI !! Sunt o groaza de monumente , cladiri vechi si multe altele care daca ar fi reconditionate si puse putin in valoare ar incanta multa lume si ar aduce si bani comunitatilor unde se gasesc !!! Dar cei care conduc TARA ce stiu , habar nu au si ai doare in trei litere ........ !! Inca o data Bravo tie si te mai asteptam cu lucruri noi !!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
Vizitator _Raul_
Dupa Sinmihaiul Roman, tot inainte, dupa vreo 15 km vei da de o zona unde a fost in anii 40 orezarie. Tot mai departe dai de un canton. La aceasta coborire de pe dig, la 2km aproximativ, vei vedea niste cladiri. Acolo a locuit un om bogat, Scharf ( sarf). Urci inapoi pe digul de la Bega, si continui drumul in directia cursului apei. Vei trece pe linga un tub de beton, numit ( tubul rotund ). Te dai jos de pe moto si mergi pe acest tub pina in capat. Acolo vei vedea anul cind a fost construit. Prin acest tub, se inunda orezaria. Continui drumul pe dig si dupa vreo 5 km dai de urmatoarea ecluza, care e cel putin asa de frumoasa ca cea de la Utvin. Intrii in ecluza si treci pe pertea cealalta. Vei mai vedea niste canale mari de desecari. Atentie, pe poduletul acela poti trece numai pe jos si se balanseaza. Nu te speria ca asa este construita.

Daca continui drumul ajungi la un pod inalt la vreo 3 km dupa ecluza. Podul e in dreptul localitatii Uivar. Daca mergi inaimte dai de Otelec, unde a fost inundatia. Mai este o statie de pompare, unde au fost furate motoarele si duse la fier vechi. Poate nu era catastrofa asa mare de functiona statia.

Daca faci dreapta, treci prin Uivar, mergi tot timpul drep si dai de Cenei. Aici e Bega veche, urci pe dig pe pertea satului si iar mergi in directiea cursului apei. Vei mai da de niste statii de pompare, cladiri mari, merita sa le vezi. Dupa cladirile astea nu mai e departe granita. Aici cindva nu avea voie numai locatarii sa umble. Erai luat la intrebari cu mult inainte de graniceri.

 

Incotro voi pleca in urmatorele 15 minute ?!?

:huh:

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...