Sari la conținut

Incepatorii si motocicletele puternice


Silenti
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 2,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

nu sunt mare As intrale motocicletelor eu unul am mai mers pe motociclete pe vremea cand era jawa ,minsk ,mobra...saptamana trecuta fara sa stiu ce moto cumpar mam ales cu un suzuki tl 1000 s din 1997 am calarito un pic ce e drept e ca ma cam conduce ea de la 2000 ture cei 130 cai disponibili ii pune pe sosea nu se fereste ...avand in vedere ca nu am mers de mult tot incepator ma numesc pentru incepatori e bine sa inceapa cu moto mai cuminti eu as incepe acum cu o honda cbf 500...punctul meu de vedere ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu sunt mare As intrale motocicletelor eu unul am mai mers pe motociclete pe vremea cand era jawa ,minsk ,mobra...saptamana trecuta fara sa stiu ce moto cumpar mam ales cu un suzuki tl 1000 s din 1997 am calarito un pic ce e drept e ca ma cam conduce ea de la 2000 ture cei 130 cai disponibili ii pune pe sosea nu se fereste ...avand in vedere ca nu am mers de mult tot incepator ma numesc pentru incepatori e bine sa inceapa cu moto mai cuminti eu as incepe acum cu o honda cbf 500...punctul meu de vedere ...

 

cum l-ai luat fara sa sti?l-ai castigat la tombola?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cum l-ai luat fara sa sti?l-ai castigat la tombola?

 

 

 

Da omule, ce tu cind te duci la piata, cumperi toata lista? Mai uiti una,mai iei alta in plus. Cred c-am inceput si eu sa ma plictisesc, dar hai sa revenim.

 

@Nokiaccr ...... azi (sau ieri) am sfatuit pe unul cu 900 (incepator) s-o vinda, si sa incerce sa traiasca pe una mai mica, tu esti sub top, vezi ca

poate au la piata 1300 sau mai mult. Crede-ma ca daca ai mers, a sa citi prin spatele blocului, pe drumuri de tara, lanuri, etc.(demult) eu zic ca esti

expert. Daca eu dupa 5 sezoane de trafic 70% in bucuresti ma consider inca 5 sezoane tot incepator .......

 

Citeste articolul acesta, si dupa, fa ce vrei :

http://calatoriifestinalente.wordpress.com/2012/05/23/am-devenit-motociclist-oare-cat-mai-am-de-trait/

 

Si mai este ceva de remarcat, cel ce a deschis topc-ul la momentul acela era si el incepator, sigla arata ce statut ai in prezent, si inca una mai buna - exista supermembrii care nu au/avut motociclete, dar net la greu.

 

 

 

Editat de Contabil
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Absolut de acord cu tot....referitor la ideea de a-ti lua o vitezana ca incepator...e cu dus si intors, adica depinde de la persoana la persoana...si eu mi-am luat o ninja de 600 prima mobra, p care o amsi acum..2 lucruri vroiam sa mai spun : mi-am luat echipamentul ( unul cat de cat acceptabil adica cizme bunicele, casca bunicica,geaca din piele si manusi ) inainte sa iau mobrat... Al doilea ar fi caam vazut aici ( in italia )o plancarda f tare care zicea cam asa non basta il casco, serve anche la testa ... Adica nu ajunge sa porti casca, trebuie sa mai ai si capul pe umeri....toate cele bune si ne vedem pe cheia

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Absolut de acord cu tot....referitor la ideea de a-ti lua o vitezana ca incepator...e cu dus si intors, adica depinde de la persoana la persoana...si eu mi-am luat o ninja de 600 prima mobra, p care o amsi acum..2 lucruri vroiam sa mai spun : mi-am luat echipamentul ( unul cat de cat acceptabil adica cizme bunicele, casca bunicica,geaca din piele si manusi ) inainte sa iau mobrat... Al doilea ar fi caam vazut aici ( in italia )o plancarda f tare care zicea cam asa non basta il casco, serve anche la testa ... Adica nu ajunge sa porti casca, trebuie sa mai ai si capul pe umeri....toate cele bune si ne vedem pe cheia

 

Cam toti zic pe toate forumurile ca incepatorii pe ss sint in top-urile cu cele mai multe procente la deces/accidente grave, mentionez ca n-am aprofundat inca problema - cind am timp o sa verific, dar ce stiu sigur, este ce am simtit eu pe pielea mea, adica primi 1000km foarte cuminte desi pe la 800 ma pisca tare mina de gaz dar trebuia terminat rodajul, inca 1000 cu alternante gaz 75%/100%, dupa care aproape numai 100% - primul buf mai serios si ultimul pina acum (ciini iesiti brusc in strada - se luptau intre ei) gaz redus 75%/100%. Sti cit il pomenesc pe cel ce m-a sfatuit sa pornesc pe cea mai mica sportiva respectiv CBR125r? Am suportat-o 5 sezoane, timp in care am strins bani pentru alta tot noua, nu sti niciodata ce piesa cade la cele vechi cum am patit eu in trafic, am ramas fara schimbatorul de viteze (desi am facut TOATE verificarile la reprezentante) - un surub cazut in treapta a-3-a in depasire.

Incepator si cere sfat de mobra sport (astea imi plac si mie din pacate) - cit mai mica, mai ales ca acum poate sa ia si 250/300 si nu mai are tendinta mea de a o schimba dupa 1 an, asta de 300 are viteza maxima (sursa youtube) 195km/h, eu am de gind sa merg pe autostrada cu pina 180km/h, ca sa ramin si cu permisul in buzunar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

Care parte, ca nu m-am prins? Sau sint irelevant ..... asa la modul general? - iar tu esti o capacitate care nu trebuie sa se explice (manual nu alta).

vroiam doar a spune ca din moment ce ai luat una alta,sti si ce,ca doar nu te intorci cu spatele cand iti pune vanzatorul morcovii/ceapa in punga si sa descoperi abia acasa ce ai cumparat,cum so intamplat in cazul colegului de mai sus care a spus ceva de genu ca a luat-o fara sa stie ce motor este.numa bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vroiam doar a spune ca din moment ce ai luat una alta,sti si ce,ca doar nu te intorci cu spatele cand iti pune vanzatorul morcovii/ceapa in punga si sa descoperi abia acasa ce ai cumparat,cum so intamplat in cazul colegului de mai sus care a spus ceva de genu ca a luat-o fara sa stie ce motor este.numa bine

 

Am inteles, oricine argumenteaza un raspuns este ok, poate fi/ sau nu, la fel cu ce gindesc eu, care este in principiu linia mea de gindire - incepatori pe ss- cei mai multi ingropati, nu poti spune pe cazuri punctuale, niciodata ca este sau nu capabil, daca unul a putut supravietui ca incepator pe ss - nu am nimic de zis, stima imensa, dar ce dumnezeului le zici alora care mor - a, credeam ca te vei pricepe?/ca doar de asta ti-ai luat ss .... si asta numai daca ar fi doar unul. Scuze man, am crezut ca iar vorbesc cu unul mai mult decit altfel .... nu-i cazul tau, nici daca nu esti de acord cu mine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

 

Excelente sfaturile, din postul asta si altele pentru incepatori.

Pe mine m-au ajutat mult sa-mi reevaluez atitudinea fata de mersul cu motorul.

Multumesc celor care fac efortul sa invete si pe altii!

 

Mi-am luat permisul in octombrie anul trecut si imediat dupa am inceput sa imi caut motor.

In scoala am mers cu cateva motoare - un CBR125, un Marauder de 250, un GS500...

CBR-ul nu mi-a placut deloc. Pozitia incomoda in sa, a mainilor pe ghidon etc...

M-am simtit bine si pe Marauder si pe GS, dar, personal imi plac mai mult naked-urile, plus ca folosesc motorul destul de mult in oras si un street-bike e mai bun la asta decat un choper/cruiser, asa ca in directia asta am inceput sa caut si sa ma documentez.

Am citit sute de pagini cu pareri si sfaturi aici pe forum.

 

Aveam in gand Hornet-ul de 600... dupa ce am citit pe forum vreo 2 saptamani aproape renuntasem la idee... in final am vorbit cu cativa prieteni cu vechime pe 2 roti si mi-au spus ca desi e puternic, Hornetul e totusi manevrabila si destul de iertatoare la greseli.

De asemenea, mi-au spus ca maturitatea si experienta pe 4 roti (19 ani si multi kilometri) vor ajuta...

So... mi-am luat pana la urma Hornetul.

 

Am facut 2300 km cu el si, pana acum - multumesc lui Dumnezeu si din sfaturile carora am invatat - nu am avut cazaturi.

Am luat-o usurel, pe drumuri libere, cu 40-50 la ora, pana m-am obisnuit cu ea. Pe urma ceva mai curajos, prin oras... incet incet ne-am acomodat.

Evident... mai am drum mult de facut si multe de invatat, dar pana acum, punand cap la cap tot ce am invatat de aici, din scoala si din anii de mers cu masina, a fost totul ok si ma bucur din plin de motor... ma rog... cat te poti bucura pe timp de iarna :)

 

Asfalt uscat... si ceva caldura pe afara! :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

am carnet moto si motocicleta din septembrie 2011 ,am facut pana acum 20.000 de km majoritatea cu pasager . dar eu tot ca un incepator ma simt ,cred ca iti trebuie foarte multi km si ani vechime ca sa poti spune cu adevarat ca esti pe deplin sigur pe tine de ex. cum te simti la volanul unei masini .

 

clar ,motocicleta nu e masina exact egal cu 0 experienta de pe masina (cu exceptia regulilor de circulatie) nu iti foloseste la nimica pt moto. am carnet B,C,E din 94' am lucrat si pe camion,degeaba cand m-am urcat pe moto totul a fost de la 0. este parerea mea si spun cum m-am simtit eu, spun acestea referitor la faptul ca multa lume inainte sa urce pe moto se tot lauda cata experienta au ei cu auto ,dar e degeaba.

 

multa mai usoara cred ca este tranzitia inversa ,de la moto la masina.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate cel mai bun topic din acest forum. BRAVO!!!

 

Foarte bun si pentru cei ceva mai avansati, nu numai incepatori.

 

 

PS: L-am bagat la favorite in browser sa il mai citesc de cateva ori. :)

Editat de pompy
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare tuturor.

In acest topic vreau sa vorbesc despre incepatorii vesnic doritori de SuperSport.

Desi tin sa ma adresez in special incepatorilor fara experienta de categoria B, tin sa cred ca topicul se poate aplica tuturor categoriilor de incepatori.

 

Sa incep cu inceputul:

Cine sunt eu, si ce calitate am sa dau sfaturi?

Eu, sunt un motociclist incepator, am in spate abia 9000 de km si dorinta asidua de a nu avea parte de evenimente neplacute.

Nu ma dau inapoi de la nici un drum indiferent de conditiile de vreme. As merge si pe timp de iarna daca motocicleta mi-ar permite.

Tot ceea ce voi scrie mai jos, sunt NUMAI din experienta proprie, deductii personale cauzate sau nu de accidente usoare.

Cred ca fiecare motociclist, indiferent de experienta, si-a format in timp, constient sau nu, un set de reguli personale, regului peste care nu trece.

Sunt departe de a ma numi si considera experimentat, iar, in oras, voi ramane vesnic incepator.

 

Randurile de mai jos sunt sunt lucruri care l-am dedus singur, altele mi-au fost si mie comunicate, altele le-am invatat "the hard way".

Nu am sa vorbesc despre motocicletele de 1000cc, deoarece, evident nu pot fi de-acord cu un astfel de inceput.

 

Sa incepem...

 

Am sustinut intodeauna ca pana la o anumita varsta nu este bine sa ai motocicleta, cu atat mai mult una nervoasa.

Spun asta deoarece la frumoasa varsta de 18 ani, nu vrei decat sa impresionezi, sa iesi in evidenta.

Cunoscandu-ma pe mine la acea varsta, pot spune cu mana pe inima ca daca aveam motocicleta asta prin liceu, cel mai probabil eram mort acum. Tentatiile sunt prea mari pentru mintea rebela a unei persoane de 18 ani.

Bineinteles exista si exceptii.

Insa una este sa te sui pe o motocicleta super-sport pe la 30 de ani, cand probabil ai o familie, poate si un copil, un job cat de cat respectabil... un anumit statut in viata, si alta este cand iti cumperi ZX6R, R6, etc, la 18 ani cand ar fi trebuit sa te pregatesti de BAC.

Again si aici sunt exceptii, but still...

 

Ok, esti proaspat posesor de carnet categ. A, si vrei motocicleta.

Si nu vrei orice motocicleta, ci vrei un super-sport.

Primul pas ar fi sa citesti informatiile de pe forum, mai ales sectiunea de accidente si cea a incepatorilor.

Dar invata sa citesti printre randuri si sa observi micile detalii si subtilitati strict legate de evenimentele petrecute.

Daca dupa ce treci de pasul asta, inca mai vrei super-sport, o sa ai nevoie de tot ce scrie mai jos.

 

Dar sa ne intelegem la un lucru.

In momentul in care faci un topic, d'asta, parca tras la xerox: "Sunt incepator, vreau R6 (ZX6R, GSXR 600 etc), ce parere aveti?", e limpede ca nu vei obtine raspunsurile necesare.

Poate esti bine intentionat, poate esti cumpatat (desi acest aspect intra in conflict direct cu motocicleta dorita de tine),trebuie sa intelegi ca majoritatea userilor de pe forum s-au saturat sa-si ingroape prietenii, s-au saturat de a-si tura motocicletele pe la parastasuri, s-au saturat de tipologia motociclistului incepator inconstient.

 

Ca sa nu mai zic ca, sunt useri care lucreaza pe salvari, si au vazut prea multe, in prea putin timp.

 

Trebuie deasemenea inteles ca desi nu este imposibil sa incepi pe super-sport, cu siguranta nu este usor si, curba de invatare este foarte lunga si anevoiasa.

 

Nu sunt de-acord cu sintaxa "125 cc, 250cc... etc" deoarece depinde de omul din spatele ghidonului.

Ca incepator, inevitabil vei face o serie de greseli tipice, scapari care un super-sport tinde sa nu le ierte.

 

Exemple de astfel de scapari:

1 (cel mai frecvent): scapatul mainii in gaz. Greseala mare cauzatoare de accidente, unele soldate chiar si cu deces.

2 bruscarea franelor (mai ales fata). Mi-am luat-o si eu de cateva ori asa.

3 eliberarea brusca a ambreiajului. Daca esti stationat si te ia pe nepregatite, smuncitura te da jos imediat. Daca esti in viteza, smuncitura te poate baga in voblaj => panica => franat cu fata => accentuarea voblajului => buf.

...si lista poate continua.

 

 

Ce trebuie sa stii despre un supersport:

1. este rigid ca si suspensii.

2. pozitia "in dinti" il face incomod la drumurile lungi.

3. felul in care iti dezvolta puterea te poate lua prin surprindere. Desi majoritatea sunt "cuminti" pana la un anumit nr. de turatii, asta nu inseamna ca daca te sprijini in acceleratie, nu te va da cu cracii in sus.

4. are unghiul de bracaj extrem de zgarcit. Asta inseamna ca il face mai putin manevrabil in oras necesitand 'jdemii de miscari dute-vino pentru a te strecura in spatii stramte.

5. franeaza de te pune in cap, accelereaza de te da cu cracii in sus.

 

Ca incepator ai nevoie de o motocicleta usoara si previzibila care sa nu te coste mult reparatia cand, inevitabil, o vei da pe jos.

N-ai nevoie sa te smunceasca, sa-ti dea senzatia ca fuge de sub tine.

Este super-nasol caci treci de la motocicletele din scoala, la un monstru de 200kg si peste 100cp. Este grea, este nervoasa si nici nu stie de glume, ca sa ma exprim mai plastic.

 

Toate aceste mici neajunsuri, combinate cu lipsa ta de experienta pot duce la accident.

 

Trebuie sa intelegi ca un accident este o succesiune de evenimente care duc la un deznodamant neplacut.

Adica sunt o sumedenie de intamplari, majoritatea, actiuni care le faci constient sau inconstient, intamplari combinate cu "chestii care nu trebuiau sa se intample". Exemple sunt multe si, consider ca peste 90% din accidentele in care au fost implicate motocicletele, puteau fi evitate.

 

 

So, ti-ai luat motocicleta... nu conteaza cum; ai avut "succesuri multe" din "vanzari anterioare", te-ai imprumutat la banca, ti-a dat mama si tata... who cares...

 

Ce faci?

 

In primul rand ATITUDINEA.

 

Expresia "mi-e nu mi se poate intampla" nu-si prea are aplicatii in motociclism. Shit happens, sa-ti intre bine in cap.

Motociclismul este un sport periculos chiar si pe strazi necirculate. Este periculos prin definitie.

Se intampla, fie "din voia ta", fie din voia altuia.

 

Apoi: ECHIPAMENTUL.

 

Echipamentul este crucial la incepatori, tocmai din prisma greselilor facute de acestia.

Si, crede-ma pe cuvant, NU CONTEAZA DE PE CE CAZI, conteaza viteza la care cazi.

D'aia n-am sa inteleg niciodata scuteristii care merg fara casca, gandindu-se ca lor nu li se poate intampla nimic, caci ei nu merg tare.

Nu este nevoie sa mergi tare ca sa-ti versi creierii pe asfalt: este nevoie doar de o bordura "bine plasata". Iar "neprevazutul", si "legile lui Murphy" au avut mereu grija de asta.

 

Pentru cei sceptici, va recomand un mic exercitiu: arunca-te in genunci pe bordura trotuarului, si vezi cam ce sentimente te trec. Apoi, incearca sa-ti inchipui, acceasi chestie, da' pe la un 50-60 km/h. Edificator, nu?

 

So, ti-ai luat echipament. bun. POARTA-L. La orice drum, indiferent de lungimea acestuia. Chit ca te duci la magazinul din colt.

Sa-ti dau un exemplu de eveniment:

Dau o fuga pana la Real Berceni (aprox 2km de unde locuiesc). Pun echipamentul pe mine, ajung acolo, iau ce am de luat si ma intorc.

Mi-am propus sa merg incet pentru ca aveam in rucsac lucruri "firave", printre care si niste oua de prepelita. Cand am intrat pe strada mea (care nu este modernizata), in conditii de vara si la fenomenala viteza de 10 km pe ora, am observat o caramida rosie suficient de inalta pentru a-mi pune probleme. Nu ma uitam direct la ea caci imi calculam traiectoria de abordare a trotuarului (erau si masini parcate, etc.). Pur si simplu, am vazut o chestie rosie ca se apropie de roata fata. Si am franat. Nu tare, ca eram pe praf pe jos. Dar suficient incat sa cad pe stanga.

 

Cel mai important lucru acum incepe. Cum eram eu pe mijlocul strazii, in cadere am dat cu capul (casca) in stalpul de iluminat AFLAT PE TROTUAR. Deci, nu m-am dus in movila de nisip a lu' vecinu', movila situata perfect paralel cu locul caderii, ci m-am dus cu capu' in stalp.

Ca d'aia zic: shit happens. Degeaba ai echipament daca nu-l ai pe tine.

Nu conteaza caldura de afara, nu conteaza scopul si lungimea drumului pe care-l vei face: IMBRACA-TE PENTRU ACCIDENT, NU PENTRU PLIMBARE.

 

Este obligatoriu sa ai echipamentul inainte de a avea motocicleta, altfel vei fi tentat sa mergi fara, si se pot intampla chestii nasoale. Asa a patit un tanar care locuia in zona Bobocica, care a iesi la o tura inocenta in spatele blocului cu un R6. Dumnezeu sa-l ierte.

Daca ti-e greu sa te abtii, da cheile cuiva, si spune-i sa nu ti le dea inapoi pana nu te vede echipat.

 

Ok, ti-ai luat si echipament.

Trebuie sa stii ca daca ti-au luat casca de 1000 Eur, combinezon, manusi etc... la fel, toate de top, asta nu inseamna piua: nu mi se poate intampla nimic. Peste o anumita viteza, echipamentul nu face decat sa te arate bine in sicriu. Punct.

Da, la viteze mici este indispensabil, la viteze mari, tine de noroc. Echipamentul te apara de julituri, zgaraieturi, chiar si de fracturi in unele cazuri, dar gandeste-te ca toata energia unui impact la viteze mari, trebuie sa se disipe intr-o distanta foarte mica (de cativa centimetri).

 

D'aia, in momentul in care loveste un corp solid la viteza mare, exista certitudinea ca "pilotul" sa-si piarda viata din cauza leziunilor interne.

 

Dupa cum probabil stii, echipamentul trebuie sa fie strans, mulat pe corp, sa nu permita ocazia, ca in caz de bufprotectiile sa se deplaseze din locurile pe care le apara.

 

Casca, neaparat legata bine. Daca nu e legata, mai mult ca sigur va sari din cap si e vai de "procesor".

 

Ok... ai rezolvat cu toate cele de mai sus: ai echipament, e pe tine, este totul ok si vrei sa iesi in trafic.

Eu zic sa te mai gandesti odata.

 

In cazul meu, neavand experienta de categ.B, am constatat la prima iesire in trafic, ca acesta este un pic prea mult pentru mine. Asa ca am luat decizia de a amana iesitul in full-trafic.

Am preferat sa ies seara, si sa merg pe drumuri slab circulate, pana cand m-am invatat cat de cat cu motocicleta.

Trebuie sa-ti acorzi un timp de acomodare astfel incat, atunci cand iesi in trafic sa poti actiona comenzile (semnale, claxon, flash-uri, etc) fara a fi nevoie de a te uita scurt la ele.

Pur si simplu nu ma simteam in stare sa fac toate aceste lucruri, mai ales ca motocicleta nu parea sa tina cont de bunele mele intentii.

Decat sa cazi peste masina unuia, sau sa te ia unu' in roti, mai bine mai astepti si te pui la punct.

Am mers cu metroul 2 saptamani de radeau colegii de mine.

Nu ma interesa: mi-am luat motocicleta pe care o visam de 8 ani. Acum aveam tot timpul.

 

Invata sa o controlezi la viteze mici, invata sa o tii din ambreiaj (poate iti va salva viata), invata sa faci "jaloane invizibile", invata cum franeaza, cum accelereaza.

Invata-ti bine motocicleta.

 

Ai trecut de pasul asta: esti in trafic... nu te grabi la moarte. Mergi usor. Acorda soferilor ocazia de a te vedea in oglinzi.

Este nedrept si iresponsabil sa acuzi soferii ca nu se uita in oglinzi si nu te vad, vad tu crosetezi printre masini cu 70-80km/h.

Fi rezonabil si mergi in ritmul masinilor, poate o idee mai tare, dar, in nici un caz mai incet.

 

De aici, esti pe cont propriu si se aplica tot ce ar fi trebuit sa citesti pana acum pe forum: esti invizibil, nu ai prioritate.

Mai este o chestie de precizat inainte de a incepe listarea "regurilor".

 

Din cate am observat eu, sunt trei faze (perioade) la motociclisti:

1. inceputul, cand mergi cumpatat si grijului.

2. perioada de dupa 2-3 luni, cand ai impresia ca le stii pe toate.

Aici intervine o alta particularitate a ss-urilor. Falsul sentiment de siguranta, care la acest tip de motocicleta se instaureaza prea devreme. Se intampla atunci cand observi ca mergi mai relaxat, atunci cand franezi violent si constati ca n-ai cazut, caci din instinct ai indreptat motocicleta, parca schimbi mai smooth, etc.

Acest sentiment de siguranta in abilitatile de a controla motocicleta iti va acorda prea multa incredere ca poti face fata oricarei situatii in trafic.

Sub nici o forma sa nu te lasi prada acestui fenomen. Crede-ma, experienta sa faci fata chestiilor care se intampla la viteze mari, nu vine dupa 2-3 mii de km. Poate nu va veni niciodata.

 

La viteze mari pierzi anumite detalii tocmai pentru ca "procesorul" nu este obisnuit sa prelucreze imagini cu un frame-rate mare. Trebuie educat, invatat.

Imi aduc aminte cat de stresat eram la la viteza de 60km/h, cand am iesit pentru prima oara in trafic.

Acorda-ti timp si nu trisa caci iti poate fi fatal.

 

In momentul in care simti ca esti prea bun pentru o anumita viteza, ori da-ti o palma in casca, ori da o fuga pe AMKart. Acolo vei vedea cat de praf esti. Asa incepusem si yo sa ma simt "racer" prin oras, anu' trecut, si dupa o tura, doua pe AMKart am vazut ce "valoare" am. Si m-am linistit. Pana data viitoare.

 

Sa nu fim ipocriti, ne place viteza, ne place andrenalina... Dar asumarea unor riscuri inutile in oras, nu mi se pare o idee buna.

 

Daca nu-ti vine mintea la cap, mai mult ca sigur vei avea parte de un eveniment. Efectele acestui eveniment pot mai mult sau mai putin grave deoarece depinde de prea multi factori dintre care prea putini controlabili de tine.

 

Inteleg ca nu pot sa franez la fel de eficient ca un "veteran". Nu pot controla franele la fel de bine, insa POT CONTROLA VITEZA MEA DE DEPLASARE, astfel incat sa nu am nevoie de skill de maestru in caz de-mi taie unu calea. Adica, pana mea, reduci cauza si efectele nu vor mai fi asa de periculoase.

 

Sunt insa si colegi de-ai nostri motociclisti care mai au nevoie de o cazatura din cand in cand; tocmai "pentru a le mai cade gradele de pe umeri". Sa nu se inteleaga ca vreau raul cuiva, si ma doare sufletul ori de cate ori vad topic nou la accidente, insa, unii dintre noi, prea se muleaza pe target-ul reclamei aceea de la britanici "You're an accident about to happen".

 

3. perioada de liniaritate, in care fiecare e dupa noroc, sau "cum isi asterne".

Motociclismul este o vesnica lupta cu tentatia, cu asumarea unor riscuri (unele inutile).

 

Dar sa incepem cu "regurile" care nu sunt altceva decat o lista de chestii care pe mine m-au ajutat enorm. Majoritatea s-au "transformat" in "reguli personale", reguli peste care nu trec.

 

1. mergi subturat. Cel putin pana te inveti cu ea cat de cat si treci de perioada de bruscare a comenzilor. Orice-ai face, n-o lasa sa urce in ture ca dai de draq.

 

2. In oras ALWAYS sa mergi cu frana fata si ambreiajul "acoperit" (doua degete pe frana fata, doua pe ambreiaj). Acest "stil" de mers scade enorm timpul de reactie in caz de "eveniment neprevazut".

 

3. pastreaza distanta fata de vehicolul din fata. In caz de ceva nasol, vei avea timp sa franezi la timp fara sa blochezi vreo roata.

 

4. in trafic, formeaza-ti un obicei de a te uita la intervale regulate in oglinzi. Nu sta mult cu ochii in oglizi, ca poate franeaza ala din fata.

In situatiile in care exista trafic pe toate benzile, nu te baza doar pe oglinzi cand vrei sa schimbi banda: exista sansa ca in unghiul tau mort sa se afle vreo masina, si s-o vezi prea tarziu, sa te panichezi (bruschezi comenzi si esti jos)... sau revii brusc pe banda in timp ce altcineva tocmai a ocupat-o... scenarii sunt multe. Intodeauna verifica oglinzile inainte de a schimba directia de mers si intoarce capul scurt. Si nu te baza pe faptul ca daca ai pus semnal, te si lasa sa te bagi.

 

5. Pentru inceput este bine sa faci doar chestiile care sunt neparat necesare. Adica daca nu te simti in stare sa faci stanga intr-o anumita intersectie: nu face stanga... mergi inainte pana la urmatoarea intersectie. Cand faci ceva constrans de situatie se genereaza o anumita stare de anxietate, nervozitate, stare care iti poate cauza un eveniment neplacut deoarece nu mai esti atent la toate detaliile din trafic. Astfel, ca si exemplu, in timp ce faci stanga, te poti panica de masinile care fac stanga prin lateralele tale, si fiind atent la ele, poate accelerezi brusc pe o linie de tramvai... ma rog... intelegi ideea.

 

6. Atentie cu frana brusca in proximitatea intersectiilor si trecerilor de pietoni. Intodeauna asigura-te in oglinzi ca nu exista riscul te a fi bubuit din spate. Franeaza din timp.

Pastreaza distanta fata de vehicole; si daca vezi stopurile de frana actionate la vehicolul din fata, nu te baza pe faptul ca acesta se va pune in miscare pana il ajungi din urma. Again: franeaza din timp.

Deasemenea, atentie cu frana de motor in conditii de trafic intens. Intodeauna atinge usor frana (spate) pentru a-i atentiona pe cei din spate de reducerea vitezei.

 

 

7. Daca drumul are, sa zicem, trei benzi de mers pe sens, iar primele doua sunt ocupate de masini blocate in trafic, "nu o arde" cu 80-100 pe banda a treia. Exista intodeauna posibilitatea ca din coloana sa tisneasca vreun grabit. Mergi incet pe banda trei, si pozitioneaza-te cat mai pe stanga ei, astfel incat, daca iese vreunu' din coloana oprita, vei avea cat de cat timp sa reactionezi. "Regula" asta m-a salvat pe mine de-o bubuiala incercand sa ajung la semaforul unde se despart sensurile de acces spre Tineretului, respectiv Timpuri Noi; chiar dupa semaforul pe unde traverseaza pietonii sa ajunga la statia lui 133.

 

 

8. Foloseste-te de toata latimea benzii:

 

Sa zicem ca circuli pe banda, si in stanga ta se afla intrare/iesire pe o straduta, sau o parcare, sau accesul la o benzinarie... etc.

 

Avand in vedere ca in acel caz, pericolul te paste din partea ta stanga, pozitioneaza-te cat mai pe dreapta benzii tale. Astfel lovesti doi iepuri: eventualul sofer care vrea sa intre pe banda ta, te vede din timp si nu te trezesti in aripa lui; si, in caz de nu te vede, manevra ta de evitare nu va mai fi asa de brusca ca atunci cand ai fi fost situat pe mijlocul sau chiar stanga benzii.

Ca sa n-ai insa surprize, intodeauna redu viteza cand te apropii de intersectii indiferent daca ai sau nu prioritate.

De-asemenea, redu viteza cand vezi RATB-ul, maxi-taxi oprind in statie... nu se stie cum te poti trezi cu cate-un ametit de pieton.

 

 

9. Nu urca rampe in viteza decat daca vezi ce-ti vine de sus. Adica sa-ti vezi banda pana dupa rampa. Cu toate ca depasitul este interzis in rampe, asa era sa ma bubuie unu' c-o dacie anu' trecut, pe drumul spre Alexandria. Idiotu' s-a pus in depasire chiar in varful dealului fara sa fie sigur ca nu-i urca nimeni in fata.

Regula asta poate fi extinsa si la coborat: nu alerga ca nebunu' fara sa vezi sigur ca nu-i nici draq in fata. Aflandu-ma pe drumul Alexandria - Bucuresti, pe o panta (viraj la dreapta cu coborare abrupta) coboram yo, iar in urcare se afla o semanatoare. Daca veneam tare, direct ce ma faceam felii.

 

 

10. Este de bun simt ca, pana te inveti cat de cat cu motocicleta, sa nu mergi in grupuri decat daca participantii sunt la acelasi nivel de experienta cu tine, sau, si-au manifestat intentia de a merge in ritmul tau. Este foarte periculos sa incerci sa-i ajungi din urma, deoarece mergi peste limitele tale si se pot intampla chestii nasoale, mai ales in curbe.

 

 

 

11. Frate... si subtire cu viteza, mai ales pe drumuri care au stradute laterale. Daca vrea unu' sa iasa de pe-o straduta laterala, iar traficul din spate iti permite sa il lasi sa se bage, LASA-L. In cel mai rau caz scapi de o grija.

 

 

12. Exerseaza in conditii controlabile (drumuri slab circulate, parcari goale, etc), franari si evitari de urgenta. Mergi pe toate conditiile de vreme si pe toate tipurile de asfalt, la fel, in conditii controlabile. Invata-ti bine motocicleta.

 

13. Cand stai la semafor, incearca sa nu stai intre masini. Alege sa stai un pic mai in fata, sau pe banda; in orice caz evita ca la plecare sa fii sandwich intre masini. Nu se stie niciodata...

Nu te baga la crosetat printre masini in momentul in care acestea sunt in miscare. Alege-ti o banda, caci nu se stie cum fereste vreunu' o grapa sau un canal si te da pe jos.

 

 

14. Nu pleca tare de la stop. Mai ales noaptea. Nu se stie cum trece unu' pe galben si va "intalniti" la mijlocul intersectiei.

 

 

15. Foloseste cu incredere claxonul. Nu te baza pe faptul ca soferul te-a vazut. Nu iti lasa integritatea corporala (chiar viata) in mana altora.

Chestie care mi s-a intamplat: veneam pe Soseaua Petricani spre Pipera si vazand ca e traficu' mai "lejereanu" pe banda 1, m-am bagat. Si, in timp ce veneam yo lansat ( baldy.gif) il vad pe unu' c-o dacie la vreo "juma" de km ca intentioneaza sa intre pe "banda mea". In mod normal, reduc viteza si trec pe banda 2 (reduc intodeauna viteza caci exista posibilitatea ca soferu' sa se bage DIRECT pe banda 2).

Dar in cazul de fata, banda 2 era ocupata, asa ca m-am bagat pe franare si pe claxoane lungi.

Omu' n-avea cum sa ma vada din cauza unor "tufisuri" (pe buna dreptate), insa cand a auzit claxon, a "inghetat". Si uite asa nu s-a intamplat nimic nasol.

 

 

 

16. Mergi preventiv, paranoic chiar. Probabil ai mai auzit de fraza asta: creaza-ti o sfera imaginara in jurul tau si nu lasa pe nimeni sa intre in actiunea ei. Ce vreau sa zic cu asta este ca trebuie intodeauna sa ai o "portita de iesire", o "traiectorie de uscheala" in caz de "Doamne fereste". Nu sta pe langa masini si ABSOLUT NICIODATA nu merge paralel cu o masina aproape de ea. Nu se stie cum se fereste de vreun obstacol peste tine.

 

 

17. Depasire: nu te baga in depasire inainte sa ai contact vizual direct cu soferul masinii din fata. NU FACE DEVANSARE FARA SA FII SIGUR CA SOFERUL TE-A REPERAT. Pe mine "ma strange in spate" cand vad anumiti colegi motociclisti cum se baga in depasiri (dublari, triplari) in conditiile in care au trafic din fata.

 

 

Multi soferi iti vor semnaliza dreapta, caz in care e ok sa faci manevra, insa niciodata fara sa fii sigur ca soferul este constient de prezenta ta acolo. Manevra de depasire, fa-o scurt, n-o "lalai" pe contrasens, insa nici nu-i lua omului fata, incercand sa revii pe banda.

Caci nici tie nu ti-ar placea sa te depaseasca unu' in scurt.

 

 

18. In spatele masinilor mari, si nu numai, stai pe partea oglinzii din stanga: te vede si soferul din fata ta, te vad si cei de pe contrasens. "Te vede" si pata de ulei sau groapa din asfalt.

 

 

19. Inainte de "a te baga" la un drum lung fi sigur ca ai cumulat ceva km de experienta. In afara localitatilor, viteza este mai mare, iar o greseala iti poate fi fatala.

 

 

20. Incearca sa vezi pericole acolo unde nu sunt. Nu sta cu ochii in stopurile masinii din fata... scaneaza tot timpul traficul, trebuie sa fii tot timpul constient de ce se afla in fata, laterale si spatele tau.

Pune-te in fata faptului implinit si ia-ti masuri de siguranta: vezi caine pe trotuar: nu te gandi ca nu-ti poate sari in roata chiar cand treci tu prin dreptul lui; vezi masina de la REBU parcata cu avariile puse: nu gandi ca in momentul in care tu treci pe langa ea, "ala" nu ia stanga de volan. Si exemplele pot continua.

Important este atitudinea ta.

Yo sunt mai paranoic de fel, asa ca am tendinta de a exagera anumite scenarii intalnite in trafic.

 

 

Exemplu: veneam dinspre Budapesta spre Unirii, cu gandul sa NU intru in pasaj, si eram pozitionat pe banda 2 de la trotuar caci intentionam ca, dupa ce trec de intrarea in pasaj, sa fac stanga catre Piata Constitutiei.

In partea stanga a mea trafic intens de masini care intrau in pasaj. Mergeam incet (pe partea dreapta a benzii atent la cei din spate, si mai ales, cei din stanga mea) de frica sa nu se razgandeasca vreunu in ultima suta de metri si, sa nu intre in pasaj. Ceva de genu': "ia sa vezi ca asta imi taie calea si nu intra in pasaj". Vreau sa spun ca a treia masina, imediat dupa ce m-a devansat, mi-a facut dreapta in fata brusc, fara semnal. Noroc ca-l intuisem si MA ASTEPTAM la un astfel de comportament.

 

Sunt o gramada de locatii d'astea, aparent inofensive, insa cu un mare grad de periculozitate daca se insumeaza un anumit numar de "chestii care nu trebuiau sa se intample".

 

Faza "Mi-e nu mi se poate intampla", nu "merge" la motociclism.

 

 

21. Foloseste masinile mari ca scut, mai ales cand te afli pe drumuri intens intersectionate cu stradute, alei, etc. Pastreaza o anumita distanta de siguranta, insa stai in spatele autobuzului, camionului etc. pastrand ritmul acestuia. Majoritatea soferilor nu au tupeu sa taie fata unui camion. Fiind in spatele acestuia, scapi de transpiratii reci pe sira spinarii.

Atentie, insa la drumurile virajate ca, in momentul in care tu te joci de-a "hai sa urmarim camionul", sa nu te surprinda vreo curba.

 

22. Nu merge pe mijlocul drumului (benzii), stai pe partea stanga (aproape de ax). In oras, si nu numai (depinde si de intensitatea traficului de pe contrasens) este bine sa stai pe stanga benzii: eviti canale, gropi (desi nu este neaparat o certitudine), pete de ulei, etc.

Evita banda 1 si este de preferat (chiar obligatoriu) sa nu faci depasiri pe dreapta. Poate isi aduce aminte unu' ca trebuia sa faca dreapta pe straduta X (ca deh, n-a fost atent ca vorbea la telefon), si se suie pe tine la mare arta.

 

Daca esti nevoit sa te bagi pe dreapta, ciuleste bine ochii si urechile, si asuma-ti riscurile.

 

 

23. Ia intodeauna curbele cu 30 -40 km/h mai putin decat simti tu ca poti sa iei virajul. Mare grija in virajele in care nu se vede iesirea.

Faptul ca stii sa te dai cu genunchiul pe jos, nu prea este relevant in momentul in care iti iei o groapa, sau cine stie ce draq mai gasesti pe strazile din Romania. Yo, acu' cateva saptmani am tras un drum Bucuresti-Tg.Neamt, si dupa Buzau, pe E85, banda doi era plina de gunoi menajer (cartoane, pet-uri, sticle, pungi etc.). Incearca sa-ti inchipui urmarile unui astfel de intalniri, aplecat pe curba de dreapta, cu TIR-ul pe contrasens...

Tot la curbe: NU FRANA INCLINAT, sub nici o forma. Franatul in viraj este o manevra foarte periculoasa, iar pentru un incepator inseamna cazatura sigura.

Franeaza inainte, cand esti cu motocicleta perpendicular pe asfalt.

Daca constati ca ai intrat prea tare in viraj, sunt doua lucruri pe care trebuie sa le faci (din punctul meu de vedere):

a. NU INTRA IN PANICA;

b. NU TE ATINGE DE FRANE.

Ia mana din gaz si apleaca-te. Impinge in ghidon, in scarite si apleac-o pana o gaseste dracii. Nu accelera prea tare la iesirea din viraj, "sa nu pierzi spatele". Acu' mai depinde si de cauciucuri, de starea lor, de presiunea din ele, daca sunt incalzite sau nu, de asfalt, de alinierea planetelor... etc.

 

 

24. In timp ce rulezi cu o anumita viteza pe strada, vezi groapa, sau constati ca mergi prea tare pentru a trece peste sinele de tramvai care se intersecteaza perpendicular cu banda pe care circuli...

 

Trebuie sa stii ca in acel moment (in care treci printr-o groapa, sau peste un obstacol) nu este indicat sa "incarci fata".

Eu franez treptat si pe secvente: frana, trec peste prima sina, apoi iar frana, trec peste a doua, iar frana... si tot asa. Important este sa nu franezi in timp ce roata este exact peste obstacol (in exemplul de fata sina de tramvai).

 

Vezi ca ai o "belea" pe banda si stii sigur ca daca intri cu viteza la care te deplasezi, ti-o furi... primul lucru care trebuie facut este pastrarea calmului.

Strangi rezervorul ferm intre picioare, te pozitionezi mai pe spatele mobrei si te pui pe franare atent insa sa ca atunci cand esti cu roata fata pe, sau, in obstacol, farurile sa nu pupe aripa rotii din fata. Incarcarea excesiva a franei fata, accentuata si faptul ca roata fata este pe un plan mai jos decat roata spate duce la buf, in cel mai multe cazuri. Daca mai si continui sa franezi in timp ce esti in groapa, cazatura este o certitudine.

 

In nici un caz NU SCOATE PICIOARELE DIN SCARITE (este una din cauzele pentru care n-am ajuns eu cu cumparaturile de la Real intregi acasa), deoarece aceasta manevra face ca motocicleta sa-si schimbe ciclistica si echilibrul, ca sa nu mai zic ca manevra in sine, mai mult ca sigur o sa te puna pe un grad de inclinare ce poate fi periculos, avand in vedere ca tu te pregatesti de franare.

 

Cel mai indicat este insa sa pastrezi o viteza de bun simt in oras, tocmai pentru a evita astfel de surprize. La viteza de bun simt: franezi, treci, iar franezi, iar treci si tot asa pana ai scapat.

Este indicat sa franezi cu ambele frane (frana spate stabilizeaza motocicleta si scade gradul de incarcare a fetei), insa pentru asta TREBUIE SA STII TOT TIMPUL daca roata spate nu se afla in "imposibilitate de franare".

Ca daca tu treci cu roata fata lejer peste sina de tramvai, si franezi cu spatele in timp ce roata se afla pe sina... n-am facut nimic...

 

 

25. ca tot veni vorba: Sinele de tramvai.

 

Peste sinele de tramvai se trece printr-o miscare dintr-o singura bucata si asigurandu-ne ca avem un unghi cat mai perpendicular cu sina. Nu frana pe sina, nu accelera pe sina. Nu face nici o miscare prin care sa bruschezi motocicleta (eliberat ambreiaj brusc).

Strange rezervourul intre craci daca viteza iti permite.

Again, daca viteza iti permite, nu scoate picioarele din scarite.

 

Evita insa sinele de tramvai in primele saptamani de trafic: dauneaza grav carenelor.

 

26. Nu te baga printre masinile in miscare. Foloseste spatiul dintre masini doar cand ambele siruri sunt oprite si imediat ce a pornit unul dintre ele, baga-te in el. Si multumeste. Daca ai avarii, pune-le, devii mai vizibil. Mai ma abat din cand in cand de la regula asta cand ma grabesc, dar este periculos.

 

27. Ai grija la semafoarele de langa metrouri, in special la orele de varf, in special la Victoriei. Multi isi duc colegii pana la metrou cand pleaca acasa si pasagerii deschid usile fix atunci cand se opreste masina, fara sa se mai uite daca vine cineva. Eu era sa mi-o iau o data. Atentie!

 

28. Ia-ti echipament bun. Orice te distrage, gen o casca prea fixa sau care-ti apasa pe urechi, mainile inghetate, frigul general, prea cald, transpiratie, poate fi o potentiala problema atunci cand mergi mult.

 

 

Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa fiu nevoit sa trag pe dreapta pentru a-mi ajusta nivelul de strangere al manusii, a legaturii de la casca.

Este foarte enervant sa stai tot timpul cu gandul ca te strange manusa.

Sa-i fi vazut pe astia din masini cum se uitau la mine cand imi trageam palme peste casca: deh, n-aveau de unde sa stie ca ma "deranja" urechea.

 

Ca sa nu mai zic ca, daca ti-a inghetat mana pe leviere, nu prea te vad bine. In astfel de cazuri, treci pe n00b mode: fara mers printre masini, fara depasiri, distanta mai mare, in general fara nici o manevra cu potential periculos, care combinata cu imposibilitatea ta de a doza frana (din cauza frigului), poate duce la cazatura.

 

Disconfortul creat de numite "neajunsuri" ale echipamentului, te distrage de la actiunile care se petrec pe langa tine. In trafic, trebuie sa fii atent la prea multe lucruri pentru a mai avea o grija in plus.

 

29. Pe ploaie mergi atent. Si cand temperaturile scad sub 5 grade. In special la inceput. Fara sa bruschezi franele sau acceleratia, fara schimbari bruste de directie, fara unghiuri mari de inclinare. Si invata sa pui genunchiul jos. E poate chiar mai important decat pe uscat deoarece asa reduci inclinarea mobrei, deci si sansa de a o tranti din cauza ca ti-a alunecat vreo roata.

 

Pe timp de ploaie: FAZA LUNGA. Mai bine iti ei puncte de amenda, decat sa-ti iei zile de spitalizare.

 

30. Pe drumuri intens circulate de TIR-uri las-o mai moale. Dealul Negru este primul care-mi vine in minte. Probabilitatea de a da de o pata de ulei sau motorina este mult mai mare decat pe un drum normal.

 

 

31. Daca porti ochelari, nu-i lasa acasa. Poarta-i. Gaseste o metoda asfel incat sa-i ai tot timpul la ochi. Altfel risti sa patesti asa ceva.

 

Dupa cum vedeti, sunt reguli rezonabile si de bun simt.

Important mi se parea actiunea de constientizarea ca orice situati aparent inofensiva se poate transforma intr-un dezastru.

Trebuie sa realizezi ca ti-ai luat motocicleta sa te bucuri de ea, de plimbari, de intruniri. Nu ti-ai luat motocicleta ca sa stai prin spitale, sau, Doamne fereste, sa mori; sau sa stai cu ea prin service.

 

Daca am omis ceva, va rog completati.

Accept orice fel de critica daca este constructiva si bine argumentata.

 

Va salut, si aveti grija de voi.

:cheers:

multumesc foarte, foarte mult pt. sfaturi . am citit si am bagat la "bebeaca" !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Atentie, urmeaza un post cam lung :) La mine treaba sta in felul urmator:

 

Partea I

Anul trecut m-i sa pus rau de tot pata sa imi iau motocicleta desi nu aveam nici B-ul luat macar (poveste veche) si aveam 25 de ani. Dupa vreo luna de cautari intensive pe net am pus ochii pe doua modele, Suzuki Bandit 400 (pur si simplu imi place cum arata modelul asta la nebunie) si Honda Hornet 600. Am eu o chestie cu naked-urile, chiar ma atrag. Dupa ce mi-am facut eu liste intregi cu informatii si numere de telefon de la vanzatori de modele astea doua, am fost la un service local sa mai pun niste intrebari legate de ele in ce priveste partea tehnica. Acolo am vazut la reparat un motor CBR 900 RR un pic modificat si m-am indragostit pe loc de el, am uitat complet de ce venisem Parea atat de masiv si avea un stil de atat de frumos si cand m-am pus pe el aveam impresie ca stau calare pe un taur, dragoste la prima vedere ce sa mai. Nu mai vroiam sa ma dau jos de pe el, mai mai sa ma dea aia afara asa ca din momentul cand am plecat de acolo am intrat pe net si toata noaptea pana pe la 5 dimineata am cautat toate anunturile pe Romania cu modelu asta si vreo doua zile mai tarziu m-am urcat in masina cu niste amici si am plecat la drum. M-am intors acasa cu ea.

 

Partea II

A trecut cam un an de cand am motorul asta si pot sa spun ca singurele probleme care le-am avut cu el au fost cauzate de inaltimea mea, adica sunt scund, si m-i sa intamplat sa-l pun de cateva ori jos pentru ca am oprit in dreptul unor gropi sau pe teren mai denivelat si nu am mai ajuns cu piciorul jos. Chiar daca CBR-ul asta e incredibil de puternic si vrea sa fuga in ultimu' hal cumva am reusit sa ma tin pe mine sub control ca sa nu bag mana in gaz si ce-am observat in tot timpul asta e motoarele vitezane nu sunt de mine. Adica si pe exterior eu merg cu maxim 150 in conditiile in care am 300 pe bord, o singura data am mers cu vreo 220 sau 240 si am zis ca nu mai merg in viata mea. Chiar daca imi place la nebunie cum arata, cum se comporta la drum, cum pot sa-i "fac" cam pe 99% pe oameni de pe drum cand vrea muschiu' meu pot sa spun cu mana pe inima ca motorul asta (si altele de capacitatea asta) nu sunt pentru incepatori absolut deloc. In primul rand pentru ca in loc sa ma bucur de experienta mersului pe motor mai tot timpul stau cu morcovul in poponeata (ca sa ma exprim frumos) si sunt foarte atent nu cumva sa ating mai mult acceleratia ca altfel tai masina din fata in doua. Pur si simplu acceleratia m-i se pare exagerat de puternica pentru un incepator, spre exemplu o data cand am plecat de pe loc am accelerat un pic cam tare din greseala si motocicleta a plecat cu o forta de m-i sa dus capul pe spate si mi-a trosnit gatul de am zis ca e rupt.

Alta chestie, supersporturile nu sunt pentru oras, fara discutie. Iti bati joc de ele in oras, printre masini si atatea semefoare ca sa nu mai vorbesc ca e riscul sa dai de curbe si giratorii atat de mici ca pur si simplu unghiul de la motocicleta nu-ti permite sa le iei (eu am unul de genul asta in oras).

Cum spusai si mai devreme, am o pasiune fenomenala pentru supersportul meu dar ma gandesc serios sa revin la planul meu initial, adica Bandit de 400. Intr-un fel parca ma doare inima ca asta e prima mea motocicleta si abia ce i-am luat saptamana trecuta cauciuc nou, bujii, baterie si altele, dar stiu ca o motocicleta mai mica mi-ar oferi senzatii mai placute si o experinta de drum mai frumoasa pentru ca nu mai trebuie sa stau cu grija acceleratiei tot timpul.

 

Pe scurt: ca incepator poti sa mergi bine mersi pe un supersport fara incidente majore daca nu te mananca palma. Deci doar atat, altfel sunt sanse foarte mari sa apari la stirile protv la ora 5, fara nici o exagerare.

Motoarele astea sunt mult prea puternice pentru un incepator, si mai ales pentru generatia asta care are boala cu viteza. Am avut mai multe persoane care s-au pus pe motocicleta mea, au mers cu ea si absolut toti cand au revenit au zis ca nu sunt normal ca merg cu asa ceva, in conditiile in care ei toti aveau motoare pe la 600 sau un pic mai mari, si aici se refereau la acceleratia nebuna si caii putere care daca iti pui mintea cu ei, nu se termina bine.

 

Esti incepator, ia-ti un touring, ia un naked, ia o sportiva dar NU un supersport.

 

Parerea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ai plecat dupa mere si te-ai intors cu pere...a iesit un compot de care nu prea te-ai bucurat asa cum te asteptai, dar e bine ca nu te-ai ars inca.

Partea aia cu "facutul 99%" din oamenii/masinile de pe drum e relativa, se poate ca restul de 1% sa iti dea o "decisiva" cand ti-e lumea mai draga...Cam asta e si trendul actual, pe segmentul de varsa 19-25, SS-ST si aplaudaci la fiecare tura...

Trebuie sa te gandesti PENTRU CE iei motocicleta aia, si ce tip ti se potriveste.Daca mergi doar oras, daca vrei touring mediu, daca vrei manevrabilitate prin traficul zilnic, daca vrei si ce vrei de la ea. Normal, un 4L naked ti-ar fi recomandat . Sa zicem Hornet...

In rest...multa grija , partea asta de sezon abia inceput e cea mai periculoasa...pofta e mare, asfaltul inca e rece, oamenii s-au dezobisnuit pe timpul iernii cu prezenta motoristilor pe strada...etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ai plecat dupa mere si te-ai intors cu pere...a iesit un compot de care nu prea te-ai bucurat asa cum te asteptai, dar e bine ca nu te-ai ars inca.

Partea aia cu "facutul 99%" din oamenii/masinile de pe drum e relativa, se poate ca restul de 1% sa iti dea o "decisiva" cand ti-e lumea mai draga...Cam asta e si trendul actual, pe segmentul de varsa 19-25, SS-ST si aplaudaci la fiecare tura...

Trebuie sa te gandesti PENTRU CE iei motocicleta aia, si ce tip ti se potriveste.Daca mergi doar oras, daca vrei touring mediu, daca vrei manevrabilitate prin traficul zilnic, daca vrei si ce vrei de la ea. Normal, un 4L naked ti-ar fi recomandat . Sa zicem Hornet...

In rest...multa grija , partea asta de sezon abia inceput e cea mai periculoasa...pofta e mare, asfaltul inca e rece, oamenii s-au dezobisnuit pe timpul iernii cu prezenta motoristilor pe strada...etc.

Alegerile facute cu inima au si ele rostul lor. Daca era sa aleaga toti cu capul nu vedeai ss-uri, sau poate f putine.(maniaci care le dau capat, genunchiul jos, etc.)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cand baietii cu ani in spate va spune ca SS nu iarta ascultati de ce va spune, ideea in principal nu este sa nu iti iei , ideea este ca nu iarta deloc , am mers cu destule motoare in viata dar m-am suit pe un ss la final cand mi-am permis sa imi iau modelul care imi place , acum 3 zile unu cu un jeep care statea pe banda 1 a tras in fata mea cu jumate de masina , am tras stanga dar totusi nu a fost suficient sa il evit , si am apasat si mai tare frana fata ca sa nu intru in el , viteza era in jur de 60 la ora , si sa blocat roata fata cu ghidonu spre stanga si mi-a prins picioru stang sub motor ( pagube motor zgariat , crash pad rupt , capacul alternator fisurat , motoru a fost reparat in mai putin de 1 zi , dar picioru inca este in gips , entorsa glezna + fisura os peronian , costum purtat si ghete ! si tot m-am bulit , sfatu meu este sa aveti intodeauna costum si o viteza in care poti scapa din gips dupa 3 saptamani , asfalt uscat si asta e primu meu botez dupa 3 ani de mers pe motoare si prima luna de mers pe 600cmc ss :)) , asfalt uscat si aveti grija de voi pt ca sunteti singuri care pot avea !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Excelent topicul, multumesc pentru timpul investit in a-l scrie si sfaturi!

 

am carnet moto si motocicleta din septembrie 2011 ,am facut pana acum 20.000 de km majoritatea cu pasager . dar eu tot ca un incepator ma simt ,cred ca iti trebuie foarte multi km si ani vechime ca sa poti spune cu adevarat ca esti pe deplin sigur pe tine de ex. cum te simti la volanul unei masini .

 

clar ,motocicleta nu e masina exact egal cu 0 experienta de pe masina (cu exceptia regulilor de circulatie) nu iti foloseste la nimica pt moto. am carnet B,C,E din 94' am lucrat si pe camion,degeaba cand m-am urcat pe moto totul a fost de la 0. este parerea mea si spun cum m-am simtit eu, spun acestea referitor la faptul ca multa lume inainte sa urce pe moto se tot lauda cata experienta au ei cu auto ,dar e degeaba.

 

multa mai usoara cred ca este tranzitia inversa ,de la moto la masina.

 

Nu as spune ca este egala cu 0 experienta de sofat, nu te ajuta in "controlul" mobrei - adevarat Mie personal mi-a fost foarte utila in sensul ca m-a ajutat sa intuiesc reactiile celorlalti, sa interpretez mai bine "traficul", sa privesc inainte si sa urmaresc reactiile masinilor din fata (nu cea din fata mea cu 2-3 masini in fata). Faptul ca aveam ochii antrenati si stiam ce repere sa urmaresc m-a ajutat enorm in pozitionarea motocicletei pe banda si in a evita anumite situatii potential periculoase. Daca nu as fi avut aceasta experienta sa merg cu moto in jungla urbana mi-ar fi fost mult mai dificila.

 

Multumesc inca o data pentru thread.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare,

 

Dupa cum am promis ca o sa va tin la curent, sau de fapt probail mi-am promis mie daca nu v-am promis voua.

 

Dupa cum bine stiti eram maniac Yamaha R1, ( hah nu te speria cititorule, sunt in continuare )

 

 

Eh in fine prin conjuctura si alte cacaturi ca sa nu o mai lungesc aiurea ca nu sunt pe blogul meu, ( probabil ar trebui sa-mi fac unul sa aberez acolo nelimitat :))) )

 

Honda F4 99 ( momentan, in mare parte aveati dreptate... e timp si pt. R1 )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare,

 

Dupa cum am promis ca o sa va tin la curent, sau de fapt probail mi-am promis mie daca nu v-am promis voua.

 

Dupa cum bine stiti eram maniac Yamaha R1, ( hah nu te speria cititorule, sunt in continuare )

 

 

Eh in fine prin conjuctura si alte cacaturi ca sa nu o mai lungesc aiurea ca nu sunt pe blogul meu, ( probabil ar trebui sa-mi fac unul sa aberez acolo nelimitat :))) )

 

Honda F4 99 ( momentan, in mare parte aveati dreptate... e timp si pt. R1 )

nu-i bine nici cand esti contra dar nici cand esti pro, le-ai dat apa la moara, acum o sa apara toti cu "ti-am zis eu!" :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...