Sari la conținut

Intrebari Tehnice Nipru


ticolino
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 130
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

bun... deci tb sa le mai micsorez :yikes:

 

acum, subiectele de azi: reglarea avansului si regarea carburatoarelor.

 

1. la reglarea avansului (fix) nu am inteles o chestie:

 

scanteia tb sa se dea la semnul de pe volanta, da? dar la ce turatie? la turatie 0 (cand centrifugalul nu actioneaza) sau la turatie maxima (cand centrifugalul e deschis) ?

 

sau altfel zis: cand reglez avansul "ca la carte", tb sa desfac centrifugalul fortat cu mana, ca sa simulez o turatie mare?

 

2. La reglarea carburatoarelor nu am inteles alta chestie. Fiecare cilindru se regleaza separat (cum am gasit in diverse manuale). dar intrebarea este, ce se intampla cu cilindrul celalalt? tb sa mearga si el? sau tb sa-i scot fisa? sau sa-i scot si bujia?

 

Ca sa fiu mai explicit, sa zicem ca reglez intai carbul stang. Motorul il las sa mearga in ambii cilindri? Si reglez intai un carb, si pe urma celalalt?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Avansul se regleaza cu centrifugalul deschis(departat) la semnul "P" de pe volanta.

Culbutorii se fac la semnul "B"(vezi ca e motor in 4T unde axa cu scame se invarte la jumatea turatiei arborelui=>semnul trebuie sa apara in fereastra de 2 ori;odata pt. un cil. si odata pt. celalat).

Carbelitoarele se fac separat scotand fisa la cilindrul opus.La relanti,reglezi din cele 2 suruburi,iar cand vei pune ambele fise va sta automat mai turat!asa ca dai in egala masura relantiul mai mic(din surubul orizontal in cazul tau).La cuiele de dozaj: tot individual.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Noi am reglat niprul fara sa departam centrifugalul si a iesit cat de cat bine, motorul nu avea avans aproape deloc inainte de reglajul asta. De ce ar fi prevazut proiectantul chestia asta ? reglajul avansului altfel decat in regim static, cu centrifugalul in repaus... ?

 

Subiect comun nipru+simson :

 

Amortizoare. Cum se reconditioneaza ? Din experienta mea, un amortizor mort si irecuperabil este un amortizor cu uzura la piston/cilindru. Scapa ulei pe langa piston si cilindru si nu mai ai ce-i face. Totusi, majoritatea amortizoarelor mor din alta cauza - pierd ulei. Pui ulei, merg bine, apoi iar il pierd, in 2-3 zile. Asadar trebuiesc inlocuite niste semeringuri. Ce fel de semeringuri sunt alea ? Trebuie neaparat semeringuri rezistente la presiune sau merg semeringuri obisnuite ? Din principiul de functionare a amortizorului, pistonul plimba uleiul dintr-o camera in alta (sub piston si deasupra pistonului), deci nu ar trebui sa se formeze presiune care sa arunce uleiul pe langa semering, afara, eventuala presiune de deasupra pistonului s-ar compensa cu "vidul" creat sub piston. Cine a reconditionat, "succesfull", un amortizor ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

moshulik, crezi tu ca nu avea avans deloc! l-am reglat cu bujiile puse pe cilindrii sa vad exact cand face scanteie, nu m-am luat dupa becuri care oricum merg cam aiurea. si nu m-am luat nici dupa semnele de pe volanta care pot fi bune sau nu, ci am vazut exact cand era cilindrul sus.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am avut si eu problema cu becul de incarcare care statea aprins non-stop. Problema s-a rezolvat foarte simplu: intr-o seara ma intorceam acasa si ploua. Am bagat motorul in garaj, am pus contactul pe pozitia de noapte, am asezat bine motorul in garaj, dau sa scot cheia, o intorc pana ajunge in pozitia normala pentru contactul consumatorilor (in care trebuie sa stea aprinse martorii din bord) si nimic. :yikes: Stau, ma gandesc, intorc cheia in toate pozitiile, nimic. Murise complet. Bun... fiind noapte, nu am mai insistat. A doua zi dimineata am luat aparatul de masura cu mine, am coborat la garaj si am inceput sa caut defectul. Primul lucru m-am uitat la bacterie daca e legata bine, dupa aia am luat urma firelor si am verificat fiecare contact, pana am ajuns la cheie. Am desfacut bordul, am scos papucii si am pus pe direct contactul. Totul mergea, asa ca problema era clar din blocul de contact. Zis si facut: l-am desfacut si am constatat ca din cauza ca plusul era oxidat si din cauza contactului imperfect se incalzise si arcul care tine cantactul pus impinsese patina de la plus in plasticul de suport pana intrase de tot inauntru si nu mai atingea nimic. Dupa ce am remediat problema si am curatat bine contactul, n-am mai avut probleme cu becul ala. Ba chiar mi se pare aaiurea sa merg noaptea fara sa vad nimic aprins intre martori si mai aprindeam faza lunga sa vad daca functioneaza becul :yikes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vorbeam de ledul de la aprinderea electronica, led ce indica pozitia platinei "inchis sau deschis". Avansul trebuie reglat pe tranzitia "platina inchisa -> platina deschisa", moment in care se da si scanteia. Deci cu motorul adus la semnul de pe volanta, se roteste de ansamblul cu platina (platoul fix) pana cand se obtine scanteia. Partea interesanta este insa ca avem "doi cilindri, doua probleme". Deci poate ca degeaba reglez eu avansul la fix pentru cilindrul din stanga, daca platinele nu sunt pozitionate exact la o diferenta de 180 de grade unghi motor la arbore, atunci celalalt cilindru sigur nu va avea scanteia cand trebuie. Solutia este fie un reglaj de compromis - macar sa mearga amandoi cilindrii prosti, ori echilibrarea perfecta a celor doua platine.

 

Ma rog.. poate vorbesc prostii, nu stiu daca niprul are o cama si doua platine sau o platina si doua came, in orice caz, ideea este daca exista simetrie intre cele doua semnale declansatoare de scantei.

 

Cred ca mai plauzibil este o platina si doua came, pentru ca niprul stiu ca are o singura bobina de inductie, cu doua capete libere, deci cu scanteie in gol. Daca este asa, atunci trebuie simetrizata din nou cama, aduse varfurile la 180 grade, prin verificari succesive ale scanteii relativ la punctul de sincronizare de pe volanta si polizari ale camei pana la obtinerea rezultatului. Alta solutie - lipit un magnet pe cama si folositi doi senzori hall, montati diametral opus , ce au avantajul reglarii pozitiei relative, pentru obtinerea unor fronturi simetrice.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

da, e vorba de o platina si doua came. si evident ca cele doua came nu sunt pozitionate la 180 de grade... doar vorbim de rusi, nu?

partea faina e ca la fel e si cu volanta, nu poti sa ai incredere in semnul de pe ea. la fel si aprinderea tranzistorizata e romaneasca... aproximativ cand se stinge becul da scanteie... dar nu musai...

de aia ziceam ca teoretic asa s-ar face cu semnul de pe volanta si cu ledurile de la aprindere, dar practic... bagi surubelnita pe la bujie si simti cand cilindrul e in punctul superior, iar bujia pusa pe cilindru cu fisa bagata vezi exact cand da scanteie, la care mai adaugi un mic timp de latenta (ca in cateva atmosfere de aburi de benzina probabil ca mai intarzie putin)

 

P.S. contactul e relativ nou, l-am luat de la tunaru in toamna... de atunci insa a mai stat prin ploaie...

Editat de raulus
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Alta solutie - lipit un magnet pe cama si folositi doi senzori hall, montati diametral opus , ce au avantajul reglarii pozitiei relative, pentru obtinerea unor fronturi simetrice.

 

sau folosesti un magnet circular de tip "inel" si un singur senzor, ca la trabi. senzorul comuta la schimbarea polaritatii magnetului, adica exact la 180 de grade

si se face un singur reglaj...

sorry pt off-topic :yikes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, solutii tehnice mai sunt, de exemplu un magnet fix, in fata senzorului si un disc metalic cu fante care sa intrerupa fluxul magnetic, insa e destul de greu de realizat asa ceva. Cea mai sigura solutie este sa lipesti un singur magnet pe cama si doi senzori pe platou, magnetul circular, daca este perfect simetric, are jumatate din circumferinta nord si jumatate sud, deci va da doua impulsuri pe tura, insa impusurile sunt opuse si trebuie un circuit suplimentar pentru a comanda in antifaza cele doua bobine de inductie.

 

Cred ca dezechilibrul la aprindere intre cei doi cilindri e o sursa serioasa de probleme, de consum, de reducere a puterii etc. etc... Chiar am de gand sa verific la niprul lui ticolino cat de simetrice sunt platinile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, solutii tehnice mai sunt, de exemplu un magnet fix, in fata senzorului si un disc metalic cu fante care sa intrerupa fluxul magnetic, insa e destul de greu de realizat asa ceva. Cea mai sigura solutie este sa lipesti un singur magnet pe cama si doi senzori pe platou, magnetul circular, daca este perfect simetric, are jumatate din circumferinta nord si jumatate sud, deci va da doua impulsuri pe tura, insa impusurile sunt opuse si trebuie un circuit suplimentar pentru a comanda in antifaza cele doua bobine de inductie.

 

Cred ca dezechilibrul la aprindere intre cei doi cilindri e o sursa serioasa de probleme, de consum, de reducere a puterii etc. etc... Chiar am de gand sa verific la niprul lui ticolino cat de simetrice sunt platinile.

 

dar daca folosesti o singura bobina nu mai ai problema asta

sau folosesti o aprindere electronica de trabi, care exact asa face. are 2 module de de putere pt cele 2 bobine si inaintea acestora este un modul care comanda pe rand aceste module.

(am in lucru un proiect pt adaptarea unei aprinderi de trabi cu 2 bobine separate la nipra. sa vad insa cum se comporta avand in vedere lipsa avansului centrifugal...)

cu magnetii lipiti exista riscul ca acestia sa "zboare" de la locul lor din cauza fortei centifuge...

solutia cu discul decupat si senzor magnetic cu concentrator de flux (de tip HKZ 101, de ex.) mi se pare cea mai fiabila, cu conditia ca discul ala sa fie realizat exact..

apropos de dezechilibru intre cilindri la aprindere, la mobra mea, una din camele de la platina este mai inalta decat cealalta..

la asta ce mai poti regla?

 

PS

magneti inelari gasesti in unitatile FDD sau CDROM mai vechi, la motoarele care rotesc discheta sau cd-ul

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dar daca folosesti o singura bobina nu mai ai problema asta

sau folosesti o aprindere electronica de trabi, care exact asa face. are 2 module de de putere pt cele 2 bobine si inaintea acestora este un modul care comanda pe rand aceste module.

(am in lucru un proiect pt adaptarea unei aprinderi de trabi cu 2 bobine separate la nipra. sa vad insa cum se comporta avand in vedere lipsa avansului centrifugal...)

cu magnetii lipiti exista riscul ca acestia sa "zboare" de la locul lor din cauza fortei centifuge...

solutia cu discul decupat si senzor magnetic cu concentrator de flux (de tip HKZ 101, de ex.) mi se pare cea mai fiabila, cu conditia ca discul ala sa fie realizat exact..

apropos de dezechilibru intre cilindri la aprindere, la mobra mea, una din camele de la platina este mai inalta decat cealalta..

la asta ce mai poti regla?

 

PS

magneti inelari gasesti in unitatile FDD sau CDROM mai vechi, la motoarele care rotesc discheta sau cd-ul

 

Bai da' nu mai da atatea informatii!Arunca-te si tu la cas,ca altii care facusera din asta o afacere p'acilea. :yikes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nici sa nu te gandesti sa renunti la avansul centrifugal, o sa mearga aiurea rau de tot.

Ce nu inteleg deocamdata este de ce nu s-a pus avans centrifugal pe motoarele mari in doi timpi, fie ele intr-un cilindru, fie in doi. Cred ca principalul motiv este "limitarea electronica" a turatiei. Adica un motor in doi timpi realizat cu tehnologia de le vremea respectiva nu ar fi facut fata unori turatii peste 6-7000 de ture, la care ar fi ajuns daca ar fi avut avans variabil. Teoretic vorbind, intre motorasul de minsk de 125cmc si cel de gilerakk, pe care l-am avut acasa, diferenta de 14 cai intre unul si celalalt e data strict de limitarea indusa de aprindere si de carburator (gandit pentru un anumit debit la minsk). Este adevarat ca mai intervine si distributia diferita, adica geometria ferestrelor din cilindru si piston si valva de sens de pe admisie de la gilera, dar principala diferenta cred ca e din aprindere...

 

Acelasi lucru si aceeasi poveste la bicilindrele mari de 350. Jawa cred ca s-ar preta cel mai bine la experimentul asta, montarea avansului variabil pe aprindere, ma gandesc ca e mai fiabila si motorul executat mai bine, echilibrat mai bine decat ijurile. Un motor de 350 in doi timpi ar trebui sa se compare cu un 600cmc in 4 timpi, daca ar urca in turatie cat respectivul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

incercarea moarte n'are, vedem noi ce iese si cum merge...

sunt oameni pe aici care zic ca au pus aprindere de vw cu senzor, fara avans centrifugal si cica merge fara probleme..

sau cel putin asa am inteles eu... :yikes:

 

PS

daca vrei un bicilindru 2T, mare si rezistent la "teste", ia unul de trabant... poti face ce teste vrei cu el, atat timp cat are ulei in benzina (calitate buna, racit fortat, deci poti face teste pe loc, fara sa-l plimbi ca sa se raceasca, etc)

si e ieftin, poti gasi unul cu 2 mil.

 

PS1

catallin, pai crezi ca daca eram vreun afacerist mai stateam io sa bibilesc la nipra ?

sau sa te mai bag in seama ca neprist ce esti? :yikes:

 

:yikes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

incercarea moarte n'are, vedem noi ce iese si cum merge...

sunt oameni pe aici care zic ca au pus aprindere de vw cu senzor, fara avans centrifugal si cica merge fara probleme..

sau cel putin asa am inteles eu... :yikes:

 

PS

daca vrei un bicilindru 2T, mare si rezistent la "teste", ia unul de trabant... poti face ce teste vrei cu el, atat timp cat are ulei in benzina (calitate buna, racit fortat, deci poti face teste pe loc, fara sa-l plimbi ca sa se raceasca, etc)

si e ieftin, poti gasi unul cu 2 mil.

 

PS1

catallin, pai crezi ca daca eram vreun afacerist mai stateam io sa bibilesc la nipra ?

sau sa te mai bag in seama ca neprist ce esti? :eek:

 

:yikes:

Eram sigur ca vinzi trabul pe piese.Cica nu-i afacerist. :eek: Aveam si eu trab cu totul pt. testari da' la banii astia ma retrag de la licitatie. :yikes: Bre,eu ziceam sa te arunci la cas din motive constructiv-economice nu ca sa fiu rautacios.In felul asta aparea concurenta si scadeau preturile.Daca omu cerea vreo 2 bulioane p'aia de golf tu sareai la vreun bulion cu asta de trab si uite asa ajungeam sa-mi iau si eu aprindere electronica la pret de d'aia tranzistorizata. :eek:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aaaa.... pai inseamna ca vorbesti de aprindere electronica cu gestionarea electronica a avansului, deci tot cu avans variabil, dar realizat electronic, nu mecanic, centrifugal.

 

Aia e altceva si am incercat sa fac si eu de-aia :yikes: si nu mi-a iesit . Stiti voi, povestea microcontrolerului sensibil la socuri provenite de la scanteia de la bujie... ala micu, care se reseteaza la greu :yikes:))) .

Treaba e ca la japoneze in general nu prea poti monta avans variabil mecanic, din cauza modului de contructie a magnetoului - bobine care stau pe loc si o oala mare magnetica ce se invarte in jurul lor si din cauza asta au trebuit sa puna module electronice de avans variabil - partea buna este ca nu sunt digitale, deci fac fata mult mai bine la paraziti. Partea proasta e ca nu exista nicaieri o astfel de schema, iar de proiectat e cam greu - vreo zi doua de munca in spice...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

bre, io nu cred sa aiba avans gestionat electronic aprinderea aia de trabant...

o sa-ti trimit o schema sa-ti dai cu parerea...

cat despre aia de vw, degeaba ar avea avans electronic, ca nu cred ca se pupa curbele de avans cu cele de la nipru

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ba se pupa shi destul de bine!

gandeshte-te ca la VW sunt motoare boxer -alea racite cu apa- care au aprindere electronica shi delcou electronic cu senzor

regimul de functzionare e apropiat de cel de nipru, turatzia maxima e undeva la 5500-6000 ture shi fiind motor boxer curba de cuplu e destul de asemanatoare.

eu din ala vreau sa-mi pun la nepra. dar o sa-i pun doua bobine duble shi cate doua bujii pe fiecare cilindru

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

mai multi tuneri de moto 2t! evident, pt. un tuning extrem :yikes:

 

ideea e ca in cilindru amestecul vine din 3 parti intr-un cilindru 2t: baleiajele care de obicei sunt 2 si evacuarea! ei, pt. o ardere cat mai completa buiile trebuie sa fie puse in asa fel incat deschizatura bujiilor sa fie spre ferestrele prin care vine amestecul! pt. asta se folosesc niste saibe mici de diferite grosimi ca sa poti infileta bujia astfel incat sa vina perfect pe pozitie! :yikes: eu acum ma gandesc serios la chestia asta! :yikes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...