Sari la conținut

Avans variabil pe comunista (Jawa 350)


Postări Recomandate

@pisica

cauta pe net proiectul pt Yamaha XS400,acolo ai tot,poate ai chef sa modifici hartile de aprindere.Poti sa nu folosesti asta,pana la primavara inveti ce si cum e cu R.I.S.C. si foloseste PICuri,alea-s potrivite pt aplicatii automotive.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 50
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Am studiat si eu problema asta cand experimentam cu un IJ monocilindric dar din lipsa de chef si timp urmate de trecerea pe japo am abandonat proiectul.

Si eu sustin varianta cu microcontroler din mai multe motive cel mai important fiind faptul ca poti modifica foarte usor curba de avans.

Curba gasita pe acel site e tot una experimental obtinuta si nu e neaparat sa fie cea mai potrivita. Daca realizezi montajul in varianta clasica, pe langa faptul ca mi se pare foarte greu de proiectat, apar probleme cu tolerantele si modificarea parametrilor in functie de temperatura, iar montajul oricum va iesi destul de mare. Ca sa modifici curba intr-un astfel de montaj e o mare bataie de cap.

 

Si ar mai fi o chestie, curba de avans trebuie setata in functie de ce vrei sa obtii de la motor, consum mic, reprize violente, putere/cuplu la turatii mari sau ma mici etc, deaia zic ca e bine sa poti modifica usor curba fara sa modifici montajul.

Despre partea practica: clar nu merita investitia de timp, beneficiul fiind mult prea mic. Jawa cu o aprindere buna cu senzori care sa nu se deregleze des te scuteste de problemele clasice de aprindere. Cu avansul variabil vei castiga ceva dar nu atat cat sa merite munca.

Totusi daca privesti munca dpdv didactic si vrei sa inveti ceva nou respectiv programarea microcontrolerelor atunci merita sa-ti bati capul. Daca o sa cauti pe net sigur gasesti cateva exemple gata facute, din ce tin eu minte de cand ma documentam gasisem un site cu unul care facuse un cdi de yamaha xt parca, cu pic16f84. Avea si schema si softul destul de bine explicate.

 

Ce nu am inteles..de ce trebuie setata curba in functie de toate cele enumerate de tine..?(sunt motoare in 2T care folosesc un avans centrifugal,mult mai imprecis si mai putin fiabil decat unul electronic..care tot isi face simtita prezenta in functionarea motorului..)

Eu stiu ca un motor pt a functiona cu maxim de randament,la o anumita turatie,facand abstractie de temperatura,calitatea amestecului,sarcina..etc,are nevoie de un anumit avans..dandu-i un oricare alt avans motorul va functiona mai prost..

Inteleg ca orice modificare legata de amestec,sarcina,temperatura etc va necesita un alt avans...

Si inca ceva..ce modalitate practica as avea sa detemin curba de avans,neavand posibilitatea sa masor putera motorului ?...tu spui ca si cea gasita de mine tot experimental a fost obtinuta...

Cu siguranta un avans variabil nu va transforma Jawa in Honda,dar ma gandesc ca s-ar simti totusi..

In plus vine iarna si e timp de experimentat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si inca ceva..ce modalitate practica as avea sa detemin curba de avans,neavand posibilitatea sa masor putera motorului ?...

 

 

La tipul de aprindere "open loop" (fara feedback de la sonda lambda sau senzor de detonatii), cand se aduc modificari unui motor la carburatie, distributie, compresie, regim de turatii... etc. valorile avansului functie de rpm/sarcina se gasesc empiric, testandu'se practic pana la pragul aparitiei detonatiilor (ping-urilor). Operatorii profesionisti de standuri dyno au la indemana dispozitive speciale in acest sens insa se pare ca factorul uman nu a fost inca depasit, operatorii talentati putand auzi la casca aparitia detonatiilor cu mult inaintea aparatelor.

 

Nu stiu daca e valabila si la motoarele in 2T dar exista o formula pentru determinarea frecventei detonatiilor cauzate de prea mult avans F=900/pi*alezaj...

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La tipul de aprindere "open loop" (fara feedback de la sonda lambda sau senzor de detonatii), cand se aduc modificari unui motor la carburatie, distributie, compresie, regim de turatii... etc. valorile avansului functie de rpm/sarcina se gasesc empiric, testandu'se practic pana la pragul aparitiei detonatiilor (ping-urilor). Operatorii profesionisti de standuri dyno au la indemana dispozitive speciale in acest sens insa se pare ca factorul uman nu a fost inca depasit, operatorii talentati putand auzi la casca aparitia detonatiilor cu mult inaintea aparatelor.

 

Nu stiu daca e valabila si la motoarele in 2T dar exista o formula pentru determinarea frecventei detonatiilor cauzate de prea mult avans F=900/pi*alezaj...

 

Ride Safe!

 

O reglare fina a avansului n-ar trebui sa determine o usoara crestere de putere la o anumita turatie ,tradusa prin o crestere sesizabila a turatiei..? Mz gandesc ca s-ar putea face chiar in mers,..mergand cu motorul la o turatie fixa,regland avansul,pana la cresterea maxima de turatie...(ar fi nevoie in acest caz un turometru foarte precis,eventual digital..si posibilitatea reglarii avansului cu un potentiometru de exemplu..)

Sper ca m-am facut inteles....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O reglare fina a avansului n-ar trebui sa determine o usoara crestere de putere la o anumita turatie ,tradusa prin o crestere sesizabila a turatiei..? Mz gandesc ca s-ar putea face chiar in mers,..mergand cu motorul la o turatie fixa,regland avansul,pana la cresterea maxima de turatie...(ar fi nevoie in acest caz un turometru foarte precis,eventual digital..si posibilitatea reglarii avansului cu un potentiometru de exemplu..)

Sper ca m-am facut inteles....

 

In conditii de strada turatia poate ca o poti tine oarecum constanta, insa sarcina sigur variaza. In plus, la turatii mari, depasirea pragului de avans maxim (aparitia detonatiilor) poate distruge serios motorul cu mult inainte de a termina "testul".

 

Ride SAfe!

Mesaj completat

P.S. Desi fara legatura directa cu subiectul de fata, arunca un ochi si pe /index.php?...0&hl=yo4hgx , multe din comentarii pot raspunde anticipat unor eventuale intrebari.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In conditii de strada turatia poate ca o poti tine oarecum constanta, insa sarcina sigur variaza. In plus, la turatii mari, depasirea pragului de avans maxim (aparitia detonatiilor) poate distruge serios motorul cu mult inainte de a termina "testul".

 

Ride SAfe!

Mesaj completat

P.S. Desi fara legatura directa cu subiectul de fata, arunca un ochi si pe /index.php?...0&hl=yo4hgx , multe din comentarii pot raspunde anticipat unor eventuale intrebari.

 

Multumesc pt lamuriri

Incep sa cred ca nu realizarea in sine a modificarii avansului e problema...ci calcularea,sau aflarea curbei de avans optim..(iar in cazul acesta nu-mi ramane decat sa incerc curba gasita pe imfsoft..)

In ce priveste aparitia detonatiilor...cu siguranta motorul are parte si acum de asa ceva..avansul fiind fix,presupun stabilit pt putere sau cuplu maxim...la alte turatii motorul va functiona cu avans mic,sau mai mare decat cel optim..

Ar mai fi metoda descrisa de tine de detectare a detonatiilor cu ajutorul microfonului...dar mai trebuie studiat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc pt lamuriri

Incep sa cred ca nu realizarea in sine a modificarii avansului e problema...ci calcularea,sau aflarea curbei de avans optim..(iar in cazul acesta nu-mi ramane decat sa incerc curba gasita pe imfsoft..)

In ce priveste aparitia detonatiilor...cu siguranta motorul are parte si acum de asa ceva..avansul fiind fix,presupun stabilit pt putere sau cuplu maxim...la alte turatii motorul va functiona cu avans mic,sau mai mare decat cel optim..

Ar mai fi metoda descrisa de tine de detectare a detonatiilor cu ajutorul microfonului...dar mai trebuie studiat...

 

Da, cam asta era ideea, adevaratul "tuning" al unui motor presupune nu numai stiinta, experienta si dotare tehnica cat mai ales... "arta"! Este foarte greu sa imbunatatesti un lucru bine facut, chiar si in cazul unei Jawa. Daca vrei cu adevarat sa aduci imbunatatiri unui motor trebuie sa umbli in mai multe locuri, iar in cazul de fata nu poti astepta mari diferente nici cu cel mai sofisticat modul de avans fara a umbla si la sistemul de admisie care este destul de rudimentar. In plus, sa nu uitam ca la motoarele in 2T adevarata arta a tuningului este cea de pe evacuare, mult mai importanta decat in cazul motoarelor 4T.

 

Detonatiile sunt de mai multe feluri, cele datorate amestecului sarac spre exemplu sunt prezente la toate motoarele pe deceleratie, intr'o mai mare sau mai mica masura.

 

Cele datorate avansului prea mare sunt insa extrem de periculoase, in special in ture/sarcini mari asa ca in general producatorii prefera setari de siguranta, cu mult sub zona periculoasa. Daca vrei sa impingi "perfectiunea" la limita o faci pe propria raspundere si, asa cum spunea cineva, "de la sublim la ridicol nu e decat un singur pas". Asta este, tocmai de aceea motorul in 2T apartine trecutului, la fel ca si carburatia care a fost detronata de injectie, care la randul ei va fi inlocuita de propulsia hibrida sau integral electrica...

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, cam asta era ideea, adevaratul "tuning" al unui motor presupune nu numai stiinta, experienta si dotare tehnica cat mai ales... "arta"! Este foarte greu sa imbunatatesti un lucru bine facut, chiar si in cazul unei Jawa. Daca vrei cu adevarat sa aduci imbunatatiri unui motor trebuie sa umbli in mai multe locuri, iar in cazul de fata nu poti astepta mari diferente nici cu cel mai sofisticat modul de avans fara a umbla si la sistemul de admisie care este destul de rudimentar. In plus, sa nu uitam ca la motoarele in 2T adevarata arta a tuningului este cea de pe evacuare, mult mai importanta decat in cazul motoarelor 4T.

 

Detonatiile sunt de mai multe feluri, cele datorate amestecului sarac spre exemplu sunt prezente la toate motoarele pe deceleratie, intr'o mai mare sau mai mica masura.

 

Cele datorate avansului prea mare sunt insa extrem de periculoase, in special in ture/sarcini mari asa ca in general producatorii prefera setari de siguranta, cu mult sub zona periculoasa. Daca vrei sa impingi "perfectiunea" la limita o faci pe propria raspundere si, asa cum spunea cineva, "de la sublim la ridicol nu e decat un singur pas". Asta este, tocmai de aceea motorul in 2T apartine trecutului, la fel ca si carburatia care a fost detronata de injectie, care la randul ei va fi inlocuita de propulsia hibrida sau integral electrica...

 

Ride Safe!

Cu siguranta Jawa e o martoaga,ma gandesc totusi ca ar merita o batranete mai usoara..

Nu cred totusi ca avansul variabil,este un moft...sunt motoare similare (Trabant,Mz..) care au avans centrifugal..

Poate ca nu e mult..dar e ceva

Mai spunea cineva ca cel mai eficient tuning la o comunista ..e sa o pastrezi in perfecta stare de functionare,asa cum a facut-o constructorul..

Dar pe multe constructorul le-a facut cu platini,dinam,etc..care micsorau fiabilitatea motorului..

Simpla inlocuire a acestora s-a facut simtita..

In ce priveste detonatiile datorate avansului prea mare..cu siguranta pot fi periculoase...dar o comunista in general suporta

Am Jawa de multi ani,am incercat diferite avansuri, nu prea a patit nimic..poate de cateva ori tendinta de gripare a pistoanelor..care nu a fost de durata,

Adevarul este ca nu prea am ce pierde,experimentand

Cu siguranta sfaturile tale,cat si a celor ce se pricep mi-ar fi de folos

Pentru inceput cred ca o sa incerc totusi varianta analogica..ca la atata ma pricep..

Stiu ca ai postat pe undeva realizarea unui turometru cu leduri...folosind un E 555 si A277D

As incerca sa folosesc comparatoarele din ultimul integrat nu pentru comanda ledurilor,ci pentru comanda unui monostabil,care sa realizeze intirzierea semnalului..pentru asta cred ca o sa am nevoie de folosirea unor optocuploare,al caror fototranzistori sa poata modifica curentul de incarcare al condensatorului din monostabil (tot un 555)

Dezavantajul unei asemenea abordari este modificarea avansului nu continuu ci in puncte..

De ex cu un singur A277 as avea 12 puncte diferite de avans,cu doua,24 ..etc Ultima varianta,de ex mi-ar permite reglajul avansului de la 0 la 6000 rpm din 250 in 250 rpm

Astept eventuale pareri despre aceasta abordare...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu siguranta Jawa e o martoaga,ma gandesc totusi ca ar merita o batranete mai usoara..

Nu cred totusi ca avansul variabil,este un moft...sunt motoare similare (Trabant,Mz..) care au avans centrifugal..

Poate ca nu e mult..dar e ceva

Mai spunea cineva ca cel mai eficient tuning la o comunista ..e sa o pastrezi in perfecta stare de functionare,asa cum a facut-o constructorul..

Dar pe multe constructorul le-a facut cu platini,dinam,etc..care micsorau fiabilitatea motorului..

Simpla inlocuire a acestora s-a facut simtita..

In ce priveste detonatiile datorate avansului prea mare..cu siguranta pot fi periculoase...dar o comunista in general suporta

Am Jawa de multi ani,am incercat diferite avansuri, nu prea a patit nimic..poate de cateva ori tendinta de gripare a pistoanelor..care nu a fost de durata,

Adevarul este ca nu prea am ce pierde,experimentand

Cu siguranta sfaturile tale,cat si a celor ce se pricep mi-ar fi de folos

Pentru inceput cred ca o sa incerc totusi varianta analogica..ca la atata ma pricep..

Stiu ca ai postat pe undeva realizarea unui turometru cu leduri...folosind un E 555 si A277D

As incerca sa folosesc comparatoarele din ultimul integrat nu pentru comanda ledurilor,ci pentru comanda unui monostabil,care sa realizeze intirzierea semnalului..pentru asta cred ca o sa am nevoie de folosirea unor optocuploare,al caror fototranzistori sa poata modifica curentul de incarcare al condensatorului din monostabil (tot un 555)

Dezavantajul unei asemenea abordari este modificarea avansului nu continuu ci in puncte..

De ex cu un singur A277 as avea 12 puncte diferite de avans,cu doua,24 ..etc Ultima varianta,de ex mi-ar permite reglajul avansului de la 0 la 6000 rpm din 250 in 250 rpm

Astept eventuale pareri despre aceasta abordare...

 

Problema pe care o vad la prima vedere este ca simplitatea conceptuala a unui astfel de dispozitiv ar face ca etalonarea sa fie foarte grea, in sensul ca, direct pe motor va fi foarte dificil de aliniat timpii de incarcare ai condensatorului cu valorile angulare ale volantei cu senzor sau cursa pistonului.

 

Astfel de experimente se fac in general pe un banc, chiar si improvizat, unde volanta cu senzor este invartita electric iar regimurile de turatii sunt tot timpul sub control. Ti'ar mai trebui si un osciloscop cu 2 canale de trigger pe care sa poti monitoriza semnalul de la senzor si cel al avansului, de la modulul de aprindere experimental. Prin masurarea precisa a defasajului dintre cele doua semnale ai putea "programa", cel putin ca punct de plecare, harta avansului de la modulul electronic pe care'l mentionai anterior.

 

12 puncte de referinta sunt mai mult decat suficiente pentru plaja de turatii de 6000rpm, daca te ajuta cu ceva, cred ca mai am prin cutia mea cu maimute un integrat dedicat convertor frecventa-tensiune, care, cel putin teoretic, are o mai mare linearitate decat un operational.

 

Desi sunt un impatimit al analogului, in aplicatii radio dar si muzica, in acest caz consider ca digitalul este mult mai potrivit, respectiv folosirea microcontrolerului. Nu am timp si ca sa fiu sincer nici interes pentru experimentul tau, insa daca ai gasi pe net vre'un proiect care te'ar putea aranja, pe baza de PIC16F84 (am sigur prin cutia cu maimute), te'as putea ajuta cu realizarea sa inclusiv programarea (daca ai avea fila asm. sau chiar .hex).

 

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Problema pe care o vad la prima vedere este ca simplitatea conceptuala a unui astfel de dispozitiv ar face ca etalonarea sa fie foarte grea, in sensul ca, direct pe motor va fi foarte dificil de aliniat timpii de incarcare ai condensatorului cu valorile angulare ale volantei cu senzor sau cursa pistonului.

 

Astfel de experimente se fac in general pe un banc, chiar si improvizat, unde volanta cu senzor este invartita electric iar regimurile de turatii sunt tot timpul sub control. Ti'ar mai trebui si un osciloscop cu 2 canale de trigger pe care sa poti monitoriza semnalul de la senzor si cel al avansului, de la modulul de aprindere experimental. Prin masurarea precisa a defasajului dintre cele doua semnale ai putea "programa", cel putin ca punct de plecare, harta avansului de la modulul electronic pe care'l mentionai anterior.

 

12 puncte de referinta sunt mai mult decat suficiente pentru plaja de turatii de 6000rpm, daca te ajuta cu ceva, cred ca mai am prin cutia mea cu maimute un integrat dedicat convertor frecventa-tensiune, care, cel putin teoretic, are o mai mare linearitate decat un operational.

 

Desi sunt un impatimit al analogului, in aplicatii radio dar si muzica, in acest caz consider ca digitalul este mult mai potrivit, respectiv folosirea microcontrolerului. Nu am timp si ca sa fiu sincer nici interes pentru experimentul tau, insa daca ai gasi pe net vre'un proiect care te'ar putea aranja, pe baza de PIC16F84 (am sigur prin cutia cu maimute), te'as putea ajuta cu realizarea sa inclusiv programarea (daca ai avea fila asm. sau chiar .hex).

 

 

Ride Safe!

 

Cea mai simpla metoda de etalonare,facuta chiar pe motor o vad realizabila cu ajutorul unui stroboscop...

Modificand turatia cu pasi de 500 sau 250 rpm,pot regla avansul vizualizandu-l cu stroboscopul (aprinderea stroboscopului fiind comandata de scanteie,sau impulsul care comanda scanteia ) ,iar reglajul facandu-l cu un semireglabil pt fiecare turatie in parte

Ar mai fi varianta pur teoretica de a calcula intirzierea necesara pt fiecare pas in parte..dar aici ma lovesc de tolerante..si timpii foarte mici cu care se lucreaza

Desigur varianta cu un motor electric e mult mai comoda,iar masurarea defazajului cu osciloscopul mult mai precisa..

Osciloscop nu am,dar un motor electric e usor de adaptat...chiar am un strung la care pot varia turatia cu un potentiometru..

Multumesc oricum pt timpul si interesul acordat..

 

In ce priveste proiectul cu microcontrolerul,o sa caut pe net...iar aici nu realizarea fizica ar fi o problema,ci tocmai programarea sa

Te anunt daca gasesc ceva...oricum nu as vrea sa abuzez de timpul nimanui..

O sa incerc sa desenez schema montajului analogic pe care l-am imaginat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

eu nu prea ma pricep la electronica (de fapt deloc) dar nu cumva pretul unei aprinderi facute se aproprie de pretul aprinderii de la imfsoft? adica ma gandesc ca daca ajunge pe la 300 de lei mai bine dai 500 cu tot cu transport pe imfsoft.

 

acum despre aprinderea de la imfsoft: am avut pe jawa si am fost foarte multumit. nu numai ca puterea creste simtitor datorita avansului variabil dar te poti juca si cu energia scanteii, poti folosi o multitudine de bobine. combinate cu fise "clasice" cu sarma de cupru in ele si bujii cu iridiu am reusit sa scot si 3.2 % consum la 100-110 kmph :D vibratiile iarasi scad mult si motorul merge mai rece per total, crescandu-i fiabilitatea. am scos 40.000 dintr-un set si inca mergea cand am dat-o. recunosc in schimb ca am si avut grija de jawa aia... incalzita tot timpul chiar si vara inainte de plecare, ulei sintetic tot timpul, inclusiv in cutie... ehee :P

 

harta aia de avans e ok pentru inceput, nu e finala in nici un caz! sa vad pe unde mai sunt hartile mele. iti recomand totusi sa verifici daca ferestrele sunt la dimensiunile originale. daca nu sunt, de obicei sunt ceva mai mici/nu-s aliniate cum trebuie ia-ti o freza de mana si apuca-te de distractie sa aduci ferestrele la original. am si harti pentru ferestre modificate impreuna cu schitele ferestrelor daca vrei. am si planuri pentru tobe, mai multe cacatzele legate de jawa :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu nu prea ma pricep la electronica (de fapt deloc) dar nu cumva pretul unei aprinderi facute se aproprie de pretul aprinderii de la imfsoft? adica ma gandesc ca daca ajunge pe la 300 de lei mai bine dai 500 cu tot cu transport pe imfsoft.

 

acum despre aprinderea de la imfsoft: am avut pe jawa si am fost foarte multumit. nu numai ca puterea creste simtitor datorita avansului variabil dar te poti juca si cu energia scanteii, poti folosi o multitudine de bobine. combinate cu fise "clasice" cu sarma de cupru in ele si bujii cu iridiu am reusit sa scot si 3.2 % consum la 100-110 kmph :D vibratiile iarasi scad mult si motorul merge mai rece per total, crescandu-i fiabilitatea. am scos 40.000 dintr-un set si inca mergea cand am dat-o. recunosc in schimb ca am si avut grija de jawa aia... incalzita tot timpul chiar si vara inainte de plecare, ulei sintetic tot timpul, inclusiv in cutie... ehee :P

 

harta aia de avans e ok pentru inceput, nu e finala in nici un caz! sa vad pe unde mai sunt hartile mele. iti recomand totusi sa verifici daca ferestrele sunt la dimensiunile originale. daca nu sunt, de obicei sunt ceva mai mici/nu-s aliniate cum trebuie ia-ti o freza de mana si apuca-te de distractie sa aduci ferestrele la original. am si harti pentru ferestre modificate impreuna cu schitele ferestrelor daca vrei. am si planuri pentru tobe, mai multe cacatzele legate de jawa :P

 

Interesant ceea ce spui...iar performantele oferite nu sunt de neglijat...

Pe mine cel mai mult ma deranjeaza incalzirea excesiva a motorului...in special vara...

Cred totusi ca pretul aprinderii e mare...nu doar pt mine (sa zicem totusi ca mi-as permite...am dat pe o baterie,un lant si un cauciuc peste 5oo lei ),dar sunt multi posesori de comuniste,care chiar nu-si permit..

Cred ca se poate realiza o aprindere gen infsoft mult mai ieftin..cred ca sunt multi poseori de comuniste care pot invata din experienta ta si a altora..sa nu uitam ca multi au inceput pe o comunista...indiferent ce motor au azi..

Revenind la hartile de avans,cum ai gasit alte harti mai eficiente decat cea initiala..?

Experinta ta si a altora in materie de comuniste este desigur folositoare (ma refer la chestiile legate strict de mecanica...dar cred ca acestea merita discutate separat..)

 

Mesaj completat

 

Desi sunt un impatimit al analogului, in aplicatii radio dar si muzica, in acest caz consider ca digitalul este mult mai potrivit, respectiv folosirea microcontrolerului. Nu am timp si ca sa fiu sincer nici interes pentru experimentul tau, insa daca ai gasi pe net vre'un proiect care te'ar putea aranja, pe baza de PIC16F84 (am sigur prin cutia cu maimute), te'as putea ajuta cu realizarea sa inclusiv programarea (daca ai avea fila asm. sau chiar .hex).

 

 

Am gasit un astfel de montaj,un CDI cu avans progamabil,cu PIC16F84..(www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm)

Montajul in sine pare foarte simplu,necesitand in cazul meu doua adaptari...tensiunea de 400v necesara aprinderii,care cred poate fi obtinuta cel mai usor cu un traf ridicator alimentat de alternator,respectiv modificarea care sa-mi permita folosirea ca senzor a unui hall de ex,schema fiind conceputa pt senzor cu bobina..senzor care pare mai greu de adaptat in cazul meu

Cred ca e si fila asm data,...intrebarea e s-ar putea programa curba avansului de care am eu nevoie ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Programul se poate modifica astfel incat sa-ti pui ce curba vrei tu.

Adaptarea aia ca sa faci cdi nu e chiar usor de facut, schema aia a fost conceputa pt motociclete care au o bobina separata decat cele ale alternatorului si care genereaza tensiunea aia mare necesara cdi-ului.(sistem folosit deobicei pe scutere sau crossuri-enduro, in general motoare monocilindrice )

O alta varianta ar fi sa faci un modul cdi cu alimentare de la baterie cum au multe japoneze. (chopper+ transformator ridicator) Ideea cu un transformator ridicator alimentat in primar cu c.a. din alternatorul motocicletei nu cred ca-i prea buna.

Eu nu m-as complica cu cdi-uri, as merge pe varianta tci ca-i mai simpla. Si asa proiectul e destul de complicat mai ales in varianta analogica , nu prea are rost sa-l complici si mai mult cu cdi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am gasit un astfel de montaj,un CDI cu avans progamabil,cu PIC16F84..(www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm)

Montajul in sine pare foarte simplu,necesitand in cazul meu doua adaptari...tensiunea de 400v necesara aprinderii,care cred poate fi obtinuta cel mai usor cu un traf ridicator alimentat de alternator,respectiv modificarea care sa-mi permita folosirea ca senzor a unui hall de ex,schema fiind conceputa pt senzor cu bobina..senzor care pare mai greu de adaptat in cazul meu

Cred ca e si fila asm data,...intrebarea e s-ar putea programa curba avansului de care am eu nevoie ?

 

Am aruncat o privire rapida pe link si din ce am observat fila .asm pentru CDI PIC16F84 contine un avans fix de 12 grade pana la 5000rpm dupa care creste progresiv (de fapt scade intarzierea) pana la 36 grade la 12000rpm. Evident acest program nu se potriveste intentiilor tale si ar trebui modificat.

 

Din pacate tot cam aici m'am proptit si eu pe vremea cand incercam realizarea unui modul de avans programabil. Avand in vedere ca la mine situatia este si mai complicata deoarece mai aveam nevoie si de un al doilea output care sa'mi controleze dupa un anume algoritm servomotorul valvei EXUP, am renuntat si am cumparat un modul de'a gata.

 

Nu am determinarea si nici motivatia sa o iau de la capat dar daca rezolvi problema modificarii filei .asm dupa necesitatile tale, sau daca gasesti pe cineva sa o faca, oferta mea ramane valabila, iti pot asambla noua fila .asm cu MPLAB si programa unul dintre PIC16F84 pe care le am... gratuit.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Programul se poate modifica astfel incat sa-ti pui ce curba vrei tu.

Adaptarea aia ca sa faci cdi nu e chiar usor de facut, schema aia a fost conceputa pt motociclete care au o bobina separata decat cele ale alternatorului si care genereaza tensiunea aia mare necesara cdi-ului.(sistem folosit deobicei pe scutere sau crossuri-enduro, in general motoare monocilindrice )

O alta varianta ar fi sa faci un modul cdi cu alimentare de la baterie cum au multe japoneze. (chopper+ transformator ridicator) Ideea cu un transformator ridicator alimentat in primar cu c.a. din alternatorul motocicletei nu cred ca-i prea buna.

Eu nu m-as complica cu cdi-uri, as merge pe varianta tci ca-i mai simpla. Si asa proiectul e destul de complicat mai ales in varianta analogica , nu prea are rost sa-l complici si mai mult cu cdi.

 

Exista si posibilitatea folosirii unui convertor ridicator,dar constructia este putin mai complexa

Varianta cu transformatorul am folosit-o cu ani in urma la un Minsk..am folosit pur si simplu un traf de retea de cativa w ,conectat ca ridicator (traful era parca220/12v)

Singurul dezavantaj pe care il vad este eventual gabaritul

Un avantaj al trafului,este alimentarea sa cu o tensiune stabilizata,neinfluentata de turatia motorului..cum se intampla la scutere,etc

Nici realizarea unui convertor nu o vad chiar dificila...marea dificultate o consider implementarea acelei curbe...

Desi poate pare mai complicat cdi-ul foloseste pic-ul care mi-a fost recomandat..si pe care am inteles l-au mai folosit si altii in aplicatii similare

Tci-ul foloseste un alt pic..

Daca cineva ar putea face programarea...la restul m-as descurca

Mesaj completat

Am aruncat o privire rapida pe link si din ce am observat fila .asm pentru CDI PIC16F84 contine un avans fix de 12 grade pana la 5000rpm dupa care creste progresiv (de fapt scade intarzierea) pana la 36 grade la 12000rpm. Evident acest program nu se potriveste intentiilor tale si ar trebui modificat.

 

Din pacate tot cam aici m'am proptit si eu pe vremea cand incercam realizarea unui modul de avans programabil. Avand in vedere ca la mine situatia este si mai complicata deoarece mai aveam nevoie si de un al doilea output care sa'mi controleze dupa un anume algoritm servomotorul valvei EXUP, am renuntat si am cumparat un modul de'a gata.

 

Nu am determinarea si nici motivatia sa o iau de la capat dar daca rezolvi problema modificarii filei .asm dupa necesitatile tale, sau daca gasesti pe cineva sa o faca, oferta mea ramane valabila, iti pot asambla noua fila .asm cu MPLAB si programa unul dintre PIC16F84 pe care le am... gratuit.

 

Ride Safe!

 

Multumesc mult pentru timpul alocat..si pentru sugestii

La programare,pic-uri..si tot ce tine de ele chiar nu ma pricep...

Sper sa mai fie si altii interesati de acest proiect (ma refer la posesori de comuniste..) care se pricep la programare

In paralel o sa incerc si varianta analogica...macar acolo stiu cam despre ce este vorba..

M-ar intersa daca cunosti de exemplu un integrat gen A277,dar cu un nr mai mare de comparatoare..(pot folosi 2 A277 ,dar vreau sa simplific cat mai mult schema electrica...) si inca ceva..la LM2917 pe care l-ai folosit la turometru,se poate modifica raportul frecveta-tensiune..(m-ar intersa o tensiune cat mai mare la iesirea convertorului,datorita nr mare de comparatoare pe care vreau sa le comand...)

Mesaj completat

post-57473-1288200810_thumb.jpg

Multumesc mult pentru timpul alocat..si pentru sugestii

La programare,pic-uri..si tot ce tine de ele chiar nu ma pricep...

Sper sa mai fie si altii interesati de acest proiect (ma refer la posesori de comuniste..) care se pricep la programare

In paralel o sa incerc si varianta analogica...macar acolo stiu cam despre ce este vorba..

M-ar intersa daca cunosti de exemplu un integrat gen A277,dar cu un nr mai mare de comparatoare..(pot folosi 2 A277 ,dar vreau sa simplific cat mai mult schema electrica...) si inca ceva..la LM2917 pe care l-ai folosit la turometru,se poate modifica raportul frecveta-tensiune..(m-ar intersa o tensiune cat mai mare la iesirea convertorului,datorita nr mare de comparatoare pe care vreau sa le comand...)

 

Am reusit sa pun pe hartie in linii mari,blocul analogic de avans variabil..

Primul integrat (lm 2917) primeste semnal de la senzorul hall,dand la iesire o tensiune continuua proportionala cu frecventa semnalului dat de hall

Aceasta tensiune aplicata la intrarea lm3914,comuta prin unul din cele 10 comparatoare interne,una din cele 10 rezistente (R5-Rn)

In functie de turatia motorului,doar una din aceste rezistenta va fi pusa la masa,alimentand baza la T2,conectat ca sursa de curent constant

Curentul de colector incarca C2,determinand latimea semnalului dat la iesire monostabilului,care semnal comanda pe frontul descrescator producerea scanteii..Latimea acestui impuls determina tocmai intarzierea necesara realizarii avansului

Impulsul de comanda al monostabilului este extras din semnalul dat de hall,cu ajutorul lui T1

Realizarea curbei de avans se face prin relgarea rezistentelor semireglabile din schema,care modifca de fapt latimea impulsului generat de monostabil..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am inteles de prima data principiul la care te'ai gandit, cu putin efort probabil va si functiona pana la urma. In lipsa driverului dedicat pentru leduri poti folosi tot cateva quadopampuri pe post de comparatoare. Schema se complica un pic insa ai avantajul ca poti stabili tu pragurile de deschidere, la o adica daca e nevoie de nelinearitate. Dupa parerea mea 10-12 canale sunt suficiente pentru inceput, permitand o ajustare a avansului la fiecare 500-600rpm.

 

Problema insa va ramane, asa cum am mentionat de la prima interventie, etalonarea si mai ales determinarea valorilor "ideale". Eu unul inca nu am reusit sa copiez perfect si sa programez setarile standard, de fabrica, daramite sa aduc imbunatatiri functionarii motorului meu. Si asta in conditiile in care programarea e o joaca, din soft, prin apasarea a 2 taste... totul e insa sa stii exact ce valori alegi.

 

Nu intentionez insa sa te descurajez, ar fi pacat sa nu continui proiectul propus, mai ales ca sunt extrem de putini care incearca sa ... "redescopere" roata (cum am fost si eu acuzat de multe ori aici pe forum).

 

Succes si tine'ne la curent cu evolutia!

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am inteles de prima data principiul la care te'ai gandit, cu putin efort probabil va si functiona pana la urma. In lipsa driverului dedicat pentru leduri poti folosi tot cateva quadopampuri pe post de comparatoare. Schema se complica un pic insa ai avantajul ca poti stabili tu pragurile de deschidere, la o adica daca e nevoie de nelinearitate. Dupa parerea mea 10-12 canale sunt suficiente pentru inceput, permitand o ajustare a avansului la fiecare 500-600rpm.

 

Problema insa va ramane, asa cum am mentionat de la prima interventie, etalonarea si mai ales determinarea valorilor "ideale". Eu unul inca nu am reusit sa copiez perfect si sa programez setarile standard, de fabrica, daramite sa aduc imbunatatiri functionarii motorului meu. Si asta in conditiile in care programarea e o joaca, din soft, prin apasarea a 2 taste... totul e insa sa stii exact ce valori alegi.

 

Nu intentionez insa sa te descurajez, ar fi pacat sa nu continui proiectul propus, mai ales ca sunt extrem de putini care incearca sa ... "redescopere" roata (cum am fost si eu acuzat de multe ori aici pe forum).

 

Succes si tine'ne la curent cu evolutia!

 

Ride Safe!

 

Pot folosi si comparatoare,in locul driverului..(nu am 3914,am cateva a277d.)..dar complic deja montajul..prin nr mai mare de integrate,plus realizarea divizoarelor rezistive necesare..(singurul avantaj oferit de comparatoare e ca pot alege alte valori ale turatiei in care fac reglajele..)

Daca pot modifica pt inceput avansul (care modificare este oricum neliniara...in oricare cele 10 puncte pot regla avansul de la 0 la avans maxim cu fiecare semireglabil in parte,independent de celelalte reglaje...)..ar fi suficient..

Pana la realizarea practica,mai am de rezolvat cateva probleme..

Prima ar fi comanda aprinderii pe frontul descrescator al semnalului dat ,fct de ce apridere o sa folosesc..

Daca la cdi comanda de aprindere a tiristorului se poate face relativ simplu..(nu conteaza latimea semnalului de comanda a tiristorului..)..la tci latimea impulsului este critica..deteminand unghiul dwell,

In ce priveste reglajul final..ai dreptate..este partea cea mai grea,dar mai e pana atunci..

Poate ca redescopar roata..(chiar una de lemn,judecand dupa varianta aleasa de mine..) dar pana acum au fost multe preocupari in sensul acesta...dar nu am gasit nimic practic

Multumesc de sfaturi..cu siguranta o sa revin cu detalii

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca sa calculezi durata impulsului la tci ( timpul cat bobina sta alimentata) trebuie sa stii inductanta bobinei de inductie. Stiind inductanta se poate calcula timpul minim necesar bobinei sa acumuleze maximul de energie. Daca faci impulsul mai scurt vei avea scanteie slaba iar daca-l faci mai lung vei disipa putere aiurea pe bobina.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ca sa calculezi durata impulsului la tci ( timpul cat bobina sta alimentata) trebuie sa stii inductanta bobinei de inductie. Stiind inductanta se poate calcula timpul minim necesar bobinei sa acumuleze maximul de energie. Daca faci impulsul mai scurt vei avea scanteie slaba iar daca-l faci mai lung vei disipa putere aiurea pe bobina.

 

Ai perfecta dreptate...de aceea mi se pare mult mai simpla comanda tiristorului in cazul cdi,chiar daca constructia e putin mai complexa...

Am mai spus,nu ma pot folosi decat de cunostintele pe care le am...sunt lucruri care ma depasesc.(am terminat RTV in 89...si cam atat..)

Intorcandu-ma la schema pe care am desenat-o... nu stiu cum pot comanda tiristorul pe frontul descrescator al semnalului de intarziere generat de monostabil (vreau sa obtin un impuls de comanda a tiristorului din cdi ,cand semnalul trece din 1 in o)

Daca as putea primi o sugestie as fi recunoscator...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ceva de genul asta e bun? a= iesirea din monostabil F=la poarta tiristorului

 

Cred ca ar merge,dar trebuie aplicat doar un impuls (poate printr-un condensator)..altfel tiristorul ar sta deschis pana la urmatorul impuls..nu s-ar mai putea incarca condensatorul cu inalta tensiune..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

post-57473-1288284710_thumb.jpg

Cred ca ar merge,dar trebuie aplicat doar un impuls (poate printr-un condensator)..altfel tiristorul ar sta deschis pana la urmatorul impuls..nu s-ar mai putea incarca condensatorul cu inalta tensiune..

 

Mesaj completat

post-57473-1288284710_thumb.jpg

 

Am pus ieri si etajul de putere a aprinderii cu avans variabil..Am preferat cdi,dintr-un singur motiv...comanda mai simpla a tiristorului...dar si aici era o problema...

Am folosit etajul sugerat de binox,cu cateva modificari..

In momentul alimentarii circuitul monostabil are iesirea in 0..tranzistorul conduce,condensatorul C fiind initial descarcat ,se incarca rapid prin tranzistor,Rt in paralel cu intrarea tiristorului...

Cand motorul este invartit,spre al porni,apare tensiunea inalta...iar senzorul hall va da un impuls de comanda monostabilului...iesirea acestuia trece in 1(momentul t1),tranz se blocheaza,iar condensatorul se descarca rapid prin Rc,Rt,tiristor..

Cand monostabilul trece iarasi in 0,in momentul t2,tranzistorul este deschis,alimentand condensatorul...Acelasi curent(curentul de incarcare al condensatorului ) comanda aprinderea tiristorului,inclusiv scanteia...Datorita incarcarii rapide a condensatorului ,curentul scade ajungand la 0..blocand tiristorul...(chiar daca impulsul de aprindere este scurt,presupunand ca tensiunea anodica n-a ajuns la 0,dar curentul in poarta a coborat sub curentul necesar deschiderii tiristorului,acesta ramane tot deschis,pana cand curentul anodic devine 0 )

Sper ca procesele descrise de mine sunt corecte,caci practic inca n-am incercat nimic..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vreau sa te descurajez dar sunt 99% sigur ca nu va functiona in primul rand din cauza modului in care ai ales sa implementezi cdi-ul.

Eu nu cred ca dand la pedala vei obtine cei 12Vca din alternator mai ales pt ca folosesti doar 2 faze.

Tot varianta cu tci mi se pare mai simpla, nu e prea greu sa determini latimea impulsului, ori afli inductanta ori faci niste teste sa vezi cat de lat poti sa-l faci pana sa se incinga bobina.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vreau sa te descurajez dar sunt 99% sigur ca nu va functiona in primul rand din cauza modului in care ai ales sa implementezi cdi-ul.

Eu nu cred ca dand la pedala vei obtine cei 12Vca din alternator mai ales pt ca folosesti doar 2 faze.

Tot varianta cu tci mi se pare mai simpla, nu e prea greu sa determini latimea impulsului, ori afli inductanta ori faci niste teste sa vezi cat de lat poti sa-l faci pana sa se incinga bobina.

 

Exista o vorba:...teoria ca teoria...dar practica ne omoara..

Asa ca am trecut la practica...am folosit un traf de la 220v la 16v ,cu priza mediana in secundar..

Am conectat secundarul ( 16v) la doua faze ale alternatorului..La primar (220v) am conectat un redresor monoalternanta..( o dioda si un condensator de un micro.,aceeasi capacitate folosita in multe cdi..))

In paralel pe cond un multimetru digital ..

Cu contactul pus..am dat pedale..cu aprinderea taiata

Tensiunea maxima 100-110v...cam putin am zis..

Am conectat la altern o infasurare de 8v...iarasi pedale..

Tensiunea pe condensator 180-220v...suficient am zis..dar sa fiu sigur am conectat condensatorul incarcat pe o bobina de Jawa ...scanteie destul de puternica..(cred ca ar porni motorul si pe la 150 v..un traf 220-12v fiind cred mai potrivit..)

Am pornit motorul,am masurat tensiunea..intre 380 la 1000rpm si 420v cu motorul turat..

De curiozitate pe cond in paralel am pus un bec (220v-40W),am pornit motorul..

Becul s-a aprins,putin mai slab la ralantiu,luminozitatea crestea usor pana pe la 3000rpm,dupa care luminozitatea scadea..(probabil releul mai taia din alimentarea rotorului..)

In concluzie cdi poate fi alimentat astfel...parerea mea,chiar daca tensiunea de iesire cu motorul pornit,nu este chiar asa bine stabilizata cum imi inchipuiam..

La incercarile cu motorul oprit bujiile au fost la locul lor...nu am trisat...

 

Ai dreptate la pornirea motorului tensiunea pe doua faze e mai mica de 12v,cred ca in intre 4-6v...totusi suficienta pt pornirea motorului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...