Sari la conținut

Avans variabil pe comunista (Jawa 350)


Postări Recomandate

Cu siguranta nu sunt primul caruia i-a trecut prin cap aceasta idee...(inlocuirea avansului fix,cu unul variabil,la un motor in doi timpi..)

De aceea sper sa primesc sugestii de punere in practica a acestei idei,de la cei cu experienta de pe forum

Nu ma intereseaza adaptarea unui avans mecanic..ci a unuia electronic...( chiar si realizat artizanal..)

Se poate adapta eventual o aprindere de scuter,..(in ideea ca ca cele doua curbe de avans ar putea avea o forma apropiata) ..?

Multumesc anticipat pentru orice sugestie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 50
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Iti recomand sa-l contactezi pe userul

 

/index.php?showuser=15954

 

E tot brailean in timpul liber, in timpul "ocupat" e la Bucuresti si stiu cu siguranta ca are experienta in montarea unei aprinderi electronice pe Jawa 350.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vorbeste cu GOTRONIC de pe forum

www.gotronic.ro

 

Gotronic stiu ca produce cateva tipuri de aprindere electronica...dar tot cu avans fix..

Pe mine ma intereseaza cum pot realiza efectiv avansul...sau intarzierea scanteii,functie de frecventa semnalului (adica turatia motorului..)dat de un senzor (in cazul meu un senzor Hall...care da comanda aprindeii cu aprox 3 mm,inainte de PMS..) stiind chiar forma curbei de avans la Jawa...

Mesaj completat

Iti recomand sa-l contactezi pe userul

 

/index.php?showuser=15954

 

E tot brailean in timpul liber, in timpul "ocupat" e la Bucuresti si stiu cu siguranta ca are experienta in montarea unei aprinderi electronice pe Jawa 350.

 

Am o aprindere electronica pe Jawa,TCI,comandata de un Hall...(dar cu avans fix...) experienta in electronica am si eu...de ceva sugestii si idei am nevoie...

Eu stiu si un galatean care a experimentat asa ceva,si un constantean cu vaste cunostinte,or mai fi si altii...

Multumesc oricum pentru sfat..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

www.imfsoft.com aprindere pentru jawa gata facuta, programabila, fara modificari si pretul este mic. cel putin asa zic eu :laugh:

 

Am citit despre aprinderea respectiva...(cu ocazia asta am gasit si curba de avans la Jawa...)...pretul,la cat costa o comunista,nu este chiar mic...

Mai stiu ca ai fost preocupat de problema avansului variabil la o comunista..cu ani in urma...(..recunosc ca am citit recent ce ai postat...la vremea respectiva..sincer chiar asteptam sa intervii..)

Esti in masura sa-mi spui daca se justifica acest moft...la un motor relativ modest...

Stiu ca ai avut si aprinderea de la imfsoft...cateva pareri te rog....

Recunosc ca ma tenteaza mai mult sa-mi fac una singura ..(la aprindere cu avans variabil ma refer...)...decat sa cumpar una...

Astept cu nerabdare sa-mi impartasesti parerile tale...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Desi mi-am facut propriul power-unit de aprindere electronica, care merge excelent comandat de platina sau hall, mi-ar fi tare lene sa-l multiplic, si vorba aia, trebe sa traim cu totii.

Asa ca prima idee este sa iau un gotronic cu senzor, si sa intercalez un MCU care sa faca toate calculele. Calcaiul lui Ahile e ca nu stiu daca senzorul comanda in nivele, sau e o bobina intr-un oscilator LC.

Daca ar merge, ar fi simplu si productiv pentru toata lumea, nu ne dam la genunchi, din contra. Asta e doar o idee.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Desi mi-am facut propriul power-unit de aprindere electronica, care merge excelent comandat de platina sau hall, mi-ar fi tare lene sa-l multiplic, si vorba aia, trebe sa traim cu totii.

Asa ca prima idee este sa iau un gotronic cu senzor, si sa intercalez un MCU care sa faca toate calculele. Calcaiul lui Ahile e ca nu stiu daca senzorul comanda in nivele, sau e o bobina intr-un oscilator LC.

Daca ar merge, ar fi simplu si productiv pentru toata lumea, nu ne dam la genunchi, din contra. Asta e doar o idee.

 

Mie partea cu calcularea avansului,mi se pare dificila...la microcontrollere nu ma pricep..dar presupun ca ma pot folosi de cunostintele mele de electronica (circuite analogice,logice..)

Eu imi imaginez reglarea avansului astel:senzorul (hall,fotodioda,etc..) da un impuls de comanda in pozitia de avans maxim (de ex la 30 grade inainte de PMS)...care corespunde unei anumite turatii (de ex 4000RPM)

Pentru restul turatiilor..impulsul de la senzor comanda un circuit de intarziere (de ex un monostabil) care sa dea la iesire un impuls de latime astfel calculata sa realizeze intarzierea scanteii..(putandu-se astfel regla avansul de la 0 la 30 grade )Desigur latimea impulsului trebuie comandata de frecventa semnalului de comanda (turatia motorului..)

Daca avansul aprinderii ar fi direct proportional cu turatia..ar fi relativ simplu..(intradevar avansul este liniar pana pe la 3000RPM...dar de aici in colo nu mai este..)

De aici in colo apar problemele..pentru mine

O alta metoda pe care o vad este folosirea unui nr de comparatoare ,comandate de o tensiune direct proportionala cu turatia (un convertor frecventa/tensiune..)..care comparatoare sa modifice constanta de timp a monostabilului,respectiv latimea semnalului generat de acesta..

Dezavantajul acestei metode ar fi ca reglarea avansului nu s-ar face continuu,ci de ex din 500 in 500 RPM,sau cu un nr dublu de comparatoare din 250 in 250Rpm

Astept si alte sugestii..din partea celor care au inteles despre ce este vorba

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca ce vrei tu deja exista pe piata, se numeste ignitech, se poate conecta la pc si juca cu el cat vrei tu. Pret rezonabil fata de CDI-uri OEM.

Mesaj completat

Daca vrei sa il faci tu, musai cu ucontroller. Cu bistabile si altele e prea rudimentar, dar daca folosesti micro controller... gandeste-te ca e ceva nou ce poti invata, si doar jucandu-te cu programul poti face jawa sa mai capete 2.334(7) cai putere in plus :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu m'am jucat cu modulul cu avans variabil de la Ignitech TCIP4 insa la mine sunt probleme suplimentare, pe langa avansul propriu-zis trebuie programat si feedback-ul de la servomotorul EXUP. In acest sens am facut niste masuratori statice insa, la un test la drum lung am constatat ca pana in 5-6mii rpm (zona de influenta EXUP) motorul trage mai prost decat cu aprinderea originala. Va trebui sa refac masuratorile in regim dinamic, cu motorul in sarcina.

 

Oricum, ca principiu, din punctul de vedere strict al avansului functie de rpm, ar merita mentionate cateva chestiuni:

 

- Harta avansului difera de la motor la motor functie de regimul de rpm, cuplu/putere, compresie si regimul termic. Spre exemplu, un motor mai comprimat si mai "cald" va avea nevoie de valori mai mici ale avansului (amestecul arde mai rapid).

 

- Chiar si in cazul aceluiasi tip de motor, harta avansului poate diferi foarte mult functie de tara de omologare, tipul benzinei recomandate si mai ales legile de reglementare a poluarii.

 

- Avansul creste mai agresiv pana la o anumita turatie dupa care curba cresterii se atenueaza foarte mult, ramane constanta sau chiar scade. Fenomenul este datorat turbulentelor de pe admisie care, dupa o anumita turatie, imbunatatesc arderea astfel nemaifiind nevoie de avans suplimentar. Fenomenul este mai accentuat la motoarele cu 5 supape (3 pe admisie).

 

- Daca nu se aduc modificari la amestecul carburant, admisie si/sau evacuare sau alti parametri ai unui motor, modificarea avansului standard nu este justificata decat daca respectivul model de motor este restrictionat de fabrica (eventual datorita legilor de poluare ale unei anumite tari). Principiul este ca un amestec mai bogat arde mai greu si astfel, pentru a beneficia in totalitate de sporul de putere scontat avansul trebuie si el realiniat. Noile valori insa sunt foarte greu de gasit empiric, aceste ajustari se fac pe banc dyno, cu monitorizarea aparitiei detonatiilor (ping-urilor).

 

Subiectul este destul de vast si sunt inca multe chestiuni pe care simt ca nu le'am aflat inca insa, in cazul de fata mai am de facut un sigur comentariu: in cazul motoarelor 4T avansul creste functie de turatie pe cand in cazul motoarelor 2T e invers.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in cazul motoarelor 4T avansul creste functie de turatie pe cand in cazul motoarelor 2T e invers.

 

De ce? in momentul scanteii, si 4T si 2T nu se deosebesc, supapele fiind inchise la 4T, respectiv ferestrele inchise la 2T. Iar avansul este o corectie pentru viteza de ardere a benzinei, independenta de tehnologie.

Daca stii de ce, lumineaz-ne, ca suna interesant.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu m'am jucat cu modulul cu avans variabil de la Ignitech TCIP4 insa la mine sunt probleme suplimentare, pe langa avansul propriu-zis trebuie programat si feedback-ul de la servomotorul EXUP. In acest sens am facut niste masuratori statice insa, la un test la drum lung am constatat ca pana in 5-6mii rpm (zona de influenta EXUP) motorul trage mai prost decat cu aprinderea originala. Va trebui sa refac masuratorile in regim dinamic, cu motorul in sarcina.

 

Oricum, ca principiu, din punctul de vedere strict al avansului functie de rpm, ar merita mentionate cateva chestiuni:

 

- Harta avansului difera de la motor la motor functie de regimul de rpm, cuplu/putere, compresie si regimul termic. Spre exemplu, un motor mai comprimat si mai "cald" va avea nevoie de valori mai mici ale avansului (amestecul arde mai rapid).

 

- Chiar si in cazul aceluiasi tip de motor, harta avansului poate diferi foarte mult functie de tara de omologare, tipul benzinei recomandate si mai ales legile de reglementare a poluarii.

 

- Avansul creste mai agresiv pana la o anumita turatie dupa care curba cresterii se atenueaza foarte mult, ramane constanta sau chiar scade. Fenomenul este datorat turbulentelor de pe admisie care, dupa o anumita turatie, imbunatatesc arderea astfel nemaifiind nevoie de avans suplimentar. Fenomenul este mai accentuat la motoarele cu 5 supape (3 pe admisie).

 

- Daca nu se aduc modificari la amestecul carburant, admisie si/sau evacuare sau alti parametri ai unui motor, modificarea avansului standard nu este justificata decat daca respectivul model de motor este restrictionat de fabrica (eventual datorita legilor de poluare ale unei anumite tari). Principiul este ca un amestec mai bogat arde mai greu si astfel, pentru a beneficia in totalitate de sporul de putere scontat avansul trebuie si el realiniat. Noile valori insa sunt foarte greu de gasit empiric, aceste ajustari se fac pe banc dyno, cu monitorizarea aparitiei detonatiilor (ping-urilor).

 

Subiectul este destul de vast si sunt inca multe chestiuni pe care simt ca nu le'am aflat inca insa, in cazul de fata mai am de facut un sigur comentariu: in cazul motoarelor 4T avansul creste functie de turatie pe cand in cazul motoarelor 2T e invers.

 

Ride Safe!

 

Motorul meu fiind in 2T,singura corectie a avansului pe care as vrea s-o obtin e in functie de turatie

Am gasit harta avansului la motorul meu (www.imfsoft.com),iar eu as vrea sa pot copia aceasta harta..

In graficul respectiv avansul creste aproape liniar pana pe la 3000RPM,ramane constant pana pe la 5000,dupa care scade

Astept sugestii referitoare la realizarea practica a acestui dispozitiv..(am descris in unul din posturi cum as vedea eu realizarea acestuia,folosindu-ma doar de cunostintele mele in materie de electronica.)..desigur ca orice critica,sugestie..este bine venita

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De ce? in momentul scanteii, si 4T si 2T nu se deosebesc, supapele fiind inchise la 4T, respectiv ferestrele inchise la 2T. Iar avansul este o corectie pentru viteza de ardere a benzinei, independenta de tehnologie.

Daca stii de ce, lumineaz-ne, ca suna interesant.

 

 

Cum am mentionat anterior, subiectul este destul de complex si imi lipsesc multe informatii, mai ales ca au trecut mai bine de 20 ani de cand surubaream la motoare 2T comuniste.

 

Ca fapt divers insa, in procesul in care invatam despre avansul aprinderii la motoarele 4T, am gasit un articol destul de interesant despre motoarele in 2T al lui Eric Gorr - 2 stroke tuning in care se afirma "intarzierea avansului va face puterea mai liniara si va spori puterea la ture mari". Dupa interventia ta mi'am dat seama ca intr'adevar nu are sens asa ca am recitit articolul cu mai mare atentie si am descoperit ca anterior se mentiona ca este vorba de motoarele cu "prea mult avans sau compresie prea mare merg slab la ture mari" si de aici necesitatea scaderii avansului...

 

Articolul complet poate fi citit la http://members.cox.net/bostonbrothersracin...ke%20tuning.pdf

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca imi spui cum functioneaza senzorul de la gotronic, si daca senzorul da comanda in nivele logice citibile si reproductibile ca sa se preteze intercalarea unei cutii negre, pot sa implementez aceasta cutie neagra cu un controller ATMEL.

Sunt direct interesat de o atare functionalitate, asa ca oferta mea este concreta, pana la primavara se poate face si testa. Daca nu iti place asa sau nu se poate intercala un black-box(se poate si asta) atunci eu am sa continui dezvoltarea proiectului propriu initial, dar va dura destul de mult asa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Motorul meu fiind in 2T,singura corectie a avansului pe care as vrea s-o obtin e in functie de turatie

Am gasit harta avansului la motorul meu (www.imfsoft.com),iar eu as vrea sa pot copia aceasta harta..

In graficul respectiv avansul creste aproape liniar pana pe la 3000RPM,ramane constant pana pe la 5000,dupa care scade

Astept sugestii referitoare la realizarea practica a acestui dispozitiv..(am descris in unul din posturi cum as vedea eu realizarea acestuia,folosindu-ma doar de cunostintele mele in materie de electronica.)..desigur ca orice critica,sugestie..este bine venita

 

Am citit cum vezi tu realizarea unui astfel de dispozitiv si nu cred ca practic poate fi realizabila, microcontrolerul e aproape obligatoriu. Si eu am cochetat cu ideea unui astfel de dispozitiv insa mi'am prins urechile in programare, amicii mei informaticieni nefiind prea incantati de proiect asa ca am renuntat si am cumparat unul de'a gata (TCIP4 - Ignitech) care face exact ceea ce vrei si tu - avans programabil din soft - si este compatibil cu aproape orice motor de pe piata 4T. Are si o functie de setare manuala a parametrilor si probabil, cu ceva efort, ar putea fi adaptat si pentru motoare 2T. Daca ai fi fost mai pe aproape poate ca iti puteam imprumuta jucaria pentru teste.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@YO4HGX - multumiri pentru lamuriri, si pentru document.

 

Mai gasisem undeva o fraza foarte concentrata, dintr-un document de 'comunicari stiintifice' : The ECU should dynamically change the spark advance timings as a function of driving parameters like: engine speed and load, throttle position and its movement speed, air intake temperature, engine coolant temperature, time elapsed from engine starting, emissions sensors, implementing a close loop system. The ECU can use different types of curves for timings depending on the purpose: minimum fuel consumption, less pollution, maximum power. Usually the first two are preferred because provide good efficiency and low wear

 

Dar eu cred ca o dam iar in teorii si nu facem nimic, ca de obicei :-)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@YO4HGX - multumiri pentru lamuriri, si pentru document.

 

Mai gasisem undeva o fraza foarte concentrata, dintr-un document de 'comunicari stiintifice' : The ECU should dynamically change the spark advance timings as a function of driving parameters like: engine speed and load, throttle position and its movement speed, air intake temperature, engine coolant temperature, time elapsed from engine starting, emissions sensors, implementing a close loop system. The ECU can use different types of curves for timings depending on the purpose: minimum fuel consumption, less pollution, maximum power. Usually the first two are preferred because provide good efficiency and low wear

 

Dar eu cred ca o dam iar in teorii si nu facem nimic, ca de obicei :-)

 

Eu am incercat sa "fac" ceva, in sensul ca intentionez sa scot motorul meu din "open loop" (harta fixa functie doar de rpm) si sa'l introduc in "closed loop" si anume prin implementarea TPS (throttle position sensor). Desi principiul este identic, TPS difera de sensorul de vacuum deoarece "estimeaza" sarcina pe motor anticipat, functie de intentiile conducatorului, inainte ca sarcina (vacuumul) propriu-zisa pe motor sa apara. In acest sens am facut rost de o baterie de carburatoare cu senzor TPS dar cand am incercat sa transfer jiglerele unul dintre ele s'a rupt in orificiu si deocamdata, pana gasesc o rezolvare, sunt blocat.

 

 

In ceea ce priveste avansul variabil la un motor de genul Jawa 350 nu stiu daca practic se merita efortul si mai ales cheltuielile (decat daca s'ar putea realiza intreg dispozitivul in regim de amator). Mi'amintesc ca pe vremea cand faceam reglajul la avansul fix al IJ'ului cu 2 pistoane, valoarea in sine nu era critica, mici abateri fiind aproape insesizabile, cel mai important lucru fiind ca cele doua pistoane sa fie echilibrate, astfel incat sa nu se "contrazica". Un platou cu avans centrifugal, mecanic, adaptat de la un alt model cred ca ar reprezenta cel mai bun compromis intre rezultate si investitie/efort.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am studiat si eu problema asta cand experimentam cu un IJ monocilindric dar din lipsa de chef si timp urmate de trecerea pe japo am abandonat proiectul.

Si eu sustin varianta cu microcontroler din mai multe motive cel mai important fiind faptul ca poti modifica foarte usor curba de avans.

Curba gasita pe acel site e tot una experimental obtinuta si nu e neaparat sa fie cea mai potrivita. Daca realizezi montajul in varianta clasica, pe langa faptul ca mi se pare foarte greu de proiectat, apar probleme cu tolerantele si modificarea parametrilor in functie de temperatura, iar montajul oricum va iesi destul de mare. Ca sa modifici curba intr-un astfel de montaj e o mare bataie de cap.

 

Si ar mai fi o chestie, curba de avans trebuie setata in functie de ce vrei sa obtii de la motor, consum mic, reprize violente, putere/cuplu la turatii mari sau ma mici etc, deaia zic ca e bine sa poti modifica usor curba fara sa modifici montajul.

Despre partea practica: clar nu merita investitia de timp, beneficiul fiind mult prea mic. Jawa cu o aprindere buna cu senzori care sa nu se deregleze des te scuteste de problemele clasice de aprindere. Cu avansul variabil vei castiga ceva dar nu atat cat sa merite munca.

Totusi daca privesti munca dpdv didactic si vrei sa inveti ceva nou respectiv programarea microcontrolerelor atunci merita sa-ti bati capul. Daca o sa cauti pe net sigur gasesti cateva exemple gata facute, din ce tin eu minte de cand ma documentam gasisem un site cu unul care facuse un cdi de yamaha xt parca, cu pic16f84. Avea si schema si softul destul de bine explicate.

 

 

 

 

 

 

Mesaj completat

Eu am incercat sa "fac" ceva, in sensul ca intentionez sa scot motorul meu din "open loop" (harta fixa functie doar de rpm) si sa'l introduc in "closed loop" si anume prin implementarea TPS (throttle position sensor)

Nu stiu daca in cazul asta "closed loop" e o denumire bine aleasa deoarece informatia de la TPS e doar o informatie suplimentare de care se tine seama, nu este un parametru de reactie cu rolul de a inchide bucla de automatizare.

Din cate stiu eu in domeniul auto/moto termenele de open loop si closed loop se folosesc pentru a deosebi intre ele sistemele mai vechi in care ECU nu avea nici un semnal de feedback fata de cele mai moderne cu senzor lambda si tot felul de alti senzori de genul asta in care ECU primeste un feedback (din analiza gazelor evacuate, temperaturi, debite etc.) in urma caruia modifica parametrii aprinderii dar in special pe cei ai injectiei de combustibil.

In cazul avansului singurul semnal de feedback pe care-l stiu eu ca se poate folosi ar fi cel de la un senzor de detonatii. Un alt parametru ar putea fi temperatura motorului numai ca influenta avansului asupra temperaturii e mult mai putin importanta decat influenta amestecului de combustibil.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nici eu nu stiu daca e bine aleasa expresia in sensul clasic, insa si TPS'ul inchide un circuit, functie de pozitia sau "feedback'ul" sau o anumita harta de accesata, mai agresiva sau mai blanda. Probabil ca cea mai buna expresie ar fi fost avans "dinamic".

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca imi spui cum functioneaza senzorul de la gotronic, si daca senzorul da comanda in nivele logice citibile si reproductibile ca sa se preteze intercalarea unei cutii negre, pot sa implementez aceasta cutie neagra cu un controller ATMEL.

Sunt direct interesat de o atare functionalitate, asa ca oferta mea este concreta, pana la primavara se poate face si testa. Daca nu iti place asa sau nu se poate intercala un black-box(se poate si asta) atunci eu am sa continui dezvoltarea proiectului propriu initial, dar va dura destul de mult asa.

 

Eu nu stiu ce semnal da la iesire senzorul de la gotronic(eu folosesc o aprindere de tabant,ce foloseste un senzor hall,la mine sigur semnalul dat de senzor este dreptunghiular)....dar comanda tranzistorului final trebuie facuta cu un semnal dreptunghiular...ca tranzistorul sa poata functiona in comutatie..

Sunt doua variante...ori senzorul da la iesire un semnal dreptunghiular...ori undeva intre senzor si etajul de putere este intercalat un etaj formator..

Indiferent cum functioneaza senzorul,se poate obtine semnalul de care ai tu nevoie...(ai senzorul si aprinderea respectiva..daca da cred ca putem afla ce forma de semnal da senzorul..)

Mesaj completat

Am citit cum vezi tu realizarea unui astfel de dispozitiv si nu cred ca practic poate fi realizabila, microcontrolerul e aproape obligatoriu. Si eu am cochetat cu ideea unui astfel de dispozitiv insa mi'am prins urechile in programare, amicii mei informaticieni nefiind prea incantati de proiect asa ca am renuntat si am cumparat unul de'a gata (TCIP4 - Ignitech) care face exact ceea ce vrei si tu - avans programabil din soft - si este compatibil cu aproape orice motor de pe piata 4T. Are si o functie de setare manuala a parametrilor si probabil, cu ceva efort, ar putea fi adaptat si pentru motoare 2T. Daca ai fi fost mai pe aproape poate ca iti puteam imprumuta jucaria pentru teste.

 

Ride Safe!

 

Eu cred ca realizarea dispozitivului este posibila..si asa cum mi-am imaginat-o eu...este adevarat ca reglajul este dificil,ca si modificarea hartii de aprindere..

Desigur ca sunt interesat si de varianta cu microcontroler,dar aici chiar nu ma pricep

Daca cineva poate explica cum face microcontrolerul corectiile necesare,as fi recunoscator

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca cineva poate explica cum face microcontrolerul corectiile necesare,as fi recunoscator

Microcontrollerul este ca un mic PC care ruleaza un program. Programul ala e facut de user, si il faci cum vrei, poti sa-i pui ce harta vrei samd.

Microcontrollerul poate numara impulsurile care vin de la senzorul de cama, si astfel afla rpm = impuls/secunda. Se uita in harta pe care i-o dai si stie cat e avansul. Doar ca ala fiind avans, e nevoie sa il de inaitea venirii semnalului de senzor. Si asta e treaba simpla.

Daca folosim banalul cuart de 4MHz, cu tactul de 250ns, controollerul poate sa afle perioada unei rotatii de 360 a camei. La 10000rpm(ce nu ai sa ai niciodata) o rotatie a camei se intampla in 0.1 ms adica in 400 de tacturi de clock de procesor, deci procesorul stie pozitia camei n fiecare moment cu precizie mai buna de un grad. Conteaza aici ca variatia turatiei, oricat de repede tragi de gaz, e o chestie extrem de lenta pentru un procesor. oricum ai ambielaj, nu iti sare turatia de la 1rpm la 10000rpm in 0.5s.

Dupa aia microcontrolerul comanda power-unit-ul de aprindere, cu avansul respectiv. Si scanteia vine.

 

Cu electronica analogica poti sa implementezi o intarziere dupa un trigger, dar sa dai comanda inainte de trigger, eu zic ca nu-i usor. Iar harta neliniara, modificabila la discretie, nu o sa implementezi niciodata.

 

Am un gotronic cu senzor, dar nu am gasit inca osciloscop sa-l pun pe fir. Daca senzorul care simte cama de metal este o bobina dintr-un oscilator care se gaseste in power-unit, atunci nu se poate intercala nimic acolo. Daca e hall, iti trebuie cama magnetica, metalul nu il simte cum trebuie. Da daca ai hall, semnalul dreptunghiular e perfect pt MCU si comanda o da la fel de dreptunghiulara.

 

Bafta!

Editat de owene
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din ce am vazut eu, senzor Hall e de mai multe neamuri... Poa' sa fie numa un dreptunghi si cred ca iti trebuie pe volanta/vibrochen un magnet care sa il excite sau cum is senzorii de pe mobra mea, magnetu gata incorporati in el, si trece doar o fulie de metal cu o fanta in ea ca sa ii zica ce si cum :laugh:

 

Treaba ii ca nici macar senzorii nu is ieftini ca sa nu mai zic de pretentiosi... Terminalele lor au musai ecranare pt. ca semnalu e de intensitate slaba, si nu ii bine sa interfere cu alte semnale, like campu bobinei de inductie samd. Ca fapt divers, pe mobrele de politie, bobinele de inductie is si ele ecranate ca sa nu interfere cu radio equip sau alte unelte diavolesti cu care politaii comunica intre ei cum sa ne ia permisele mai bine. :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu electronica analogica poti sa implementezi o intarziere dupa un trigger, dar sa dai comanda inainte de trigger, eu zic ca nu-i usor

Nu e nevoie sa dai comanda inainte de trigger, e suficient ca semnalul de trigger sa fie dat la valoarea maxima a avansului iar apoi sa se introduca intarzieri pt a micsora avansul in functie de turatie. Procedura asta se foloseste si in cazul microcontrolerului.

 

Referitor la senzor, aproape sigur scoate semnal dreptunghiular , oricum pe langa montajul cu avansul variabil, formarea impulsurilor sau chiar construirea de la zero a unui sistem de aprindere cu senzor(oricare ar fi el ) e super simpla.

 

N-am incercat dar ma gandesc ca la comuniste se poate folosi pe post de magnet chiar rotorul alternatorului, defapt cama originala pt ca oricum e magnetizata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu e nevoie sa dai comanda inainte de trigger, e suficient ca semnalul de trigger sa fie dat la valoarea maxima a avansului iar apoi sa se introduca intarzieri pt a micsora avansul in functie de turatie. Procedura asta se foloseste si in cazul microcontrolerului.

 

O idee foarte buna care simplifica mult treaba.

@pisica matache - ai cam tot ce iti tebuie, depinde de tine realizarea acum. Bafta!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Microcontrollerul este ca un mic PC care ruleaza un program. Programul ala e facut de user, si il faci cum vrei, poti sa-i pui ce harta vrei samd.

Microcontrollerul poate numara impulsurile care vin de la senzorul de cama, si astfel afla rpm = impuls/secunda. Se uita in harta pe care i-o dai si stie cat e avansul. Doar ca ala fiind avans, e nevoie sa il de inaitea venirii semnalului de senzor. Si asta e treaba simpla.

Daca folosim banalul cuart de 4MHz, cu tactul de 250ns, controollerul poate sa afle perioada unei rotatii de 360 a camei. La 10000rpm(ce nu ai sa ai niciodata) o rotatie a camei se intampla in 0.1 ms adica in 400 de tacturi de clock de procesor, deci procesorul stie pozitia camei n fiecare moment cu precizie mai buna de un grad. Conteaza aici ca variatia turatiei, oricat de repede tragi de gaz, e o chestie extrem de lenta pentru un procesor. oricum ai ambielaj, nu iti sare turatia de la 1rpm la 10000rpm in 0.5s.

Dupa aia microcontrolerul comanda power-unit-ul de aprindere, cu avansul respectiv. Si scanteia vine.

 

Cu electronica analogica poti sa implementezi o intarziere dupa un trigger, dar sa dai comanda inainte de trigger, eu zic ca nu-i usor. Iar harta neliniara, modificabila la discretie, nu o sa implementezi niciodata.

 

Am un gotronic cu senzor, dar nu am gasit inca osciloscop sa-l pun pe fir. Daca senzorul care simte cama de metal este o bobina dintr-un oscilator care se gaseste in power-unit, atunci nu se poate intercala nimic acolo. Daca e hall, iti trebuie cama magnetica, metalul nu il simte cum trebuie. Da daca ai hall, semnalul dreptunghiular e perfect pt MCU si comanda o da la fel de dreptunghiulara.

 

Bafta!

 

Sa incep cu sfarsitul...sigur senzorul de la gotronic nu este hall...(nu exista nici-un magnet care sa-l comande..)..tind sa cred ca foloseste un oscilator LC,al carui oscilatie e intrerupta de apropierea camei..totusi nu cred ca senzorul contine doar bobina...este posibil sa contina tot oscilatorul,iar restul aprinderii primeste ca si comanda curentul consumat de oscilator..un anumit curent cand oscilatorul functioneaza si un alt curent,mai mic ,cand oscilatorul este blocat

Cu un voltmetru digital...te lamuresti repede,masurand tensiunea pe senzor..in ambele situatii..( cu senzorul comandat de cama,respectiv necomandat..)

Daca e o simpla bobina poti afla si mai usor...cu ohmetru

Am inteles cum functioneaza microcontrolerul...in exemplu dat de tine..se poate modifica avansul,cu o precizie de un grad,la 10000rpm..cu o precizie de jumatate de grad la 5000rpm..etc ( cu electronica analogica,ca sa realizez un avans de 30 grade,din grad in grad...mi-ar trebui...30 comparatoare....plus reglaje pentru fiecare in parte )Cu siguranta e mai mult decat suficient...dar e o problema...habar nu am sa programez asa ceva...nu am lucrat niciodata cu asa ceva..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru toate exista un inceput. Exista multe tutoriale pe net si multe exemple. Daca vrei sa inveti ceva nou are sens sa te apuci de acest proiect , daca nu ai chef sa te apuci de microcontrolere nu merita sa-ti bati capul cu asa ceva pt ca e nevoie de foarte multa munca si o gramada de timp pierdut pt a obtine ceva ce nu se stie daca o sa mearga si chiar daca o sa mearga tot nu merita bataia de cap, beneficiul fiind mult prea mic in comparatie cu munca depusa. ( ca sa nu mai spun de cresterea numarului de potentiale probleme datorate multuror piese in plus aparute pe motocicleta)

Daca vrei sa te apuci de microcontrolere pasii pe care ar trebui sa-i urmezi ar fi urmatorii:

- sa alegi producatorul; la noi cele mai folosite microcontrolere sunt cele fabricate de Microchip (seria PIC) si cele fabricate de Atmel (attiny, atmega etc) ; eu personal prefer atmel, mi se pare ca are un pret mai bun raportat la dotari

- iti construiesti un programator, un circuit simplu compus din cateva piese ieftine

- iti cumperi un microcontroler ieftin

- iti alegi un limbaj de programare; microcontrolerele se programeaza in limbaj de asamblare, in functie de model recunosc un set mai mare sau mai mic de instructiuni explicate in catalog. Acum sunt o gramada de compilatoare ce-ti permit sa scrii codul intr-un limbaj de nivel inalt (deobicei C++ sau Basic) ceea ce usureaza mult programarea

- cauti tutoriale de initiere pentru microcontrolerul ales si limbajul de programare ales

- te apuci sa faci teste cu diferite programele

- cauti exemple de programe cat mai apropiate de ceea ce ai tu nevoie ca sa ai surse de inspiratie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...