Sari la conținut

Despre lichidul de racire


Ravenitza
 Share

Postări Recomandate

Pai hai sa vedem la ce ajuta si unde incurca temperatura mare:

 

Facts...

 

Hotter heads promote detonation.

Hotter heads rob less heat energy from engine combustion, increasing combustion efficiency.

Hotter heads give higher cylinder pressures.

Hotter intake reduces density of intake air, reducing VE.

Hotter blocks reduce oil contamination.

Hotter/thinner oil reduces friction losses.

Piston/wall clearances are optimal at a certain temperature.

Engineers care more about emissions effects than we do.

 

Fa tu un bilant energetic pentru un motor generic, fara alte date si spune cum e mai bine. :D

 

Bilant energetic inseamna: energie care intra in sistem = lucru mecanic + energie care se pierde prin caldura.

Este o problema de principiu simpla pe care o pun. Acele ipoteze citite pe net si bagate la copy paste tradu-le in romaneste frumos elegant corect sau ti-e rusine? :D Sau vrei s nu inteleaga si baietii de la tara exclusivistule? :D

Am zis ca bilantul pentru aceleasi vascozitate a uleiului si aceeasi timpi de injecctie. Bilant energetic nu inseamna nici eficienta, nici putere. Inseamna un calcul relativ simplu.

Energia care intra in sistem = combustibil.

Energia care iese = lucru mecanic + caldura.

 

Cu motoarele calde si la aceeasi temperatura ambianta, cu aceeasi cantitate de combustibil care intra in sistem (timpi egali de injectie), diferentele intre cei doi termeni ai energiei care iese sunt controlate de felul in care sistemul de racire schimba caldura cu mediul. Carevasazica un motor mai cald pierde mai usor (si implicit mai multa) caldura fata de un motor mai rece. Dupa cum am precizat, energia care intra in cele doua sisteme este identica dar daca motorul mai cald pierde mai multa energie prin schimb de caldura rezulta ca produce mai putin lucru mecanic. Simplu, nu? :)

 

Repet, asta este un calcul principial de bilant energetic, nu diagrama de fine tuning pentru un motor. Utilitatea lui este data tocmai de forma simpla pe care oricine o poate intelege.

 

Mesaj completat

Oare ce inseamna pentru voi EFICIENTA? Nu putem "ingnora" si nu facem "abstractii", vorbim de eficienta unui motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie, in functiune, la temperaturi diferite, nu teoretic pe hartie. Apoi cand faci afirmatii(chiar eronate), vi si cu argumente. Altfel purtam discutii inutile.

Tu poti compara performanta a doua masini, ce parcurg distanta dintre doua localitati aflate pe un munte, una sus si alta jos facand abstractie de faptul ca una urca si alta coboara?

 

Sa mor daca inteleg ce vrei sa spui. Am pus o problema de principiu simpla pe care am explicat-o mai sus. Nu am nimic de zis (momentan) despre eficienta desi tu ai dreptate, este un lucru foarte important. Dupa cum vezi mai sus, mai eficient este un motor care produce mai mult lucru mecanic si mai putina caldura, nu-i asa? :)

Mesaj completat

La temperaturi mari se pot scoate puteri mai mari din motoare, pentru ca se pierde mai putina caldura

 

Crezi? Cu cat e mai mare diferenta de temperatura dintre doua medii in contact, transferul de caldura e mai rapid.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 109
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Cu cat e mai mare diferenta de temperatura dintre doua medii in contact, transferul de caldura e mai rapid.

 

Exact. Cantitatea de caldura transferata depinde de diferenta de temperatura, de coeficientul specific de transfer de caldura si de suprafata de contact, ca sa fim mai exacti si sa nu ma mai certi ca pun copy paste de pe google.

Intr-un motor candura se transfera prima data de la amestecul din interiorul cilindrului la motor, apoi e preluata de lichidul de racire si transportata la radiator.

 

Noi vrem sa folosim cat mai mult din energia podusa prin ardere. Cum se poate limita transferul de caldura de la amestecul care arde la componentele motorului decat prin micsorarea diferentei de temperatura dintre amestecul din cilindri si motor?

Daca motorul ar avea cateva sute de grade s-ar pierde mult mai putina caldura pentru ca nu s-ar mai transfera caldura catre motor. Tehnic nu se poate din motive evidente, de asta temperatura motoarelor nu depaseste 110 grade celsius in mod normal.

 

Temperatura minima a motorului e reglata de termostat. Nu e importanta diferenta de temperatura dintre lichidul de racire si atmosfera decat in dimensionarea radiatorului. Oricum caldura care ajunge in radiator se pierde.

Cum era scris si in postul meu de mai sus copiat de pe net, in afara de micsorarea frecarilor din cauza fluiditatii uleiului la temperaturi mari care oricum nu influenteaza semnificativ puterea, sunt doua moduri in care puterea e influentata negativ de temperatura mare a motorului. Prima e incalzirea aerului care intra in motor care duce la scaderea eficientei volumetrice, si a doua e limitarea avansului din cauza aparitei detonatiilor. Din cauza ca un motor produce mai multa putere daca are un raport de compresie mare, mai toate motoarele moderne au un raport ce compresie mai mare decat ar avea nevoie pentru a merge fara detoanatii cu avans optim si benzina obisnuita, asa ca merg cu avans mai mic decat optim pentru a preveni detonatiile.

 

Daca luam un motor de motocicleta, cu un management rudimentar si raport de compresie mare, e clar ca se pierde putere la temperaturi mari pentru ca ECU probabil nu compenseaza cresterea de temperatura a aerului admis pentru a ajusta amestecul si mai mult ca sigur nu regleaza aprinderea sa previna detonatiile. Injectiile de la motociclete regleaza parametrii in open loop, nu au sonde lambda si nici senzori de detonatii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exact. Cantitatea de caldura transferata depinde de diferenta de temperatura, de coeficientul specific de transfer de caldura si de suprafata de contact, ca sa fim mai exacti si sa nu ma mai certi ca pun copy paste de pe google.

Intr-un motor candura se transfera prima data de la amestecul din interiorul cilindrului la motor, apoi e preluata de lichidul de racire si transportata la radiator.

 

Noi vrem sa folosim cat mai mult din energia podusa prin ardere. Cum se poate limita transferul de caldura de la amestecul care arde la componentele motorului decat prin micsorarea diferentei de temperatura dintre amestecul din cilindri si motor?

Daca motorul ar avea cateva sute de grade s-ar pierde mult mai putina caldura pentru ca nu s-ar mai transfera caldura catre motor. Tehnic nu se poate din motive evidente, de asta temperatura motoarelor nu depaseste 110 grade celsius in mod normal.

 

Temperatura minima a motorului e reglata de termostat. Nu e importanta diferenta de temperatura dintre lichidul de racire si atmosfera decat in dimensionarea radiatorului. Oricum caldura care ajunge in radiator se pierde.

Cum era scris si in postul meu de mai sus copiat de pe net, in afara de micsorarea frecarilor din cauza fluiditatii uleiului la temperaturi mari care oricum nu influenteaza semnificativ puterea, sunt doua moduri in care puterea e influentata negativ de temperatura mare a motorului. Prima e incalzirea aerului care intra in motor care duce la scaderea eficientei volumetrice, si a doua e limitarea avansului din cauza aparitei detonatiilor. Din cauza ca un motor produce mai multa putere daca are un raport de compresie mare, mai toate motoarele moderne au un raport ce compresie mai mare decat ar avea nevoie pentru a merge fara detoanatii cu avans optim si benzina obisnuita, asa ca merg cu avans mai mic decat optim pentru a preveni detonatiile.

 

Daca luam un motor de motocicleta, cu un management rudimentar si raport de compresie mare, e clar ca se pierde putere la temperaturi mari pentru ca ECU probabil nu compenseaza cresterea de temperatura a aerului admis pentru a ajusta amestecul si mai mult ca sigur nu regleaza aprinderea sa previna detonatiile. Injectiile de la motociclete regleaza parametrii in open loop, nu au sonde lambda si nici senzori de detonatii.

Spot on !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P
Daca luam un motor de motocicleta, cu un management rudimentar si raport de compresie mare, e clar ca se pierde putere la temperaturi mari pentru ca ECU probabil nu compenseaza cresterea de temperatura a aerului admis pentru a ajusta amestecul si mai mult ca sigur nu regleaza aprinderea sa previna detonatiile. Injectiile de la motociclete regleaza parametrii in open loop, nu au sonde lambda si nici senzori de detonatii.

 

nu stiu cum e la japonezele cu injectie fara sonda lambda pentru ca n-am si nici curios n-am fost dar la aprilia de exemplu am o groaza de senzori (a pozitiei axelor cu came, a pozitiei vibrochenului, a pozitiei acceleratiei, a temperaturii aerului in admisie, al temperaturii in radiator, al temperaturii langa chiulasa) si 3 dintre ei lucrand impreuna pot estima (nu stiu sa spun daca la fel de bine ca o sonda lambda sau nu) cresterea de temperatura al aerului admis si implicit al reglarii amestecului. este vorba de senzorul de temperatura a aerului in admisie, cel de acceleratie si cel de temperatura de langa chiulasa (temperatura apei vreau sa spun)... acum trebuie totusi sa ne amintim ca o racire a camerei de ardere o face chiar amestecul proaspat cand patrunde in ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exact. Cantitatea de caldura transferata depinde de diferenta de temperatura, de coeficientul specific de transfer de caldura si de suprafata de contact, ca sa fim mai exacti si sa nu ma mai certi ca pun copy paste de pe google.

Intr-un motor candura se transfera prima data de la amestecul din interiorul cilindrului la motor, apoi e preluata de lichidul de racire si transportata la radiator.

 

Noi vrem sa folosim cat mai mult din energia podusa prin ardere. Cum se poate limita transferul de caldura de la amestecul care arde la componentele motorului decat prin micsorarea diferentei de temperatura dintre amestecul din cilindri si motor?

Daca motorul ar avea cateva sute de grade s-ar pierde mult mai putina caldura pentru ca nu s-ar mai transfera caldura catre motor. Tehnic nu se poate din motive evidente, de asta temperatura motoarelor nu depaseste 110 grade celsius in mod normal.

 

Temperatura minima a motorului e reglata de termostat. Nu e importanta diferenta de temperatura dintre lichidul de racire si atmosfera decat in dimensionarea radiatorului. Oricum caldura care ajunge in radiator se pierde.

Cum era scris si in postul meu de mai sus copiat de pe net, in afara de micsorarea frecarilor din cauza fluiditatii uleiului la temperaturi mari care oricum nu influenteaza semnificativ puterea, sunt doua moduri in care puterea e influentata negativ de temperatura mare a motorului. Prima e incalzirea aerului care intra in motor care duce la scaderea eficientei volumetrice, si a doua e limitarea avansului din cauza aparitei detonatiilor. Din cauza ca un motor produce mai multa putere daca are un raport de compresie mare, mai toate motoarele moderne au un raport ce compresie mai mare decat ar avea nevoie pentru a merge fara detoanatii cu avans optim si benzina obisnuita, asa ca merg cu avans mai mic decat optim pentru a preveni detonatiile.

 

Daca luam un motor de motocicleta, cu un management rudimentar si raport de compresie mare, e clar ca se pierde putere la temperaturi mari pentru ca ECU probabil nu compenseaza cresterea de temperatura a aerului admis pentru a ajusta amestecul si mai mult ca sigur nu regleaza aprinderea sa previna detonatiile. Injectiile de la motociclete regleaza parametrii in open loop, nu au sonde lambda si nici senzori de detonatii.

 

Excelent, deci am avut dreptate. Nu-i asa ca lucrurile simple sunt cele mai frumoase? :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa mor daca inteleg ce vrei sa spui. Am pus o problema de principiu simpla pe care am explicat-o mai sus. Nu am nimic de zis (momentan) despre eficienta desi tu ai dreptate, este un lucru foarte important. Dupa cum vezi mai sus, mai eficient este un motor care produce mai mult lucru mecanic si mai putina caldura, nu-i asa? :)

Pai na-i ce sa intelegi, cand sari din una in alta! Faptul ca tu racesti un motor mai mult nu inseamna ca produci mai putina caldura si mai mult lucru mecanic, eu inteleg (logic) ca pierzi mai multa caldura mentinind-ul la o temperatura mai scazuta. Discutia a plecat de la eficienta si s-a ajums la poluare. Eu pot sa afirm ca timpul de ijectie scade la un motor cald si creste la un motor rece in ori ce conditii(relanti sau sarcina).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai na-i ce sa intelegi, cand sari din una in alta! Faptul ca tu racesti un motor mai mult nu inseamna ca produci mai putina caldura si mai mult lucru mecanic, eu inteleg (logic) ca pierzi mai multa caldura mentinind-ul la o temperatura mai scazuta. Discutia a plecat de la eficienta si s-a ajums la poluare. Eu pot sa afirm ca timpul de ijectie scade la un motor cald si creste la un motor rece in ori ce conditii(relanti sau sarcina).

 

Nu nu, lucru simplu explicat mai devreme - bilant energetic pt sistem termodinamic. Lucru simplu si usor de inteles. Nu intru in fineturi pentru ca sunt fineturi care depasesc pe toata lumea adunata aici si nu le intelegem dar un calcul simplu este usor de inteles. Nu ma pricep la fineturi cu motoare :D Cine se pricepe la fineturi cu motoare sa zica mai mult cu calcule, carti, link-uri, vreau sa citesc, sa vad, sa inteleg :cheers: Cuvantul cheie este nu sa racesti motorul jos de tot ci sa-l tii la 80 de grade.

Mai in tinerete pe o 900rr din 99 prin Noiembrie cam frig motorul statea la drum intins la 75 de grade. Motoreta parca avea turbo - frumos, mi-a placut, am inghetat, nu mai fac :lol: Da, nu am avut dyno la palma dreapta sau la talpi, doar parere subiectiva. Partea buna este ca parerile subiecctive conteaza :moto:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Motoarele au eficientza in jur de 70grd. La 100grade deja ai pierdut si 5 cai...

Cu cat temperatura motorului este mai mare cu atat randamentul este mai mare. Explicatia este urmatoarea: daca camasa si pistonul sunt reci, o mare parte din energia arderii este absorbita de acestea sub forma de caldura si lucrul mecanic efectuat este mai mic. Cu cat camasa si pistonul sunt mai calde absorb mai putina caldura (energie). Tu poti mentine temperatura motorului mai scazuta, dar pierderea de energie este mai mare.

Exista si efecte negative: Uleiul se degradeaza mai repede la temperaturi ridicate, dar ugerea este mai buna, uzurile mai mici ca si frecarile. Diverse garnituri si piese din plastic de pe motor se vor strica mai repede.

Toate motoarele au un coeficient termic mai mic sau mai mare stabilit inca de la proiectare, stiindu-se ca temperaturile optime sunt 90-100 grade. Dorinta tuturor proiectantilor fiind de a recupera cat mai multa energie termica transformata in lucru mecanic.

Intradevar si poluarea scade, dar catalizatorul lucreaza la fel si la 70 ca si la 90 grade(nu acesta este motivul in acest caz)

...prin Noiembrie cam frig motorul statea la drum intins la 75 de grade. Motoreta parca avea turbo - frumos, mi-a placut...

Asta nu are legatura cu temperatura motorului(pe care oricum, o poti controla), ci cu temperatura aerului aspirat. Densitatea aerului creste cand este mai frig, asta inseamna ca in motor intra o cantitate de aer mai mare in acelai volum, in urma arderii un volum de aer mai mare creaza presiuni mai mari. Acelasi efect (invers) este resimtit la munte, la mare altitudine unde aerul este rarefiat, indiferent de temperatura motorului.

Pentru a mari cantitatea de aer sunt concepute racitoare la sistemele turbo(coolere), unde aerul este incalzit prin comprimare si absortia caldurii din turbina.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta nu are legatura cu temperatura motorului(pe care oricum, o poti controla), ci cu temperatura aerului aspirat. Densitatea aerului creste cand este mai frig, asta inseamna ca in motor intra o cantitate de aer mai mare in acelai volum, in urma arderii un volum de aer mai mare creaza presiuni mai mari. Acelasi efect (invers) este resimtit la munte, la mare altitudine unde aerul este rarefiat, indiferent de temperatura motorului.

Pentru a mari cantitatea de aer sunt concepute racitoare la sistemele turbo(coolere), unde aerul este incalzit prin comprimare si absortia caldurii din turbina.

 

Mai tata, eu am zis ceva, tu incerci sa-mi arati ca sunt putin retard si nu pricep, bla bla, ciuleferi straciulitor, bibelani de portelou si alte alea alea.... Hai s-o lasam uite-asa ca sa nu te mai pun in situatia de sfaturi condesccendente ca vad ca singur nu ma cunosti, nu stii cu ce ma ocup, etc, etc. Sanatate, multu succes si la multi ani!

 

P.S.

900RR din 99 e cu carburatie. Doooh!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate o sa vi se para absurd ce o sa intreb, dar considerati ca vorbiti cu un incepator in ceea ce priveste acest capitol. Am cateva intrebari, sper sa ma puteti ajuta:

- Cum functioneaza mai exact lichidul de racire?

- Exista cumva un lichid de racire mai puternic? (avand in vedere temperaturile ridicate vara la noi..)

- De ce trebuie diluat neaparat 50% cu apa distilata, se poate face si o alta proportie?

 

Intreb toate astea pentru ca as vrea sa schimb lichidul de racire cu unul care sa ma ajute putin cu privire la faptul ca CBR-ul se incinge al naibii de tare.

 

de unde stii ca se incinge al naibii de tare?

- la 103 grade e temperatura normala, apoi termocupla porneste ventilatorul de pe radiator si scade pe la 95 de grade parca;

- se pune 50-50 pentru ca lichidul de racire duce la -39 grade Celsius, in compozitia asta; daca nu pui antigel deloc risti sa gripezi pompa de apa(nu e obligatoriu), pentru ca, antigelul are rol si de lubrifiant si protectie al motorului la coroziune.

- daca vrei ceva mai puternic baga azot(glumesc);

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...