Sari la conținut

Avans variabil la comuniste


dan_motor
 Share

Postări Recomandate

Salutari, cu totii stim ca la motocicletele cu avans fix ( care n-au sistem de avans centrifugal) ca in functie de reglajul avansului motocicleta functioneaza bine doar in anumite regimuri de turatie, adica:

un avans mai mic => functioneaza bine la turatii mici , putere mai mare in regim de turatiie mic si mediu in schimb scade turatia maxima, motorul se supraincalzeste la turatii mari , se scade turatia maxima ( amestecul se aprinde dupa ce pistonul ajunge in PMS => randament scazut, eventual rateuri, consum mare);

avans mediu => de obicei cel recomandat de producator( cred) merge bine in regim mediu, solutie de compromis ;

avans mare=> mers sacadat la turatii mici( amestecul se aprinde inainte de PMS, poate distruge pistonul, amplifica jocurile mecanice din motor), in schimb creste turatia maxima cat si puterea in acest regim;

 

Asadar, cea mai buna solutie ar fi avans variabil pentru a inlatura toate neplacerile provocate de cele 3 variante;

Ideea mi-a venit plecand de la http://www.sportdevices.co.uk/ignition/ignition.htm#TCI ,dar la care avansul e fix, dar unghiul Dwell e variabil.

Pentru ca nu avem pt comunistele noastre o diagrama de avans variabil, m-am gandit sa folosesc in loc de PIC-ul ala un AVR de la Atmel similar, dar care suporta ICP( programare fara a fi nevoie de demontare de pe circuit) pentru a putea modifica parametrii.

Partea da programare C++ pe care o prezinta pe site nu prea o stapanesc, eu stiu din liceu programare dar sa o transpun in Pascal .

M-am apucat de facut diagramele cu timpii de asteptare in fct de un impuls sa ajung la relatii matematice, dar n-am reusit sa inteleg cum calculeaza turatia din acel program, probabil ca prin masurarea timpului(notat in diagrame cu PERIOD) dintre cele 2 impulsuri, o sa ma mai gandesc la asta, sau folosirea ca si senzor a unui senzor Hall ( nu stiu exact tipul dar ma interesez) care deschidea pe o directie la trecerea polului N a unui magnet, si pe alta directie la trecerea polului S (am experimentat pe o aprindere de Trabant electronica care avea un senzor ca asta, din cauza asta nu stiu model sau cum se numesc) , si se poate masura exact timpul dintre cele 2 momente,

Voi reveni cu detalii zilele astea.

PS: Nu sunt electronist, doar cochetez cu electronica asa ca in caz ca am zis vreo gogomanie nu sariti ca sacalii.

Editat de dan_motor
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

N-ai zis nici una, problema este foarte interesanta, si eu m-am ocupat cindva de ea dar doar mecanic, pe atunci erau foarte putine computere si programe.Pot sa-ti spun insa ca este foarte important combustibilul si modul cum arde. Exista o marime (parametru) important- viteza de ardere- determinata de viteza frontului de flacara, ea se initiaza la bujie si inainteaza in toate directiile pina la epuizarea geometriei camerei de ardere, urmeaza dilatarea gazelor si incepe timpul motor. Problema pe care vrei s-o rezolvi tu este sa poti stabili cu precizie momentul initierii arderii astfel ca ea sa se produca complet inainte de inceperea timpului motor. Potrivit acestei probleme motoarele se impart in MAVC si MAPC, motoare cu ardere la volum constant si motoare cu ardere la presiune constanta. Primul este cel pe benzina si scinteie, al doilea ar fi Diesel-ul dar poate foarte bine sa functioneze si cu alti combustibili decit motorina, in sensul ca combustibilul introdus in cilindru si arderea continua si dupa ce pistonul incepe sa coboare in timpul motor. Mai vorbim!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutari, cu totii stim ca la motocicletele cu avans fix ( care n-au sistem de avans centrifugal) ca in functie de reglajul avansului motocicleta functioneaza bine doar in anumite regimuri de turatie, adica:

un avans mai mic => functioneaza bine la turatii mici , putere mai mare in regim de turatiie mic si mediu in schimb scade turatia maxima, motorul se supraincalzeste la turatii mari , se scade turatia maxima ( amestecul se aprinde dupa ce pistonul ajunge in PMS => randament scazut, eventual rateuri, consum mare);

avans mediu => de obicei cel recomandat de producator( cred) merge bine in regim mediu, solutie de compromis ;

avans mare=> mers sacadat la turatii mici( amestecul se aprinde inainte de PMS, poate distruge pistonul, amplifica jocurile mecanice din motor), in schimb creste turatia maxima cat si puterea in acest regim;

 

Asadar, cea mai buna solutie ar fi avans variabil pentru a inlatura toate neplacerile provocate de cele 3 variante;

Ideea mi-a venit plecand de la http://www.sportdevices.co.uk/ignition/ignition.htm#TCI ,dar la care avansul e fix, dar unghiul Dwell e variabil.

Pentru ca nu avem pt comunistele noastre o diagrama de avans variabil, m-am gandit sa folosesc in loc de PIC-ul ala un AVR de la Atmel similar, dar care suporta ICP( programare fara a fi nevoie de demontare de pe circuit) pentru a putea modifica parametrii.

Partea da programare C++ pe care o prezinta pe site nu prea o stapanesc, eu stiu din liceu programare dar sa o transpun in Pascal .

M-am apucat de facut diagramele cu timpii de asteptare in fct de un impuls sa ajung la relatii matematice, dar n-am reusit sa inteleg cum calculeaza turatia din acel program, probabil ca prin masurarea timpului(notat in diagrame cu PERIOD) dintre cele 2 impulsuri, o sa ma mai gandesc la asta, sau folosirea ca si senzor a unui senzor Hall ( nu stiu exact tipul dar ma interesez) care deschidea pe o directie la trecerea polului N a unui magnet, si pe alta directie la trecerea polului S (am experimentat pe o aprindere de Trabant electronica care avea un senzor ca asta, din cauza asta nu stiu model sau cum se numesc) , si se poate masura exact timpul dintre cele 2 momente,

Voi reveni cu detalii zilele astea.

PS: Nu sunt electronist, doar cochetez cu electronica asa ca in caz ca am zis vreo gogomanie nu sariti ca sacalii.

 

/index.php?...p;#entry2652098

Poti citi si pe aici,eu am incercat o alta abordare,reglarea analogica a avansului,ca la programare si alte destea sunt bata..dar la solutia aplicata de mine,e foarte dificil de facut reglajul avansului..O alta problema e gasirea curbei optime de avans.

Tu pe ce motor vrei sa testezi?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

/index.php?...p;#entry2652098

Poti citi si pe aici,eu am incercat o alta abordare,reglarea analogica a avansului,ca la programare si alte destea sunt bata..dar la solutia aplicata de mine,e foarte dificil de facut reglajul avansului..O alta problema e gasirea curbei optime de avans.

Tu pe ce motor vrei sa testezi?

 

Salutari, pe o Jawa 353, avand in vedere ca motorul are 50 de ani si nu vreau performante sportive de la el, avansul maxim poate fi de max 5 mm sau 5,5( in carte da 4-4,5mm)la peste 5000 de rot/min, asta si pentru a proteja motorul de eventualele stricaciuni cauzate de turatia prea ridicata , avansul minim se poate determina usor cu motorul la relanti, se modifica avansul( cu aprindere clasica ) pana se obtine un mers rotund ( avand in vedere ca are un raport de compresie scazut cred ca va fi undeva pe la 2 mm) . Daca reusesc sa incropesc algoritmul de calcul si o modalitate de a calcula turatia , eventualele modificari se fac relativ usor pentru ca pe circuit se pune o mufa pentru programare, il conectezi la programator , modifici datele si apoi e gata de functionare. Senzorul ca cel de trabant e cel mai bun, care detecteaza N si S , pentru ca pe un interval S-N se poate calcula turatia pentru cilindru corespunzator N si in intervalul imediat urmator N-S poate calcula pt cilindrul S, deci se poate aplica si la motoare bicilindrice.

Editat de dan_motor
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Programul necesar pentru microcontroller nu e foarte complicat. In primul rand iti trebuie o tabela cu turatie vs avans dorit, apoi foloesti un timer hardware din microcontroller ca sa stabiliesti turatie actual bazat pe input de la platine, sau un senzo hall. Cand stii rpm si pri tabil si avansul dorit, trebuie calculat timp pentru urmatoare scanteie, pentru care folosesti un alt timer hardware. Aici e un pic de calculat.

Din ce stiu eu, de obicei la aprinderi de gen, senzorul HALL nu este montat ca sa da semnal pe PMS, ci pe pozitia unde da impuls la moment unde ar fi avans maximum sau chiar mai mult. In caz asta, momentul in care trebuie sa vine scanteie este stabilit din cand vine impuls + un timp care sa micsoreaza in functie de turatie.

Daca ai platine care da impuls pe PMS, trebuie estimat cand vine urmatorul impuls si scazut timp de avans din el. Daca turatie nu creste mult intr-o singura rotatie de motor, eroare nu e mare.

 

Pentru a comanda bobina, cel mai bine folostesti un modul de aprindere electronica (de la gotronic de exemplu), comandat de microcontroler, e cel mai simplu si robust.

 

Am inceput sa fac odata un circuit de gen, am si scris soft, dar am renuntat din cauza de lene.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutari, pe o Jawa 353, avand in vedere ca motorul are 50 de ani si nu vreau performante sportive de la el, avansul maxim poate fi de max 5 mm sau 5,5( in carte da 4-4,5mm)la peste 5000 de rot/min, asta si pentru a proteja motorul de eventualele stricaciuni cauzate de turatia prea ridicata , avansul minim se poate determina usor cu motorul la relanti, se modifica avansul( cu aprindere clasica ) pana se obtine un mers rotund ( avand in vedere ca are un raport de compresie scazut cred ca va fi undeva pe la 2 mm) . Daca reusesc sa incropesc algoritmul de calcul si o modalitate de a calcula turatia , eventualele modificari se fac relativ usor pentru ca pe circuit se pune o mufa pentru programare, il conectezi la programator , modifici datele si apoi e gata de functionare. Senzorul ca cel de trabant e cel mai bun, care detecteaza N si S , pentru ca pe un interval S-N se poate calcula turatia pentru cilindru corespunzator N si in intervalul imediat urmator N-S poate calcula pt cilindrul S, deci se poate aplica si la motoare bicilindrice.

 

http://imfsoft.com/hardware/products/jawa-...nt-ignition.asp

 

O sa gasesti aici,detalii despre un TCI realizat de o firma specializata,dar ce e mai important,o curba a avansului,din care te poti inspira.

Incercari de a realiza un avans variabil,la nivel de amator ,sunt multe,din pacate niciuna finalizata..

Cu siguranta sunt multi pe forum,care te pot ajuta la programare,dar nu stiu cat de interesati vor fi de proiectul tau;(spun asta din experienta...)la programare chiar nu ma pricep,dar in rest ,atat cat ma pricep vei avea tot sprijinul meu.

La motorul meu ,tot o aprindere de Trabant folosesc,comandata de acelasi senzor,si acelasi disc magnetic de care vorbesti si tu.Discul magnetic respectiv,e format din doi magneti,in forma de semicerc ,astfel incat iesirea senzorului hall este 180 grade in 1 iar 180 grade in 0.

Semnalul de comanda pt TCI la Trabant,o reprezinta tocmai aceste treceri din 0 in 1 si invers,a iesirii senzorului hall.Astfel la trecerea din 0 in 1 e comandata o bobina,iar dupa 180 grade,la trecerea din 1 in 0 e comandata cealalta bobina.

Semnalul dat de senzor,il poti folosi si pentru comanda aprinderii,cu o anumita intarziere,si pentru calcularea turatiei

 

Semnalul dat de hall,a subliniat foarte bine Falkenberg,trebuie sa fie dat cu un anumit avans,(mai mare sau egal cu avansul maxim necesar motorului,) din care avans,scazand anumiti timpi,corespunzatori fiecarei turatii in parte (de ex din 500 in 500RPM ) obtii de fapt timpul necesar declansarii scanteiei,pt turatia respectiva.

Nu am inteles sub ce forma trebuie sa ai semnalul proportional cu turatia motorului,vino te rog cu lamuriri (e nevoie de o tensiune continuua direct proportionala cu turatia,sau sub ce forma trebuie sa fie acest semnal ?)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Arate bine, produs din link. Tocmai din cauza kit-uri de gen nu prea mai merita sa faci ceva singur, doar pentru experienta, invatat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

avansul la 2t trebuie sa scada la ture mari. in alta ordine de idei va recomand varianta imfsoft. ieftin si bun :)

 

 

Asta de unde ai scos-o?? Trebuie sa creasca la orice motor pentru ca amestecul necesita acelasi timp de aprindere(chiar si mai mare la aprinderea clasica cu platina pentru ca timpul de "incarcare" a bobinei de inductie devine mai mic, de aici si o tensiune mai mica la bujie=> aprindere mai slaba), dar distanta parcursa de piston e mai mare=> turatie mare => avans mai mare in comparatie cu turatie mica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De obicei avans este stabilit in functie de turatie dar si in functie de sarcina / pozitia calpeta de acceleratie / depresiune. Cat cat sarcina este mai mare, cu cat avans e mai mic. Poate din cauza asta avans la turatie mare este un pic mai mic in exemplu de sus, din cauza asumptie ca la turatie mare de obicei este sarcina mare (in plina acceleratie)?

Daca ar fi bazat doar pe turatie, nu s-ar micsora la turatie mari, cred eu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta de unde ai scos-o?? Trebuie sa creasca la orice motor pentru ca amestecul necesita acelasi timp de aprindere(chiar si mai mare la aprinderea clasica cu platina pentru ca timpul de "incarcare" a bobinei de inductie devine mai mic, de aici si o tensiune mai mica la bujie=> aprindere mai slaba), dar distanta parcursa de piston e mai mare=> turatie mare => avans mai mare in comparatie cu turatie mica.

 

/index.php?showtopic=75467

Mai poti citi despre avans si aici...

Cred totusi ca stress are dreptate,(probabil dintre fostii si actuali comunisti a experimentat poate cel mai mult pe tema asta;eu zic sa te dai bine pe langa el,ca te poate ajuta cu multe,inclusiv niste harti ale avansului pe care poate le mai are..)mai toate graficele avans/turatie,prezinta o scadere a avansului,la turatii mari.

Spun asta si din experienta...cu multi ani in urma,tot incercand diverse avansuri,am obtinut avansul optim,la turatia maxima...cam pe la 1mm.

Cu avansul asta,am obtinut atunci viteza maxima,era o jawa pe 6V..(Jawa 634 )

Oricum avansul nu este direct proportional cu turatia,decat pana pe la 3000-4000RPM,dupa care scade..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

avansul variabil exista si la modele4t,eu am pe honda vf1000f,intradevar isi face treaba pina in 5000 de ture,pe comunista pe ij aveam tot avans mecanic centrifugal,ij56 are pina in 4500 rt/min,dar daca vrei sa mai dai putina putere tre sa-i dai turatie asa ca imbunatatesti putin camera comprimindo iar timpul de incarcare a bobinei il poti micsora in cazul in care folosescti clasica platina montind o aprindere electronica tranzistorizata, am dus un ij56 la 130km/h dar tre sa modifici si cutia putin,carburatorul,care ai chef apucate eu mam saturat :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...