Burg_man Postat Iulie 16, 2014 Share Postat Iulie 16, 2014 in principiu se pun 25 mililitri de ulei la un litru de benzina, dar cum in ziua de azi ai o varietate de uleiuri pentru amestec destul de bogata, poti alege...intre un ulei ieftin si un dozaj pe masura, sau un ulei de calitate mai scump si un dozaj redus. pe ambalajul uleiurilor pentru amestec scrie si dozajul care trebuie facut in functie de motor, de exemplu la o drujba are un anumit dozaj, la mobra ta altul si tot asa. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
AdrianS Postat Iulie 30, 2014 Share Postat Iulie 30, 2014 Zeta mea stă de vreo doi anişori în aşteptarea unei restaurări. Între timp m-am dat şi mă dau încă cu un fier ucrainean care - deşi e mai mare, mai performant, mai rapid, mai greu, mai uşor de desfăcut, mai, iunie, iulie - mă tot calcă pe nervi. La ghidonul Zetei motociclind am fost de multe ori acostat la semafor cu exclamaţii: "Pe vremea mea, asta era Regina Şoselelor!" sau pur şi simplu: "Jawă de doi-jumate, bă!" Nu că pe Nipru nu m-ar remarca lumea, dar Zeta-i Zeta. Şi într-adevăr, bate la poponeaţă cel puţin estetic cam toată concurenţa est-europeană din anii ăia. MZ-iştii mă vor spânzura că spun asta (noroc că am set proaspăt pe Arkadi şi pot fugi de fiarele DDR-iste anterioare ETZ-ului), însă cel mai apropiat concurent al Jawei la vremea respectivă - MZ-ul ES de 250 cmc - era, prin comparaţie, o hidoşenie cu gâtul anchilozat, făcută dintr-un număr dublu de piese. În schimb, toate liniile Jawei au unghiuri comune, "curg" în direcţii fireşti şi armonioase, cutiile laterale sunt atent lucrate şi integrate în cadru, iar aripile sunt pe cât de rotunjite şi arătoase, pe-atât de funcţionale pe vreme rea. Design-ului te cucereşte nu doar prin simplitatea sa atent studiată, ci mai ales prin felul în care fiecare piesă îşi are rolul ei foarte funcţional şi şi-l îndeplineşte cu graţie, fără să sară-n ochi sau să pară că nu-i de-acolo. Cel mai greu este să faci un lucru simplu. Şi chiar mai greu de-atât este să faci o sută de lucruri cât mai simple, cât mai eficiente, care să se mai şi-mbine armonios toate între ele. Asta prin tristă comparaţie cu dezastrele astea japoneze şi nu numai, frânte-n mii de linii disparate şi zeci de culori bolnave, ce violentează ochii şi apoi urechile (sau invers) când trec cu ecou drăcos, impersonal şi nervos, peste atâţia kilometri de asfalt. Când eram mai mic, mă cam deranjau oleacă rotunjimile fără protuberanţe ale motoarelor de pe motocicletele vechi. Cumva, mintea mea îmi spunea că un lucru are nevoie de cât mai multe unghiuri contradictorii ca să fie plăcut. Nu mai e nevoie să-ţi spun că mi-am schimbat de mult gusturile. Mecaniceşte vorbind, motorul Jawei este şi el un exemplu de eleganţă şi simplitate robustă. E mişto filosofia asta a motorului în doi timpi construit pentru croazieră, nu turaţie. Are ralantiul ăla nesimţit la câteva sute de rotaţii pe minut, cuplu la turaţii joase şi-l acompaniază sunetul inconfundabil care pocneşte din tobe (două la număr, că simetria-i mişto!) gutural, serios dar nu agresiv - şi în ritm niciodată prea regulat, mirosind a gaze arse incomplet. Drog, tată! Scuzând câteva pene "ale prostului", motorul Zetei nu m-a lăsat niciodată-n drum, în ciuda uzurii destul de avansate la mai toate piesele. E un motor ce îndură cam orice, făcut pentru the working class hero al vremii. Numa' pe suta-aia-patruzeci pe care-ai văzut-o-n vitezometru n-o s-o îndure, dar n-a fost oricum gândită pentru aşa ceva. Croazieră la 65 - 70 km/h cu motorul în stare bună este viteza ideală de drum. Şi n-o să-ndure nici bobbăreala pe care te gândeai să i-o aplici. Treaba-i că zăpăciţii ăştia de cehi au proiectat motocicleta ca pe-un tot unitar. Cum încerci să-i schimbi vreo tablă, cum sare-n ochi mai ceva ca albul pe negru. Atâtea cadre ciumpăvite şi aripi ciopârţite şi rezervoare canonite şi ghidoane prăpădite am văzut încât îmi doresc din tot sufletul să alegi calea restaurării, care-i paradoxal mai lesne de făcut pe o asemenea motocicletă decât bobbăreala. Punctul slab este - cam ca la orice motocicletă din anii ăia - partea electrică: dinamul, releul regulator şi aprinderea cu platină şi condensator poate c-or fi lucrat acceptabil când motocicletele astea erau noi, dar în zilele noastre o să te plângi de bâlbâieli la turaţii mari din pricina aprinderii şi probabil încărcare insuficientă din cauza dinamului. Există soluţia completă VAPE, care-ţi înlocuieşte vechiul dinam pe 6V ce scotea maxim 45W cu un alternator de tip magnetou pe 12V, de 150W. Releul regulator mecanic este înlocuit cu unul electronic, aprinderea pe platină îi face loc celei prin senzor, bobina veche pleacă şi ea în favoarea uneia noi şi frumoase. Eu mi-am montat aşa ceva şi am uitat de reglaje, bâlbe, lumini slabe şi aşa mai departe. Spor la treabă, lasă the American dream pentru unchiu' Sam şi fă poză cu bunicu' pe Jawă! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
alf 08 Postat Iulie 30, 2014 Share Postat Iulie 30, 2014 AdrianS- poetul nocturn ! Doamne cum poti sa scrii , tu ar trebui sa ai posturi de minim cateva pagini, e o adevarata incantare sa citesc randurile tale. Numai bine si scuze de off. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
owene Postat Iulie 30, 2014 Share Postat Iulie 30, 2014 ba, nu te spanzura nici un MZ-ist! Nu-s dublu piese decat daca numeri si rulmentii din colivie :-)) La estetica MZ-ul nu a fost niciodata fruntas, a avut el alte puncte bune de a fost fruntas la vanzari. ES = EisenSchwein :-) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
M1hnea Postat August 4, 2014 Autor Share Postat August 4, 2014 Din pacate nu am reusit nici acum sa o aduc acasa, dar inca 2 3 luni nu prea conteaza pe langa aia 20 de i-a stat parcata. Momentan sunt cu invatatul pentru o facultate si o admitere la politie. De adus tot o sa o aduc, chit ca o duc pana la capat sau nu, tentativa tot o sa fie. De mers cu ea...nu ma atrage...iar daca e sa imi iau vreodata motor, o sa fie o japoneza de 1000cc...(daca mor, macar sa mor zambind). Restaurarea o sa fie abordata, pentru simplul fapt ca este un proiect ce imi incearca abilitatile si cunostintele in materie de mecanica, si nimic mai mult. O sa incerc sa o fac cu un minim de buget, pentru ca nu vreau sa tai din cascavalul destinat pentru e34..si din cate zicea `al batran, are nevoie decat de "apa, paie si bataie"....deci un ulei bun pentru amestec si o aprindere sanatoasa. Daca era a mea, dupa tentativa de restaurare, o dadeam gratis unui pasionat, cum este tipu` pletos de mai sus ...pentru ca imi plac povestile cu happy end. Salutare tuturor, si o sa va tin la curent cu noutatile, daca or sa mai fie Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
MotoComuniste Postat August 5, 2014 Share Postat August 5, 2014 Bleah. Incă unul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
AdrianS Postat August 5, 2014 Share Postat August 5, 2014 Daca era a mea, dupa tentativa de restaurare, o dadeam gratis unui pasionat, cum este tipu` pletos de mai sus ...pentru ca imi plac povestile cu happy end. Niciodată nu-i prea târziu! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.