Sari la conținut

Motor blocat


Postări Recomandate

Echilibrarea arborilor, ca si tuningul motoarelor in general, presupune de multe ori mai multa arta si mai putina stiinta... Nu contest, bancurile de echilibrat dinamic costa probabil o avere dar chiar si asa, tot omul decide cat si cum, functie de tipul si configuratia motorului si destinatia sa si, nu in ultimul rand, de experienta si inspiratia de moment. Tot ca fapt divers, motoarele de strada vin un pic "supra-echilibrate" ca sa favorizeze atenuarea vibratiilor totale la ture mici si medii.

Ai vrea sa detaliezi aceasta informatie, baga si niste formule eventual.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 117
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tataie ,mai intai sa fii acid , spune ce sunt cuzinetii de pat ! Daca tot dai sfaturi in domeniul motoarelor termice foloseste termenii domeniului. Cu riscul de a ma repeta, fara intentia de a jigni, multi de pe forumul descoperit de mine, recte motociclism.ro , sunt paraleli cu meseria de mecanic dar au veleitati de mari tehnologi in domeniu. Scuze ,insa parerologia in acest domeniu este o boala grava la romanii ramasi cu sechele tehnice de pe timpul cand patentul ,sirma si ciocanul erau nelipsite din usoara trusa de scule din debara. Accept orice sfat , indrumare ,notiune noua de la orice competent, caci omul cit traieste invata, numa ca nu inghit si ineptii.

Daca-mi rupeai gura folosind termenii de cuzineti de palier ,ori cuzineti de linie , cuzineti de calare, cuzineti de centrare ,ori cuzineti semiluna , probabil i-mi starneai interesul de a mai afla ceva nou ,insa,ghinion, nu prea ai ce ma invata

» Post actualizat in 23 Jun 2015 04:03

Yog, legatura era in intrebarea pe care am pus-o despre cum a cedat arborele motorului de barca.

Imi permit sa dau o explicatie cat decat pertinenta, intarind afirmatia mea de a ma indoi asupra faptului de incarca fusele vilbrochenului. Orice procedeu de incarcare prezuma temperatura inalta ceace duce la modificarea structurala a materialului ,cat si a liniaritatii axului. In toate tehnologiile ce presupune folosirea caldurii pentru adaosul de material, se restructureaza atit stratul cementat cat si miezul moale, fiind nevoie de o retratare termica urmata de revenire si recementare superficiala ce ar aduce suprafata dura la parametrii de duritate necesari, lesne de inteles,procedura foarte greu de realizat ,,pe picior". Apoi in timpul tratamentului termic apar tensiuni interne ce afecteaza coliniaritatea fuselor palier, indreptarea axului in ansamblul sau fiind o operatie destul de grea. Restul se poate deduce....

» Post actualizat in 23 Jun 2015 04:06

Era sa uit, un otel tratat fara revenire ,este casant ca sticla!

» Post actualizat in 23 Jun 2015 04:17

De aceea am dat ideea de a se incarca cuzinetii (returna), daca axul nu are ovalitate ,se poate rectifica fara a afecta stratul cementat si permite jocul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Va rog sa evitati atacul la persoana si sa structurati informatiile pe care le comunicati in asa fel in cat sa fie utilizabile de toata lumea. Nimeni nu s-a nascut invatat si multe procedeee ce pot parea banale nu sunt cunoscute tuturor.....

 

@mos bear - unul din linkurile mele face trimitere la o companie care face metalizari fara afecta termic piesa, utilizand un procedeu special. Desi am ceva dubii in legatura cu procesul respectiv - merita atentie. Este subiectul care ziceam ca merita un test. Luam un arbore terminat, punem fiecare cate 50 ron sa il reparam, il bagam intr-un motor si vedem ce face.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@mos bear - unul din linkurile mele face trimitere la o companie care face metalizari fara afecta termic piesa, utilizand un procedeu special. Desi am ceva dubii in legatura cu procesul respectiv - merita atentie. Este subiectul care ziceam ca merita un test. Luam un arbore terminat, punem fiecare cate 50 ron sa il reparam, il bagam intr-un motor si vedem ce face.

 

Am facut o reparatie similara pe un output shaft de R1200GS aici in Bucuresti. Piesa rezista de doi ani fara probleme. Concluzia pe care am tras-o este ca, prin procedeul respectiv nu apar deformatii termice si nici tensiuni remanente.

Ar trebui facuta o cercetare in privinta alegerii materialului depus. variante sunt multe ()

Asa arata arborele dupa ce l-am incarcat post-14189-0-98664500-1435047154_thumb.jpg

In prealabil, acesta a fost prelucrat cu 5 zecimi sub cota nominala

Asa arata axul dupa rectificare pe cota finala.post-14189-0-38242900-1435047283_thumb.jpg

 

 

Imi permit sa dau o explicatie cat decat pertinenta, intarind afirmatia mea de a ma indoi asupra faptului de incarca fusele vilbrochenului. Orice procedeu de incarcare prezuma temperatura inalta ceace duce la modificarea structurala a materialului ,cat si a liniaritatii axului. In toate tehnologiile ce presupune folosirea caldurii pentru adaosul de material, se restructureaza atit stratul cementat cat si miezul moale, fiind nevoie de o retratare termica urmata de revenire si recementare superficiala ce ar aduce suprafata dura la parametrii de duritate necesari, lesne de inteles,procedura foarte greu de realizat ,,pe picior". Apoi in timpul tratamentului termic apar tensiuni interne ce afecteaza coliniaritatea fuselor palier, indreptarea axului in ansamblul sau fiind o operatie destul de grea. Restul se poate deduce....

Era sa uit, un otel tratat fara revenire ,este casant ca sticla!

 

De aceea am dat ideea de a se incarca cuzinetii (returna), daca axul nu are ovalitate ,se poate rectifica fara a afecta stratul cementat si permite jocul.

 

De acord cu cele scrise. Asta a fost si motivul pentru care am intrebat care a fost tehnologia folosita.

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din umilele mele cunostinte in domeniul reparatiilor ,stiu si am facut o incarcare care a tinut prin tehnologia de asazisul bombardament metalotermic , ceva gen spray , care topeste metalul de adaos si il sufla pe piesa de metalizat ,metalul depunandu-se sub strat protector de regula bioxid de carbon si argon (corgon) in procent de 50-50, adevarat fiind ca materialul de metalizat ajungand la temperaturi ce nu afecteaza structura cca.200-280 grade. Sarma de adaos fiind material otel inox w90 cu continut de 3% titaniu...... Utilajul era la fosta IUC Grivita Rosie ,iar acea reparatie am facut-o la un vilbrochen de Alfa Romeo Alfetta 2800 ce avea un varf de 6850 rpm. Prelucarea fuselor la service din Timisoarei si cuzinetii turnati la Turbomecanica.Cert e ca a tinut superbine. Probabil la un astfel de procedeu te gandesti .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bineinteles ca regimul de lucru este diferit si altele sunt solicitarile.

Pe mine unul cel mai mult ma ingrijoreaza vibratiile de torsiune pe un arbore reparat/modificat.

Intradevar vibratiile duc la ruperea axului, de aceea spun ca nu trebuie afectat miezul si ca normal dupa o incarcarcare ce prezinta un ZIT mare trebuie recoacere si revenire, altfel apar tensiuni in structura interna si se rupe , miezul devenind dur si casant. Cele mai tari suturi le primeste cand manetonul se afla intr-un unghi cuprins inre 10 si45 grade in timpul detenei ,iar contaforta apare pe manetonul in compresie , palierele dintre vibreaza si oarecum se foarfeca......

» Post actualizat in 23 Jun 2015 09:01

Ar mai fi ceva de spus .... La un vilbrochen reparat prin metalizare ,musai si face o echilibrare a pstoanelor cu biela montata, orice dezechilibru dinamic ducand la sarcini contare. De aceia se cantaresc pistoanele se aduc la aceeasi greutate prin gaurire de degajarea greutatii (si numai pe centrul boltului) apoi se imperecheaza asfel ca ansamblele intre ele sa aiba aceeasi greutate..... E mult de povestit

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Daca-mi rupeai gura folosind termenii de cuzineti de palier ,ori cuzineti de linie , cuzineti de calare, cuzineti de centrare ,ori cuzineti semiluna , probabil i-mi starneai interesul de a mai afla ceva nou ,insa,ghinion, nu prea ai ce ma invata

 

 

"I-mi" cer scuze pentru greselile de exprimare si mai ales pentru ca, evident, nu am ce te invata. De fapt nu am avut nici o clipa aceasta intentie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

,,Posted 46 minutes ago

ZIDU', on 23 Jun 2015 - 10:21, said:snapback.png

 

Luam un arbore terminat, punem fiecare cate 50 ron sa il reparam, il bagam intr-un motor si vedem ce face.

 

Eu nu ma bag . Am experimentat si axe cu came si vilbrochene si supape si ...pe dracu si am platit de am ajuns aproape de faliment :crack:

Spor la treaba :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, m-am uitat la ce linkuri mi-ai trimis, in primul nu intervine RPM in al doilea e vorba de echilibrarea pentru racing deci de unde "Tot ca fapt divers, motoarele de strada vin un pic "supra-echilibrate" ca sa favorizeze atenuarea vibratiilor totale la ture mici si medii."

Iti spun eu, ce e echilibrat la turatii mari e echilibrat si la turatii mici pentru ca mama fizica ne invata ca forta centrifuga e F=Mω2R, ca sa fiie echilibru F1=F2 adica M1ω2R1=M2ω2R2 se fac simplificari si rezulta M1*R1=M2*R2, de aici vedem ca o echilibrare a maselor este buna la orice turatie, asta e logica mea, daca ai alta spune-ne si noua cu ale tale vorbe nu cu link-uri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vlad imi permit sa te completez, echilibrarea dinamica se face pe stand la turatie mica si numai prin citirea maselor si a diferentelor de greutate intre manetoane, de aceea se practica gaurile oarbe de degajarea greutatii. Tot din motivul de aechilibra masele se cantaresc si ajusteaza ansamblul piston biela, ca dupa montaj sa nu apara diferente de sarcina intre fuse fapt ce ar creia rezonanta interna mai ales la decelerari .

» Post actualizat in 24 Jun 2015 01:21

Mai bine deschidem un topic despre analiza functionarii organelor de motor, fabricarea si reconditionarea lor ,tehnologia prelucrarilor mecanice, rezistenta materialelor, cat si teoria depanarii in mecanica auto.

Hai ca iar ma injurati.....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, m-am uitat la ce linkuri mi-ai trimis, in primul nu intervine RPM in al doilea e vorba de echilibrarea pentru racing deci de unde "Tot ca fapt divers, motoarele de strada vin un pic "supra-echilibrate" ca sa favorizeze atenuarea vibratiilor totale la ture mici si medii."

Iti spun eu, ce e echilibrat la turatii mari e echilibrat si la turatii mici pentru ca mama fizica ne invata ca forta centrifuga e F=Mω2R, ca sa fiie echilibru F1=F2 adica M1ω2R1=M2ω2R2 se fac simplificari si rezulta M1*R1=M2*R2, de aici vedem ca o echilibrare a maselor este buna la orice turatie, asta e logica mea, daca ai alta spune-ne si noua cu ale tale vorbe nu cu link-uri.

 

Cum am repetat in mai multe randuri, tocmai asta e motivul principal al disputelor si contrelor pe aici, folosirea mai mult a logicii si mai putin a creativitatii. Multe reparatii sau reglaje ale motoarelor sunt contra-intuitive si se bazeaza pe concluzii experimentale, empirice.

 

Nu o sa intru in detalii dar echilibrarea dinamica a arborilor motoarelor 4L presupune folosirea unor greutati de simulare ("bob-weight"), care se determina prin cantarirea ansamblului piston/biela si introducerea datelor intr-o formula. Compromisul "ideal" este echilibrarea 50%, in acest caz vibratiile axiale si radiale fiind oarecum egale la ture mici si mari. Asta doar teoretic deoarece problema se complica la aparitia rezonantelor, cand frecventa fundamentala a vibratiilor se suprapune pe cea a armonicilor. Daca amplitudinea este in faza, vibratiile totale se amplifica iar daca sunt in antifaza se reduc prin atenuarea reciproca. Datorita acestui fenomen, functie de destinatia motoarelor se practica o asa-numita dezechilibrare voluntara, valorile de peste 50% favorizand aparitia rezonantei in antifaza la turatii mari iar cele de sub 50% la turatii medii-mici. Cat si unde exact nu se poate determina prin calcule ci numai empiric, prin experimentare, fiecare motor in sine avand un anumit comportament specific. Si aici ca si in cazul altor procedee de tuning, pe langa stiinta este nevoie si de un pic de arta.

 

Fiecare tip de motor se echilibreaza dupa un algoritm specific, spre exemplu in cazul motoarelor 2V se practica echilibrarea de baza cu 100%...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...