zaelu Postat Ianuarie 11, 2012 Share Postat Ianuarie 11, 2012 bai ma lesi... incognitoule ce esti Stai dreq pe subiect daca poti nu il schimba cind nu iti mai convine cu vrejelute siropoase. Fantezia pentru eroi adulati de multime "sfinti" sau nu este sinistra. Multimea intotdeauna joaca rolul de "figuranti oligofreni"... dar eroul... moamaaa... lauri si bere gratis. ah pardon... gradul de sfintenie... pfff... Cine ar indrazni sa comenteze ceva? doamne fereste... pai se poate... sint copii in preajma... ete ca Monty Python nu da doi bani pe innuendo-urile tale... si nici eu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
SRJN Postat Ianuarie 11, 2012 Share Postat Ianuarie 11, 2012 Maria Tereza este o sfanta pentru ca a fost pe placul bisericii catolice. There,fixed for you. Esti pe bune? Tu chiar existi? Tu stii cum "ingrijea " bolnavii? Deci tereza poate sta linistita in iad langa stalin si hitler. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Louis Cyphre Postat Ianuarie 11, 2012 Share Postat Ianuarie 11, 2012 Endere, Maica Ateresa chiar este un reper pentru tine? Hai, mai, ce naiba... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ender28 Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 (editat) Eu chiar nu sunt crestin bre. Mi-ar fi placut sa fiu. Cum ar veni nu cred in originea divina a lui Cristos cum nu cred in originea divina a lui Mahomed . Cred in sfinti in sensul prozaic , adicalea oameni mai buni decat restul si care merita sa fie cinstiti de istorie si am neste rezerve apropos de profeti pe care le-am mai scris pe aici dar n-am insistat pe ele tocmai pentru ca nu am niciun argument. Sunt agnostic in sensul antic nu in cel modern in care sustii ca nu poti dovedi existenta unui Dumnezeu, Zaele ce ingognitou ma , ca ma ai si in lista de fesisbuc , acu doara nu vrei sa schimbam replici acide pe statusuri , poze si melodeli rock. )) Uite , ca sa aveti referinta , dupa capul meu si Sean Penn este un sfant modern. Nu numai pentru ca e un actor cu adevarat fantastic si pentru ca cinematografia a refuzat sa-i dea un Oscar timp de 20 de ani , cat pentru munca pe care o face cu fundatia lui JP/HRO in Haiti la saracii aia loviti de cutremur acu nici 2 ani. ( http://jphro.org/ ). Eu i-am sunat acu 3 luni cand aveau nevoie de un tehnician IT numa ca mi-au zis ca-s supracalificat desi nu le-am cerut niciun ban sa-i ajut. Plm , dupa mine , sa crezi in sfinti e sa crezi ca poti sa fii un om mai bun. De aici pana la Hitler si ce dracu ati scris voi mai sus e cale lunga. E prea trivial ? Pai hai sa incercam cu o sfanta mai putin moderna si mai putin cunoscuta careia i-a fost refuzat premiul Nobel in favoarea lui Obama , Inrena Sendler. : http://en.wikipedia....i/Irena_Sendler Merita sa-l primeasca numa pentru scrisoarea pe care a trimis-o parlamentului Poloniei : "Every child saved with my help is the justification of my existence on this Earth, and not a title to glory." Tu ce-ai facut Zaele ca sa justifici sa te pisi cu jet semidoct pe oameni mai buni ca tine ? Pe bune acu , in afara realizarii tale ca nu exista divinitate si ca lumea e praf si scrum , ce ai facut ? Lu sobolanu nu-i mai raspund ca ma calca pe nervi in nestire si-mi vine sa-l injur in fiecare post dar imi aduc aminte ca nebunu pescuieste rechini ceea ce e mare lucru pentru capu meu , asa ca-l simpatizez desi cu mare regret. In ziua in care uploadeaza pe youtubr un filmulet cu un peste sabie il declar si pe el sfant si-l canonizez in panteonul personal. Editat Ianuarie 12, 2012 de Ender28 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Doctor X Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 nu cred in originea divina a lui Mahomed Ar fi si culmea sa crezi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
zaelu Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 du-te ma nene si bea un pahar cu apa rece... am inteles ca iti plac copiii... da' lasa-ne cu moralismele astea cu agenda. mai ramine sa ii iei apararea lu Becali folosindu-te de copii si apoi sa insinuezi ca oricine te contrazice are ceva cu copii sau alte vrajeli. Te-as intreba ce mare rahat crezi ca ai facut tu pe lume de tre sa fii luat in serios cind pupi in fund sfinti de astia mincinosi... dar... mai bine te adaug la ignore list ca nu am de ce sa ma agit. Nu tre sa imi dai mie socoteala cum nu tre sa iti dau eu tie. multa sanatate Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator rados Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 Ce a indraznit maica Tereza a luat amaritii, orfanii si bolnavii de pe strazi si ia dus in lacasuri sa aiba grija de ei ,a luat bani de la bogati si a dat de mincare flaminzilor .Asta da crima,inchizitie curata.Este o curata obraznicie ce a facut ea . "Sunt albaneză după sânge, indiancă după cetățenie. În ce priveÂşte credința mea, sunt o soră catolică. După vocație, aparțin lumii. Dar în ce priveÂşte inima mea, aparțin cu totul Inimii lui Isus".Măruntă de statură, dar cu o credință tare ca o stâncă, Maicii Tereza de Calcutta i-a fost încredințatămisiunea de a proclama iubirea lui Isus față de omenire, mai ales față de cei mai săraci dintre săraci."Dumnezeu încă iubeÂşte lumea Âşi mă trimite pe mine Âşi pe tine ca să fim iubirea Âşi milostivirea lui fațăde cei săraci". Era un suflet plin de lumina lui Cristos, înflăcărată de iubirea față de El Âşi cu o singurădorință fierbinte: "să sature setea Lui de iubire Âşi de suflete".Această mesageră luminoasă a iubirii lui Dumnezeu s-a născut la 26 august 1910 la Skopje, oraÂş aflatla răscrucea istoriei din Balcani. Cea mai mică dintre cei cinci copii ai lui Nikola Âşi Drane Bojaxhiu, afost botezată Gonxha Agnes, Âşi a primit Prima ÎmpărtăÂşanie la vârsta de cinci ani Âşi jumătate, iar Mirul în noiembrie 1916. Iubirea față de suflete a pătruns în inima ei din ziua Primei ÎmpărtăÂşanii. MoarteaneaÂşteptată a tatălui, care a avut loc atunci când Agnes avea circa opt ani, a lăsat familia în dificultățifinanciare. Drane i-a crescut pe copii cu autoritate Âşi iubire, influențând considerabil caracterul Âşivocația fiicei. Formarea religioasă a lui Gonxha a fost consolidată ulterior de activa parohie iezuităPreasfânta Inimă, în care era mult implicată.La vârsta de optsprezece ani, îndemnată de dorința de a deveni misionară, Gonxha a lăsat casanatală, în septembrie 1928, pentru a intra în Institutul Sfintei Fecioare Maria, cunoscut cu numele"Surorile de Loreto", din Irlanda. Aici a primit numele sora Maria Tereza, asemenea Sfintei Tereza deLisieux. În decembrie a plecat spre India, sosind la Calcutta la 6 ianuarie 1929. După profesiuneavoturilor temporare din mai 1931, sora Tereza este trimisă în comunitatea Surorilor de Loreto dinEntally, unde a predat în Âşcoala de fete St. Mary. La 24 mai 1937, sora Tereza a făcut profesiuneavoturilor perpetue, devenind, aÂşa cum ea însăÂşi a spus, "mireasa lui Isus" pentru "toată veÂşnicia". Dinacea zi i s-a spus mereu Maica Tereza. A continuat să predea la St. Mary Âşi în 1944 a devenitdirectoarea Âşcolii. Persoană de o rugăciune profundă Âşi de o iubire intensă față de surorile Âşi eleveleei, Maica Tereza a petrecut foarte fericită douăzeci de ani din viață la "Loreto". Cunoscută pentrucaritatea, generozitatea Âşi curajul ei, pentru înclinația spre munca grea Âşi pentru darul natural alorganizării, Âşi-a trăit consacrarea lui Isus, printre surori, cu fidelitate Âşi bucurie.La 10 septembrie 1946, în timpul călătoriei cu trenul de la Calcutta la Darjeeling pentru o reculegereanuală, Maica Tereza a primit "inspirația", "vocația în vocație". În acea zi, setea lui Isus după iubire Âşidupă suflete s-a impus inimii ei - în ce mod, nu a povestit niciodată -, Âşi dorința arzătoare de a săturasetea Lui a devenit punctul principal al vieții ei. În timpul săptămânilor Âşi a lunilor care au urmat, prinlocuțiuni Âşi viziuni interioare, Isus i-a revelat dorința Inimii sale după "victimele de iubire" care ar fi"răspândit iubirea lui asupra sufletelor". "Vino, fii lumina mea", a rugat-o. "Nu pot să merg singur". I-arevelat suferința lui văzând lipsa de grijă față de cei săraci, durerea sa că nu este cunoscut de ei Âşidorința sa arzătoare după iubirea lor. Isus i-a cerut Maicii Tereza să fondeze o comunitate religioasă,Misionarele Carității, dedicate slujirii celor mai săraci dintre săraci. Au trecut circa doi de discernământÂşi de verificări înainte ca Maica Tereza să obțină permisiunea de a începe noua sa misiune. La 17august 1948, a îmbrăcat pentru prima oară sari-ul alb cu margini albastre Âşi a ieÂşit pe poarta iubitei eimănăstiri de "Loreto" pentru a intra în lumea săracilor.După un curs scurt cu Surorile Medicale Misionare de la Patna, Maica Tereza s-a întors la Calcutta Âşia găsit găzduire temporară la Micile Surori ale Săracilor. La 21 decembrie a mers pentru prima oară înperiferie: a vizitat familiile, a spălat rănile unor copii, s-a îngrijit de un bărbat în vârstă care zăceabolnav pe stradă Âşi de o femeie care murea de foame Âşi de tuberculoză. Începea fiecare zi cu IsusEuharistic Âşi ieÂşea pe stradă cu rozariul în mână, pentru a-l căuta Âşi a-l sluji pe El în cei care sunt"nedoriți, neiubiți, neîngrijiți". Câteva luni mai târziu i s-au alăturat, una după alta, câteva dintre fosteleei eleve. . La 7 octombrie 1950 noua Congregație a Misionarelor Carității era recunoscută oficial în Arhidiecezade Calcutta. La începutul anului 1960, Maica Tereza începea să trimită surori de-ale ei în alte părți aleIndiei. Dreptul Pontifical acordat Congregației de către Papa Paul al VI-lea în februarie 1965 a încurajat-o să deschidă o casă de misiune în Venezuela. După aceasta au urmat imediat alte fundațiila Roma Âşi în Tanzania Âşi, ulterior, pe toate continentele. Începând din 1980 Âşi până în 1990, MaicaTereza a deschis case de misiune în aproape toate țările comuniste, inclusiv în fosta UniuneSovietică, Albania Âşi Cuba.Pentru a răspunde mai bine nevoilor săracilor, atât fizice cât Âşi spirituale, Maica Tereza a fondat în1963 congregația Frații Misionari ai Carității; în 1976 ramura contemplativă de surori, în 1979 Frațiicontemplativi, Âşi în 1984 Părinții Misionari ai Carității. Cu toate acestea, inspirația ei nu s-a limitat doar la vocațiile religioase. A format Colaboratorii Maicii Tereza Âşi Colaboratorii Bolnavi Âşi Suferinzi,persoane de diferite confesiuni Âşi de diferite naționalități cu care a împărtăÂşit spiritul ei de rugăciune,simplitate, sacrificiul Âşi apostolatul ei prin umile fapte de iubire. Acest spirit ulterior a dus la fondareaMisionarilor Carității Laici. Ca răspuns la cererea multor preoți, în 1991 Maica Tereza a dat viațăMiÂşcării Corpus Christi pentru Preoți, ca o "cale mică de sfințenie" pentru cei care doreau să împărtăÂşească spiritul Âşi carisma ei. În aceÂşti ani de rapidă expansiune a misiunii sale, lumea a început să îÂşi îndrepte atenția spre MaicaTereza Âşi spre opera pe care o începuse. Numeroase distincții, începând de la Premiul indianPadmashri din 1962 Âşi importantul Premiu Nobel pentru Pace din 1979, au adus cinste operei ei, întimp ce mass-media au început să urmărească activitățile ei cu tot mai mult interes. A primit totul, atâtdistincțiile cât Âşi atențiile, "spre slava lui Dumnezeu Âşi în numele săracilor". Întreaga viață Âşi operă a Maicii Tereza oferă mărturia bucuriei de a iubi, a măreției Âşi demnității fiecăreipersoane umane, a valorii lucrurilor mărunte făcute cu fidelitate Âşi iubire, Âşi a incomparabilei prieteniicu Dumnezeu. Dar a existat un alt aspect eroic al acestei mari femei despre care s-a aflat abia dupămoartea ei. Ascunsă de ochii tuturor, ascunsă până Âşi de cei care i-au fost foarte aproape, viața eiinterioară a fost marcată de experiența unei profunde, dureroase Âşi permanente senzații că esteseparată de Dumnezeu, ba chiar respinsă de El, împreună cu o dorință tot mai mare după El. A numit încercarea ei interioară "obscuritate". "Dureroasa noapte" a sufletului ei, care a început în jurulperioadei în care Âşi-a început apostolatul cu săracii Âşi a durat întreaga viață, a condus-o pe MaicaTereza la o unire Âşi mai profundă cu Dumnezeu. Prin obscuritate a participat în mod mistic la setea luiIsus, la dorința lui, dureroasă Âşi arzătoare, de iubire, Âşi a împărtăÂşit dezolarea interioară a săracilor. În timpul ultimilor ani de viață, în ciuda problemelor tot mai mari de sănătate, Maica Tereza a continuatsă conducă Congregația ei Âşi să răspundă nevoilor săracilor Âşi ale Bisericii. În 1997, surorile MaiciiTereza erau circa 4.000, prezente în 610 case de misiune răspândite în 123 de țări din lume. În martie1997 a binecuvântat-o pe noua Superioară Generală a Misionarelor Carității, Âşi a făcut încă o călătorie în străinătate. După ce l-a întâlnit pe Papa Ioan Paul al II-lea pentru ultima dată, s-a întors la CalcuttaÂşi a petrecut ultimele săptămâni de viață primind vizitatori Âşi instruindu-le pe surorile ei. La 5septembrie 1997, viața pământească a Maicii Tereza a ajuns la capăt. Au fost organizate funeralii destat de către guvernul indian, iar trupul i-a fost înmormântat în Casa Mamă a Misionarelor Carității.Mormântul ei a devenit repede loc de pelerinaj Âşi de rugăciune pentru oameni de orice credință, săraciÂşi bogați, fără nici o distincție. Maica Tereza ne lasă testamentul unei credințe de nezdruncinat, al uneisperanțe de neînfrânt Âşi al unei extraordinare carități. Răspunsul ei la cererea lui Isus: "Vino, fii luminamea" a făcut-o Misionară a Carității, "Maică a săracilor", simbolul compasiunii față de oameni Âşimărturie vie a iubirii însetate a lui Dumnezeu.După mai puțin de doi ani de la moartea ei, datorită răspânditei faime de sfințenie Âşi a harurilor obținute prin mijlocirea ei, Papa Ioan Paul al II-lea a permis deschiderea cauzei de canonizare. La 20decembrie 2002 a aprobat decretele asupra virtuților eroice Âşi a miracolelor sale" sursa catolica "n anul 1946 Agneza Bojaxhiu era o soră misionară în vârstă de 36 de ani de origine albaneză. Petrecuse deja aproape 18 ani în India, dedicându-se învățământului. Mai mult, de 10 ani avea funcția de directoare a unei Âşcoli catolice pentru fetele burgheze. Sora Tereza cunoÂştea desigur, ca Âşi toți ceilalți, ororile cartierelor aglomerate Âşi folosea timpul liber de la Âşcoală încercând să îmbunătățească aceste situații. Nu-Âşi închipuia că trebuia să-Âşi schimbe complet viața, dar Dumnezeu se foloseÂşte de tot ce se întâmplă. Într-o zi - a povestit maica Tereza – eram în afara mănăstirii, în apropierea Spitalului Campbell, când ochii mei s-au oprit asupra unei doamne sărace care suferea de foame lângă acel loc de îngrijire. Am luat-o în brațe Âşi am încercat s-o duc în acel spital. Nu m-au ascultat, pentru că era vorba de o femeie săracă. A murit în mijlocul străzii. Vocația sa – vocea care cheamă – era aproape întrupată pentru ea în două voci convergente care o conduceau Âşi acum. A fost mai întâi vocea mamei – copiii o numeau mama sufletului meu, într-atât era de spirituală Âşi tot atât se îngrijea ca aceÂştia să-L iubească pe Dumnezeu mai presus de orice lucru – încât le spunea: când accepți o îndatorire, du-o la capăt cu bucurie, altfel nu o accepta! Apoi era vocea unui înțelept părinte spiritual care îi dăduse un optim criteriu vocațional. De unde Âştiu dacă Dumnezeu mă cheamă Âşi pentru ce mă cheamă? o întrebase pe Agneza; Âşi tot el i-a răspuns: O vei Âşti din fericirea ta interioară. Dacă te face fericită gândul că Dumnezeu te cheamă să-L slujeÂşti pe El Âşi pe aproapele tău, aceasta va fi proba vocației tale. Bucuria profundă a inimii este ca o busolă care indică drumul vieții. Trebuie să-l urmăm chiar Âşi atunci când această busolă ne conduce pe o cale însămânțată cu dificultăți. La 18 ani era deci hotărâtă să intre într-o congregație misionară, iar mama – când Agneza i-a dat vestea – a tăcut Âşi s-a rugat o zi întreagă, apoi i-a zis: Bine, fiica mea, mergi oricum; dar încearcă să te dăruieÂşti total lui Isus. Pune-ți mâna într-a sa Âşi nu o abandona niciodată în drumul tău. Mulțumită de aceste criterii minunate Âşi înțelepte, Agneza – căreia i se spunea Gonxha (Boboc), atât era de dolofană Âşi de proaspătă – a plecat. ÂŞi acum, după 18 ani petrecuți în India, era mulțumită desigur. Dar era fericită? De ceva timp nu pe deplin. ÂŞi nu doar din cauza acelui râu de suferință de care se simțea înconjurată Âşi provocată, dar Âşi a unei voci care venea de departe. I-a scris într-o zi mamei (pe care nu a mai revăzut-o niciodată): ÂŞcoala noastră e foarte frumoasă. Sunt învățătoare, îmi place munca mea Âşi toți mă iubesc. Dar mama i-a răspuns: Fiica mea dragă, nu uita că, dacă ai plecat într-o țară atât de îndepărtată, ai făcut-o pentru săraci! ÂŞi continua dându-i exemplul unei fete pe care o cunoÂşteau: Îți aminteÂşti de Filja? E plină toată de răni, dar cel mai mult suferă fiindcă este singură pe lume. Noi facem tot ce putem să o ajutăm, dar este adevărat: răul nu sunt rănile, ci să fii uitat de cei dragi. Unul dintre aspectele cele mai tandre în planurile lui Dumnezeu este adesea ascuns în secrete ca acesta: anumite vocații extraordinare, anumite personalități fascinante prin măreția lor, anumite fapte impresionante, anumiți sfinți care radiază în Biserică, sunt susținute uneori Âşi provocate de creaturi umile – un prieten, o bunică, un tată, cel mai adesea mama, ca Âşi în acest caz – în sfârÂşit cineva care, din umbră, aproape că ridică tot edificiul. Dar erau vocile umane ale evenimentelor, presante desigur, dar insuficiente pentru a fonda un destin, până când Dumnezeu însuÂşi a decis să Âşi le asume în interiorul vocii sale. S-a întâmplat tocmai în 1946. Sora Tereza era plecată la munte pentru o săptămână de reculegere – muntele îi făcea bine fiindcă avea plămânii slabi – Âşi Vocea s-a făcut auzită. A povestit mai apoi: în timp ce mă rugam în profunzimea inimii, în liniÂşte, am perceput distinct o chemare în chemare. ÂŞi era un mesaj foarte clar: trebuia să părăsesc mănăstirea Âşi să mă dedic slujirii săracilor, trăind în mijlocul lor. Era o poruncă. Am simțit intens că Isus voia ca eu să-L slujesc în cei săraci, în cei abandonați, în locuitorii cartierelor părăsite, în cei marginalizați, în cei care nu au niciun refugiu. Isus mă invita să-L urmez, să-L slujesc într-o sărăcie reală, să îmbrățiÂşez un mod de viață care să mă facă asemenea cu cei nevoiaÂşi: pentru că acolo trăieÂşte El, acolo este El prezent. Să-mi las congregația a fost pentru mine un mare sacrificiu: cel mai mare pe care l-am făcut vreodată; a fost chiar mai greu decât fusese cel de a-mi lăsa familia Âşi țara. A fost nevoie de câțiva ani până să reuÂşească să-i convingă mai întâi pe confesorul ei, apoi pe episcop, apoi pe superioara congregației Âşi pe celelalte surori: ani de răbdare infinită priviți nu cu resemnare plictisitoare, ci ca pe o muncă interioară pentru a se adapta noutății care îi era dăruită fără să aibă vreun merit. Au lăsat-o să plece, dar ea n-a vrut să ia nimic cu sine. A vrut doar să-i fie binecuvântat sari-ul alb (care în India este culoarea săracilor) tivit cu albastru (în amintirea Sfintei Fecioare Maria), a luat un mic crucifix Âşi o coroană de rozariu: lucrurile pe care le-a avut cu sine din acea zi. ÂŞi a plecat. A dat imediat de pomană Âşi puținii bani pe care îi dăruiseră. A început să rătăcească pe străzi pentru a-i cunoaÂşte pe acei noi fii pe care cerul îi încredințase, până când a căzut leÂşinată. Se ruga: Dumnezeu meu … nu vreau să mă întorc. Comunitatea mea sunt săracii. Siguranța lor e a mea. Sănătatea lor e sănătatea mea. AcoperiÂşul meu e acela al săracilor. Nu al săracilor simpli, ci al acelora care sunt cei mai săraci dintre săraci, al acelora de care instinctul ne îndeamnă să nu ne apropiem de teamă să nu ne contagiem, să nu ne murdărim… Al acelora care nu merg la biserică pentru că nu au ce să pună pe ei, al acelora care nu mănâncă pentru că Âşi-au pierdut puterea, al acelora care cad pe stradă pentru că sunt gata să moară, în timp ce cei vii petrec pe lângă ei ignorându-i. Al acelora care nu mai sunt în stare să plângă pentru că nu mai au lacrimi. Dar episcopul, din prudență, a vrut ca ea să petreacă primele luni într-un spital îndepărtat pentru a învăța cel puțin noțiunile sanitare fundamentale. Întoarsă în sfârÂşit, Âşi-a început lucrarea mergând într-unul din cartierele cele mai sărace, unde a deschis o mică Âşcoală: lipsită de bănci, scaune, cretă, creioane, caiete. Încerca să le explice copiilor cele mai elementare reguli de igienă Âşi să-i învețe să scrie Âşi să citească. În loc de cretă foloseau un baston, iar de tablă, praful de pe jos. AÂşa a continuat până au venit primele donații cu care a închiriat două camere sărace: una pentru Âşcoală, cealaltă pentru dispensar. Pentru a-i hrăni pe micuții ei, mergea în fiecare seară să ceară resturile de la bucătăria parohiei. Îi ruga pe servitori să nu arunce nimic: ceea ce lor le era nefolositor ei îi era util. Între timp, fostele eleve veneau adesea să o viziteze pe directoarea lor. Erau uluite s-o vadă îmbrăcată ca o indiancă Âşi trăind în mizerie. Începuse la sfârÂşitul anului 1948, iar la începutul anului următor avea deja 56 de copii Âşi trei învățători. Dar nu se îndrepta din nou spre învățământ. Adevărul este că Tereza nu avea un plan Âşi nici nu voia să aibă. Un plan însemna să decizi dinainte care sunt săracii care au nevoie de tine. ÂŞi aceasta contrasta total cu decizia sa de a se dedica celor mai săraci dintre săraci, acelora pe care i-ar fi întâlnit rând pe rând. Încet, încet acest criteriu va deveni o spiritualitate. A început deci cu copiii străzii. Pe aceÂştia i-a întâlnit primii, sau mai degrabă, ei erau cei care veneau la ea, alergând, înainte de programul Âşcolar. ÂŞi într-o zi, cu aceeaÂşi simplitate, scrise în jurnalul ei: Am întâlnit o leproasă. Ce spectacol groaznic! Familia ei a alungat-o. În altă zi a întâlnit o bătrână musulmană care cerea să fie îngrijită medical. Aceasta zicea apoi că era prima dată când nu se simțea rău. E Allah cel care te-a trimis la mine, sfârÂşi ea prin a spune. Cum să te miri dacă după câteva luni bătrânica s-a reîntors să-i spună acelei sore ciudate în sari alb: Trebuie să-mi faci o promisiune. Când vei auzi că sunt pe moarte, te rog să vii. Vreau să mor cu Dumnezeu. Cu câteva Âşcoli micuțe, dispensare Âşi cabinete medicale a început Maica Tereza, dar nu era singură. Avea deja mulți colaboratori, dar nu existau persoane consacrate pe viață la acea „fabrică” de caritate. Se gândeÂşte la Maria care la nunta din Cana îi spune lui Isus: Nu mai au vin Âşi cu aceeaÂşi atitudine de implorare, ea îi spune Mariei: Vezi că nu am fiice!, convinsă fiind că Sfânta Fecioară o va asculta mai devreme sau mai târziu. ÂŞi fiicele soseau cu zecile, începând din rândurile fostelor sale eleve. Unicul ideal care le afirmă încă de la început este acela de a potoli setea infinită de inimi pe care Cristos a arătat-o pe Cruce. Ca să nu fie uitat niciodată, în capelă era o cruce pe care erau gravate cuvintele lui Isus Crucificat: Mi-e sete. AceeaÂşi cruce gravată va fi aÂşezată mai apoi în toate bisericuțele congregației, în orice parte a lumii. ÂŞi spiritualitatea fiecărui moment trebuia să fie pentru ei un stimul continuu. Adesea aceÂştia auzeau acest sfat din gura Maicii: Când beți apă, amintiți-vă de datoria voastră de a potoli setea lui Isus! Prima casă adevărată i-a fost vândută, la un preț simbolic, de un magistrat musulman. Banii nu sunt totul, spuse emoționat în fața entuziasmului cu care Maica Tereza îi arăta proiectele sale. Dar în mintea ei casele trebuiau să servească doar pentru momentele necesare de viață comunitară sau pentru a primi săracii cu necesități deosebite: copiii, cei handicapați, leproÂşii, bolnavii incurabili, muribunzii. Acestora li se dedicau doar unele surori. Altele însă trebuiau să petreacă ore de lucru pe stradă, două câte două, căutând săracii acolo unde aceÂştia trăiesc de obicei, se refugiază sau se ascund. ÂŞi adesea întâlneau pe stradă muribunzi de care nimeni nu voia să se îngrijească. Maica Tereza căuta un loc ca să-i primească. I-au dat o magazie nefolosită – odată era în folosința pelerinilor – aproape de templul Zeiței Kali. ÂŞi îÂşi începu opera, însă imediat va întâmpina dificultăți din partea preoților templului Âşi a cerÂşetorilor din zonă. Spuneau că acea soră profită de cei muribunzi pentru a-i boteza Âşi a-i înscrie la religia sa. Când inspectorii au ajuns în acel edificiu căruia Maica Tereza îi pusese dulcele nume Casa inimii Imaculate, nu au avut curajul să o deranjeze: Tereza era ocupată să îngrijească rănile ulceroase ale unui muribund, răni care emanau un miros insuportabil. La sfârÂşit o auziră Âşoptindu-i muribundului: Acum recită o rugăciune a religiei tale, eu mă rog în felul meu. AÂşa ne rugăm împreună Âşi facem un lucru frumos pentru Dumnezeu. Celor care se plângeau Âşi cereau ca acea femeie să fie alungată, inspectorul le răspundea: Da, o voi alunga, însă doar după ce mamele Âşi surorile voastre vor veni aici să vadă ce face această femeie. Este o sfântă. Cum putea să respecte diversele credințe ale muribunzilor Âşi ale săracilor Âşi în acelaÂşi timp să-i fie consacrată pe deplin lui Cristos Âşi să simtă că arde de dorința de a le anunța tuturor Adevărul Său unic? Adesea, pe parcursul vieții sale, Maica Tereza a trebuit să se supună unei acuzații duble: necreÂştinii spuneau că operele ei de caritate aveau ca scop un prozelitism incorect care profita de sărăcie; Âşi anumiți creÂştini spuneau că ea uita datoria de a anunța explicit nevoia de a adera la Cristos Âşi la Biserica sa, oferind Botezul. Maica Tereza Âşi-a apărat întotdeauna cu hotărâre dreptul de a da botezul oricărui om care îl cerea, dar, din punctul de vedere al misiunii sale – care era aceea de a-i primi pe suferinzi, fără vreo diferență de rasă sau de credință religioasă – a rezolvat problema cu elan Âşi la izvor: nouă ne este suficient să-i îndemnăm pe toți, creÂştini sau necreÂştini, să facă fapte de iubire față de Dumnezeu. În casele muribunzilor, pe care Maica Tereza a început imediat să le fondeze, scopul era să le fie dăruită toată duioÂşia de care aveau nevoie, pentru ca muribunzii să descopere, cel puțin înainte de a părăsi această lume, ultima Âşi cea mai adevărată demnitate: aceea de a se simți iubiți. La începutul anului 1990, Maica Tereza făcea acest bilanț: am salvat de pe stradă 54.000 de persoane Âşi aproape jumătate au murit de o moarte frumoasă. Iar ziaristului – în timpuri ca acestea în care se vorbeÂşte despre eutanasie – care o întreba: ce înseamnă o moarte frumoasă?, ea i-a răspuns: înseamnă: să mergi acasă! ÂŞi continua povestind: într-o zi am ajutat un bărbat care zăcea răsturnat într-un canal de scurgere. Avea corpul acoperit de răni. L-am dus în casa noastră unde l-am spălat Âşi l-am îngrijit. Nu s-a plâns niciodată Âşi nu a arătat nicio teamă. Tot ceea ce mi-a spus a fost: Am trăit ca un animal pe stradă, dar voi muri ca un înger! Apoi mi-a zâmbit, iar trei ore mai târziu a murit. Dar unde este secretul care permite să dai o adevărată îmbrățiÂşare de dulce caritate fiecărui marginalizat? Dacă ne uităm la învățătura dată de Maica Tereza fiicelor sale, putem descoperi uÂşor că e vorba de un mister care se referă la Euharistie. Într-o zi a trimis niÂşte surori noi să slujească în casa muribunzilor; asistase cu ele la celebrarea Sfintei Liturghii, apoi le-a explicat: ați văzut cu câtă dragoste Âşi delicatețe se comporta preotul cu trupul lui Cristos în timpul Liturghiei? Încercați să faceți la fel în casa în care veți merge: acolo este Cristos care suferă. Una dintre ele s-a întors seara emoționată Âşi a spus: Maică, trei ore am atins Trupul lui Cristos! Curățase timp de trei ore un corp acoperit de viermi, găsit pe stradă. De aceea în programul zilnic al Misionarelor Carității este un timp dedicat adorației euharistice: nu este un timp de sustragere de la datoria carității, ci un timp pentru a se obiÂşnui cu speciile simple Âşi umile în care Cristos se ascunde: acelea a pâinii euharistice care ne hrăneÂşte Âşi acelea ale corpurilor săracilor Âşi suferinzilor. Mai presus de toate noi suntem călugărițe - repeta mereu Maica Tereza fiicelor sale – nu asistente sociale, nu învățătoare, nu infirmiere sau doctorițe. Noi Îl slujim pe Isus în săraci. Tot ceea ce facem – rugăciune, muncă, sacrificii – le facem pentru Isus. Viețile noastre nu au niciun sens, nicio motivație în afara Lui, care ne iubeÂşte până în profunzime. Isus singur este explicația vieții noastre. Grija față de muribunzi nu are alt scop decât acela de a adora misterul prezenței lui Cristos în oamenii care acum nu mai au nevoie decât de a se naÂşte în Dumnezeu. Asemănătoare cu aceasta este grija pe care Maica Tereza a avut-o întotdeauna pentru copiii amenințați înainte de naÂştere. A vorbit despre aceasta mereu, fără nicio teamă de agresivitatea presei Âşi a celor puternici din această lume. Pe 10 decembrie 1979, când i-a fost conferit premiul Nobel pentru pace, a spus că nu este demnă să-l primească Âşi că l-a acceptat doar în numele săracilor. A cerut de asemenea să nu se facă tradiționalul banchet, dar să-i dea ei acei bani. I-a folosit la Calcutta pentru a oferi cina de Crăciun la 2.000 de săraci. În timpul marii ceremonii, cea mai mare parte a discursului său s-a referit la unica sărăcie de care nu era vorba în motivațiile premiului: a vorbit insistent despre copiii avortați. A început să povestească Vizita Mariei la Elisabeta, explicând: Acel Copil încă nenăscut era primul Vestitor al păcii Âşi a mers până la a afirma: Avortul este astăzi cel mai mare rău Âşi cel mai mare inamic al păcii… Milioane de copii mor din voința mamei. Asta distruge pacea astăzi. Pentru că, dacă o mamă îÂşi poate ucide propriul copil, ce ne poate împiedica să ne ucidem unii pe alții? Nimic. Dar cu la fel de mult realism le-a spus chiar Âşi acelor domni iluÂştri, asemenea unei bătrâne învățătoare care le vorbeÂşte copiilor săi: Doresc să încercați să găsiți săracii în casele voastre Âşi să începeți acolo să dăruiți iubire. Fiți vestea bună pentru soțul/soția voastră. Interesați-vă de vecinii voÂştri. ÂŞtiți cine sunt vecinii noÂştri? ÂŞi le-a povestit academicienilor din Suedia vizita la casa muribunzilor a 14 profesori de la diferite universități americane. La sfârÂşit unul a întrebat-o: Maică, spuneți-ne ceva de care să ne putem aminti Âşi ea le-a răspuns: Zâmbiți mereu familiei voastre, dăruiți-vă reciproc timpul vostru în familie. Zâmbiți-vă. ÂŞi unul dintre acei profesori a întrebat-o atunci cu o uÂşoară ironie: Dar dumneavoastră, maică, sunteți căsătorită?! Da, – i-a răspuns imediat maica Tereza – iar uneori îmi este greu să-I zâmbesc lui Isus, pentru că e plin de pretenții. După muribunzi Âşi copii nenăscuți, în grija Maici Tereza vin leproÂşii. Primul spital-refugiu pentru ei a reuÂşit să-l construiască cu ocazia vizitei Papei Paul al VI-lea în India în anul 1965. S-a întâmplat atunci un eveniment de o mare valoare simbolică: chiar Âşi Maica Tereza se ducea cu bucurie să asiste la Liturghia Papei de la Bombay dar nu va ajunge. În lunga călătorie s-a oprit să ajute un cuplu de muribunzi abandonați pe marginea străzii, care mureau îmbrățiÂşați. ÂŞi a fost normal pentru ea să le ofere lor întâietate. Papa a fost cel care a dorit să viziteze la Calcutta casa muribunzilor. A sosit cu o Lincol albă, care i-a fost dăruită de către poporul american pentru acea călătorie Âşi acolo a fost impresionat până la lacrimi. La sfârÂşitul vizitei i-a dăruit Maicii Tereza maÂşina aceea prestigioasă, iar ea a pus-o imediat ca premiu foarte dorit al unei loterii. Cu banii câÂştigați a plătit construirea unei leprozerii. Pe 13 februarie 1986 chiar Âşi Papa Ioan Paul al II.lea s-a dus la Calcutta, pentru a vizita prima casă a Maicii Tereza. ÂŞi toți îÂşi amintesc imagini ale micii surori care îl conduce pe Papă la întâlnirea cu muribunzii, ținându-l de mână. Papa se lasă condus, dar se poate spune că se conduc reciproc. Împreună par imaginea unicii Bisericii: aceea făcută toată din caritate Âşi aceea făcută toată din credință: credința Pontifului care este caritate, caritatea Maicii Tereza care este credință. Împreună aceÂştia sunt pentru lume icoana speranței. A fost cea mai frumoasă zi din viața mea, a spus Maica Tereza după acea vizită. Dar nu s-a mulțumit până când nu a reuÂşit să deschidă o casă pentru săraci chiar unde locuia papa. Erau deja trei case la Roma, dar nu în Vatican. A cerut-o deci Papei Ioan Paul al II-lea în timpul unei audiențe. Pontiful a consimțit. Până la audiența următoare nu se făcuse nimic Âşi Maica Tereza a insistat din nou. La a treia audiență, Papa le-a spus colaboratorilor săi: cum o să mă vadă o să-mi ceară veÂşti despre casă. ÂŞi când Maica a ajuns, papa a binecuvântat-o Âşi imediat, înainte ca ea să deschidă gura, i-a pus în mână cheile unei case aproape de sala Nervi. Va fi numită Casa Darul Mariei, iar maica era fericită pentru că spunea că săracii vor putea intra în Vatican fără să ceară permisiune. În aproape cincizeci de ani de când Maica Tereza Âşi-a început opera s-au înmulțit operele, casele, nevoile. ÂŞi cei mai săraci dintre cei săraci îngrijiți de ea au fost rând pe rând: copiii abandonați, muribunzii, leproÂşii, tinerele mame refuzate de familie, prostituatele, prizonierii, vagabonzii, alcoolicii, persoanele cu handicap grav, bolnavii mintali, victimele diferitelor războaie care izbucneau în lume, drogații, bolnavii de SIDA… De fapt, toți cei suferinzi fără adăpost din cele cinci continente au fost primiți în casele sale Âşi ascultați de surorile sale. Criticile nu au lipsit niciodată. De la cele de la început, când o acuzau chiar de răsfățarea săracilor la care răspundea: este Dumnezeu cel care ne-a răsfățat mai întâi, la nelipsitele obiecții ale intelectualilor care afirmau: este mai important să-i învățăm să pescuiască pe înfometați, decât să le dăruim peÂşte. De obicei Maica răspundea cu un zâmbet trist: oamenii pe care îi aducem în casele noastre sunt prea slăbiți chiar Âşi pentru a ține o undiță. ÂŞi în anumite țări erau uneori preoți care o sfătuiau să-Âşi retragă surorile. Spuneau că acestea nu făceau nimic pentru a schimba structurile sociale Âşi politice care duc la sărăcie. Maica răspundea că cine se simțea chemat să schimbe structurile putea să-Âşi urmeze conÂştiința sa, dar ea Âşi surorile ei erau chemate să se ducă la fiecare om, la cei mai sărăci dintre sărăci, la cei care nu au nici timp, nici energie să aÂştepte schimbările. Toți cei care au vorbit cu ea, puÂşi în încurcătură, i-au pus până la urmă întrebarea crucială: până unde trebuie să dai? Maica Tereza a răspuns mereu Âşi printr-o formulă de o rară tărie spirituală Âşi psihologică: trebuie să dai până când ți se face rău. Ceea ce înseamnă: ceea ce nu te costă încă nu este un dar; e nevoie ca trupul Âşi inima ta să simtă rana pentru ca ceea ce îți iei ție să dăruieÂşti altora." Ce a indraznit maica Tereza a luat amaritii, orfanii si bolnavii de pe strazi si ia dus in lacasuri sa aiba grija de ei ,a luat bani de la bogati si a dat de mincare flaminzilor .Asta da crima,inchizitie curata.Este o curata obraznicie ce a facut ea . "Sunt albaneză după sânge, indiancă după cetățenie. În ce priveÂşte credința mea, sunt o soră catolică. După vocație, aparțin lumii. Dar în ce priveÂşte inima mea, aparțin cu totul Inimii lui Isus".Măruntă de statură, dar cu o credință tare ca o stâncă, Maicii Tereza de Calcutta i-a fost încredințatămisiunea de a proclama iubirea lui Isus față de omenire, mai ales față de cei mai săraci dintre săraci."Dumnezeu încă iubeÂşte lumea Âşi mă trimite pe mine Âşi pe tine ca să fim iubirea Âşi milostivirea lui fațăde cei săraci". Era un suflet plin de lumina lui Cristos, înflăcărată de iubirea față de El Âşi cu o singurădorință fierbinte: "să sature setea Lui de iubire Âşi de suflete".Această mesageră luminoasă a iubirii lui Dumnezeu s-a născut la 26 august 1910 la Skopje, oraÂş aflatla răscrucea istoriei din Balcani. Cea mai mică dintre cei cinci copii ai lui Nikola Âşi Drane Bojaxhiu, afost botezată Gonxha Agnes, Âşi a primit Prima ÎmpărtăÂşanie la vârsta de cinci ani Âşi jumătate, iar Mirul în noiembrie 1916. Iubirea față de suflete a pătruns în inima ei din ziua Primei ÎmpărtăÂşanii. MoarteaneaÂşteptată a tatălui, care a avut loc atunci când Agnes avea circa opt ani, a lăsat familia în dificultățifinanciare. Drane i-a crescut pe copii cu autoritate Âşi iubire, influențând considerabil caracterul Âşivocația fiicei. Formarea religioasă a lui Gonxha a fost consolidată ulterior de activa parohie iezuităPreasfânta Inimă, în care era mult implicată.La vârsta de optsprezece ani, îndemnată de dorința de a deveni misionară, Gonxha a lăsat casanatală, în septembrie 1928, pentru a intra în Institutul Sfintei Fecioare Maria, cunoscut cu numele"Surorile de Loreto", din Irlanda. Aici a primit numele sora Maria Tereza, asemenea Sfintei Tereza deLisieux. În decembrie a plecat spre India, sosind la Calcutta la 6 ianuarie 1929. După profesiuneavoturilor temporare din mai 1931, sora Tereza este trimisă în comunitatea Surorilor de Loreto dinEntally, unde a predat în Âşcoala de fete St. Mary. La 24 mai 1937, sora Tereza a făcut profesiuneavoturilor perpetue, devenind, aÂşa cum ea însăÂşi a spus, "mireasa lui Isus" pentru "toată veÂşnicia". Dinacea zi i s-a spus mereu Maica Tereza. A continuat să predea la St. Mary Âşi în 1944 a devenitdirectoarea Âşcolii. Persoană de o rugăciune profundă Âşi de o iubire intensă față de surorile Âşi eleveleei, Maica Tereza a petrecut foarte fericită douăzeci de ani din viață la "Loreto". Cunoscută pentrucaritatea, generozitatea Âşi curajul ei, pentru înclinația spre munca grea Âşi pentru darul natural alorganizării, Âşi-a trăit consacrarea lui Isus, printre surori, cu fidelitate Âşi bucurie.La 10 septembrie 1946, în timpul călătoriei cu trenul de la Calcutta la Darjeeling pentru o reculegereanuală, Maica Tereza a primit "inspirația", "vocația în vocație". În acea zi, setea lui Isus după iubire Âşidupă suflete s-a impus inimii ei - în ce mod, nu a povestit niciodată -, Âşi dorința arzătoare de a săturasetea Lui a devenit punctul principal al vieții ei. În timpul săptămânilor Âşi a lunilor care au urmat, prinlocuțiuni Âşi viziuni interioare, Isus i-a revelat dorința Inimii sale după "victimele de iubire" care ar fi"răspândit iubirea lui asupra sufletelor". "Vino, fii lumina mea", a rugat-o. "Nu pot să merg singur". I-arevelat suferința lui văzând lipsa de grijă față de cei săraci, durerea sa că nu este cunoscut de ei Âşidorința sa arzătoare după iubirea lor. Isus i-a cerut Maicii Tereza să fondeze o comunitate religioasă,Misionarele Carității, dedicate slujirii celor mai săraci dintre săraci. Au trecut circa doi de discernământÂşi de verificări înainte ca Maica Tereza să obțină permisiunea de a începe noua sa misiune. La 17august 1948, a îmbrăcat pentru prima oară sari-ul alb cu margini albastre Âşi a ieÂşit pe poarta iubitei eimănăstiri de "Loreto" pentru a intra în lumea săracilor.După un curs scurt cu Surorile Medicale Misionare de la Patna, Maica Tereza s-a întors la Calcutta Âşia găsit găzduire temporară la Micile Surori ale Săracilor. La 21 decembrie a mers pentru prima oară înperiferie: a vizitat familiile, a spălat rănile unor copii, s-a îngrijit de un bărbat în vârstă care zăceabolnav pe stradă Âşi de o femeie care murea de foame Âşi de tuberculoză. Începea fiecare zi cu IsusEuharistic Âşi ieÂşea pe stradă cu rozariul în mână, pentru a-l căuta Âşi a-l sluji pe El în cei care sunt"nedoriți, neiubiți, neîngrijiți". Câteva luni mai târziu i s-au alăturat, una după alta, câteva dintre fosteleei eleve. . La 7 octombrie 1950 noua Congregație a Misionarelor Carității era recunoscută oficial în Arhidiecezade Calcutta. La începutul anului 1960, Maica Tereza începea să trimită surori de-ale ei în alte părți aleIndiei. Dreptul Pontifical acordat Congregației de către Papa Paul al VI-lea în februarie 1965 a încurajat-o să deschidă o casă de misiune în Venezuela. După aceasta au urmat imediat alte fundațiila Roma Âşi în Tanzania Âşi, ulterior, pe toate continentele. Începând din 1980 Âşi până în 1990, MaicaTereza a deschis case de misiune în aproape toate țările comuniste, inclusiv în fosta UniuneSovietică, Albania Âşi Cuba.Pentru a răspunde mai bine nevoilor săracilor, atât fizice cât Âşi spirituale, Maica Tereza a fondat în1963 congregația Frații Misionari ai Carității; în 1976 ramura contemplativă de surori, în 1979 Frațiicontemplativi, Âşi în 1984 Părinții Misionari ai Carității. Cu toate acestea, inspirația ei nu s-a limitat doar la vocațiile religioase. A format Colaboratorii Maicii Tereza Âşi Colaboratorii Bolnavi Âşi Suferinzi,persoane de diferite confesiuni Âşi de diferite naționalități cu care a împărtăÂşit spiritul ei de rugăciune,simplitate, sacrificiul Âşi apostolatul ei prin umile fapte de iubire. Acest spirit ulterior a dus la fondareaMisionarilor Carității Laici. Ca răspuns la cererea multor preoți, în 1991 Maica Tereza a dat viațăMiÂşcării Corpus Christi pentru Preoți, ca o "cale mică de sfințenie" pentru cei care doreau să împărtăÂşească spiritul Âşi carisma ei. În aceÂşti ani de rapidă expansiune a misiunii sale, lumea a început să îÂşi îndrepte atenția spre MaicaTereza Âşi spre opera pe care o începuse. Numeroase distincții, începând de la Premiul indianPadmashri din 1962 Âşi importantul Premiu Nobel pentru Pace din 1979, au adus cinste operei ei, întimp ce mass-media au început să urmărească activitățile ei cu tot mai mult interes. A primit totul, atâtdistincțiile cât Âşi atențiile, "spre slava lui Dumnezeu Âşi în numele săracilor". Întreaga viață Âşi operă a Maicii Tereza oferă mărturia bucuriei de a iubi, a măreției Âşi demnității fiecăreipersoane umane, a valorii lucrurilor mărunte făcute cu fidelitate Âşi iubire, Âşi a incomparabilei prieteniicu Dumnezeu. Dar a existat un alt aspect eroic al acestei mari femei despre care s-a aflat abia dupămoartea ei. Ascunsă de ochii tuturor, ascunsă până Âşi de cei care i-au fost foarte aproape, viața eiinterioară a fost marcată de experiența unei profunde, dureroase Âşi permanente senzații că esteseparată de Dumnezeu, ba chiar respinsă de El, împreună cu o dorință tot mai mare după El. A numit încercarea ei interioară "obscuritate". "Dureroasa noapte" a sufletului ei, care a început în jurulperioadei în care Âşi-a început apostolatul cu săracii Âşi a durat întreaga viață, a condus-o pe MaicaTereza la o unire Âşi mai profundă cu Dumnezeu. Prin obscuritate a participat în mod mistic la setea luiIsus, la dorința lui, dureroasă Âşi arzătoare, de iubire, Âşi a împărtăÂşit dezolarea interioară a săracilor. În timpul ultimilor ani de viață, în ciuda problemelor tot mai mari de sănătate, Maica Tereza a continuatsă conducă Congregația ei Âşi să răspundă nevoilor săracilor Âşi ale Bisericii. În 1997, surorile MaiciiTereza erau circa 4.000, prezente în 610 case de misiune răspândite în 123 de țări din lume. În martie1997 a binecuvântat-o pe noua Superioară Generală a Misionarelor Carității, Âşi a făcut încă o călătorie în străinătate. După ce l-a întâlnit pe Papa Ioan Paul al II-lea pentru ultima dată, s-a întors la CalcuttaÂşi a petrecut ultimele săptămâni de viață primind vizitatori Âşi instruindu-le pe surorile ei. La 5septembrie 1997, viața pământească a Maicii Tereza a ajuns la capăt. Au fost organizate funeralii destat de către guvernul indian, iar trupul i-a fost înmormântat în Casa Mamă a Misionarelor Carității.Mormântul ei a devenit repede loc de pelerinaj Âşi de rugăciune pentru oameni de orice credință, săraciÂşi bogați, fără nici o distincție. Maica Tereza ne lasă testamentul unei credințe de nezdruncinat, al uneisperanțe de neînfrânt Âşi al unei extraordinare carități. Răspunsul ei la cererea lui Isus: "Vino, fii luminamea" a făcut-o Misionară a Carității, "Maică a săracilor", simbolul compasiunii față de oameni Âşimărturie vie a iubirii însetate a lui Dumnezeu.După mai puțin de doi ani de la moartea ei, datorită răspânditei faime de sfințenie Âşi a harurilor obținute prin mijlocirea ei, Papa Ioan Paul al II-lea a permis deschiderea cauzei de canonizare. La 20decembrie 2002 a aprobat decretele asupra virtuților eroice Âşi a miracolelor sale" sursa catolica "n anul 1946 Agneza Bojaxhiu era o soră misionară în vârstă de 36 de ani de origine albaneză. Petrecuse deja aproape 18 ani în India, dedicându-se învățământului. Mai mult, de 10 ani avea funcția de directoare a unei Âşcoli catolice pentru fetele burgheze. Sora Tereza cunoÂştea desigur, ca Âşi toți ceilalți, ororile cartierelor aglomerate Âşi folosea timpul liber de la Âşcoală încercând să îmbunătățească aceste situații. Nu-Âşi închipuia că trebuia să-Âşi schimbe complet viața, dar Dumnezeu se foloseÂşte de tot ce se întâmplă. Într-o zi - a povestit maica Tereza – eram în afara mănăstirii, în apropierea Spitalului Campbell, când ochii mei s-au oprit asupra unei doamne sărace care suferea de foame lângă acel loc de îngrijire. Am luat-o în brațe Âşi am încercat s-o duc în acel spital. Nu m-au ascultat, pentru că era vorba de o femeie săracă. A murit în mijlocul străzii. Vocația sa – vocea care cheamă – era aproape întrupată pentru ea în două voci convergente care o conduceau Âşi acum. A fost mai întâi vocea mamei – copiii o numeau mama sufletului meu, într-atât era de spirituală Âşi tot atât se îngrijea ca aceÂştia să-L iubească pe Dumnezeu mai presus de orice lucru – încât le spunea: când accepți o îndatorire, du-o la capăt cu bucurie, altfel nu o accepta! Apoi era vocea unui înțelept părinte spiritual care îi dăduse un optim criteriu vocațional. De unde Âştiu dacă Dumnezeu mă cheamă Âşi pentru ce mă cheamă? o întrebase pe Agneza; Âşi tot el i-a răspuns: O vei Âşti din fericirea ta interioară. Dacă te face fericită gândul că Dumnezeu te cheamă să-L slujeÂşti pe El Âşi pe aproapele tău, aceasta va fi proba vocației tale. Bucuria profundă a inimii este ca o busolă care indică drumul vieții. Trebuie să-l urmăm chiar Âşi atunci când această busolă ne conduce pe o cale însămânțată cu dificultăți. La 18 ani era deci hotărâtă să intre într-o congregație misionară, iar mama – când Agneza i-a dat vestea – a tăcut Âşi s-a rugat o zi întreagă, apoi i-a zis: Bine, fiica mea, mergi oricum; dar încearcă să te dăruieÂşti total lui Isus. Pune-ți mâna într-a sa Âşi nu o abandona niciodată în drumul tău. Mulțumită de aceste criterii minunate Âşi înțelepte, Agneza – căreia i se spunea Gonxha (Boboc), atât era de dolofană Âşi de proaspătă – a plecat. ÂŞi acum, după 18 ani petrecuți în India, era mulțumită desigur. Dar era fericită? De ceva timp nu pe deplin. ÂŞi nu doar din cauza acelui râu de suferință de care se simțea înconjurată Âşi provocată, dar Âşi a unei voci care venea de departe. I-a scris într-o zi mamei (pe care nu a mai revăzut-o niciodată): ÂŞcoala noastră e foarte frumoasă. Sunt învățătoare, îmi place munca mea Âşi toți mă iubesc. Dar mama i-a răspuns: Fiica mea dragă, nu uita că, dacă ai plecat într-o țară atât de îndepărtată, ai făcut-o pentru săraci! ÂŞi continua dându-i exemplul unei fete pe care o cunoÂşteau: Îți aminteÂşti de Filja? E plină toată de răni, dar cel mai mult suferă fiindcă este singură pe lume. Noi facem tot ce putem să o ajutăm, dar este adevărat: răul nu sunt rănile, ci să fii uitat de cei dragi. Unul dintre aspectele cele mai tandre în planurile lui Dumnezeu este adesea ascuns în secrete ca acesta: anumite vocații extraordinare, anumite personalități fascinante prin măreția lor, anumite fapte impresionante, anumiți sfinți care radiază în Biserică, sunt susținute uneori Âşi provocate de creaturi umile – un prieten, o bunică, un tată, cel mai adesea mama, ca Âşi în acest caz – în sfârÂşit cineva care, din umbră, aproape că ridică tot edificiul. Dar erau vocile umane ale evenimentelor, presante desigur, dar insuficiente pentru a fonda un destin, până când Dumnezeu însuÂşi a decis să Âşi le asume în interiorul vocii sale. S-a întâmplat tocmai în 1946. Sora Tereza era plecată la munte pentru o săptămână de reculegere – muntele îi făcea bine fiindcă avea plămânii slabi – Âşi Vocea s-a făcut auzită. A povestit mai apoi: în timp ce mă rugam în profunzimea inimii, în liniÂşte, am perceput distinct o chemare în chemare. ÂŞi era un mesaj foarte clar: trebuia să părăsesc mănăstirea Âşi să mă dedic slujirii săracilor, trăind în mijlocul lor. Era o poruncă. Am simțit intens că Isus voia ca eu să-L slujesc în cei săraci, în cei abandonați, în locuitorii cartierelor părăsite, în cei marginalizați, în cei care nu au niciun refugiu. Isus mă invita să-L urmez, să-L slujesc într-o sărăcie reală, să îmbrățiÂşez un mod de viață care să mă facă asemenea cu cei nevoiaÂşi: pentru că acolo trăieÂşte El, acolo este El prezent. Să-mi las congregația a fost pentru mine un mare sacrificiu: cel mai mare pe care l-am făcut vreodată; a fost chiar mai greu decât fusese cel de a-mi lăsa familia Âşi țara. A fost nevoie de câțiva ani până să reuÂşească să-i convingă mai întâi pe confesorul ei, apoi pe episcop, apoi pe superioara congregației Âşi pe celelalte surori: ani de răbdare infinită priviți nu cu resemnare plictisitoare, ci ca pe o muncă interioară pentru a se adapta noutății care îi era dăruită fără să aibă vreun merit. Au lăsat-o să plece, dar ea n-a vrut să ia nimic cu sine. A vrut doar să-i fie binecuvântat sari-ul alb (care în India este culoarea săracilor) tivit cu albastru (în amintirea Sfintei Fecioare Maria), a luat un mic crucifix Âşi o coroană de rozariu: lucrurile pe care le-a avut cu sine din acea zi. ÂŞi a plecat. A dat imediat de pomană Âşi puținii bani pe care îi dăruiseră. A început să rătăcească pe străzi pentru a-i cunoaÂşte pe acei noi fii pe care cerul îi încredințase, până când a căzut leÂşinată. Se ruga: Dumnezeu meu … nu vreau să mă întorc. Comunitatea mea sunt săracii. Siguranța lor e a mea. Sănătatea lor e sănătatea mea. AcoperiÂşul meu e acela al săracilor. Nu al săracilor simpli, ci al acelora care sunt cei mai săraci dintre săraci, al acelora de care instinctul ne îndeamnă să nu ne apropiem de teamă să nu ne contagiem, să nu ne murdărim… Al acelora care nu merg la biserică pentru că nu au ce să pună pe ei, al acelora care nu mănâncă pentru că Âşi-au pierdut puterea, al acelora care cad pe stradă pentru că sunt gata să moară, în timp ce cei vii petrec pe lângă ei ignorându-i. Al acelora care nu mai sunt în stare să plângă pentru că nu mai au lacrimi. Dar episcopul, din prudență, a vrut ca ea să petreacă primele luni într-un spital îndepărtat pentru a învăța cel puțin noțiunile sanitare fundamentale. Întoarsă în sfârÂşit, Âşi-a început lucrarea mergând într-unul din cartierele cele mai sărace, unde a deschis o mică Âşcoală: lipsită de bănci, scaune, cretă, creioane, caiete. Încerca să le explice copiilor cele mai elementare reguli de igienă Âşi să-i învețe să scrie Âşi să citească. În loc de cretă foloseau un baston, iar de tablă, praful de pe jos. AÂşa a continuat până au venit primele donații cu care a închiriat două camere sărace: una pentru Âşcoală, cealaltă pentru dispensar. Pentru a-i hrăni pe micuții ei, mergea în fiecare seară să ceară resturile de la bucătăria parohiei. Îi ruga pe servitori să nu arunce nimic: ceea ce lor le era nefolositor ei îi era util. Între timp, fostele eleve veneau adesea să o viziteze pe directoarea lor. Erau uluite s-o vadă îmbrăcată ca o indiancă Âşi trăind în mizerie. Începuse la sfârÂşitul anului 1948, iar la începutul anului următor avea deja 56 de copii Âşi trei învățători. Dar nu se îndrepta din nou spre învățământ. Adevărul este că Tereza nu avea un plan Âşi nici nu voia să aibă. Un plan însemna să decizi dinainte care sunt săracii care au nevoie de tine. ÂŞi aceasta contrasta total cu decizia sa de a se dedica celor mai săraci dintre săraci, acelora pe care i-ar fi întâlnit rând pe rând. Încet, încet acest criteriu va deveni o spiritualitate. A început deci cu copiii străzii. Pe aceÂştia i-a întâlnit primii, sau mai degrabă, ei erau cei care veneau la ea, alergând, înainte de programul Âşcolar. ÂŞi într-o zi, cu aceeaÂşi simplitate, scrise în jurnalul ei: Am întâlnit o leproasă. Ce spectacol groaznic! Familia ei a alungat-o. În altă zi a întâlnit o bătrână musulmană care cerea să fie îngrijită medical. Aceasta zicea apoi că era prima dată când nu se simțea rău. E Allah cel care te-a trimis la mine, sfârÂşi ea prin a spune. Cum să te miri dacă după câteva luni bătrânica s-a reîntors să-i spună acelei sore ciudate în sari alb: Trebuie să-mi faci o promisiune. Când vei auzi că sunt pe moarte, te rog să vii. Vreau să mor cu Dumnezeu. Cu câteva Âşcoli micuțe, dispensare Âşi cabinete medicale a început Maica Tereza, dar nu era singură. Avea deja mulți colaboratori, dar nu existau persoane consacrate pe viață la acea „fabrică” de caritate. Se gândeÂşte la Maria care la nunta din Cana îi spune lui Isus: Nu mai au vin Âşi cu aceeaÂşi atitudine de implorare, ea îi spune Mariei: Vezi că nu am fiice!, convinsă fiind că Sfânta Fecioară o va asculta mai devreme sau mai târziu. ÂŞi fiicele soseau cu zecile, începând din rândurile fostelor sale eleve. Unicul ideal care le afirmă încă de la început este acela de a potoli setea infinită de inimi pe care Cristos a arătat-o pe Cruce. Ca să nu fie uitat niciodată, în capelă era o cruce pe care erau gravate cuvintele lui Isus Crucificat: Mi-e sete. AceeaÂşi cruce gravată va fi aÂşezată mai apoi în toate bisericuțele congregației, în orice parte a lumii. ÂŞi spiritualitatea fiecărui moment trebuia să fie pentru ei un stimul continuu. Adesea aceÂştia auzeau acest sfat din gura Maicii: Când beți apă, amintiți-vă de datoria voastră de a potoli setea lui Isus! Prima casă adevărată i-a fost vândută, la un preț simbolic, de un magistrat musulman. Banii nu sunt totul, spuse emoționat în fața entuziasmului cu care Maica Tereza îi arăta proiectele sale. Dar în mintea ei casele trebuiau să servească doar pentru momentele necesare de viață comunitară sau pentru a primi săracii cu necesități deosebite: copiii, cei handicapați, leproÂşii, bolnavii incurabili, muribunzii. Acestora li se dedicau doar unele surori. Altele însă trebuiau să petreacă ore de lucru pe stradă, două câte două, căutând săracii acolo unde aceÂştia trăiesc de obicei, se refugiază sau se ascund. ÂŞi adesea întâlneau pe stradă muribunzi de care nimeni nu voia să se îngrijească. Maica Tereza căuta un loc ca să-i primească. I-au dat o magazie nefolosită – odată era în folosința pelerinilor – aproape de templul Zeiței Kali. ÂŞi îÂşi începu opera, însă imediat va întâmpina dificultăți din partea preoților templului Âşi a cerÂşetorilor din zonă. Spuneau că acea soră profită de cei muribunzi pentru a-i boteza Âşi a-i înscrie la religia sa. Când inspectorii au ajuns în acel edificiu căruia Maica Tereza îi pusese dulcele nume Casa inimii Imaculate, nu au avut curajul să o deranjeze: Tereza era ocupată să îngrijească rănile ulceroase ale unui muribund, răni care emanau un miros insuportabil. La sfârÂşit o auziră Âşoptindu-i muribundului: Acum recită o rugăciune a religiei tale, eu mă rog în felul meu. AÂşa ne rugăm împreună Âşi facem un lucru frumos pentru Dumnezeu. Celor care se plângeau Âşi cereau ca acea femeie să fie alungată, inspectorul le răspundea: Da, o voi alunga, însă doar după ce mamele Âşi surorile voastre vor veni aici să vadă ce face această femeie. Este o sfântă. Cum putea să respecte diversele credințe ale muribunzilor Âşi ale săracilor Âşi în acelaÂşi timp să-i fie consacrată pe deplin lui Cristos Âşi să simtă că arde de dorința de a le anunța tuturor Adevărul Său unic? Adesea, pe parcursul vieții sale, Maica Tereza a trebuit să se supună unei acuzații duble: necreÂştinii spuneau că operele ei de caritate aveau ca scop un prozelitism incorect care profita de sărăcie; Âşi anumiți creÂştini spuneau că ea uita datoria de a anunța explicit nevoia de a adera la Cristos Âşi la Biserica sa, oferind Botezul. Maica Tereza Âşi-a apărat întotdeauna cu hotărâre dreptul de a da botezul oricărui om care îl cerea, dar, din punctul de vedere al misiunii sale – care era aceea de a-i primi pe suferinzi, fără vreo diferență de rasă sau de credință religioasă – a rezolvat problema cu elan Âşi la izvor: nouă ne este suficient să-i îndemnăm pe toți, creÂştini sau necreÂştini, să facă fapte de iubire față de Dumnezeu. În casele muribunzilor, pe care Maica Tereza a început imediat să le fondeze, scopul era să le fie dăruită toată duioÂşia de care aveau nevoie, pentru ca muribunzii să descopere, cel puțin înainte de a părăsi această lume, ultima Âşi cea mai adevărată demnitate: aceea de a se simți iubiți. La începutul anului 1990, Maica Tereza făcea acest bilanț: am salvat de pe stradă 54.000 de persoane Âşi aproape jumătate au murit de o moarte frumoasă. Iar ziaristului – în timpuri ca acestea în care se vorbeÂşte despre eutanasie – care o întreba: ce înseamnă o moarte frumoasă?, ea i-a răspuns: înseamnă: să mergi acasă! ÂŞi continua povestind: într-o zi am ajutat un bărbat care zăcea răsturnat într-un canal de scurgere. Avea corpul acoperit de răni. L-am dus în casa noastră unde l-am spălat Âşi l-am îngrijit. Nu s-a plâns niciodată Âşi nu a arătat nicio teamă. Tot ceea ce mi-a spus a fost: Am trăit ca un animal pe stradă, dar voi muri ca un înger! Apoi mi-a zâmbit, iar trei ore mai târziu a murit. Dar unde este secretul care permite să dai o adevărată îmbrățiÂşare de dulce caritate fiecărui marginalizat? Dacă ne uităm la învățătura dată de Maica Tereza fiicelor sale, putem descoperi uÂşor că e vorba de un mister care se referă la Euharistie. Într-o zi a trimis niÂşte surori noi să slujească în casa muribunzilor; asistase cu ele la celebrarea Sfintei Liturghii, apoi le-a explicat: ați văzut cu câtă dragoste Âşi delicatețe se comporta preotul cu trupul lui Cristos în timpul Liturghiei? Încercați să faceți la fel în casa în care veți merge: acolo este Cristos care suferă. Una dintre ele s-a întors seara emoționată Âşi a spus: Maică, trei ore am atins Trupul lui Cristos! Curățase timp de trei ore un corp acoperit de viermi, găsit pe stradă. De aceea în programul zilnic al Misionarelor Carității este un timp dedicat adorației euharistice: nu este un timp de sustragere de la datoria carității, ci un timp pentru a se obiÂşnui cu speciile simple Âşi umile în care Cristos se ascunde: acelea a pâinii euharistice care ne hrăneÂşte Âşi acelea ale corpurilor săracilor Âşi suferinzilor. Mai presus de toate noi suntem călugărițe - repeta mereu Maica Tereza fiicelor sale – nu asistente sociale, nu învățătoare, nu infirmiere sau doctorițe. Noi Îl slujim pe Isus în săraci. Tot ceea ce facem – rugăciune, muncă, sacrificii – le facem pentru Isus. Viețile noastre nu au niciun sens, nicio motivație în afara Lui, care ne iubeÂşte până în profunzime. Isus singur este explicația vieții noastre. Grija față de muribunzi nu are alt scop decât acela de a adora misterul prezenței lui Cristos în oamenii care acum nu mai au nevoie decât de a se naÂşte în Dumnezeu. Asemănătoare cu aceasta este grija pe care Maica Tereza a avut-o întotdeauna pentru copiii amenințați înainte de naÂştere. A vorbit despre aceasta mereu, fără nicio teamă de agresivitatea presei Âşi a celor puternici din această lume. Pe 10 decembrie 1979, când i-a fost conferit premiul Nobel pentru pace, a spus că nu este demnă să-l primească Âşi că l-a acceptat doar în numele săracilor. A cerut de asemenea să nu se facă tradiționalul banchet, dar să-i dea ei acei bani. I-a folosit la Calcutta pentru a oferi cina de Crăciun la 2.000 de săraci. În timpul marii ceremonii, cea mai mare parte a discursului său s-a referit la unica sărăcie de care nu era vorba în motivațiile premiului: a vorbit insistent despre copiii avortați. A început să povestească Vizita Mariei la Elisabeta, explicând: Acel Copil încă nenăscut era primul Vestitor al păcii Âşi a mers până la a afirma: Avortul este astăzi cel mai mare rău Âşi cel mai mare inamic al păcii… Milioane de copii mor din voința mamei. Asta distruge pacea astăzi. Pentru că, dacă o mamă îÂşi poate ucide propriul copil, ce ne poate împiedica să ne ucidem unii pe alții? Nimic. Dar cu la fel de mult realism le-a spus chiar Âşi acelor domni iluÂştri, asemenea unei bătrâne învățătoare care le vorbeÂşte copiilor săi: Doresc să încercați să găsiți săracii în casele voastre Âşi să începeți acolo să dăruiți iubire. Fiți vestea bună pentru soțul/soția voastră. Interesați-vă de vecinii voÂştri. ÂŞtiți cine sunt vecinii noÂştri? ÂŞi le-a povestit academicienilor din Suedia vizita la casa muribunzilor a 14 profesori de la diferite universități americane. La sfârÂşit unul a întrebat-o: Maică, spuneți-ne ceva de care să ne putem aminti Âşi ea le-a răspuns: Zâmbiți mereu familiei voastre, dăruiți-vă reciproc timpul vostru în familie. Zâmbiți-vă. ÂŞi unul dintre acei profesori a întrebat-o atunci cu o uÂşoară ironie: Dar dumneavoastră, maică, sunteți căsătorită?! Da, – i-a răspuns imediat maica Tereza – iar uneori îmi este greu să-I zâmbesc lui Isus, pentru că e plin de pretenții. După muribunzi Âşi copii nenăscuți, în grija Maici Tereza vin leproÂşii. Primul spital-refugiu pentru ei a reuÂşit să-l construiască cu ocazia vizitei Papei Paul al VI-lea în India în anul 1965. S-a întâmplat atunci un eveniment de o mare valoare simbolică: chiar Âşi Maica Tereza se ducea cu bucurie să asiste la Liturghia Papei de la Bombay dar nu va ajunge. În lunga călătorie s-a oprit să ajute un cuplu de muribunzi abandonați pe marginea străzii, care mureau îmbrățiÂşați. ÂŞi a fost normal pentru ea să le ofere lor întâietate. Papa a fost cel care a dorit să viziteze la Calcutta casa muribunzilor. A sosit cu o Lincol albă, care i-a fost dăruită de către poporul american pentru acea călătorie Âşi acolo a fost impresionat până la lacrimi. La sfârÂşitul vizitei i-a dăruit Maicii Tereza maÂşina aceea prestigioasă, iar ea a pus-o imediat ca premiu foarte dorit al unei loterii. Cu banii câÂştigați a plătit construirea unei leprozerii. Pe 13 februarie 1986 chiar Âşi Papa Ioan Paul al II.lea s-a dus la Calcutta, pentru a vizita prima casă a Maicii Tereza. ÂŞi toți îÂşi amintesc imagini ale micii surori care îl conduce pe Papă la întâlnirea cu muribunzii, ținându-l de mână. Papa se lasă condus, dar se poate spune că se conduc reciproc. Împreună par imaginea unicii Bisericii: aceea făcută toată din caritate Âşi aceea făcută toată din credință: credința Pontifului care este caritate, caritatea Maicii Tereza care este credință. Împreună aceÂştia sunt pentru lume icoana speranței. A fost cea mai frumoasă zi din viața mea, a spus Maica Tereza după acea vizită. Dar nu s-a mulțumit până când nu a reuÂşit să deschidă o casă pentru săraci chiar unde locuia papa. Erau deja trei case la Roma, dar nu în Vatican. A cerut-o deci Papei Ioan Paul al II-lea în timpul unei audiențe. Pontiful a consimțit. Până la audiența următoare nu se făcuse nimic Âşi Maica Tereza a insistat din nou. La a treia audiență, Papa le-a spus colaboratorilor săi: cum o să mă vadă o să-mi ceară veÂşti despre casă. ÂŞi când Maica a ajuns, papa a binecuvântat-o Âşi imediat, înainte ca ea să deschidă gura, i-a pus în mână cheile unei case aproape de sala Nervi. Va fi numită Casa Darul Mariei, iar maica era fericită pentru că spunea că săracii vor putea intra în Vatican fără să ceară permisiune. În aproape cincizeci de ani de când Maica Tereza Âşi-a început opera s-au înmulțit operele, casele, nevoile. ÂŞi cei mai săraci dintre cei săraci îngrijiți de ea au fost rând pe rând: copiii abandonați, muribunzii, leproÂşii, tinerele mame refuzate de familie, prostituatele, prizonierii, vagabonzii, alcoolicii, persoanele cu handicap grav, bolnavii mintali, victimele diferitelor războaie care izbucneau în lume, drogații, bolnavii de SIDA… De fapt, toți cei suferinzi fără adăpost din cele cinci continente au fost primiți în casele sale Âşi ascultați de surorile sale. Criticile nu au lipsit niciodată. De la cele de la început, când o acuzau chiar de răsfățarea săracilor la care răspundea: este Dumnezeu cel care ne-a răsfățat mai întâi, la nelipsitele obiecții ale intelectualilor care afirmau: este mai important să-i învățăm să pescuiască pe înfometați, decât să le dăruim peÂşte. De obicei Maica răspundea cu un zâmbet trist: oamenii pe care îi aducem în casele noastre sunt prea slăbiți chiar Âşi pentru a ține o undiță. ÂŞi în anumite țări erau uneori preoți care o sfătuiau să-Âşi retragă surorile. Spuneau că acestea nu făceau nimic pentru a schimba structurile sociale Âşi politice care duc la sărăcie. Maica răspundea că cine se simțea chemat să schimbe structurile putea să-Âşi urmeze conÂştiința sa, dar ea Âşi surorile ei erau chemate să se ducă la fiecare om, la cei mai sărăci dintre sărăci, la cei care nu au nici timp, nici energie să aÂştepte schimbările. Toți cei care au vorbit cu ea, puÂşi în încurcătură, i-au pus până la urmă întrebarea crucială: până unde trebuie să dai? Maica Tereza a răspuns mereu Âşi printr-o formulă de o rară tărie spirituală Âşi psihologică: trebuie să dai până când ți se face rău. Ceea ce înseamnă: ceea ce nu te costă încă nu este un dar; e nevoie ca trupul Âşi inima ta să simtă rana pentru ca ceea ce îți iei ție să dăruieÂşti altora." Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator 9fingers Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 .......................................... A început să rătăcească pe străzi pentru a-i cunoaÂşte pe acei noi fii pe care cerul îi încredințase, până când a căzut leÂşinată. ............................................. ÂŞi continua povestind: într-o zi am ajutat un bărbat care zăcea răsturnat într-un canal de scurgere. Avea corpul acoperit de răni. L-am dus în casa noastră unde l-am spălat Âşi l-am îngrijit. Nu s-a plâns niciodată Âşi nu a arătat nicio teamă. Tot ceea ce mi-a spus a fost: Am trăit ca un animal pe stradă, dar voi muri ca un înger! Apoi mi-a zâmbit, iar trei ore mai târziu a murit. ................................................... Grija față de muribunzi nu are alt scop decât acela de a adora misterul prezenței lui Cristos în oamenii care acum nu mai au nevoie decât de a se naÂşte în Dumnezeu. [Aha, tipic. Cata bunatate dezinteresata, ce empatie... Scopul este convertirea in ultimul moment, pt ca Biserica stie cel mai bine singurul lucru de care mai au nevoie.] .......................................................... S-a întâmplat atunci un eveniment de o mare valoare simbolică: chiar Âşi Maica Tereza se ducea cu bucurie să asiste la Liturghia Papei de la Bombay dar nu va ajunge. În lunga călătorie s-a oprit să ajute un cuplu de muribunzi abandonați pe marginea străzii, care mureau îmbrățiÂşați. ÂŞi a fost normal pentru ea să le ofere lor întâietate. Imi pare rau sa o spun dar...ce mistificari ordinare. Nu cred ca pot sa ma astept la un raspuns sincer din partea ta, dar sigur nu ai macar o rapire din serai pe un perete din casa, un cerb, o caprioara? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator rados Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 (editat) Imi pare rau sa o spun dar...ce mistificari ordinare. Nu cred ca pot sa ma astept la un raspuns sincer din partea ta, dar sigur nu ai macar o rapire din serai pe un perete din casa, un cerb, o caprioara? nu frustratule nu am asa ceva,am niste steaguri, un afis cu portretul unui pictor austriac. Stiu e suparator pentru ateii p....ca am postat cite ceva despre viata calugaritei , contravine celor spuse de unii , chiar si conducatorii bisericii erau impotriva ei . Editat Ianuarie 12, 2012 de rados Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator 9fingers Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 nu frustratule nu am asa ceva,am niste steaguri, un afis cu portretul unui pictor austriac. Si misterul steagurilor se risipeste acum... Am stambat din nas cand am citit mai devreme" Deci tereza poate sta linistita in iad langa stalin si hitler. Evident, pt ca nu exita un iad. Dar se pare ca macar pe peretii lui Rados exista o probabilitate destu lde mare sa se alature. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ender28 Postat Ianuarie 12, 2012 Share Postat Ianuarie 12, 2012 (editat) Pai cum sa nu existe iad ? Este iad de fiecare data cand un om se naste dupa Sartre. Dupa mine , este iad de fiecare data cand un dobitoc vorbeste Ma rog (daca-mi scuzati expresia) , nu pricep legatura dintre sfanta de mai sus si nazism. Daca m-ati putea lumina as fi recunoscator. Mersi. P.S Sobolane te declar sfant. Desi aproape sigur marlinu ala e prins la plasa pe pescador. Nu conteste. Sfant. Editat Ianuarie 12, 2012 de Ender28 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ender28 Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 (editat) Absolut fantastica creatura . Pentru un roman care da la biban si caras un peste sabie si un marlin e cam la fel Ignoranta e garantata, imi cer scuze pentru confuzie numa ca stiu pestii astia doar din documentare si carti. Felicitari deasemeni ca l-ai luat la carlig. Monstru ala ma tragea in mare fara doar si poate. Absolut fantastic. Pe bune. Absolut fantastic. Ma apropi de 30 de ani si e visul meu sa prind asa ceva. Pe de o parte te invidiez nespus pe de alta cedez nervos . Editat Ianuarie 13, 2012 de Ender28 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Louis Cyphre Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 Sfantu' Shobolanu' - asta suna ca un inceput de banc! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator rados Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 Rados, ca intotdeauna esti un sambure de lipsa de cultura si semidoctism(elegant exprimat). Dar nu lasa lipsa culturii si incetineala mintii sa stea in calea ideilor tale fixe! Iti doresc sa te trateze de boli, numai labagii dogmatici prin frecat de Cristosi ciopliti si zeama de moaste sfinte... poate o sa-ti schimbi parerea inainte sa dai in primire. Da ma stiu tu esti cel mai cel si restul sunt prosti mai ales daca au puncte de vedere diferite de ale tale sau arata ca bati cimpii citeodata .Stiu e suparator sa te contrazica cineva ca in cazul cind ne povesteai tu noua bucurestenilor ca ai vazut la Unirii ringuri de box desenate pe strada si ca daca calcai in ring trebuia neaparat sa te bati, din povestile tale Bucurestiul noaptea este peste Bronx sau Harlem .Cind sunt bolnav ma duc la doctor, iau pastile nu ma duc sa ma rog la icoanele din biserica , nu rugatul in fata unei icoane te face bine ci un medic . Ideile tale suna citeodata ca frustrari ale unui om care i se pare ca daca foloseste de "satanisme "ieftine este un mare smecher,prostelile astea de antichrist poate prindeau in gastile de rock eri si la pustoaice pe la 16-17 ani.Am urmarit discutiile , sunt de acord ca biserica se foloseste de religie pentru prostirea/indobitocirea maselor . Realizez si de ce preotii spun sa nu se foloseasca prezervativele sau sunt impotriva avortului pentru ca , ca orice firma biserica are un management care se gindeste ca platitori de diverse taxe /donatii sau muncitorii care sa munceasca pentru biserica trebuie sa fie in numar cit mai mare iar metodele contraceptive tocmai ca le scad "sclavii". Ca o paranteza in Bucuresti o organizatie de dreapta extremista religios pune de o manifestare anti avort cu bannere , steaguri, icoane tot tacimul , cine tinea de banner si urla din toti bojocii sa se interzica avortul ? un “legionar” care cu o zi inainte ii spunea la pasarica cu care o ardea sa se duca sa faca avort ca nu vrea copil .Da sunt de acord cu teoria lui Darwin care spune ca ne tragem din maimute si nu suntem creati de dumnezeu , insa nu trebuie sa uitam ca si Darwin a spus ca intre maimuta si om este o veriga lipsa .La un curs la una din facultatile pe care le-am urmat un profesor ne-a spus ca biserica face parte din armele de represiune ale statului , am intrebat profesorul cum sta treaba si omul a explicat ca jandarmeria rupe circa cu bastoanele iar popa in amvon prin vorbe indeamna babele satalui sa tina ascultare la mai mari neamului adica conducatorii statului . Biblia a fost scrisa de oameni si biserica a rastalmacit cele spuse in ea ca sa aiba profit de pe urma oamenilor .Nu credinta/religia este buba , biserica si liderii religiosi care folosesc credinta ca pe o sursa de imbogatire aia sunt de fapt problema , asta trebuie sa stie poporul . Dar trebuie facuta o diferenta clara intre biserica/biserici si religie /credinta pentru ca de exemplu Tereza a luat bolnavii si sarantocii de pe strazi sa aiba grija de ei poti spune altfel ca a curatat strazile de bolnavi si ia dus intr-un” lagar “ca bolile lor sa nu se raspindeasca pe strazile oraselor .Conducatorii bisericii erau nemultumiti ca banii luati din donatii in loc sa mearga la Vatican se duceau pe medicamente si mincare la amariti .Probabil ca au fost si nenorociri in casele alea nu pot spune ca nu au fost sau poate situatia a fost descrisa asa ca biserica sa ii taie din avintul ei de a cheltui banii pe sarantoci . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
biancocelleste Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 Ok, cred ca oficial este cel mai longeviv topic de pe forum. S-au strans deja 569 de pagini in 9 luni. Oare ce ar mai fi de spus ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
zaelu Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 (editat) a mai fost unu de 400+ si inca unu de 200+ pagini... cind nu o sa mai fie nimic de spus nu o sa se mai spuna... ai venit si tu ca si altii sa dai ordine cine ce sa vorbeasca? stai framos si citeste daca vrei... daca nu... mai sint triscutii interesante pe aci pe forum. Editat Ianuarie 13, 2012 de zaelu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator 9fingers Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 Da sunt de acord cu teoria lui Darwin care spune ca ne tragem din maimute si nu suntem creati de dumnezeu , insa nu trebuie sa uitam ca si Darwin a spus ca intre maimuta si om este o veriga lipsa . Nu trebuie sa uiti nimic, dar trebuie sa afli mai multe. Cand facea Darwin asemenea consideratii, nu exista paleoantropologia. Fosilele umane care au fost descoperite inainte de 1900, se pot numara pe degetele de la o mana, si toate sunt neanderthal sau cro-magnon, adica foarte recente (40K-30K). De atunci au fost scoase la lumina foarte multe "missing links" (termenul stiintific este transitional fossils), vechi de milioane de ani, nu zeci de mii.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator rados Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 (editat) Nu ma interesat domeniul antropologic in mod special,sunt interesat de istoria moderna mai mult urmaresc emisiunile/posturile tv care au in grila lor de programe emisiuni stintifice. televizorul de la mine din camera are bagat primele programe Discovery cu cele 3 diviziuni ale lor ,National geografic etc apoi muzica si stiri .Aia cu "veriga lipsa " o mai folosesc cind vreau sa definesc un dobitoc care nu merita denumirea de om . Ca un argument cind spun ca biserica si sefii ei sunt niste nenorociti ce profita de pe urma religiei/credintei vine si interceptarea convorbirilor dintre un politician si patriarhul bisericii romane.Se vede in discutie ca omul bisericii eset fff interesat de bani . Si acum vine intrebarea de ce patriarhul este interesat de constructia catedralei ? cind astia au desfintat spitalele nu am auzit biserica sa spuna ca ia spitalele si din banii obtinuti din donatii sau din banii de luminari ingrijesc bolnavii .La fel cind lumea a sarit sa ajute pe preotul ala din prahova care are grija de 400 de orfani biserica nu a trimis nimic,patriarhul a trimis vorbe de sprijin si rugaciuni , de parca copii aia maninca vorbe si se invelesc cu rugaciuni . Editat Ianuarie 13, 2012 de rados Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ender28 Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 (editat) vechi de milioane de ani dar nu hominizi si nu bipedali decat daca extindem ceea ce inseamna hominid la curcani .si austrolapitecus si afarensis sunt mai aproape de cimpanzei decat de orice inseamna homo sapiens. singurele fosile care ne sunt similare ca fiziologie si spatiu cranian nu depasesc 100 de mii de ani. Habilis , erectus , neandertalienii si restu sunt in ultimele 200-300 de mii de ani. Noi suntem singuri supravietuitori ai speciei. Editat Ianuarie 13, 2012 de Ender28 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator 9fingers Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 (editat) vechi de milioane de ani dar nu hominizi si nu bipedali decat daca extindem ceea ce inseamna hominid la curcani .si austrolapitecus si afarensis sunt mai aproape de cimpanzei decat de orice inseamna homo sapiens. singurele fosile care ne sunt similare ca fiziologie si spatiu cranian nu depasesc 100 de mii de ani. Hominidae e familia din care fac parte si gorilele si urangutanii. Cred ca vroiai sa spui hominini. Fosilele la care faceam referire mai sus apartin australopitecilor si Homo sp., toti sunt bipezi. Nu stiu ce idee incerci sa creionezi mai sus, afarensis este Australopithecus asa cum sapiens este Homo. Australopitecii sunt mai aproape de cimpanzei in ceea ce priveste capacitatea craniana, dar au o locomotie bipeda, un pelvis care aduce mult mai mult cu unul uman decat simian. Dincolo de datele morfologice, mai sunt si urmele fosilizate (vechi de 3.6 - 3.8 milioane ani) de la Laetoli, care arata o locomotie extrem de similara cu a noastra. In limbajul popular, Australopithecus este "missing link" intre cimpanzei si Homo habilis......Homo habilis/erectus sunt "missing link" intre australopiteci si Homo sapiens. Habilis , erectus , neandertalienii si restu sunt in ultimele 200-300 de mii de ani. Noi suntem singuri supravietuitori ai speciei. Habilis este poate cea mai veche forma de Homo, a aparut cu mai bine de 2 milioane de ani in urma, erectus cu 1.8-1.9 milioane de ani in urma si a colonizat asia, indochina pana in indonezia in mai putin de 100.000 ani. Nu stiu de unde iti iei informatiile, dar sunt complet aiurea. Editat Ianuarie 13, 2012 de 9fingers Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Louis Cyphre Postat Ianuarie 13, 2012 Share Postat Ianuarie 13, 2012 E clar, ne-a creat Dumnezeu.. Asta cam are verigi lipsa, cum ar fi crearea luminii in prima zi si a astrelor (luminatorilor) in a patra zi. Sau veriga lipsa: "Cine a fost nevasta lui Cain?" Pentru cei care nu tin minte, pe vremea aia, conform Bibliei, existau pe lume 3 (trei) persoane: Adam, Eva si Cain, fiul lor, care l-a pleznit mortal pe frac'su, Abel. Oare cu cine s-a-mpuiat Cain? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
zaelu Postat Ianuarie 14, 2012 Share Postat Ianuarie 14, 2012 Cain s-a impuiat singur... era doar 'abagiu nu si incestuos ce dreq... Da' nu inteleg de ce iei tu cuvintul din biblie ad literam? Nu intelegi ca e in metafore? De exemplu cind zice ca mnezo a creat lumea in 7 zile... poate vrea sa spuna ca a creat-o in 7 ere... si poate creat inseamna pus in miscare rotitele evolutiei... pai asa o sa crezi ca indemnurile la omor ale lu elohim sint... pe bune... cum au crezut aia de citeau cartulia atunci . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Louis Cyphre Postat Ianuarie 14, 2012 Share Postat Ianuarie 14, 2012 Aaaa, e in metafore si alte figuri de stil? De ce nu spui asa? Pai atuncea se schimba datele problemei....ca erea neste chestii care nu se lega ele intre ele, carevasazica...metafore, ha?!?!? No, apai io ma duc la parohie sa fac o molifta, un maslu, ceva. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
viosss Postat Ianuarie 14, 2012 Share Postat Ianuarie 14, 2012 @Sobolanu "Si da, tratez totul prin ochii lui dumnezo, pt ca eu sunt dumnezoul universului meu , eu dau sens si existenta realitatii in care vietuiesc, eu sunt Observatorul pentru bucata din Univers care pentru mine ESTE universul. Restul nu exista. dar caut, citesc si incerc sa inteleg, largind zilnic limitele lui. " Acum se explica inapoierea ta mintala (traiesti intr-un Univers primitv). Desi accepti ca esti esti un prost nestiutor care invata zilnic ceva despre Univers, esti sigur ca nu exista dumnezeu. E bine ca iti largesti Universul, dar ai grija cum il largesti, ca a inceput sa arate ca o buda. Dupa felul cum te exprimi, e mult jeg inauntru. PS: Universul asta in care traiesti acum, e ala creat anul trecut in laborator? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator 9fingers Postat Ianuarie 14, 2012 Share Postat Ianuarie 14, 2012 Desi accepti ca esti esti un prost nestiutor care invata zilnic ceva despre Univers, esti sigur ca nu exista dumnezeu. Viosss, sunt curios intr-o privinta. Stim cu totii cat de nestiutor esti, si ai recunoscut-o si tu de multe ori, te opreste asta cumva sa spui (cu un grad foarte inalt de probabilitate) ca nu exista strumfi altfel decat ca personaje fictive? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.