Sari la conținut

Dilemă: enduro sau trial?


Postări Recomandate

La 06.04.2023 la 22:34, bursyllac a spus:

Pe scurt: Aș vrea să fac trecerea la un offroad mai tehnic și nu știu către ce să apuc: enduro sau trial?

Context: De ceva vreme chinui mobre de adventure sau dual-sport pe trasee mai grele sau mai ușoare și am două probleme:

  1. aș vrea să încep să dobândesc abilități mai tehnice (wheelie, pivot-turn, treceri peste obstacole mai mari, etc) și simt că dacă le fac pe mobrele din dotare (KTM 990 Adventure și Suzuki DR 650 SE) riscurile sunt mult prea mari să rup fie oasele fie portofelul.
  2. traseele accesibile și atrăgătoare pentru weekend-urile cu plecare din București sunt limitate și au ajuns să se repete cam des.
     

Scopul este de a dobândi abilități tehnice astfel încât atunci când revin la mobrele de adventure / dual-sport să le pot transfera în traseele respective atât pentru extra-control, cât și pentru extra-fun.

Probabil ar fi de menționat și următoarele:

  1. la momentul acesta, stând în chirie, la bloc, într-un cartier relativ aglomerat din București, deținerea de remorcă e o provocare - prin urmare e musai ca motocicleta să fie înmatriculată (să pot pleca de la garaj pe roți și să mă plimb în jurul Bucureștiului fără să o pun în remorcă - nu îmi imaginez ca aș merge pe roți până la munte).
  2. probabil mare parte din timp o voi folosi să mă antrenez pe lângă București (spre exemplu la Lidl Hill Climb Training Center), uneori singur.

 

Criterii pe care le-aș avea în vedere în alegerea enduro vs trial:

  • comunitate dedicată sportului respectiv: știu că grupuri și găști de enduro tot sunt. există vreo gașcă pe undeva în zona București - Ilfov - Prahova care să se distreze cu trial-ul?
  • curba de învățare: sunt tentat să cred că pe trial aș putea încerca lucruri mai grele în timp mai scurt, fiind mult mai ușoare motocicletele de trial. mă înșel?
  • costuri de mentenanță: e vreo diferență între ele? mă gândesc că ambele motociclete ar fi în 2 timpi, undeva în jurul capacității de 200-250. poate anvelopele de trial să fie ceva mai durabile...
  • buget achiziție: de preferat achiziția motocicletei să se încadreze in max 4k euro.
  • posibilitate mentenanță în regie proprie: în mare parte mă descurc să repar ce stric la enduro la astea mari. e ceva de speriat la motoarele în 2 timpi?

 

Aș aprecia mult niște sfaturi care să mă ajute să mă hotărăsc în ce direcție să o iau (să nu mă mai distrez ca în video-ul de mai jos 😬)
 

 

Si eu ma dau pe Mont-Blanc langa Lidl.

Probabil m-ai vazut cu Scorpa TY125F. Probabil am si discutat, daca il cunosti pe Petrica.

Dupa +100.000km pe strada, inceput cu 125cc, dus in 660cc, apoi Boxer 1200cc apoi, am dat de un Supermoto Husvarna SM 450 care mi-a dat restart total asupra vietii moto, am incercat din toate.

Ce sa zic pe asfalt mergeam bine, merg bine, poate prea sportiv/agresiv dupa anumite standarde, insa odata trecut la modul serios in aprofundare, cu un trial, iti dai seama ca esti "foarte slab pregatit" desi tu esti Jmeu pe asfalt.

In ultimii ani m-am dat la motocross (Ciolpani, Moreni, Zarnesti) destul de serios, inclusiv in campionat la clasa amatori cu KX450F.

Mi-am cumparat Scorpa TY125F pt a ma educa si pt a imi corecta si dezvolta corect anumite reflexe, pt a aprofunda simtul aderentei ca sa zic asa, raportat la centrul meu de greutate pe o panta la dozand comenzile de acceleratie si frana..............nuante / chestii de finete pe care doar cineva ce merge la enduro sau motocross le simte.....................nu cei ce fug de motocicletele fara abs :) sau fara traction control :) . De asemenea folosesc trialul si pt a invata sa merg pe o roata corect din frana, nu ca babuinul din acceleratie.

 

Tinand cont de anturaj, mai merg si eu din cand in cand pe motociclete de enduro la enduro, dar nu e genul enduro ( sau hard enduro ), la motocross fiind repetitiv ( X ture pe circuit ) aprofundezi exact punctele tale slabe si punctele tale forte, repetitia mama invataturii.

Daca te bagi la o portiune de hardenduro cu o moto de enduro, sansele ca sa o faci sunt de 50% fara sa cazi, folosind o motocicleta de trial, sansele tale cresc la 75% si se simte si pare foarte natural. Adica, daca in conditii uscate faci portiunea respectiva cu o moto de enduro, dar in conditii de aderenta precara ( apa/noroi/pietris) sigur nu poti sa o faci cu moto de enduro, eeee daca te urci pe trial, vei trece usor si te vei simti tu mai stapan pe situatie.

 

Nu este usor deloc cu trialul, sa fac 15min 7 ture la Zarnesti cu KX450F-ul este mai putin solicitant ( si este munca nene, cardio intensiv), decat sa stai 15 min pe Scorpa TY125F (fara a pune piciorul jos) pe un traseu cu busteni, anvelope pietre etc (chiar daca are 10cai).

 

Ca scara de valori si cum se simte............Daca ma urc pe o motocicleta de 1200cc de sosea, ma simt Jmeu fara stres, cand ma urc pe KX450F la circuit, ma simt ca un elev care merge la examen cu 50% din materie invatata superficial, am o jena dar ma descurc eu, eee cand ma urc pe Trial, ma simt "executat" la tabla in fata clasei. Bine spun asta pt ca incerc sa aprofundez echilibrul, sa ma invart intr-un cerc cat mai strans, cumva de pe loc in picioare dozand ambreiajul+acceleratia+pozitia corpului, cu ghidonul bracat la maxim + diverse manevre de "stunt" Wheelie , Stoppie, atat pe plat cat si in panta.

 

Iti trebuie remorca clar si mult timp dedicat. Eu in 2022 in prisma activitatilor cu motocicleta antrenamente si plimbari cred ca am facut undeva 10.000km cu remorca, poate si mai mult.

 

 

Trialul te invata bunul simt, te educa, mai mult decat enduro sau motocross, chiar aprofundezi sau poti aprofunda dozarea comenzilor si "dansul" cu pozitia corpului, miscand centrul de greutate, in timp ce dozezi acceleratia sau frana, in asa fel incat sa nu rupi aderenta, indiferent de suprafata.

Mersul pe strada cu moto neasistata gen 450 SMR este "manea/irelevant" (sau cu un boxer cu senzorul abs scos) ca bun simt/efort intelectual, in ceea ce priveste discernamantul, iar mersul pe strada cu moto asitata de X sisteme..........este o minciuna si o degradare a simturilor tale, practic involuezi.

...... ce mai urmeaza sa se puna ABS pe skiuri :). Motocicleta cred ca implica un anumit discernamant tipic ca si la ski, trebuie sa gandesti/simti/procesezi ceea ce faci, nu sa te bazezi pe un c.acat de calculator care iti face treaba.

Editat de Bigfoot
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

5 hours ago, DKW said:

poti face destule si cu DR-ul daca il echipezi/upgradezi/usurezi corespunzator

cred ca am facut destul de multe upgrade-uri la DR. nu cred ca am ajuns sa fac tot ce se poate face cu el, insa cred ca ar fi mult mai eficient sa invat chestii de control si tehnica pe ceva enduro / trial.

 

1 hour ago, Bigfoot said:

Probabil m-ai vazut cu Scorpa TY125F. Probabil am si discutat, daca il cunosti pe Petrica.

Cred ca ne-am nimerit intr-o zi pe-acolo si am povestit un pic. Daca vorbim de acel Petrica ce a trecut de la Dominator la CRF, am iesit la cateva ture cu el. Datorita lui si a unui alt prieten cu care am tot iesit pe-acolo am ajuns sa fac niste urcari cu DR-ul de care nu credeam ca o sa ma apuc vreodata.

On 4/10/2023 at 3:23 PM, mircea.cazachevici said:

Inmatriculat e bun...

Pentru mine asta e deal breaker. Acu' 2 ani am rupt suportul de numar de la DR intr-o tura si l-am pus in ghiozdan. eram pe un neasfaltat, printr-o padure, dar figura ca drum public si ne-a oprit politia. Le-au stralucit un pic ochii la la varianta in care m-au prins cu motocicleta neinmatriculata pe drumuri publice. Pana la urma nu mi-au dat nici amenda ca nu am numarul montat, dar ala a fost inca un moment in care mi-am confirmat ca vreau musai doar inmatriculabile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Apropo de codițe rupte cu tot cu număr. M-am gândit că cel mai bine ar fi ca numărul să îl prinzi de ghiozdan în cazurilor d-astea. Date 4 găuri la colțuri în prealabil și legat cu ceva elastic. Cumva merge și pe umeri dacă n-ai rucsac... 

Dacă e la vedere cred că orice milițian va închide ochii... 

Acum 9 ore, Bigfoot a spus:

Si eu ma dau pe Mont-Blanc langa Lidl.

Probabil m-ai vazut cu Scorpa TY125F. Probabil am si discutat, daca il cunosti pe Petrica.

Dupa +100.000km pe strada, inceput cu 125cc, dus in 660cc, apoi Boxer 1200cc apoi, am dat de un Supermoto Husvarna SM 450 care mi-a dat restart total asupra vietii moto, am incercat din toate.

Ce sa zic pe asfalt mergeam bine, merg bine, poate prea sportiv/agresiv dupa anumite standarde, insa odata trecut la modul serios in aprofundare, cu un trial, iti dai seama ca esti "foarte slab pregatit" desi tu esti Jmeu pe asfalt.

In ultimii ani m-am dat la motocross (Ciolpani, Moreni, Zarnesti) destul de serios, inclusiv in campionat la clasa amatori cu KX450F.

Mi-am cumparat Scorpa TY125F pt a ma educa si pt a imi corecta si dezvolta corect anumite reflexe, pt a aprofunda simtul aderentei ca sa zic asa, raportat la centrul meu de greutate pe o panta la dozand comenzile de acceleratie si frana..............nuante / chestii de finete pe care doar cineva ce merge la enduro sau motocross le simte.....................nu cei ce fug de motocicletele fara abs :) sau fara traction control :) . De asemenea folosesc trialul si pt a invata sa merg pe o roata corect din frana, nu ca babuinul din acceleratie.

 

Tinand cont de anturaj, mai merg si eu din cand in cand pe motociclete de enduro la enduro, dar nu e genul enduro ( sau hard enduro ), la motocross fiind repetitiv ( X ture pe circuit ) aprofundezi exact punctele tale slabe si punctele tale forte, repetitia mama invataturii.

Daca te bagi la o portiune de hardenduro cu o moto de enduro, sansele ca sa o faci sunt de 50% fara sa cazi, folosind o motocicleta de trial, sansele tale cresc la 75% si se simte si pare foarte natural. Adica, daca in conditii uscate faci portiunea respectiva cu o moto de enduro, dar in conditii de aderenta precara ( apa/noroi/pietris) sigur nu poti sa o faci cu moto de enduro, eeee daca te urci pe trial, vei trece usor si te vei simti tu mai stapan pe situatie.

 

Nu este usor deloc cu trialul, sa fac 15min 7 ture la Zarnesti cu KX450F-ul este mai putin solicitant ( si este munca nene, cardio intensiv), decat sa stai 15 min pe Scorpa TY125F (fara a pune piciorul jos) pe un traseu cu busteni, anvelope pietre etc (chiar daca are 10cai).

 

Ca scara de valori si cum se simte............Daca ma urc pe o motocicleta de 1200cc de sosea, ma simt Jmeu fara stres, cand ma urc pe KX450F la circuit, ma simt ca un elev care merge la examen cu 50% din materie invatata superficial, am o jena dar ma descurc eu, eee cand ma urc pe Trial, ma simt "executat" la tabla in fata clasei. Bine spun asta pt ca incerc sa aprofundez echilibrul, sa ma invart intr-un cerc cat mai strans, cumva de pe loc in picioare dozand ambreiajul+acceleratia+pozitia corpului, cu ghidonul bracat la maxim + diverse manevre de "stunt" Wheelie , Stoppie, atat pe plat cat si in panta.

 

Iti trebuie remorca clar si mult timp dedicat. Eu in 2022 in prisma activitatilor cu motocicleta antrenamente si plimbari cred ca am facut undeva 10.000km cu remorca, poate si mai mult.

 

 

Trialul te invata bunul simt, te educa, mai mult decat enduro sau motocross, chiar aprofundezi sau poti aprofunda dozarea comenzilor si "dansul" cu pozitia corpului, miscand centrul de greutate, in timp ce dozezi acceleratia sau frana, in asa fel incat sa nu rupi aderenta, indiferent de suprafata.

Mersul pe strada cu moto neasistata gen 450 SMR este "manea/irelevant" (sau cu un boxer cu senzorul abs scos) ca bun simt/efort intelectual, in ceea ce priveste discernamantul, iar mersul pe strada cu moto asitata de X sisteme..........este o minciuna si o degradare a simturilor tale, practic involuezi.

...... ce mai urmeaza sa se puna ABS pe skiuri :). Motocicleta cred ca implica un anumit discernamant tipic ca si la ski, trebuie sa gandesti/simti/procesezi ceea ce faci, nu sa te bazezi pe un c.acat de calculator care iti face treaba.

👍👍👍

Fix astea sunt și gândurile mele. Toată viața am mers tare și până la un punct orice motociclist va putea asta. Dar în ultima vreme mi-am dat seama că șmecheria e cât de încet poți merge cu o motocicletă, eventual să stai pe loc în echilibru. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...