Sari la conținut

Regulator motocicleta


Banagaion
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 118
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

firul ala pe care scrie monitor se leaga dupa contact.

inainte sa pui montajul pe motocicleta trebuie sa il calibrezi din potentiometrul r8, cu ajutorul unei surse exterioare de tensiune. scrie acolo cum se face. ideea este ca tiristorii aia de jos iti scurtcircuiteaza pe rand fazele care vin de la alternator. inainte de intrarea lor in puntea de diode. comanda tiristorilor este data de sectiunea cu 2 tranzistori si un zenner.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu vreau sa construiesc numai regulatorul si sa-l adaptez la releul meu care nu functioneaza(frineaza prea mult curentul) moto este un Kawasaki LTD440.In schema spune sa il reglezi sa iti dea curent numai la 13,7 v ce am construit eu imi da 6-7 volti incontinuu.Ma gindeam ca este schema gresita.Un regulator nou costa in jur de 180 Euro.

Editat de Banagaion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:Banagaion:

Se poate ca la regulatorul tau sa fie ok partea de stabilizare,si doar puntea redresoare sa fie defecta partial.Masoara diodele de la intrarea trifazica si unde gasesti dioda strapunsa,nu mai lega firul de la generator,poti sa il lasi si in doua,ca tot e suficient ca solutie provizorie,cu conditia sa nu tii mult faza lunga la ralanti,ca se descarca incet,dar sigur bateria.Altfel,cum turezi putin e totul ok.Am facut eu asa si a functionat.

Si masoara si infasurarile statorului generatorului(alea 3 fire galbene sau de culoare identica),sa nu fie la masa.Ele sint leagate in stea si daca unul e scurtcircuitat,atunci,prin el,toate sint puse la sasiu.Daca cumva e asa,atunci desfa statorul si du-l la un bobinator bun ca ti-l rezolva,cu conditia sa nu fie sirma subtire,cum e la alea de motocross/hard enduro cu infasurare in doua faze.

Daca e caz de forta majora,poti merge si cu statorul scurtcircuitat cu conditia ca sa deconectezi faza care e la masa,pt. ca altfel se solicita perechea de diode de pe ramura respectiva si ...sfrrrr.... B) .Metoda verificata cu succes de mine.

Si daca nu te descurci cu masuratul diodelor,intreaba ca iti scriu si asta,da nu amu,ca mi-i lene...Sau poate ca ai chestiile astea la degetul mic si atunci imi cer scuze.

Editat de Chopper
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Zidule,tu cum te-ai gindi ca ar merge schema asta in cazul alternatorului clasic cu excitatie?Alimentata excitatia printr-o rezistenta mica,direct de la plusul de dupa contact, astfel incit sa treaca curent constant prin bobina de excitatie,iar la iesirea trifazica a statorului legat montajul in discutie?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Chopper

pentru siguranta, pe langa mica rezistenta din circuitul excitatiei poti sa plasezi si un stabilizator de tensiune, ca sa elimini micile variatiii din circuit

da. excitatia alimentata constant, cu circuit separat, se comporta exact ca magnetul permanent. montajul in cauza, plasat pe cele 3 faza, modifica valoarea efectiva a tensiunii date de alternator. adica pune la masa o parte din sinusoida, inainte de redresor Implicit valoarea tensiunii continue de la iesirea redresorului se modifica. Ideea este ca. cu ajutorul montajului tu nu pilotezi alternatorul, ca la releele clasice, ci modelezi tensiunea data de el

Ala este un vta (variator de tensiune alternativa) comandat de blocul cu tranzistori si zenner

Editat de ZIDU'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parca Bhairava are un CBR,deci e vorba de generator de curent in 3 faze,cu magnet permanent ca rotor,si atunci poti sa construiesti montajul.Aici nu e vorba de nici o putere pe care sa o scoti,ci de un reglaj al tensiunii la care regulatorul incepe sa stabilizeze.Eu zic sa il faci,ca dupa cite se vede,functional, e exact ca ala original,numai ca ala e incapsulat.

Dupa ce ai facut montajul,daca nu ai chef sa reglezi tensiunea de stabilizare cum zice acolo,pune-l pe motor si il reglezi in timpul functionarii motorului.Incarci mai intii bateria de la un redresor,ca sa nu te pacaleasca caderea de tensiune pe ea,dupa care o montezi,pornesti motocicleta si cind turezi motorul(peste 2000 ture-zic eu-alte opinii sint binevenite*) reglezi din R8 astfel incit pe baterie sa nu ai mai mult de 14.4V cel mult.

Siguranta functionarii corecte a montajului o ai in momentul cind,cu motorul turat pe rosu,tensiunea la bornele bateriei nu depaseste pragul mai sus mentionat,de 14,1,14,4 V).Sa fii atent numai cum il faci.Trebuie sa asiguri o racire corespunzatoare la componentele pe care se disipa caldura,respectiv pe tiristori,in primul rind,si apoi pe puntea redresoare,deci pune-le pe niste radiatoaremai maricele.

*ca sa vezi unde(la ce turatie) trebuie sa inceapa stabilizarea,in manualul de reparatii,la sectiunea cu generatorul(parca "Lichtmaschine"ii zice pe nemteste),o sa vezi un grafic cu functionarea stabilizatorului in functie de turatie.Ala lamureste mai bine lucrurile astea.Eu in manualul de XT am asa ceva,deci ar trebui sa fie si in manualul de CBR.

Succes! B)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Amuitat sa iti mai sugerez ceva..Daca nu e vorba de generator cu magnet permanent ca rotor,si e vorba de altfel de motor,cu alternator(cu bobina de excitatie ca rotor),atunci eu zic sa nu te complici,cu artificii de genul alora de mai sus,ci mai bine cumpara un releu de incarcare electronic de Dacie,si..gata.

Ce discutam cu Zidu,nu are utilitate practica,adica nu are rost sa te chinui sa faci un montaj ca asta cind,in cazul alternatoarelor cu excitatie in rotor ai la dispozitie releul de dacie...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu e cu excitatie.

 

Eu tre sa cobor tensiunea la 14 volti dar o fac in mod PWM. Adica eu prin PWM controlez un IRFxxx (mosfet de putere).

 

Problema e:

 

1. de cat sa fie mosfetu? - cati amperi sa scoata maxim?

2. integratul care controleaza PWM (cu bucla feedback .. etc) are maxim la intrare 50v. Daca imi vine mai mult? Tre sa pun un zenner de putere de precautie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

B) Sa nu cumva sa foloseshti zenner-ul daca nu este cu excitatzie. Trebuie sa-i faci macar o excitatzie manuala inainte sa-l montezi. Bateria se poate arde cat ai zice peshte pentru ca dioda de inductzie va amplifica amperajul invers proportzional cu variatzia olometrica care va scadea in momentul conectarii zenner-ului.

 

Disfunctzionalitatzile integratului care controleaza PWM-ul se elimina cu montarea in circuit a diodei de extrapolare kinetica. Acesta este dotata cu un variator la care alegi cat vrei tu = 50v shi stai linishtit.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

B) Sa nu cumva sa foloseshti zenner-ul daca nu este cu excitatzie. Trebuie sa-i faci macar o excitatzie manuala inainte sa-l montezi. Bateria se poate arde cat ai zice peshte pentru ca dioda de inductzie va amplifica amperajul invers proportzional cu variatzia olometrica care va scadea in momentul conectarii zenner-ului.

 

Disfunctzionalitatzile integratului care controleaza PWM-ul se elimina cu montarea in circuit a diodei de extrapolare kinetica. Acesta este dotata cu un variator la care alegi cat vrei tu = 50v shi stai linishtit.

Man .. zenerul il puneam inainte de integratul PWM tocmai pt siguranta!

 

Integratul PWM e contruit cu reglaj intre 10 volti si 40 volti. Eu ii prestabilesc de la inceput 14 V!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu o sa construiesc unul pt Bhairava ... fara excitatie. Dar nu stiu ce putere sa scot?

 

4Ah? 5Ah? 9Ah?

 

 

Bine ca ma faci sa scriu de-a moaca aici...Totusi poate prinde bine la careva.Si cind intrebi ceva,fii te rog mai explicit,daca ai intr-adevar nevoie de ajutor,mai ales ca discutia era despre montajul cu tiristori,la care reglajul se referea la un prag de tensiune nicidecum la curent,amperi,ahmperi,Ah ...sau ce-or fi aia?aha!Capacitate de acumulator...amperi-ora!!!Bingo!

Editat de Chopper
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am un generator cu doua fire,si regulatorul practic vreau sa il pun intre firul care vine de le contact si releul original.Cred ca asta este defectul majoritatii regulatoarelor pt japoneze:se blocheaza scr-urile si intra in scurt pina la 12 v daca scoti firul care alimenteaza releul scr-urile nu mai functioneaza merg doar diodele si atunci ai 16-17 v.M-am gindit si eu la un releu de masina dar ala functioneaza pe invers(ca sa mareasca curentul mareste excitatia in rotor)la moto ca sa mareasca curentul intrerupe excitatia la scr.Daca il construiti si functioneaza puneti o poza sa il compar cu al meu si sa vad unde este defectul.Oi fi pus tranzistorii invers.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

firele care vin de la alternator la contact(sau in instalatia electrica) sunt iesirea din puntea de diode, acolo nu poti sa pui un regulator de tipul asta, ca dai in alte belele. Daca alternatorul tau are excitatie atunci solutia cu releul de dacie e cea mai buna. daca nu, atunci tre sa desfaci alternatorul si sa legi montajul de mai sus inainte de puntea de diode (e o chestie cu 6 dispozitive in care intra 3 fire si ies 2. tu legi tiristorii pe alea 3 care intra).

releul de dacie este cea mai ieftina solutie pt alternatoarele cu excitatie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

La un alternator single-phase cu magnet permanent, schema cred ca se simplifica astfel :

 

Dioda zenner am cautat-o in catalog si are tensiunea nominala de 6.2V (tensiunea inversa, tensiunea zenner, tensiunea pe care o reguleaza).

 

Tranzistorii vad ca sunt pnp. Mie nu prea imi plac astia, iar rezistentza de sarcina vine cam de 200 de Ohmi, deci sub 12V inseamna un curent de colector-emitor de 60mA. Merg pusi tranzistori mici gen "BC" (inlocuind emitorul cu colectorul, normal, sa poata curge curentul de sus in jos) ? . Care era curentul maxim admisibil pe BC-uri ? (ca sa putem mari R5).

 

In fine.. schema pare destul de robusta. Ar mai fi o solutzie de simplificare, prin folosirea unui singur tiristor , montat intre cele doua faze (la single-phase), nu de la fiecare faza la masa. Merge asa cum zic eu ? Deci puntea redresoare de diode ramane la locul ei, dar zboara unul din cei doi tiristori si cel ramas inchide circuitul intre cele doua fire ramase (aici e intrebarea, daca apare tensiune inversa pe fazele astea, ca sa poata bloca tiristorul...).

 

In fine... ce ziceti ?

 

Una peste alta, eu zic ca e preferabila schema asta cu punerea la masa a surplusului de curent, te stimuleaza sa mergi cu farul aprins (in felul asta menajezi releul).

 

Alta chestie.. in schemele pe care le-am gasit, se vad relee cu 4 fire (doua galbene - de la statorul alternatorului, unul negru - la masa, unu rosu - la plus). Nu se vede firul care ar trebui sa se conecteze dupa contact (monitor = plus doar cand e contactul pus). Cum sunt facute ? (fara etaj diferentzial, cum comanda dioda zenner tiristoarele ?

post-42-1100169848_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Varianta cu un tiristor :

 

Se pare ca nu merge, nu cred ca mai merge etajul diferential, ca nu se inchide circuitul baza-colector spre masa... Ar mai trebui adaugata o rezistentza catre masa, de pe poarta tiristorului... dar asta inseamna iarasi o pierdere constanta de pe bobinaj spre masa... .

post-42-1100170183_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca pui doar un tiristor intre cele 2 faze e posibil ca el sa nu se deschida cand trebuie (jumate din sinusoida e polarizat invers). In continuare, un tiristor se blocheaza cand valoarea curentului prin el scade sub valoarea curentului de mentinere si daca il pui intre capetele unei bobine o sa ai probleme cu blocajul (iti trebuie un circuit special pt blocarea tiristorului)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am impresia ca circuitul are o greseala majora - chiar primul circuit, dupa care am facut si eu schitzele ulterioare.

Anume diodele D5, D6 si D7 sunt ori puse invers (ele vin fix in paralel cu tiristorii, orice curent ar fi pe-acolo s-ar scurge prin diode, nu s-ar uita la tiristori) ori sunt puse in plus, adica degeaba, ca nu prea vad eu cum ar putea apare tensiune dinspre masa spre faze (cred ca se inchide de fapt circuitul prin consumator/baterie de fapt).

 

Oricum, un lucru e clar - ceva e putred cu diodele alea :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am cautat specificatiile tranzistorilor 2n.... din schema si nu sunt ceva critic. Orice tranzistor de putere mica, de tip pnp este bun. Rezistentele la fel, sunt comune, trebuie cumparati doar tiristorii - la magazin au si cataloage si luatzi unii cu caracteristici cat mai excedentare - tensiune de 400 de V, amperaj de 20 de amperi si mai bine, vedetzi ca la pretzuri nu ar trebui sa treaca de 50.000 de lei bucata. Pentru diode, la mono-fazic, cumparatzi punte de diode, incasetata deja, cu 4 picioare, tot asa, cu specificatzii de putere mare (mai ales amperaj, ca tensiune nu o sa vada mai mult de 13-14 voltzi). Nici nu avetzi nevoie de solutzii acide pentru placa de cablaj integrat. Ori folositzi o placa mai veche, pe care taiatzi traseele de cupru (apoi le refacetzi cu sarma izolata asa cum trebuie), ori cumparatzi placaj pentru "montaje de proba", cu gaurele date deja, ideea este ca e nevoie de placaj doar pentru sustzinere mecanica (mai ales a potentiometrului).

 

Cat priveste partea "mecanica" a montajului, facetzi asa - luatzi releul vechi si ars si curatzatzi-i interiorul, usor, gentil, cu atentzie, pentru a ramane doar carcasa de aluminiu - ea va juca in continuare rolul de radiator pentru tiristori - la interior, carcasa de aluminiu va avea o suprafatza plana - pe care se vor atasha tiristorii (cu surub - datzi o gaura in carcasa ca sa putetzi prinde cu piulitza pe partea cealalta, la exterior). Am impresia ca partea metalica a tiristorului, contactul termic, coincide cu terminalul care trebuie lagat la masa (catodul, minusul), deci nu trebuie pusa foitza izolatoare de mica, ci e suficienta pasta de contact termic (de la calculatoare - unde se prinde cooler-ul pe procesor se pune de-asta). cam asta ar fi... mai prindetzi in suruburi si placa de textolit tot pe carcasa mare - trebuie sa fie loc suficient acolo, eventual potentziometrul (cu surub si piulitza sa fie, nu semireglabil) insurubat la fel - in radiator, ca sa poata fi accesat/reglat usor, pe motocicleta (cu voltmetrul pus etc. etc...). Ideal ar fi acum daca ar sti cineva ce solutzie am putea folosi pentru a incapsula montajul (de unde se cumpara rasina aia.. sau ce o fi ea...) - cred ca ar fi mai buna si pentru protejarea termica a puntzii de diode.... - Intrebatzi la magazinul de electronice.

 

Cam astea ar fi detaliile practice de realizare. Daca nu ati mai pus mana pe un pistol de lipit pana acum, strangetzi toate piesele (mergetzi cu schema la magazinul de electronice), curatzatzi releul vechi de piesele arse (sa ramana doar carcasa) si mergetzi cu toate astea la un centru de "reparatzii radio-tv" de cartier si vi le incheaga acolo cineva, nu cred ca va ia mult... 1-200.000 de lei.

 

Pentru releele care nu au firul ala monitor - care face plus dupa ce ai pus contactul, se poate modifica schema de mai sus in felul urmator - se pune un intrerupator separat intre plusul de la baterie si firul monitor - si ai grija sa apesi pe butonul asta pe "on" doar cand merge motocicleta si sa il opresti daca stationezi mai mult timp (curentul de 50 de miliamperi care s-ar scurge prin releu este destul de mic, totusi, eu zic ca e tocmai bun sa tzina bateria calda...)

 

Alternativa este releul de minsk/voshod. Nu va incurcatzi cu SH-uri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...