Sari la conținut

Regulator motocicleta


Banagaion
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 118
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tranzistorii chiar sunt (si e bine) sa fie identici - 2n3906 e codul lor.

Faptul ca in schema se vede unul pe stanga si unul pe dreapta nu inseamna ca sunt diferitzi, ci doar se reprezinta modul de interconectare e picioruselor lor cu celelalte piese. Cele 3 picioare se numesc colector (linia indoita, fara sageata), emitor (linia indoita cu sageata) si baza - linia care pleaca perpendicular pe linia groasa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Varianta de regulator de tensiune continua (nu se mai pune la masa surplusul de curent, ci se dirijeaza prin consumatori doar curentul necesar sistemului). Astept comentarii despre schema.

 

M-am gandit la schema asta cu regulator-serie, dupa ce am masurat ce scoate magnetoul - chiar la ralanti aprindea becul de 50 de W la o tensiune de 13 voltzi. Deci o gramada de risipa, circuitul clasic cu tiristori ar merge permanent fortzat, cu cat e mai mare turatzia, cu atat s-ar incinge mai tare tiristorii. La circuitul serie de mai jos, curentul de sarcina trece prin tranzistor, nu se mai poate vorbi de "suprlus de curent".

post-42-1101195083_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut!Am construit inca odata regulatorul si nu imi functioneaza.Se incalzesc toate piesele si pe iesire care merge la scr-uri imi da un voltaj de 5,5 volti.Curentul l-am luat de la un incarcator de baterii si este in jur de 15,5 V.Tranzistorii i-am pus cu fata spre rezistenta reglabila.Am citit pe undeva ca regulatoarele originale sint facute dintr-o rezistenta,o dioda si un tranzistor.Asta ar simplifica mult lucrurile.Ce zici?Se poate face?

Editat de Banagaion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

mai, eu acum vad la ce va chinuiti voi............este cel mai nepractic si dezavantajos si scump regulator..................pai principiul de baza este scurcircuitarea bobinelor prin tiristori...............asta in final se va traduce prin consum ridicat de benzina.........................regulatorul se pune pe excitatie, este un banal montaj cu 3 tranzistori, iar principiul de functionare este reglajul curentului ce trece prin bobina de excitatie......................dar totusi, aveti imaginatie :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Varianta de regulator de tensiune continua (nu se mai pune la  nu se mai poate vorbi de "suprlus de curent".

este un pas inainte dar crede-ma pe cuvant ca tranzistorul va suporta toate nenorocirile, adica, o semnalizare aprinsa, un stop de frana, un far aprins, etc,.............deci toata sarcina pica pe el,..............este un montaj instabil, tranzistorul se va incinge de poti sa fierbi apa, plus ca siliciul iti papa 0,8V......................, oricum e o idee mai buna decat tiristori..... :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schemele anterioare cu tranzistori nu merg. Am incercat toate variantele cu tranzistori si nu iese ceea ce trebuie. Tranzistorii se incing ca draq, pentru ca schema functzioneaza prin dozarea tensiunii de pe baza tranzistorului, deci in regimul normal de functzionare a tranzistorului, ceea ce inseamna o gramada de caldura care trebuie disipata de tranzistor (mai multa chiar decat tiristorii care puneau la masa surplusul). Pentru a merge ca mai sus, ar trebui folosita comanda in PWM - Pulse Width Modulation a tranzistorilor, pentru ca ei sa functioneze in regim de comutatzie (intre blocat si saturat), caz in care tranzistorul nu s-ar mai incinge aproape deloc (la saturatzie, tranzistorul este complet "deschis", deci caderea de tensiune CE este foarte mica si deci puterea disipata mica). Oricum, PWM inseamna ceva foarte complicat - ar trebui un oscilator dreptunghiular (cu c.i. 555 de exemplu) comandat la randul lui printr-un zenner etc. etc... science-fiction.

 

Ce sa mai.. abia cand am pus mana sa fac schema mi-am dat seama ca nu merge nu tranzistorii, trebuie neaparat cu tiristori. Insa, ceea ce nu e obligatoriu este funtzionarea tiristorilor in regimul ala "fortzat" de punere la masa a "surplusului". In schimb, voi face altfel. Voi lua semnal de comanda de la tranzistorul din stanga (care lucreaza opus cu cel de pe partea cu zennerul) si voi comanda un triac (dou tiristori pusi in sens opus si cu portzile legate) care va veni in serie cu intrarea in puntea redresoare. Pun schema mai jos, dar principiul este clar. Tiristorii (Triacul) nu poate fi pus dupa puntea redresoare, deoarece acolo e curent continuu, iar un tiristor, o data deschis, ramane deschis cat timp curge curent prin el, desi iei tensiunea de pe poarta. El nu se mai inchide decat cand aplici tensiune inversa (sau curentul scade la zero). Ce sa mai... cu un triac cred ca se rezolva problema. Un triac de 20 de amperi si 400 de Voltzi cred ca e suficient (ar ajunge si unul de 10 amperi, dar cred ca diferentza de pretz nu e semnificativa). Hai sa pun schema :

post-42-1102077974_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Moshulik,mie mi se pare cea mai eficienta solutie,asta a ta de mai sus.Dupa cite vad,prin asta se controleaza cuplajul dintre infasurari si puntea redresoare,respectiv "cauza",si nu "efectul".In cazul infasurarii trifazice,cred ca mai e nevoie de inca un triac legat la ramura suplimentara de diode,nu?

Buun.Amu vreau sa te rog ceva.Poate ai posibilitatea sa realizezi practic mai usor montajul asta.Eu unul m-as apuca dar am altele pe cap,gen rebucsari de cilindru si schimbat rulmenti.Ne spui si noua daca functioneaza practic?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

moshulik, imi cer scuze daca gresesc........se vede ca le ai........cred ca e suficient un tb10n6.......dar intrebarea mea este ........nu papa triacul o semialternanta???............inca odata scuze daca gresesc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ei... am mai aprofundat problema si se pare ca nu prea merge :what: :baldy:))))) si cam revenim la schema initziala. In primul rand, triacul nu papa o semialternantza, de-aia e triac, practic sunt doi tiristori legatzi in "antifaza", deci ar trebui sa conduca in ambele sensuri. Problema este alta. O data ce primeste semnal pe poarta, tiristorul (triacul) se deschide si ramane deschis pana cand tensiunea alternativa trece prin zero. In momentul asta, circuitul diferentzial vede ca tensiunea este iarasi zero (desi ea a facut o excursie pana la 100 de V la turatzii mari). Fiind iarasi zero, etajul o sa comande iarasi tiristorul pe deschis si in felul asta tiristorul sta mereu deschis. Oricum, am neglijat si alt aspect. Circuitul pentru aprinderea tiristorului este mai complicat, pentru ca tiristorul nu mai este acum catre masa, ci catre dioda (e greu de facut rost de tensiune mai mare decat ce e pe catodul tranzistorului, trebuie transformatoare de impuls... etc. etc.... ). In conluzie - cand tiristorul e pus sa scurtcircuiteze fazele, el este declansat imediat si ramane asa, pe "scurt", pana cand tensiunea vrea sa urce iar, ceea ce e bine, voltajul nu mai urca. Daca insa ar fi serie, nu mai merge treaba.

 

Asadar... dupa analize amanuntzite, cea mai simpla schema este tot cea de la inceputul topicului :laugh: . Mai ramane de vazut ce putere trebuie sa aiba tiristorii. Eu am fost la magazin si am cumparat doi tiristori de cate 30 Amperi si 200 de Voltzi. Totusi.. asta ar insemna ca ei pot sa puna la masa doar vreo 30*0.7*2 = 40 Watti, cam putzin deci.... Poate trebuia sa cumpar 4, sa pun doi cate doi.. in fine... daca nu gasesc alta solutzie pana la primavara, o sa ii pun pe astia pe care ii am , ca in schema originala.

 

Deocamdata ma mai gandesc la o alternativa :

 

Renuntz complet la puntea de diode si fac redresare monoalternantza cu tiristor. La monoalternantza pot sa il aprind simplu, fara transformator, punandu-l cu catodul catre una din bornele care vin de la alternator (cand aici este zero, tensiunea de comanda este suficient sa fie pozitiva). Mai ramane sa gasesc o modalitate de a stinge tiristorul, controlat. Aici e mai dificil... Cred ca as putea folosi un tranzistor care sa-i puna la masa anodul, tranzistor comandat printr-un impuls, in comutatzie (ramane de vazut daca tranzistorul poate sa absoarba tot curentul de pe tiristor (cel putzin sub nivelul de mentzinere).

 

Asadar... intre timp ramanetzi la prima schema, cautatzi tiristori industriali de 100-150 de amperi, radiatoare grase si gata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

tiristorul se stinge si cu tensiune negativa...............deci vino cu o dioda de pe bobina print-un semireglabil si ai rezolvat problema stingerii.....(asa este facuta stingerea in tv color grundig- varianta cu 2 tiristori) :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

http://www.romanblack.com/smps.htm

 

Un regulator PWM mic ieftin si simplu. Inca nu l-am probat. E facut pentru curentzi mici, sub 1A, dar cred ca merge si la puteri mari, daca tranzistorilor de mica putere li se adauga in cuplaj darlington tranzistori mari, de putere.

 

ghost, inca nu am inteles cum se sting tiristorii... Ei se sting singuri, cand tensiunea ajunge la zero (pe sinusoida), dar nu am rezolvat nimic, pentru ca tensiunea deja a facut "excursia" pana la 100 de V ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

inca nu am inteles cum se sting tiristorii... Ei se sting singuri, cand tensiunea ajunge la zero (pe sinusoida), dar nu am rezolvat nimic, pentru ca tensiunea deja a facut "excursia" pana la 100 de V ...

tiristorii se sting cand curentul prin ei scade sub valoarea curentului de mentinere. nu conteaza valoarea sau polaritatea tensiunii

ai treaba cu polarizare directa si comanda doar cand vb de deschiderea lor

daca faci redresare monoalternanta pierzi jumate din puterea debitata de alternator

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci, ghost, nu se poate stinge tiristorul cu comanda pe grila, oricat de negativa ar fi. Dupa ce s-a deschis, nu il mai potzi inchide decat cand polarizezi cu zero sau invers jonctiunea principala.

 

ZIDU - nu ma deranjeaza daca pierd din puterea alternatorului, asta e si scopul, ca are prea multa. (La ralanti mie imi aprinde in curent alternativ becul de far tare de tot... citeam 14v in c.a., deci am de unde sa tai).

 

Oricum, schema nu merge, ca nu pot sa sting tiristorul. M-am mai gandit la o manarie, sa inseriez cu tiristorul un tranzistor alimentat de un multivibrator cu timpi constantzi (in felul asta tranzistorul merge linistit in comutatzie, dar asigura inchiderea tiristorului si comanda de deschidere a acestuia are efect acum), insa asta complica inutil schema si mai bine fac direct Pulse Width Modulation, cu schema de mai devreme.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci, ghost, nu se poate stinge tiristorul cu comanda pe grila, oricat de negativa ar fi. Dupa ce s-a deschis, nu il mai potzi inchide decat cand polarizezi cu zero sau invers jonctiunea principala.

 

ai incredere in mine ca se stinge.................am reparat prea multe tv cu problema asta.........nu mai era tensiunea de negativare a grilei si se ardea sursa........tiristorul era comandat din osc linii printr-un condensator fix si tot acolo vine printr-o dioda tensiune negativa! fara acea tensiune ar fi imposibila functionarea tiristorului

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ZIDU - nu ma deranjeaza daca pierd din puterea alternatorului, asta e si scopul, ca are prea multa. (La ralanti mie imi aprinde in curent alternativ becul de far tare de tot... citeam 14v in c.a., deci am de unde sa tai).

 

Oricum, schema nu merge, ca nu pot sa sting tiristorul. M-am mai gandit la o manarie, sa inseriez cu tiristorul un tranzistor alimentat de un multivibrator cu timpi constantzi (in felul asta tranzistorul merge linistit in comutatzie, dar asigura inchiderea tiristorului si comanda de deschidere a acestuia are efect acum), insa asta complica inutil schema si mai bine fac direct Pulse Width Modulation, cu schema de mai devreme.

de ce nu incerci sa folosesti din schema initiala partea de monitorizare si in loc sa sa mergi la tiristori tu sa te duci la comanda unui singur tranzistor de putere protejat cu un drl si inseriat dupa puntea de diode (sa iti taie plusul in functie de valoarea tens la bornele bateriei si o sa iti faca el pwm natural)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta a fost primul lucru pe care l-am incercat, dar etajul tranzistorul nu voia deloc sa lucreze in comutatzie (asta dupa ce am mai adaugat in tranzistor in darlington pe pnp-i, sa imi poata satura tranzistorul principal), ci tot in regim continuu si se incingea ca draq. Cred ca mai trebuie sa adaug un condensator ceva pe baza tranzistorului principal, care sa il faca sa lucreze in comutatzie si o rezistentza care sa imi descarce condensatorul dupa ce s-a incarcat, dar nici asa nu am sigurantza ca o sa lucreze in comutatzie (frecventza imi variaza.. cum ale constanta de timp a circuitului RC).

 

Una peste alta, e o placere cum lucreaza un tiristor, trec amperii prin el ca rapidul prin halta, nu se incinge mai deloc. Ghost, poti sa schitzezi un pic schema de care zici, cu condensatorul si dioda care imi inchid tiristorul ? Nu cumva acolo tiristorul se stinge tot cand a ajuns la zero tensiunea, iar dioda nu face decat sa asigure ca nu se mai deschide singur din cauza pulsurilor rapide ... ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

B) Am glumit la treaba cu insurubatul in rezervor. Normal ca nu merge, ca am rezervor de plastic :blink:))))) Daca era de tabla... ii sudam :P)

 

Cu instalatia de racire a motorului.. tot asa... mai mult o gluma... desi nu e asa complicat cum pare. Tot ce-mi trebuie este o cutie goala cu doua stutzuri, pe care o inseriez cu doua furtunase undeva pe circuitul principal.

 

O sa ii prind pe carcasa vechiului releu, dar e mai complicat decat pare... Trebuie o data ceva de gen "mica" - acum am recuperat niste cauciuc subtzire folosit in acelasi scop la trazistorii din sursa ATX de calculator. Mai trebuie insa niste izolatori - o data un tubuletz de plastic, care sa imbrace surubul pe grosimea tablei, apoi o saiba de textolit, ca piulitza sa poata face strangerea ca lumea. Mai trebuie sa curatz si "aripioarele" de aluminiu ale releului, ca sa aiba piulitza suprafatza de strangere.

 

A.. alta intrebare serioasa: Ce zicetzi, sa torn iar vreun zmac (cica exista rasini epoxi pe la chimicale) peste piese sau le las asa, ventilate cu aer ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am facut o mica proba - am lasat un bec de far aprins alimentat la 12 V printr-un tranzistor in saturatzie (cu baza legata la colector.. mai saturat de atat nu se poate) si rezultatul a fost dezamagitor - se incingea serios carcasa.... Concluzia este ca tiristorii sunt facuti sa duca amperi grei, au rezistentza pe deschis foarte mica si de-aia nu se incing ca tranzistorii....

 

Revenind la schema originala...

Cred ca e cea mai buna.

Doar la alternatoarele de motocicleta cu magnetzi permanentzi iese curentul asta ciudat - alternativ, cu tensiune variabila intre 1-100 Volti si cu frecventza variabila intre 10Hz - 500Hz, de-aia trebe pus la masa si asa ii trebuie :nono:

 

Cred ca merge si fara baterie, asta ar fi un lucru foarte valoros.

 

Acuma... trebuie lamurite specificatiile tiristorilor. Credeti ca ajung tiristori de 30 de Amperi ? (asta ar insemna 60 de amperi in total).

 

Care este puterea uzuala a unui alternator cu magneti permanenti ? (daca are 150 de Watti sa zicem, asta ar insemna un amperaj de 10 Amperi la o tensiune de 15Volti),

deci cei 60 de amperi tolerabili de SCR-uri ar fi suficienti. Mai ramane de rezolvat problema disiparii termice. SCR-i pe care ii am eu de exemplu sunt sub forma de dioda de putere, cu surubul la anod din pacate, ca daca era la catod ii insurubam direct in cadru. Sau in rezervor :blink:)))) .

 

Ce sa mai... Ideal ar fi sa le fac un radiator cu racire pe apa, din circuitul de racire al motorului. Deocamdata cred ca ma descurc asa, cu carcasa de la releul original. Poate mai adaug un bec de far in paralel cu farul principal..

 

E chiar amuzanta problema asta.. La comuniste in general faceai pe draq in patru sa storci ultimul amper din alternatoarele alea rusesti cu tolerantze enorme si vai de mama lor, sau din dinamuri de-alea cu perii de carbune pe circuitul de fortza, puneai bec de 45 ultra bright, sticla perfecta la far... si tot degeaba :P), iar la astea vestice dai de alta problema - ca e prea mult curent B))))))))))

 

In orice caz, o concluzie generala si universal valabila este : ori faceti schema de la inceputul topicului, ori cumparati releu de Minsk/Voshod (astea sunt singurele comuniste cu alternator cu magnet permanent) si vedetzi care fire cum se leaga... (chiar asa.. asta cum o mai fi facut ..????)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

minsk/voshod au tensiune alternativa in instalatia de forta, deci nu merge.

NU insuruba tiristorii in rezervor (ghici de ce)

NU umbla la instalatia de racire ca ramai in drum..... si in plus asta sta la peste 80 grade.

poti sa ii insurubezi pe tabla cu ajutorul unor izolatori de mica

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Gata, am facut schema initziala, cu doar doi tiristori in loc de 3, pentru monofazic si merge brici, la probele "pe loc", cu un generator de curent alternativ de vreo 17 voltzi. Culmea este ca nu se incinge mai deloc de la tiristori (mai mult se incalzeste de la diode) - asta am verificat conectand sau nu sarcina in sistem. La mine cauza prajirii celui vechi cred ca fost faptul ca imi fileaza contactul de la cheie. Asta taie cam tot, insa nu si aprinderea de la motor (contactul probabil e dublu si nu am uzura pe contactul de aprindere, ci doar pe celalalt), deci rezulta ca generatorul continua sa se invarta si sa puna pe diode 100 V C.A., in gol (nu mai se alimenta circuitul de punere la masa, insa nici traseul catre faruri, deci farurile nu se ardeau, diodele in schimb trebuiau sa suporte tensiunea inversa de 100 V). Acum am adaugat un contact suplimentar care sa imi lege circuitul de comanda al tiristorilor la plus, indiferent de contactul cu cheie. Ramane de vazut cat de repede imi goleste bateria daca il las mereu legat pe direct. Practic am masuratzi vreo 500 de Ohm intre plus si masa, deci la 12V ai bateriei, ar fi un curent de scurgere de 24 mA , eu zic ca ar fi tocmai buni pentru a tzine bateria "calda". In fine... mai trebuie sa montez pe motocicleta, pentru proba finala si sa vad stabilitatea tensiunii, sa ajustez sintr-un potentziometru multitura pragul la care tiristorii de deschid. Ca realizare practica, recunosc ca m-am chinuit un pic cu bormasina, izolator electric/conductor termic, surubele, pile etc, etc... incat sa pot baga toate piesele in carcasa releului din care am scos initzial maruntaiele prajite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...