Comyny Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 salut!!! bai ady "izh" poate il faci si tu sa mearga k tare am chef de o plimbare cu atasul prin padure...sa-l bagam oleaca prin zapada sa vedem ce zice... .numai bine!!! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 Nu trebuie facut nimic altceva decat pus un releu regulator de 12V. Dinamurile astea de motociclete si masini vechi functioneaza de obicei cu excitatia legata in paralel cu rotorul. Aceasta legatura este insa comandata de releul regulator. Initial legatura e cuplata. Cand incepe sa se invarta rotorul, se induce tensiune in infasurarea sa, datorita magnetizarii remanente a statorului. Bobina de excitatie primeste curent de la rotor si sporeste campul magnetic. Are loc un fenomen de multiplicare in avalansa, atat a tensiunii indusa in rotor, cat si a curentului de excitatie (care se conditioneaza reciproc). Excitatia initiala in dinamuri nu e data de magnetizatia remanenta. Statorul (infasurarea de excitatie ) este alimentata de la baterie prin intermediul becului martor de pe bord. Atentie mare -- daca becul asta e ars dinamul nu poate incepe incarcarea asa cum trebuie si nu incarca deloc la ture mici. Tare as vrea sa vad si eu un dinam pe 12v si 60 W si sa mearga fara sa distruga colectorul mecanic. Dau o bere aluia care imi zice motivul pentru care se foloseau 6 v in instalatiile vechi de auto. Raspunsul corect il dau eu maine Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 Excitatia initiala in dinamuri nu e data de magnetizatia remanenta. Statorul (infasurarea de excitatie ) este alimentata de la baterie prin intermediul becului martor de pe bord. Atentie mare -- daca becul asta e ars dinamul nu poate incepe incarcarea asa cum trebuie si nu incarca deloc la ture mici. Tare as vrea sa vad si eu un dinam pe 12v si 60 W si sa mearga fara sa distruga colectorul mecanic. Dau o bere aluia care imi zice motivul pentru care se foloseau 6 v in instalatiile vechi de auto. Raspunsul corect il dau eu maine imi pare rau ca trebuie sa te combat dar introduci greseli grave [din ignoranta sau rauvoitor]pe acest forum si nu pot sa tolerez.vezi ca am explicat ce si cum cu excitatia primara pe topicul deschis de Weebs.ia te rog un manual de electromecanica mai vechi[ca astea noi nu mai descriu dinamul ptr. ca e depasit]sau da un Google si o sa te convingi.si te rog nu mai sari la gatul oamenilor doar ptr. ca esti atins in amorul propriu.in cazul de fata nu ai deloc dreptate.daca tot nu esti convins in orice zi si la orice ora sunt disponibil [daca ai bunavointa sa vii pana aici prin Ardeal]sa iti demonstrez pe viu miracolul electricitatii.orice dinam in stare de functionare nu are nevoie de nici un bec,baterie sau alta sursa exterioara de electricitate ptr. a incepe sa debiteze curent in momentul cand este rotit.si remanenta magnetica a statorului este chiar motivul ptr. asta.in timp asta se poate diminua sau chiar pierde dar nu este nici o problema ptr. ca conectarea momentara [1-2 secunde]a unei baterii la capetele infasurarii de excitatie rezolva problema remagnetizand statorul.chestia asta este valabila si in cazul magnetourilor folosite exclusiv ptr. aprindere[vezi Simson]care de asemenea se pot remagnetiza[folosind un dispozitiv mai special]atunci cand intensitatea scanteii scade datorita pierderii de camp magnetic. cat despre dinam care sa mearga la 12v60w...ohohohoh,sa fii tu sanatos:Trabantul[ca sa dau doar un exemplu]folosea pana in 1984 dinam de 12v220W si colectorul rezista bine mersi.in domeniul moto nu s-au prea folosit dinamuri de puteri mi mari [peste 100w sa zicem]deoarece au un randament electric destul de scazut si la o putere mare au si un gabarit pe masura,dar de dragul discutiei iti dau exemplu scuterul Manet care avea dino-starter de 12v60w[ca sa vezi coincidenta]si statea bine cu colectorul.colectorul se deterioreaza rapid mai ales cand este ovalizat[din cauza uzurii normale acumulate]sau din cauza periilor care nu calca bine pe suprafata lui,sar,producand arcuri electrice ce duc la supraincalzirea locala si eventuala ardere a fetelor de contact a lamelor colectorului[desi mai repede se decaleste arcul de pe port perie aceasta(peria)nemaifiind apasata pe colector de unde si pierderea incarcarii. te rog sa ma crezi ca am o experienta de aproape 10 ani cu dinamurile si le cam stiu avantajele[putine]si neajunsurile[o gramada].de aceea sfatuiesc pe oricine sa treaca cat mai curand pe lternator sau magnetou[insa tipul cu rotor intern,gen Minsk,Voshod]de 12V. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 deci...omul asta a zis ca sta cam prost cu finantzele. I-am zis ca ii donez un alternator, shi ca sa ii mearga motorul poate aplica solutzia cu punte shi releu de dacie, cel putzin pana face rost de bani sa ishi cumpere un regulator de ij, care are shi puntea incorporata. Eu am folosit cu succes la ij releu de dacia electronic. Daca ai citi putzina teorie, ai afla urmatoarele: 1. releul de incarcare (electronic sau mecanic) regleaza TENSIUNEA la borna de ieshire a alternatorului. Daca apare un consum de curent mai mare in instalatia motocicletei, atunci tensiunea va scadea, releul "simte" chestia asta shi relgleaza excitatzia alternatorului pana cand tensiunea ajunge din nou la valoarea nominala. Daca consumul de curent este mai mic, atunci tensiunea va creshte shi releul regleaza ecitatzia pana cand tensiunea scade. 2. Cu cat acumulatorul este mai descarcat, cu atat tensiunea de incarcare va fi mai mica shi curentul absorbit de catre el va fi mai mare. Pe masura ce se incarca tensiunea la bornele sale creshte shi curentul scade. 3. Tot punte se numshte, dar este o punet de diode TRIFAZICA. M-am uitat credeam ca este o redresare bialternanta dar este in punte ai dreptate este o punte trifazica mii de scuze. Cu releul nu zic ca nu merge dar nu este cel potrivit. La Solentza noua releu electronic pentru baterie de 55 A din fabrica dotata cu baterie de 45A intr-un an baterie moarta. Electricianul este de parere ca din cauza bateriei de 45A si are dreptate ca nu au vrut sa-mi dea garantie numai la 55A si cu asta merge de 2 ani. Deci electricianul avea dreptate ( nu ca as avea mare incredere in ei).Dar daca la releu de Dacia pui baterie de 9 A nu face bine . Probabil tine bateria deoarece este alternatorul de putere mai mica si nu poate supraincarca bateria s- au moto este folosit mai putin etc. Numai bine! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Aleko Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 imi pare rau ca trebuie sa te combat dar introduci greseli grave [din ignoranta sau rauvoitor]pe acest forum si nu pot sa tolerez. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 Este o punte ...trifazica!Maestre! Si releele pentru dacia merg foarte bine pe scule care au alternator pe 12v, si cele electromecanice , si cele electronice(e drept ca te frustreaza de satisfactia de a baga surubelnita si de al "tuna" sa fie nervos...) ...problemele care duc la depresii si cautarea disperata a unui "electrician de IJ" sant legate de instalatia in forma de 'cipca' cu tot felul de imbinari rasucite , de perii pe care nu le mai verifica nimeni, de cote conice 'ajustate' cu smirghel si traditionalul ciocan....si de relativ raspandita ignoranta in ce priveste electricitatea , si asta si din cauza nimicului care se preda acum in scoli... Scuze Drobule ai dreptate este punte trifazica am reparat multe dar nu m-am uitata niciodata cu sunt legate. Merge releul de Dacie dar eu iti arat practic ca merge chiar si fara releu.Mergea si Mobra in vremea odiosului cu amestec juma benzina puturoasa juma petrol dar cum nu iti spun. Cu bagatul surubelnitei nu ai nimerit-o pt ca nu sunt maniac de aprox 30 de ani spun la toti automobilistii ca din fabrica releul este f. bine reglat. Cu scoala insa nu stiu cum iti permiti sa o jignesti in asa hal cand este condus de un inginer constructor foarte priceput care nici macar nu este in stare sa repare cladirile. Dar pe viitor pot sa-ti garantez succesul restructurarii invatamantului in sensul ca va deveni o scoala de balet. Singurele puteri in stat Scoala si sanatatea crezi ca vor scapa de dezastru? S-au crezi ca nu este mai usor de condus o tara cu multi prosti? Multe salutari. ! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 6, 2007 Share Postat Decembrie 6, 2007 @kyvacka mosule fii atent aici cum sta treaba: Poti realiza orice puteri pe dinam (prima instalatie de iluminat public a bucurestiului a fost in cc si se foloseau dinamuri prin centrale) Problema e ca trebuie sa maresti foarte mult dimensiunea colectorului. Motivul este aparitia arcului electric la trecerea "carbunelui" de la o "liniuta" din aia de pe colector la alta alaturata. Si daca depasesti una anumit set de valori (tensiunea o cresti, curentul il cresti) distante intre "liniutele" de pe colector ramane insuficienta si apare asa numitul "cerc de foc la colector" care va distruge rapid dinamul tau. (presupunand ca nu ajungi lasaturatia miezului magnetic inainte de asta). Din pacate la dinam partea de forta e pe rotor. Daca tii neaparat caut prin cartile de la scoala cum se calculeaza exact chestiile astea ca mi-au futut creierii un an intreg profii cu masini de curent continuu Uite si date despre trabi http://www.trabi.ro/modele601.asp - modelu de care stii tu cu dyna start - intalnit la p70 a fost abandonat tocmai din cauzele astea Termenii din ghilimele sunt asa ca sa ii inteleaga tot poporul . Chiar o sa vin prin ardeal sa vad ce imi arati cand o sa se mai incalzeasca vremea. Tine minte - tre beculet de 0,3w la 6v sau 0,6w la 12v (da asta nu o sa se aprinda) - functioneaza si ca rezistenta de limitare Imi pare rau ca nu am la indemana schemele de m72/nipru vechi pe care sa iti arat ce si cum. Intra la pm daca vrei sa te lamuresc ca deja am stricat topicul omului Concluzia este urmatoarea: Un dinam POATE sa genereze energie plecand de la magnetizatia remanenta, dar in cazul motocicletelor NIMENI NU SE BAZEAZA PE ASTA si alimenteaza excitatia prin intermediul martorului de bord pentru a asigura campul magnetic initial. Asta e motivul pentru care multe motociclete incarca doar cand vor ele si aproape deloc la ture mici. beculetul ala nu e la locul lui. Iarasi concluzie binevenita: treceti pe alternator pe 12 v daca este posibil (clasic sau din ala de minsk/voshod). La motocicletele la care alternatorul e direct pe ambielaj faptul ca excitatia alternatorului e pe rotor si acolosunt curenti mici (si in plus nu are treceri) ajuta la viatza mai lunga a jucariei Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 (editat) Concluzia este urmatoarea: Un dinam POATE sa genereze energie plecand de la magnetizatia remanenta, dar in cazul motocicletelor NIMENI NU SE BAZEAZA PE ASTA si alimenteaza excitatia prin intermediul martorului de bord pentru a asigura campul magnetic initial. deci asadar si prin urmare recunosti ca dinamul poate[vad ca ai si subliniat asta]sa genereze plecand de la magnetismul remanent si daca zici tu ca nimeni nu se bazeaza pe asta nu inseamna neaparat ca e si asa.vezi cazul Jawa 353[primele tipuri de 250]care nu aveau deloc martor de incarcare[celebrul bec].aveau in schimb un frumos ampermetru cu dubla scala[+/- 8A]plasat pe rezervor si care indica prin deplasarea unui ac indicator spre + sau spre- incarcarea respectiv mersul pe baterie.la fel MZ avea o pozitie a cheii de contact pe care pornea fara baterie,prin impingere.acum ca nu toate o luau in doi-trei metri asta e cu totul alta mancare de peste,dar eu am avut si Jawa 250 si MZ RT 125 care impinse porneau fara baterie[e drept ca cam dadeau ele ceva rateuri la ralantiu,dar in caz de forta majora te puteai deplasa cu ele si fara baterie sau cu ea descarcata complet].mentionez ca ambele motociclete aveau instalatia electrica originala[dinam,releu-regulator,contact cu cheie,ampermetru etc.]si nu m efectuat eu ceva sedinte de vodoo ptr. a le convinge sa porneasca fara baterie. P.S.Sper ca schemele de mai jos sa te aduca pe calea cea buna.observi ca in nici una nu apare celebrul bec[ei apar ele ceva becuri dar nici unul nu face ce zici tu ca ar trebui sa faca,capisci?]. Editat Decembrie 7, 2007 de kyvacka Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 (editat) imi pare rau ca trebuie sa te combat dar introduci greseli grave [din ignoranta sau rauvoitor]pe acest forum si nu pot sa tolerez.vezi ca am explicat ce si cum cu excitatia primara pe topicul deschis de Weebs.ia te rog un manual de electromecanica mai vechi[ca astea noi nu mai descriu dinamul ptr. ca e depasit]sau da un Google si o sa te convingi.si te rog nu mai sari la gatul oamenilor doar ptr. ca esti atins in amorul propriu.in cazul de fata nu ai deloc dreptate.daca tot nu esti convins in orice zi si la orice ora sunt disponibil [daca ai bunavointa sa vii pana aici prin Ardeal]sa iti demonstrez pe viu miracolul electricitatii.orice dinam in stare de functionare nu are nevoie de nici un bec,baterie sau alta sursa exterioara de electricitate ptr. a incepe sa debiteze curent in momentul cand este rotit.si remanenta magnetica a statorului este chiar motivul ptr. asta.in timp asta se poate diminua sau chiar pierde dar nu este nici o problema ptr. ca conectarea momentara [1-2 secunde]a unei baterii la capetele infasurarii de excitatie rezolva problema remagnetizand statorul.chestia asta este valabila si in cazul magnetourilor folosite exclusiv ptr. aprindere[vezi Simson]care de asemenea se pot remagnetiza[folosind un dispozitiv mai special]atunci cand intensitatea scanteii scade datorita pierderii de camp magnetic. cat despre dinam care sa mearga la 12v60w...ohohohoh,sa fii tu sanatos:Trabantul[ca sa dau doar un exemplu]folosea pana in 1984 dinam de 12v220W si colectorul rezista bine mersi.in domeniul moto nu s-au prea folosit dinamuri de puteri mi mari [peste 100w sa zicem]deoarece au un randament electric destul de scazut si la o putere mare au si un gabarit pe masura,dar de dragul discutiei iti dau exemplu scuterul Manet care avea dino-starter de 12v60w[ca sa vezi coincidenta]si statea bine cu colectorul.colectorul se deterioreaza rapid mai ales cand este ovalizat[din cauza uzurii normale acumulate]sau din cauza periilor care nu calca bine pe suprafata lui,sar,producand arcuri electrice ce duc la supraincalzirea locala si eventuala ardere a fetelor de contact a lamelor colectorului[desi mai repede se decaleste arcul de pe port perie aceasta(peria)nemaifiind apasata pe colector de unde si pierderea incarcarii. te rog sa ma crezi ca am o experienta de aproape 10 ani cu dinamurile si le cam stiu avantajele[putine]si neajunsurile[o gramada].de aceea sfatuiesc pe oricine sa treaca cat mai curand pe lternator sau magnetou[insa tipul cu rotor intern,gen Minsk,Voshod]de 12V. Bineinteles ca dinamul poate porni fara sa fie nevoie de nici un curent de excitatie initial, bazandu-se doar pe magnetismul remanent al statorului, oricat de slab ar fi. Dar poate ca si Zidu are dreptate: curentul acela mic care alimenteaza becul martor trece si prin bobina de excitatie si contribuie la o amorsare mai rapida a dinamului. Eu nici nu m-am gandit la asta. Cand am schimbat instalatia electrica eu am si renuntat la acest bec martor. In locul lui am pus un LED rosu, dar altfel conectat, incat nu are nici o legatura cu bobina de excitatie. Releul regulator electronic pe care l-am facut are un comparator care compara tensiunea bateriei cu cea data de dinam si daca e mai mare decat aceasta aprinde LED-ul martor. Si cu toate ca nu mai e nici un curent initial care sa amorseze dinamul, acesta functioneaza f bine. Se mai poate concepe si o alta varianta de releu regulator: initial bateria sa alimenteze bobina de excitatie cu curent maxim. Dinamul porneste imediat, iar releul intrerupe alimentarea excitatiei de cate ori este nevoie. Dezavantajul acestei scheme ar fi acela ca bateria alimenteaza excitatia si in repaus. Dar se poate face o automatizare care sa impiedice acest consum de curent cand nu e necesar (sa alimenteze excitatia numai daca rotorul dinamului depaseste o turatie minima). Eu v-am recomandat sa folositi vechile dinamuri de 6W/45W pe post de dinamuri de 12V/90W nu pt ca n-ar fi mai bune alternatoarele. Am spus doar ca se poate foarte bine si asa, fara sa le inlocuiti cu alternatoare, scumpe si greu de procurat si adaptat. Bineinteles ca nu degeaba se folosesc de multa vreme alternatoare in locul dinamurilor. Sunt binecunoscute avantajele: -La aceeasi putere, alternatoarele trifazice sunt cele mai usoare generatoare. In general statorul este mai greu decat rotorul. La dinam energia electrica utila apare in rotor, in timp ce statorul, greu cum e, nu produce nimic, ci asigura campul magnetic inductor. Pt asta are un bobinaj cu numar mare de spire pt a produce un camp magnetic cat mai puternic cu un consum de curent cat mai mic. La alternator energia utila se obtine tocmai in stator, in timp ce campul magnetic inductor se produce in rotor. Se obtine astfel o distribuire mai buna a puterii utile. Daca alternatorul e trifazat, e si mai bine, pt ca, in timp ce una din faze trece prin zero, celelalte 2 faze dau putere nenula, deci nu mai exista timpi morti in producerea energiei, asa cum e in cazul alternatorului monofazat. -Arcul electric dintre perii si colector este un factor distructiv pt colector. La dinam efectul distructiv este mai pronuntat, fiindca furnizeaza puterea electrica utila tocmai prin colector, la intensitate mare si prin repetate comutatii intre perii si lamelele colectorului. La alternator curentul de colector este mult mai mic, fiind curentul de excitatie, periile sunt inelare, iar intre perii si colector nu au loc intreruperi decat accidental. Cu toate astea, ganditi-va ca si dinamurile au functionat zeci de ani fara probleme. Daca la bornele periiilor pui un condensator de 1-2microF, acesta reduce considerabil cercul de foc din jurul colectorului si prelungeste viata acestuia. Dinamul meu, asa vechi cum e, e in perfecta stare. Verific din cand in cand starea periiilor si constat ca nu se uzeaza vizibil, ci raman in buna stare dupa ani si ani. Iar acum, daca folosesc vechiul dinam la putere dubla, nu afectez cu nimic colectorul, fiindca ramane acelasi curent de colector. De mentionat si un avantaj al dinamului: daca rotorul are 16 perechi de poli, curentul produs e f bine redresat, abaterile relative de la forma continua fiind de ordinul miimilor. Zidu, de ce se foloseau mai demult instalatii electrice auto de 6V si nu mai mult? Motive posibile: -acumulatoarele de 6V au doar 3 elemente -la tensiuni mai mari dinamul trebuie sa aiba bobina de excitatie cu mai multe spire, ca altfel i se reduce randamentul. La alternator ar fi aceeasi problema, dar excitatia e pe rotor, care are o simpla bobina cilindrica, usor de realizat. -Mai demult se faceau in general motoare de turatie redusa (si mai durabile). La turatii mici dinamul n-are randament bun decat la tensiuni mici, ca pt tensiuni mai mari trebuie marit curentul de excitatie si creste pierderea in bobina de excitatie (sau trebuie marit numarul de spire al bobinei de excitatie) Editat Decembrie 7, 2007 de ViorelX Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 Bineinteles ca dinamul poate porni fara sa fie nevoie de nici un curent de excitatie initial, bazandu-se doar pe magnetismul remanent al statorului, oricat de slab ar fi. Dar poate ca si Zidu are dreptate: curentul acela mic care alimenteaza becul martor trece si prin bobina de excitatie si contribuie la o amorsare mai rapida a dinamului. Eu nici nu m-am gandit la asta. Cand am schimbat instalatia electrica eu am si renuntat la acest bec martor. In locul lui am pus un LED rosu, dar altfel conectat, incat nu are nici o legatura cu bobina de excitatie. Releul regulator electronic pe care l-am facut are un comparator care compara tensiunea bateriei cu cea data de dinam si daca e mai mare decat aceasta aprinde LED-ul martor. Si cu toate ca nu mai e nici un curent initial care sa amorseze dinamul, acesta functioneaza f bine. Se mai poate concepe si o alta varianta de releu regulator: initial bateria sa alimenteze bobina de excitatie cu curent maxim. Dinamul porneste imediat, iar releul intrerupe alimentarea excitatiei de cate ori este nevoie. Dezavantajul acestei scheme ar fi acela ca bateria alimenteaza excitatia si in repaus. Dar se poate face o automatizare care sa impiedice acest consum de curent cand nu e necesar (sa alimenteze excitatia numai daca rotorul dinamului depaseste o turatie minima). Eu v-am recomandat sa folositi vechile dinamuri de 6W/45W pe post de dinamuri de 12V/90W nu pt ca n-ar fi mai bune alternatoarele. Am spus doar ca se poate foarte bine si asa, fara sa le inlocuiti cu alternatoare, scumpe si greu de procurat si adaptat. Bineinteles ca nu degeaba se folosesc de multa vreme alternatoare in locul dinamurilor. Sunt binecunoscute avantajele: -La aceeasi putere, alternatoarele trifazice sunt cele mai usoare generatoare. In general statorul este mai greu decat rotorul. La dinam energia electrica utila apare in rotor, in timp ce statorul, greu cum e, nu produce nimic, ci asigura campul magnetic inductor. Pt asta are un bobinaj cu numar mare de spire pt a produce un camp magnetic cat mai puternic cu un consum de curent cat mai mic. La alternator energia utila se obtine tocmai in stator, in timp ce campul magnetic inductor se produce in rotor. Se obtine astfel o distribuire mai buna a puterii utile. Daca alternatorul e trifazat, e si mai bine, pt ca, in timp ce una din faze trece prin zero, celelalte 2 faze dau putere nenula, deci nu mai exista timpi morti in producerea energiei, asa cum e in cazul alternatorului monofazat. -Arcul electric dintre perii si colector este un factor distructiv pt colector. La dinam efectul distructiv este mai pronuntat, fiindca furnizeaza puterea electrica utila tocmai prin colector, la intensitate mare si prin repetate comutatii intre perii si lamelele colectorului. La alternator curentul de colector este mult mai mic, fiind curentul de excitatie, periile sunt inelare, iar intre perii si colector nu au loc intreruperi decat accidental. Cu toate astea, ganditi-va ca si dinamurile au functionat zeci de ani fara probleme. Daca la bornele periiilor pui un condensator de 1-2microF, acesta reduce considerabil cercul de foc din jurul colectorului si prelungeste viata acestuia. Dinamul meu, asa vechi cum e, e in perfecta stare. Verific din cand in cand starea periiilor si constat ca nu se uzeaza vizibil, ci raman in buna stare dupa ani si ani. Iar acum, daca folosesc vechiul dinam la putere dubla, nu afectez cu nimic colectorul, fiindca ramane acelasi curent de colector. De mentionat si un avantaj al dinamului: daca rotorul are 16 perechi de poli, curentul produs e f bine redresat, abaterile relative de la forma continua fiind de ordinul miimilor. Zidu, de ce se foloseau mai demult instalatii electrice auto de 6V si nu mai mult? Motive posibile: -acumulatoarele de 6V au doar 3 elemente -la tensiuni mai mari dinamul trebuie sa aiba bobina de excitatie cu mai multe spire, ca altfel i se reduce randamentul. La alternator ar fi aceeasi problema, dar excitatia e pe rotor, care are o simpla bobina cilindrica, usor de realizat. -Mai demult se faceau in general motoare de turatie redusa (si mai durabile). La turatii mici dinamul n-are randament bun decat la tensiuni mici, ca pt tensiuni mai mari trebuie marit curentul de excitatie si creste pierderea in bobina de excitatie (sau trebuie marit numarul de spire al bobinei de excitatie) stii de ce se foloseau instalatii pe 6v mi demult[asta mai ales la moto ptr. ca la auto se foloseste 12v,chiar daca tot pe dinam inca dinainte de 1940].ptr. ca gabaritul unui acumulator 12v acceptabil ca amperaj[sa zicem un 10-15 A la moto si un 50-60 A la auto]era foarte mare[12 elementi necesari].uita-te doar la o baterie 6v56Ah de Trabant.e cat una de 12v55Ah moderna.de asemenea gabaritul generatorului se mareste cu cca. 1,4 ori ptr. o tensiune dubla la aceeasi putere[asta spre a mentine curentul de excitatie in limite normale ca altfel poti sa bagi mai mult in el dar il si distrugi rapid.un alt aspect e ca mai toti consumatorii electrici erau ganditi pe 6v[becuri,relee,bobine inductie,demaroare etc.].schimbarea lor imediata si generalizata nu era fezabila. alternatorul a putut fi utilizat doar cand tehnologia semiconductorilor a fost suficient de dezvoltata spre a permite obtinerea unor elemente redresoare compacte si sigure necesare incarcarii bateriei in curent continuu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 oameni buni Releele electronice au in interior circuitul care preia rolul becului de incarcare (au o dioda+ o rezistenta de limitare) - unele din ele cel putin @ kyvacka - mai - schemele de excitatie pentru generatoarele de cc se impart in urmatoarele categorii: - excitatie independenta - excitatie serie - excitatie paralel - excitatie mixta (combinatie intre cele de mai sus) Fiecare cu avantajele si dezavantajele lor. LA motociclete ai o schema care se schimjba dpdv electric desi fizic ramane fixa. Citeste bine literatura de specialitate. Constantin Ghiţă - Maşini electrice, Ed Matrix Rom, Bucureşti, 2005, ISBN 973-685-919-3 MAi are niste carti nitel mai vechi, de prin 2000 Fie ca partea aia suprimentara e facuta cu ajutorul unui bec, al unui ampermetru din ala de care ai zis tu, Al unui montaj electronic sau cu o manareala prin contacte ca la mz ea se face !!!! Magnetizatia remanenta e gandita sa fie cat mai mica la generatoarele moto pt a le putea controla mai bine pe toata plaja de turatii. Vrei lectii de elth - platesti pt ele cu multe beri. Nenea ala de mai sus m-a fost profesor, am avut restanta la el ca s-a sucarit cand i-am zis ca nu o sa vin de la 8 la curs NICIODATA si la examen mi-a dat sa demonstrez la tabla ghici - ecuatiile masinii de curent continuu in regim tranzitoriu (sistem de multe ecutatii urate - subiect de 2 cursuri x 3 ore fiecare) pt 0.02 puncte Apropo de gabaritul acumulatorilor - nu asta era problema majora - vezi ca la manetu ala pe 12 de care zici tu se foloseau 2 acumulatori de 6v in serie. ghici cat ocupa fata de una pe 6v La moto se foloseau acumulatori de 4 - 8 ah, ca nu prea aveai pornire la buton Abia motocicletele moderne folosesc acumulatori de 12Ah si pestte (demaror, computer, pompa de injectie, far aprins cand bagi cheia in contact - dupa 2000) Baga tu la cap chestiile alea cu colectorul. @ViorelX - arcul electric care provoaca necazurile tine de curentul care l-a produs si de tenriunea care vrea sa il intretina. Tu ai dublat tensiunea. Aici vad eu problema. O sa apara si la tine efecte urate cand o sa ai putin joc in rulmentii de ambielaj si carbunii nu or sa mai poate urmari fidel colectorul la turatie crescuta. Atunci se simte efectul - pentru ca sectiunile electrice ale rotorului nu mai comuta la momentul optim. Ramane de vazut in timp cum se comporta al tau, dar pe o mobra care trebuie sa faca zeci de mii de km departe de service nu poti asuma riscul. Intr-adevar sunt si problemele de saturatie a miezului magnetic- tabla silicioasa din vremea aia nu avea performantele celei de acum ALEKOooooooooo CUrata naiubi topicurile astea (asta si ala cu dkw) si fa unul cu dinamuri - ca s-au scris deja multe info utile si porcim topicurile oamenilor asa Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 stii de ce se foloseau instalatii pe 6v mi demult[asta mai ales la moto ptr. ca la auto se foloseste 12v,chiar daca tot pe dinam inca dinainte de 1940].ptr. ca gabaritul unui acumulator 12v acceptabil ca amperaj[sa zicem un 10-15 A la moto si un 50-60 A la auto]era foarte mare[12 elementi necesari].uita-te doar la o baterie 6v56Ah de Trabant.e cat una de 12v55Ah moderna.de asemenea gabaritul generatorului se mareste cu cca. 1,4 ori ptr. o tensiune dubla la aceeasi putere[asta spre a mentine curentul de excitatie in limite normale ca altfel poti sa bagi mai mult in el dar il si distrugi rapid.un alt aspect e ca mai toti consumatorii electrici erau ganditi pe 6v[becuri,relee,bobine inductie,demaroare etc.].schimbarea lor imediata si generalizata nu era fezabila. alternatorul a putut fi utilizat doar cand tehnologia semiconductorilor a fost suficient de dezvoltata spre a permite obtinerea unor elemente redresoare compacte si sigure necesare incarcarii bateriei in curent continuu. Sunt de acord ca acumulatoarele mai vechi erau prea grele si ca nu se foloseau prea mult alternatoarele pt ca tehnnologia semiconductoarelor era subdezvoltata. Dar nu-s de acord ca pt a obtine tensiune dubla la aceeasi putere gabaritul dinamului trebuie marit. NU. Nu trebuie decat modificate bobinajele. Daca ar fi cum zici tu, cu dinamuri minuscule s-ar putea obtine puteri enorme, dar la tensiuni mici. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 @ kyvacka pe pozele tale (apropo, ai si restul manualului la aceeasi calitate ?) In poza a 3-a - sectiunea pt 250 cc uita-te la generator. Ai borna nr 61 la care sunt legate punctul comun al excitatiei si partii de forta, o borna a releului si un fir de curent mic care vine din bord (pun pariu ca vine de la capatul ampermetrului conectat spre baterie printro rezistenta de limitare care inlocuieste becul pe schema asta ) Daca ar fi ca tine firul asta subtire ar trebui sa lipseasca - l-am marcat cu rosu. el alimenteaza excitatia in mod clar Apoi borna 51 are curentul regulat - si pleaca spre bord cu fir gros, de fortza. - l-am marcat cu albastru Din pacate asta e schema de montaj, cu indicatii despre pozitia contactelor si nu schema electrica de functionare - deci e mai greu de urmarit ca principii de lucru hai sa dau si aici linkul spre topicul paralel sa citeasca toti toate explicatiile: /index.php?...pid=976411& doar scriem in paralele pe amandoua chestii complementare. Sper sa spulber ceva idei preconcepute Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 Cei de la RAR mi-au scris in cartea de identitate ca ar fi "IJ Jupiter 3". Intr-adevar, cand l-a cumparat tata la mana a 2-a in 1980 avea motor cu 2 cilindri. Pt ca n-a fost multumit ca functiona defectuos, l-a inlocuit imediat cu motor monocilindric (problema binecunoscuta). La aceeasi turatie de functionare, prin dublarea curentului de excitatie, dinamul da tensiune dubla. Curentul debitat va fi acelasi, deci puterea se dubleaza. Inainte de a pune in practica aceasta idee am masurat rezistenta infasurarii de excitatie: este de 3 Ohm. Asadar curentul maxim de excitatie ar fi de 2A (la 6V). Cu motorul in functiune am masurat curentul de excitatie. La o turatie nici prea mica, nici prea mare era de 0.8A. La un curent de excitatie de, sa zicem 1A, infasurarea de excitatie pierde o putere electrica de 6V*1A=6W. Nu e prea mult sa se piarda 6W pt a se obtine, sa zicem 45W. Dubland curentul de excitatie pt a dubla tensiunea aceasta pierdere se mareste de 4ori. La aceeasi turatie la care dinamul dadea 6V, prin dublarea curentului de excitatie la 2A se obtin 12V, dar si pierderea prin infasurarea de excitatie va fi de 12V*2A=24W. Ar trebui rebobinat statorul pt a reduce cat mai mult aceasta pierdere. Totusi, nici 24W n-ar fi o pierdere prea mare, daca se obtin in schimb 90W. Oricum, la turatii mari aceasta pierdere devine mult mai mica. Infasurarea de excitatie este destul de robusta ca sa suporte usor dublarea curentului. Pe aceste socoteli m-am bazat inainte de a modifica vechea instalatie electrica la 12V. Am facut releu regulator electronic, dupa acelasi principiu ca si cel pt alternator. Atata doar ca nu are punte redresoare, dar are in schimb o dioda puternica care impiedica scurtcircuitarea bateriei pe bobinajul rotorului, atunci cand dinamul nu da tensiune suficienta. Mai are un comparator de tensiuni care face sa se aprinda un indicator luminos rosu in bord atunci cand dinamul da tensiune mai mica decat cea a bateriei. Am facut proba: Masor la inceput tensiunea bateriei: 12.75V. Pornesc motorul. Indicatorul luminos rosu oscileaza haotic. Plec de pe loc. Indicatorul rosu se aprinde mult mai rar. Pe drum, in treapta a 4-a de viteza indicatorul rosu se stinge de tot la viteza mai mare de 35-40km/h. Este semn ca dinamul de 6V functioneaza cu succes in noua instalatie de 12V. La far am bec de 60W, iar aprinderea electronica consuma si ea 10-20W (in functie de turatie). Opresc si masor tensiunea bateriei. A crescut putin, nicidecum n-a scazut. Desfac capacul si pun mana pe dinam. Are 60-70 grade, dar si motorul e cald, asa ca nu pot spune ca s-a incalzit in mod special dinamul din cauza suprasolicitarii. Am mai facut destule calatorii de cate 100+km si e totul in regula. Dinamul merge, releul regulator asijderea, bateria ramane incarcata. Pot sa va recomand sa va pastrati linistiti dinamurile vechi, daca va e peste mana sa le inlocuiti cu alternatoare. Viorel da-mi si mie te rog schema regulatorului . Am umblat vreo 3 ani cu dinamul original de Simson cu baterie de 12 V am legat in serie cu bobina de excitatie o rezistenta bine potrivita sa nu se incalzeasca prea tare si a fost OK. Acum am dinam de 12 V dar nu folosesc releu ci doar o dioda de putere ca sa nu functioneze dinamul ca electromotor Cu bine! --- Mesaj completat în 07 Dec 2007 23:24 ------------- imi pare rau ca trebuie sa te combat dar introduci greseli grave [din ignoranta sau rauvoitor]pe acest forum si nu pot sa tolerez.vezi ca am explicat ce si cum cu excitatia primara pe topicul deschis de Weebs.ia te rog un manual de electromecanica mai vechi[ca astea noi nu mai descriu dinamul ptr. ca e depasit]sau da un Google si o sa te convingi.si te rog nu mai sari la gatul oamenilor doar ptr. ca esti atins in amorul propriu.in cazul de fata nu ai deloc dreptate.daca tot nu esti convins in orice zi si la orice ora sunt disponibil [daca ai bunavointa sa vii pana aici prin Ardeal]sa iti demonstrez pe viu miracolul electricitatii.orice dinam in stare de functionare nu are nevoie de nici un bec,baterie sau alta sursa exterioara de electricitate ptr. a incepe sa debiteze curent in momentul cand este rotit.si remanenta magnetica a statorului este chiar motivul ptr. asta.in timp asta se poate diminua sau chiar pierde dar nu este nici o problema ptr. ca conectarea momentara [1-2 secunde]a unei baterii la capetele infasurarii de excitatie rezolva problema remagnetizand statorul.chestia asta este valabila si in cazul magnetourilor folosite exclusiv ptr. aprindere[vezi Simson]care de asemenea se pot remagnetiza[folosind un dispozitiv mai special]atunci cand intensitatea scanteii scade datorita pierderii de camp magnetic. cat despre dinam care sa mearga la 12v60w...ohohohoh,sa fii tu sanatos:Trabantul[ca sa dau doar un exemplu]folosea pana in 1984 dinam de 12v220W si colectorul rezista bine mersi.in domeniul moto nu s-au prea folosit dinamuri de puteri mi mari [peste 100w sa zicem]deoarece au un randament electric destul de scazut si la o putere mare au si un gabarit pe masura,dar de dragul discutiei iti dau exemplu scuterul Manet care avea dino-starter de 12v60w[ca sa vezi coincidenta]si statea bine cu colectorul.colectorul se deterioreaza rapid mai ales cand este ovalizat[din cauza uzurii normale acumulate]sau din cauza periilor care nu calca bine pe suprafata lui,sar,producand arcuri electrice ce duc la supraincalzirea locala si eventuala ardere a fetelor de contact a lamelor colectorului[desi mai repede se decaleste arcul de pe port perie aceasta(peria)nemaifiind apasata pe colector de unde si pierderea incarcarii. te rog sa ma crezi ca am o experienta de aproape 10 ani cu dinamurile si le cam stiu avantajele[putine]si neajunsurile[o gramada].de aceea sfatuiesc pe oricine sa treaca cat mai curand pe lternator sau magnetou[insa tipul cu rotor intern,gen Minsk,Voshod]de 12V. Nu stii cu functioneaza aparatele de remagnetizare ? Eu as incerca un miez de fier cu o bobina alimentata cu curent continuu la care liniile de camp sa se inchida prin magnetul rotorului. Daca crezi ca nu va functiona spune-mi sa nu incerc. Cu bine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 @ kyvacka pe pozele tale (apropo, ai si restul manualului la aceeasi calitate ?) In poza a 3-a - sectiunea pt 250 cc uita-te la generator. Ai borna nr 61 la care sunt legate punctul comun al excitatiei si partii de forta, o borna a releului si un fir de curent mic care vine din bord (pun pariu ca vine de la capatul ampermetrului conectat spre baterie printro rezistenta de limitare care inlocuieste becul pe schema asta ) Daca ar fi ca tine firul asta subtire ar trebui sa lipseasca - l-am marcat cu rosu. el alimenteaza excitatia in mod clar Apoi borna 51 are curentul regulat - si pleaca spre bord cu fir gros, de fortza. - l-am marcat cu albastru Din pacate asta e schema de montaj, cu indicatii despre pozitia contactelor si nu schema electrica de functionare - deci e mai greu de urmarit ca principii de lucru hai sa dau si aici linkul spre topicul paralel sa citeasca toti toate explicatiile: /index.php?...pid=976411& doar scriem in paralele pe amandoua chestii complementare. Sper sa spulber ceva idei preconcepute La urma urmei poate ca Zidu are dreptate: o fi bine sa circule un mic curent initial prin bobina de excitatie inaintea pornirii dinamului. Acest curent poate fi de la becul martor sau de la o rezistenta intre plusul bateriei si plusul dinamului (in cazul in care e cu ampermetru). Nu ca e obligatoriu acest mic curent de pornire, ci doar ajuta la reducerea regimului tranzitoriu al dinamului. Eu la regulatorul meu nu mai am nimic care sa asigure vreun curent prin bobina de excitatie, in afara de curentul rezidual printr-o dioda puternica cu germaniu menita sa impiedice scurtcircuitarea bateriei pe rotor. Eventual as putea pune o rezistenta in paralel cu acea dioda. Dar merge f bine si asa. Nici nu m-am gandit ca trebuie asigurat acest curent. In timpul functionarii, bobina de excitatie este mereu cuplata si decuplata de catre releul regulator. S-ar parea ca pt a obtine tensiune cat mai uniforma, aceste comutari trebuie sa fie cat mai dese. De aici necesitatea ca dinamul sa raspunda cat mai prompt cu tensiunea generata atunci cand are loc cuplarea bobinei de excitatie. Deci de aia un mic curent initial ar fi de ajutor. Pe de alta parte, aceste comutari duc la consum suplimentar de energie, mai ales daca materialul feromagnetic prezinta histerezis mare. Apar si varfuri de inalta tensiune (paraziti). De aceea e bine sa fie cat mai rare posibil. Asa am considerat eu de cuvinta si am reglat releul regulator sa actioneze intre limite mai largi: 13-14V, ca sa aiba loc comutari de joasa frecventa. Pana la urma nu stiu cum e mai bine: sa dau curent initial de excitatie pt accelerarea amorsarii dinamului sau sa-l las asa cum e, ca oricum, in regimul comutarii de joasa frecventa a excitatiei, nu conteaza. Magnetoul are avantajul ca are inductor magnetic constant ce nu consuma energie de excitatie si nu prezinta nici pierderi prin histerezis. Cel mai bun sistem ar fi unul cu magnetou si baterie care sa compenseze tensiunea deficitara a magnetoului la turatii prea mici. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 7, 2007 Share Postat Decembrie 7, 2007 @ViorelX - daca iti merge asa cum e nu il repara Doar sa stii despre ce e vorba. Tu ai deja o constructie modificata. E posibil sa trebuiasca sa refaci reglajele la releu. Daca vre-odata face pe nebunul si banui ca miezul s-a demagnetizat (se poate intampla de la lovituri, de la temperatura, de la anumite tipuri de scurtcitcuit) atunci revii la schema clasica. Simsonul are magnetou pentru aprindere si dinam pentru lumini. Circuite separate din ce tin eu minte.... Foarte multe motociclete noi au circuite separate pentru aprindere si pentru accesorii Ex suzuki dr 650 si 750/800 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 8, 2007 Share Postat Decembrie 8, 2007 @ kyvacka pe pozele tale (apropo, ai si restul manualului la aceeasi calitate ?) In poza a 3-a - sectiunea pt 250 cc uita-te la generator. Ai borna nr 61 la care sunt legate punctul comun al excitatiei si partii de forta, o borna a releului si un fir de curent mic care vine din bord (pun pariu ca vine de la capatul ampermetrului conectat spre baterie printro rezistenta de limitare care inlocuieste becul pe schema asta ) Daca ar fi ca tine firul asta subtire ar trebui sa lipseasca - l-am marcat cu rosu. el alimenteaza excitatia in mod clar Apoi borna 51 are curentul regulat - si pleaca spre bord cu fir gros, de fortza. - l-am marcat cu albastru Din pacate asta e schema de montaj, cu indicatii despre pozitia contactelor si nu schema electrica de functionare - deci e mai greu de urmarit ca principii de lucru hai sa dau si aici linkul spre topicul paralel sa citeasca toti toate explicatiile: /index.php?...pid=976411& doar scriem in paralele pe amandoua chestii complementare. Sper sa spulber ceva idei preconcepute iti spulber speranta:acel fir de care zici tu e chiar firul ce alimenteaza aprinderea direct de pe dinam atunci cand se foloseste pozitia respectiva a cheii de contact.am desfacut o asemenea cutie electrica de Jawa si pot sa iti spun ca atunci cand pui cheia pe pozitia respectiva se face contactul [pe interior desigur]intre borna 61 si borna 15/54 direct.de pe borna 15/54 pleaca firul ce alimenteaza bobina de inductie,asa ca nu are nici o legatura cu excitatia.si oricum nu ai fost atent si nu ai citit tot ce am postat:am subliniat ca eu m mers pe dinam efectiv,fara baterie fizic nu doar ca era descarcata.eram cu cortul undeva si bateria era pe post de sursa de curent electric ptr. radiocass si lampa portativa.de ltfel in schema se vede clar ca in pozitia 5 a cheii singurele terminale legate intre ele sunt 15/54 cu 61.si dupa cum am si postat acel pasaj despre polarizarea dinamului[dintr-un manual Lucas din 1958]ar trebui sa iti dai seama c ceea ce spui e cam fara rost.magnetismul remanent e oricum destul de mic asa ca sa nu te gndesti ca ar putea genera tensiuni de zeci de volti doar pe baza acestuia,dar e de ajuns sa dea impulsul initil[sa zicem un 0,7 v]ptr. ca apoi tensiunea sa creasca in cascada evident pana se tinge saturatia magnetica sau pana intervine releul de tensiune scotand excitatia din circuit.crede-ma ca am experienta cu dinamurile cat sa imi ajunga ptr. toata viata[vreo doi ani de zile pana le-am prins toate dichisurile mi-au mancat zilele]si desi stiu ca au tot felul de neajunsuri sunt niste masinarii electrice foarte interesante si delicate. sa stii ca nu degeaba am zis ca daca imi faci o vizita iti demonstrez pe orice motor cu dinam ca poate sa mearga fara baterie.am incercat-o de nenumarate ori si nu doar pe Jawa[CZ,IJ,K-175].pe de alta parte de bec nu m-am folosit prea des dar nu am observat nici un inconvenient.daca din putina mea cunoastere au invatat si altii eu ma declar multumit.cu asta eu ma retrag ptr. ca consider ca m epuizat subiectul dinam[cel putin ptr. moment].ptr. cine mai are eventuale nelamuriri astept PM.va salut pe toti! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
RaduI Postat Decembrie 8, 2007 Share Postat Decembrie 8, 2007 revin si eu cu rugamintea ptr. moderatori sa mute toata povestea asta cu dinamurile intr-un topic separat. Personal ma intereseaza subiectul si ar fi pacat sa nu beneficieze si altii de asta, altii care s-ar putea sa nu intre aici vazand titlul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 8, 2007 Share Postat Decembrie 8, 2007 iti spulber speranta:acel fir de care zici tu e chiar firul ce alimenteaza aprinderea direct de pe dinam atunci cand se foloseste pozitia respectiva a cheii de contact.am desfacut o asemenea cutie electrica de Jawa si pot sa iti spun ca atunci cand pui cheia pe pozitia respectiva se face contactul [pe interior desigur]intre borna 61 si borna 15/54 direct.de pe borna 15/54 pleaca firul ce alimenteaza bobina de inductie,asa ca nu are nici o legatura cu excitatia. e inutil sa faci asta. deja ai alimentata bobina prin firul de forta . Pt scopuri de genul asta se putea folosi ala daca era cazul si oricum nu ai fost atent si nu ai citit tot ce am postat:am subliniat ca eu m mers pe dinam efectiv,fara baterie fizic nu doar ca era descarcata. sa stii ca nu degeaba am zis ca daca imi faci o vizita iti demonstrez pe orice motor cu dinam ca poate sa mearga fara baterie.am incercat-o de nenumarate ori si nu doar pe Jawa[CZ,IJ,K-175]. Ai uitat sa zici ca trebuie marita nitel turatia de ralanty ca sa stea pornita Se poate face asta, nu am negat. Hai sa ma exprim mai poetic: Sa te bazezi la incarcare doar pe magnetizatia remanenta e ca si cum te-ai baza ca mergi la padure si aprinzi focul frecand doua lemne. Se poate daca sunt uscate, Te chinui, Cateodata nu merge, Ti se face foame pana reusesti. Cel mai bine folosesti chibriturile. Daca nu le ai poti incerca si prima varianta, ca doar nu ai nimic de pierdut si cu ceva munca iese foc. Hmm ziceai ceva de ardeal dar la profil vad radauti si asta e in moldova din ce stiu eu ..... pe unde esti ? @mircea_simson - stiu eu cum e cu aparatele de magnetizare. Ele sunt niste jucarii capabile sa genereze un camp magnetic de intensitate mare - suficient cat sa modifice orientarea interna a moleculelor materialului pe care vrei sa il magnetizezi. Ca idee generala - bobina mare cu multe spire si prin care treci un curent mare. Nu toate materialele feromagnetice pot fi magnetizate si sa ramana asa mult timp. Sunt materiale speciale pentru asta. De multe ori se folosec proceduri mai complexe. Aveam undeva o schema cu care se putea incerca remagnetizarea magnetuului de la aprinderea de simson. Daca o gasesc ti-o dau Mult mai usor e sa distrugi magnetizatia unui fier magnetizat - il incalzesti la rosu si il racesti - dispare Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 9, 2007 Share Postat Decembrie 9, 2007 (editat) Viorel da-mi si mie te rog schema regulatorului . Am umblat vreo 3 ani cu dinamul original de Simson cu baterie de 12 V am legat in serie cu bobina de excitatie o rezistenta bine potrivita sa nu se incalzeasca prea tare si a fost OK. Acum am dinam de 12 V dar nu folosesc releu ci doar o dioda de putere ca sa nu functioneze dinamul ca electromotor Cu bine! Iata schema releului regulator de dinam pe care am facut-o: Bobina de excitatie e comutata de un MOSFET comandat de bine cunoscutul circuit integrat 555, care functioneaza in montaj de trigger Schmidt. Condensatorul din grila MOSFET-ului are rolul de a incetini mult viteza de comutare a bobinei. Astfel se elimina o sursa de paraziti deosebit de puternici, care altfel ar cauza distrugeri, atat in acest montaj, cat si in altele din sistem. Circuitul de stabilizare LM7812 alimenteaza o parte din montaj cu tensiune stabilizata de 12V. Fara el exista riscul distrugerii circuitului 555 in timpul reglajelor releului. In montaj se mai folosesc o serie de filtre RC care confera diverselor portiuni de circuit imunitate la parazitii din sistem (care provin in principal de la aprinderea electronica si rotorul dinamului). Este deosebit de important si condensatorul pus la bornele periilor. Dioda de 10A de sus impiedica scurtcircuitarea bateriei pe rotorul dinamului atunci cand tensiunea acestuia este mai mica decat cea a bateriei. E recomandabil sa fie o dioda cu germaniu, ca sa fie mai mica pierderea de energie, caci prin ea trece mult curent. Cu cele doua tranzistoare bipolare se realizeaza un circuit care face sa se aprinda LED-ul martor atunci cand tensiunea data de dinam este mai mica decat tensiunea bateriei+0.4V (caderea de tensiune pe dioda de putere, presupusa a fi cu germaniu). Daca dioda este cu germaniu si tranzistorul de sus trebuie sa fie cu germaniu. De mentionat ca la instalatia originala, becul martor este alimentat prin diferenta de potential dintre plusul bateriei si plusul dinamului. El se stinge chiar inainte ca tensiunea dinamului sa fie mai mare decat cea a bateriei. Daca dinamul da o tensiune cu 2-3V mai mica decat a bateriei, becul pare stins. La montajul meu, cand LED-ul martor se stinge, atunci intr-adevar tensiunea dinamului depaseste tensiunea bateriei, iar bateria nu mai functioneaza in regim de generator, ci in regim de receptor de energie. Reglarea releului: Mai intai se face un reglaj grosier: Presupunem ca tensiunea bateriei este de 12.7V. Se masoara potentialul pinului 5 al circuitului 555. Trebuie sa fie de cca 8V. Acesta serveste ca potential de referinta in functionarea circuitului 555. Se regleaza potentiometrul de jos pana cand potentialul pinului 2 al circuitului 555 ajunge la 4V (trebuie sa fie egal cu jumatate din potentialul pinului 5). Se ia un element de acumulator de 1.2V (de NiCd, NiMh, de care folositi la diverse aparate electronice) si se inseriaza cu bateria. Acum tensiunea de alimentare va fi de cca 14V. Se regleaza potentiometrul de sus pana cand potentialul pinului 6 al circuitului 555 ajunge la 8V (trebuie sa fie egal cu potentialul pinului 5). Acum se poate verifica functionarea releului folosind in locul bateriei o sursa de tensiune variabila si se pot face reglaje mai fine. Daca nu aveti aceasta posibilitate, macar asigurati-va ca: 1. La tensiunea de 14.2V (obtinuta inseriind cu bateria un element de baterie alcalina de 1.5V) potentialul pinului 6 depaseste 8V (e mai mare decat al pinului 5), iar la pinul 3 potentialul e 0. In aceasta stare MOSFET-ul e nepolarizat si bobina de excitatie e decuplata. 2. La tensiunea de 12.7V potentialul pinului 2 e usor mai mic de 4V, iar la pinul 3 potentialul e mare (cca 10V), astfel ca MOSFET-ul e polarizat si bobina de excitatie e cuplata. Acum se poate verifica cu motorul pornit buna functionare a releului. Eu recomand ca limitele de reglare ale tensiunii sa fie de la 13V la 14V. Astfel, daca tensiunea la baterie este sub 13V, se cupleaza bobina de excitatie si intra in actiune dinamul, pana cand tensiunea depaseste 14V si se decupleaza bobina de excitatie. Daca limitele sunt mai stranse, au loc comutari cu frecventa mai mare si nu are rost, fiindca acestea sunt insotite de pierderi suplimentare de energie. Editat Decembrie 9, 2007 de ViorelX Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 9, 2007 Share Postat Decembrie 9, 2007 Iata schema releului regulator de dinam pe care am facut-o: Bobina de excitatie e comutata de un MOSFET comandat de bine cunoscutul circuit integrat 555, care functioneaza in montaj de trigger Schmidt. Condensatorul din grila MOSFET-ului are rolul de a incetini mult viteza de comutare a bobinei. Astfel se elimina o sursa de paraziti deosebit de puternici, care altfel ar cauza distrugeri, atat in acest montaj, cat si in altele din sistem. Circuitul de stabilizare LM7812 alimenteaza o parte din montaj cu tensiune stabilizata de 12V. Fara el exista riscul distrugerii circuitului 555 in timpul reglajelor releului. In montaj se mai folosesc o serie de filtre RC care confera diverselor portiuni de circuit imunitate la parazitii din sistem (care provin in principal de la aprinderea electronica si rotorul dinamului). Este deosebit de important si condensatorul pus la bornele periilor. Dioda de 10A de sus impiedica scurtcircuitarea bateriei pe rotorul dinamului atunci cand tensiunea acestuia este mai mica decat cea a bateriei. E recomandabil sa fie o dioda cu germaniu, ca sa fie mai mica pierderea de energie, caci prin ea trece mult curent. Cu cele doua tranzistoare bipolare se realizeaza un circuit care face sa se aprinda LED-ul martor atunci cand tensiunea data de dinam este mai mica decat tensiunea bateriei+0.4V (caderea de tensiune pe dioda de putere, presupusa a fi cu germaniu). Daca dioda este cu germaniu si tranzistorul de sus trebuie sa fie cu germaniu. De mentionat ca la instalatia originala, becul martor este alimentat prin diferenta de potential dintre plusul bateriei si plusul dinamului. El se stinge chiar inainte ca tensiunea dinamului sa fie mai mare decat cea a bateriei. Daca dinamul da o tensiune cu 2-3V mai mica decat a bateriei, becul pare stins. La montajul meu, cand LED-ul martor se stinge, atunci intr-adevar tensiunea dinamului depaseste tensiunea bateriei, iar bateria nu mai functioneaza in regim de generator, ci in regim de receptor de energie. Reglarea releului: Mai intai se face un reglaj grosier: Presupunem ca tensiunea bateriei este de 12.7V. Se masoara potentialul pinului 5 al circuitului 555. Trebuie sa fie de cca 8V. Acesta serveste ca potential de referinta in functionarea circuitului 555. Se regleaza potentiometrul de jos pana cand potentialul pinului 2 al circuitului 555 ajunge la 4V (trebuie sa fie egal cu jumatate din potentialul pinului 5). Se ia un element de acumulator de 1.2V (de NiCd, NiMh, de care folositi la diverse aparate electronice) si se inseriaza cu bateria. Acum tensiunea de alimentare va fi de cca 14V. Se regleaza potentiometrul de sus pana cand potentialul pinului 6 al circuitului 555 ajunge la 8V (trebuie sa fie egal cu potentialul pinului 5). Acum se poate verifica functionarea releului folosind in locul bateriei o sursa de tensiune variabila si se pot face reglaje mai fine. Daca nu aveti aceasta posibilitate, macar asigurati-va ca: 1. La tensiunea de 14.2V (obtinuta inseriind cu bateria un element de baterie alcalina de 1.5V) potentialul pinului 6 depaseste 8V (e mai mare decat al pinului 5), iar la pinul 3 potentialul e 0. In aceasta stare MOSFET-ul e nepolarizat si bobina de excitatie e decuplata. 2. La tensiunea de 12.7V potentialul pinului 2 e usor mai mic de 4V, iar la pinul 3 potentialul e mare (cca 10V), astfel ca MOSFET-ul e polarizat si bobina de excitatie e cuplata. Acum se poate verifica cu motorul pornit buna functionare a releului. Eu recomand ca limitele de reglare ale tensiunii sa fie de la 13V la 14V. Astfel, daca tensiunea la baterie este sub 13V, se cupleaza bobina de excitatie si intra in actiune dinamul, pana cand tensiunea depaseste 14V si se decupleaza bobina de excitatie. Daca limitele sunt mai stranse, au loc comutari cu frecventa mai mare si nu are rost, fiindca acestea sunt insotite de pierderi suplimentare de energie. Faina treaba multumesc sper sa am timp si sa gasesc piese sa-l pot realiza. Daca pot sa te ajut cu ceva spune-mi. Cu bine! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Decembrie 10, 2007 Share Postat Decembrie 10, 2007 ...efectiv sant prea batran...nu mai am nervii de alta data... ..si ZIDU'le daca vi prin ardeal , asa la 100-150 km de cluj(autonomia mea intre doua reparatii) sa dai de stire...sa ne incordam ' dinamurile'...le reglam axa neutra ca sa aiba randament maxim la redresare , si le frecam cu o solutie de care am io, ca sa se autoexcite la infinit..si sa nu faca inel de foc...Si iti dau si de drum , ca, daca te lasa ceva infasurare de compensare, sa poti sa hodinesti pe undeva , ca sa ajungi acasa nesaturat, in buna regula... In rest , ce sa spun, un urs cred ca e mai tare decat un leu , si intotdeauna copacii vor fi afara iar noi inautru... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 10, 2007 Share Postat Decembrie 10, 2007 ...efectiv sant prea batran...nu mai am nervii de alta data... ..si ZIDU'le daca vi prin ardeal , asa la 100-150 km de cluj(autonomia mea intre doua reparatii) sa dai de stire...sa ne incordam ' dinamurile'...le reglam axa neutra ca sa aiba randament maxim la redresare , si le frecam cu o solutie de care am io, ca sa se autoexcite la infinit..si sa nu faca inel de foc...Si iti dau si de drum , ca, daca te lasa ceva infasurare de compensare, sa poti sa hodinesti pe undeva , ca sa ajungi acasa nesaturat, in buna regula... In rest , ce sa spun, un urs cred ca e mai tare decat un leu , si intotdeauna copacii vor fi afara iar noi inautru... Drobule ai dreptate cu PLASTILINA ca nu mai e . Corect dar este MODELINA exact ca PLASTILINA doar ca este fabricata in pitoreasca CHINA deci sa nu manance pustii plastilina noastra ca din aia chinezeasca este destula cumpara tati alta. Am masurat am de la piston la chiulasa ( si tot atata de la supape la piston)6 mm. pot sa reduc cu vreo 2 mm fara a lucra la chiulasa nu stii original cam care este distanta am piston bombat. Ai pus vreodata garnitura de chilasa si de carter din aluminiu? Numai bine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dany_oldmoto Postat Decembrie 13, 2007 Share Postat Decembrie 13, 2007 salut tuturor motoristilor!!! sunt din busteni si miam luat de ceva timp un ij festival ,veki,veki,veki si invechit... lam vopsit ,arata mai binisor(nu am poze) in schimb, am nevoie de ceva piese arindere(ma refer la platina) demarator + arc pt k e rupt aaaa si statoru,pt k firele au fost rupte si nu stiu sal refac asa cum a fost.... lam pornit cu bateria .. a fost distractie,da... va rog frumos dak stie cineva de unde pot sa fac rost de piese....pls heeelp e vechea lor problema,inacrcarea si mai sint destule........daca vrei si ai bani de bagat in ea se rezolva, acuma daca o vrei originala pot gasi stator si rotor nou pe 6v original dar.....nu stiu cit timp va merge incarcarea.......depinde de axul la ambelaj daca e putin descentrat....bani aruncati..... sint scirbit de ele... am si eu citeva aruncate pe unde am avut loc orcum multa bafta Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 16, 2007 Share Postat Decembrie 16, 2007 e inutil sa faci asta. deja ai alimentata bobina prin firul de forta . Pt scopuri de genul asta se putea folosi ala daca era cazul Ai uitat sa zici ca trebuie marita nitel turatia de ralanty ca sa stea pornita Se poate face asta, nu am negat. Hai sa ma exprim mai poetic: Sa te bazezi la incarcare doar pe magnetizatia remanenta e ca si cum te-ai baza ca mergi la padure si aprinzi focul frecand doua lemne. Se poate daca sunt uscate, Te chinui, Cateodata nu merge, Ti se face foame pana reusesti. Cel mai bine folosesti chibriturile. Daca nu le ai poti incerca si prima varianta, ca doar nu ai nimic de pierdut si cu ceva munca iese foc. Hmm ziceai ceva de ardeal dar la profil vad radauti si asta e in moldova din ce stiu eu ..... pe unde esti ? @mircea_simson - stiu eu cum e cu aparatele de magnetizare. Ele sunt niste jucarii capabile sa genereze un camp magnetic de intensitate mare - suficient cat sa modifice orientarea interna a moleculelor materialului pe care vrei sa il magnetizezi. Ca idee generala - bobina mare cu multe spire si prin care treci un curent mare. Nu toate materialele feromagnetice pot fi magnetizate si sa ramana asa mult timp. Sunt materiale speciale pentru asta. De multe ori se folosec proceduri mai complexe. Aveam undeva o schema cu care se putea incerca remagnetizarea magnetuului de la aprinderea de simson. Daca o gasesc ti-o dau Mult mai usor e sa distrugi magnetizatia unui fier magnetizat - il incalzesti la rosu si il racesti - dispare Multumesc Zidule cam asa ma gandeam si eu o putere mai mare de 1 Kw nu cred ca e nevoie.Rotorul m-am gandit sa-l pun pe niste bucse sa se poata invarti (aseza) in pozitia carecta. Salutari! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.