Sari la conținut

vitezometru electronic!


Vizitator stress_L&P
 Share

Postări Recomandate

Salutare...ma bag si eu in seama....

 

in vremurile de demult...cand eram un destoinic posesor de dacia 1300 imi "pendula" si mie acul la chilometraj... :crack: pana mi-a zis cineva ca e cablul cu cateva lite rupte...si ala face probleme.. am schimbat cablul...si statea acul ca dupa viagra....(indiferent de pozitie...statea fix)....la motoare probabil e aceiasi problema...

 

cat despre turometru de oltcit am vazut pe undeva o schema de conectare... chiar pentru ij (cred ca pt 2 cilindrii)

 

Bafta multa....

:crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 years later...
Daca montez un turometru de Oltcit la MZ ce imi va indica ? Indica turatia reala ?

Nu, iti va indica jumatate din turatia reala.

 

Eu am montat candva unul pe IJ monocilindric , i-am modificat o rezistenta si parca si un condensator. N-am avut schema si modificarile le-am facut pur empiric, din cate imi amintesc avea o rezistenta sau vreo 2 in paralel montate pe 2 cose, am presupus ca alea-s pentru calibrare , am montat in locul lor un semireglabil si am inceput tatonarile. Ca etalon am folosit dacia cu turometrul ei, l-am montat si pe cel de olcit in paralel si am modificat valoarea semireglabilului pana cand am obtinut pe turometrul de olcit valoare dubla fata de cea afisata pe cel de pe dacie.

In final am avut si o scula profesionala de masurat turatia , cu afisaj , cu care masuram turatia motorului de Ij si astfel am facut calibrarea de "precizie"

( semireglabilul l-am inlocuit cu rez cu toleranta 1%).

Ce nu mi-a placut la acest turometru a fost lipsa de liniaritate, adica daca-l setam sa-mi arate corect la 1500rpm la 4000 arata un pic aiurea, daca-l setam sa arate bine la 4000 nu mai era precis la 1500, am ales o solutie de compromis adica sa arate corect pe la 3000. ( chestia asta se observa numai cu scula aia, cand faceam comparataia cu turometrul de dacie nu prea se simtea)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu, iti va indica jumatate din turatia reala.

 

Eu am montat candva unul pe IJ monocilindric , i-am modificat o rezistenta si parca si un condensator. N-am avut schema si modificarile le-am facut pur empiric, din cate imi amintesc avea o rezistenta sau vreo 2 in paralel montate pe 2 cose, am presupus ca alea-s pentru calibrare , am montat in locul lor un semireglabil si am inceput tatonarile. Ca etalon am folosit dacia cu turometrul ei, l-am montat si pe cel de olcit in paralel si am modificat valoarea semireglabilului pana cand am obtinut pe turometrul de olcit valoare dubla fata de cea afisata pe cel de pe dacie.

In final am avut si o scula profesionala de masurat turatia , cu afisaj , cu care masuram turatia motorului de Ij si astfel am facut calibrarea de "precizie"

( semireglabilul l-am inlocuit cu rez cu toleranta 1%).

Ce nu mi-a placut la acest turometru a fost lipsa de liniaritate, adica daca-l setam sa-mi arate corect la 1500rpm la 4000 arata un pic aiurea, daca-l setam sa arate bine la 4000 nu mai era precis la 1500, am ales o solutie de compromis adica sa arate corect pe la 3000. ( chestia asta se observa numai cu scula aia, cand faceam comparataia cu turometrul de dacie nu prea se simtea)

 

Pai si nu s-a gasit nimeni si motociclist si electronist si curios in acelasi timp?

Daca ar pune cineva o schema scoasa a afacerii s-ar explica multe (turometrul asta este pina la urma un frecventmetru electronic probabil tranzistorizat, iar neliniaritatea este data de condensatorul din componenta lui (probabil cel de care se vorbea anterior))

Editat de elm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai si nu s-a gasit nimeni si motociclist si electronist si curios in acelasi timp?

Daca ar pune cineva o schema scoasa a afacerii s-ar explica multe (turometrul asta este pina la urma un frecventmetru electronic probabil tranzistorizat, iar neliniaritatea este data de condensatorul din componenta lui (probabil cel de care se vorbea anterior))

Da, cu o schema sigur s-ar putea imbunatati problema de liniaritate dar cablajul e destul de imbarligat si mi-a fost lene sa stau sa scot schema ......

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vad ca va stresati din plin cu un turometru :cheers:

va atasez un turometru cu 2 digiti(afisaj pe leduri) de la velleman.

Personal nu am realizat montajul ca doresc sa fac altul cu LCD, dar este interesat + este facuta de o firma cu renume.

Daca nu se grabeste lumea de pe aici, cand imi fac timp am sa desenzez schema si desenul pbc pt a va usura munca.

 

veleman

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

vad ca va stresati din plin cu un turometru :)

va atasez un turometru cu 2 digiti(afisaj pe leduri) de la velleman.

Personal nu am realizat montajul ca doresc sa fac altul cu LCD, dar este interesat + este facuta de o firma cu renume.

Daca nu se grabeste lumea de pe aici, cand imi fac timp am sa desenzez schema si desenul pbc pt a va usura munca.

 

veleman

 

Niet domne, numeric n'are nici un farmec, nu turometrul, oricum. Poate vitezometrul ar mai merge (desi nici) , dar turometrul clar nu.

 

Am vazut pe un Kawasaki un bord electronic, cu turometru si vitezometru, ambele electronice, dar cu ac indicator. Asta mi se pare cea mai potrivita abordare, pentru ca sint speciale pentru moto, deci aspectoase si usor de montat.

Eu, personal, am achizitionat un bord original de Ij si ramin cu ala, dar pe cine tre sa treaca pe electronic, cred ca in directia asta e cel mai bine sa pedaleze... :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca macar o singura persoana este interesata de acest turometru am sa redesenez schema si fac desenul PBC pt a va usura mult lucrul!degeaba nu il fac!eu nu sunt interesat de ea dar poate altcineva da!

 

din turometru se poate face vitezometru cu ajutorul senzorilor hall dar pt ati afisa viteza si nu nr de impulsuri/minut treuie facute cateva calcule:

diametrul rotii.

cate impulsuri da senzorul/km(adica cate rotatii face pe un km).

pe undeva am o schema gata facut vitezometru cu afisaj pe leduri.

 

 

inca nu am avut timp sa caut schema pe care am prosiso dar sper ca astazi seara sa o pot pune.

Intre timp pun ceva poze cu proiectul meu in derulare, inca nui gata nici pe jumatate.

Saptamana aceasta trebuie sami soseasca senzorii hall si sper sa reusesc sal testez macar ca de instalat pe motocicleta nu am sal pun momentan doar in sezonul de pauza.

De ce este in stare:

- masoara kilometri pe ora pana la 255.

- distanta parcursa, fara a se 'sterge' la intreruperea alimentarii, pana la 9999.9km

uite cateva poze cu vitezometru(fara senzorul de rotatie).

post-22733-1213706269_thumb.jpg

post-22733-1213706298_thumb.jpg

post-22733-1213706312_thumb.jpg

post-22733-1213706327_thumb.jpg

post-22733-1213706343_thumb.jpg

post-22733-1213706357_thumb.jpg

post-22733-1213706370_thumb.jpg

post-22733-1213706390_thumb.jpg

post-22733-1213706418_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Turometru de oltcit si dacia merg adaptate, eu am incercat la nipra. Turatia se regleaza prin ajustarea lui Rx. Schema este data pt doua impulsuri pe rotatie. Exista totusi o problema: vibratia motorului se transmite in furca si mai departe in suprtul km-ajului unde am montat si turometrul. Aceasta vibratie nu-i place. Daca tin turometrul in mana merge super bine, cind il pun pe motor o ia razna. Pt moment am renuntat la el, pana gasesc o solutie.

:kiss: ...tot incerc sa atasez si schema electrica si nu reusesc chiar si daca micsorez imaginea :D ...daca cineva este interesat sa anunte si mai incerc... :blink:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

azi am ansamblat turometrul construit mai demult dar neterminat.

este inca in faza de test si emulatorul controleaza turatia, pe motor nu lam pus iar pe masina nu ma bag ca am 2 si daca mai conectez inca una varza rezulta(am mai incercat si alta data cu alt turometru).

 

cateva poze pun.

post-22733-1215421693_thumb.jpg

post-22733-1215421724_thumb.jpg

Editat de christensen
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

azi am ansamblat ..........................................varza rezulta(am mai incercat si alta data cu alt turometru).

Sal.. Cate de mult te pricepi la electronica, poti concepe montaje functie de necesitati? :burnout:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un turometru cu cifre nu-si are rostul decat la reglaje. In functionarea normala creierul nu are timp sa proceseze informatia furnizata de afisaj suficient de rapid pentru a mai fi folositoare, turatia motorului variaza mai rapid de cat viteza de aceea producatorii doteaza motoarele numai cu vitezometru cu afisaj numeric in timp ce turometrul (tot electronic) are indicator cu ac.

Daca vrei sa faci un turometru fara ac si sa fie totusi util exista varianta cu bargraph ce poate fi realizata ori cu leduri ori cu lcd

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un turometru cu cifre nu-si are rostul decat la reglaje. In functionarea normala creierul nu are timp sa proceseze informatia furnizata de afisaj suficient de rapid pentru a mai fi folositoare, turatia motorului variaza mai rapid de cat viteza de aceea producatorii doteaza motoarele numai cu vitezometru cu afisaj numeric in timp ce turometrul (tot electronic) are indicator cu ac.

Daca vrei sa faci un turometru fara ac si sa fie totusi util exista varianta cu bargraph ce poate fi realizata ori cu leduri ori cu lcd

Se poate face si cu afisaj digital, citirea facandu-se impulsional afisand pt un timp scurt(zecimi de secunda) astfel incat se afiseaza defapt o medie a turatiei pe unitatea respectiva de timp. Eu am vazut turometre digitale. La capitolul acesta de electronica nu ma pricep foarte bine, dar un bun electronist poate confirma acest lucru.

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@cristi 57 aicea nui electronica problema....aia ii foarte simpla dar problema reprezinta programarea si cunostintele de functionare a procesoarelor(personal agreez atmelul deoarece ii mai ieftin mai multe dotari are).

Schemele de pe net le descarc si eventual le modific dar de la 0 nu ma descurc.

 

In mod normal turometrul afiseaza pe 4digiti pt a nu face confuzie sau sa derajeze pe cineva se poate elimina ultimi 2 digiti dar nu de tot, in locul lor aparand 0.

 

personal folosesc la masina un astfel de turometru (numai am preluat afisajul de la casetofon)

Am versiuni care sunt un fel de Bord Computer.

Masoara turatie/temperatura/viteza/km parcursi/km totoali/ consumul.

 

post-22733-1215459443_thumb.jpg

post-22733-1215459435_thumb.jpg

Editat de christensen
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Consumul nu o sati arate niciodata pe una cu carburatie. masina imi este pe injectie si masor timpul de deschidere a supapei+viteza masini+cantitatea estimata a combustibilului evacuat prin supapa.

 

mai am dat de ceva cei ar fi interesant, un modul ce afiseaza 2 temperaturi(una de la motor alta exterioara), ora(daca se intrerupe alimentarea sa dus cu ora), tensiunea la baterie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Consumul nu o sati arate niciodata pe una cu carburatie........................

...aici te inseli, Trabantul are un traductor vacumatic care indica la bord prin niste leduri consumul instantaneu, aceasta ajutandu-te sa conduci economic. Informatia nu este data in procente, este evident informativa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Se poate face si cu afisaj digital, citirea facandu-se impulsional afisand pt un timp scurt(zecimi de secunda) astfel incat se afiseaza defapt o medie a turatiei pe unitatea respectiva de timp. Eu am vazut turometre digitale

Nu ma intelegeti gresit, eu nu am zis ca nu se poate face, se poate face si cu afisare instantanee si cu intarziere si cu afisarea unei medii si cu afisarea doar primilor 2 digiti etc.

Informatia transmisa de turometru are importanta cea mai mare la schimbarea vitezelor, atunci cand e important sa stii exact cand ai ajuns la un anumit prag. In cazul afisajului numeric sesizarea atingerii acelui prag dureaza mai mult decat in cazul indicatorului cu ac deoarece creierul are nevoie de mai mult timp pentru a interpreta niste cifre care se mai si schimba rapid fata de interpretare pozitiei unui ac.

De aceea la curse de exemplu nu se folosesc indicatoare de turatie numerice.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

stiu ca are dar pe motor nu ai sal pui si nu cred ca are rost!

...ba da! Nu degeaba am intrebat, iar utilitatea acestui "economizor" (acesta-i rolul lui) pt mine este mai importanta decat turometru sau alte chestii inutile. Oricine sta cu ochii pe el poate invata sa conduca economic, iti poti schimba si stilul de conducere etc.

In sfarsit daca poti face asa ceva bine, daca nu iar bine :burnout:

 

Nu ma intelegeti gresit, eu nu am zis ca nu se poate face, se poate face si cu afisare instantanee si cu intarziere si cu afisarea unei medii si cu afisarea doar primilor 2 digiti etc.

Informatia transmisa de turometru are importanta cea mai mare la schimbarea vitezelor, .............................

D-le aici ai dreptate, intradevar acesta-i motivul pt care si vitezometru ca si turometrul au indicatoare mecanice (analogice), cu leduri ori cu lcd.

In ceeace priveste utilitatea schimbarii treptelor de viteza dupa turometru :blbl: , ai sa fim seriosi vorbim de pilotaj nu de presiune in pneuri. Toti ce care conducem din placerea de a conduce, "simtim motorul" si stim exact momentul cand trebuie schimbata treapta. Suntem totusi atinsi de un virus numit "motociclist" nu suntem imuni precum "cizmarii".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In ceeace priveste utilitatea schimbarii treptelor de viteza dupa turometru roflol.gif , ai sa fim seriosi vorbim de pilotaj nu de presiune in pneuri. Toti ce care conducem din placerea de a conduce, "simtim motorul" si stim exact momentul cand trebuie schimbata treapta. Suntem totusi atinsi de un virus numit "motociclist" nu suntem imuni precum "cizmarii".

In mersul de zi cu zi nu e asa de importanta schimbarea la o anumita turatie dar daca vrei sa mergi sportiv si sa scoti tot ce se poate din motor "simtitul" motorului nu e suficient de eficient., in astfel de situatii iti trebuie turometru, si nu unul cu afisaj numeric :angryfire:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...ba da! Nu degeaba am intrebat, iar utilitatea acestui "economizor" (acesta-i rolul lui) pt mine este mai importanta decat turometru sau alte chestii inutile. Oricine sta cu ochii pe el poate invata sa conduca economic, iti poti schimba si stilul de conducere etc.

In sfarsit daca poti face asa ceva bine, daca nu iar bine :angryfire:

 

 

D-le aici ai dreptate, intradevar acesta-i motivul pt care si vitezometru ca si turometrul au indicatoare mecanice (analogice), cu leduri ori cu lcd.

In ceeace priveste utilitatea schimbarii treptelor de viteza dupa turometru :P , ai sa fim seriosi vorbim de pilotaj nu de presiune in pneuri. Toti ce care conducem din placerea de a conduce, "simtim motorul" si stim exact momentul cand trebuie schimbata treapta. Suntem totusi atinsi de un virus numit "motociclist" nu suntem imuni precum "cizmarii".

Sora mea conduce si dupa 18 ani dupa turometru se descurca merge Ok dar de condus FRUMOS ne va conduce niciodata. La care-i trebe turometru pt a schimba vitezele sa-si cumpere Scuter. Nu zic ca nu mi-ar conveni sa am unul este o treba buna.

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...