Sari la conținut

EFI - electronic fuel injection pentru GS 500E (i)


cristian78
 Share

Postări Recomandate

mai atasez cateva imagini cu schema de alimentate si cea care "culege" semnalul de la bobine.

 

DCSAN: am montat motorul acum un an. Nici nu stii ce satisfactie am ca merge. Am avut probleme cu chiulasa (si cred ca i-a daunat acea curatare pe care au facuto mecanicii aceeia la care am fost) deoarece , doar uneori, cand era motorul cald incepea sa aiba o bataie metalica. Avand la dispozitie o chiulasa identica am schimbato si a disparut acel zgomot. Drept concluzie motorul trage bine si nu mai consuma ulei.

 

M-am uitat acum pe linkul postat de tine mai sus. Sugestiile de acolo sint binevenite, dar se pare ca initiatorul acelui thread nu si-a rezolvat inca problema complet. E posibil sa am din pacate dreptate si ca PIC-ul sa fie mult mai instabil si sensibil decit alte microcontrollere. Pina atunci trebuie sa dai mare atentie la implementarea sursei de alimentare. Daca ai cumva posibilitatea, ar fi interesant de vazut cum sint rezolvate pronblemele astea intr-un computer de bord comercial.

 

Da, e posibil sa am probleme. Pentru inceput o sa scot motocicleta la plimbare cu carburatoarele ei, si voi testa montajul pe post de turometru si vitezometru (si senzor de temperatura etc...) . Eventual (si chiar obligatoriu) o sa pun si un oschiloscop pe iesirile pentru comanda injectoarelor ca sa verific raspunsul in mod real.

Deoarece am investit timp si bani in "microcip"=PIC prefer sa continui asa. Trebuie sa existe o cale sa filtrez tensiunea de alimentare. Intre timp am facut ceva optimizari la soft si am renuntat la intentia de a folosi un quartz de 16.384MHz. Am ramas tot la 4.096MHz. Cred ca o frecventa mai mica ajuta la stabilitatea controllerului.

 

 

Legat de schema de alimentare, cred ca voi folosi un circuit LM7812 pus inainte de LM7805. Am vazut pe un circuit de alimentare intr-un montaj care folosea un PIC.

 

Man bag de seama ca te mamaca tare de tot. Te scarpini cu stanga la urechea dreapta. Daca tot vrei si ai ambitie eu te sfatuiesc sa te documentezi si sa vezi exact cum functioneaza TBI -ul de la Kawa si ce senzori are exact ce presiune scoate pompa de benzina ca nu vad nici un fuel pressure regulator (ca sa stii ce cauti le scriu in en),penrtu ca pompa aia scoate o presiune fixa indiferent de ce face motorul tau care este regulata de o valva (vezi mai sus) si care are o linie de retur pt benzina nefolosita. (nu prea vad bine in ce photos ai facut) Iar daca pui tu o pompa care ai tu chef sau de care gasesti sigur ala nu o sa porneasca sau daca o sa porneasca sigur o sa se inece la relati.Am vazut ca nu vrei sa folosesti "motorasul ala suplimentar" ala este pt fast idle cand pornesti la rece trage de acceleratie un pic ca un choke (este impropriu spus) Plus ca daca nu folosesti (asta daca are) MAP {(Manifold Absolute Pressure) asta citeste depresiunea care se creeeaza cand actionezi throtlle} si lucreaza corelat cu TPS si Oxigen sensor, (daca are) si nu-l folosesti cand dai gaze Oxigen sensor (care este un sensor de temperatura)citeste ca ai amestec prea bogat din cauza de gaze fierbinti adica temperatura si o sa-ti taie benzina asta daca MAP sensor nu-i zice ca e OK si ca ai atata deperesine (de la 0 la +5 V sau cat o fi )in glaeria de admisie la 50% TPS opening. In practica ar merge si fara toate astea dar tre sa fii capabil sa-ti modifici fueling map pt ca este o foarte mare diferenta in special la un motor de cilindree mica. DUpa cum zici tu intradevar dieselurile de acum 20 de ani nu aveau ECM-uri dar nici fuel efficient nu erau asa ca daca te gandesti mai bine pui la la loc carbul ei. Nu vreau sa te descurajez se poate face dar e de munca nu jucarie. Apropo tot cu motorul desfacut esti? Sa ne tii la curent ca sunt tare curios. Maxima Sanatate!

 

Sa stii ca eu am pus TBI pe un V 8 la Gran Torino al meu dar am folosit numai de la Holley si tot m-am scremut vreo 3 zile.Si 5 pana l-am reglat pt ca tebuie sa stii cat sa reglezi tps plus ca ECM-ul de la aia avea reglaje pt idle,accel,main,high rpm,choke.Plus ca erau reglaje diferite la open loop si altele la closed loop

 

De ce nu ash putea sa folosesc informatia de la senzorul de temperatura ca sa stiu daca trebuie "shocul tras" sau nu ? Logica mea (de incepator) imi spune ca trebuie sa ma uit pe senzor => si daca e motorul rece tin injectoarele putin mai mult deschise , astfel incat sa fie amestecul mai bogat.

Ca pompa de presiune mai mult ca sigur voi folosi un model MSD 2225 - electric inline high pressure fuel pump. Din informatiile pe care le am stiu ca exista sisteme cu regulator si sisteme fara regulator de presiune.

 

 

 

PS: daca in scheme opservati vreo eroare , va rog sa nu ezitati sa-mi spuneti. Observatiile chiar ma vor ajuta. Mentionez ca am facut un test cu schemele astea (alimentarea a fost de la o sursa separata) si pe afizsaj imi arata turatia motorului invartit de demaror (inca nu am testat cu motorul pornit deoarece nu il pot porni pe palier la etajul 3 in blocul unde locuiesc :) ), Turatia maxima aratata era de 300rpm cu bujiile scoase.

post-1486-1235320345_thumb.jpg

post-1486-1235320373_thumb.jpg

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 78
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Sa nu-ti para ca vreau sa-ti tai elanul, dar m-am gindit si eu ca e posibil sa te intinzi mai mult decit ti-e plapuma. Mai ales ca tu ai in plan scaderea consumului, nu doar ceva care sa mearga. Gindeste-te ca japonezu' are acces la echipament de masura/test/simulare cum nici nu visam noi, si banuiesc ca sint mii de ore de munca pina scoate untul din FI-ul ala. Poate ar trebui sa iei in calcul si varainta ca poate n-o sa mearga.

 

In alta ordine de idei: alimentarea aia e mega simplista si pot sa pariez ca n-o sa mearga. Citeva motive:

- cei 47 uF nu pot si suficienti pentru a filtra alimentarea;

- in catalogul 7805 la maximum ratings e dat un Vi de 40V; e posibil sa reziste la spitzuri scurte peste aceasta tensiune, dar nu te baza pe asta

- trebuie decuplat si cu condensatoare (ceramice sau polipropilena); condensatoarele electrolitice nu au treaba la frecvente mari, trece zgomotul de inalta frecventa de ei ca cutitul fierbinte prin unt;

- nu ai protectie la supratensiuni (in caz de doamne-fereste); un varistor acolo, cum sint pe intrarea surselor de tensiune; din PC-uri; daca veni vorba de PC-uri, sa stii ca o sursa in comutatie facuta ca lumea are pe alimentare niste filtre de-ti vine rau, cred ca o treime din placa e numai filtrul;

 

O idee. Ia un CD player de masina, preferabil nu Sang Yung Yan Tzing, desfa-l si uita-te cum e facuta partea de alimentare. Un CD player e plin de circuite digitale sensibile la zgomot si atit timp cit scula nu se blocheaza, probabil ca alimentarea e facuta mai atent. Sau search pe Google cu "automotive power supply design". Evident ca am facut asta deja si am aflat ceva destul de previzibil, si anume ca exista circuite dedicate. Par examplu: http://www.freescale.com/webapp/sps/site/a...=02XPgQyW3PlPRn

 

The automotive power train electronic system with all its requirements regarding wide span of battery voltages, operating temperature range, electromagnetic compatibility, over-voltage, over-current, over-temperature protections, supervisory and diagnostic functions, is one of the best Freescale power supply solution examples of durability and ruggedness.

 

E doar un exemplu. Am aruncat doar o privire rapida pe datasheet, circuitul are pina si interfata cu microcontrollerul, pt. diagnostic si control. E posibil si sa fie destul de scump si mai greu de procurat. Sint convins ca exista solutii mai simple.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"De ce nu ash putea sa folosesc informatia de la senzorul de temperatura ca sa stiu daca trebuie "shocul tras" sau nu ? Logica mea (de incepator) imi spune ca trebuie sa ma uit pe senzor => si daca e motorul rece tin injectoarele putin mai mult deschise , astfel incat sa fie amestecul mai bogat.

Ca pompa de presiune mai mult ca sigur voi folosi un model MSD 2225 - electric inline high pressure fuel pump. Din informatiile pe care le am stiu ca exista sisteme cu regulator si sisteme fara regulator de presiune."

 

Pai exact informatia aia o folosesti dar nu ai citit atent ce am scris . Cand tragi socul la un carburator normal cu clapeta de sok nu cu depresiune atunci cand tragi de soc tragi un pic si de clapeta de acceleratie tocmai aia face motorul ala step by step deschide un pic acceleratia si o tine asa pana temperatura aia creste si nu mai e nevoie de soc . La TBI-ul tau astea sunt legate inte ele tps temp sensor and Oxigen sensor plaus ca daca are vacum port pt MAP sensor si ala are o mare influenta sa stii ca este mare diferenta intre open loop si closed loop unde daca nu ai oxigen sensor choke time will be more great than the choke time with oxigen sensor unde oxigen sensor regleaza amestecul instant . Oricum ar fi eu nu vreau sa te descurajez tu incearca si daca nu-ti iese ne mai consultam . Vroiam doar sa-ti aduc in atentie ce dificultati poti intampina pt ca daca nu esti perfect reglat cu fueling mapul singura chestie pe care o sa o obtii este o mare durere de cap.

Editat de DCSAN20
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"De ce nu ash putea sa folosesc informatia de la senzorul de temperatura ca sa stiu daca trebuie "shocul tras" sau nu ? Logica mea (de incepator) imi spune ca trebuie sa ma uit pe senzor => si daca e motorul rece tin injectoarele putin mai mult deschise , astfel incat sa fie amestecul mai bogat.

Ca pompa de presiune mai mult ca sigur voi folosi un model MSD 2225 - electric inline high pressure fuel pump. Din informatiile pe care le am stiu ca exista sisteme cu regulator si sisteme fara regulator de presiune."

 

Pai exact informatia aia o folosesti dar nu ai citit atent ce am scris . Cand tragi socul la un carburator normal cu clapeta de sok nu cu depresiune atunci cand tragi de soc tragi un pic si de clapeta de acceleratie tocmai aia face motorul ala step by step deschide un pic acceleratia si o tine asa pana temperatura aia creste si nu mai e nevoie de soc . La TBI-ul tau astea sunt legate inte ele tps temp sensor and Oxigen sensor plaus ca daca are vacum port pt MAP sensor si ala are o mare influenta sa stii ca este mare diferenta intre open loop si closed loop unde daca nu ai oxigen sensor choke time will be more great than the choke time with oxigen sensor unde oxigen sensor regleaza amestecul instant . Oricum ar fi eu nu vreau sa te descurajez tu incearca si daca nu-ti iese ne mai consultam . Vroiam doar sa-ti aduc in atentie ce dificultati poti intampina pt ca daca nu esti perfect reglat cu fueling mapul singura chestie pe care o sa o obtii este o mare durere de cap.

 

Dupa ce mi-ai spus asta ma mai gandesc .... cred ca voi folosi acel sistem cu motoras pentru shoc.

 

 

M-am gandit si la varianta sa nu-mi mearga dar sper sa minimizez pierderile. Ca sa prind curaj , imi repet avantajele :

 

- Voi invata sa programez si realizez controllere (circuite cu LCD + controllere + senzori analogici si digitali + actuatori etc...)

- Probabil ca voi avea ori putere mai mare ori consum mai mic la motor.

- In cel mai rau caz cred ca voi ramane cu afizaj electronic pentru vitezometru, turometru si temperatura.

- Throttle Body l-am cumparat cu 50$ si in starea care este cred ca face mult mai mult.

- Pompa o voi vinde tot pe ebay, si sunt convins ca voi pierde putin la ea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sper ca n-o lasi balta.

Uite niste alte probleme la care m-am gindit, de data asta nelegate neaparat de controllerul in sine. O sa ai foarte mult de experimentat pina o sa ajungi la un rezultat cit de cit. Cum o sa faci exact asta? Varianta mers in casa, programat PIC-ul, intors cu el la motor si experimentat din nou? Nu prea cred. Ce-as face eu in locul tau... As lasa implementarea cu microcontroller pt. sfirsit. Pina atunci, m-as gindi la o varianta de a controla injectia prin PC, laptop evident, ca sa poti ajusta parametrii "on site", adica in garaj. E mult mai flexibil si mult mai usor de experimentat. O sa-ti trebuiasca cumva niste circuite externe, pentru ca nu vad prin ce interfata a laptopului o sa comanzi direct injectia, dar o sa fie ceva temporar. In felul asta nu o sa trebuiasca nici sa ai griji legate de alimentare (ai putea sa folosesti o alimentare externa care nu e asa de "jegoasa" ca cea de la baterie). Dupa ce o sa reusesti sa ajungi la ceva functional o sa te poti gindi la implementarea finala. Si aici mai e o durere. Tu o sa obtii o mapare "valabila" la mersul in gol, dar in sarcina treaba o sa fie alta. O sa ai iar de umblat la mapare si nu prea stiu cum o sa rezolvi asta "din mers".

Gindeste-te ca e posibil sa-ti *uti o parte buna de sezon. Apuca-te de acuma de treaba, sfatul meu...

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sper ca n-o lasi balta.

Uite niste alte probleme la care m-am gindit, de data asta nelegate neaparat de controllerul in sine. O sa ai foarte mult de experimentat pina o sa ajungi la un rezultat cit de cit. Cum o sa faci exact asta? Varianta mers in casa, programat PIC-ul, intors cu el la motor si experimentat din nou? Nu prea cred. Ce-as face eu in locul tau... As lasa implementarea cu microcontroller pt. sfirsit. Pina atunci, m-as gindi la o varianta de a controla injectia prin PC, laptop evident, ca sa poti ajusta parametrii "on site", adica in garaj. E mult mai flexibil si mult mai usor de experimentat. O sa-ti trebuiasca cumva niste circuite externe, pentru ca nu vad prin ce interfata a laptopului o sa comanzi direct injectia, dar o sa fie ceva temporar. In felul asta nu o sa trebuiasca nici sa ai griji legate de alimentare (ai putea sa folosesti o alimentare externa care nu e asa de "jegoasa" ca cea de la baterie). Dupa ce o sa reusesti sa ajungi la ceva functional o sa te poti gindi la implementarea finala. Si aici mai e o durere. Tu o sa obtii o mapare "valabila" la mersul in gol, dar in sarcina treaba o sa fie alta. O sa ai iar de umblat la mapare si nu prea stiu cum o sa rezolvi asta "din mers".

Gindeste-te ca e posibil sa-ti *uti o parte buna de sezon. Apuca-te de acuma de treaba, sfatul meu...

 

Cand am ales controller-ul am avut in vedere si partea asta. 16F876 are interfata pentru RS232 care se poate conecta prin circuitul MAX232 la portul serial al unui PC. Inca nu am testat daca functioneaza, iar circuitul demonstrativ pe care l-am realizat nu contine si aceasta functie.

 

Patrea cu testatul in timpul mersului va fi mai dificila, recunosc. Dar pentru orice problema exista o rezolvare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Trebuie sa schimb putin designul schemei deoarece sunt nevoit sa adaug un etaj de filtrare pe alimentare mai serios + etajul de putere pentru controllerul motorului pas cu pas + etajul de putere pentru injectoare. Asa ca va trebui sa separ "partea cu afisaj" de "partea de calcul". Nu au loc toate componentele in locasul in care era turometrul.

 

Desi sunt multe chestii de care trebuie sa tin cont, dar daca le iau pe rand sper sa le rezolv. Cu timpul liber am probleme, dar cu un concediu sper sa se rezolve.

 

Oricum mai e pana atunci.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pentru protectia la varfurile alea de 30 - 40 v exista diode de protectie .

 

l-am mai intrebat pe batranu una alta legat de proiectul tau si avea cate ceva de comentat, iar eu ma uitam la el ca la avioane, iar daca vrei a zis ca itzi da el dioda si te invita si la o discutie legat de microcontrolere si cam ce vrei tu sa faci :) ...

0723 491 241 lucian... da`mi un tel si vedem cum facem sa itzi dau dioda aia de protectie :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In concediu omu se distreaza si se da cu motoru :)

 

Sursa: http://www.edn.com/article/CA6594094.html

 

Etajul de putere nu are ce sa caute in apropierea microcontrollerului.

 

Ai dreptate. Initial vroiam sa pun totul pe o placa si sa incapa totul in locul ceasului de turometru. M-am gandit mai bine si cred ca voi separa montajul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pentru protectia la varfurile alea de 30 - 40 v exista diode de protectie .

 

l-am mai intrebat pe batranu una alta legat de proiectul tau si avea cate ceva de comentat, iar eu ma uitam la el ca la avioane, iar daca vrei a zis ca itzi da el dioda si te invita si la o discutie legat de microcontrolere si cam ce vrei tu sa faci :) ...

0723 491 241 lucian... da`mi un tel si vedem cum facem sa itzi dau dioda aia de protectie :D

 

:D multumesc. Mi-am notat numarul.

 

 

Drept urmare a faptului ca majoritatea celor care au postat , au venit cu probleme pertinente, trebuie sa tin cont de ele in proiectarea circuitului si am amanat putin executia. Vreau ca proiectul circuitului sa elimine o mare parte din "surprize".

- Intentionez sa folosesc un etaj de alimentare mult mai stabil.In loc de LM7805 voi folosi LM2940-5.0 care se spune ca este mult mai indicat pentru vehicule. Ma voi gandi si la un filtru pentru "spike"-uri (inca nu stiu exact cum arata unul).

- Voi imparti montajul in doua: 1. partea de logica in care voi pune controller-ul / LCD-ul / si etajele de preluare de semnale . 2. partea de putere care va contine etajul de alimentare / etajul pentru motorul pas cu pas si etajul de putere pentru comanda injectoarelor.

- Vreau sa folosesc pentru achizitia de date doar conductori ectanati. Nu am cautat dar sper sa gasesc ce imi trebuie.

 

 

Cand va fi gata schema o voi posta si sper ca "brain storming-ul" de pe topicul asta sa scoata ceva bun.

 

Multumesc pentru sfaturi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa ne tii si pe noi la curent cu ce mai afli.

 

Salut.

 

Iata ca pun in discutie sursa de alimentare. Am tot cautat surse stabilizate si am ajuns la urmatorul rezultat:

 

1. cu regulatorul LM7805 care nu este indicat pentru aplicatii auto, dar a mai fost folosit de cativa => microcontrollerul se restarta rar.

 

2. cu regulatorul LM2937ET-5.0 care este indicat pentru aplicatii auto. El este folosit si de un ECU-EFI comercial , si anume MegaSquirt-II.

 

3. cu regulatorul LM2575HVT - care este diferit de cele precedente deoarece este "switched source". Nu stiu daca este cea mai buna varianta , dar in cazul in care celelalte imi vor creea probleme o voi incerca.

 

4. varianta asta este cea la care am ramas. Este conceputa de mine pe baza cunostintelor acumulate tot cautand surse stabilizate.

Folosesc un regulator: LM2940T-5.0 precedat de doua diode ZENER, una de 36V si cealalata de 12V, ambele a 5W.

Regulatorul rezista

- la un impuls de maxim 60V timp de 100ms.

- la un interval de temperatura intre -40grade si +125grade celsius

- Imax = 1A.

 

Atasez schema.

Pe schema se pot observa o siguranta si un releu care va fi conectat pe circuitul de la contact. Mai sunt si cativa condensatori. Din cate imi dau seama cred ca voi avea nevoie si de un condensator ceramic de valoare mic si de o bobina in cazul in care vreau sa atenuez acele "spike"-uri de 120V care ar putea sa apara ....

post-1486-1236009335_thumb.jpg

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut

 

Varianta cu Zener-ul pt. protectie e ok, banuiesc ca acele spike-uri nu sint suficient de rapide incit dioda sa nu aiba timp sa se strapunga. Ca idee, nu e nevoie sa fie de 5W, e greu de crezut ca spike-urile sint suficient de lungi ca durata incit sa prajeasca dioda.

Nu mai stiu la ce-ti trebuie si 12V, dar cred ca stii ca esti limitat la curentul pe care poate sa-l absoarba acel consumator, datorita tipului de stabilizare pe care-ai ales sa-l folosesti.

Inductanta aia de care zici tu e bine sa fie pusa si ea, la fel si condensatorul ala (ceramic, polipropilena etc). In special sa nu uiti de acel condensator in apropierea pinilor Vss si Vdd ai microcontrollerului.

 

Na, ce sa zic, in principiu arata ok, acuma ramine de testat. Pune si o dioda 1N4007 dupa siguranta aia, apar si spike-uri negative. A, si condesantorul de 1000uF eu as zice sa fie de tensiune mai mare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut

 

Varianta cu Zener-ul pt. protectie e ok, banuiesc ca acele spike-uri nu sint suficient de rapide incit dioda sa nu aiba timp sa se strapunga. Ca idee, nu e nevoie sa fie de 5W, e greu de crezut ca spike-urile sint suficient de lungi ca durata incit sa prajeasca dioda.

Nu mai stiu la ce-ti trebuie si 12V, dar cred ca stii ca esti limitat la curentul pe care poate sa-l absoarba acel consumator, datorita tipului de stabilizare pe care-ai ales sa-l folosesti.

Inductanta aia de care zici tu e bine sa fie pusa si ea, la fel si condensatorul ala (ceramic, polipropilena etc). In special sa nu uiti de acel condensator in apropierea pinilor Vss si Vdd ai microcontrollerului.

 

Na, ce sa zic, in principiu arata ok, acuma ramine de testat. Pune si o dioda 1N4007 dupa siguranta aia, apar si spike-uri negative. A, si condesantorul de 1000uF eu as zice sa fie de tensiune mai mare.

 

Salut.

 

12V voi folosi pentru pompa de benzina, injectoare si eventual motorul pas cu pas. Inca nu stiu la ce tensiune functioneaza motorul pas cu pas . Stiu doar ca bobinele cu o rezistenta de 6ohmi. Daca ar fi alimentate la 12V => 2A consum. Imi este teama ca il voi arde daca il pun la 12V, Voi incerca pentru inceput cu 5V.

 

Stadiul proiectului este in faza de mici ajustari la schema electrica si modificari mari la soft.

Spre exemplu

- am adaugat in soft tabela pricnipala cu valori pentru timing-ul injectoareleor.

- am adaugat cod pentru comunicarea pe portul serial (voi modifica valorile cu motorul pornit .... :rolleyes: )-

- am adaugat cod pentru salvarea informatiilor pe EEprom.

 

Am ocupat doar 50% din memoria ROM am microcontroller-ului PIC16F876. Urmeaza sa adaug partea care calculeaza timing-ul injectoarelor in functie de RPM,TPS,TEMPERATURA,O2.

 

Va tin la curent.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Stai man, ca nu-i a buna. Sper ca injectoarele si ce mai ai tu la 12V (vad ca sint chestii de putere) nu le alimentezi de la tensiunea preluata de pe zener. Nu de alta, da' cred ca realizezi ca pe-acolo nu o sa poti sa "scurgi" mai mult de 100 si ceva de miliamperi.

 

Am uitat sa te mai intreb ceva: pina la urma acelasi MCU o sa se ocupe si de instrumente? Sper ca nu, nu ti-as recomanda deloc sa faci asta.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Stai man, ca nu-i a buna. Sper ca injectoarele si ce mai ai tu la 12V (vad ca sint chestii de putere) nu le alimentezi de la tensiunea preluata de pe zener. Nu de alta, da' cred ca realizezi ca pe-acolo nu o sa poti sa "scurgi" mai mult de 100 si ceva de miliamperi.

 

Am uitat sa te mai intreb ceva: pina la urma acelasi MCU o sa se ocupe si de instrumente? Sper ca nu, nu ti-as recomanda deloc sa faci asta.

 

Sa stii ca ai dreptate. Am facut o modificare si am pus un tranzistor de putere. Daca vad ca se incinge tare mai pun unul. De data asta am simulat schema si pare sa fie OK.

Daca vrei sa vezi cum functioneaza schema intra pe link-ul applet simulator . Te duci in File>Inport>Si dai paste la textul de mai jos:

 

$ 1 5.0E-6 10.20027730826997 50 5.0 50

c 288 240 288 480 0 0.0010 17.979145121529022

r 192 240 288 240 0 0.0010

v 192 480 192 240 0 0 40.0 18.0 0.0 0.0 0.5

w 192 480 288 480 0

w 288 480 384 480 0

w 384 480 544 480 0

w 288 240 384 240 0

w 384 288 384 320 0

d 384 320 384 368 1 0.805904783

z 384 480 384 368 1 0.805904783 12.0

t 384 288 464 288 0 1 -6.7274285393190105 0.8242798467367063 30.0

w 464 240 464 272 0

r 464 304 544 480 0 0.5

r 384 240 384 288 0 10.0

w 384 240 464 240 0

post-1486-1236118692_thumb.jpg

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa stii ca ai dreptate. Am facut o modificare si am pus un tranzistor de putere. Daca vad ca se incinge tare mai pun unul. De data asta am simulat schema si pare sa fie OK.

Daca vrei sa vezi cum functioneaza schema intra pe link-ul applet simulator . Te duci in File>Inport>Si dai paste la textul de mai jos:

OK, dar tot nu pricep de ce stabilizatorul pt. 12V este inaintea celui de 5V si nu in paralel cu intrarile lui. Adica iesirea stabilizata de 12V sa nu mai aiba treaba cu stabilizatorul integrat. Daca alimentezi solenoizii injectoarelor din cei 12V o sa mai ai o serie de "paraziti" introdusi de acestia, pe care ii bagi iar in stabilizatorul de 5V. Oricum acesti paraziti o sa se "intoarca" pe alimentare chiar daca cele 2 stabilizatoare sint in paralel si nu serie, dar intr-o masura mai mica.

Nu mai stiu stabilizatoarele discrete, dar parca rezistenta aia de 10 ohmi dintre baza si colector e prea mica. O sa ai un curent de cam 1.5 A prin zener, nu stiu de ce ai nevoie de el, mai ales ca rolul tranzistorului e sa creasca curentul furnizat de stabilizator.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, dar tot nu pricep de ce stabilizatorul pt. 12V este inaintea celui de 5V si nu in paralel cu intrarile lui. Adica iesirea stabilizata de 12V sa nu mai aiba treaba cu stabilizatorul integrat. Daca alimentezi solenoizii injectoarelor din cei 12V o sa mai ai o serie de "paraziti" introdusi de acestia, pe care ii bagi iar in stabilizatorul de 5V. Oricum acesti paraziti o sa se "intoarca" pe alimentare chiar daca cele 2 stabilizatoare sint in paralel si nu serie, dar intr-o masura mai mica.

Nu mai stiu stabilizatoarele discrete, dar parca rezistenta aia de 10 ohmi dintre baza si colector e prea mica. O sa ai un curent de cam 1.5 A prin zener, nu stiu de ce ai nevoie de el, mai ales ca rolul tranzistorului e sa creasca curentul furnizat de stabilizator.

 

Am optat pentru varianta asta deoarece vreau ca la intrare in regulatorul LM2940 sa nu am acele varfuri de tensiune de 80 sau 120V. In legatura cu rezistorul acela de 10 ohmi ai dreptate , din calcul rezulta ca pe acolo va trece un curent destul de mare , dar simulatorul spune altceva. Trebuie sa tii cont ca pompa de benzina se alimenteaza la 12 volti si trage cam 5.5 A.

O sa pun schema cu etajul de putere pentru injectoare. Sper sa limitez acei paraziti cu ceva condensatoare.

 

Asta ca raspuns rapid. O sa mai arunc o privire pe schema mai pe seara si mai discutam.

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am mai aruncat o privire pe schema si am constatat ca prin diode si rezistorul de 10ohmi va trece un curent mare doar daca deconectez consumatorii SI tensiunea de alimentare depaseste cu mult 12V. Cum , cel putin teoretic, pompa de benzina va fi conectata permanent rezulta ca prin rezistor va trece un curent mic. Totusi pentru a evita problemele cred ca voi folosi un rezistor de valoare mai mare (40- 50ohmi).

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citind posturile acestui topic ii dau mare dreptate lui DCSAN20 in special in ceea ce priveste regulatorul de presiune si MAP sensor-ul . Pt configurarea unei harti corecte (timpi deschidere corespunzatori) Sistemul trrebuie sa primeasca informatiile primare (turatie ,presiunea galerii admisie, pozitie clapeta, temperatura motor) Diferenta de presiune intre galerie si carburantul din injector ar trebui sa iti fie constanta.

Sezorul de temperatura e mai dificil de pozitionat in cazul unui gs racit aer versus liquid cooled engine dar nu e imposibil

Sensorul lambda (closed loop)aduce corectii doar in zona relantiului si sarcinilor mici acesta nefiind de banda larga si dealtfel ar fi prea lent pt sarcini mari sau variatii ale acesteia chiar in conditiile utilizarii unui senzor de wide band

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citind posturile acestui topic ii dau mare dreptate lui DCSAN20 in special in ceea ce priveste regulatorul de presiune si MAP sensor-ul . Pt configurarea unei harti corecte (timpi deschidere corespunzatori) Sistemul trrebuie sa primeasca informatiile primare (turatie ,presiunea galerii admisie, pozitie clapeta, temperatura motor) Diferenta de presiune intre galerie si carburantul din injector ar trebui sa iti fie constanta.

Sezorul de temperatura e mai dificil de pozitionat in cazul unui gs racit aer versus liquid cooled engine dar nu e imposibil

Sensorul lambda (closed loop)aduce corectii doar in zona relantiului si sarcinilor mici acesta nefiind de banda larga si dealtfel ar fi prea lent pt sarcini mari sau variatii ale acesteia chiar in conditiile utilizarii unui senzor de wide band

 

Aveam eu o presimtire ca senzorul de oxigen este util doar cand motorul merge la turatie constanta .....

 

Ash vrea sa folosesc si senzor MAP dar nu stiu exact ce ar fi mai potrivit. Stiu doar ca imi trebuie un senzor care sa se conecteze cu un furtun direct la galeria de admisie. La iesirea lui trebuie sa am un semnal electric ce variaza odata cu presiunea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am optat pentru varianta asta deoarece vreau ca la intrare in regulatorul LM2940 sa nu am acele varfuri de tensiune de 80 sau 120V. In legatura cu rezistorul acela de 10 ohmi ai dreptate , din calcul rezulta ca pe acolo va trece un curent destul de mare , dar simulatorul spune altceva. Trebuie sa tii cont ca pompa de benzina se alimenteaza la 12 volti si trage cam 5.5 A.

O sa pun schema cu etajul de putere pentru injectoare. Sper sa limitez acei paraziti cu ceva condensatoare.

 

Asta ca raspuns rapid. O sa mai arunc o privire pe schema mai pe seara si mai discutam.

Eu zic sa nu-ti mai bati prea mult capul cu acele varfuri de tensiune pentru ca ele sunt f bine filtrate de acumulator, de aceea nu trebuie lasat motorul sa mearga fara acumulator conectat in sistem.

Am folosit ceva vreme pe IJ o aprindere fara platina (cu senzor optic) iar ca stabilizator pt circuitul electronic am utilizat un 7812 sau 7809 (nu mai stiu exact) , nu era ceva complicat ,in afara de stabilizator singurul integrat folosit era un comparator, dar a mers fara probleme. Fa fel a functionat si un releu de semnalizare construit cu un LM555 pt o instalatie de 6V , fara sa mai folosesc stabilizator sau macar vreun zenner . Daca as fi avut varfurile alea de ordinul zecilor de volti s-ar fi prajit imediat timerul.

Montaj cu microcontroler nu am facut pt moto dar am avut o perioada un voltmetru din comert realizat cu un PIC montat pe VFR. M-am uitat pe placa si nu am observat nici un stabilizator fancy. A functionat bine o perioada pana cand a inceput sa faca figuri din cauza unei lipituri reci pe placa pe care n-am avut timp sa o gasesc atunci si intre timp am pierdut placa.

Cand te-am intrebat daca ai facut probe cu motorul pornit nu am facut-o cu gandul la parazitii de pe alimentare ci la cei care pot fi captati prin inductie. Am avut experiente de genul asta cu vitezometre digitale de bicicleta , mi-am pus unul pe IJ si a mers f bine fara probleme, in schimb am gasit altul cu afisaj mai mare care nu a vrut sa mearga sub nici o forma, cu motorul oprit mergea, cum porneam motorul o lua razna. (ambele erau alimentate cu baterie proprie) Diferenta intre ele era ca primul folosea 2 baterii de 1.5V iar al doilea doar o baterie de 1.5V. La ultimul probabil ca diferenta de tensiune dintre nivelele logice era f mica si din cauza parazitilor captati prin inductie apareau erorile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic sa nu-ti mai bati prea mult capul cu acele varfuri de tensiune pentru ca ele sunt f bine filtrate de acumulator, de aceea nu trebuie lasat motorul sa mearga fara acumulator conectat in sistem.

Am folosit ceva vreme pe IJ o aprindere fara platina (cu senzor optic) iar ca stabilizator pt circuitul electronic am utilizat un 7812 sau 7809 (nu mai stiu exact) , nu era ceva complicat ,in afara de stabilizator singurul integrat folosit era un comparator, dar a mers fara probleme. Fa fel a functionat si un releu de semnalizare construit cu un LM555 pt o instalatie de 6V , fara sa mai folosesc stabilizator sau macar vreun zenner . Daca as fi avut varfurile alea de ordinul zecilor de volti s-ar fi prajit imediat timerul.

Montaj cu microcontroler nu am facut pt moto dar am avut o perioada un voltmetru din comert realizat cu un PIC montat pe VFR. M-am uitat pe placa si nu am observat nici un stabilizator fancy. A functionat bine o perioada pana cand a inceput sa faca figuri din cauza unei lipituri reci pe placa pe care n-am avut timp sa o gasesc atunci si intre timp am pierdut placa.

Cand te-am intrebat daca ai facut probe cu motorul pornit nu am facut-o cu gandul la parazitii de pe alimentare ci la cei care pot fi captati prin inductie. Am avut experiente de genul asta cu vitezometre digitale de bicicleta , mi-am pus unul pe IJ si a mers f bine fara probleme, in schimb am gasit altul cu afisaj mai mare care nu a vrut sa mearga sub nici o forma, cu motorul oprit mergea, cum porneam motorul o lua razna. (ambele erau alimentate cu baterie proprie) Diferenta intre ele era ca primul folosea 2 baterii de 1.5V iar al doilea doar o baterie de 1.5V. La ultimul probabil ca diferenta de tensiune dintre nivelele logice era f mica si din cauza parazitilor captati prin inductie apareau erorile.

Multumesc. mesajul tau ma incurajeaza. Ma apropii din ce in ce mai mult de varianta finala si ma bucur sa aud ca au fost scheme reusite si cu etaj de alimentare mult mai simplu ca cel propus mai sus.

 

Am modificat iar schema. Deoarece softul a devenit destul de stufos apareau unele probleme cand semnalele de intrare de la bujii erau prea scurte. Rezultatul era ca pic-ul sarea peste unele semnale.

Am adaugat in schema inca 2 PIC-uri (16f84A) cate unul pentru fiecare cilindru. E mult mai bine asa.

Controller-ul principal (16f876) se ocupa de calculul timing-ului injectoarelor si comunica valorile celorlalte doua controllere.

 

Cam asta e pana acum.

 

PS: ma intreb daca vor exista interferente intre cele trei controllere. Toate trei lucreaza independent astfel incat daca se blocheaza vreunul celelalte sa functioneze. Toate vor lucra al aceeasi frecventa 4.096MHz. Sper sa nu existe interferente intre ele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic sa nu-ti mai bati prea mult capul cu acele varfuri de tensiune pentru ca ele sunt f bine filtrate de acumulator, de aceea nu trebuie lasat motorul sa mearga fara acumulator conectat in sistem.

Am folosit ceva vreme pe IJ o aprindere fara platina (cu senzor optic) iar ca stabilizator pt circuitul electronic am utilizat un 7812 sau 7809 (nu mai stiu exact) , nu era ceva complicat ,in afara de stabilizator singurul integrat folosit era un comparator, dar a mers fara probleme. Fa fel a functionat si un releu de semnalizare construit cu un LM555 pt o instalatie de 6V , fara sa mai folosesc stabilizator sau macar vreun zenner . Daca as fi avut varfurile alea de ordinul zecilor de volti s-ar fi prajit imediat timerul.

Montaj cu microcontroler nu am facut pt moto dar am avut o perioada un voltmetru din comert realizat cu un PIC montat pe VFR. M-am uitat pe placa si nu am observat nici un stabilizator fancy. A functionat bine o perioada pana cand a inceput sa faca figuri din cauza unei lipituri reci pe placa pe care n-am avut timp sa o gasesc atunci si intre timp am pierdut placa.

Cand te-am intrebat daca ai facut probe cu motorul pornit nu am facut-o cu gandul la parazitii de pe alimentare ci la cei care pot fi captati prin inductie. Am avut experiente de genul asta cu vitezometre digitale de bicicleta , mi-am pus unul pe IJ si a mers f bine fara probleme, in schimb am gasit altul cu afisaj mai mare care nu a vrut sa mearga sub nici o forma, cu motorul oprit mergea, cum porneam motorul o lua razna. (ambele erau alimentate cu baterie proprie) Diferenta intre ele era ca primul folosea 2 baterii de 1.5V iar al doilea doar o baterie de 1.5V. La ultimul probabil ca diferenta de tensiune dintre nivelele logice era f mica si din cauza parazitilor captati prin inductie apareau erorile.

Nu vreau sa contrazic de dragul de-a contrazice, dar totusi de ce isi bat capul altii cu probleme legate de alimentare, daca e asa de simplu? Nu zic ca e o filozofie toata alimentarea asta, dar tre' avut grija. Adica, una e un voltmetru (nu crapa motoru' daca se strica), alta e controlul injectiei. Oi fi eu paranoic, dar daca as sti ca depinde alimentarea motorului de sub curu' meu de un PIC alimentat cu un 7805 obosit, as cam merge cu stres :ok:

Oricum, repet: pina nu ajunge omu' la ceva practic si TESTAT (i can't stress enough...) cam vorbim discutii. In principiu un 7805 cu filtrare corespunzatoare ar trebui sa fie ok, in practica numai Dumnezeu stie :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...