Vizitator _Raul_ Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 (editat) Am avut placerea sa particip, total amatoriceste, la Raliul Olteniei. Impreuna cu organizatorul acestui raliu, spre marea mea bucurie, am participat la TransCarpatic, ca antemergatori si supraveghetori pe traseu. Nu aveam decat putine cunostiinte despre raliu inainte sa particip la aceste 2 evenimente si nici acum nu pot spune ca am depasit stadiul de amator. Cativa useri au citit posturile mele, imi cunosc experienta in off-road (modesta), motocicleta pe care o am (la fel de modesta - Yamaha Tenere din 1989) si m-au intrebat ce implica participarea la un asemenea eveniment, realizand ca sunt si ei cam pe la acelasi nivel cu mine, daca nu superiori. So: - implica pacurgerea unor trasee off-road ce se intind pe distante mari, numite probe speciale. Intre aceste speciale, sa zicem una in muntii din zona Brasovului si alta in campiile din Baragan, exista etapele de legatura. Pe etapele de legatura se opreste cronometrarea, pentru a evita incidentele in trafic si uzura excesiva a anvelopelor. Pe parcursul specialelor se poate trece prin localitati/zone populate. Atunci, pe roadbook sunt trecute observatii precum "STOP Rally" in momentul intrarii in acea zona si "START Rally" la iesirea din ea, insemnand ca acolo sa nu se mearga in ritm de competitie. - din cauza acestor etape de legatura si a faptului ca si in timpul probelor speciale se pot intersecta sau parcurge portiuni de drum public, vehiculele participante trebuie sa fie inmatriculate. Cum in Romania viata este mai lejera, la aceste 2 evenimente la care am participat eu nu au fost cazuri in care Politia sa sanctioneze concurentii aflati in trafic pentru crampoanele "not for road use", lipsa oglinzilor sau cea a semnalizarilor. Personal, consider utila montarea unor oglinzi enduro, pliabile si a unor semnalizari ieftine, macar din acelea chinezesti (fiindca unele de origine, scumpe, oricum nu supravietuiesc prea mult datorita cazaturilor), pe care le consider mai mult decat utile pentru mersul pe strada. La TransCarpatic au existat etape de legatura foarte lungi, in timpul carora nu intelegeam cum de pot merge si eu cot la cot cu 2 Ktm-uri 690 R. Oamenii pur si simplu nu vedeau nimic in spate, mergeau numai pe margine (in Romania deloc indicat, avand in vedere tendintele soferilor de a te dubla pe aceeasi banda, impingandu-te in sant), isi semnalizau manevrele cu mainile, etc. Stateau cu noi si nu incercau sa ia distanta fiindca le "tineam spatele" cat se poate de bine. - traseul de rally-raid nu este unul dificil, tehnic, precum cele de enduro. De asemanari cu hard sau extrem enduro nici nu poate fi vorba. Mai bine de 90 % din traseele de rally sunt drumuri batute, indiferent ca sunt la camp, in paduri sau pe munte. Cand nu sunt asa, atunci sunt o exceptie. Cand ajungi in zone in care drumurile batute sunt intersectate si de fel de fel de potecute, dare facute de apa de ploaie, etc, este mai simplu sa te orientezi. Este clar ca organizatorul nu le-a luat deloc in calcul pe cele atat de mici si le poti elimina din start, nefiind deloc tipice pentru raliu. - Particularitatile rally-ului sunt viteza mare si rapiditatea interpretarii roadbook-ului la nivel de automatism, de aici si expresia bun navigator, pe langa cea de bun pilot. La rally-urile din RO se merge constant cu viteze intre 80 si 160 km/h. Profesionistii merg asa. Eu am mers maxim 90 km/h constant. Am avut un varf de 115 la TC unde ma luasera bine emotiile fiindca stiam ca nu viteza era problema nr. 1 ci franarea, care, de multe ori trebuie facuta pe distante scurte, pentru a nu rata urmatorul reper (de cele mai multe ori acesta implica schimbarea directiei sau a unghiului de mers). Viteza maxima a Tenere-ului fiind de 130 km/h in conditii ideale cu angrenajele actuale, nu 200 km/h ca un 690R, Rally sau compania. De franele din 1989 nu mai vorbim ca iar imi aduc aminte si ma apuca dansul ploii. - La raliu se navigheaza dupa roadbook sau caietul de drum, cum imi place mie sa ii spun. Acesta este un caiet propriu-zis, pe fiecare coala a lui fiind insiruite reperele, distantele ce urmeaza pana la acestea si unele observatii atunci cand este cazul. Roadbook-ul este facut de organizatori care, dupa ce stabilesc, in mare, un traseu de la linistea terasei merg pe teren, cu foaia si pixul in mana si cu trip-ul pornit. Fac schite cu tipurile de drumuri (iarba, pamant, namol, pietris), intersectiile (in Y, 3 sau 4 bifurcatii, unghiurile dintre acestea), tipurile de inclinatii, reperele (fantani, cruci, copaci arsi, buturugi, poduri, tevi de gaz, petrol, antene GSM, liziere de paduri, adaposturi de animale, santuri, diguri, pompe de irigatii, mlastini, lacuri,etc) si, cel mai important distantele, pe care le masoara cu ajutorul unui trip. De exemplu, asa arata o foaie dintr-un roadbook: - Cifrele mari din stanga sunt nr. de kilometri totali, ce trebuie sa apara ca parcursi pe trip de cand s-a dat startul in acea speciala. - Cifrele mai mici sunt distantele intermitente dintre repere. In momentul in care te afli la reperul de la punctul 36 stii foarte clar ca ai de parcurs 0,32 km pana la reperul de la punctul 37. Intotdeauna se iau in calcul nr. de m/km de la reperul urmator. - Drumul ingrosat este cel care trebuie urmat. Figura de la nr. 36 reprezinta un indicator de curba periculoasa, la figura 37 sunt case si o fantana, la 38 o troita sau cruce de piatra iar la 40 dreptunghiurile gri sunt canale de irigatii sau diguri (pana la urma tot niste canale, numai ca goale). Simbolurile nu sunt greu de interpretat. Odata aflat in teren, cu roadbook-ul in fata devin foarte logice si lesne de interpretat. * Cei care participa la clasa auto sau camioane primesc roadbook-ul legat cu spira de plastic. Co-pilotul il rasfoieste si face indicatiile de rigoare pilotului. La moto si ATV roadbook-ul este inmanat sub forma unui teanc de foi, care trebuiesc lipite in ordine, una sub cealalalta, formand un sul/papirus suficient de mare. Acesta se introduce in derulator care are 2 axe si un motoras sau o rotita pentru a derula roadbook-ul (desi nu prea mai vad utilitatea unui derulator manual). Pe prima axa se pune inceputul roadbook-ului si, pe masura ce se inainteaza in traseu se tot deplaseaza inainte sulul. Avantajul derulatorului cu motoras este faptul ca nu iti afecteaza pilotajul. Butonul/butoanele de inainte/inapoi sunt puse pe ghidon. Dai inainte in timp ce iti vezi de mers. Inapoi dai daca ai ratacit reperele si trebuie sa te intorci la cel anterior si sa reiei traseul. Un avantaj il au derulatoarele luminate, fiindca traseele sunt de obicei lungi si nu este exclus sa te prinda noaptea in traseu. Un derulator cu motoras, luminat, are un cost in jur de 200-250 de euro. * Foarte importante la rally sunt si trip-urile. Acestea sunt de fapt odometre electronice, conectate la roata si care iti indica distanta parcursa. Fie totala, fie partiala. Marele avantaje fata de cele pe care poti sa le cumperi de la Louis sau de la magazinul de biciclete constau in faptul ca poti modifica distanta. De exemplu, sa zicem ca ai ratat un reper. Ai plecat de la km 42 si trebuia sa gasesti reperul in cauza la km 43. Ai 1 km de traseu intermediar de parcurs. Nu gasesti reperul dupa 1 km parcurs si incepi sa te invarti in cerc cautandu-l. La o motocicleta clasica incepi sa pui pe ceas - 43,5 km, 44,2 km, etc. Odata ce ai gasit reperul, la o motocicleta clasica nu poti da ceasul inapoi pana la 43, pentru a continua de acolo traseul si pentru a fi in concordanta cu kilometrii de pe roadbook. La trip-uri insa da. De la 44,2 dai la 43 si iti vezi in continuare de drum. Un alt avantaj la trip mai este urmatorul. Sa zicem ca traseul a fost facut de organizatori cu vehiculul X. 1 km pe trip-ul lui poate insemna 980 de m pe al tau. Cu ore buna inainte de a da startul, organizatorul merge pe o sosea dreapta si libera si parcurge un km de test, folosind vehiculul cu care a facut traseul. Toata lumea vine, pune trip-ul pe 0 si parcurge traseul marcat. In functie de abatere, face reglajele in cauza. Costurile unui trip bun sunt undeva de la 250 Euro in sus/bucata. Dintre cele mai utilizate am vazut ca sunt cele de la ICO: http://www.f2r.pt/epages/f2r.sf/en_GB/?ViewObjectID=2756323 * Foarte multi concurenti folosesc doua trip-uri. Sincer, nu sunt 100% sigur, dar cred ca unul este pt. distanta totala si unul pentru cele intermediare. Cineva imi spunea ca al doilea este de fapt de rezerva (makes sense) si ca de fapt nu il folosesc. Nu sunt 100 % sigur, asa ca accept rectificari. * Cand participi ca amator (subsemnatul) si nu ai derulator, ceri un roadbook cu spira si il agati de ghidon cu coliere de plastic. Ca sa nu se faca foile un adevarat cosmar, de data aceasta mi-a picat fisa si le-am legat la baza cu 3 elastice de bucatarie si nu mai falfaiau si zburau in toate directiile, cu riscul de a se rupe. Problemele apar cand se pune ploaia sau cazi in namoale. Se lipesc intre ele si chiar incep sa se stearga. Noaptea, iarasi, nu mai ai nici o sansa sa le vezi, daca nu ai o lanterna. In timpul competitiei trebuie sa le rupi, altfel nu poti trece mai departe. Fie la cocolosesti si le bagi in buzunar sa nu le vada restul (cum era cazul nostru la TC mergand inaintea concurentilor cu o zi) sau le arunci pur si simplu. Mai greu este cu trip-ul. Fie il resetezi la fiecare intermediar (devine un automatism ciudat la un moment dat fiindca exista si distante scurte destul de multe) fie mergi pe total si tii minte mereu cu cate sute de metri esti in avans si faci calcule - stii ca te-ai invartit cautand repere 1,3 km asa ca la fiecare reper aduni 1,3 km. Cand pe roadbook scrie km 30 de la startul specialei, pe odometrul motocicletei tu trebuie sa ai 31,3. Samd. * Problema nr. 1 a unui raliu ar fi costurile. Sa va fac cateva comparatii (chiar daca nu am concurat la TC) : - La TC eu mergeam cu camera normala. Concurentii toti cu mousse-uri. La o pana eu pierdeam minim 30 de minute. O pereche de mousse-uri costa bani buni - Ai nevoie de o masina de asistenta, condusa macar de mecanic. Masina asta trebuie sa te urmareasca zilnic, din punct de cazare in punct de cazare. Masina asta consuma. Mecanicul (minim) din ea si el costa. Plata lui, cazarea, masa si banii de cheltuiala. Iti trebuie probabil si o remorca. Sa nu mai punem 1000 de km retur de la Mangalia la TM, care probabil implica o cazare pe la mijloc, daca te trezesti ca doar mecanicul tau are permis B. Cei de la auto aveau si 2-3 mecanici per echipa + sofer, fiindca erau mecanici care munceau toata noaptea la masini si nu ar fi fost in stare sa conduca. - In masina asta trebuie sa ai piese de schimb si accesorii, fiindca nu poti sti niciodata. Ai nevoie de minim inca o pereche de gume, un ghidon, manete + toate sculele si chimicalele din lume de care poti avea nevoie in activitatea de service. Iti trebuie si canistre pe care sa le dai organizatorilor sa le duca cu benzina in ele in punctele de alimentare din traseu. Multe dintre toate astea costa bani si se consuma. Nu ramai cu nimic din ele, decat cu buna functionare a vehiculului. Cei de la clasa auto aveau in masinile de asistenta niste generatoare imense cu care nu o data i-am vazut sudand, flexuri si tot ce nici nu va puteti imagina. Daca vii ca amator, trebuie sa mergi un pic mai incet fiindca nu are nimeni de unde sa iti dea o roata sau un ghidon de Tenere. Sa zicem ca esti un pic mai norocos si gasesti oameni din orasul tau care participa la auto (au niste microbuze imense pentru service) si le mai dai lor gume, piese mai mari, haine, etc. Ca amator trebuie sa iti cari singur totul, daca nu ai masina de asistenta. Inclusiv hainele. In ritmul asta nu ai nici o sansa sa te dai in regim de curse/campionat. La sfarsitul zilei, concurentii veneau, predau vehiculele mecanicilor si plecau la dus, mancare si odihna. Pe la 10 se trezeau pentru sedinta (traseul de a doua zi), lipeau roadbook-ul (minim 1h) o mai aiureau putin si la 12 se culcau. La 6 erau in picioare. Eu veneam din traseu, nici nu ma mai dezbracam de echipamente si incepeam sa lucrez/lucram la motor. Pe la 10 terminam (fiindca nu veneam asa repede ca ei din traseu), mergeam la briefing si pe la 11-12 mergeam la masa si dus. Pe la 1 intram la somn iar la 6 eram in picioare. Coechipierul meu se culca pe la 2, 2 si ceva fiindca avea de lipit roadbook-ul, avand derulator. Din punctul asta de vedere italienii au fost putin mai smecheri. Se cuplasera 3 sau 4 si luasera un mecanic. Cum era dotata dubita respectivului si cum lucra nu are rost sa va zic. Odihnit (nu el conducea), la 6 seara il vedeai cu manusi albe. Spala motoarele, schimba gumele, ungea lanturi, refacea mici reglaje, etc. Nu a avut mult de lucru, dar dimineata motocicleta era tipla si gata de drum. * Un lucru haios la motociclisti este ca ziceai ca au furat penarele cu carioci ale copiilor cand veneau seara la instructaj. Ugo Filosa, cel care a castigat TC la moto era cel mai dotat. La un moment amatorul din mine nu a mai putut si l-a intrebat ce este cu atatea markere de toate culorile. Mi-a spus ca viteza cu care merge, vibratiile induse si faptul ca alearga contra timp nu ii permit sa se tot hlizeasca in derulator. Asa ca marcheaza cu o culoare stridenta sensul deplasarii si cu alta distanta, ca sa ii sara tare de tot in ochi. * Din acelasi motiv sunt plasate asa de sus derulatoarele si trip-urile. In marea majoritate a timpului concurentii merg in picioare si trebuie sa le vada la o minima aplecare a capului. Cam atatea imi vin acum in cap. Daca am gresit pe undeva, imi cer scuze. Sunt de acord cu orice corecturi si chiar astept intrebari. Si pentru mine ar fi binevenite orice completari sau corectari. Nu stiu Editat August 9, 2009 de Popescu_ MihailRaul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
challenger Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 (editat) Mai omule,nu incetezi sa ma surprinzi ...placut ,evident. Mai ales ca ai abordat o tema care ma tenteaza,nu o data visand si eu sa fac ce fac altii,chiar si numai ca" amator "cum zici tu ( la anul am sa fac tot posibilul sa ma bag si eu si daca trebuie sa le spal motoarele celor profi). Imi place foarte mult si partea hard,dar si rally -raid-ul e tentant si deosebit. Plus ca imi place stilul in care sti sa expui un lucru;se vede ca ai muncit ceva ,evident cu placere ,dar tot munca se cheama, munca pentru care ,cel putin eu iti sunt extrem de recunoscator . Una e sa intorci netul pe dos si alta e sa citesti un rezumat facut "profesional". Ca de obicei,"mare domn,Dom.Popescu!!! Abia astept ca acest topic sa se dezvolte ....multumesc pentru deschiderea lui ! Editat August 9, 2009 de challenger Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Rotila Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 Foarte bine pus in cuvinte/pagina Brava Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator _Raul_ Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 (editat) Abia astept ca acest topic sa se dezvolte ....multumesc pentru deschiderea lui ! * Domnu` Gabriel, ma bucur ca te bucuri . Multumiri pentru aprecieri, tie si lui @rotila . * In martie 2004 aceasta era motocicleta lui Nani Roma, expusa la salonul moto de la Cluj. Ca din aparatura din bord nu intelegeam nimic, asta e cat se poate de evident. Cel mai tare ma intriga insa buzunarelul acela din locul unde se uneste seaua cu rezervorul. Acum o saptamana m-am lamurit si eu ce e cu el. In el se depoziteaza fisa pe care se pun stampilele ce confirma ca ai trecut prin check-point-ul X, Y, etc. Asshole ! * Viteza mare este uneori o bila neagra pentru rally-raid. Accidentele petrecute la asemenea viteze se lasa de multe ori cu vatamari serioase. Ramane si acest risc o piedica serioasa in organizarea de rally-uri prietenesti. Iti trebuie toate aprobarile ca la carte si iti trebuie asistenta medicala serioasa. Nu e deloc funny sa vrei sa faci o cursa prieteneasca si sa te trezesti cu accidente tragice, bune de ProTv, prin paduri sau anchetat pentru cine stie ce oameni ajunsi prin spitale sau, Doamne fereste, mai grav. Editat August 9, 2009 de Popescu_ MihailRaul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ekkemu Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 Foarte fain topic ai deschis! Intrebari: 1. Ce se intampla mai exact in sedinta de briefing? Se trece in revista in mare roadbook-ul, sau ... ? 2. Organizatorii nu pun la dispozitia celor de la clasa moto care sunt singuri o duba de transport? Cum e la Dakar, ai o cutie de ... 100 L sau cat are aia, si ei ti-o duc s-o ai la sfarsitul fiecarei zile. 3. Cu ce spalau motoarele? De unde apa curenta? Unul care e solo, cum se poate descurca cu spalatul motociclete? Ar fi util inainte sa te pui sa lucrezi la ea sa fie curata... 4. Ce servicii erau oferita in caz de accident? Exista elicopter, masina de salvare, etc? 5. Daca ramaneai cu motorul stricat pe undeva, unde nu era semnal, care era procedura? Mersi! Adi Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
JCDenton Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 Foarte bun topicul! Urmarisem discutia si pozele de la ultimul raliu al Olteniei si mi-a trezit un oarecare interes pentru Rally Raid, devenind curios referitor la conditii, modul de desfasurare, costuri, etc. Mi-ai raspuns la multe intrebari si iti multumesc. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vizitator _Raul_ Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 (editat) 1. Ce se intampla mai exact in sedinta de briefing? Se trece in revista in mare roadbook-ul, sau ... ? Se poate ca roadbook-ul sa fi fost facut in primavara de ex. si la o ultima parcurgere cu cateva zile inainte de competitie sa te trezesti ca s-au surpat drumuri, s-au sapat santuri, s-au nivelat diguri (si nu mai trebuie sa mergi incet pe acolo), distantele intre repere au fost scrise gresit cu pixul sau la calculator, in loc de un drum in Y au aparut 3 sau 4 bifurcatii facute de oameni fiindca e sezon agricol, au aparut stane noi cu tot cu animalele aferente (cainii si caii mai ales), au cazut sau au fost taiati copaci, au fost daramate sau improvizate poduri. Li se explica mecanicilor la ce ore si in ce puncte sa fie si pe unde sa mearga - daca sunt opriri pentru service in ziua respectiva. Samd. 2. Organizatorii nu pun la dispozitia celor de la clasa moto care sunt singuri o duba de transport? Cum e la Dakar, ai o cutie de ... 100 L sau cat are aia, si ei ti-o duc s-o ai la sfarsitul fiecarei zile. Toti concurentii au avut masini serioase pentru suport. Am cam ramas tablou de ce logistica am vazut la unii. Oamenii totusi veneau sa concureze in campionatul national. Iar printre italieni erau cel putin doi cu cateva participari bune la Dakar. Bulgarii (2 Can-Am Renegade X) venisera cu un camion imens care era de toate - masina de transport persoane in fata, mini-garaj pentru vehicule, mini-atelier si nu m-ar surprinde sa aflu ca avea si un spatiu mai inghesuit de dormit. Organizatorii au venit insa cu o duba imensa si cam tot ce era de carat se cara cu ea. Hainele si gumele noastre (2 motoare; la un moment am trecut pe crampoane la Brasov si invers la finish, la Mangalia) si alte obiecte ale multora au stat in ea. Era catarul raliului. Daca, prin absurd, nu ar mai fi fost loc in ea, sunt sigur ca orice masina de asistenta ne-ar fi ajutat la carat obiectele. E inca o lume mica si concurentii se ajuta intre ei. 3. Cu ce spalau motoarele? De unde apa curenta? Unul care e solo, cum se poate descurca cu spalatul motociclete? Ar fi util inainte sa te pui sa lucrezi la ea sa fie curata... Motoarele le spalau mecanicii pe la spalatoriile din apropierea hotelurilor. Nu iti inchipui ca toate erau tipla dimineata. Unele, da. 4. Ce servicii erau oferita in caz de accident? Exista elicopter, masina de salvare, etc? La orice raliu exista, cel putin, medici si aparatura aferenta care se misca cu o masina de teren non stop pe langa raliu, pe sosea, pregatiti sa intervina. 5. Daca ramaneai cu motorul stricat pe undeva, unde nu era semnal, care era procedura? Toti participantii aveau agatata la mana o bratara pe care erau trecute telefoane de urgenta. Dupa ei, pe traseu, venea mereu organizatorul care curata traseul. A si tractat o masina pe zeci de km. Daca ti se strica masina si vedeai ca dupa un anumit timp nici urma de masina maturatoare, era clar ca te-ai si ratacit. Ieseai undeva la semnal (daca nici de el nu aveai parte), intrebai un taran/cioban/tapinar pe unde esti (daca nu aveai GPS) si ii sunai pe oameni. Editat August 9, 2009 de Popescu_ MihailRaul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
lupu' shui Postat August 9, 2009 Share Postat August 9, 2009 Nenea Raul, brava! Inainte sa comentez ceva, trebuie sa va spun ca simbata 15.VIII, la 7.30 seara puteti vedea filmul raliului, pe TVR 2. De fapt, am scris si pe topicul raliului. @ekkemu: 1. La briefing este prezentat, in mare, traseul si li se spune participantilor daca exista modificari, fata de ce este scris in roadbook. De asemenea li se poate spune cam pe ce tipuri de suprafete se va alerga a doua zi, daca este o etapa de viteza etc... Tot la briefing, acolo unde sint opriri pentru service, li se spune echipelor de asistenta unde si cum sa ajunga pentru a se intilni cu pilotii lor. 2. Cred ca se poate face treaba asta, dar pina acum n-am vazut sa fie cazul (la concurenti). Noua ne-au transportat organizatorii bagajele, ca sa fim cit mai usori. 3. Toate bivuacurile sint in orase, in locuri cu parcari mari, aproape de benzinarii (unde gasesti si de spalat) - asta la noi, ca la Dakar (de exemplu), in etapele de desert, nu ai asa ceva si oricum nu-ti mai arde de lustruit fierul. 4. Exista, ca altfel te cam leaga... 5. In cazul ala astepti sa te prinda careva din urma si sa duca vestea in civilizatie, sau la primul C.P. Sau ai tel. satelit si suni organizatorii. _ __ _ _ _ @Raul: Buzunarasul de pe sa mai are un rol: acolo lasi nota pentru mecanici cu ce ai vazut ca trebuie corectat la mobra. La nici un concurs (deci si la raid) nu te pune cineva sa alergi ca apucatul. Cel mai important este sa ajungi la final. Odata cu capatarea de experienta, poti incepe si sa tragi gazul mai mult. Dar odata cu experienta se diminueaza si posibilitatea incasarii de trinte. Politia nu are treaba cu ce tip de cauciuc te dai... ei au treaba cu viteza, linia continua etc. Tu lucrai la moto seara pentru ca avea ceva probleme mai vechi, dar daca aveai timp s-o bibilesti un pic inainte de start, nu trebuia sa stai de reparatii acolo. _ _ _ _ _ __ _ _ Traseele nu-s dificile absolut deloc - le poti face cu Dacia 1300. Smecheria este sa te orientezi rapid si bine. Sa nu intelegeti ca foile de roadbook sint asa incarcate, precum cea expusa de Raul Ce-i scris cu rosu acolo, sint observatiile lui. Referitor la "infamele" derulatoare: nu va cramponati de ele. Spun si acum ce spusesem dupa Trofeul Dobrogei - se poate merge foarte bine cu carnetul pe ghidon. Eu am facut chestia asta la Dobrogea, iar Raul si Zoli au mers asa la mine. Mai ales la inceput, pina te obisnuiesti cu mersul treburilor, pina mai stringi niste experienta si ceva banuti, poti merge decent asa. 250 euro este pretul unui derulator electric second-hand, nu nou. Daca vreti musai cutie, se poate si fara electric, adica face mina treaba motorului - iar derulator manual se poate face acasa. In ce priveste mousse-urile, amintiti-va de topicul mai vechi despre camere "ramforsate". Eu am pus (ajutat de Raul) in interiorul cauciucului spate un alt cauciuc, care sa protejeze camera si si-a facut treaba excelent. Chiar si la presiune 0 nu ai nici o problema. Partea cu asistenta este importanta, dar nu uitati ca la mobre se strica mult mai putine decit la o masina. La Trans, de exemplu, in afara de cei care au "pupat" cite o masina, nu a fost nevoie decit de schimbat cauciucuri, uns lantul... adica treburi pe care le rezolvi din bocceluta. Important este sa va dati la o cursa, din campionat sau nu - dupa buget, si veti vedea ca nu-i dracul asa cum se zice. In afara de asta, veti trece prin niste zone foarte frumoase, pe care oricit ai zice ca le vei vedea in concediu, s-ar putea sa nu reusesti. Ca sa nu mai zic de relatiile care se leaga in timpul unuor astfel de evenimente si care consider ca-s foarte puternice - si asta-i inca un lucru bun pe care il ofera acest sport. Deci... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Xomin Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 bun topic am aceleasi intrebari trimise pe pm: referitor la "aprobari", ce acte iti trebuie sa participi, sau te inscri pur si simplu ?!? ce ai modificat tu la mobra pentru raliul asta, sau ce vei schimba pentru la anu ? (vorbesc despre o mobra normala) care crezi ca sunt accesoriile nelipsite pentru o astfel de tura? PS. criza, criza, dar la anu as participa si eu cu un dominator Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
challenger Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Chiar,cam ce motor iti trebuie sa te dai "just for fun",dar sa ajungi si pana la capat ? -merge si un XT mai batran ,dar pus la punct ?-cazul meu ?? Sau e musai ceva mai special ? Autorizatii? ceva? vizite medicale ? ziceti tot ca ne-ati facut curiosi tare si cu siguranta o sa mai castigati cativa ca participanti pe viitor.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ketemeu Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 (editat) Referitor la "infamele" derulatoare: nu va cramponati de ele. Spun si acum ce spusesem dupa Trofeul Dobrogei - se poate merge foarte bine cu carnetul pe ghidon. Eu am facut chestia asta la Dobrogea, iar Raul si Zoli au mers asa la mine. Mai ales la inceput, pina te obisnuiesti cu mersul treburilor, pina mai stringi niste experienta si ceva banuti, poti merge decent asa. 250 euro este pretul unui derulator electric second-hand, nu nou. Daca vreti musai cutie, se poate si fara electric, adica face mina treaba motorului - iar derulator manual se poate face acasa. Eu sunt sigur ca derulatorul are un rol foarte important. Din experienta iti spun ca am mers cu unul manual dar si cu unul profi. Diferenta este de o mana in plus pe ghidon la viteze destul de mari pe un teren accidentat unde un senal de tractor te poate pune in cap doar cu o mana pe ghidon. Deci, derulatorul electric = SIGURATA. bun topic am aceleasi intrebari trimise pe pm: referitor la "aprobari", ce acte iti trebuie sa participi, sau te inscri pur si simplu ?!? ce ai modificat tu la mobra pentru raliul asta, sau ce vei schimba pentru la anu ? (vorbesc despre o mobra normala) care crezi ca sunt accesoriile nelipsite pentru o astfel de tura? PS. criza, criza, dar la anu as participa si eu cu un dominator 1. Licenta de concurs de la FRM. Poate fi de o cursa sau pe tot anul competitional. 10 euro sau 30 euro. 2. Vizita Medicala. Se face la un cabinet de medicina sportiva. 3. Asigurarea de accident. Costa cam 10 euro si se face tot la FRM. Relatia cu FRM-ul pentru cei ce nu sunt din Bucuresti cred ca se poate face si prin posta. Aaaa. Era sa uit. La toate astea se adauga taxa de participare. Mai mica daca este concurs FRM, si mai mare daca este concurs particular inscris in calendarul FRM. Chiar,cam ce motor iti trebuie sa te dai "just for fun",dar sa ajungi si pana la capat ? -merge si un XT mai batran ,dar pus la punct ?-cazul meu ??Sau e musai ceva mai special ? Autorizatii? ceva? vizite medicale ? ziceti tot ca ne-ati facut curiosi tare si cu siguranta o sa mai castigati cativa ca participanti pe viitor.. Traseele de rally in general se concep ca dificultate medie si deci pot fi facute cu motocilete mai grele. Totusi eu am participat la un rally unde a plouat pe tot parcursul lui iar traseul s-a transformat in hard enduro. Evident ca atunci cei cu EXC sau motoare asemanatoare ca greutate au fost avantajati. Oricum alegerea motocicletei este o chestie ce face parte din regulile jocului. Ce pare ca este un avantaj se poate transforma intr-un dejavantaj. Editat August 10, 2009 de ketemeu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ionut73 Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Totusi eu am participat la un rally unde a plouat pe tot parcursul lui iar traseul s-a transformat in hard enduro. Evident ca atunci cei cu EXC sau motoare asemanatoare ca greutate au fost avantajati. Satu Mare 2006 A fost cam jale atunci. Oricum te-ai descurcat admirabil cu vaca. Foarte bine detaliat totul de catre Raul si Cristi. De fiecare data ma uimeste rabdarea si nivelul de amanunte cu care povesteste Raul. Va zic si eu din experienta mea (6 etape de CN intre 2005 si 2007) cateva lucruri. Ma vor referi la etapele normale de CN. Transcarpatul e un caz particular - o cursa lunga, de o saptamana, care traverseaza toata tara. O etapa normala e 3 zile si, in general, se fac bucle dintr-un oras. - costurile pentru o etapa de CN nu sunt asa de mari ca pentru Transcarpat. Eu zic ca orice posesor de motoreta poate strange banii astia daca e pasionat. - merge si fara asistenta. La cursele la care mergeam eu nu avea nimeni asistenta si se descurcau cu totii. Din nou - la transcarpat ityi trebuie pentru ca sunt km multi in fiecare zi si seara esti rupt. La o etapa normala te descurci si fara - am mers cu derulator manual o etapa si apoi cu electrice. NU se compara. Cum zicea si ketemeu, risti mult cand iei mana de pe ghidon. Eu nu as mai incerca cu derulator manual. - tripmasterul de la ico e bulletproof - nu degeaba e folosit de echipele de uzina la Dakar. Daca va comandati, recomand sa luati si o comanda de ghidon de schimb (eu am spart una la o tranta) - motocicleta ideala pentru raliurile de la noi este o motocicleta de enduro in 4t, minim 450 cmc, cu modificari minime - roadbook, trip, transmisie, eventual un rezevor mai mare. Ai o motocicleta agila, suficient de stabila pana la viteze de 120 km/h (eu nu am mers niciodata mai tare; riscul e prea mare), foarte rezistenta la trante. Eu am mers cu KTM 450 EXC - service dupa o etapa insemna schimb de filtru de aer si spray pe lant. - cred ca mousse-urile sunt un must - daca mergi cu aer prea mult in camere nu sta motoreta; daca e prea putin risti pana sau indoit genti. Un mousse bine intretinut te tine 2-3 sezoane. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
MensSana Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Excelent! Sunt fan Raul, gata motocicleta ideala pentru raliurile de la noi este o motocicleta de enduro in 4t, minim 450 cmc, cu modificari minime - roadbook, trip, transmisie, eventual un rezevor mai mare. Transmisie - De cuplu sau de viteza? Rezervor - La ce distante medii sunt puncte de alimentare? Eu am rezervor de 10L si e prea complicat cu rezervoare extra.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
lupu' shui Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 (editat) @p.c. Actele necesare - viza de la medicul de medicina sportiva, taxa inscriere si licenta (daca-i cursa FRM) - le poti incheia la locul faptei. De modificat n-ai ce, decit, eventual, sa pui foaie de viteza, daca este traseu cu mai mult teren deschis. Nu te gindi la umblat in motor, sau cutie... Iar ca sa scapi de riscul penelor, fa chestia cu cauciuc in cauciuc, ca sa scutesti banii de mousse. Ca motocicleta cu care sa te dai, n-ai treaba nici cu Dominatorul, nici cu XT-ul. Sint foarte bune. La Trofeul Dobrogei s-a dat un flacau cu TĂŠnĂŠrĂŠ din '86 - ala cu frina spate pe tambur. Deci nu trebuie sa rupeti punga pentru EXC-uri sau alte bombe. Daca le puneti la punct inainte de cursa, este ok. @menssana: Te descurci cu rezervorul tau. Daca ai totusi vreo indoiala, iei in rucsac o sticla de 2L cu benzina. Editat August 10, 2009 de lupu' shui Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ionut73 Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Transmisie - De cuplu sau de viteza?Rezervor - La ce distante medii sunt puncte de alimentare? Eu am rezervor de 10L si e prea complicat cu rezervoare extra.. Transmisie - depinde de cat de tare vrei sa mergi. Oricum la motorul tau chiar poti sa mergi cu transmisia de enduro - nu poti tu cat poate el. Eu mergeam 14/50 si chiar si asa intra 6-a nu aveam curaj sa ma duc la blana. Fiecare trebuie sa incerce mai multe transmisii in functie de stilul de mers. De ex mie nu imi place sa merg in ultima viteza deoarece nu poti corecta rapid motocicleta din gaz. Rezervor - de obicei la noi in campionat sunt puncte de alimentare la max 80 km. Organizatorii stiu ca vin multe motociclete de enduro stock. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ekkemu Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Bucatile de traseu unde se cronometreaza, adica probele speciale sunt inchise circulatiei publice? Sau macar sunt anuntati localnicii? Sau ma pot trezi dupa o curba cu un tractor cu 2 remorci cu fan dupa el sau 2 carutze care transporta lemne de foc? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ionut73 Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Bucatile de traseu unde se cronometreaza, adica probele speciale sunt inchise circulatiei publice? Sau macar sunt anuntati localnicii? Sau ma pot trezi dupa o curba cu un tractor cu 2 remorci cu fan dupa el sau 2 carutze care transporta lemne de foc? Teoretic sunt inchise. Practic nimeni nu poate inchide traficului 100km de proba, asa ca te poti intalni cu carute/cai/tractoare/tafuri. La Transcarpatic Mishi Szabo (atv) a luat din plin un camion cu lemne - a scapat cu niste fracturi; putea fi fatal. O senzatie unica din punctul de vedere al sigurantei am avut-o la bistrita in 2006 unde a fost o bucata de 12km clar marcata in roadbook de drum de tara lat, de fuga, ce a fost inchisa de-adevaratelea. Somo nebunu a aranjat cu o unitate de jandarmerie din zona si erau jandarmi pe marginea soselei din 200 in 200 m. A fost o senzatie incredibila sa tragi gazul acolo stiind ca sigur nu o sa te intalnesti cu nimeni si ai tot drumul ala numai pentru tine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
MensSana Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 80km? Atunci nu e pb.. 14/50 cred ca am si eu, ca prea e nervoasa, dar o sa-i mai innumar o data. Sarumana! Bucatile de traseu unde se cronometreaza, adica probele speciale sunt inchise circulatiei publice? Sau macar sunt anuntati localnicii? Sau ma pot trezi dupa o curba cu un tractor cu 2 remorci cu fan dupa el sau 2 carutze care transporta lemne de foc? Buna intrebare! EU presupun ca depinde de organizator si de "speciala". Ca e greu sa ajungi la fiecare taran in casa si sa-i explici sa nu mearga la moara joi si la cules vineri fix pe drumul din tarlaua lui, or whatever... Probabil ca dimineata la sedinta se specifica "posibili carutasi si navetisti cu scuteru" pe drumurile X, Y, Z Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
lupu' shui Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 (editat) Nici nu vreau sa ma gindesc cum aratau bietii jandarmi dupa ziua aia! Cred ca le faceau concurenta soldatilor de teracota din China. @MensSana: Cind te duci sa obtii aprobarea de la primaria comunei, te intreaba oamenii si cit dureaza trecerea pe teritoriul lor. Sau daca nu, ii rogi tu, organizator, sa anunte satenii, ca sa nu sara careva in drum. Cel putin eu asa am facut. O ora-doua pot si ei sa-si ia pauza de la cele treburi si sa lase drumul liber, ca n-o fi foc taman atunci, mai ales ca etapele de raliu sint, in general, in week-end... Editat August 10, 2009 de lupu' shui Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ketemeu Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 (editat) - costurile pentru o etapa de CN nu sunt asa de mari ca pentru Transcarpat. Eu zic ca orice posesor de motoreta poate strange banii astia daca e pasionat. Perfect adevarat, pentru cazul in care vrei sa te dai la o cursa, doua. Daca vrei sa iei campionatul de la cap la coada atunci lucrurile se complica dpdv financiar. O cursa de 3 zile costa la nivelul anilor 2005-2006 cam 10 mil lei. Daca mai socotesti si cele doua- trei curse mari de rally si cu taxele aferente ajungi tarte scump. Pe langa toate astea sun cheltuielile cu intretinerea mobrei si consumabilele. La un rally pe ploaie si noroi eu am topit o pereche de placute de frana fata-spate. Sincer imi pare rau ca o spun dar celor care baga cauciuc in cauciuc in loc de mousse le vor pica greu astfel de costuri. Este o ramura a sportului moto ce papa bani multi. Eu am renuntat tocmai din cauza asta la rally. Enduro ofera mai multa satisfactie in aceiasi unitate de timp Editat August 10, 2009 de ketemeu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
lupu' shui Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Perfect adevarat, pentru cazul in care vrei sa te dai la o cursa, doua.Daca vrei sa iei campionatul de la cap la coada atunci lucrurile se complica dpdv financiar. O cursa de 3 zile costa la nivelul anilor 2005-2006 cam 10 mil lei. Daca mai socotesti si cele doua- trei curse mari de rally si cu taxele aferente ajungi tarte scump. Pe langa toate astea sun cheltuielile cu intretinerea mobrei si consumabilele. La un rally pe ploaie si noroi eu am topit o pereche de placute de frana fata-spate. Sincer imi pare rau ca o spun dar celor care baga cauciuc in cauciuc in loc de mousse le vor pica greu astfel de costuri. Este o ramura a sportului moto ce papa bani multi. Eu am renuntat tocmai din cauza asta la rally. Enduro ofera mai multa satisfactie in aceiasi unitate de timp Pai tot campionatul are 3-4 curse, deocamdata.... Anul asta au fost doua (Dobregea si Transcarpatic) si mai urmeaza Dracula, in toamna. Asta-i tot, ca de Banat nu am mai auzit nimic. Deci se poate face. Pina la urma, cea mai mare cheltuiala poate fi deplasarea la si de la cursa, mai alespentru cineva care vine din Timisoara la Brasov, sau Constanta (de exemplu). Dar si atunci se poate gasi o solutie pentru scaderea costurilor... Totul este sa vrei si sa nu cauti argumente ca sa nu vii. Daca nu tragi ca Berila, ci doar cit sa ajungi la final, fain frumos, intr-un timp decent, n-ai probleme nici cu stricat chestii la mobra. ca incepator nu poti pretinde sa scoti timpi de campion mondial. Acu', daca unul da excesiv in frine, sau merge prea turat, ori mai stiu eu ce, evident apar probleme si cresc costurile. Depinde de stilul fiecaruia. Cit despre cauciuc in cauciuc eu am facut chestia asta la Transcarpatic. Am mers cu Africa Twin, iar la roata spate am pus un cauciuc uzat, de la o sportiva, in interiorul cauciucului de enduro de pe spate. Cum ziceam mai devreme n-am avut nici o treaba. Costul a fost 190 lei anvelopa spate (Mitas C02 nou, de care oricum aveam nevoie, indiferent ca veneam sau nu la raliu) si 0 lei anvelopa uzata. Pina la 100 euro/mousse... Nu cred ca trebuie speriati oamenii cu super costuri si alte chestii de-astea. Pina la urma raidul poate fi considerat plimbarea din week-end, de la munte sau pe dealurile din jurul orasului, doar ca mai apar niste arbitri si niste timpi pe care-i bine sa nu-i depasesti (prea mult), ca incep oamenii sa te caute. Cu timpul va apare si dorinta de a trage mai tare, dar, tot cu timpul, vor apare si banii pentru a putea trage tare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ekkemu Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 (editat) Ok, bun, si inca o intrebare. La enduro te poti antrena oriunde. Mergi langa oras pe-un deal sau intr-o padure si ii dai sa marga. Dar la rally raid cum va antrenati? Pe unde? Ce masuri luati ca nu dati de trafic? Merge unul inainte, sa zic 10, 15 km, ii zice prin statie: ba, nu este nici o masina/taf/tractor/raba, poti sa vii. Si asta al doilea ii da in gura cat poate? Pentru ca totusi, eu zic ca e un risc maricel cand mergi tare chiar si pe forestiere/drumuri de munte sa dai de un camion de lemne pus de-a curmezisul sau mai stiu eu peste ce chestii din astea "human made". Ca de obicei ce o facut natura se mai poate aborda ... Idei, pareri, sugestii? Si intrebare a 2: Echipament Ce echipament folosesc cei care se dau profi? Cel de enduro poate sa fie incomod si poate chiar insuficient? Am vazut cand am fost la C.E.R. ca au la spate ceva umflatura ... asemanatoare cu ce poarta la speeduri, dar n-am vazut la enduro asa ceva. Ce e aia? Care e cea mai eficienta combinatie de protectii ca sa zic asa? Adi Editat August 10, 2009 de ekkemu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ionut73 Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 antrenament - cel mai bun antrenament pentru rally e .... enduro marii piloti de rr sunt enduristi de top, unii fosti trialisti. Pilotii de top merg chiar pe circuitul de motocross cu vacile de rally. parerea mea, care le-am incercat pe ambele, e ca la rally iti trebuie mai putina tehnica si pregatire fizica decat la enduro. La rally, daca nu ai tehnica o sa mergi mai incet. La enduro, daca nu ai tehnica sau fizic, faci "fitness" cu motocicleta sau dormi prin padure. Legat de echipament, pe langa un echipament complet de enduro cred ca e foarte folositor un leat brace www.leatt-brace.com. Aia e cocoasa pe care o vezi la multi in ultimul timp Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ketemeu Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Pai tot campionatul are 3-4 curse, deocamdata.... Anul asta au fost doua (Dobregea si Transcarpatic) si mai urmeaza Dracula, in toamna. Asta-i tot, ca de Banat nu am mai auzit nimic. Deci se poate face. Pina la urma, cea mai mare cheltuiala poate fi deplasarea la si de la cursa, mai alespentru cineva care vine din Timisoara la Brasov, sau Constanta (de exemplu). Dar si atunci se poate gasi o solutie pentru scaderea costurilor... Totul este sa vrei si sa nu cauti argumente ca sa nu vii.Daca nu tragi ca Berila, ci doar cit sa ajungi la final, fain frumos, intr-un timp decent, n-ai probleme nici cu stricat chestii la mobra. ca incepator nu poti pretinde sa scoti timpi de campion mondial. Acu', daca unul da excesiv in frine, sau merge prea turat, ori mai stiu eu ce, evident apar probleme si cresc costurile. Depinde de stilul fiecaruia. Cit despre cauciuc in cauciuc eu am facut chestia asta la Transcarpatic. Am mers cu Africa Twin, iar la roata spate am pus un cauciuc uzat, de la o sportiva, in interiorul cauciucului de enduro de pe spate. Cum ziceam mai devreme n-am avut nici o treaba. Costul a fost 190 lei anvelopa spate (Mitas C02 nou, de care oricum aveam nevoie, indiferent ca veneam sau nu la raliu) si 0 lei anvelopa uzata. Pina la 100 euro/mousse... Nu cred ca trebuie speriati oamenii cu super costuri si alte chestii de-astea. Pina la urma raidul poate fi considerat plimbarea din week-end, de la munte sau pe dealurile din jurul orasului, doar ca mai apar niste arbitri si niste timpi pe care-i bine sa nu-i depasesti (prea mult), ca incep oamenii sa te caute. Cu timpul va apare si dorinta de a trage mai tare, dar, tot cu timpul, vor apare si banii pentru a putea trage tare. Eu nu incerc sa deziluzionez pe nimeni. Incerc doar sa expun experienta mea la acest capitol. Daca vrei fac un calcul exact. Il pun aici si intreb cati ar fi dispusi sa dea banii astia pentru 4 etape de concurs. Sunt convins ca nu prea multi. Cum pui tu problema dpdv al amatorului, atunci nu cred ca se mai justifica prezenta la concurs. Din pacate rally raidul s-a dus de rapa, si imi pare rau, din cateva motive ce nu au legatura cu sportul. Uite cateva nume ce stiu destule depre rally si acum s-au retras tocmai din motivele expuse de mine:Nelu Somoden, Lurentiu Nedelcu, Lutas Ioan, Mani, Ionut Mosteanu, (imi cer scuze pentru ceilalti ca nu imi vin in minte acum) etc etc. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
challenger Postat August 10, 2009 Share Postat August 10, 2009 Imi pare foarte bine ca se dezvolta topicul ,mai ales cu aportul unor oameni experimentati care au muncit in competitii de RR. Aprob cele spuse de Ketemeu in legatura cu competitiile de RR de la noi din tara , dar cu putina sustinere si cu oameni inimosi ,cum ii stiu eu pe enduristi , poate o sa-si revina. Iar in legatura cu participarea,noi ceilalti vorbim prin prisma incepatorului ,pentru inceput e nevoie sa participam ca sa putem vedea ce si cum ,si apoi fi sigur ca or sa apara si derulatoare electrice,trip-uri si asa mai departe ... Eu zic ca merita sa incercam ,chiar daca pentru inceput o facem " cu inca un cauciuc bagat sub cauciucul de enduro ".... Eu unul o sa ma bag mai devreme sau mai tarziu si sunt sigur ca nu sunt singurul... Dar pana atunci ,contam pe sfaturile si pe experienta voastra . Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.