Sari la conținut

Despre lichidul de racire


Ravenitza
 Share

Postări Recomandate

Poate o sa vi se para absurd ce o sa intreb, dar considerati ca vorbiti cu un incepator in ceea ce priveste acest capitol. Am cateva intrebari, sper sa ma puteti ajuta:

- Cum functioneaza mai exact lichidul de racire?

- Exista cumva un lichid de racire mai puternic? (avand in vedere temperaturile ridicate vara la noi..)

- De ce trebuie diluat neaparat 50% cu apa distilata, se poate face si o alta proportie?

 

Intreb toate astea pentru ca as vrea sa schimb lichidul de racire cu unul care sa ma ajute putin cu privire la faptul ca CBR-ul se incinge al naibii de tare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 109
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Vizitator corleone

Nu e de vina antigelul pt ca iti fierbe motorul, el trebuie sa fie la nivel si atat. Du-te la un mecanic sa-ti faca o constatare, pot fi n motive pt care iti fierbe motorul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu e de vina antigelul pt ca iti fierbe motorul, el trebuie sa fie la nivel si atat. Du-te la un mecanic sa-ti faca o constatare, pot fi n motive pt care iti fierbe motorul.

:rolleyes: Nu are nicio problema, este o caracteristica generala pentru acest model de Honda... :rolleyes:

Dar lasand motorul meu la o parte din discutie, am pus niste intrebari generale... ceva raspunsuri?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate o sa vi se para absurd ce o sa intreb, dar considerati ca vorbiti cu un incepator in ceea ce priveste acest capitol. Am cateva intrebari, sper sa ma puteti ajuta:

- Cum functioneaza mai exact lichidul de racire?

- Exista cumva un lichid de racire mai puternic? (avand in vedere temperaturile ridicate vara la noi..)

- De ce trebuie diluat neaparat 50% cu apa distilata, se poate face si o alta proportie?

 

Intreb toate astea pentru ca as vrea sa schimb lichidul de racire cu unul care sa ma ajute putin cu privire la faptul ca CBR-ul se incinge al naibii de tare.

Din cunostintele mele ( nu foarte vaste):

- lichidul de racire circula prin blocul motor - radiator, actionat fiind de o pompa, schimbul de caldura facandu-se in radiator.

- "lichid de racire" mai .."puternic", nu cred sa existe. Orice lichid de racire are la baza ethylene glycol. Functie de concentratia ethylene glycol/apa distilata "cresti sau scazi" punctul de inghet. Un 50/50 inseamna undeva pe la -23 -25 de grade daca nu ma insel. Daca vei pune mai putin "antigel" si mai multa apa distilata punctul de inghet al lichidului de racire va fi mai aproape de valoarea 0 grade si invers. Nu cred ca este recomandat sa pui mai mult de 50% antigel deoarece acesta are o vascozitate mai mare decat apa si astfel lichidul de racire rezultat va avea o vascozitate considerabil marita ceea ce poate afecta pompa de apa si pentru temperaturile din tara noastra cred ca -25 de grade este suficient

- este recomandat sa fie schimbat la 2 ani, deoarece acesta isi pierde proprietatile in timp.

Editat de Burlacu'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Lichidul de racire preia caldura motorului si o degaja in exterior cu ajutorul radiatorului.

Apa circula prin motor (in jurul cilindrilor) se incinge - ajunge la radiatoare unde se raceste si apoi se intoarce la motor si tot asa, e un ciclu continuu. La masini mai trece printr-un calorifer care e in habitaclu pentru incalzire, ceva in genul incalzirii centrale de acasa.

 

Lichidul de racire poate fi in principiu apa chioara, sau apa distilata, dar pentru a preveni coroziunea si inghetul pe timp de iarna se foloseste antigel, care e este o solutie pe baza de ethilen glycol.

Ethilen-glycol-ul este o solutie si ca orice solutie se dilueaza cu APA. In proportie de 100%, in stare pura, temperatura lui de inghetare este foarte foarte joasa, undeva aproape de -100 grade celsius. Cum in mediul natural nu avem astfel de situatii se foloseste de obicei diluat cu apa distilata, diluare care ii creste temp de inghet pana pe la -30 grade celsius.

 

Antigelul din comert vine ori concentrat ori gata preparat. De obicei este specificat pe bidon de care e.

Daca e concentrat, de obicei se dilueaza jumi-juma cu apa distilata, sau cum se doreste.

Daca e gata preparat se foloseste asa cum e.

 

Antigelul in sine nu influenteaza in nici un fel transferul de caldura spre exterior, mai concentrat sau mai diluat, are aproximativ acelasi coeficient termic ca si apa.

 

Factori care iti pot influenta racirea motorului sunt:

- depuneri pe caile de circulatie a apei, pe peretii interiori ai motorului si pe peretii interiori ai radiatorului. De multe ori se constata o imbunatatire odata cu schimbarea antigelului, cauza nu este antigelul nou ci faptul ca odata cu schimbarea se spala si o parte din depuneri.

- lipsa lichidului de racire

- murdarirea exterioara sau obturarea fluxului de aer spre/prin radiator.

- pompa de apa nu lucreaza corect..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca @Belbody s-a referit la conductivitatea termica a ethylene glycol-ului, din cate stiu stiu eu are o valoare cam dubla fata de apa [W/m*K], dar poate am inteles eu gresit si nu vreau sa creez un flame.In rest explicatiile lui sunt mai complete.

EDIT: (completare)- Nu cred ca se mai gaseste la ora actuala pe piata antigel care sa nu fie compatibil cu radiatoarele din aluminiu.

Editat de Burlacu'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca @Belbody s-a referit la conductivitatea termica a ethylene glycol-ului, din cate stiu stiu eu are o valoare cam dubla fata de apa [W/m*K], dar poate am inteles eu gresit si nu vreau sa creez un flame.In rest explicatiile lui sunt mai complete.

EDIT: (completare)- Nu cred ca se mai gaseste la ora actuala pe piata antigel care sa nu fie compatibil cu radiatoarele din aluminiu.

Da, nici eu nu stiam exact cum e, de aceea am si subliniat in textul meu cuvantul "aproximativ". Acum aflu si eu ca de fapt e pe dos:

 

Pure ethylene glycol has a specific heat capacity about one half that of water. So, while providing freeze protection and an increased boiling point, ethylene glycol lowers the specific heat capacity of water mixtures relative to pure water. A 50/50 mix by mass has a specific heat capacity of about 0.75 BTU/lb F, thus requiring increased flow rates in same system comparisons with water. Additionally, the increase in boiling point over pure water inhibits nucleate boiling on heat transfer surfaces thus reducing heat transfer efficiency in some cases, such as gasoline engine cylinder walls. Therefore, pure ethylene glycol should not be used as an engine coolant in most cases.

 

Deci, apa conduce termic mai bine de 2 ori decat antigelul, in schimb diluat cu apa se apropie de caracteristicile ei legate de transfer termic..

 

Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol

 

p.s. Nu faci nici un flame, facts are facts.. :rolleyes:

Mesaj completat

EDIT: (completare)- Nu cred ca se mai gaseste la ora actuala pe piata antigel care sa nu fie compatibil cu radiatoarele din aluminiu.

Corect!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

EDIT: (completare)- Nu cred ca se mai gaseste la ora actuala pe piata antigel care sa nu fie compatibil cu radiatoarele din aluminiu.

asta chiar nu stiu. Dar am invatat un lucru si asa mi-a ramas in cap...cu aceasta specificatie....pt radiator din aluminiu :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In principiu, vara, ca atunci ai cele mai multe probleme, poti pune linistita doar apa. Spre toamna cand incepe sa fie mai frig spre foarte atunci completezi cu antigel si gata. Am pus antigel din ala care se punea la Dacie inainte, cel mai ieftin si ma plimbam linistit si de revelion. Acum tocmai am desfacut motorul ptr. reparatii generale si inca n-am gasit nici un semn de coroziune pe langa cele normale datorate vechimii. Iar diferenta de temperatura vara intre antigel si doar apa s-ar putea sa o simti de ajuns cat sa-ti raceasca tie motorul la o temperatura mai stabila pentru el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Antigel bun mai are si protectie anticorosiva in. Daca ai componente de aluminiu etc in motor e bine sa fie mereu antigel acolo. se poate coroda destul de nasol in timp de ani de zile.

Sunt lichide de racire care au un transfer mai mare de caldura (cica) dar probabil nu te ajuta cu nimic, termostat la mobra si termocuplu la ventilator determina cat sa inchinge (le ai verificat?). La al meu porneste electroventilator la 105 de grade. Cand pui mana pe un metal de 80 de grade deja te frige, deci la 105 de grade ai impresie ca este inchins foarte rau, cand de fapt nu exista nici o problema.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cica antigelul mai are si rol de ungere al pompei de apa, de aceea nu este indicat sa mergi doar cu apa :rolleyes:

Da, e posibil, desi "elicea" iese dintr-un simering sau doua destul de babane, e doar o morisca cu pale, frecarea mecanica e pe rulmenti unsi cu ulei, in motor, inainte de simering. Ce intra in contact cu apa e doar morisca...metalica, acu mai nou la masini am vazut ca le fac de plastic..

 

Oricum, nu stiu cine e suficient de plictisit sa schimbe lichidul de racire de 2 ori pe an, sa puna apa primavara si antigel toamna.. e ilogic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Antigel bun mai are si protectie anticorosiva in. Daca ai componente de aluminiu etc in motor e bine sa fie mereu antigel acolo. se poate coroda destul de nasol in timp de ani de zile.

Sunt lichide de racire care au un transfer mai mare de caldura (cica) dar probabil nu te ajuta cu nimic, termostat la mobra si termocuplu la ventilator determina cat sa inchinge (le ai verificat?). La al meu porneste electroventilator la 105 de grade. Cand pui mana pe un metal de 80 de grade deja te frige, deci la 105 de grade ai impresie ca este inchins foarte rau, cand de fapt nu exista nici o problema.

Nu am nicio problema la el, electroventilatorul porneste ca la carte.

Dar pun intrebarile astea pentru a cunoaste mai bine ideea de lichid de racire.

Deci tragem linie si rezulta ca e indicat sa folosim neaparat si antigel. Dar daca folosesc o alta proportie? 30% antigel si restul apa distilata? Sa fie oare vreo diferenta in racire...?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bun topicul asta, in primavara am de gand sa-mi schimb lichidul de racire pe motiv ca de trei ani de cand am mobra nu am facut-o. Intrebarea mea ar fi urmatoarea , trebuie sa pun Loctite la surubul ala de scurgere de sub pompa de apa dupa ce am golit si curatat radiatorul?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu stiu cum e la alte mobre, la mine surubul de golire are o saiba de cupru. Eu de cate ori am umblat l-am pus la loc cum era si nu a curs nimic apoi. E posibil sa fie si la tine la fel.

 

Chestiile astea cu unde se pune ce sunt date in detaliu in manualele de reparatie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone
Legende urbane.

 

Nu e legenda, apa face depuneri (piatra), ca merge foarte bine si doar cu apa este cu totul altceva. Ideea e ca si daca stai in Africa neagra tot antigel trebuie sa ai in motor pentru a pastra instalatia de racire curata. La capitolul legenda as trece faptul ca antigelul trebuie schimbat la doi ani iar asta o spun din proprie observatie, nu din auzite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai daca e apa distilata, ce piatra mai face? Doar nu pui apa de la ghiveta cu tone ce caco3 in ea...

Mesaj completat

Poate doar corodeaza mai repede doar apa simpla, avand in vedere ca antigelul contine si aditivi anti-coroziune, care lipsesc, normal din apa chioara. Iar "piatra" de care zici tu nu e decat un oxid metalic, fie el de aluminiu sau cine stie ce metale mai sunt prin motor pe-acolo.

 

Apa distilata cu siguranta nu contine caco3 sau popular "piatra", ca de aia e distilata... :rolleyes:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ethilen-glycol-ul este o solutie si ca orice solutie se dilueaza cu APA. In proportie de 100%, in stare pura, temperatura lui de inghetare este foarte foarte joasa, undeva aproape de -100 grade celsius.

În stare pură etil glicolul are punctul de îngheț la -12 gr.C. Am mai pus odată diagrama pe un topic, o s'o pun Âşi aici.

 

Apa are aprox. pH 7, etil glicolul are 10.5. Orice pH al lichidului de răcire sub 8.3 afectează instalația (50%etil glicol / 50%apa). Cu toții Âştim că dacă scade pH, creÂşte aciditatea, rezultatul este electroliza în sistemul de răcire în timp (coroziune).

Ce trebuie să facem este să ajustăm mixtura de lichid de răcire, astfel pH-ul să fie peste 9.

60% etil glicol Âşi 40 % apă pentru mine e combinația perfectă.

 

Personal, că n-am benzi de citire a pH-ului, folosesc un multimetru. Îl setez pe curent continuu, electrodul de - il pun pe borna de minus de la baterie, iar pentru electrodul de +, desfac capacul de la radiator, Âşi pun electrodul în lichid, fără să ating metalul. Dacă citesc pănă la 0.4 V e ok, peste 0.4 V lichidul trebuie schimbat.

post-33938-1292854923_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am facut o extrapolare crezand ca temperatura de inghet merge pe un grafic liniar, dar se pare ca nu e asa, e cat se poate de neliniar.. :rolleyes:

 

eu vad pe grafic -20

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, ai dreptate:

 

Graficul asta trebuia sa-l vad si eu inainte de a posta, ce vrei, mi-a scapat pasarica pe gura cu -100 :rolleyes:.

 

Aici cred ca e corect:

 

680.jpg

 

 

l.e. - tre sa admiti ca daca il extrapolam de acolo de la 60%, de unde incepe bucla, si ne ducem in jos ajungem la -100 grade. :rolleyes:

Editat de Belbody
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...