bec Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 Problema sta in felul urmator, vreau sa controlez un motor electric(ventilatia din masina) alimentat la 12 V, amperajul nu il cunosc dar e destul de serios (fire 1,5) . Exista ceva de genul asta? sau trebuie facut un montaj , se complica treaba? Multumesc. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Taz Asg Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 (editat) potentiometru/reostat?? de fapt ce vrei sa faci ?? sa ai control pe turatii in trepte sau liniar? daca e liniar, merge cu un reostat/potentiometru, daca vrei in trepte... un comutator cu "n" pozitii si un montaj cu rezistente diferite cate fire are motorul?? Editat Octombrie 20, 2011 de tiranspider Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bec Postat Octombrie 20, 2011 Autor Share Postat Octombrie 20, 2011 motorul are 2 fire. eu vreau un control asupra lui, nu ma intereseaza daca e in trepte sau liniar, momentan e alimentat cu 1,2v si se invarte foarte incet, controalele originale nu mai exista (am montat un cdplayer in locul lor) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Taz Asg Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 (editat) potentiometru/reostat?? de fapt ce vrei sa faci ?? sa ai control pe turatii in trepte sau liniar? daca e liniar, merge cu un reostat/potentiometru, daca vrei in trepte... un comutator cu "n" pozitii si un montaj cu rezistente diferite cate fire are motorul?? uite asa ceva, in functie de rezistenta bobinajului ai regimul de turatie ( la minim o sa ai "0 volti" iar la maxim "12 volti" ), respectiv cursa butonului o sa fie mai lunga sau mai scurta Editat Octombrie 20, 2011 de tiranspider Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bec Postat Octombrie 20, 2011 Autor Share Postat Octombrie 20, 2011 si asta-i reostat? sau potentiometru(sau sunt acelasi lucru)?, ce interval de impedanta? ms. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Taz Asg Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 (editat) si asta-i reostat? sau potentiometru(sau sunt acelasi lucru)?, ce interval de impedanta? ms. e reostat care seamana cu potentiometru, mai is si reostate liniare impedanta?? pai asta o stabilesti in limita bunului simt,functie de motor cati amperi papa minunea, cati kv are, ... si tot asa de ex pentru.. 10 amperi poti sa incerci ( asta in niste limite duse la extremul extremelor) un reostat cu rezistenta de 5,6 ohmi ( asta e pt motor de 750~800 vati) Editat Octombrie 20, 2011 de tiranspider Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bec Postat Octombrie 20, 2011 Autor Share Postat Octombrie 20, 2011 mda, deci limita bunului simt la mine nu exista, adica .. cunosc termenii si cam atat;banuiesc ca motorul ar consuma un maxim de 10A , o sa-l alimentez pe direct sa-i masor consumul Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 Daca e vorba de DC termenul impedanta nu are ce cauta in discutie. Pe de alta parte folosirea unui reostat, potentiometru sau orice fel de rezistenta variabila, deoarece lucreaza in curent, implica disipare mare de caldura, mare atentie unde'l montezi. Functie de rezistenta interna a bobinei motorasului, daca curentul nu depaseste 1-1.5A poti folosi un regulator variabil de tensiune pozitiva gen LM317T. Pentru curenti mai mari se poate comanda un tranzistor mai de putere (gen 2N3055) sau folosi regulatoare de curenti mai mari, gen LM150(3A) sau LM138(5A). Si in acest caz insa exista o oarecare disipatie si e nevoie de un mic radiator. Ride Safe! http://www.national.com/mpf/LM/LM317.html Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 Pai diferenta dintre reostat si regulator liniar de tensiune nu e mare judecand din punct de vedere al pierderilor energetice. De potentiometru nu poate fi vorba pt ca un motor de aeroterma auto papa cativa amperi. Cu reostat teoretic ar merge practic insa e voluminos urat si scump. Cea mai ieftina, eleganta si eficienta dpdv energetic solutie cred ca este un control PWM, atunci chiar poti controla turatia de la zero la maxim printr-un potentiometru finut (daca vrei complicatii se poate folosi si un "potentiometru" digital cu butoane de + si - ) Nu e la fel de simplu ca solutia cu reostat insa nici dificil nu e, scheme se gasesc o gramada, tot montajul incape pe o placuta de maxim 5x5cm, merge facuta si pe cablaj de teste perforat ca sa nu te complici cu corodarea. Potentiometrul il poti pune unde vrei, nu neaparat pe placa iar conexiunea acestuia cu placa se poate face cu fire subtiri. Toate piesele nu ar trebui sa coste mai mult de 5, maxim 10E ca poate-s mai scumpe pe acolo Se gasesc si gata facute, de exemplu aici Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Taz Asg Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 daaaa is "mari" is "scumpe" "nu se gasesc"... http://www.okazii.ro/catalog/42864208/potentiometre-cu-reostat-3-bucati.html asta ca idee in alta ordine de idei... daca vreau sa fac ceva de dragul de a face .. puteam sa recomand si io ceva stilizat,cu triac si condensator, potentiometru si radiator de disipare, omul a zis ca vrea ceva simplu. un reostat micut ( pt ce vrea el nu tre unul de ala cat borcanul de 800g ) se poate piti lejer in spatele bordului, disipa caldura? oare? extrapoland.. motoarele de 800+kv de la statiile de concasare, pornite reostatic.. credeti ca reostatele alea se comporta ca niste radiatoare imense?? @bec. o sa scotocesc prin cutia cu jucarii, acolo unde stiu ca am un reostat, o sa il verific pe motor electric de auto. in paralel voi face si un montaj cu ce au sugerat amicii mai sus apoi iti voi spune ce e mai usor de procurat/montat/intretinut Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
B.B. Postat Octombrie 20, 2011 Share Postat Octombrie 20, 2011 apoi iti voi spune ce e mai usor de procurat/montat/intretinut Apoi i-l trimiti. Mai bine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Octombrie 21, 2011 Share Postat Octombrie 21, 2011 daaaa is "mari" is "scumpe" "nu se gasesc"... http://www.okazii.ro...t-3-bucati.html asta ca idee Tu te-ai uitat ce valori au reostatele alea? Daca tu crezi ca merge cu unul deala iti recomand ca mai intai sa incerci pe banii tai apoi sa recomanzi altora..... Si mai sunt curios de schema aia de comanda cu triac a unui motor de cc.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bec Postat Octombrie 21, 2011 Autor Share Postat Octombrie 21, 2011 Se gasesc si gata facute, de exemplu aici O DA !, Multumesc, exact asa ceva vreau. totusi banuiesc ca imi trebuie ceva mai puternic. Siguranta e de 30 A pentru ventilatie , maine ma duc la atelier si masor consumul apoi comand un ghizmo din asta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristidb Postat Octombrie 21, 2011 Share Postat Octombrie 21, 2011 La majoritatea masinilor sunt mai multe trepte, pe fiecare treapta are o rezistenta in serie. E cel mai simplu si eficient. Pana la urma nu ai nevoie de 20 de viteze. 3-4 sunt suficiente. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Octombrie 21, 2011 Share Postat Octombrie 21, 2011 O DA !, Multumesc, exact asa ceva vreau. totusi banuiesc ca imi trebuie ceva mai puternic. Siguranta e de 30 A pentru ventilatie , maine ma duc la atelier si masor consumul apoi comand un ghizmo din asta. M-am uitat mai atent la ala din link, nu e gata facut, e kit adica-ti da cablajul gata facut si toate piesele in punga, tu trebuie sa le lipesti pe cablaj, dar tot pe siteul ala gasesti si gata asamblate. Daca vrei sa masori consumul la motorul tau ai grija sa-l masori cand e in sarcina adica cu "elicea" pe el. La majoritatea masinilor sunt mai multe trepte, pe fiecare treapta are o rezistenta in serie. E cel mai simplu si eficient. Pana la urma nu ai nevoie de 20 de viteze. 3-4 sunt suficiente. Ai dreptate numai ca daca nu mai ai acel comutator e mai complicat sa gasesti unu in comert la pret rezonabil care sa se mai si potriveasca cat de cat in bord. Probabil cea mai convenabila solutie ar fi gasirea unuia identic cu cel original pe la dezmembrari, asta daca ai suficient timp sa cauti. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bec Postat Noiembrie 13, 2011 Autor Share Postat Noiembrie 13, 2011 1 M-am uitat mai atent la ala din link, nu e gata facut, e kit adica-ti da cablajul gata facut si toate piesele in punga, tu trebuie sa le lipesti pe cablaj, dar tot pe siteul ala gasesti si gata asamblate. Daca vrei sa masori consumul la motorul tau ai grija sa-l masori cand e in sarcina adica cu "elicea" pe el. 2 Ai dreptate numai ca daca nu mai ai acel comutator e mai complicat sa gasesti unu in comert la pret rezonabil care sa se mai si potriveasca cat de cat in bord. Probabil cea mai convenabila solutie ar fi gasirea unuia identic cu cel original pe la dezmembrari, asta daca ai suficient timp sa cauti. 1 . masor montat. am inteles 2 pai comutatorul original e electronic, trece prin radio/cd si displayul pentru radio/ventilatie temp si alte rahaturi, masina seat ibiza/cordoba. am luat o chestie din asta http://www.virtualvillage.nl/toerentalregelaar-speed-controller-met-potentiometer-voor-12v-15a-pwm-003601-055.html am masurat consumul si nu-i asa mare, 7-8A la pornire apoi scade la 5A acum tre sa vad cum se regleaza caldura .... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.