Sari la conținut

Sa explicam aici!


Vrsv Gunoier
 Share

Postări Recomandate

Cum functioneaza diversele sisteme de pe mobrele noastre.

 

Avand in vedere ca multora le este frica sa se aventureze cu mobrele la sute de km. departare de frica defectiunilor inopinante m am gandit ca cei care se pricep bine sa repare la mobre sa explice pe intelesul tuturor necunoscatorilor cum funtioneaza si cum se remediaza in drum diversele defectiuni aparute. Sa luam de exemplu \:

 

Incarcarea pe 12V alternativ (ij jawa ural nipru m k dacie etc). Daca ma lasa pe drum, cum pot detemina fara aparat de masura la mine daca m a lasat alternatorul, sau releul si cum pot remedia (daca pot) defectiunea in drum doar cu ajutorul unui fir cu bec? Se potriveste un releu mecanic de Dacia in locul releului meu rusesc?

 

Cei care vor sa stie mai multe pot intreba orice iar cei ce se pricep sunt rugati sa le raspunda.

 

Multumesc

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 73
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Eu unul sunt in situatia asta.

N-am nicio treaba cu mecanica sau electrica moto dar in toamna mi-am comandat o Nipra la Danny si luna viitoare ar trebui sa o primesc asa ca voi fi cu siguranta un abonat al acestui topic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator VULPOIU

Cu fir şi bec cică poţi să faci diferenţa între a fi sau a nu fi, da' io zic că mai bine îţi dotezi motoreta cu cele necesare înainte de a pleca la drum.

 

La partea de electrică, trebe musai să uiţi de ideea de "original". Dispare cutia magică albă cu maimuţe alternative apoi contiue. Dispare. O pui bibelou sau o arunci.

Te duci la mag piese auto care ştiu (şi nu cretinoizi care ştiu doar "pentru ce maşină"), iei una punte diode completă, un releu de încărcare cu fir comparator , iar dacă eşti şmecheros, şi un mini-voltmetru de încastrat pe undeva prin bord.

Restul e meşteşugism, care făcut bine te ţine pîn la Polul nord şi înapoi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am rugamintea sa va exprimati parerile in cunostinta de cauza

 

1- merge sa ti depanezi incarcarea si cu un simlu fir cu bec

 

2- releul mecanic de Dacia merge in locul celui rusesc (am eu pe ural din 2002 pana astazi )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pe vremuri ,la Dacia am facut figura cu firul si cu becul.A fost o chestie provizorie pana am luat releu.Practic se conecteaza un fir pe borna de + a acumulatorului,pe acest fir se conecteaza in serie un bec de 1 A sau 2 A consum,celalat capat al becului fiind conectat la bobina de excitatie a alternatorului.Repet,este un provizorat care te scoate din c...at.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este adevarat, uneori cirpelile te aduc acasa, dar cel mai bine este sa nu fie necesare...

Manevra cu becul probabil ca produce o tensiune pe aproape de 12V. Cei care au trecut prin asta pot spune daca mai sus sau mai jos (de exemplu, lumina farului era mai slaba sau mai puternica (si oricum dependenta de turatie). Iar o tensiune peste 14V imbatrineste prematur tot. Becuri, bobine aprindere, contacte (prin curentul mai mare) si nu merita, pentru citiva km in plus.

 

Dreptate are vulpoiu', cea mai buna solutie este mobra bine pusa la punct care nu te lasa in drum. O spun din experienta (la o Dacia Nova, e drept), ce-am reparat a ramas reparat si nu m-a lasat coaja in drum niciodata.

 

Cine merge pe ideea (citez) "da-o ba dracu', ce eesti prost sa bagi bani in ea... Nu ma, leaga cu sirma si mai tragi de ea...", ei bine, cine gindeste asa, e frate bun cu remorcarea

Ideea initiatorului este buna, dar nu pentru cirpeli. De exemplu:

La ij, regulatorul de incarcare (care contine si puntea redresoare cu cele 6 diode) stiu ca este destul de solid. Daca nu este, solutia nu sta in relee mecanice de incarcare, care ori nu sint potrivite, in mod sigur nu sint suficient de fiabile!

Solutia de km multi sta intr-o punte de diode (de dacie, de ex, ca este suficient de puternica) montata corect si un regulator de incarcare electronic. Eu personal am folosit cu succes un regulator electronic romanesc (de dacie), din acela "fara fir". Adica avea + alimentare, - alimentare (la surubul de prindere de sasiu) si borna de iesire catre rotorul alternatorului. Punct si atit, nu am ramas in drum cu el niciodata...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta cu "pusul la punct" si etc. este mai mult ca relativa.Acu cativa ani in urma am plecat cu Ursu in Grecia cu doua motoare "puse la punct".Doua Honda X 4 1300.A lu Ursu s-a stricat in mijlocul Bulgariei.S-a ars releul de incarcare si a bulit si bateria.A trebuit sa lase motoru acolo si sa-l ia la intoarcere.Oricat de bine l-ai pune la punct,fieru este fier.Se strica ,cand vrea el.Deci e bine sa stii cum sa iesi din necaz.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu cred ca nu este un lucru rau ca fiecare motociclist sa stie cum si in ce conditii functioneaza sistemele de pe mobra lui.

De exemplu, alternatorul, puntea de diode sau releul de incarcare etc.



Iar din cunostintele mele limitate, la alternatoarele de japoneze, acelea fara carbuni, se poate cupla orice fel de releu tip (Honda, Yamaha etc) ele avand cele trei fire de la alternativ, un plus pe instalatie prin contact si o masa. Eu de exemplu, am pe Simson alternator de aprilia si releu de Honda CBR F4

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator VULPOIU

Bunule, de ce am spus de înlocuitul punţii şi releului de încărcare?

Pentru că găseşti peste tot, la preţuri aproape derizorii.

 

Dacă pleci din Bucureşti la Mangalia la mare, imposibil să nu găseşti pe drum 2-3 magazine de piese auto care să aibă releu de încărcare. Chiar şi în Bulgaria......

 

E acelaşi lucru cu montatul unor valve unicat, sau.... valve pe care le găseşti la orice vulcanizare pe drum....

 

Dacă se rupe lanţul, atunci e grav (deşi "leagă cu sîrmă şi mai mergi :D"). Dacă plesneşte ambreiajul, atunci e grav.

Dar nu că s-a ars un bec... sau releul de încărcare...

 

Funcţionarea? pe scurt. La IJ, la Jawa:

"Eu curentul cel indus întotdeauna m-am opus cauzei ce m-a produs".

 

Ştim de la fizica din clasele de generală că într-un conductor rotit printr-un cîmp magnetic apare un curent electric alternativ.

Deci şmecheria e să alcătuim un sistem de a produce, conduce, direcţiona şi înmagazina acest curent.

 

Bateria de acumulatori este un montaj care furnizează curent continuu. În cazul nostru o valoare de aprox 12,4 - 12,7 V. Capacitatea sa de a furniza curent se măsoară în amperi-oră, adică cîţi amperi poate debita într-o oră.

Bateria pe motocicletă se leagă borna de minus la cadru, sau masă, iar borna de plus către consumatori.

Curentul continuu, pentru a fi folosit, trebuie să aibă continuitate. Adică consumatorul, de exemplu un bec, va avea două capete funcţionale: unul pentru plus, prin care intră curentul, şi unul pentru masă, adică unul prin care iese curentul. Vom avea continuitate, dar partea de putere a curentului este consumată.

 

Alternatorul este format din partea fixă, denumită stator, şi partea mobilă, denumită rotor.

 

Statorul reprezintă trei înfăşurări, fiecare din ele cu un capăt adus la îndemînă.

Rotorul este o înfăşurare, o bobină, cu cele două capete aduse pe două sănii la îndemînă.

 

Rotorul este montat direct pe ambielaj, preferabil, de fapt musai perfect concentric.

 

Rotorul se învîrte prin stator, cîmpul său magnetic devenind curent preluat de stator.

 

Cum facem asta?

 

Rotorul trebuie magnetizat prin trecerea prin el a unui curent. Adică cînd trece curent prin bobina lui, apare un cîmp magnetic. Ca din stator să iasă o valoare relativ precisă şi stabilă de curent, trebuie ca rotorul să fie magnetizat variabil. De acest lucru se ocupă releul de încărcare.

 

Deci, releul de încărcare va trebui alimentat cu un plus permanent din contact, pe borna sa notată B+. Ieşirea sa, notată DF, va duce un fir la unul din cărbunii care alunecă pe sania rotorului. Celălalt cărbune se leagă la masă, adică se pune pe undeva pe corpul statorului.

Firul din mjlocul releului -firul comparator- se pune direct pe borna bateriei. Acolo interesează să ajungă o valoare cît mai stabilă şi normală (13,8 - 14,4 Vcc).

Unele relee nu au firul comparator, montajul său din interior îl ia direct de pe borna de B+. E bun şi nu prea, părerea mea, deoarece mulumită rezistenţei cablajului (instalaţiei) va apărea o cădere de tensiune de cam 1 volt.

 

Deci releul de încărcare ştie cît curent ajunge pe borna bateriei. Implicit şi în restul instalaţiei. Şi Treaba lui e să calculeze, şi deci comande cît curent ajunge pe rotor. În funcţie de cît curent ajunge pe rotor (borna DF - cablu - prima sanie Cărbune de plus - cealaltă sanie masă) va rezulta un cîmp magnetic, care prin stator va deveni curent alternativ trifazic (cele trei faze, înfăşurări).

Însă instalaţia motocicletei merge pe curent continuu (bateria şi bobina de inducţie, că cablurilor şi becurilor le e indiferent că e continuu sau alternativ).

Aşadar, curentul trifazic trebuie redresat - transformat din alternativ în continuu. Capetele celor trei înfăşurări merg la puntea de diode.

Ce este o diodă? Este un semiconductor. Adică lasă să treacă curentul doar într-o direcţie, dacă o inversăm în aceiaşi polaritate nu va ma trece.

În puntea de diode, formată din două jumătăţi metalice, diodele vor fi aranjate cu polul de conducere spre jumătatea de plus, iar polul care nu conduce spre jumătatea de minus.

Puntea dediode se prinde ferm la locul ei, jumătatea de minus se leagă pentru continuitate la masă (cadru), jumătatea de plus să nu atingă deloc la masă altfel avem pierderi inutile de curent.

La jumătatea de plus a punţii se leagă firul gros care duce plus la contact.

 

Simplu şi eficient.

 

În trusa de scule a motocicletei, dacă nu eşti sigur pe manufacturarea fermă, poţi purta un releu de încărcare. E cît o cutie de chibrituri. CĂ puntea de diode, făcută bine, nu prea are moarte.

 

Instalaţile clasice aveau un nenorocit de releu de putere pus pe una din fazele alternatorului. iar cealaltă jumătate pe becul din bord. Adică dacă nu era curent pe înfăşurare aprindea becul din bord. Însă mini-voltmetrul inseriat, care este ieftin şi mic, e sfînt.

 

La turaţie normală, cu luminile aprinse şi toţi ceilalţi consumatori (bobină de inducţie, telefon la încărcat, etc), valoarea de încăcrcare nu trebuie să scadă sub 13,8 V.

Dacă voltmetrul la mers întins arată doar vreo 12,7, înseamnă că ceva nu funcţionează. sub 12, 2 deja e descărcare, nu mai e încărcare, motocicleta funcţionează cu curentul din baterie. Dacă ai baterie bună şi dacă eşti aproape de casă este în regulă, dacă nu....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am inteles ca firul cu excitatia de la releu se leaga la unul din carbuni iar celalalt carbune la masa. Are vre o importanta la care dintre cei 2 carbuni? Adica, daca am umblat la carbuni si nu mai stiu cum au fost legati ii pot inversa legaturile?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vulpoiule,in general ai dreptate.Dar daca ai sa te uiti la intrebarea lui Marius din primul post,ai sa observi ca eu i-am raspuns strict la intrebare si la obiect.

Oricum discutiile sunt benefice ,nu numai pentru incepatori ci si pentru cei cu mai multa experienta.

 

 

La intrebarea lui Mrius referitoare la care carbune leaga firul io zic,ca in marea majoritate a comunisto-clasicelor,unul din carbuni e dat direct la masa sau mai bine zis,unul din carbuni nu este izolat fata de masa.Deci de experimentat.Io la Jawa mea 350 din 89,cand mi s-a ars releul am pus un releu electronic de Dcacia si merge bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am inteles ca firul cu excitatia de la releu se leaga la unul din carbuni iar celalalt carbune la masa. Are vre o importanta la care dintre cei 2 carbuni? Adica, daca am umblat la carbuni si nu mai stiu cum au fost legati ii pot inversa legaturile?

Eu am avut in exploatare un generator de 6Mw. In instructiunile de exploatare era chiar indicat ca din timp in timp sa se schimbe polaritatea la excitatie, pentru o uzura uniforma a colectorului. Deci nu este nici o problema.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci sintetizand, instalatia de incarcare sta cam asa:

 

Din alternator ies trei fire in curent alternativ care se leaga la puntea de diode redresoare care la randul ei are un minus care se leaga la masa mobrei si un plus care se leaga direct la baterie. Puntea poate fi pusa orinde pe mobra, nui musai sa fie in alternator, cu conditia sa fie ventilata.

Releul de incarcare are o alimentare pe plus prin contact, un minus(da sau nu in functie de model), si un fir de excitatie care se leaga la oricare din cei doi carbuni ai alternatorului, celalalt carbune legandu se la masa.

 

Daca nu functioneaza incarcarea se poate verifica astfel:

 

Se verifica daca avem releul defect deconectand excitatia de pe releu si legand firul de excitatie direct la baterie pe plus. In acel moment alternatorul , daca este bun va baga curent ca nebunul si deci inseamna ca e bun.

 

Alternatorul se mai verifica si masurand sau verificand cu un bec cele trei fire de alternativ intre ele cate doua perechi.

 

Ne am lamurit cum sta treaba cu alternatorul pe 12V, acum as vrea sa ne explice cei care se pricep cum functioneaza si cum se depaneaza dinamul pe 6V de Simson, MZ etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator VULPOIU

Foarte corect,

şi

un minus(da sau nu in functie de model),

releul are masă prin carcasa lui, tăbliţa cu care vine prins de cadru

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...cea mai buna solutie este mobra bine pusa la punct care nu te lasa in drum...

La fel ca-n filmele cu prosti: unu' intreaba cat e ceasu, altu' reaspunde ca-i sambata...

Multumim sefu ca ne-ai luminat!

...Oricat de bine l-ai pune la punct,fieru este fier.Se strica ,cand vrea el.Deci e bine sa stii cum sa iesi din necaz.

...adica daca nu se strica insemna ca esti "destept"? ..si daca sti sa iesi din necaz ce plm inseamna?

...daca ai sa te uiti la intrebarea lui Marius din primul post,ai sa observi ca eu i-am raspuns strict la intrebare si la obiect...

Ehehe, ca de obicei nu se uita, nu citeste... scrie ca sa scrie! ..si umplem topicul cu ineptii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator VULPOIU

Da, i-am dat copi-peist din cap. Mi-a "furat" toată cafeaua azi dimineaţă.

 

Ce să zic,,, vorbesc mult... numai inepţii... că dacă vorbeşti puţin şi le ţii pentru tine eşti deştept, eşti inginer.

Cred că o să ne certăm noi într-o zi.

 

Ia arată-mi inepţiile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si la comunista ai tot stator trifazat. Faci exact si la fel ca la japoneza. Poti converti din comunista in japoneza, dar nu si invers(comunista e mai versatila)

 

Solutia: simulezi rotorul magnetizat cu bec de 21W pe excitatie, ala iti limiteaza curent de exciatie la 1.5A (normal variaza intre 2A la relanti si 0.5A in ture mari) si obtii rotor cu camp magnetic fix si obii cam 25Vca intre faze.

Apoi montezi regulatorul de scutere exact ca la un scuter, si obtii 13.8V - 14.4V tensiune in circuit. Frumos si in parametri.

Dezavantaj - cuplare magnetica maxima a alternatorului, si pierzi cativa zeci de W mecanici din motor pe care releul ii da la masa in ture.



E in functie de turatie, doar cu bec ai cam 11V la relanti si vro 25V la 5000rpm, asa ca e de mers incetisor, fiindca curentul e la limita maxima cu bec de 21W iar daca pui de 5W e total insuficient.

Manevra cu becul probabil ca produce o tensiune pe aproape de 12V. Cei care au trecut prin asta pot spune daca mai sus sau mai jos.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si la comunista ai tot stator trifazat. Faci exact si la fel ca la japoneza. Poti converti din comunista in japoneza, dar nu si invers(comunista e mai versatila)

 

Solutia: simulezi rotorul magnetizat cu bec de 21W pe excitatie, ala iti limiteaza curent de exciatie la 1.5A (normal variaza intre 2A la relanti si 0.5A in ture mari)

 

:nono:

si daca e alternator de japo cu volanta magnetizata permanent si in loc de rotor ai statorul trifazat si fara excitatie ce faci? :blbl:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sfaturile mele: (daca vreti, tineti cont, daca nu, nu)

 

1. Cel mai mult profit iti aduce sa stii sa citesti schema electrica a motocicletei, sa o ai si sa intelegi ce e acolo. Fara asta, traiesti cu "retete" ca la bucatarie, iar depanarea e ca prinsul ramelor cu gura, se poate, dar e neplacuta treaba. Schema buna o scoti pe un A5 la xerox, plastifiata si ascunsa sub sa, ajuta la necaz.

 

2. Nimeni nu a vazut campul electric, asa ca fuga la piata, luat un multimetru de 20 de lei, cat un pachet de tigari, neaparat invatata folosirea lui si avut tot timpul la indemana.

 

3. Alcool izopropilic, termotub, corectarea cablarii dupa schema, sau actualizarea schemei dupa caz. Papuci "de dacie" din alama moale de aruncat si inlocuit cu papuci argintati din magazinele de electronice.

Cu un pic de efort, se poate aseza cablarea in motor de nu se mai strica si daca inveti, mai usor inveti cu hartia si netul acasa, decat pe camp in ploaie.

 

4. Sigurantele nu sunt optionale. Sunt un mare ajutor in depanare. Daca de exemplu ai separatii de schema prin sigurante: ai una pe excitatie, una pe semnalizare, una pe aprindere si doua generale(una pe + si una pe -) te folosesti de ele cand cauti un scurt de exemplu, ca dezactivezi zone din schema prin simpla scoatere a unei sigurante. Mersul su o singura siguranta generala sau mai rau cu diverse lite si strapuri(== fara sigurante) nu este semn de vitejie si eroism



:nono:

 

Adica mai exact?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...