Sari la conținut

Renuntare la senzorul de temperatura a aerului din airbox..


l.u.v
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 164
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Daca am inteles bine, pe scurt, prin eliminarea senzorului IAT bagi ECU intr-un "safe mode" in care este luata ca referinta o valoare fixa a temperaturii, presetata sa simuleze o temperatura foarte scazuta a mediului ambiant si de aici rezultand un amestec mai bogat si un mers mai rotund, fara ezitari si o acceleratie mai lineara. In concluzie, amestecul este prea sarac atunci cand ECU face corectii functie de informatiile primite de la IAT, respectiv functie de temperatura ambientala.

 

Ar fi interesant insa de stiut care este valoarea fixa presetata in ECU pentru situatia cand IAT nu este functional. Spun asta pentru ca ai putea "corecta" rezistenta termistorului (IAT) astfel incat rezistenta la 20-25gr.C (cea mai uzuala in sezon) sa coincida cu cea "safe mode", cu care motorul merge mai bine.

 

Cum IAT este un termistor negativ, rezistenta este invers proportionala cu temperatura adica pe masura ce temperatura creste, rezistenta scade. Eu as masura exact ce rezistenta arata la, sa zicem, 10, 20, 30, 40 gr.C si determina oarecum constanta, dupa care as inseria un rezistor care sa simuleze o temperatura mai mica cu ... sa zicem 10gr.C sau cat ar fi nevoie ca valoarea in care motorul merge (mai) bine sa pice pe zona reala de 20-25gr.C.

 

In acest fel ai imbunatati mersul motorului prin imbogatirea amestecului in zona de interes, la 20-25gr.C dar ai si pastra gestionarea automata a amestecului la variatii mari ale temperaturii ambientale, in special dintre vara-iarna.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca am inteles bine, pe scurt, prin eliminarea senzorului IAT bagi ECU intr-un "safe mode" in care este luata ca referinta o valoare fixa a temperaturii, presetata sa simuleze o temperatura foarte scazuta a mediului ambiant si de aici rezultand un amestec mai bogat si un mers mai rotund, fara ezitari si o acceleratie mai lineara. In concluzie, amestecul este prea sarac atunci cand ECU face corectii functie de informatiile primite de la IAT, respectiv functie de temperatura ambientala.

Pentru inceput ar fi bine sa stii exact daca amestecul se inbogateste sau se saraceste atunci can motorul "se simte bine" asta te va ajuta forte bine in decizia pe care o vei lua in continuare.

Ca sa stii asta ai nevoie de o logare de AFR din evacuare,prin canalele proprii ale lui,daca se poate asta,sau prin alt dispozitiv atasat care poate loga AFR vs TPS,vs,RPM..daca nu ai aceste coordonate nu te va ajuta cu nimic informatiile primite pentru ca nu le poti contoriza.

 

 

Ar fi interesant insa de stiut care este valoarea fixa presetata in ECU pentru situatia cand IAT nu este functional. Spun asta pentru ca ai putea "corecta" rezistenta termistorului (IAT) astfel incat rezistenta la 20-25gr.C (cea mai uzuala in sezon) sa coincida cu cea "safe mode", cu care motorul merge mai bine.

Aici este putin mai complicat...de ce spun asta?

In "safe mod" ECU nu i-a in calcul si functioneaza doar dupa o valoare fixa a senzorului IAT,si la alti senzori valoare mobila. ECU cel putin la moto nu stie sa faca diferenta individual pentru fiecare in pare si sa aplice regula "safe mod" doar pentru senzorul IAT! In safe mod sunt folosite o gramada de valori fixe de la IAT,ECT,MAP..etc etc asa ca iti va fi destul de greu sa zici ca doar datorita unuia dintre senzori motorul merge mai bine sau mai rau.

 

 

 

Cum IAT este un termistor negativ, rezistenta este invers proportionala cu temperatura adica pe masura ce temperatura creste, rezistenta scade. Eu as masura exact ce rezistenta arata la, sa zicem, 10, 20, 30, 40 gr.C si determina oarecum constanta, dupa care as inseria un rezistor care sa simuleze o temperatura mai mica cu ... sa zicem 10gr.C sau cat ar fi nevoie ca valoarea in care motorul merge (mai) bine sa pice pe zona reala de 20-25gr.C.

 

In acest fel ai imbunatati mersul motorului prin imbogatirea amestecului in zona de interes, la 20-25gr.C dar ai si pastra gestionarea automata a amestecului la variatii mari ale temperaturii ambientale, in special dintre vara-iarna.

OK, ar fi perfect la prima vedere asa cum spui, ca simulezi rezistenta de 25gr.C cu un rezistor, si ecu sa primeasca o valoare fixa.

Dar efectul (bun sau rau)dupa cum am spus mai sus, nu este doar al senzorului IAT, este al infulentei mai multor senzori care merg in paralel si trimit informati la ecu dupa care se decide functionarea optima. Pentru ca doar ai simulat rezistenta la 25 grC ,asta inseamna ca prezenta senzorului IAT este indeplinita, si ECU nu va intra in safe mod,asa cum o face in lipsa mufei conectate...si unde se simte bine..din ce spun proprietari.

Asta inseamna ca va primi doar o valoare fixa de la IAT,dar ecu va tine cont de ea dar va face si corectii in functie de senzori ramasi, sa ajunga acolo unde are target-ul.

Deci pe scurt:

Motorul "se simte bine" in safe mod unde sunt valori fixe.

Motorul nu nu va fi in safe mod cand va avea simulat IAT si va continua sa faca corectii ,asa ca este posibitatea sa nu fie ceea ce se doreste.

 

Sper ca este descifrabil si inteligibil ce am vrut sa spun. :eek:

Editat de TNG
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca nu m-am facut inteles, eu nu am sugerat ca senzorul IAT sa fie inlocuit cu o rezistenta fixa ci sa fie introdusa o rezistenta suplimentara, in cazul nostru concret, daca este vorba despre un termistor negativ, sa fie inseriata cu acesta o rezistenta care sa "minta" ECU ca temperatura ambientala este cu 10-15gr.C mai mica decat cea reala. Asta presupunand ca motorul merge mai bine cu AFR mai bogat, sensul (bogat-sarac) si valorile exacte putand fi determinate empiric. Asta daca nu se poate afla valoarea IAT "default" pe care ECU o alege pentru eroare senzor IAT.

 

Daca in lipsa senzorului IAT, ECU intra in "safe mode" total si merge substantial mai bine cu valorile "default" fixe a tuturor senzorilor ... ceva e in neregula in design-ul gestionarii electronice a acestui motor... si bineinteles, ideea mea nu mai poate fi aplicata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca nu m-am facut inteles, eu nu am sugerat ca senzorul IAT sa fie inlocuit cu o rezistenta fixa ci sa fie introdusa o rezistenta suplimentara, in cazul nostru concret, daca este vorba despre un termistor negativ, sa fie inseriata cu acesta o rezistenta care sa "minta" ECU ca temperatura ambientala este cu 10-15gr.C mai mica decat cea reala. Asta presupunand ca motorul merge mai bine cu AFR mai bogat, sensul (bogat-sarac) si valorile exacte putand fi determinate empiric. Asta daca nu se poate afla valoarea IAT "default" pe care ECU o alege pentru eroare senzor IAT.

 

se practica. in general in conjunctie cu filtru mai sport ca sa nu ajungi cu amestec foarte sarac.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu pre le am eu cu electronica dar nu inteleg ceva,poate ma lamuresti si pe mine.

Eu vad lucrurile asa.

Acel senzor are o rezistenta variabila de la A la X sa zicem.

undeva la F este rezistenta care simuleaza 25grC.Bun, acum daca tu inseriezi un rezistor de X valoare ca atunci cand temperatura ext. este la C el sa arate F..ce faci cand nu va mai fi la C? Nu se va aduna cele doua rezistente si vor fi din nou o valoare variabila..dar putin decalata in +?

In schimb cand simulezi doar o valoare fixa cu un rezistor de anumita valoare care corespunde 25grC, ecu va lua doar acea valoare de referinta si nu va mai fi variabila.

Sincer spun intreb din necunostinta de cauza,nu este misto sau alt sens.

Pregatirea mea de baza este mecanica..cu electronica nu sunt un incepator dar habat nu am de diferentele intre termistor/tiristor tranzistor..si ce fac ele.

Editat de TNG
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru exemplificare o sa folosesc tabelul postat de cineva anterior, cu valorile rezistentei termistorului pentru mai multe temperaturi.

 

10gr.C - 58 ohmi

20gr.C - 37 ohmi

30gr.C - 24 ohmi

40gr.C - 16 ohmi

 

Daca in serie cu termistorul (senzorul IAT) pui o rezistenta fixa de, sa zicem, 10 ohmi, ECU va crede ca temperatura ambientala va fi cu cca 10 grade C mai mica.

 

La legarea in serie a rezistoarelor valorile se aduna pur si simplu, astfel incat la 40gr.C 16+10=26ohmi... adica o valoare apropiata de cea corespunzatoare temperaturii de 30gr.C

La 30gr.C 24+10=36ohmi... adica o valoare apropiata de cea corespunzatoare temperaturii de 20gr.C.

 

s.a.m.d.

 

Ai priceput principiul?

 

 

In cazul nostru concret, intrebarea principala este in lipsa IAT, ECU alege o valoare fixa, presetata pentru temperatura ambientala sau intra in "safe mode" total, adica alege valorile fixe presetate pentru toti senzorii. Nu prea are logica... dar orice este posibil.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum va spuneam si in pagina 1:

 

Este vorba de stoichiometrie (se stie ca BMW face pentru public propulsoare care functioneaza cu amestec sarac)

motiv pentru care motorul se cam incinge, bujiile sunt cam perlate sau cam albe, rareori gri deschis,

apare surgingul etc.

 

Solutie in functie de sistemul de racire:

 

post-882-0-69078000-1415718155_thumb.jpg

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Subiectul devine interesant prin ipoteza lui yo4hgx..

Comanda IAT si raspunsul acestuia pentru ECU este foarte bine corelat cu valorile setate in Safe Mode. El este comandat cu o tensiune de 5V de la ECU. Dar in acelasi timp este inseriat in ECU cu un rezistor R1 de valoare fixa a carui rezistenta este constanta sau ff putin influentata de temperatura( R1/l-am specificat in schema) pentru a realiza un circuit serie si a putea face o comparatie de tensiuni. Revin la subiect, ECU inregistrează o crestere a temperaturii aerului cand tensiunea citita de ECU scade, iar scaderea de tensiune este cauzata de scaderea rezistenței electrice a senzorului ( se vede in tabel, principiul termistorului) . ECU furnizează 5V circuitului( acesta este tensiunea masurata la bornele IAT cu senzorul deconectat) și ATENTIE !! masoara variatiile de tensiune intre tensiunea de pe rezistor valoare fixă ​​și tensiunea culeasa de la sezorul de temperatură( Voltage Temp.Signal -schema). Cand temperatura este scazuta, rezistența electrica senzorului este mare, iar semnalul de tensiune IAT este mare, DAR diferenta de tensiune intre tensiunea pe rezistor fix(cel din ECU) si tensiunea IAT este mica. Cand senzorul se incalzeste, scade rezistența și scade semnalul de tensiune si creste diferenta de tensiune intre U rez, fix si U iat ! ECU foloseste acest artifciu pentru a rezolva o problema..Daca IAT lipseste/termistor scos din functiune, ramane tensiunea de referita aplicata pe valoare de rezistenta fixa, este o valoare de 5 V . Daca ne uitam in tabel, tensiunea de 5V se traduce prin temperatura scazuta (ex. daca la 10 grdC sunt 3,52V, probabil citeste undeva la 2-3 grade C) . Ce a facut LUV ?? , a scos IAT , atunci ECU intra pe tensiunea de referinta de 5 V a rezistorului fix R1 din ECU, se aloca setari din memorie, circuitul logic compara cu semnalul ECT( lichid racire) si problema este rezolvata.... se intra pe closed loop de la Lambda s.a.m.d.

Varianta yo4hgx...Daca introducem un R2(schema) in serie cu IAT, practic vom avea un termistor in serie cu un rezistor, la termistor rezistenta scade cu temperatura, si scade tensiunea pe termistor, iar la rezistor, rezistenta creste cu temperatura, si creste tensiunea pe rezistor...... se ajunge la o antifaza ! In final de la circuitul serie Riat +R2(schema) se culege o alta tensiune care se compara cu R1 din ECU. Putem spune ca influenta temperaturii din colector pentru circuitul serie R2+Riat este diferita fata de varianta senzor IAT numai cu Riat. Din calcule poti sa ajungi situatia in care sa ai in colector 50 grd C si la iesirea din circuitul serie R2+Riat, sa fie citita o tensiune corespunzatoare temperaturii de 20grd C...practic dicutam de un tuning, ECU sa citeasa un senzor IAT intr-un mediu mai rece... Rezistenta R2 se poate calcula in functie de rezistivitatea electrica care se modifica cu temperatura(va fi intr-un mediu mai cald, depinde unde o inserezi), sau alege tabelar, as alege calculul matematic pentru ca este mai precis si poti lua in calcule clar modificarea rezistivitatii electrice cu temperatura. In final calculezi valoarea lui R2 dar raportata la ce tensiune doresti la iesirea circuitului serie R2 + Riat, tensiunea acesta va fi comparata de ECU cu cea de referinta. Din aceasta tensiune rezulta R2..

 

 

 

post-74268-0-03354900-1415723520_thumb.png

post-74268-0-84542700-1415723526_thumb.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Dendant", prietene, las-o dra.. de limba academica ca nu suntem toti doctori in fizica,foloseste si tu expresii si cuvinte mai "omenesti" sa poata intelege si omul de rand.

Fac pariu ca din cei care citesc postul tau doar 1% o sa inteleaga textul,si ce ai vrut sa spui,..nu am spus ca nu este corect,doar ca este greu "digerabil"

 

 

In alta ordine de idei,uite cum arata o harta de IAT de la un gsxr 1000 lucru real nu vorbe,si ce modificari de tensiune sunt pe diferite temperaturi.

Dupa cum bine vezi modificarile in volti sunt ...aproape nimic.asa ca multe modificari nu poate face.

De la 0 grade la -30 sunt 0.02 v iar de la 0 la +42 este de 0.01 asa ca de unde modificari sa se simta diferenta?

Asa ca revenim la ce am spus mai devreme....nu doar IAT-ul duce la acel mers "bine"si combinatia de mai multi senzori.

post-15340-0-25319700-1415724513_thumb.jpg

Editat de TNG
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Dendant", prietene, las-o dra.. de limba academica ca nu suntem toti doctori in fizica,foloseste si tu expresii si cuvinte mai "omenesti" sa poata intelege si omul de rand.

Fac pariu ca din cei care citesc postul tau doar 1% o sa inteleaga textul,si ce ai vrut sa spui,..nu am spus ca nu este corect,doar ca este greu "digerabil"

 

 

In alta ordine de idei,uite cum arata o harta de IAT de la un gsxr 1000 lucru real nu vorbe,si ce modificari de tensiune sunt pe diferite temperaturi.

Dupa cum bine vezi modificarile in volti sunt ...aproape nimic.asa ca multe modificari nu poate face.

De la 0 grade la -30 sunt 0.02 v iar de la 0 la +42 este de 0.01 asa ca de unde modificari sa se simta diferenta?

Asa ca revenim la ce am spus mai devreme....nu doar IAT-ul duce la acel mers "bine"si combinatia de mai multi senzori.

TNG...eu explic chiar ff clar pentru a fi inteles, explic exact cum functioneaza sistemul si ce se intampla, si ce a facut LUV si ce face ECU s.a.m.d ...ce-mi arati tu, am explicat mai sus, nu este o noutate, ECU vede o tensiune pe care o compara cu o valoare de referinta....si ce se poate face ?? se poate "pacali" ECU.. vorbesc si ma raportez exact la IAT, ca mai sunt senzori cu influenta, stim si am punctat mai sus.. Dar eu am punctat acest subiect de interes, insertia in circuit a unui rezistor..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Domnilor, deja batem apa in piua...

Concluzia e simpla:

In cazul motoarelor BMW si nu numai... concepute de fabricant sa functioneze cu un amestec foarte sarac...

acesta se poate imbogati rezonabil, sau chiar foarte bine.

Exista solutia "transanta" fara sensor de temperatura... 0 lei investitie...

Sau... Un baiat destept lasa senzorul in pace si pacaleste ECU cu un resistor de 2 centi...

ca si cum motorul ar merge la temperaturi "mai nordice"...

QED ! ;)

Editat de Dan Nastase
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...Domnilor, deja batem apa in piua...

Concluzia e simpla:

QED ! ;)

Scuze...nu batem apa in piua...am ajuns la cateva concluzii dupa 6 pagini de dezbateri, mi se pare normal. Nimeni nu te cred ca arunci o ipoteza si nu o poti demonsta cu argumente solide, iar subiectele din tehnica se demonstreaza cu notiuni de fizica si matematica, nu literatura sau povesti..sa nu fiu inteles gresit, dar nu fac aluzie la nimeni de pe acest forum !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Scuze...nu batem apa in piua...am ajuns la cateva concluzii dupa 6 pagini de dezbateri, mi se pare normal. Nimeni nu te cred ca arunci o ipoteza si nu o poti demonsta cu argumente solide, iar subiectele din tehnica se demonstreaza cu notiuni de fizica si matematica, nu literatura sau povesti..sa nu fiu inteles gresit, dar nu fac aluzie la nimeni de pe acest forum !

Iar esti rau! :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci ceea ce am spus si eu mai devreme..emularea unei valori fixe printr-un rezistor ! :hug:

 

Hai sa fiu al....si zici de mine ca explic in termeni academici....m-ai omorat, TNG, vorbeste si tu pe intelesul tuturor :crack:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In alta ordine de idei,uite cum arata o harta de IAT de la un gsxr 1000 lucru real nu vorbe,si ce modificari de tensiune sunt pe diferite temperaturi.

Dupa cum bine vezi modificarile in volti sunt ...aproape nimic.asa ca multe modificari nu poate face.

De la 0 grade la -30 sunt 0.02 v iar de la 0 la +42 este de 0.01 asa ca de unde modificari sa se simta diferenta?

Asa ca revenim la ce am spus mai devreme....nu doar IAT-ul duce la acel mers "bine"si combinatia de mai multi senzori.

 

Ceva este in neregula, nu stiu de unde ai cules tabelul ala dar daca este asa, adica o variatie a tensiunii IAT de 0.01V pe plaja 0-42gr.C... senzorul ala e degeaba! Esti sigura ca valorile alea nu cumva sunt facute pe un senzor defect?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...am ajuns la cateva concluzii dupa 6 pagini de dezbateri, mi se pare normal.

Nu e normal cand, dupa zeci de pagini, "subiectul" este demult "istorie" pe forumurile consacrate in tarile cu traditie moto. ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ceva este in neregula, nu stiu de unde ai cules tabelul ala dar daca este asa, adica o variatie a tensiunii IAT de 0.01V pe plaja 0-42gr.C... senzorul ala e degeaba! Esti sigura ca valorile alea nu cumva sunt facute pe un senzor defect?

Stiu asta incerc si eu sa spun..

Tabelul este preluat din softul unui GSXR 1000 K5

Dar la ECT sunt nu mai putin de 14 harti si doar una la IAT.

De mentionat ca este moto japoneza...nu stiu cum gandesc cei de la BMW

post-15340-0-28001900-1415728190_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum vad tabelul...este altceva....ce este in coloana de sus sunt diferentele admisibile/plaja de valori intre tensiune citita de la senzorul IAT si valoare de referinta din memorie/ harta, ECU compara, peste valoarea de sus se intra pe safe. Un tabel de IAT l-am postat mai sus, nu se poate ca IAT sa emita in final 0,02 V ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

TNG, esti baiat istet, aici deja nu mai e vorba despre electronica sau fizica...

 

1. valoarea tensiunii ZERO inseamna scurt-circuit !

 

2. variatia tensiunii IAT de 0.02V pe o plaja de 140gr.C... pur si simplu nu ar mai avea rost acel senzor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...