Sari la conținut

Cine A Trantit Cazanu Si Nu S-a "laudat" Pe Nici Un Forum, D


AK_Raptor
 Share

Postări Recomandate

eu nu am trantit niciodata cazanu, merg impecabil sunt super tare sunt un adevarat meserias, de ex o data eram pe magheru si mergeam cu 200 pe o roata, cand, pac, rosu, o pun cu roatele pe asfalt, bag frana fata, frana spate, trag si frana de mana, nimic frate se ducea glont, imi scot casca de pe cap si incerc sa fac o frana aerodinamica, degeaba, in ultimul moment ma hotatarasc, pac, sar de pe ea, pun calcaiele in asfalt, iau motoru in carca, ajut 2 babe sa traverseze ca deh aveau verde, zbang, motoru greu, ma da jos, eu ma las pe boashe, il ridic deasupra capului si... vrummm trec in shpagat prin romana, prin victoriei si ma opresc la aviatorilor cu motoru intr-o mana si cu un mop pe care invarteam o farfurie in cealalta... plm, am luat amenda de la un gabor ca nu am acordat prioritate la pietoni la guvern... cine nu ma crede, treaba lui.. :wink:

:kiss: :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 91
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Am trantit motorul de 3 ori :wink:

Prima data, la tara, eram pe un podet abia iesit din curte si m-am oprit ca veneau masini din dreapta. Am dat sa pun piciorul jos si ... nu am avut unde ca m-am oprit exact in dreptul santului :kiss: Urmari --> 0

A doua oara, pe un "drum" de pamant inmuiat de ploaie, am dat de ghidon sa fac stanga, numai ca santul de sub noroi, format la ultima ploaie, a fost de alta parere. Am pus picioarele jos, mi-au alunecat si am pus incet motorul jos. Urmari: carena de la semnal stanga un pic zgariata de la pietrisul de sub mazga, iar eu plin de noroi din cap pana in picioare.

A treia oara, la Targoviste, anul trecut. Bere cat sa nu ma mai tin pe picioare + fata care nu a mai mers pe bmw niciodata :) + eu coios. Am mers pana in capatul unei alei din cadrul strandului, si cand am intors, fiind si nisip, mi-a fugit fata si am cazut. Urmari: o fata speriata :lol:, priviri cam ciudate a doua zi de la prietenul ei :lol: si genunchiul drept cu 2 julituri adanci si niste dureri... Motorul.. intact!

Cam atat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am trantit motorul de 3 ori :)

Prima data, la tara, eram pe un podet abia iesit din curte si m-am oprit ca veneau masini din dreapta. Am dat sa pun piciorul jos si ... nu am avut unde ca m-am oprit exact in dreptul santului :lol: Urmari --> 0

A doua oara, pe un "drum" de pamant inmuiat de ploaie, am dat de ghidon sa fac stanga, numai ca santul de sub noroi, format la ultima ploaie, a fost de alta parere. Am pus picioarele jos, mi-au alunecat si am pus incet motorul jos. Urmari: carena de la semnal stanga un pic zgariata de la pietrisul de sub mazga, iar eu plin de noroi din cap pana in picioare.

A treia oara, la Targoviste, anul trecut. Bere cat sa nu ma mai tin pe picioare + fata care nu a mai mers pe bmw niciodata :lol: + eu coios. Am mers pana in capatul unei alei din cadrul strandului, si cand am intors, fiind si nisip, mi-a fugit fata si am cazut. Urmari: o fata speriata :lol:, priviri cam ciudate a doua zi de la prietenul ei :) si genunchiul drept cu 2 julituri adanci si niste dureri... Motorul.. intact!

Cam atat.

 

 

ce betivi domne, ce betivi... :wink: :kiss:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

3 cazaturi la activ. toate la viteze foarte mici. lipsa de experienta isi spune cuvantul.

 

una: a fugit fata pe iarba cand sa ies dintr-o curte

a doua: pe pamant cand sa scot motorul dintr-o curte

a treia: la o curba de 90 de grade, m-am inclinat fara sa accelerez destul si am culcat motorul linistit

 

in nascar sau in indicar se spune ca sunt 2 categorii de piloti: cei care au lovit zidul si cei care il vor lovi

 

la moto e cam la fel: oricat de multa experienta ai sau oricat de increzut esti, o data tot cazi

 

asta e

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din fericire nu ma pot "lauda" decat cu doua incidente. Nu am cazut, am ramas in picioare.

Prima a fost cand am incercat sa urc motocicleta pe cricul central. Eram aproape de un zid, eu intre motocicleta si zid. Am agatat cricul lateral, m-am prins si i-am dat drumul. Am inclinat putin motocicleta pentru a vedea unde se ascunde cricul central si a fost deajuns sa o ia usor in partea cealalta. Cum in sapte aveam un zid nu prea am avut ce sa fac decat sa ma tin de ea sa nu cada tare. Urmari eu - am tras invatatura, din fericire gratis moto - absolut nimic, s-a proptit pe scarite si capatul de ghidon.

 

A doua a fost un pic in miscare (2-3 km/h) cand intorceam pe un trotuar insa am franat cu fata cand s-a pus in miscare masina de langa mine (fiecare avea traba lui, nu m-a incomodat cu nimic). Ghinionul a facut ca eram cu roata fata pe panta descendenta a unei iesiri de pe trotuar in strada si cu motocicleta usor inclinata. Culmea este ca aveam si picioarele pe langa ea. Pur si simplu m-am trazit cu rezervorul pe la curbura genunchiului, eu in blugi. A alunecat foarte frumos fara sa reusesc sa o opresc. Urmari: eu - orgoliu patat, iar am invatat ceva. Moto - aproape nimic (pe toba lucioasa si neatinsa pana atunci sunt doua zgarieturi mici in locul in care s-a sprijinit pe trotuar)

 

La primul incident aveam cca 500 km iar la al 2-lea intre 2000 - 2500 km. In rest m-am ferit. Ocazii au fost garla insa nu s-a intamplat nimic. In Bucuresti am circulat in fiecare zi (acum astept sa se mai incalzeasca) si aprope in fiecare zi evitam o situatie care putea devenii periculoasa. Este de ajuns o clipa de neatentie si un gram de ghinion ca sa o patesti.

Ride safe! :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

semafor se face galben m-am oprit ..dar cineva s-a gandit sa accelereze cu scartieli si sa se bage in fata sa se ducca. Eu m-am speriat am pus picioru drept dar am calcat stramb si nu am putut satin motoru drept concluzie l-am culcat pe o parte cat s-a putut de incet... de parca am vrut sa ma asez ;) , eu incercam sa stau drept dar ma durea glezna... :huh:

 

pagube motor ... 0 . glezna mea umflata ca dracu :P ...

 

mers noapte... nu cunosteam drumul... groapa poc... zgarietura usoara pe partea stanga :wink:...

 

pagube motor capacu baie ulei stanga a trebuit schimbat... . mi-am rupt blugii si mi-am zgariat genunchiera stanga :ok:.

 

mers ziua.... in afara orasului..... vad o pisica storcita... vai..saraca pisica...trec de ea... cand ma uit iar in fata in fata mi-am amintit ca drumul era la stanga nu inainte... incetiti mult si cand sa ma opresc rotile se afunda in nisip&pamant de pe marginea drumui si ma intind pe stanga...era o zi insorita. mare prostie din partea mea... merita povestita oricum... :eek:

 

pagube... am crapat semal stanga si mi-am rupt blugii mai rau...si mi-am zgariat genunghera stanga iar.

 

Da...sunt incepator ..ca sa nu zic altfel... :cheers:

 

P.S. : nu intrati in panica...blugii ii mai am pana in prezent...pe sub pat pe undeva :huh:

Editat de noname
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nr.1 : ca sa ajung la mine acasa trebuie sa merg 500 de metri pe drum de tara....faza naspa ca pusesera astia de la drumuri niste pietris din ala dragalas in care se infunda roata pana la jumatate :huh: si cum mergeam asa incet....dintr-o data se infunda.....si o scap jos.... Urmari: pagube 0 orgoliu ranit :huh:

 

nr.2 : ma plimbam cu niste prieteni (fiecare cu motorul lui) si la un moment dat trebuia sa iau o curba la stanga de vreo 90 de grade......eu in mintea mea: "sa vezi ce fain o iau ca la curse" ;) n-aveam viteza decat 40-45 km/h maxim..( era si ora 23:00).....cand ajung la jumatatea curbei simt ca fata mobrei pleaca la plimbare si spatele o urmeaza in mod firesc......ii dau drumul se opreste intr-un santz....la fel si eu :ok:. Urmari: -motor: carena stanga julita...capac alternator julit...si cam atat. eu: cot belit (geaca era acasa in cuier.... :cheers: ) genunchi usor zgariat.....si cel mai grav iar mi-am ranit profund orgoliul :eek:

 

 

bafta mare la toata lumea!

 

P.S. sunt incepator !!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...asta seara...orele 19.00...cotroceni...plec...fac stanga spre palat...caucioace reci...si cu putin noroi...ma tot sicaneaza unul care vrea probabil sa vada daca poate merge mai repede...ajung la 80 km/h...moment in care incep sa franez,ca ma enerva respectivul...ei bine am blocat pt prima oara fata....cauze posibile...la rsconstituire am vazut exact unde se schimba directia urmei,o pata gelatinoasa...sau...la ultima revizie am fost avertizat ca urmeaza sa schimb placutele.....fraieru` (eu!) pe jos taras vreo 15-20 m...scutero-vacuta,traverseaza intersectia fara mine.. :huh: ....vreo 60-70 m....parca nu se mai oprea odata...eu..bine protejat,mai putin pantalonii...asa ca o mare durere la sold...mobrica...destule,dar circula...nu citez din procesu` verbal,ca e prea mult de scris,si sunt doar julituri....

 

 

....cu moto nu am cazut niciodata....cu scuter nu am mai cazut de cand eram mic...

 

PS:...ce bine mi-a prins topicul de ridicat 235 kg de jos.. :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Faza stupida, oarecum haioasa dar cu umari. Patanie a instructorului meu moto. Vara, afara cald, omul pleaca cu mobra pana la cotul blocului sa ia ceva, ii era lene sa se duca pe jos. Echipament pantaloni scurti si sandale. Ajunge la destinatie opreste , moment in care o bareta de la sanda i se agata de ceva la moto si nu mai poate pune picior stanga jos. Cade ca secerat lovinduse si de o masina parcata. Urmari capul spart de masina, picior facut praf. Si in ziua de azi scioapta. Morala lui. Nu a cazut pe autastrada sau in plimbari de avengura cand era echipat profi pana in dinti, s-a nenorocit intr-o plimbare mica pana la coltul blocului in care a plecat fara echipament ca nu i se putea de intampla nimic :crack:

 

In trafic nu prea am avut probleme dar una a fost cand am facut intrecere cu un saab pe mihalache , distanta foarte scurta intre 2 semafoare, veneam dinspre victoriei si am pornit de la semaforul din interstectia cu drumul care iese de la primaria Banu manta spre piata 1 mai, cateva sute de metrii. M-a facut saabul care a franat foarte tarziu. M-am cam complicat un pic cu franarea ca nu prea aveam loc am derapat un pic, am transpirat un pic, dar nu am cazut. Atunci mi-a ramas in minte ca motocicletele nu faraneaza ca masinile cat de cat in siguranta.

 

Dar ceea mai penibila faza am avut prin curte facand niste manevre sa scot motorul din garaj. Loc stramt si m-a incurcat si cainele lup destul de mare care se imlpeticea bucuros printre picioarele mele de parca el ar fi plecat cu mobra la plimbare. NU am trantito dar m-au trecut toate caldurile chinindu-ma sa nu mor strivit si eu si cainele in curte :burnout: am fi fost penibili :wave: . Atunci iar am avut o revelatie, ca mobra nu e bicla , ca are 200 Kg si nu e chiar usor de manevrat in spatii inguste pe langa ea. SFAT, daca faceti manevre de parcare sau orici alteceva, faceti calare, o veti stapanii mult mai bine chiar daca nu ai aceasi putere de impingere.

Editat de ceoby
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

SFAT, daca faceti manevre de parcare sau orici alteceva, faceti calare, o veti stapanii mult mai bine chiar daca nu ai aceasi putere de impingere.[/b]

No shit. Oare de ce n-o mai tin eu in fata scarii, unde era destul de ferita, ci in parcarea de la strada, unde-o vede tata lumea? Bine, mai e un motiv, si-anume ca m-am saturat sa aud sfaturi imbecile de la toti vecinii, cind surubaream la ea.

Deci ieri, la a treia iesire a mea de la inceputul Universului si pina lunea asta, am culcat-o frumos, in fata a vreo 7 motoristi. Am intors ca sa opresc linga ei si am uitat ca echilibrul la viteza mica e dictat de alte forte :crack: Era cit pe ce sa fiu prins si-n poza (si chiar v-o aratam). Nici o urmare, in afara unei zgirieturi abia vizibile pe capacul motorului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu nu am trantit niciodata cazanu, merg impecabil sunt super tare sunt un adevarat meserias, de ex o data eram pe magheru si mergeam cu 200 pe o roata, cand, pac, rosu, o pun cu roatele pe asfalt, bag frana fata, frana spate, trag si frana de mana, nimic frate se ducea glont, imi scot casca de pe cap si incerc sa fac o frana aerodinamica, degeaba, in ultimul moment ma hotatarasc, pac, sar de pe ea, pun calcaiele in asfalt, iau motoru in carca, ajut 2 babe sa traverseze ca deh aveau verde, zbang, motoru greu, ma da jos, eu ma las pe boashe, il ridic deasupra capului si... vrummm trec in shpagat prin romana, prin victoriei si ma opresc la aviatorilor cu motoru intr-o mana si cu un mop pe care invarteam o farfurie in cealalta... plm, am luat amenda de la un gabor ca nu am acordat prioritate la pietoni la guvern... cine nu ma crede, treaba lui.. :rusinica:

:crack:

 

--- Mesaj completat în 17 Mar 2008 21:45 -------------
1. Iesire de la Praktiker Vitan asta toamna - asfaltul decupat si acoperit cu pamant-> denivelare de vreo 15 - 20 centimetri - am oprit cu rotile pe asfalt si cu santul sub mine..incerc sa pun picioarele jos - nici in mod normal nu ajung bine jos - am pedalat in aer...si buf, cazut pe dreapta, eu sub ea. Mici julituri pe moto, eu aveam echipament complet, altfel imi rupea piciorul. Ghidonul mi-a cazut in palma stanga -m-a durut caeva ziel.

 

2. Nu am cazut dar era sa o fur rau de tot. De la unirii la alba iulia, autobuzul elibereaza banda 1, ma bag pe banda 1, liber, dau gaz ca descreieratul - 125-130 - imi "sare" un jeep de pe banda 2 in fata...franez, incepe sa derapeze spatele spre dreapta si ce alta prostie as mai fi putut face decat sa ELIBEREZ frana spate !!! Rezultatul -> un voblaj fioros, absolut incontrolabil .Ala cu jeep-ul vede faza si se baga inapoi...otorul se redreseaza de la sine. Nici macar nu am avut timp sa imi fie frica si eram ametit de la voblaj.

Concluzii (macar voi sa invatati cate ceva):

- nu dati gaz pe 1 banda libera restul ocupate ! mai devreme sau mai tarziu, se prind si altii ca e o banda libera

- invatati sa franati : 75% forta de franare pe roata din fata, 25% pe cea din spate. Cu frana spate franeaza eficient doar meseriasii .Sa nu va mai aud ca "frate am, franat de am blocat frana spate" sau "franezi puternic cu spatele iar cu fata franezi usurel, sa nu o blochezi!!!"NU e bine. Corect: franezi usor cu spatele, si puternic cu fata. Puternic nu insemna sa strangi brusc si ca descreieratul maneta, ci progresiv si ferm,urmarind feedbackul - daca se simte"cauciucat", incepi sa pierzi aderenta, mai elibereaza un pic . Frana nu se foloseste ca ca un intrerupator cu 2 pozitii : deschis- inchis, ci se foloseste progresiv - se strange de maneta din ce in ce mai tare, pana se poate aplica intreaga forta : momentul coincide cu transferul complet al greutatii pe roata din fata. Daca motorul are tendinta sa piarda aderenta repede la franarea cu spatele, nu mai folositi frana spate -> in general motoarele care au distanta mica intre axe si inaltime mica(vitezanele si naked-urile) au des tendinta asta. Antrenati-va continuu skillurile de franare : in momente de criza o sa faceti nu ceea ce stiti ca e bine sau rau, ci ceea ce s-a acumulat prin repetare (automatism).

 

Bafta si la cat mai putine cazaturi !

- daca bocati vreodata frana spate - NU O ELIBERATI !!! Lasati-o sa derapeze pana se opreste de tot

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

- daca bocati vreodata frana spate - NU O ELIBERATI !!! Lasati-o sa derapeze pana se opreste de tot

 

 

Cum vine chestia asta? Din contra trebuie eliberata cat mai rapid. Hai sa spunem nu brusc pentru a evita socul repunerii in miscare a rotii dar ideea de baza esta ca o roata blocata va avea o viteza de inaintare mai mare decat una neblocata si de aceea motocicleta va avea tendinta de a se rasuci (pentru ca roata spate, cea blocata, va avea o viteaza mai mare decat cea din fata). Eu propun experimentarea acestei manevre de la viteze mici. La 15-20 la ora se apasa frana spate maxim si se observa comportamentul motorului. Apoi viteza se creste gradual si se poate incerca blocarea spateleui si apoi eliberarea lui. Veti constanta ca motocicleta va incepe sa o intoarca in momentul blocarii la viteze mari si apoi cand eliberati o sa "snap back into place". Parerea mea....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hop si eu ca nu se putea.... :rusinica:

 

Am avut 2 incidente pana acum in 500 de km de mers pe mobra (sunt incepator)

 

1. Pe la Roman parca, opresc in camp sa ma intind si eu ca veneam dinspre Botosani spre Buxuresti, trag pe dreapta, dau sa pun piciorul jos si imi aluneca spre santul de la marginea drumul.... si Pouc! jos cu ea si cu mine. Urmari: eu nimic decat nervi, ea (motoreta) zgariata un pic si un semnal spart. Ghinion!

 

2. Asta seara, veneam dinstpre casa poporului spre Unirii. Opresc la semmafor iar la verde plec, destul de tare, la un moment-dat vad ca acolo se face o bucla, eu neexperimentat, tin motocicleta dreapta franez fata, calc si spatele si ma las usor sa evit bordura, dar mobra a fost de alta parere si s-a suit pe bordura iar pe mine m-a aruncat de pe ea. Noroc cu echipamentul ca nu am patit nimic, in schimb motocicleta e zgariata destul de urat pe dreapta, aripa fata s-a cojit un pic, si cred ca mi s-a trambat ceva pe la carene. Nu stiu exact maine fac constatarile, dar am inteles ce inseamna sa fii incepator si sa mergi noaptea....

 

Eh oricum vad eu ce ii fac maine :crack: Asfalt uscat tuturor si atentie!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in 5000 de km rulati pana acum. am cazut si eu o data cu un kimco quannon 125. pe calea Rahovei (zona blestemata),aveam 15 km/h. pe trotuarul drept un cocalar isi luase o canapea pe care vroia sa o lege pe portbagajul plafonului de la o dacie. i-a besit lui mintea ca tre sa arunce sufa cu care lega canapeaua, de pe trotuar, peste canapea, in strada. ghinionul meu a fost ca eram in preajma si sufa a cazut pe mine agatandu-ma. a urmat o cazatura nu foarte grava, eu fiind echipat.

prima cazatura si sper si ultima!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum vine chestia asta? Din contra trebuie eliberata cat mai rapid. Hai sa spunem nu brusc pentru a evita socul repunerii in miscare a rotii dar ideea de baza esta ca o roata blocata va avea o viteza de inaintare mai mare decat una neblocata si de aceea motocicleta va avea tendinta de a se rasuci (pentru ca roata spate, cea blocata, va avea o viteaza mai mare decat cea din fata). Eu propun experimentarea acestei manevre de la viteze mici. La 15-20 la ora se apasa frana spate maxim si se observa comportamentul motorului. Apoi viteza se creste gradual si se poate incerca blocarea spateleui si apoi eliberarea lui. Veti constanta ca motocicleta va incepe sa o intoarca in momentul blocarii la viteze mari si apoi cand eliberati o sa "snap back into place". Parerea mea....

 

Omule, ai blocat roata spate si ai inceput sa derapezi la viteza? Elibereaza frana si o sa ai un voblaj de toata frumusetea ! Hai sa iti explic cat de cat tehnic :

- motocicleta/bicicleta are tendinta de a se autoechilibra (face parte din proiectare)-> nu o sa intru in detalii, dar are legatura cu geometria ansamblului roata-furca fata ( rake-trail)-> 1.poate ai vazut ca se poate merge fara maini si 2. poate ai vazut la curse cum o motocicleta de pe care a cazut riderul, merge mult timp singura, drept. Chestia asta se poate ptr ca motocicleta se autoechilibreaza continuu - roata fata nu merge drept, merge serpuit : roata fata se indreapta catre dreapta, motocicleta se inclina usor spre stanga, furca se indreapta spre stanga, motorul revine la orizontala, se inclina spre dreapta, furca se inclina catre stanga, motorul revine la orizontal, se inclina catre dreapta si tot asa. Chestia asta se face imperceptibil, dar se face.

- sa zicem ca derapeaza roata spate, la viteza - de cele mai multe ori cele 2 roti sunt necoliniare, ptr ca sunt sanse mici sa prinzi cele doua roti fix coliniare, in timpul serpuitului rotii din fata-> roata din fata e in unghi-stanga sau dreapta- fata de spate - cat timp derapeaza, nu se mai autoechilibreaza. Sa zicem ca eliberezi frana spate cand ai derapat spre dreapta - deci roata din fata e intoarsa spre dreapta fata de roata din spate : motocicleta va incerca sa se autoechilibreze, impingand VIOLENT (ptr ca e unghiul mare si ai viteza) spre stanga, roata fata se intoarce spre stanga, violent, aproape de maxim, apoi iar spre dreapta...-> wobbling(voblaj) -> de cele mai multe ori chestia asta se lasa cu un high-end - motociclistul zboara efectiv de pe motor, pe una din oscilatiile violente stanga dreapta.

- la viteze mici nu prea se pune chestia asta ...ai 15/20km/h, franezi cu blocare de roata spate- din momentul in care ai inceput franarea si a ajuns la derapaj/blocat roata spate, probabil ai decelerat la 5-2 km/h, unde nu prea se mai intampla nimic fantastic.

Problema e ca daca te inveti PROST sa franezi, la viteze mici, in situatii de criza, la viteza mare o sa faci exact cum te-ai invatat, cu eliberarea franei spate. Si o sa te trezesti pe jos, pe contrasens, pe marginea drumului sau pe alta banda decat aia pe care mergeai ( Doamne fereste !)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Omule, ai blocat roata spate si ai inceput sa derapezi la viteza? Elibereaza frana si o sa ai un voblaj de toata frumusetea ! Hai sa iti explic cat de cat tehnic :

- motocicleta/bicicleta are tendinta de a se autoechilibra (face parte din proiectare)-> nu o sa intru in detalii, dar are legatura cu geometria ansamblului roata-furca fata ( rake-trail)-> 1.poate ai vazut ca se poate merge fara maini si 2. poate ai vazut la curse cum o motocicleta de pe care a cazut riderul, merge mult timp singura, drept. Chestia asta se poate ptr ca motocicleta se autoechilibreaza continuu - roata fata nu merge drept, merge serpuit : roata fata se indreapta catre dreapta, motocicleta se inclina usor spre stanga, furca se indreapta spre stanga, motorul revine la orizontala, se inclina spre dreapta, furca se inclina catre stanga, motorul revine la orizontal, se inclina catre dreapta si tot asa. Chestia asta se face imperceptibil, dar se face.

- sa zicem ca derapeaza roata spate, la viteza - de cele mai multe ori cele 2 roti sunt necoliniare, ptr ca sunt sanse mici sa prinzi cele doua roti fix coliniare, in timpul serpuitului rotii din fata-> roata din fata e in unghi-stanga sau dreapta- fata de spate - cat timp derapeaza, nu se mai autoechilibreaza. Sa zicem ca eliberezi frana spate cand ai derapat spre dreapta - deci roata din fata e intoarsa spre dreapta fata de roata din spate : motocicleta va incerca sa se autoechilibreze, impingand VIOLENT (ptr ca e unghiul mare si ai viteza) spre stanga, roata fata se intoarce spre stanga, violent, aproape de maxim, apoi iar spre dreapta...-> wobbling(voblaj) -> de cele mai multe ori chestia asta se lasa cu un high-end - motociclistul zboara efectiv de pe motor, pe una din oscilatiile violente stanga dreapta.

- la viteze mici nu prea se pune chestia asta ...ai 15/20km/h, franezi cu blocare de roata spate- din momentul in care ai inceput franarea si a ajuns la derapaj/blocat roata spate, probabil ai decelerat la 5-2 km/h, unde nu prea se mai intampla nimic fantastic.

Problema e ca daca te inveti PROST sa franezi, la viteze mici, in situatii de criza, la viteza mare o sa faci exact cum te-ai invatat, cu eliberarea franei spate. Si o sa te trezesti pe jos, pe contrasens, pe marginea drumului sau pe alta banda decat aia pe care mergeai ( Doamne fereste !)

 

 

Omule...iti multumesc pentru explicatiile tale dar aceaste tendinta de a se autoechilibra este data de viteza cu care rulezi. Este fizica simpla (si aici nu voi intra eu in detalii, dar explicandu-ti cat de cat atehnic, e ca atunci cand impingi o anvelopa. Cu cat va merge mai repede cu atat va fi mai stabila si nu vad ce geometrie a ansamblului "rake-trail" are.) Referitor la ceea ce ai spus tu mi se pare ca pe alocuri te contrazici chiar singur. In opinia mea sunt numeroase lucruri in neregula cu rationamentul tau.

 

Asadar, tu spui ca este mai bine daca blochezi roata spate la 120 la ora si sa mergi asa pana la oprirea completa. Apoi tot tu spui ca foarte rar cele 2 roti sunt coliniare (desi vorbesti de o serpuire care apare doar la viteze foarte mici, de la 40-50 de km in sus aceste "mici corectari" sunt aproape impercetbile iar cu cat viteza creste ele devin aproape nule) deci evident ca vei intra in acest derapaj cu motocicleta la un unghi care se va mari constant fara de directia de deplasare rectilinie. Deci spui ca de cat sa "risti" un voblaj este mai bine sa te intorci cu motocicleta "sanie" pe sosea? Apoi, iarasi acest voblaj are loc, cum spuneam, la viteze mai mici, astfel cu cat vei intarzia eliberarea franei spate cu atat exista riscul ca motocicleta sa raspunda mai agresiv la alinierea rotii neavand viteza necesara pentru a compensa. Pentru a iti oferi si eu la randul meu un exemplu elocvent, e ca atunci cand faci wheelie si pui stramb ghidon pe asfalt. Cu cat vei avea viteza mai mare cu atat ghidonul se va indrepta mai repede si cu mai putine probleme. Aceasta "idee" ca viteza ridicata va determina o "impingere violenta" datorata unghiul mare este gresita. Din contra, cu cat viteza este mai mare cu atat roata se va alinia mai rapid. Eu pot sa iti spun ca am blocat roata spate maxim pe la 120 (de amuzament) si nu am avut nicio problema in eliberarea ei. Iarasi iti pot spune ca am facut acelasi lucru insa nu am eliberat roata si a trebuit sa compensez mereu tendinta motocicletei de a se rasuci (pentru ca roata din spate blocata avea o viteza mai mare decat cea din fata) si am reusit chiar sa ma intorc aproape 60-70 de grade riscand o cazatura serioasa. Insa, fiecare are dreptul la parerea lui...

Editat de pretzeL
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sper sa nu-mi fac dusmani prin cele ce urmeaza sa le scriu, dar atit cit sint in stare sa-mi dau seama cu experienta mea de cca 5 ore de mers pe motocicleta + citirea cap coada a "Proficient Motorcycling", ddmkro cam are dreptate.

 

E fizica elementara. Frina (indiferent ca e cu fata, spatele sau frina de motor), are ca efect deplasarea greutatii spre fata, ca rezultat al inertiei. Se compreseaza suspensia pe fata si creste aderenta (in consecinta scade aderenta pe spate). Un elev de clasa a 6-a care nu a ramas corigent la fizica, deja are toate datele necesare ca sa-si dea seama ca in aceste conditii frinarea de URGENTA eficienta se face cu fata. Si acum nu pot decit sa accentuez ceea ce a zis ddmkro: un incepator, sau motociclist mai putin experimentat, NU ARE INDEMINAREA NECESARA PENTRU A MODULA FRINA SPATE. Un incepator se va speria si se va infige in ea, si datorita aderentei care va scadea, roata se va bloca extrem de usor si va fugi. Ca sa nu spunem ca mi se pare mult mai la indemina sa frinezi tragind de maneta (mina totusi e capabila de o precizie destul de mare, sau cinta cineva de pe aici la chitara cu piciorul?). E fix ca la bicicleta. La inceput foloseam exclusiv frina spate. Asta pina intr-o zi cind coboram pe Copou (pt ieseni), ii dadeam la pedala sanatos, si se trezeste o baba sa traverseze pe loc nemarcat. String frina spate, roata se blocheaza instantaneu, derapez metri buni, fara ca bicicleta sa-si fi redus viteza sensibil. Frinare practic nula. De atunci am inceput sa folosesc cu incredere fata (a trecut ceva timp pina m-am dezvatat de narav). Veti spune ca motocicleta e mult mai grea, si implicit aderenta este mai mare. De acord, dar din pacate ca efect al greutatii mult mai mari creste si inertia, care este tocmai cea care trebuie invinsa la frinare.

 

Stiu ca n-o sa invat sa conduc motorul din carti, dar cel putin voi fi prevenit in legatura cu unele pericole. Si, no offence, dar un autor care merge cu motorul de zeci de ani si e inca in viata are un cuvint mult mai greu decit un oarecare de pe forum, chiar daca are poze cu motorul pe-o roata in avatar. Toate cele pe care le-am scris mai sus sint descrise mult mai amanuntit in cartea de care vorbeam mai sus. Si repet, este vorba de fizica, fizica pe care n-o poate contrazice nimeni.

 

Acum, sper ca discutia sa ramina la un nivel de oameni inteligenti, si ca replicile din linia "bine man, abia inveti unde e frina si ne dai sfaturi" sa nu apara. Nu pentru ca as fi orgolios sau arogant, dar sper ca in caz ca gresesc, sa fiu contrazis cu argumente, nu cu mistocareala (imi pare rau, dar observ ca e agreata pe aici). Pina la aparitia acestor argumente, avind in vedere ca tin la sanatatea mea, eu voi frina aproape exclusiv cu fata. Si cei care tin la fel de mult la sanatatea lor, poate ar fi cazul sa se gindeasca putin la ce-am scris inainte de a ma contrazice.

 

 

PS: chestia cu blocatul rotii spate urmata de eliberarea frinei e descrisa si ea in "Proficient..."

 

PS2: ca sa n-o luam pe aratura, nu e vorba daca putem sa frinam sau nu cu spatele, ci daca e recomandat in cazul unei frinari de urgenta

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In aceasta problema tin sa sustin ideea lui @pretzeL cu toate ca @ddmkro a dat o explicatie cat de cat plauzibila, dar te rog sa iti in considerare ABS-ul. De ce crezi ca este facut sa NU blocheze roata? Think about it.

 

Atat am avut de zis (ca atat stiu pentru moment :rusinica:)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

aiureli, eu nici nu folosesc frana, le-am dat jos pe ambele, pur si simplu mie nu-mi place frana, frana e naspa, huo, huo

deci, cine a trantit cazanu?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ calinD nu am negat nicio secunda eficienta net mai mare a franei fata. Te rog sa citesti cu atentie dezbatarea amicala cu ddmkro si nu sa "descarci" fara sens cunostiintele tale. Discutia se rezuma strict la sfatul lui (cu care eu nu sunt de acord)

 

- daca bocati vreodata frana spate - NU O ELIBERATI !!! Lasati-o sa derapeze pana se opreste de tot

Editat de pretzeL
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...