Jump to content

Turometru Analogic (teorie Aplicata)


yo4hgx
 Share

Recommended Posts

TUROMETRU ANALOGIC

(Do It Yourself)

 

 

Turometrul este probabil cea mai importanta componenta a interfetei pilot-motocicleta si in general este nelipsit din bordul unei motociclete. Studiile si testele practice au demonstrat ca in acest caz particular informatia de tip analogic (indicator cu ac sau baragraf cu LEDâuri) este de departe preferata celei digitale (ecran LCD sau afisaj cu LEDâuri), chiar si producatorii de top continuand si in prezent sa utilizeze varianta analogica. Voi lasa asadar si eu deoparte variantele digitale, pe baza de TTLâuri, microcontrolere... etc.

 

Montajul in sine consta din doua etaje, primul in care impulsurile de la bobina de inductie sunt convertite in DC care mai departe poate fi aplicat direct unui instrument cu ac sau prin intermediul unui driver unei bare grafice cu LEDâuri (sau altor aplicatii despre care vom vorbi mai tarziu).

 

Pentru prima parte cea mai simpla solutie ar fi cea a componentelor dedicate gen LM 2907(2917) care nu este altceva decat un convertor frecventa-tensiune. Un filtru la intrare si un regulator de tensiune pe alimentare sunt tot ce mai trebuie pe langa acest circuit integrat.

 

post-11356-1188589981_thumb.jpg

Tensiunea continua variabila (V out) ce apare la iesirea acestui etaj este direct proportionala cu frecventa impulsurilor primite de la bobina de inductie iar calitatile de linearitate ale seriei LM2907(2917) sunt mai mult decat decente (datasheetâul este disponibil ftd pe net).

 

In continuare, semnalul poate fi aplicat direct la bornele unui indicator cu ac (mA) sau interpretat grafic cu o bara de LEDâuri. Si in acest caz solutia cea mai simpla ar fi apelarea la componente dedicate gen UAA180 sau LM3914 si care sunt des intalnite la VU-metrele muzicale cu LEDâuri.

Driverâele pot fi inseriate in cascada, afisajul putand contine oricate LEDâuri (dupa dorinta si preferintele constructorului).

 

post-11356-1188590058_thumb.jpg

 

Din pacate cea mai simpla solutie nu este neaparat intotdeauna si cea mai usor de realizat. La o simpla cautare am observat ca nici unul dintre magazinele de piese electronice din CT nu aveau pe stoc integratele descrise mai sus, in special convertorul frecventa-tensiune; driverâul de LEDâuri (UAA180) putea fi achizitionat numai cu intreg kitâul de VUâmetru. Probabil ca piesele pot fi comandate pe net insa deja ma indepartam de la scopul propus initial si anume realizarea unui turometru analog cat mai simplu posibil, cu componente cat mai ieftine si usor de gasit, la indemana oricui.

 

In acest stadiu o solutie care mi-a atras atentia a fost cea a ing.Dragos Marinescu publicata in revista Tehnium 1/1989 ce foloseste un banal âtimerâ din seria LM555 pe post de convertor frecventa-tensiune. Datorita protectiei pe intrarea de semnal montajul poate fi utilizat fara probleme atat la motoarele cu aprindere electronica cat si la cele mai vechi cu âplatinaâ(ruptor).

 

post-11356-1188590128_thumb.jpg

 

(articol Tehnium 1/1989)

 

In proiectul original afisarea a fost realizata cu LED baragraph. Miâam permis cateva modificari, in schema de mai sus cu rosu este marcata zona pe care am izolatâo, pe iesirea R7C7 fiind cuplat un instrument cu ac (mA).

 

 

Prototipul realizat de mine a functionat mai mult decat satisfacator, pentru o linearitate cat mai buna o atentie deosebita trebuind acordata calitatii, respectiv tolerantelor si stabilitatii termice ale pieselor, in special a celor ce dicteaza constanta de temporizare (in cazul nostru t=1.2 C4xR6=3.6ms care corespunde aproximativ unei f=280Hz).

 

 

 

O alternativa la driverâele pentru LEDâuri o reprezinta comunele amplificatoare operationale si anume o aplicatie care pentru mine a constituit tinta acestui proiect - cea de comparator.

 

post-11356-1188590208_thumb.jpg

 

Cand tensiunea Vin aplicata pe (-) o va depasi in magnitudine pe cea de referinta de pe (+) (presetata prin intermediul rezistentei variabile) LEDâul de pe iesire se va stinge, practic obtinand o âalarmaâ de nivel minim. Prin inversarea referintei pe (-) si Vin pe (+) obtinem o âalarmaâ de depasire a unui prag minim.

 

Amplificatoarele operationale sunt disponibile intrâo gama larga de variante, cele mai populare fiind TL071 (simplu), LM1458 (dublu), quadâŚetc.

 

post-11356-1188590272_thumb.jpg

 

 

Ne putem dota asadar si motociclete de generatie mai veche cu semnalizarea atingerii unui anumit prag de rpm, asa cum spre exemplu R1 este dotata din fabrica (si parca presetata la 7000rpm).

 

Personal acesta a fost scopul urmarit, de mult dorinduâmi in vederea periferica o simpla lumina de semnalizare a atingerii unei anumite turatii, extrem de folositoare mai ales la mersul sportiv cand vrei ca toata atentia sa fie distribuita la trafic.

 

 

Aplicatiile proiectului prezentat pot fi insa nelimitate. Spre exemplu combinatia turometru-comparator poate fi folosita ca limitator de putere (nu stiu de ce ati dori dar⌠puteti!), LEDâul de semnalizare putand fi usor inlocuit cu un releu de comanda a taierii alimentarii bobinelor de inductie la o anumita turatie. Un astfel de limitator poate fi folositor in perioada de rodaj, sau pentru incepatori pe motociclete prea puterniceâŚ

 

post-11356-1188590365_thumb.jpg

âPrototipulâ in timpul testelor (de remarcat ca pentru etalonare este nevoie de un generator de ton de mare precizie cat si un osciloscop)

 

De mentionat ca in cazul motocicletelor se folosesc 2 bobine de inductie ce lucreaza defazat cu 180 grade iar pentru etalonarea turometrului frecventa impulsurilor necesara este la jumatatea valorii decat in cazul unui autoturism. Astfel, pentru a simula 1000rpm vom avea nevoie de o frecventa de 16.7Hz (1000/60). Capatul scalei instrumentului folosit de mine se oprea la 1000(x10) â corespondenta unei frecvente 167Hz â 10.000rpm.

 

 

post-11356-1188590469_thumb.jpg

Etalonarea pentru âidleâ 1000rpm (16.7Hz)

 

 

post-11356-1188590527_thumb.jpg

Etalonarea pentru 10.000rpm (167Hz)

 

 

post-11356-1188590583_thumb.jpg

Etalonarea comparatorului amplificatorului operational - sub 8000rpm â NO ALARM (ledul este inca stins)

 

 

post-11356-1188590646_thumb.jpg

Etalonarea comparatorului amplificatorului operational â peste 8000rpm â ALARM (ledul se aprinde)

Pentru alte aplicatii in locul ledului se poate folosi un releu (mecanic sau darlington) care sa comande un consumator de curent mai mare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

E interesanta chestia cu ledul care se aprinde la o anumita turatie. In rest, eu (de fapt tata, ca el e electronist) am facut turometru pt Dnepra mea dintr-un turometru de Oltcit (cost total 14 RON).

 

Stiu ca la Aprilia RSV Mille se putea seta turatia la care sa se aprinda ledul respectiv dintr-un buton de pe bord. Se poate face si la montajul pe care l-ai gandit tu? Eu unul mi-as dori asa o jucarie, sa o montez pe Honda mea :)

Link to comment
Share on other sites

Si pana la urma....ai reusit sa il faci? Cum arata...ce marime are...

 

 

E interesanta chestia cu ledul care se aprinde la o anumita turatie. In rest, eu (de fapt tata, ca el e electronist) am facut turometru pt Dnepra mea dintr-un turometru de Oltcit (cost total 14 RON).

 

Stiu ca la Aprilia RSV Mille se putea seta turatia la care sa se aprinda ledul respectiv dintr-un buton de pe bord. Se poate face si la montajul pe care l-ai gandit tu? Eu unul mi-as dori asa o jucarie, sa o montez pe Honda mea :)

 

 

Da, am reusit sa'l definitivez si mai ales sa'i gasesc si o cutie... (de bomboane Solano)!!! Dimensiunile insa pot fi reduse cu mult daca si'ar bate cineva capul sa deseneze un cablaj sau, pentru cei cu adevarat pretentiosi sa se foloseasca componente SMD.

 

Intentia mea initiala a fost strict de "alarma de rpm", turometrul fiind insa o "faza" intermediara obligatorie...

 

Singurele modificari fata de varianta "prototip" au fost:

- in locul LED'ului am pus un tranzistor de putere (orice NPN) pe post de releu, cu care sa pot comanda un spot de LED'uri sau orice bec cu consum mai substantial (sau niste electrovalvule care sa se comporte ca un fel de ajutaj la gura filtrului de aer... dar asta e un proiect deocamdata in stadiul de ... "what if?")

- pentru a obtine o alarma de "nivel maxim" (fata de cea de "minim" din schema din articol), pe amplificatorul operational (am folosit "dual" LM1458) am inversat legaturile la "non-inverted" si "inverted" (+) (-)

- cativa condensatori de decuplare/filtrare pe alimentarea opamp'ului

 

 

Setarea pragului de turatie se poate face foarte usor prin schimbarea valorii unei rezistente. Functie de dorinta fiecaruia, pot fi presetate anumite valori fixe si apoi selectate prin butoane montate in bord, sau un potentiometru cu marcaj... etc. Personal nu vreau sa ma joc cu aceasta valoare, mi'am stabilit'o in atelier cu ajutorul generatorului de frecventa la valoarea de "maxim cuplu" (valoare pe care o pot oricand modifica).

 

Cateva poze cu montajul in varianta "portabil"

post-11356-1190071605_thumb.jpg

post-11356-1190071654_thumb.jpg

post-11356-1190071687_thumb.jpg

 

Voi reveni cu ceva poze si impresii dupa ce voi ajunge sa'l montez/testez pe motocicleta.

 

P.S. un mic filmuletz din perioada de "prototip"...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

sal

 

f interesenta ideea, acum de dimensiune nu este problema o mica proiectare pt smd ar rezolva dimensiunile,

rugamintea mea este sa postezi daca se poate sau PM varianta electronica finala a schemei

ms :D

 

respect! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sal

 

f interesenta ideea, acum de dimensiune nu este problema o mica proiectare pt smd ar rezolva dimensiunile,

rugamintea mea este sa postezi daca se poate sau PM varianta electronica finala a schemei

ms :rusinica:

 

respect! :crack:

 

Sal,

 

Inca nu am scos motorul de la iernat (!?) ca sa pot testa montajul in conditii reale (vibratii, umezeala...etc).

 

Intre timp insa am facut rost de niste convertoare frecventa-tensiune si driver'e de LED'uri si, daca mai am timp (si chef) o sa fac un prototip si cu piese dedicate dupa care o sa revin cu impresii.

 

Daca va fi interes, poate facem impreuna o varianta finala, cablaj pentru varianta piese "comune", dedicate... SMD...etc

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

bravo ;)

interesant montaj.

nu te'ai gandit la o varianta cu afisaj digital care sa citeasca turatiile de pe cablul unei bujii?

uite ceva concret ..cred ca nu ar fi foarte dificil de realizat..eventual folosind alt display mai economic.

eu am inceput sa fac un gear indicator, care culege semnalul de la senzorul GPS si indica treapta de viteza in care esti.

polerpmntcqe7.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

bravo ;)

interesant montaj.

nu te'ai gandit la o varianta cu afisaj digital care sa citeasca turatiile de pe cablul unei bujii?

uite ceva concret ..cred ca nu ar fi foarte dificil de realizat..eventual folosind alt display mai economic.

eu am inceput sa fac un gear indicator, care culege semnalul de la senzorul GPS si indica treapta de viteza in care esti.

polerpmntcqe7.th.jpg

 

Varianta cu afisaj digital este relativ simplu de realizat, un LCD si un microcontroler programabil (codul sursa fiind disponibil "free" pentru seriile PIC sau ATMEL) fiind principalele componente necesare, plus bine'nteles o interfata pentru programarea microcontrolerului. Pretul nu este prohibitiv. Cum insa mentionam la inceputul articolului, modelul digital de turometru mi se pare, cel putin personal, nepotrivit. Reprezentarea in cifre a valorii RPM'ului trebuie "procesata" de creier, apoi comparata cu sistemul de referinta "zero - maxim" ... probabil de aceea chiar si ultimele modele de motociclete "superelectronizate" folosesc in continuare turometrul analogic (mai scump si mai complicat de realizat).

 

Aplicatia propusa de mine presupune simplificarea receptionarii informatiei chiar mai mult, o lumina care se aprinde la o valoare presetata necesitand mult mai putine "resurse" ale creierului nostru, ocupat in acel moment cu alte lucruri...

 

Indicatorul de treapta de viteza este intr'adevar un "gadget" mai mult decat interesant, din pacate din cate stiu eu (n'am studiat subiectul) el poate fi adaptat (realist) doar la motocicletele care au din constructie in cutia de viteze acel "senzor GPS" (parca Suzuki avea asa ceva). Daca ai gasit vre'o metoda de adaptare si pentru motocicletele fara GPS poate o impartasesti si cu noi?...

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

exista si gear indicator universale care se leaga pe firul care duce la turometru si pe cel de vitezometru..

are nevoie de o perioada de "invatare", treci prin toate vitezele si in functie de turatie si viteza identifica fiecare treapta de viteza.

cam toate din comert functioneaza cu succes dupa acest principiu.

cele cu gps sunt speciale ptr suzuki si mai rare, deoarece toti cumpara modelul universal, adaptabil oricarei motociclete (excluse cele cu vitezometru mecanic, dar exista si ptr alea kit de adaptare)

 

pe kawa si in toate competitiile folosesc deja turometrul digita, chiar daca mie sincer sa fiu imi place mai mult cel analogic ..nujtu de ce ..dar parca nu as renunta la el.

oricum dispozitivul din imagine ..e un lap timer gps ptr timpii in pista, indica rpm, temperatura apei, viteza si gear shift daca nu ma insel.

memoreaza 990 timpi, etc.

cost 380€

 

exista versiunea mai scumpa cu achizitie date ..poti vedea desenul circuitului..cu timpii aferenti fiecarei sectiuni..

o adevarata bijuterie.

uite schema circuitului la care lucrez acum

 

in una din scheme am integrat si TRE ..timing retard eliminator ..care scoate limitarea in primele 3 viteze la modelele suzuki si kawa ..dar din cate am auzit ptr 600 nu isi prea are rostul.

 

daca te apuci si cauti online ..probabil gasesti schema universala ptr gear indicator ..

costurile sunt relativ micute ptr realizare.

 

dsc00006bd6.th.jpg

post-6062-1206276985_thumb.jpg

post-6062-1206277057_thumb.jpg

pic.txt

Link to comment
Share on other sites

exista si gear indicator universale care se leaga pe firul care duce la turometru si pe cel de vitezometru..

are nevoie de o perioada de "invatare", treci prin toate vitezele si in functie de turatie si viteza identifica fiecare treapta de viteza.

cam toate din comert functioneaza cu succes dupa acest principiu.

cele cu gps sunt speciale ptr suzuki si mai rare, deoarece toti cumpara modelul universal, adaptabil oricarei motociclete (excluse cele cu vitezometru mecanic, dar exista si ptr alea kit de adaptare)

 

pe kawa si in toate competitiile folosesc deja turometrul digita, chiar daca mie sincer sa fiu imi place mai mult cel analogic ..nujtu de ce ..dar parca nu as renunta la el.

oricum dispozitivul din imagine ..e un lap timer gps ptr timpii in pista, indica rpm, temperatura apei, viteza si gear shift daca nu ma insel.

memoreaza 990 timpi, etc.

cost 380€

 

exista versiunea mai scumpa cu achizitie date ..poti vedea desenul circuitului..cu timpii aferenti fiecarei sectiuni..

o adevarata bijuterie.

uite schema circuitului la care lucrez acum

in una din scheme am integrat si TRE ..timing retard eliminator ..care scoate limitarea in primele 3 viteze la modelele suzuki si kawa ..dar din cate am auzit ptr 600 nu isi prea are rostul.

 

daca te apuci si cauti online ..probabil gasesti schema universala ptr gear indicator ..

costurile sunt relativ micute ptr realizare.

 

dsc00006bd6.th.jpg

 

Schema "universala" este valabila doar la motocicletele de generatie mai noua care au si vitezometrul digital. Eu ma refeream la un model "universal" pentru modelele mai vechi sau/si altele decat unele Suzuki (care au din constructie acel senzor "GPS" la care faci referire).

 

Oricum, iti doresc succes la finalizarea tuturor proiectelor tale, fie ca le faci singur fie ca te ajuta si altcineva si... imi permit sa'ti reamintesc un singur lucru: "un inventator este un om care nu a "invatat" la scoala ca un lucru nu este posibil"...

 

Cu alte cuvinte... FLY!!! THE SKY IS THE LIMIT!

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

cativa baieti de pe forum m'au ajutat la circuit deoarece varianta initiala trebuia imbunatatita.

momentan am lasat putin deoparte proiectul asta deoarece trebuie sa termin motorul.

 

pai ..la modelele mai vechi e mai greu. se poate folosi probabil un senzor pe schimbatorul de viteze care sa dea impulsul ..sa inchida un circuit ..sau stiu eu. iar prin urmare sa iti indice treapta in care esti. dar un sistem de genul mi se pare sortit esecului ..ptr ca mai poti gresi vitezele ...si atunci iti indica gresit.

Link to comment
Share on other sites

cativa baieti de pe forum m'au ajutat la circuit deoarece varianta initiala trebuia imbunatatita.

momentan am lasat putin deoparte proiectul asta deoarece trebuie sa termin motorul.

 

pai ..la modelele mai vechi e mai greu. se poate folosi probabil un senzor pe schimbatorul de viteze care sa dea impulsul ..sa inchida un circuit ..sau stiu eu. iar prin urmare sa iti indice treapta in care esti. dar un sistem de genul mi se pare sortit esecului ..ptr ca mai poti gresi vitezele ...si atunci iti indica gresit.

 

Intr'adevar, nu merge sa folosesti doar senzorul de "neutral", mai devreme sau mai tarziu se defazeaza si va indica gresit. Pentru motocicletele mai vechi singura solutie viabila ar fi instalarea si a unui vitezometru digital... personal insa consider ca nu merita efortul.

 

Cam intr'o luna o sa pot incepe testele "alarmei de RPM" si o sa revin cu impresii. In ultimul timp insa ma tot gandesc din ce in ce mai serios la o alta aplicatie: una sau mai multe valvule variabile/fixe pe filtrul de aer, care sa se comporte pe admisie cam pe acelasi principiu al EXUP'ului pe evacuare... sa vad daca gasesc o cutie de filtru pe la dezmembrari ca parca nu'mi vine sa'l "hacuiesc" pe al meu...

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

Miati dat o idee buna. ;)

Nu stiu cum este actionat martorul de 'liber' ..printrun intrerupator..dar nu stiu unde este pozitionat.

Nu se poate pune pt fiecare treapta un intrerupator?adica nu unul mecanic ci unul magnetic(HALL).

 

iar in legatura cu ideea, nu este nevoie de vitezometru digital....adaptezi pe cablul km un senzor magnetic, il calibrezi tu(la viteza x cate impulsuri da) si faci prin comparare viteza x=<x rpm.dar poti induce o eroare adica daca nu schimbi corespunsazor sau te joci in liber cu treptele si cand dai sa pornesti iti va indica ca esti in 1(daca stai pe loc viteza 0(si nu este in liber,poate fi in orice trepta si sa iti indice 1) sau ce sa zic ex. 10km=1treapta iar tu poti fi intra 5.

Link to comment
Share on other sites

Miati dat o idee buna. ;)

Nu stiu cum este actionat martorul de 'liber' ..printrun intrerupator..dar nu stiu unde este pozitionat.

Nu se poate pune pt fiecare treapta un intrerupator?adica nu unul mecanic ci unul magnetic(HALL).

 

iar in legatura cu ideea, nu este nevoie de vitezometru digital....adaptezi pe cablul km un senzor magnetic, il calibrezi tu(la viteza x cate impulsuri da) si faci prin comparare viteza x=<x rpm.dar poti induce o eroare adica daca nu schimbi corespunsazor sau te joci in liber cu treptele si cand dai sa pornesti iti va indica ca esti in 1(daca stai pe loc viteza 0(si nu este in liber,poate fi in orice trepta si sa iti indice 1) sau ce sa zic ex. 10km=1treapta iar tu poti fi intra 5.

 

Sincer, nici eu nu stiu cum este actionat senzorul de "neutral", chiar nu mi'am pus niciodata problema si cu atat mai mult daca s'ar putea monta alti senzori suplimentari... nu cred totusi sa fie asa de simplu.

 

Personal, un indicator de trepte de viteze nu mai mi se pare atat de folositor incat sa merite efortul studierii sale, ba dimpotriva, la un moment dat il consider chiar un impediment in calea procesului de "simbioza" om-masinarie... cand pilotul trebuie sa ajunga sa "simta" turatia motorului, treapta de viteza, cuplul, rezerva de putere disponibila in acel moment, etc., fara sa mai priveasca nici un indicator.

 

Ideea e totusi interesanta ca material de studiu, probabil binevenita incepatorilor sau "easy rider"ilor... pe supersport insa nu le vad oportunitatea.

 

Oricum, daca experimentezi in acest sens, n'ar fi rau sa deschizi un topic in care sa'ti prezinti rezultatele de pana acum si sa vezi daca mai sunt si alti interesati de acest subiect, sunt sigur ca nu vor fi putini.

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

Pt un indicator fiabil al treptei de viteze trebuie construit si montat un intrerupator cu mai multe trepte sau un reostat pe axul cutiei de viteze care muta furcile, nu pe axul schimbatorului de viteza, asta presupune demontarea cutiei. Am asa ceva pe un gs550 din 78, da e dotare de fabrica si inca functioneaza , regret ca nu am si pe vfr asa ceva pt ca-i util

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mai bine inventai ceva. . nou, care satisface o nevoie inca nesatisfacuta in domeniul moto.

 

Turometre sunt pe toate drumurile.

 

Cred ca ti-ai pierdut timpul de pomana, sincer, taios, dar la obiect. Daca era o tema pentru o lucrare la liceu sau facultate, mai ziceam.

 

Ce rost are sa reinventam alte rotzi?!?

 

Fa ceva NOU, nefacut de nimeni pana acum.

Link to comment
Share on other sites

Mai bine inventai ceva... nou. ...Fa ceva NOU, nefacut de nimeni pana acum.

 

 

Am inteles, sa traiti!...

 

Eu atata pot, atata fac, te invit insa pe tine sa faci ceva NOU, nefacut de nimeni pana acum... sau macar sa faci ceva concret, in afara sa scuipi pe munca altora!

 

Se pare ca nici macar n'ai avut bunul simtz ca inainte sa'ti postezi carcoteala, sa fi citit articolul in totalitate.

 

Daca ai fi facut'o, probabil ca ai fi observat ca eu am incercat sa adaptez la motocicletele de generatie mai veche sistemul de "alarma optica de RPM presetat" care vine deja standard pe cele de generatie mai noua iar turometrul nu este decat o faza intermediara.

 

Chiar si asa, una e sa cumperi de'a gata un lucru si alta sa'l faci cu propriile maini, in afara de satisfactia personala inveti foarte multe din procesul construirii. Cunostintele acumulate din experientele personale sunt un bun de o valoare inestimabila care nu se gasesc pur si simplu "pe toate drumurile".

 

Desi eu am trecut demult de varsta facultatii nu m'ar deranja daca cuiva i'ar folosi ideea ca tema pentru vre'un proiect, ba mai mult, i'as oferi chiar sprijinul total dezinteresat.

 

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

iti dau eu o tema ...

sunt un pic offtopic asa ca permiteti scuzele de rigoare ..

problema sta in felul urmator:

am la motorul meu vitezometru analogic care are afiseaza viteaza IN MILE !!!! :burnout:

si m-a cam terminat de nervi ca stau cam prost cu aritmetica si o inmultire cu ~1.6 la ce arata ala in timp real e cam dificila pt procu meu @33Mhz la 60km/ora asa ca..

e vreo sansa sa recalibrez vitezometru ala sa afiseze in km/h in loc de miles/h?

sau .. sunt bune de ceva mini displayurile alea LDC cu afisaj digital care se leaga nu stiu unde la motor??

sau .. daca comand altu cu gradatie in km/h merge montat la motorul meu?..

ps: de curiozitate unde se face conversia aia intre viteza si tensiunea acului ?

Edited by knox
Link to comment
Share on other sites

ar fi o posibilitate, sa refaci interfata!dar reprezinta si un risc .... ai sanse sa decalibrezi kilometrajul.

 

daca ai unul bazatpe impulsuri si nu pe cablu nu tensiunea se converteste ci nr de impulsuri(gen turometru) numai aice ii calculat impuls/km (cate impulsuri da la un km ...cu janta si cauciucul care a fost scos de fabricant). senzorul de impulsuri poate fi optic(fotodioda, fototranzistor) sau senzor magnetic (HALL) la masinile cu injectie/Abs deja din fabrica vin cu asfel de sezori plasati in cutia de viteza, ceas km sau pe capete de ax(in cazul ABSului).

 

Eu doresc sa fac unul digital pt Etzul meu ca ma omoara cu zilele cel mecanic, dar sunt incepator in ale programatului pt microcontrolere (pt PIC sunt o gramada de scheme dar pt Atmel nu prea si eu atmelul folosesc).

 

Primul Foloseste un display de la opel astra F.

 

Pe acesta lam facut si merge super

 

Si pe acesta lam facut dar inca nu lam testat pe masina

 

Unul aproape la fel ca si anteriorul dar foloseste senzori magnetici pt a masura viteza de rotire a arborelui poate fi folosit pt a afisa km dar trebuie modificat softul! toate sunt microcontrolere PIC si nu o s ava pot ajuta.

 

mai am pe undeva ceva scheme am sa le caut si le voi posta! la toate se gasesc fisiere sursa!

Link to comment
Share on other sites

iti dau eu o tema ...

sunt un pic offtopic asa ca permiteti scuzele de rigoare ..

problema sta in felul urmator:

am la motorul meu vitezometru analogic care are afiseaza viteaza IN MILE !!!! :angryfire:

si m-a cam terminat de nervi ca stau cam prost cu aritmetica si o inmultire cu ~1.6 la ce arata ala in timp real e cam dificila pt procu meu @33Mhz la 60km/ora asa ca..

e vreo sansa sa recalibrez vitezometru ala sa afiseze in km/h in loc de miles/h?

sau .. sunt bune de ceva mini displayurile alea LDC cu afisaj digital care se leaga nu stiu unde la motor??

sau .. daca comand altu cu grad atie in km/h merge montat la motorul meu?..

ps: de curiozitate unde se face conversia aia intre viteza si tensiunea acului ?

 

Principiul vitezometrului (clasic) analogic este transformarea energiei mecanice de la roata din fatza in energie electrica (prin intermediul unui cablu mecanic) si apoi afisarea valorii sale pe un voltmetru etalonat corespunzator cu viteza pe post de indicator de viteza.

 

In cazul tau, o conversie din mile in km este foarte greu de realizat deoarece valoarea afisata ar trebui marita cu 1.6 asadar ori "generatorul electric" ori instrumentul ar trebui reconstruite. Invers, din km in mile ar fi fost mult mai simplu, o rezistenta sau mai multe pe post de divizor de tensiune ar fi facut treaba. Nu stiu insa daca linearitatea nu ar fi fost afectata.

 

Te'ai gandit totusi la solutia empirica de a reetalona cadranul vitezomentrului? Cineva cu mana de artist sau chiar pe calculator poate redesena cadranul reetalonat pentru km/h...

 

Display'urile alea "LCD" nu sunt simple display'uri, sunt niste montaje care transforma impulsuri in valori numerice. Sunt folosite in ambele aplicatii, vitezometru sau turometru, in primul caz se monteaza pe o roata un mic magnet iar pe furca un senzor dupa care se etaloneaza. La fel si in cazul turometrului numai ca magnetul se monteaza undeva pe fulia de la motor. Pentru turometru la motociclete de obicei se ia semnal ori din bobine ori din senzorul original.

 

Am vazut in functiune vitezometre cu afisaj digital (mi se pare ca de pe Louis) si pareau in regula, singurul lucru de care trebuie tinut cont ca dupa montarea magnetului roata trebuie reechilibrata.

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Un turometru LCD se poate face (si ma refer la unul gen analog cu bargraf) folosit un display dot-matrix...

in general merge cu microchip PIC sau ATMEL.

Un dot matrix cu iluminare albastra (2x15) costa vreo 15$... piesele celelalte nu fac mai mult de inca 15$...

Si fiind pe 2 randuri display-ul, pe unul indica turatiile iar pe celalalt poate sa afiseze un mesaj la o anumita turatie (si eventual sa faca flash-uri cu iluminatul de fundal).

Cat despre sensibilitatea la vibratii, se poate lua display-ul + piesele si incapsula in spuma poliuretanica sau silicon :crack:

Am sa ma apuc de o schema si un program (pt ATMEL)... sper sa il pot pune si in practica si sa postez rezultatele =]

Link to comment
Share on other sites

Du-te la culcare. , ,ala cu turometru. Sincer. . .iti pierzi vremea de pomana. .Mai bine inventeaza ceva. ..mai nou. . .adica total nou (am mai scris odata asta, dar tu nu ai prins pontul). Ca ce faci tu e ca si cum vrei sa reinventezi mamaliga, numai asa ca ai energie prea multa ca proaspat inginer. Sincer, un somn grav, limpezeste mintile. ..Ce draq vrei tu sa reinventezi?!? Vitezometru?!!? Tu esti normal sau doar EMO??? Tu crezi ca armate de ingineri, da mii si mii de oameni, nu s-au gandit pana acum, sa faca ce vrei tu sa faci??!!? De ce crezi tu ca nu s-a intamplat pana acum ce te dai tu de ceasu mortii sa faci?!!? De ce nu?????? Think.

Edited by AK_Raptor
Link to comment
Share on other sites

Du-te la culcare. , ,ala cu turometru. Sincer. . .iti pierzi vremea de pomana. .Mai bine inventeaza ceva. ..mai nou. . .adica total nou (am mai scris odata asta, dar tu nu ai prins pontul). Ca ce faci tu e ca si cum vrei sa reinventezi mamaliga, numai asa ca ai energie prea multa ca proaspat inginer. Sincer, un somn grav, limpezeste mintile. ..Ce draq vrei tu sa reinventezi?!? Vitezometru?!!? Tu esti normal sau doar EMO??? Tu crezi ca armate de ingineri, da mii si mii de oameni, nu s-au gandit pana acum, sa faca ce vrei tu sa faci??!!? De ce crezi tu ca nu s-a intamplat pana acum ce te dai tu de ceasu mortii sa faci?!!? De ce nu?????? Think.

 

Chiar daca ignoranta de care dai dovada iti da un sentiment de frustrare, asta nu inseamna ca trebuie sa fii mitocan! Scuipand pe ideile sau initiativele altora, fie ele bune sau rele, n'o sa te scape de complexul de inferioritate!

 

Am mai spus'o si o repet, nu am dorit nici o clipa sa "inventez" nimic NOU ci doar sa gasesc solutia cea mai simpla, cu piesele cele mai ieftine, la indemana oricui, sa'si doteze motocicletele supersport de generatie mai veche (si nu numai) cu o "alarma de rpm" cu care unele motoare noi sunt dotate din fabrica.

 

Principiul turometrului a fost o faza absolut necesara, cel putin in varianta propusa de mine.

 

Discutiile pot continua in ambele sensuri, turometru sau alarma sau chiar alte aplicatii ale aceluiasi principiu cum ar fi vitezometru sau cine stie ce altceva... cu o singura conditie: sa nu mai intervina manelistii!

 

 

 

Ride Safe!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...