izh Postat Decembrie 2, 2007 Share Postat Decembrie 2, 2007 salut tuturor motoristilor!!! sunt din busteni si miam luat de ceva timp un ij festival ,veki,veki,veki si invechit... lam vopsit ,arata mai binisor(nu am poze) in schimb, am nevoie de ceva piese arindere(ma refer la platina) demarator + arc pt k e rupt aaaa si statoru,pt k firele au fost rupte si nu stiu sal refac asa cum a fost.... lam pornit cu bateria .. a fost distractie,da... va rog frumos dak stie cineva de unde pot sa fac rost de piese....pls heeelp Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Magic4Ce Postat Decembrie 2, 2007 Share Postat Decembrie 2, 2007 (editat) Sa-l stapanesti sanatos. si sa nu-l cioparesti ca e pacat mai bine il reconditionezi pregateste-te pentru maini pline de ulei, injuraturi (si din partea ta si din partea celorlalti participanti la teatru, pardon, trafic, ce vor fi nevoiti sa inchida geamul la masina cand stai primul la semafor si alte mici delicii oferite de ij pentru piese : Gaspar - 0744472055 pentru aprindere e bine daca gasesti asa ceva: http://www.imfsoft.com/hardware/produkty/j...nt-ignition.asp da si tu mai multe detalii :an fabricatie, km etc m-am mai chinuit putin si dupa sapaturi prin forum am gasit asta daca ai rabdare sa citesti o sa gasesti multte chestii interesante de la pagina 6 (si o garmada de prostii dar...) /index.php?...=44678&st=0 Editat Decembrie 2, 2007 de magic4ce Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 2, 2007 Share Postat Decembrie 2, 2007 bravo mai. e faina mobra. nu iti recomand sa revii la dinam decat daca vrei sa o faci 100% originala. Ai 2 solutii - sa o treci pe alternator de ij mai nou sau pe "magnetou" de minsk - solutia 2 - e mult mai moderna decat pare, e defapt un alternator cu magnet permanent sistabilizator electronic + aprindere electronica fara platina. scapi si de baterie Zi pentru care optezi si continuam cu detalii. Iju asta ecapabil sa mearga muuulti km. pret conversie in jur de 2 mil cu piese noi din poza vad ca ai tobe de CZ si un carburator mai nou (nu vad exact ce e, pare chiar k68). Pentru performante mult mai bune ti-ar fi util un filtru de aer modern - tot de ij - cutie din aia mare de plastic. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
valicaddy Postat Decembrie 2, 2007 Share Postat Decembrie 2, 2007 Zidule da' ala nu e 56?? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
izh Postat Decembrie 2, 2007 Autor Share Postat Decembrie 2, 2007 Sa-l stapanesti sanatos. si sa nu-l cioparesti ca e pacat mai bine il reconditionezi pregateste-te pentru maini pline de ulei, injuraturi (si din partea ta si din partea celorlalti participanti la teatru, pardon, trafic, ce vor fi nevoiti sa inchida geamul la masina cand stai primul la semafor si alte mici delicii oferite de ij pentru piese : Gaspar - 0744472055 pentru aprindere e bine daca gasesti asa ceva: http://www.imfsoft.com/hardware/produkty/j...nt-ignition.asp da si tu mai multe detalii :an fabricatie, km etc m-am mai chinuit putin si dupa sapaturi prin forum am gasit asta daca ai rabdare sa citesti o sa gasesti multte chestii interesante de la pagina 6 (si o garmada de prostii dar...) /index.php?...=44678&st=0 ms fff mult... stiam de gaspar de curand. tre sa mapuc sa strang bani pt a comanda cv... si alta alternativa, oricum nu am... normal k o sa citesc tot! ms mult! --- Mesaj completat în 03 Dec 2007 00:02 ------------- bravo mai. e faina mobra. nu iti recomand sa revii la dinam decat daca vrei sa o faci 100% originala. Ai 2 solutii - sa o treci pe alternator de ij mai nou sau pe "magnetou" de minsk - solutia 2 - e mult mai moderna decat pare, e defapt un alternator cu magnet permanent sistabilizator electronic + aprindere electronica fara platina. scapi si de baterie Zi pentru care optezi si continuam cu detalii. Iju asta ecapabil sa mearga muuulti km. pret conversie in jur de 2 mil cu piese noi din poza vad ca ai tobe de CZ si un carburator mai nou (nu vad exact ce e, pare chiar k68). Pentru performante mult mai bune ti-ar fi util un filtru de aer modern - tot de ij - cutie din aia mare de plastic. Salut! intrebarea e,se potriveste cea minsk? si... ar fi sooper sa scap de platina. ideea e: costa 2 mil sau mult mai mult?pt k sunt deocamdata elev si ... cred k iti dai seama. abea am reusit sal achit pt k am dat pe el 5mil in vara si abea mai acu miam achitat datoriile la preteni Da! sunt tobe de cz sport,iar carbu e de la un bmw vechi pus d mosu kre la avut,aaa si este festival pt k este fabricat in 60' Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
rat_jawa Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 ms fff mult... stiam de gaspar de curand. tre sa mapuc sa strang bani pt a comanda cv... si alta alternativa, oricum nu am... normal k o sa citesc tot! ms mult! <small>--- Mesaj completat în 03 Dec 2007 00:02 -------------</small><br/> Salut! intrebarea e,se potriveste cea minsk? si... ar fi sooper sa scap de platina. ideea e: costa 2 mil sau mult mai mult?pt k sunt deocamdata elev si ... cred k iti dai seama. abea am reusit sal achit pt k am dat pe el 5mil in vara si abea mai acu miam achitat datoriile la preteni Da! sunt tobe de cz sport,iar carbu e de la un bmw vechi pus d mosu kre la avut,aaa si este festival pt k este fabricat in 60' salut....Daca vrei, itzi donez eu un alternator de ij planeta. Singura lui problema e ca are rotorul intrerupt shi trebuie rebobinat sau inlocuit. Ca sa ii faci instalatia cu alternator, itzi mai trebuie: -o punte de diode (de dacie, de tractor, etc) -un releu de incarcare (de dacie) -cateva fire Eu zic ca vei ieshi ceva mai ieftin decat daca cumperi magnetou cu totul. Dezavantajele ar fi ca inca depinzi de baterie shi de platina. Avantajele ar fi ca ai lumini shi claxon mult mai bune la ralanti sau la turatzie mica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
robert bk350 Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 (editat) ij festival? hmmm seamana cu IJ 56 baga alternator,nu te cantarii cu dinamurile.eu am patit-o,de am impins IJ-ul 16 km pana acasa. pune alternator de JUPITER sau PLANETA.tre facuta o flansa doar .tre sa ma uit pe acasa,poate mai am schita.se face totul la strung.bafta Editat Decembrie 3, 2007 de robert bk350 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TomCat Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 IJ '56 = IJ Festival = Love Si eu sunt de parere ca daca vrei sa scapi de cele mai multe batai de cap, trebuie sa renunti la inst. el. pe 6V si sa treci pe 12V. In 2 ani, cit am avut dinamul original de 6V-45W, cele mai multe probleme au fost din cauza instalatiei electrice; nu atit din cauza dinamului propriu-zis, cit datorita releului regulator si a bateriei obosite. Dar chiar si cu inst. pe 6V, trebile s-au imbunatatit f. mult cind am pus aprindere electronica. Anul asta in primavara am schimbat 'electrica' si am trecut pe 12V. Trouble free Eu am optat pentru alternator, dar o solutie buna e si magnetoul de Minsk (vezi @zidu ). Daca alegi alternatorul, foloseste punte, regulator si bobina de IJ, lasa-le pe cele de masina/tractor/vapor pentru altii. O sa-ti trebuiasca o flansa de adaptare intre carter si alternator, schema o ai mai jos - ©@mihaiachi. Dupa ce ai pus totul cap la cap dupa schema si motorul merge, pune si o aprindere electronica de la Malvina ori si mai bine de la dl. Hutanu Ioan (un electronist din Buc. tel.0724.630.663). Spor la treaba! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 IJ '56 = IJ Festival = Love Si eu sunt de parere ca daca vrei sa scapi de cele mai multe batai de cap, trebuie sa renunti la inst. el. pe 6V si sa treci pe 12V. In 2 ani, cit am avut dinamul original de 6V-45W, cele mai multe probleme au fost din cauza instalatiei electrice; nu atit din cauza dinamului propriu-zis, cit datorita releului regulator si a bateriei obosite. Dar chiar si cu inst. pe 6V, trebile s-au imbunatatit f. mult cind am pus aprindere electronica. Anul asta in primavara am schimbat 'electrica' si am trecut pe 12V. Trouble free Eu am optat pentru alternator, dar o solutie buna e si magnetoul de Minsk (vezi @zidu ). Daca alegi alternatorul, foloseste punte, regulator si bobina de IJ, lasa-le pe cele de masina/tractor/vapor pentru altii. O sa-ti trebuiasca o flansa de adaptare intre carter si alternator, schema o ai mai jos - ©@mihaiachi. Dupa ce ai pus totul cap la cap dupa schema si motorul merge, pune si o aprindere electronica de la Malvina ori si mai bine de la dl. Hutanu Ioan (un electronist din Buc. tel.0724.630.663). Spor la treaba! Nu stiu de ce lauda multi releul de Dacia nu este potrivit pentru motociclete mai ales cel electronic pt. ca nu se poate regla curentul de incarcare. Nici releele clasice nu cred ca se pot regla pt. moto deoarece curentul de incarcare nu trebuie sa depaseasca 1 A. Nu este punte deoarece sunt 6 diode nu 4. Numai bine! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
rat_jawa Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 Nu stiu de ce lauda multi releul de Dacia nu este potrivit pentru motociclete mai ales cel electronic pt. ca nu se poate regla curentul de incarcare. Nici releele clasice nu cred ca se pot regla pt. moto deoarece curentul de incarcare nu trebuie sa depaseasca 1 A. Nu este punte deoarece sunt 6 diode nu 4. Numai bine! deci...omul asta a zis ca sta cam prost cu finantzele. I-am zis ca ii donez un alternator, shi ca sa ii mearga motorul poate aplica solutzia cu punte shi releu de dacie, cel putzin pana face rost de bani sa ishi cumpere un regulator de ij, care are shi puntea incorporata. Eu am folosit cu succes la ij releu de dacia electronic. Daca ai citi putzina teorie, ai afla urmatoarele: 1. releul de incarcare (electronic sau mecanic) regleaza TENSIUNEA la borna de ieshire a alternatorului. Daca apare un consum de curent mai mare in instalatia motocicletei, atunci tensiunea va scadea, releul "simte" chestia asta shi relgleaza excitatzia alternatorului pana cand tensiunea ajunge din nou la valoarea nominala. Daca consumul de curent este mai mic, atunci tensiunea va creshte shi releul regleaza ecitatzia pana cand tensiunea scade. 2. Cu cat acumulatorul este mai descarcat, cu atat tensiunea de incarcare va fi mai mica shi curentul absorbit de catre el va fi mai mare. Pe masura ce se incarca tensiunea la bornele sale creshte shi curentul scade. 3. Tot punte se numshte, dar este o punet de diode TRIFAZICA. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 Nu stiu de ce lauda multi releul de Dacia nu este potrivit pentru motociclete mai ales cel electronic pt. ca nu se poate regla curentul de incarcare. Nici releele clasice nu cred ca se pot regla pt. moto deoarece curentul de incarcare nu trebuie sa depaseasca 1 A. Nu este punte deoarece sunt 6 diode nu 4. Numai bine! Este o punte ...trifazica!Maestre! Si releele pentru dacia merg foarte bine pe scule care au alternator pe 12v, si cele electromecanice , si cele electronice(e drept ca te frustreaza de satisfactia de a baga surubelnita si de al "tuna" sa fie nervos...) ...problemele care duc la depresii si cautarea disperata a unui "electrician de IJ" sant legate de instalatia in forma de 'cipca' cu tot felul de imbinari rasucite , de perii pe care nu le mai verifica nimeni, de cote conice 'ajustate' cu smirghel si traditionalul ciocan....si de relativ raspandita ignoranta in ce priveste electricitatea , si asta si din cauza nimicului care se preda acum in scoli... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Magic4Ce Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 (editat) Este o punte ...trifazica!Maestre! Si releele pentru dacia merg foarte bine pe scule care au alternator pe 12v, si cele electromecanice , si cele electronice(e drept ca te frustreaza de satisfactia de a baga surubelnita si de al "tuna" sa fie nervos...) ...problemele care duc la depresii si cautarea disperata a unui "electrician de IJ" sant legate de instalatia in forma de 'cipca' cu tot felul de imbinari rasucite , de perii pe care nu le mai verifica nimeni, de cote conice 'ajustate' cu smirghel si traditionalul ciocan....si de relativ raspandita ignoranta in ce priveste electricitatea , si asta si din cauza nimicului care se preda acum in scoli... ce bine le mai spui tu cateodata drobule acum in loc de referate pt liceu gasesti pe net : sex in clasa a 9-a crezi ca pentru un pusti mai conteaza alta materie in afara de fizica? si acolo doar o lectie: AIA CU FRECAREA!!! (mentei a nu fii inteles gresit) sunt OFF? Editat Decembrie 3, 2007 de magic4ce Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pseudo_rat2000 Postat Decembrie 3, 2007 Share Postat Decembrie 3, 2007 salut tuturor motoristilor!!! sunt din busteni si miam luat de ceva timp un ij festival ,veki,veki,veki si invechit... lam vopsit ,arata mai binisor(nu am poze) in schimb, am nevoie de ceva piese arindere(ma refer la platina) demarator + arc pt k e rupt aaaa si statoru,pt k firele au fost rupte si nu stiu sal refac asa cum a fost.... lam pornit cu bateria .. a fost distractie,da... va rog frumos dak stie cineva de unde pot sa fac rost de piese....pls heeelp sa-l birii sanatos frate!!! am si eu unul,un 56,chinuit rau... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
robert bk350 Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 zile loredana Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
CrazYRaveN Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 salut tuturor motoristilor!!! sunt din busteni si miam luat de ceva timp un ij festival ,veki,veki,veki si invechit... lam vopsit ,arata mai binisor(nu am poze) in schimb, am nevoie de ceva piese arindere(ma refer la platina) demarator + arc pt k e rupt aaaa si statoru,pt k firele au fost rupte si nu stiu sal refac asa cum a fost.... lam pornit cu bateria .. a fost distractie,da... va rog frumos dak stie cineva de unde pot sa fac rost de piese....pls heeelp Sa il faci sa mearga,si sa ne vedem cu bine la primavara,poate facem gasca de am vb. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 salut tuturor motoristilor!!! sunt din busteni si miam luat de ceva timp un ij festival ,veki,veki,veki si invechit... lam vopsit ,arata mai binisor(nu am poze) in schimb, am nevoie de ceva piese arindere(ma refer la platina) demarator + arc pt k e rupt aaaa si statoru,pt k firele au fost rupte si nu stiu sal refac asa cum a fost.... lam pornit cu bateria .. a fost distractie,da... va rog frumos dak stie cineva de unde pot sa fac rost de piese....pls heeelp La fel are si bunicul meu. E cumparat cam prin 1960 si a mers f mult cu el. Si acum mai e bun. Foarte bine ca l-ai achizitionat. Demonteaza-l, vopseste-i bine toate piesele, eventual repara-i saua si refa instalatia electrica. Piese de schimb se gaseau la targul Noua din Brasov, la nea Ioan din R Moldova. Din pacate s-a desfiintat targul asta primavara, insa omul poate fi cautat la 0740644137. Raspunde daca e in tara. Eu am IJ Jupiter (cel din poza). L-a folosit tata vreo 20 ani, iar eu il folosesc din 2004. Eu am mers vreo 15000km fara probleme mecanice. Numai din cauza instalatiei electrice am avut cateodata probleme minore. Prin 2005 i-am facut o aprindere electronica simpla (cu tranzistoare bipolare si ruptor) care a insemnat o imbunatatire considerabila a funtionarii motorului. Pornea mai usor si mergea mai fluent. Dar tot am mai avut probleme la aprindere. Uneori nu mai dadea scanteie. De vina era vechea bobina de inductie, care adesea facea o strapungere interna, iar scanteia de la bujie slabea sau nu mai era deloc o vreme, pana isi revenea putin. I-am pus bobina de inductie de 12V, dar tot nu aveam scanteie destul de puternica, la tensiunea de 6V. Vara asta am muncit mult si am inlocuit instalatia electrica de la 6 la 12V. Am pus acumulator de 12V 5Ah cu plumb si gel acid, care nu necesita intretinere. Nu am inlocuit dinamul si nici nu l-am rebobinat. Chiar daca e de 6V/45W, prin dublarea curentului de excitatie da 12V/90W. Asa ca nu mai trebuie neaparat alternator. I-am facut un releu regulator special si merge f bine. La far am pus bec cu halogen de 60/55W, am mai facut semnalizatoare comandate electronic, cu martori luminosi (LED-uri) plasati chiar in capsula kilometrajului, la fel si martori pt pozitie spate si frana. Merge dinamul fara probleme. Am facut alta aprindere electronica mai buna, cu MOS-FET si senzor optic. Toate bune si frumoase. Mai trebuie sa aduc o perfectionare la aprindere: gestionarea automata a avansului in functie de turatie si sarcina. Dar asta sper sa rezolv pana la primavara. Consumul este <3l/100km, pe orice drumuri as merge, chiar si cu pasager. Ma minunez cum de altii care au IJ spun ca le consuma 4-5l sau chiar mai mult. Nu pot pricepe. Int-adevar, scoate cam mult fum, dar mai mult la pornire. Cat fum scoate depinde si de ulei si mai ales de reglarea carburatorului si a avansului. Mult succes si tie. Daca le ingrijesti bine, motocicletele astea vechi sunt net superioare multor scutere noi de mii de lei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bach Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 faina achizitie,sa o folosesti sanatos.......poate facem club de ij-isti....n-ar fi rau...numai bine Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 Zidule da' ala nu e 56?? Este un ij 56, model de prin 62 - 63 (spre planeta 1) <small>--- Mesaj completat în 03 Dec 2007 00:02 -------------</small><br/> Salut! intrebarea e,se potriveste cea minsk? si... ar fi sooper sa scap de platina. ideea e: costa 2 mil sau mult mai mult?pt k sunt deocamdata elev si ... cred k iti dai seama. abea am reusit sal achit pt k am dat pe el 5mil in vara si abea mai acu miam achitat datoriile la preteni nu mai stiu exact preturile. suna la gaspar ca mai nou are si flanse de adaptare !!!. Vezi ce pret iti face pe toata afacerea, e bine daca ai flansa de-a gata pentru ca scapi de greturile datorate ajustarilor mecanice. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 (editat) La fel are si bunicul meu. E cumparat cam prin 1960 si a mers f mult cu el. Si acum mai e bun. Foarte bine ca l-ai achizitionat. Demonteaza-l, vopseste-i bine toate piesele, eventual repara-i saua si refa instalatia electrica. Piese de schimb se gaseau la targul Noua din Brasov, la nea Ioan din R Moldova. Din pacate s-a desfiintat targul asta primavara, insa omul poate fi cautat la 0740644137. Raspunde daca e in tara. Eu am IJ Jupiter (cel din poza). L-a folosit tata vreo 20 ani, iar eu il folosesc din 2004. Eu am mers vreo 15000km fara probleme mecanice. Numai din cauza instalatiei electrice am avut cateodata probleme minore. Prin 2005 i-am facut o aprindere electronica simpla (cu tranzistoare bipolare si ruptor) care a insemnat o imbunatatire considerabila a funtionarii motorului. Pornea mai usor si mergea mai fluent. Dar tot am mai avut probleme la aprindere. Uneori nu mai dadea scanteie. De vina era vechea bobina de inductie, care adesea facea o strapungere interna, iar scanteia de la bujie slabea sau nu mai era deloc o vreme, pana isi revenea putin. I-am pus bobina de inductie de 12V, dar tot nu aveam scanteie destul de puternica, la tensiunea de 6V. Vara asta am muncit mult si am inlocuit instalatia electrica de la 6 la 12V. Am pus acumulator de 12V 5Ah cu plumb si gel acid, care nu necesita intretinere. Nu am inlocuit dinamul si nici nu l-am rebobinat. Chiar daca e de 6V/45W, prin dublarea curentului de excitatie da 12V/90W. Asa ca nu mai trebuie neaparat alternator. I-am facut un releu regulator special si merge f bine. La far am pus bec cu halogen de 60/55W, am mai facut semnalizatoare comandate electronic, cu martori luminosi (LED-uri) plasati chiar in capsula kilometrajului, la fel si martori pt pozitie spate si frana. Merge dinamul fara probleme. Am facut alta aprindere electronica mai buna, cu MOS-FET si senzor optic. Toate bune si frumoase. Mai trebuie sa aduc o perfectionare la aprindere: gestionarea automata a avansului in functie de turatie si sarcina. Dar asta sper sa rezolv pana la primavara. Consumul este <3l/100km, pe orice drumuri as merge, chiar si cu pasager. Ma minunez cum de altii care au IJ spun ca le consuma 4-5l sau chiar mai mult. Nu pot pricepe. Int-adevar, scoate cam mult fum, dar mai mult la pornire. Cat fum scoate depinde si de ulei si mai ales de reglarea carburatorului si a avansului. Mult succes si tie. Daca le ingrijesti bine, motocicletele astea vechi sunt net superioare multor scutere noi de mii de lei. motorul tau e IJ planeta 3 si e cam din 1970.Jupiterul e in doi cilindri.treaba cu dinamul care scoate 12v o stiu si eu,dar in ceea ce priveste puterea nu are cum sa scoata 90W[adica dublu].mai mult de 50-55 w niciodata.chiar crezi ca se merita sa te complici atat cu un motor care are totusi aproape 40 de ani? @Zidu:IJ 65?n-am auzit de asa ceva.e vreun model nou? Editat Decembrie 4, 2007 de kyvacka Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 @Zidu:IJ 65?n-am auzit de asa ceva.e vreun model nou? gata bre, am modificat. scriu de pe un kko de laptop si cand e vorba de numere e durere - ca sunt puse aiurea pe tastatura Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 gata bre, am modificat. scriu de pe un kko de laptop si cand e vorba de numere e durere - ca sunt puse aiurea pe tastatura no scote-te,scote-te!!! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 4, 2007 Share Postat Decembrie 4, 2007 motorul tau e IJ planeta 3 si e cam din 1970.Jupiterul e in doi cilindri.treaba cu dinamul care scoate 12v o stiu si eu,dar in ceea ce priveste puterea nu are cum sa scoata 90W[adica dublu].mai mult de 50-55 w niciodata.chiar crezi ca se merita sa te complici atat cu un motor care are totusi aproape 40 de ani? @Zidu:IJ 65?n-am auzit de asa ceva.e vreun model nou? Cei de la RAR mi-au scris in cartea de identitate ca ar fi "IJ Jupiter 3". Intr-adevar, cand l-a cumparat tata la mana a 2-a in 1980 avea motor cu 2 cilindri. Pt ca n-a fost multumit ca functiona defectuos, l-a inlocuit imediat cu motor monocilindric (problema binecunoscuta). La aceeasi turatie de functionare, prin dublarea curentului de excitatie, dinamul da tensiune dubla. Curentul debitat va fi acelasi, deci puterea se dubleaza. Inainte de a pune in practica aceasta idee am masurat rezistenta infasurarii de excitatie: este de 3 Ohm. Asadar curentul maxim de excitatie ar fi de 2A (la 6V). Cu motorul in functiune am masurat curentul de excitatie. La o turatie nici prea mica, nici prea mare era de 0.8A. La un curent de excitatie de, sa zicem 1A, infasurarea de excitatie pierde o putere electrica de 6V*1A=6W. Nu e prea mult sa se piarda 6W pt a se obtine, sa zicem 45W. Dubland curentul de excitatie pt a dubla tensiunea aceasta pierdere se mareste de 4ori. La aceeasi turatie la care dinamul dadea 6V, prin dublarea curentului de excitatie la 2A se obtin 12V, dar si pierderea prin infasurarea de excitatie va fi de 12V*2A=24W. Ar trebui rebobinat statorul pt a reduce cat mai mult aceasta pierdere. Totusi, nici 24W n-ar fi o pierdere prea mare, daca se obtin in schimb 90W. Oricum, la turatii mari aceasta pierdere devine mult mai mica. Infasurarea de excitatie este destul de robusta ca sa suporte usor dublarea curentului. Pe aceste socoteli m-am bazat inainte de a modifica vechea instalatie electrica la 12V. Am facut releu regulator electronic, dupa acelasi principiu ca si cel pt alternator. Atata doar ca nu are punte redresoare, dar are in schimb o dioda puternica care impiedica scurtcircuitarea bateriei pe bobinajul rotorului, atunci cand dinamul nu da tensiune suficienta. Mai are un comparator de tensiuni care face sa se aprinda un indicator luminos rosu in bord atunci cand dinamul da tensiune mai mica decat cea a bateriei. Am facut proba: Masor la inceput tensiunea bateriei: 12.75V. Pornesc motorul. Indicatorul luminos rosu oscileaza haotic. Plec de pe loc. Indicatorul rosu se aprinde mult mai rar. Pe drum, in treapta a 4-a de viteza indicatorul rosu se stinge de tot la viteza mai mare de 35-40km/h. Este semn ca dinamul de 6V functioneaza cu succes in noua instalatie de 12V. La far am bec de 60W, iar aprinderea electronica consuma si ea 10-20W (in functie de turatie). Opresc si masor tensiunea bateriei. A crescut putin, nicidecum n-a scazut. Desfac capacul si pun mana pe dinam. Are 60-70 grade, dar si motorul e cald, asa ca nu pot spune ca s-a incalzit in mod special dinamul din cauza suprasolicitarii. Am mai facut destule calatorii de cate 100+km si e totul in regula. Dinamul merge, releul regulator asijderea, bateria ramane incarcata. Pot sa va recomand sa va pastrati linistiti dinamurile vechi, daca va e peste mana sa le inlocuiti cu alternatoare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TomCat Postat Decembrie 5, 2007 Share Postat Decembrie 5, 2007 Interesanta schema. Nota 10 pt ingeniozitate Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
RaduI Postat Decembrie 5, 2007 Share Postat Decembrie 5, 2007 pentru nepriceputi ... care au doar vagi cunostiinte de fizica ramase din liceul care s-a petrecut in urma cu 18 ani: cum dublezi curentul de la excitatie ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ViorelX Postat Decembrie 5, 2007 Share Postat Decembrie 5, 2007 pentru nepriceputi ... care au doar vagi cunostiinte de fizica ramase din liceul care s-a petrecut in urma cu 18 ani: cum dublezi curentul de la excitatie ? Nu trebuie facut nimic altceva decat pus un releu regulator de 12V. Dinamurile astea de motociclete si masini vechi functioneaza de obicei cu excitatia legata in paralel cu rotorul. Aceasta legatura este insa comandata de releul regulator. Initial legatura e cuplata. Cand incepe sa se invarta rotorul, se induce tensiune in infasurarea sa, datorita magnetizarii remanente a statorului. Bobina de excitatie primeste curent de la rotor si sporeste campul magnetic. Are loc un fenomen de multiplicare in avalansa, atat a tensiunii indusa in rotor, cat si a curentului de excitatie (care se conditioneaza reciproc). Daca bobina de excitatie ar fi tot timpul legata in paralel cu infasurarea rotorului, tensiunea data de dinam ar creste mult, depasind 6 sau 12V. La o turatie data nu creste nelimitat, datorita saturarii magnetice a miezului de fier (inductia magnetica nu creste liniar cu curentul aplicat, ci ajunge la o saturatie). Dinamul de 6V cred ca poate sa dea vreo 30V la turatia de vreo 2000ture/min, daca bobina de excitatie sta legata permanent la rotor. Releul regulator decupleaza bobina de excitatie daca tensiunea data de dinam depaseste 14V si o cupleaza la loc daca scade sub 13V (daca e astfel reglat; se pot si schimba limitele). Daca releul regulator indeplineste aceasta functie, nu conteaza ca dinamul e de 6V sau 12V, caci va fi lamurit sa dea 12V (de fapt intre 13 si 14V). Daca se cere de la el 12V, curentul de excitatie va fi determinat sa varieze intre limite duble fata de cazul in care se cer 6V. Dublarea tensiunii si a puterii dinamului se face cu costul scaderii randamentului sau. Dublandu-se curentul de excitatie creste de 4 ori consumul de energie electrica al bobinei de excitatie. Dupa cum am spus in postul precedent, in loc de 6W se pierd 24 (la o anumita turatie, din cele destul de mici). La turatii mai mari sa zicem ca in loc de 4W se pierd 16. Ca dinamul e de 6V/45W inseamna ca fabricantul l-a facut sa dea 6V si 45W la o anumita turatie, cu un randament acceptabil. Dar acelasi dinam poate sa dea 12V/90W la turatie dubla (cu aceeasi pierdere in stator) sau 12W/90W la aceeasi turatie, dar la curent de excitatie dublu si cu pierdere in stator de 4 ori mai mare. La aceeasi turatie el poate sa dea chiar 24V, dar cu curent de excitatie mai mult decat de 4 ori mai mare (datorita neliniaritatii materialului feromagnetic) si cu pierderi mai mult decat de 16 ori mai mari, care pot duce la incalzirea si distrugerea dinamului. De aceea bobinajele trebuie optimizate in raport cu tensiunea si puterea necesare. Eu am considerat ca dinamul de 6V/45W poate sa dea 12V/90W cu un randament acceptabil. Am calculat ca aceasta inrautatire a randamentului duce la sporirea consumului de benzina cu mai putin de 10ml/ora. Acceptabil, nu? O alta varianta de relee regulatoare face sa se alimenteze bobina de excitatie de la baterie (in mod controlat, cu intreruperi). Daca tensiunea e dubla si curentul de excitatie va fi dublu. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.