Sari la conținut

Vreau sa fac un magnetou


Andrei_D
 Share

Postări Recomandate

Salutari! O sa incep prin a va spune ca ma pricep foarte putin la electronica dar invat repede, asa ca sa nu va mire daca nu o sa inteleg din prima explicatiile voastre.

 

In urma unor sechele lasate de defecarea sistemului de incarcare pe 6 V, am sarit acum in extrema cealalta si anume de a gasi o solutie care sa nu se mai strice foarte multi ani de acum incolo. Am un Simson Sport caruia vreau sa-i fac un magnetou pe 12 V, ce va inlocui vechiul dinam de 6 V. Magnetoul il voi folosi doar pentru lumini, aprinderea va ramane pe magnetoul original, cu avans centrifugal. Stiu ca se pot adapta magnetouri de Minsk, Voskhod, sau diverse alternatoare de IJ sau chiar alternator de Dacia, Skoda montate la exterior dar nu ma intereseaza. Eu vreau sa-mi fac acest magnetou fiindca voi incerca sa-l fac foarte rezistent in timp (fiabil) fara sa necesite intretinere. Din punctul meu de vedere cel mai mare avantaj al magnetoului este ca nu are frecare intre rotor si stator (nu are perii) si daca voi face bobinele dintr-o sarma suficient de groasa, acestea nu se vor arde.

 

Am nevoie ca magnetoul sa produca 70 W la o turatie minima de 1500-2000 rot/min (60 W faza lunga + 5 W pozitie spate + 2 W iluminare vitezometru = 67 W ~ 70 W). Ceilalti consumatori (stop frana, semnalizari, lampa neutru) vor fi aprinsi pentru o scurta perioada de timp, deci nu ii iau in seama. Voi folosi acest magnetou ca sa incarc o baterie de 12 V, la care vor fi conectati toti consumatorii. Pentru a incarca o baterie, va fi nevoie de o punte redresoare si un releu de incarcare dar astea sunt alte probleme pe care nu le vom discuta acum, aici.

 

O mare problema este ca dimensiunea magnetoului este limitata de spatiul din motorul Simsonului. Ca sa va faceti o idee, magnetoul de Minsk ar putea incape cu unele mici modificari. Magnetoul de Mobra, fiind ceva mai mic ar putea incape daca as lua vreo 2 mm din magnetoul original al Simsonului Daca as fi facut magnetou pentru un MZ as fi avut loc berechet (sinonim: cacalau). Oricum, problema dimensiunii nu este prima care vine in ecuatie, o voi rezolva mai tarziu cand voi sti ce bobine voi avea.

 

Prima dilema este: Dintre doua magnetouri cu acceasi dimensiune exterioara, va fi mai puternic un magnetou cu rotorul (magnetii) la interior (ca la Minsk) sau unul cu rotorul la exterior (ca la Mobra)? Eu cred ca mai bun ar fi unul cu rotorul la interior (Minsk) deoarece statorul fiind la exterior va avea un diametru mai mare, deci va permite asezarea mai multor bobine.

 

Daca voi alege acest model, mi-ar fi greu sa fabric un rotor de calitate dar as putea folosi unul de Minsk / Voskhod fiindca are magneti puternici si se potriveste la fix pe conul ambielajului. In continuare voi putea trece la calcularea dimensiunilor generale ale bobinelor, a grosimii firului, a miezului bobinei, etc (calcule despre care nu am nici cea mai vaga idee).

 

Repet intrebarea: e mai bine cu rotor interior sau exterior?

 

Ii ROG pe cei care nu se pricep, sa se abtina de la a-si da cu parerea, fiindca mai mult ma incurca.

Multumesc anticipat tuturor!

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exista un sistem ce se vinde pt Simson. Se numeste Power Dynamo. Gugal si gasesti exact info. Ala e de 150W si este ca magnetoul de mobra. Eu personal am de Voshod la primul motor si il folosesc atat pt lumini cat si pt aprindere. Eu nu cred ca merita efortul de a fabrica ceva. Daca ar fi sa fac modificarea azi, as pune alternator de IJ pt ca flansa pt alternator de IJ nu necesita frezare din capacul de distributie. Daca nu vrei sa ai contact intre rotor si stator, poti folosi la fel de bine magnetou de voshod pt a genera curentul, napolitana va regula aceasta tensiune la 14.4V si daca ii pui o punte de diode, poti sa pui si un acumulator. La magnetoul original inlocuiesti platina cu un senzor Gotronic si astfel nu mai ai ce umbla la aprindere decat daca t-i se rup arcurile de la centrifugal sau daca t-i se uzeaza rulmentii. Daca tot vrei sa fabrici ceva, poti modifica un stator de voshod sa poti sa il pui fara a freza din blocul motor.

Succes in orice caz!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutari! O sa incep prin a va spune ca ma pricep foarte putin la electronica dar invat repede, asa ca sa nu va mire daca nu o sa inteleg din prima explicatiile voastre.

 

In urma unor sechele lasate de defecarea sistemului de incarcare pe 6 V, am sarit acum in extrema cealalta si anume de a gasi o solutie care sa nu se mai strice foarte multi ani de acum incolo. Am un Simson Sport caruia vreau sa-i fac un magnetou pe 12 V, ce va inlocui vechiul dinam de 6 V. Magnetoul il voi folosi doar pentru lumini, aprinderea va ramane pe magnetoul original, cu avans centrifugal. Stiu ca se pot adapta magnetouri de Minsk, Voskhod, sau diverse alternatoare de IJ sau chiar alternator de Dacia, Skoda montate la exterior dar nu ma intereseaza. Eu vreau sa-mi fac acest magnetou fiindca voi incerca sa-l fac foarte rezistent in timp (fiabil) fara sa necesite intretinere. Din punctul meu de vedere cel mai mare avantaj al magnetoului este ca nu are frecare intre rotor si stator (nu are perii) si daca voi face bobinele dintr-o sarma suficient de groasa, acestea nu se vor arde.

 

Am nevoie ca magnetoul sa produca 70 W la o turatie minima de 1500-2000 rot/min (60 W faza lunga + 5 W pozitie spate + 2 W iluminare vitezometru = 67 W ~ 70 W). Ceilalti consumatori (stop frana, semnalizari, lampa neutru) vor fi aprinsi pentru o scurta perioada de timp, deci nu ii iau in seama. Voi folosi acest magnetou ca sa incarc o baterie de 12 V, la care vor fi conectati toti consumatorii. Pentru a incarca o baterie, va fi nevoie de o punte redresoare si un releu de incarcare dar astea sunt alte probleme pe care nu le vom discuta acum, aici.

 

O mare problema este ca dimensiunea magnetoului este limitata de spatiul din motorul Simsonului. Ca sa va faceti o idee, magnetoul de Minsk ar putea incape cu unele mici modificari. Magnetoul de Mobra, fiind ceva mai mic ar putea incape daca as lua vreo 2 mm din magnetoul original al Simsonului Daca as fi facut magnetou pentru un MZ as fi avut loc berechet (sinonim: cacalau). Oricum, problema dimensiunii nu este prima care vine in ecuatie, o voi rezolva mai tarziu cand voi sti ce bobine voi avea.

 

Prima dilema este: Dintre doua magnetouri cu acceasi dimensiune exterioara, va fi mai puternic un magnetou cu rotorul (magnetii) la interior (ca la Minsk) sau unul cu rotorul la exterior (ca la Mobra)? Eu cred ca mai bun ar fi unul cu rotorul la interior (Minsk) deoarece statorul fiind la exterior va avea un diametru mai mare, deci va permite asezarea mai multor bobine.

 

Daca voi alege acest model, mi-ar fi greu sa fabric un rotor de calitate dar as putea folosi unul de Minsk / Voskhod fiindca are magneti puternici si se potriveste la fix pe conul ambielajului. In continuare voi putea trece la calcularea dimensiunilor generale ale bobinelor, a grosimii firului, a miezului bobinei, etc (calcule despre care nu am nici cea mai vaga idee).

 

Repet intrebarea: e mai bine cu rotor interior sau exterior?

 

Ii ROG pe cei care nu se pricep, sa se abtina de la a-si da cu parerea, fiindca mai mult ma incurca.

Multumesc anticipat tuturor!

Indiferent unde este magnetul pe rotor s-au stator prb este aceeasi conteaza viteza cu care liniile de camp interseacteaza spirele bobinei. Pui sarma groasa vei avea amperaj mai mare dar nu cu mult pt. ca depinde si de magnet.In schimb vei avea tensiune mai mica . Problema la magnetou este ca la turatie mica are puterea scazuta. Sa nu crezi ca vei putea face un magnetou mai bun ca fabrica. Vorbesti ca-l faci spune-mi cum faci magnetii cum calculezi polii miezul de fier etc. ESTE IMPOSIBIL si nu merita investitia de bani si energie. Eu am incercat cam tot ce se poate cu magnetoul de Mobra si rezultatele nu au fost cele scontate. Poti creste puterea cu f. putin.Momentan la Simson am o smecherie rotor de Voshod in stator de Simson cu legaturile facute ca la magnetoul de Minsk si folosesc la incarcarea bateriei insa curent de incarcare mai mare de 1 A nu am ca diametrul rotorului este mai mic decat cel original. Daca totusi te hotarasti eu iti doresc succes si te ajut cu ce pot

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

- pentru Mikulaish - stiu de Power Dynamo, este chestia aia germana, scumpa, care te obliga sa dai jos magnetoul original, ea avand avans fix (la banii aia ar trebui sa fie programabil). Stiu ca sunt solutii mai ieftine sau mai rapide/usoare dar sunt hotarat sa incerc si sa vad ce iese. Nu cred ca va fi un efort fiindca in primul rand imi face placere, in al doilea rand nu ma grabesc iar in al treilea rand nu ma va costa mult. Cat despre platina, prefer sa o pastrez, consider ca aprinderea originala de Simson este numai buna asa cum a iesit din fabrica.

 

- pentru Mircea Simson - am zis ca ar fi greu sa fac rotorul si stiu ca acesta (rotorul) imi va iesi mai prost decat unul facut de fabrica. De-asta ma gandesc sa folosesc un rotor de Minsk sau, mai bine unul de Voskhod. Nu vreau sa fac un magnetou revolutionar, vreau doar sa fac unul care sa incapa frumos, fara modificari, in motorul de Simson si totodata sa-mi genereze curentul de care am nevoie. Eu zic ca nu-i imposibil. Sa presupunem ca avem pe masa generatorul de curent de pe motocicleta dvs., adica rotorul de Voskhod si statorul de Simson. Ziceti ca rotorul de Voskhod este mai mic decat cel original. Drept urmare, aveti mai mult loc intre bobinele statorului si rotor. Daca ar fi sa puneti niste bobine mai mari, cu mai multe spire, reducand astfel distanta intre rotor si stator, ce se va intampla? Va genera mai multi volti sau mai multi wati?

 

Urmatoarea intrebare este: din ce cauza magnetoul de Voskhod genereaza 90 W iar cel de Minsk scoate doar 65? Am acasa un magnetou de Minsk dar nu am si unul de Voskhod ca sa le pot compara. Eu imi inchipui ca datorita solutiei constructive, cel de Voskhod scoate mai mult fiindca are magneti mai lungi si bobine pe masura magnetilor. Atat, nimic mai mult. Am dreptate?

 

Alta intrebare: cati magneti sunt pe rotorul de Voskhod? cate bobine pentru lumini si cate pentru scanteie sunt pe statorul de Voskhod?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

.... Stiu ca sunt solutii mai ieftine sau mai rapide/usoare dar sunt hotarat sa incerc si sa vad ce iese. Nu cred ca va fi un efort fiindca in primul rand imi face placere, in al doilea rand nu ma grabesc iar in al treilea rand nu ma va costa mult.

 

Pentru tine nu este efort..e mut mai usor sa pui o intrebare stupida decat sa te pui cu burta pe carte si sa te familiarizezi cu niste notiuni elementare inainte sa te apuci de unele lucruri destul de grele pt. un incepator.. (curenti, tensiuni, cupluri, miez magnetic, frecventa, intrefier...etc..)

Altii cu experienta te sfatuiesc sa adaptezi unul functional .. dar tu alegi mai bine varianta stresarii celor de pe forum...

 

Bafta la proiectare si daca chiar vrei sa faci ceva cu pasiune te asteapta multe nopti nedorminte... :D

 

Am si eu un sfat.. magnetoul este foarte fiabil si foarte ieftin de realizat..

dezavantaj:creste tensiunea in functie de turatie si este foarte greu de a stabiliza si a asigura o tensiune constanta pt. a incarca bateria..Practic tot surplusul generat de magneto trebuie consumat pe o rezistenta.. Partea electronica pt. un magnetou este extrem de complicata...este utilizat pe aproape toate motocicletele japoneze...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Andrei, scuza-ma nu vreau sa fiu circotas. Eu am facut acest "experiment" pe un Simson prin 1991-'92. Am folosit alternator de Voskhod -90W si o parte din napolitana. A fost necesara o flansa intermediara intre capacul din fata al motorului si statorul alternatorului, asta ptr. faptul ca nu am vrut sa frezez in capacul motorului din prima, plus ca nu stiam ce rezultate va da "ingineria". Nu-ti spun toate amanuntele caci te va bufni risul. Legaturile electrice intre stator si napolitana le-am facut "babeste" adica am legat literele de pe alternator prin fire cu literele de pe napolitana. ( Sint si pe alternator si pe capacul cuplei electrice de la napolitana o serie de litere care au corespondenta intre ele) Iesirile din napolitana au fost legate functie de intensitatea luminoasa pe care o dadea un bec de far (55-60W). Prima data am masurat cu un aparat de masura papucii (la iesirea din napolitana) unde aparea tensiune (bineinteles cu motorul pornit, caci el avea scinteia de la magnetoul lui original), apoi am identificat papucii care au intensitate mare, unde am legat firele care duceau la comutatorul faza scurta-lunga, iar cel cu intensitate mica am legat firele care duceau la pozitii, vitezometru, frina. Doua nemultumiri: cind motorul mergea in relanti scadea lumina farului datorita turatiei mici, si a doua, a trebuit sa fac o garnitura din cauciuc de 5mm intre capacul aprinderii si motor tocmai datorita flansei intermediare dintre alternator si bloc motor. Personal am fost multumit de rezultate, adica in timpul mersului noaptea aveam lumina foarte buna. Daca ai un prieten cu Voskhod cred ca te va ajuta in cazul in care vei folosi magnetou si napolitana. Daca vrei sa incerci sa faci altceva nu ma pronunt, i-ti doresc succes. Numai bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

- pentru Mikulaish - stiu de Power Dynamo, este chestia aia germana, scumpa, care te obliga sa dai jos magnetoul original, ea avand avans fix (la banii aia ar trebui sa fie programabil). Stiu ca sunt solutii mai ieftine sau mai rapide/usoare dar sunt hotarat sa incerc si sa vad ce iese. Nu cred ca va fi un efort fiindca in primul rand imi face placere, in al doilea rand nu ma grabesc iar in al treilea rand nu ma va costa mult. Cat despre platina, prefer sa o pastrez, consider ca aprinderea originala de Simson este numai buna asa cum a iesit din fabrica.

 

- pentru Mircea Simson - am zis ca ar fi greu sa fac rotorul si stiu ca acesta (rotorul) imi va iesi mai prost decat unul facut de fabrica. De-asta ma gandesc sa folosesc un rotor de Minsk sau, mai bine unul de Voskhod. Nu vreau sa fac un magnetou revolutionar, vreau doar sa fac unul care sa incapa frumos, fara modificari, in motorul de Simson si totodata sa-mi genereze curentul de care am nevoie. Eu zic ca nu-i imposibil. Sa presupunem ca avem pe masa generatorul de curent de pe motocicleta dvs., adica rotorul de Voskhod si statorul de Simson. Ziceti ca rotorul de Voskhod este mai mic decat cel original. Drept urmare, aveti mai mult loc intre bobinele statorului si rotor. Daca ar fi sa puneti niste bobine mai mari, cu mai multe spire, reducand astfel distanta intre rotor si stator, ce se va intampla? Va genera mai multi volti sau mai multi wati?

 

Urmatoarea intrebare este: din ce cauza magnetoul de Voskhod genereaza 90 W iar cel de Minsk scoate doar 65? Am acasa un magnetou de Minsk dar nu am si unul de Voskhod ca sa le pot compara. Eu imi inchipui ca datorita solutiei constructive, cel de Voskhod scoate mai mult fiindca are magneti mai lungi si bobine pe masura magnetilor. Atat, nimic mai mult. Am dreptate?

 

Alta intrebare: cati magneti sunt pe rotorul de Voskhod? cate bobine pentru lumini si cate pentru scanteie sunt pe statorul de Voskhod?

Bobinele mai mari nu ar fi o problema dar trebuie si alt miez de fier care-i mai greu de realizat intregul ansamblu fiind supus socurilor. Exista dinam de IJ care intra exact in locul dinamului de Simson si este treaba sigura. Pe langa puterea magnetilor mai conteaza si numarul polilor, si marimea miezului de fier, si legarea bobinelor care este f. interesanta la Minsk. Magnetoul de Minsk si Voshod sunt de calitate cam slaba adica bobine neizolate care semisca pe miezul de fier dar rusii n-au stat prea bine la parte electrica.

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

chiar nu cred ca un incepator in electric poate face asa ceva

poate cineva cu experienta in bobinaj ar reusi dar nu cred ca ar iesi un spoecimen fiabil

 

 

chiar nu cred ca un incepator in electric poate face asa ceva

poate cineva cu experienta in bobinaj ar reusi dar nu cred ca ar iesi un spoecimen fiabil

daca stam si ne gandim e reu sa refaci un dinam vechi ma refer sa rebobinez

nici nu ma gandesc cum ar fi sa gandesti si sa fabici unul de la zero

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dar vreau sa-l fac singur,Nuamai bine!

vorba lu Drobu, caci el ma potolit,,,,,,,e plin forumul de meseriasi,,,daca faci din c,,,t bici si mai si trosneste, atunci chiar ai reusit.... ori cum hai sa-l ajutam :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutari! O sa incep prin a va spune ca ma pricep foarte putin la electronica dar invat repede, asa ca sa nu va mire daca nu o sa inteleg din prima explicatiile voastre...

Multumesc anticipat tuturor!

In primul rand electrica nu-i electronica, apoi nu inteleg prea bine ce vrei de fapt? Sa adaptezi ceva care functioneaza sau sa fabrici tu ceva plecand de la "0"? Sarma groasa conteaza mai putin in cazul magnetoului(poti pune sarma de 3mm fara nici un efect), aici mai important este fluxul magnetic care este limitat(de gabarit). Motiv pt care fabricantii aleg solutiile cu alternator sau dinam, avand gabarit redus si putere mare. Un magnetou care sa genereze 70W/1500 rot, ar avea o marime considerabila(cu mult mai mare decat un alternator de dacia). Magnetoul (6-8 magneti permanenti) ajunge sa genereze curentul nominal pe la 2200-2500 rot, iar motoretele cu magnetou au in general becuri de 35-40W la far + ceilalti consumatori. Daca doresti putem intra in amanunte, dar nu vad rostul! Cel mai simplu este sa aflii ce au incercat altii, ce si daca au reusit. Asta ca sa nu pierzi timp si bani cu "descoperirea rotii"!!! Problema ta a mai fost discutata pe forum, nu este noua, trebe doar sa cauti si sa iei legatura cu cei in cauza, da un search. Legislatia te obliga sa mergi cu lumina aprinsa, apoi este mai sigur pt tine sa ai lumina cat mai puternica sa fi vazut in trafic cat mai bine, eu cred ca magnetoul in conditiile de astazi nu mai este suficent. Altfel, succes, invata repede asa cum zici si mai v-bim!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci: cauti un generator de Voshod. Ala scoate 90 de wati, curent alternativ. Daca ai noroc, vei cumpara generatorul cu "napolitana" adica cu regulatorul de tensiune care face si aprinderea, si reglarea tensiunii la generator. Nu ai nevoie de partea cu aprindere, deci pur si simplu nu o folosesti (nu legi pinii aceia). La becuri nu prea conteaza daca-s alimentate la tensiune continua sau alternativa. Conteaza ca tensiunea sa fie cat de cat stabila. "Napolitana" va face acest lucru pentru tine. La far merge un bec de 45+45 wati, halogen.

Nu stiu de ce te stresezi din cauza tensiunii mai mici debitate in ralantiu. Becurile intr-adevar vor lumina mai slab. Dar cine circula in ralantiu pe motor? Fiind ex posesor de Voshod, iti pot spune ca generatorul respectiv isi vede foarte bine de treaba. Probleme mai apar la aprindere, dar partea aia nu se foloseste :D

Vezi si zip-ul atasat. Am gasit-o pe net, pe un site de reparatii.

ADAPTAREA_MAGNETOULUI_DE_VOSHOD_SIMSON_AWO_425_S_T_www.manualedereparatie.info.zip

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In continuare voi putea trece la calcularea dimensiunilor generale ale bobinelor, a grosimii firului, a miezului bobinei, etc (calcule despre care nu am nici cea mai vaga idee).

 

Repet intrebarea: e mai bine cu rotor interior sau exterior?

 

Ii ROG pe cei care nu se pricep, sa se abtina de la a-si da cu parerea, fiindca mai mult ma incurca.

Multumesc anticipat tuturor!

 

 

Sunt curios daca chiar o sa gasesti pe cineva care sa posteze o metoda concreta de calcul a unei astfel de masini electrice (generator).

Multi doar isi dau cu parerea si nu prea zic nimic concret.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...o sa gasesti pe cineva care sa posteze o metoda concreta de calcul...Multi ...zic nimic concret.

N-o sa gasesti, pe forum se fac schimburi de informatii nu se tin cursuri de initiere! Nu exista "o metoda concreta de calcul", in schimb exista formule de calcul, in cazul in care detii valori si date precise(pe care le gasesti in manualele de specialitate).

"Multi doar isi dau cu parerea".. si ce-ar terbuii sa spuna "concret", din moment ce produsele de fabrica altii cred ca nu sunt bune? :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt curios daca chiar o sa gasesti pe cineva care sa posteze o metoda concreta de calcul a unei astfel de masini electrice (generator).

Multi doar isi dau cu parerea si nu prea zic nimic concret.

 

 

nu eista o metada de calcul PRECISA pentru cazul tau,,,,ar exista daca tu ai reusi sa fabrici acea instalatie,,,si dupa ce o ai in mana,si merge cum ti-ai propus,poti face o metoda....dar asta decat in cazul in care o ai....

aaa....chestii luate din cer......sunt destule!cum ar fii daca ti-as spune eu cine stie ce baliverne?ca rotorul are infasurarea de PI ori 138902(cum fac alti forumisti..)tu faci ce iti zic eu,,,si dupa ce termini iese nu stiu ce ' nava cosmica' care o fi nu stiu ce grozavie de moto ,marca renumita si altele...dar dupa ce o ii faci ce ii faci si iese ce iese...da o sa fie buna cat un bec de 2 wati........

asta o poti face numai tu singur...citind!cumpara carti de mecanica,electronica,baga nasu' peste tot si gaseste ce cauti!

sfaturi poate da oricine

ex:pune magnetou de voshod...90W...numai stiu ce,,,o mica modificare acolosea,si gata.

nu vrei asa.....faci cu vrei......(exemplu de sfat,care predomina)

numai bine!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

din moment ce produsele de fabrica altii cred ca nu sunt bune? :D

 

Nu vreau sa deranjez in vreun fel dar va contrazic domnule Cristi, nu am gandit ca nu sunt bune, ci ca se pot imbunatati, deoarece, stiti bine si dumneavoastra, produsele facute in serie sunt gandite sa atinga o anumita performanta si in acelasi timp sa se incadreze intr-un anumit pret, cu sacrificiile de rigoare. Chiar dumneavoastra spuneati ca motorul de Nipru are o ungere deficitara la tachetul tijei supapei de evacuare si ca acest lucru se poate corecta. Ceea ce vreau sa spun este ca, in functie de nevoile personale, se pot imbunatati lucrurile facute de fabrica.

 

Vreau sa fac in felul urmator:

 

- voi cumpara un magnetou de Voskhod preferabil ars (defect)

- voi pastra rotorul

- voi desface o bobina de lumina pentru a vedea cate spire are, ce grosime are sarma si cum este miezul de fier

- voi face pe strung "carcasa statorului" astfel incat sa vina la fix pe motor

- daca statorul magnetoului facut de fabrica avea 6 bobine pentru lumina (infasurare groasa) si 2 pentru scanteie (infasurare subtire), eu le voi inlocui pe cele de scanteie cu alte doua bobine de lumina, deci voi avea 8 bobine cu infasurare groasa

- daca v-ati uitat la un stator de dinam de 6V al unui Simson / MZ, ati vazut ca la exterior bobinele sunt imbracate intr-un material (? textil ?) si miezul de fier are un surub si este facut sa le preseaze si sa le fixeaze de carcasa statorului. Asa le voi face si eu.

Acum partea mai grea:

- voi face primele 8 bobine cu acelasi numar de spire si dintr-o sarma de aceeasi grosime cu cea de pe statorul original. Practic voi copia bobinele originale, voi porni motocicleta si voi vedea cat genereaza.

- al doilea set de 8 bobine va avea mai putine spire fiindca voi folosi o sarma putin mai groasa. Voi vedea daca tensiunea va ramane peste 14 V.

- cel mai dificil va fi sa fac miezul de fier al bobinelor. Ma voi duce la un atelier de bobinaj sa le cer cateva sfaturi, sa vad ce zic si ei

- ultimul dar nu cel din urma, va fi sa ma documentez. Numai bine tuturor!

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

N-o sa gasesti, pe forum se fac schimburi de informatii nu se tin cursuri de initiere! Nu exista "o metoda concreta de calcul", in schimb exista formule de calcul, in cazul in care detii valori si date precise(pe care le gasesti in manualele de specialitate).

"Multi doar isi dau cu parerea".. si ce-ar terbuii sa spuna "concret", din moment ce produsele de fabrica altii cred ca nu sunt bune? :D

 

 

Schimburile de informatii pot constitui "cursuri de initiere" daca acele informatii sunt bine documentate.

 

Ba da, exista "o metoda concreta de calcul" - tocmai acele formule de care ziceai ca se gasesc in manualele de specialitate. In facultate, cand trebuia facut un anumit proiect exista un indrumar de proiect in care erau prezentate etapele de calcul. Ma refer la facultatile tehnice.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schimburile de informatii pot constitui "cursuri de initiere" daca acele informatii sunt bine documentate.

 

Ba da, exista "o metoda concreta de calcul" - tocmai acele formule de care ziceai ca se gasesc in manualele de specialitate. In facultate, cand trebuia facut un anumit proiect exista un indrumar de proiect in care erau prezentate etapele de calcul. Ma refer la facultatile tehnice.

 

 

 

nu m-ai inteles......nu exista o'formula de calcul,sau metoda' scrisa special:CUM SA ITI FACI APRINDERE PTR LUMINI PENTRU SIMSON AWO 425 ST,de asta ziceam!

a,ca sa isi faca el una personalizata....baga nasu-n carti si/sau pe NET,,asa da si din informatiile pe care le-a inmagazinat+sfaturi de la altii=aprindere!(cred.......)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

..Vreau sa fac in felul urmator:

- voi cumpara un magnetou de Voskhod preferabil ars (defect)...

Aha... asta-i alta poveste :D , in prima postare ai scris cu totul altceva! Apoi intre deficiente mecanice si electrice este o mare diferenta. Niciodata nu am combatut pe nimeni fara a fii in cunostinta de cauza. Deci, hai sa stabilim principial (fara amanunte)un lucru: 1. marimea tensiunii este determinata de nr. de spire, de intensitatea magnetica si viteza de rotire: 2. intensitatea este data de grosimea sarmei, nr de bobine si viteza alternarii polilor magnetici. Mai sunt si alti factori de care nu discut acum. Intre cele doua valori(invers proportionale) este un factor comun - puterea - care este constanta. Adica inensitate mare - tensiune mica si invers. Deci puterea este dependenta in final de puterea magnetilor care la randul lor sunt dependenti de marimea fizica a lor. Acesta este motivul pt care in practica, atunci cand ai nevoie de putere nu se utilizeaza magnetoul. Magnetoul este utilizat la drujbe, motoare de avion etc, in general doar pt aprindere. Apoi mai este un lucru important: magnetizarea pana la saturatie a magnetilor (practic imposibil de realizat), liniile de forta care nu trebuiesc intrerupte, faptul ca montarea si demontarea rotorului duce la demagnetizare etc. Teoretic mai multe bobine ar fi o solutie, in realitate deschizi circuite de care habar n-ai, apar curenti inversi care anuleaza... si in final nu rezolvi nimic! N-am timp sa scriu atat, poate intr-o discutie la un pahar de vin sa-ti spun mai multe.

Adaptarea unui alt generator cred ca-i solutia cea mai practica, reusita depinde de aptitudinile tale in a improviza. Succes!

.... daca acele informatii sunt bine documentate....

...ma faci sa rad d-le! :) "documentat" inseamna sa scriu o noapte intreaga.. (si fie vorba intre noi: de cele mai multe ori pt cineva care nici nu intelege)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aha... asta-i alta poveste :) , in prima postare ai scris cu totul altceva! Apoi intre deficiente mecanice si electrice este o mare diferenta. Niciodata nu am combatut pe nimeni fara a fii in cunostinta de cauza. Deci, hai sa stabilim principial (fara amanunte)un lucru: 1. marimea tensiunii este determinata de nr. de spire, de intensitatea magnetica si viteza de rotire: 2. intensitatea este data de grosimea sarmei, nr de bobine si viteza alternarii polilor magnetici. Mai sunt si alti factori de care nu discut acum. Intre cele doua valori(invers proportionale) este un factor comun - puterea - care este constanta. Adica inensitate mare - tensiune mica si invers. Deci puterea este dependenta in final de puterea magnetilor care la randul lor sunt dependenti de marimea fizica a lor. Acesta este motivul pt care in practica, atunci cand ai nevoie de putere nu se utilizeaza magnetoul. Magnetoul este utilizat la drujbe, motoare de avion etc, in general doar pt aprindere. Apoi mai este un lucru important: magnetizarea pana la saturatie a magnetilor (practic imposibil de realizat), liniile de forta care nu trebuiesc intrerupte, faptul ca montarea si demontarea rotorului duce la demagnetizare etc. Teoretic mai multe bobine ar fi o solutie, in realitate deschizi circuite de care habar n-ai, apar curenti inversi care anuleaza... si in final nu rezolvi nimic! N-am timp sa scriu atat, poate intr-o discutie la un pahar de vin sa-ti spun mai multe.

Adaptarea unui alt generator cred ca-i solutia cea mai practica, reusita depinde de aptitudinile tale in a improviza. Succes!

 

...ma faci sa rad d-le! :laugh: "documentat" inseamna sa scriu o noapte intreaga.. (si fie vorba intre noi: de cele mai multe ori pt cineva care nici nu intelege)

 

 

 

,bai da da-l dreacu.....o noapte?nu se poate folosi sectiunea 'search' ? :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu m-ai inteles......nu exista o'formula de calcul,sau metoda' scrisa special:CUM SA ITI FACI APRINDERE PTR LUMINI PENTRU SIMSON AWO 425 ST,de asta ziceam!

a,ca sa isi faca el una personalizata....baga nasu-n carti si/sau pe NET,,asa da si din informatiile pe care le-a inmagazinat+sfaturi de la altii=aprindere!(cred.......)

 

 

Andrei a zis ca are nevoie sa il ajute cineva la calculele de dimensionare ale bobinelor si a grosimii firelor.Eu cand am zis metoda de calcul ma refeream la o metoda de calcul generala pentru o masina electrica (spre exemplu calculul de dimensionare al unui generotor) pe care el sa o adapteze apoi la cazul lui particular; cum spui tu "APRINDERE PTR LUMINI PENTRU SIMSON AWO 425 ST". Ar fii chiar culmea sa gasesti algoritmi de calcul pentru toate cazurile particulare. :D

 

N-am timp sa scriu atat, poate intr-o discutie la un pahar de vin sa-ti spun mai multe.

 

...ma faci sa rad d-le! :) "documentat" inseamna sa scriu o noapte intreaga.. (si fie vorba intre noi: de cele mai multe ori pt cineva care nici nu intelege)

 

 

 

Eu inteleg ca daca poti sa ajuti pe cineva trebuie sa o faci si nu cred ca o sa dureze chiar o noapte intreaga. Ce nu inteleg este faptul ca unii care zic ca se pricep gasesc mereu scuze de genul: "scriu o noapte intreaga" , "N-am timp sa scriu atat, poate intr-o discutie la un pahar de vin sa-ti spun mai multe" , "Daca doresti putem intra in amanunte, dar nu vad rostul!" ... sau poate se intelege ceva. :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

- voi face primele 8 bobine cu acelasi numar de spire si dintr-o sarma de aceeasi grosime cu cea de pe statorul original. Practic voi copia bobinele originale, voi porni motocicleta si voi vedea cat genereaza.

- al doilea set de 8 bobine va avea mai putine spire fiindca voi folosi o sarma putin mai groasa. Voi vedea daca tensiunea va ramane peste 14 V.

 

Andrei, pana acum nu m-am implicat, avand in vedere ca bobinajul nu e punctul meu forte si mai ales miezurile. Ti-au spus altii multe si bune....Urmarind afirmatia ta de mai sus "voi face primele 8 bobine cu acelasi numar de spire si dintr-o sarma de aceeasi grosime cu cea de pe statorul original. Practic voi copia bobinele originale, voi porni motocicleta si voi vedea cat genereaza." ... Daca ai bani, poate mai cumperi un stator ca sa pui 2 bobine originale in locul celor de aprindere. De ce spun asta? La bobinaj trebuie sa fim atenti la pierderi. Daca ai miezul slab, ai si pierderi mari, deci nu obtii ce vrei. Daca iti cumperi un magnetou de 90W (nu stiu cum arata) si ii mai pui doua bobine in paralel pe lumini, se poate sa obtii un amperaj mai mare, dar cum a spus si dl Cristi,trebuie luate in calcul si curentii care pot interveni negativ in generarea energiei.

 

Diametrul sarmei trebuie calculat exact, dar poti sa si tatonezi, experimentezi si tu. Din cate stiu, au fost multi care au trecut magnetoul de Mobra pe 12 v (partea de lumini)...Ar fi bine sa scrie aici cum au procedat si daca lumina e satisfacatoare cu noul bobinaj. Asa o sa iti dai seama ce pierzi si ce castigi daca pui sarma de alt diametru.

 

Ar fi bine daca ai gasi un meserias de la bobinaj casnic care sa iti explice (la mine au disparut). Miezurile au o forma caracteristica , ce nu poate fi imitata artizanal foarte bine.....Conteaza si calitatea materialului.Apoi, trebuie stranse tolele foarte bine intre ele.......Doar intr-un atelier din asta poti sa gasesti resurse....si sper sa dai peste cineva care traieste nostalgic in vremea comunismului si pt o mica atentie sta la un pahar cu tine si iti explica totul.....Eu asa as face.....

 

Cat despre dl.Cristi: am citit ce a scris despre carburatie.....enorm....Sunt sigur ca a scris-o intr-o noapte si la un pahar mai poate aduce completari...... Pana la urma asa intelegi cel mai bine : la un pahar.... :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

- voi face primele 8 bobine cu acelasi numar de spire si dintr-o sarma de aceeasi grosime cu cea de pe statorul original. Practic voi copia bobinele originale, voi porni motocicleta si voi vedea cat genereaza.

- al doilea set de 8 bobine va avea mai putine spire fiindca voi folosi o sarma putin mai groasa. Voi vedea daca tensiunea va ramane peste 14 V.

 

Andrei, pana acum nu m-am implicat, avand in vedere ca bobinajul nu e punctul meu forte si mai ales miezurile. Ti-au spus altii multe si bune....Urmarind afirmatia ta de mai sus "voi face primele 8 bobine cu acelasi numar de spire si dintr-o sarma de aceeasi grosime cu cea de pe statorul original. Practic voi copia bobinele originale, voi porni motocicleta si voi vedea cat genereaza." ... Daca ai bani, poate mai cumperi un stator ca sa pui 2 bobine originale in locul celor de aprindere. De ce spun asta? La bobinaj trebuie sa fim atenti la pierderi. Daca ai miezul slab, ai si pierderi mari, deci nu obtii ce vrei. Daca iti cumperi un magnetou de 90W (nu stiu cum arata) si ii mai pui doua bobine in paralel pe lumini, se poate sa obtii un amperaj mai mare, dar cum a spus si dl Cristi,trebuie luate in calcul si curentii care pot interveni negativ in generarea energiei.

 

Diametrul sarmei trebuie calculat exact, dar poti sa si tatonezi, experimentezi si tu. Din cate stiu, au fost multi care au trecut magnetoul de Mobra pe 12 v (partea de lumini)...Ar fi bine sa scrie aici cum au procedat si daca lumina e satisfacatoare cu noul bobinaj. Asa o sa iti dai seama ce pierzi si ce castigi daca pui sarma de alt diametru.

 

Ar fi bine daca ai gasi un meserias de la bobinaj casnic care sa iti explice (la mine au disparut). Miezurile au o forma caracteristica , ce nu poate fi imitata artizanal foarte bine.....Conteaza si calitatea materialului.Apoi, trebuie stranse tolele foarte bine intre ele.......Doar intr-un atelier din asta poti sa gasesti resurse....si sper sa dai peste cineva care traieste nostalgic in vremea comunismului si pt o mica atentie sta la un pahar cu tine si iti explica totul.....Eu asa as face.....

 

Cat despre dl.Cristi: am citit ce a scris despre carburatie.....enorm....Sunt sigur ca a scris-o intr-o noapte si la un pahar mai poate aduce completari...... Pana la urma asa intelegi cel mai bine : la un pahar.... :D

Mobra se trece usor pe 12 V pt. ca magnetoul genereaza tensiuni mari si intensoitati mici . Daca ai pus becuri de 12 V pt aceeasi putere ai nevoie de intensitate mai mica ( jumatate ) Insa PUTEREA MAGNETOULUI RAMANE ACEEASI. Mobra avand turatia cam 7500 de rot/min tensiune este suficient de mare

si nu are nici regulator de tensiune.

Numai bine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...