Sari la conținut

Probleme baterie


Rasan
 Share

Postări Recomandate

Cred ca pana la urma s-a plecat de la afirmatia ca poti incarca o baterie moto cu un redresor auto fara sa risti sa o strici. Conteaza mult si tipul de redresor, dar daca redresorul nu e unul care face "fast charge" prin ridicarea destul de semnificativa a tensiunii de incarcare nu o sa ai nici o problema cu bateria, ceea ce conteaza e ca redresorul sa nu aiba o tensiune mai mare de 14.5V iar daca are trebuie sa supraveghezi bateria nu o poti lasa la incarcat o vesnicie.

Daca redresorul nu scoate mai mult de 14.5V nu cumva e aceiasi situatie ca si in cazul incarcarii bateriei pe motor? acolo cine mai supravegheaza incarcarea? Oricum alternatorul e in stare sa debiteze curenti mult mai mari decat ori ce redresor auto normal.

Cat despre redresoarele inteligente , oare cum poate un redresor sa-si dea seama (intr-un mod eficent) de tipul acumulatorului pe care i-l dai sa-l incarce?

Eu pana acum nu am vazut vreun redresor asa destept(dar asta nu inseamna ca nu exista) tot ce am vazut erau specializate pe tipuri de acumulatori, deobicei ni-mh litiu sau pb ca astea-s cele mai folosite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca pana la urma s-a plecat de la afirmatia ca poti incarca o baterie moto cu un redresor auto fara sa risti sa o strici. Conteaza mult si tipul de redresor, dar daca redresorul nu e unul care face "fast charge" prin ridicarea destul de semnificativa a tensiunii de incarcare nu o sa ai nici o problema cu bateria, ceea ce conteaza e ca redresorul sa nu aiba o tensiune mai mare de 14.5V iar daca are trebuie sa supraveghezi bateria nu o poti lasa la incarcat o vesnicie.

Daca redresorul nu scoate mai mult de 14.5V nu cumva e aceiasi situatie ca si in cazul incarcarii bateriei pe motor? acolo cine mai supravegheaza incarcarea? Oricum alternatorul e in stare sa debiteze curenti mult mai mari decat ori ce redresor auto normal.

Cat despre redresoarele inteligente , oare cum poate un redresor sa-si dea seama (intr-un mod eficent) de tipul acumulatorului pe care i-l dai sa-l incarce?

Eu pana acum nu am vazut vreun redresor asa destept(dar asta nu inseamna ca nu exista) tot ce am vazut erau specializate pe tipuri de acumulatori, deobicei ni-mh litiu sau pb ca astea-s cele mai folosite.

 

 

Daca redresorul "auto" este cat de cat elaborat, in cazul incarcarii rapide acesta va folosi (probabil) metoda inarcarii "tensiune constanta". Cu alte cuvinte va "pompa" o tensiune (cca 14.2V) insa va reduce curentul cand tensiunea bateriei va "raspunde" prin atingerea unor praguri presetate si, functie de complexitatea design'ului ori va intrerupe efectiv ciclul ori va trece la metoda "trickle". In acest caz, chiar daca bateriei moto probabil nu'i va place "agresivitatea" ratei de incarcare a unui redresor auto, pericolul de distrugere va fi relativ minimal.

 

Faptul ca alternatorul moto poate debita curenti mult mai mari decat un redresor auto nu are nici o importanta, pe motor incarcarea este "supravegheata" de asa-numitul "releu" de incarcare care va monitoriza tensiunea pe baterie si cand pragul presetat este depasit va apela la una dintre cele doua metode uzuale de "intrerupere" - prin punerea la masa cu tiristori a alternantelor AC din redresor, ori a curentului de excitatie (la alternatoarele cu statorul si rotorul bobinate).

 

 

Trebuie sa recunosc ca nu cunosc in detaliu schemele asa ziselor redresoare "universale inteligente", ci doar principiile generale pe care functioneaza. Totusi exista destule "simptome" caracteristice pe care o baterie sa le prezinte la incarcare pe care un redresor "inteligent" sa le observe si de care sa tina cont la alegerea automata celui mai potrivit profil. Doar de exemplu, o baterie NiCd va prezenta o caracteristica particulara si anume "negativ delta V". La bateriile NiMH aceasta caracteristica nu este atat de pronuntata insa rata de cresterii temperaturii functie de unitatea de timp va fi mult mai accentuata... un redresor "inteligent" va sti dupa ce sa se "uite" si functie de "stimuli" ce decizii sa ia. Repet, nu am experienta cu astfel de "gadget"-uri, dar e interesant de stiut ca ele exista.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca redresorul "auto" este cat de cat elaborat, in cazul incarcarii rapide acesta va folosi (probabil) metoda inarcarii "tensiune constanta". Cu alte cuvinte va "pompa" o tensiune (cca 14.2V) insa va reduce curentul cand tensiunea bateriei va "raspunde" prin atingerea unor praguri presetate si, functie de complexitatea design'ului ori va intrerupe efectiv ciclul ori va trece la metoda "trickle". In acest caz, chiar daca bateriei moto probabil nu'i va place "agresivitatea" ratei de incarcare a unui redresor auto, pericolul de distrugere va fi relativ minimal.

 

Faptul ca alternatorul moto poate debita curenti mult mai mari decat un redresor auto nu are nici o importanta, pe motor incarcarea este "supravegheata" de asa-numitul "releu" de incarcare care va monitoriza tensiunea pe baterie si cand pragul presetat este depasit va apela la una dintre cele doua metode uzuale de "intrerupere" - prin punerea la masa cu tiristori a alternantelor AC din redresor, ori a curentului de excitatie (la alternatoarele cu statorul si rotorul bobinate).

In concluzie daca redresorul auto e destept nu exista riscul de a strica bateria moto, iar daca nu e destept dar scoate o tensiune aproximativ constanta in jurul valorii de 14.5V iar nu exista riscuri. Riscul apare in cazul unui redresor improvizat care scoate tensiune prea mare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

yo4hgx are perfecta dreptate da nu te supara frate eu am cam renuntat sa mai dau sfaturi pe aici vazind ca multi se baga unde nu le fierbe oala sau din auzite iar pe de alta parte daca dispui de un aparat de masura electonic pe care i-l pui pe 10A legindu-l in serie cu bateria si un redresor cu ploturi 12-12,5-13-13,5-14-14,5 sau reglaj electronic o poti rezolva simplu si poti verifica starea bateriei in functie de tensiunea si curentul absorbit.Fizica de clasa a 5-a parca si deductie din legea lui OHM.Si nu vorbesc prostii cine ma cunoaste stie Shory(Motozone)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In concluzie daca redresorul auto e destept nu exista riscul de a strica bateria moto, iar daca nu e destept dar scoate o tensiune aproximativ constanta in jurul valorii de 14.5V iar nu exista riscuri. Riscul apare in cazul unui redresor improvizat care scoate tensiune prea mare.

 

 

Nu as fi in totalitate de acord cu concluzia ta... acum, depinde foarte mult de ce intelegi prin redresor "destept" , "prost" si... improvizat (care daca mai si scoate tensiune prea mare de incarcare iese din discutie automat).

 

Fara sa prelungim discutia inutil, un redresor "clasic" va livra o tensiune (constanta) cu o intensitate suficient de mica (tot constanta insa cca 10% din capacitatea unei baterii auto standard) astfel incat sa permita in siguranta incarcarea de tip "lent" pe durata a 14-16h. Daca este vorba de un redresor "destept", acesta va livra aceeasi tensiune (constanta) cu o intensitate relativ mare pe care insa o va atenua functie de "feedback"-ul (rata de crestere a tensiunii) de la baterie si vom avea o incarcare de tip "rapid", permitand insa componentei chimice a incarcarii sa nu fie depasita de cea electrica.

 

In ambele cazuri insa valorile curentului (intensitatea) sunt presetate tinand cont de capacitatea maxima (medie) a bateriilor auto, valori care sunt in general de 5-10 ori mai mari decat in cazul moto. Avand in vedere acest fapt, in loc de a discuta de "riscul de a strica o baterie moto incarcand'o cu un redresor auto", mai degraba am discuta despre "care tip de redresor auto strica mai putin o baterie moto"...

Un redresor auto de tip "lent" (in general compus dintr'un transformator si o punde de diode) folosit pe o baterie moto va face ca incarcarea sa devina de tip "rapid" astfel ca timpul de incarcare va trebui limitat la maximum 1-3h. In cazul celui "rapid", timpul maxim depinde foarte mult de capacitatatile acestuia de a atenua curentul in timp real si valorile pragurilor prestabilite. Oricum ar fi, timpii de incarcare ai unei baterii moto cu redresor auto vor fi exponential mai mici.

 

Pentru a intelege de ce insist ca timpii sunt atat de critici, sa intelegem de ce o baterie care si'a terminat ciclul de incarcare (lent, rapid sau de soc) si continua sa primeasca curent se poate strica. O baterie "incarcata" nu va mai absorbi energie electrica iar curentul care continua sa treaca prin ea trebuie sa fie disipat cumva (pana si domnul "inginer electronist" a fost de acord ca rezistenta interna a unei baterii nu poate fi zero absolut) astfel ca el va fi transformat in caldura care la randul ei va genera gaze... ambele procese fiind foarte daunatoare bateriei.

 

In cazul folosirii redresoarelor supradimensionate, o metoda empirica de a determina punctul unde o baterie este considerata "incarcata" este masurarea continua a tensiunii si intreruperea procesului la atingerea valorii de cca 13.8-14V. In lipsa un aparat de masura, aparitia bulelor de gaz urmata de o crestere rapida a temperaturii electrolitului este un semn la fel de bun ca ciclul de incarcare (sanatoasa) a fost incheiat (caldura in limite rezonabile este un fenomen absolut normal pe perioada incarcarii).

 

 

 

Ride Safe!

 

P.S. Redresoarele cu adevarat "destepte" lucreaza cu programe de incarcare mult mai sofisticate, in impulsuri, in impulsuri pozitive intercalate cu impulsuri negative (ce ajuta si la desulfatare)... etc., insa subiectul depaseste cu mult limitele discutiei noastre.

 

yo4hgx are perfecta dreptate da nu te supara frate eu am cam renuntat sa mai dau sfaturi pe aici vazind ca multi se baga unde nu le fierbe oala sau din auzite iar pe de alta parte daca dispui de un aparat de masura electonic pe care i-l pui pe 10A legindu-l in serie cu bateria si un redresor cu ploturi 12-12,5-13-13,5-14-14,5 sau reglaj electronic o poti rezolva simplu si poti verifica starea bateriei in functie de tensiunea si curentul absorbit.Fizica de clasa a 5-a parca si deductie din legea lui OHM.Si nu vorbesc prostii cine ma cunoaste stie Shory(Motozone)

 

Metoda empirica a limitarii curentului in cazul unui redresor supradimenisionat la cuplarea unei baterii "flamande" prin atenuarea tensiunii (si implicit a curentului) poate oferi intr'adevar o oarecare protectie... insa trebuie mentionat ca procesul de incarcare va fi afectat corespunzator. Buna insa pentru situatii de urgenta, cand un redresor potrivit nu este disponibil sau timpul nu permite o incarcare lenta.

 

Un banal "adaptor DC" de la multe "gadget"uri casnice catalogat la 1-1.5A si a carui tensiune (in repaos) este in jurul valorii de 14-14.5V, cuplat la o baterie moto pe timpul noptii va fi o varianta cu mult mai fericita decat utilizarea unui redresor auto (sau supradimensionat).

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Redresorul meu auto REDAC 625, desi este conceput de batranii ingineri electronisti comunisti(pe care ii salut cu stima pe aceasta cale), este destul de inteligent incat decupleaza dupa unul-doua minute incarcarea acumulatorului moto(care are 11 Ah).Se pare ca protectia la supra-sarcina cu care e dotat chiar functioneaza.

 

Ca atare am adoptat solutia descrisa mai sus de yo4hgx : un adaptor DC conectat la acumulator pentru cateva ore, timp suficient pentru ca tensiunea masurata la bornele acumulatorului sa sara de 13 V. Nu strica(pentru cine are densimetru) sa masoare si densitatea electrolitului din fiecare element.Urmatoarele valori (g/cc) sint date ca valori de referinta : 1,28 =baterie incarcata; 1,21=baterie semiincarcata; 1,14=baterie descarcata.

 

Salut pe toti inginerii electronisti de pe forum.

Editat de Kassu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa fii sanatos. Din pacate multi nu practicam aceasta meserie frumoasa. De reparat televizoare nu are nimeni chef (cel putin asa cred unii ca ar face un ing. electronist) asa ca ne-am mutat mai pe IT. Doar Binox e mai fericit, el chiar practica meseria si-i place.Baiazid s-a apucat de legat fire prin australia... :crack: Bogdanawo e cu capul...

Editat de Belbody
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai oricum electrolit nu gasesc

Au pe Louis, densitate 1,28, adica exact cat trebuie. Nu cred ca pe catalogul electronic gasesti, eu am vazut intr-un catalog normal, de hartie. Intreaba pe cineva care aduce :cheers:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Au pe Louis, densitate 1,28, adica exact cat trebuie. Nu cred ca pe catalogul electronic gasesti, eu am vazut intr-un catalog normal, de hartie. Intreaba pe cineva care aduce :cheers:

 

 

Orice atelier de 2 bani din Romania are "electrolit", chiar nu vad rostul sa'l comande cineva din Germania.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chiar trebuiesc 4 pagini pentru o amarata de baterie?

 

1.electrolit gasesti la orice piese auto, si pui electrolit nu apa distilata

 

2.o incarci cu 10% din curentul ei, daca are 10 amperi/ora o incarci cu 1 amper

 

legi un ampermetru in serie cu bateria si redresoru ca sa fii sigur de curentu de incarcare si gata.........

 

ps:nu raspund provocarilor idioate pe forum

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...