Sari la conținut

Cdi+turometru+vitezometru+voltmetru+temperatura Totu' Digital


CZU
 Share

Postări Recomandate

Am folosit drept sursa o sursa in comutatie ATX de calculator (care stiu ca ar trebui sa se opreasca la scurt circuit sau la sarcina inductiva - tensiune inversa) - cu toate astea, sursa nu se opreste.

 

Deci cum se propaga atunci tensiunea aceea de 200 de volti din primarul bobinei ? Pe circuitul de alimentare sau inapoi prin colector-baza-colector pana la pinul uC-ului ? (ma rog, asta o sa o testez usor, decupland baza tranzistorului mic de pe pinul uC si aducand curent pe baza direct de la +5V. Daca iar intra uC-ul in starea aia ciudata, atunci inseamna ca pe alimentare se intampla ceva si degeaba pun optocuplor). Daca pun un condensator de filtrare mai mare pe tensiunea de alimentare rezolv ceva ? Acum am un 1000uF / 16V, dar asta inseamna ca se strapunge fara drept de replica la 200 de V. As putea sa pun ceva de 330uF/400V, recuperati dintr-o sursa atx stricata. Asta ar trebui sa preia socul de tensiune respectiv - care inca nu mi-e clar in ce directie se propaga, unde-i plus 200V si unde-i -200V. Acelasi lucru ar trebui sa-l faca si condensatorul de aprindere, care in loc sa "stinga scanteile de pe platina", acum "ar trebui sa stinga supratensiunea de pe C-E".

 

Ar fi o solutie sa fac montajul CDI clasic cu condensator de 1uF/1000V descarcat prin tiristor direct in primarul bobinei ? Toata investitia ar fi intr-un transformator ridicator de tensiune 12V/220V, as folosi un pin de la uC pentru a genera o frecventza pentru primar, redresare pe secundar cu punte de diode si gata descarcarea capacitiva. O sa mai apara problemele de genul tensiunii de autoinductie in bobina ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 113
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Nu stiam ca dioda aia in antiparalel omoara scanteia :ok: Repet o idee mai veche: faptul ca uC-ul intra in balarii poate sa nu aiba nici o legatura cu alimentarea, ci strict cu oscilatorul, chestie patita de mine in cel mai edificator stil cu putinta. Pentru test, incearca sa alimentezi partea digitala dintr-o sursa separata, chiar si dintr-o baterie de 4.5V sau mai multe baterii mici. Vezi cum se comporta in situatia asta. Parearea mea e ca o sa faca la fel. Eu tare as pune un optocuplor in locul tau ... pe circuitul ala cu bobina se intampla prea multe chestii suspecte. Iarasi repet ce am mai spus: daca vrei, ne intalnim si-ti trec uC-ul pe oscilator intern in 2 timpi si 3 miscari.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Curentul trecand prin infasurarea primara a bobinei de inductie creeaza in jurul spirelor un camp de linii de forte magnetice . Prin deschiderea contactelor, curentul din infasurarea primara dispare, campul liniilor de forte magnetice scade brusc si intersectand spirele infasurarilor primare si secundare induc in acestea tensiuni electromotoare(t.e.m.) proportionale cu numarul de spire intersectate. In infasurarea secundara tensiunea indusa ajunge la 12000-24000 V, iar in cea primara 200-300 V. De asemenea, cu cat viteza de intersectare a spirelor de catre liniile de forte magnetice este mai mare(adica, cu cat viteza de scadere a campului magnetic este mai mare) cu atat tensiunea electromotoare indusa (t.e.m. indusa) in spire va fi mai mare. T.e.m. indusa in infasurarea primara a bobinei se numeste "tensiune electromotoare de autoinductie" (t.e.m de autoinductie) sau curent de autoinductie, care este de sens contrar curentului din primar."--citat din "ECHIPAMENTUL ELECTRIC AL AUTOMOBILELOR" de Gh. Tocaiuc.

 

Nu stiu daca rezolvi ceva cu condensatori de filtrare, cel mai bine e sa folosesti o baterie in paralel cu sursa .( eu am ars 2 punti redresoare solide jucandu-ma cu bobina de inductie alimentata direct din redresor)

Chiar daca faci montajul CDI problema e aceiasi ( cel putin asa cred :ok: ) dar in schimb o sa ai o scanteie mai buna dar si un montaj mai complicat

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok... am ce testa deocamdata pana acum. mai intai sa vad pe ce cale se propaga socul respectiv, pe alimentare sau pe pinul de comanda. Nu cred ca e vorba de paraziti pe quartz. Problema apare chiar si cand nu am scanteie - tranzistorul e deschis doar putin, in regim liniar, si conectez/deconectez bobina. De asemenea, cand aveam facut montajul de test, cu leduri, daca puneam mana pe condensatori sau pe terminalele quartzului, uC-ul o lua razna, intr-adevar, dar doar in sensul ca clipeau ciudat becurile, nu se inchidea vreun circuit ciudat prin uC care sa puna tensiunea de alimentare la masa (chiar ma intreb cum naiba se intampla asa ceva... daca era vreo protectie, inteleg sa fi decuplat alimentarea, nu sa o puna la pamant). In general, prin alte aparate cu quartz, am vazut ca aveau carcasa legata la masa sistemului, poate de-asta au fost probleme cu neoanele atunci.

 

Asa... decuplare galvanica inseamna ca circuitele pot partaja cel mult 1 fir, adica masa, corect ? Daca alimentez uC-ul dintr-o baterie de 9V si partajez doar masa, ar trebui sa fie ok. La un moment dat insa, fara optocuplor, pinul uC-ului vine legat pe baza tranzistorului mic, deci daca vrea, tensiunea aia de 200V tot se baga pe acolo...

 

Apoi ma intreb ce rol poate avea bateria, de ce ar fi mai buna decat un condensator ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai pune optocuplor atunci :ok: Nu trebuie sa partajezi nici un fir, poti face cele doua circuite total separate ... masa partii digitale nu trebuie sa fie aceeasi cu masa motocicletei. Uite aici o tona de link-uri cu scheme care folosesc optocuploare:

 

http://www.discovercircuits.com/O/opto.htm

 

Bateria are rolul de a fi cam cea mai "curata" sursa de alimentare. Si daca tot pui un optocuplor, are sens sa alimentezi montajul digital din alta parte, ca sa elimini orice sursa de interferenta la nivelul tensiunii de alimentare. Dar daca pui 9V, s-ar putea sa-ti pape cam repede bateria 7805 ala, n-are chiar cel mai bun randament cu putinta. O sursa mica in comutatie ar fi o idee mai buna probabil, desi s-ar putea sa fie si ea afectata destul de serios de sursele electromagnetice. Alt motiv de experimente :welcome:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mda... s-a cam dus teoria cu "simplu si rapid" :ok: .

Am refacut ieri experimentele. Am pus dioda invers pe bobina si intr-adevar - se sting scanteile... Apo. Mai intai am decuplat pinul de iesire de la microcontroler la baza tranzistorului, defectul s-a manifestat ieri. Cand am trecut pe alta sursa de tensiune pentru alimentarea uC-ului, adica o baterie de 9V, a mers cat de cat, adica nu s-a mai produs fenomenul acela de supraincalzire a lui 7805. Chiar au iesit cateva scantei exact ca la carte - roteam de magnetou, senzorul hall dadea semnal, era preluat pe pinul de intrerupere externa al uC-ului, se comanda bobina, totul ca la carte. Intr-un final insa, se pare ca s-a strapuns ceva de pe pinul de intrare al uC-ului (cel de intrerupere externa), pentru ca s-a "lipit" definitiv la masa, nu se mai lasa sub nici o forma miscat de pe starea "0" logic. Cauza de data asta cred ca este inalta tensiune de pe bobina de inductie (scanteia se producea cumva intre borna centrala si carcasa bobinei, care nu stiu cum isi gaseste drumul catre masa...).

Asta ar fi o alta problema... inchiderea circuitului de inalta tensiune (nu doar tensiunea de autoinductie de pe primar) - in montajul cu sarcina in colector, inalta tensiune se inchide fie prin jonctiunea C-E a tranzistorului de putere, fie chiar prin sursa de alimentare, fie prin C-B... cert e ca a murit pinul respectiv de detectare a intreruperii externe pe uC.

 

Deocamdata nu e o tragedie, o sa folosesc un alt pin de intrare si o sa renunt la modul intrerupere de detectare a frontului scazator, o sa simulez din software. In orice caz, uC-ul este cam la limita "decesului" :welcome: , memoria flash de-abia se mai poate scrie, dar e bine ca-i ieftin, dupa ce gasesc o schema valabila de utilizare il inlocuiesc cu unul nou.

 

Asadar... ce ar fi de facut... cred ca singura solutie viabila este renuntarea la modul TCI si implementarea unei aprinderi cu descarcare capacitiva, cdi propriu-zis. Chiar si aici insa, nu pot folosi microcontrolerul pentru rolul de generare a oscilatiilor pentru primarul transformatorului ridicator de tensiune, deoarece as avea aceleasi probleme ca pana acum - tensiune inversa de autoinductie pe primarul transformatorului respectiv. Va trebui deci un etaj total separat, un oscilator de tip multivibrator cu doua tranzistoare, etaj de putere pentru primar, redresare pentru secundar, condensator montat in serie cu primarul bobinei de inductie, si cu terminalul plus pe un tiristor comandat prin optocuplor de uC.

 

Sau si mai bine.. implementez exact cum este schema originala de aici :

http://www.transmic.net/fichiers/atmel/schema89C.png

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca tot ai ajuns pana aici, eu in locul tau tot as incerca cu optocuploru. Stiu, am o obsesie :welcome: Dar e o obsesie motivata: in felul asta izolezi TOTAL cele doua circuite, nu mai ai nici macar fir de masa, circuitul cu microcontrollerul este alimentat separat, deci pur si simplu tensiunea aia superinalta nu are cum sa se mai razbune pe uC ... Parca ai ajuns suficient de departe ca sa renunti complet la schema :ok:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai da, as putea face asta, chiar si separarea maselor, insa asta ar insemna sa folosesc bateria de 9V. In casa merge, dar pe termen lung ? Parca e aiurea sa am ditamai alternatorul de 300 de Watti (am un alternator extern de skoda pus pe simson), dar sa depind de o amarata de baterie de 9V. Parca ma vad umbland prin sate si batand pe la porti, sa ma rog de copii sa-mi dea bateria de la telecomanda de la masinuta de la mos craciun :ok:))) . Oricum, solutia TCI este destul de fortzata, regimul de intrerupere brusca a circuitului din primar nu este deloc ortodox, asa cum nu e nici deschiderea unei platine. Ramane in suspensie cealalta problema - inchiderea circuitului de inalta tensiune de pe bobina de inductie. Ma mir cum de nu s-au strapuns deja iremediabil jonctiunile de pe tranzistori. Daca mut sarcina in emitor insa, iar nu rezolv mare lucru, din cate stiu, tensiunea pe emitor va fi tensiunea de pe baza +0.6, iar cum eu acum am 1.3 V pe baza tranzistorului mare, pe primarul bobinei vor pica maxim 2V, restul de 10 se vor disipa pe C-E ...

 

Intreba binox mai devreme despre saturarea tranzistorului - ei bine, nu, tranzistorul nu se satureaza, asta e clar, legand direct baza la +5V, aici se stabilesc vreo 0.7V, in timp ce alimentat din BC, de-abia trece de 0.6V, deci sigur e in regim liniar, lucru care se vede si din aprinderea becului vizibil slaba fata de primul caz (alimentarea bazei direct la +5V).

 

Montajul DCI pare un pic mai curat, pur si simplu am 160 de V, ii descarc pe primarul bobinei, care lucreaza practic ca un transformator ridicator de data asta, nu ca o bobina de inductie. In schema de mai sus apare chiar si dioda care "stinge" tensiunea de autoinductie ce ar lua nastere in primar si stinge "a doua scanteie". Oricum tensiunea aceasta si a doua scanteie este putin probabila, deoarece curentul slab si timpul scurt de descarcare a condensatorului nu permite acumularea unui camp magnetic suficient in primar.

 

(Sincer sa fiu, mi-au placut filmele lui CZU cu scanteile alea care alergau pe bobina de inductie, alimentata cu CDI :welcome: ).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca tranzistorul nu se deschide calumea nu e bine pt ca o sa ai scanteie slaba, cade prea multa tensiune pe CE deci trebuie sa rezolvi si problema asta.

Separarea galvanica nu cred ca e necesara, si nici alimentarea din alta baterie. Gandeste-te ca sunt o gramada de radio, casetofoane, cd plyer, Mp3 etc , montate pe auto care merg fara probleme si au cel putin un procesor ; astea crezi ca au separare galvanica? Eu nu cred , e drept n-am demontat din astea de ultima generatie, numai dealea mai vechi dar aveau un mic procesor si alea si nici vorba de izolare galvanica.

 

Eu pe Ij am tot un circuit integrat LM308 care-mi comanda tranzistorul intermediar si merge fara probleme, nu mi s-a ars pana acum (doar i s-a rupt un pin de la vibratii cred si de la faptul ca nu era nou, era dezlipit de pe o placa). Mai am inca cateva circuite integrate pe Ij si toate merg bine, e drept nu-s digitale dar nu cred ca o sa mai ai probleme daca inlocuiesti uC ( ca asta se pare ca e decedat deja) si ai sa alimentezi toata chestia dintr-o baterie( care poate fi conectata la o alta sursa ca sa nu se descarce)

 

Acum vreo 2 ani incercam sa fac o aprindere multiscanteie comandand un tranzistor de putere cu un 555; nu stiam de faza cu bateria si alimentam dintr-un redresor cu un condensator de filtraj; imi mergea jucaria de la 3 min pana la max 10 si dupa aia murea 555( si nu murea brusc ci incet da sigur :ok: ) Cred ca am ars vreo 10 pana mi-am dat seama de smecherie . ( aprinderea n-am reusit sa o fac sa mearga , probabil din cauza bobinei care nu e proiectata sa functioneze la frecvente mari; eu vroiam sa-mi dea mai multe scantei in loc de una, da ea era de alta parere :welcome: )

 

PS Daca am fost cam incoerent asta-i pt ca tocmai m-am trezit dintr-o betie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tare treaba cu 555-ul. Si eu am omorat gramezi de 555-uri, si de a.o.-uri 741 in cam aceleasi conditii. Mergea perfect din prima, dar mureau dupa 2-3 zile. Se pare ca unele piese au mai multa dorinta de viata decat altele :ok:)). Alt exemplu in acest sens sunt tiristorii. Aia vechi, din "old school", cu carcasa metalica, adica au forma de dioda de-aia de putere, cu "fusta" hexagon si surub M6 pentru prindere pe radiator, insa doua terminale dincolo, ei bine - astia sunt cei mai adevarati, nu am reusit sa prajesc nici unul. In schimb tiristorii moderni, in carcasa de plastic, decedeaza foarte repede, in principiu daca pui prea mult curent pe poarta.

De-asta m-a mirat atmelul asta, ca se tine cu dintii de "viata" :welcome: . S-a prajit saracul, nu mai puteam sa-i scriu flash-ul, decat dupa vreo 2-3 stergeri succesive, dar isi revenea miraculos de fiecare data. Acum i-a murit piciorusul ala de intrerupere externa, dar mai are vreo 18 intrari normale de port si il rezolv cumva. In orice caz, m-am apucat deja sa fac schema cu dci, am preparat ieri transformatorul (am gasit un alimentator cu primarul intrerupt pe care l-am refacut, intreruperea era aproape de terminalul dinspre exterior). Punte redresoare de tensiune ~200V scot din sursele atx, condensator de 1uF/1000 de V tot de acolo, tiristor am, mai trebuie doar comandat de uC.

Ramane in suspensie intrarea in comutatie a tranzistorului, care va trebui sa imi duca primarul transformatorului ridicator, se pare ca respectivul tranzistor npn de mica putere nu poate sa dea curent suficient, legat cu colectorul la 5V. Daca il leg la 12 ? :moto: .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai bine cauta intr-un datasheet care e curentul lui maxim de colector. Daca nu, schimba-l. E mai ... sanatos :ok: Eventual, daca ai loc pe placa, cauta un 2N3055 serios, ala e ditamai tancu.

Cat despre tiristori, exista si astazi din aia zdraveni, se numesc tiristori de putere. Astia de plastic sunt pentru sarcini mai mici.

Despre Atmel ... mai delicat. Daca face atatea figuri, nu l-as pune definitiv pe motocicleta. Pentru experimente poate ar mai merge, dar in versiunea finala l-as inlocui. Altfel s-ar putea sa ai suprize incredibil de interesante in timpul mersului :welcome: Si da, e rezistent, suporta tensiuni foarte mari pe intrari pentru ca are diode de "clamping", totul e sa nu depasesti curentul. La Microchip exista cate app notes in care un PIC e legat direct pe faza de la priza (!) doar printr-o rezistenta de limitare a curentului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eventual, daca ai loc pe placa, cauta un 2N3055 serios, ala e ditamai tancu

O fi el ditamai tancu, da are beta mic si nu-i bun ca tranzistor intermediar, el este defapt tranzistor de putere.

Cred ca un tranzistor de tip bd139 ar fi bun, sau eventual unu cam la aceiasi parametri da special pt comutatie ( desi nu e musai nevoie pt ca frecventele sunt mici)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator DARK-RIDER-82

deci , cezar , CAND E GATA?:ok: SI CUM SE AFISEAZA TOATE INFROMATIILE? SAU MAI EXACT , PE CE SE AFISEAZA TOATE DATELE PRIMITE DE LA SENZORI?:lol:

SUNT FOARTE CURIOS , PT. K IN FUNCTIE DE CUMM ARATA TOATA TREAABA ASTA , VA TREBUI SA FAC BORDU'.... DEH E VB DE DESIGN...

la nipru....

BAFTA! :)

:ok: :welcome: :moto:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am implementat o schema de aprindere cu descarcare capacitiva - am renuntat la ideea cu Darlington si am facut cu inversoare. Tranzistoarele se satureaza prin rezistenta direct de la plus, iar baza este trasa la masa, de C-E-ul altui tranzistor. Doar in felul asta am reusit sa fac sa ajunga semnal dreptunghiular sanatos de 12V pe primarul transformatorului. Nici tranzistorul nu se mai incinge, si transformatorul bazaie cum trebuie. Problema e alta acum - scoate prea multa tensiune :ok:)) si-mi strapunge condensatorii - folosesc 1uf/250V, insa trafo-ul era 220/9V , deci raport de 24. Cum acum primeste 12 pe secundar, rezulta ca scoate 300V ca, neredresat. Dupa redresare pe condensator ajung vreo 400 de V, masurati cu voltmetrul. Cum calculez o rezistenta de sarcina suplimentara pe care sa o inseriez cu bobinajul transformatorului, pentru ca mi-e cam lene sa desfac transformatorul si sa-i rebobinez primarul cu numar dublu de spire (nici sursa de sarma de 0.5 nu am...).

 

post-271-1138009151_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pana la urma nu am avut incotro si am rebobinat primarul transformatorului. Daca puneam sarcina rezistiva in serie, scadea intr-adevar tensiunea, dar scadea si amperajul in secundar si nu imi mai incarca in timp util condensatorul.

 

post-271-1138091179_thumb.jpg

Am completat si schema cu etajul de "forta", tiristorul si dioda in antiparalel de pe bobina de inductie, care ar trebui sa anuleze eventuala tensiune de autodinductie. Ma intreb daca nu cumva este nevoie de o dioda de protectie si pe primarul transformatorului. De fapt intrebarea este daca nu cumva imi strica randamentul de transformare, ca daca o pun in plus si nu strica nimic nu-i nici o problema. Teoretic ar cam reduce la jumatate randamentul transformatorului. El este alimentat in impulsuri. Pe frontul pozitiv este ok, dar pe cel negativ se produce tensiune in secundar, insa risc sa am aceeasi problema de la care am plecat. Ramane de verificat practic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gata, am reusit sa pun cap la cap toata tarasenia si merge bine, in configuratia si cu piesele din schema

si cu soft-ul respectiv. Nu zic ca nu e loc de mai bine si mai eficient, dar zic doar ca merge. In casa :ok:. Sa vedem pe motoreta cum merge. Buba mare a fost la sincronizarea sarcinii inductive reprezentata de primarul transformatorului cu frecventa generata de oscilator. Frecventa prea mare - impedanta prea mare - curent mic - curent mic si in secundar - timp de incarcare condensator prea mare. Frecventa prea mica - impedanta prea mica - curent prea mare prin tranzistor, chiar si in comutatie - incalzire inutila. De asemenea - raport de spire prea mare - tensiune mare pe secundar (indiferent de timpul de incarcare a condensatorului) -> strapungere condensator si descarcari spontane pe tiristor (fara comanda) .

post-271-1138269131_thumb.jpg

 

programul - cea mai complicata treaba a fost algoritmul din loop-ul principal de detectare a frontului crescator pe pinul 3 al portului D, pentru simularea intreruperi INT0 (careia i-a murit pinul).

cdi_simson.txt

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am scazut frecventa, inlocuind unul din condensatoarele de 100nF cu unul de 500nF. Nu stiu la cat a ajuns frecventa, cred ca pe la 1800 Hz, in orice caz, imediat dupa modificarea asta transformatorul a inceput sa dea curent suficient. Acum merge foarte bine montajul, nu se incinge, scanteia este suficient de puternica. Am alimentat chiar dintr-o baterie de 9V si merge destul de bine, in probe cu invartit magnetoul cu mana. De probat la turatie am probat doar cu alimentare normala, de 12V si amperaj mare, am invartit magnetoul cu bormasina. Initial peste o anumita turatie se "taia" scanteia, condensatorul nu mai apuca sa se incarce. Dupa ce am mai scazut frecventa - mergea ok, nu mai aparea limitarea. Ce urmeaza acum - comportamentul pe motor. Intrebarea este daca aproximarea liniara a avansului centrifugal este acceptabila sau trebuie sa reprogramez microcontrolerul pentru o curba de avans mai "exotica" :laugh:. Maine e programat simsonachele la transplant de inalta tehnologie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

bei am si io o intrebare ca tot va pricepeti asa... kum naiba se monteaza un turometru pe un motor care nu are asa ceva.. din fabrica cel putzin... e motor in 4 timpi..

 

PS: a-r trebui sa ma pricep si io la electronica oleaka.. ka doar termin AC-ul. da`-s kam varza

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pe bobina de inductie :cheers:

 

nu ma intreba mai multe ca io is si mai varza ca tine :cheers:

:laugh: :moto: :( :)

Stiu ca n-are nici o legatura cu subiectul, dar cate iju-ri ai??????????

Editat de axi
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...