Sari la conținut

Cdi+turometru+vitezometru+voltmetru+temperatura Totu' Digital


CZU
 Share

Postări Recomandate

Vizitator dorutrucker

Este nemaipomenita ideea voastra, de a construi asa ceva si eu vreau asa ceva pentru Jupi al meu, chiar m-as limita la aprinderea CDI cu avans fara alte farafastacuri. Eu am o schema pe care am sa o si pun aici dar problema este ca nu stiu cine ar putea scrie programul pentru pic'ul respectiv. Este luata de pe site'ul rusesc despre IJ-uri.

schema respectiva

 

daca faceti ceva sunt aici, da-ti un semn de viata

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 113
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

h... urmatoarea etapa, dupa aprindere, la simson, as vrea sa fie controlul digital al supapelor. Asta deja e tehnologie "NASA", dar cred ca e facubila, macar cu titlu experimental. As vrea sa pastrez arcurile care inchid supapele, insa sa deschid supapele cu niste electromagneti foarte puternici (cam 50kgf cred ca am nevoie), cu o cursa de 6-7 mm (valve-lift-ul pe cama este de 10mm, dar cred ca 5-6-7mm ar ajunge), optimizand apoi din microcontroler distributia optima pentru orice turatie.

 

Chestia asta cu electromagneti a fost testata si de Ford parca, au scos un motor din asta , mai mult experimental dar care nu a avut succes; randamentul scade drastic datorita curentului consumat de electromagneti, apar probleme cu racirea lor si oricum nu merge cu orice electromagnet pt ca trebuie unul mai special care sa suporte frecventele necesare( si nu ma refer numai dpdv electric ci mai ales mecanic)

 

O idee mai interesanta au avut-o unii pe la o facultate de profil care incercau sa comande supapele hidraulic, folosind niste amplificatoare hidraulice comandate la randul lor electronic; nu stiu in ce stadiu au ajuns, cand am citit eu articolul erau la un stadiu incipient de teste

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt de ceva vreme pe grupul asta de discutii, despre motorul asta experimental.

Se pare ca a ajuns pe la 15.000 de rpm, folosind arcuri de supape cu conicitate la ambele capete (cu burta), care se pare ca nu mai intra in rezonanta. Pentru actionarea supapelor, foloseste doi solenoizi in loc de unul (se stie ca forta electromagnetica scade cu patratul distantei) - primul solenoid deschide supapa pe primii 3mm sa zicem, iar al doilea pe urmatorii 3, deoarece in urma deplasarii initiale se apropie miezurile celui de-al doilea electromagnet. Ce-i drept, motorul este unul destul de mic, forta cu care se actioneaza supapele este insa de 30kgf, destul de mult zic eu, suficient pentru turatia de 15.000 de rpm.

http://groups.yahoo.com/group/EVIC-111/

 

Actionarea electro-hidraulica nu cred ca are sanse de a deveni comerciala, ideea de la care s-a plecat este oarecum simplificarea mecanismului de actionare a supapelor, iar hidraulica electromagneti mai mici, doar de comanda a circuitului de forta nu pare deloc o solutie simpla, ma gandesc ca sunt inertii destul de mari ale pieselor in miscare, nu mai vorbesc de dinamica lichidului de actionare...

 

Introducerea camerei solenoizilor in circuitul de racire al motorului ar rezolva si problema incalzirii acestora, desi, in site-ul EVIC-111 nici macar nu se pune problema asta a supraincalzirii solenoizilor - se vede ca au mici radiatoare de aluminiu, atata tot. Aici tine si de modul de comanda - se da intai un impuls de tensiune mare, apoi tensiunea se scade, la tensiunea de mentzinere, o data "lipit" solenoidul, e suficient un curent mult mai mic - modul asta de comanda se aplica si la injectoarele de benzina foarte rapide (deschidere cu curent mare - pentru a invinge arcul puternic - , mentinere cu curent mic, inchidere pe arc puternic).

 

Nu cred ca e ceva foarte avansat de pus pe simson chestia asta, ma ingrijoreaza doar faptul ca supapele fac unghiu cu pistonul si la prima greseala sau contact imperfect, s-a ales praful cum se zice... :peace:

 

 

Revenind la senzorul Hall - Daca poate cuantifica in mod direct valoarea fluxului magnetic si decide schimbarea valorii semnalului, atunci este intr-adevar altceva decat o bobina + trigger schmitd (care detecteaza doar variatzia campului magnetic, nu valoarea sa absoluta). Oricum, din cate stiu eu, pe motociclete senzorii, captorii sunt simple bobine, cu doua fire, care dau o tensiune pulsatorie - un varf pe plus, apoi imediat unul pe minus la fiecare tura.

 

In cazul asta insa bobina ar da semnal mai devreme pe masura ce ar creste turatia motorului, deci s-ar simula oarecum avansul variabil, deoarece s-ar atinge mai repede tensiunea de declansare a scanteii (vorbesc de aprinderea la voshod, unde nu avem un modul de gestionare a avansului). Senzorul hall in schimb ar da semnalul mereu identif si fix in aceeasi pozitie, daca este declansat strict de intensitatea campului magnetic si nu de variatia lui.

 

Eu faceam confuzia cu senzorul de la vitezometrul de bicicleta, unde se aude un "clic" mecanic la trecerea magnetului prin dreptul senzorului.

 

 

 

Ieri am testat un pic modulul de avans variabil si se pare ca e mai complicat sa folosesc platina decat sa adaptez un senzor hall. Inchiderea platinei avea "zgomot", adica oscilatii de inchis/deschis. Daca pun pe motocicleta montajul asa cum e acum, risc sa am deschideri false de platina la inchiderea acesteia, de unde ar rezulta nu numai o scanteie falsa pe evacuare (asta nu-i o tragedie), dar s-ar duce draq algoritmul de calcul al turatiei. Un etaj de buffer-are pentru toleranta inchiderii imperfecte a platinii ar consta dintr-un condensator si o rezistenta, care ar valida o deschidere de platina doar daca dureaza o anumita constanta de timp. Insa si in cazul asta, tot apare o intarziere parazita, din cauza circuitului buffer, care nu ar fi constanta. Senzorul hall sper sa dea un semnal curat, fara zgomot.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator moto_comuniste

Sunt de ceva vreme pe grupul asta de discutii, despre motorul asta experimental.

Se pare ca a ajuns pe la 15.000 de rpm, folosind arcuri de supape cu conicitate la ambele capete (cu burta), care se pare ca nu mai intra in rezonanta. Pentru actionarea supapelor, foloseste doi solenoizi in loc de unul (se stie ca forta electromagnetica scade cu patratul distantei) - primul solenoid deschide supapa pe primii 3mm sa zicem, iar al doilea pe urmatorii 3, deoarece in urma deplasarii initiale se apropie miezurile celui de-al doilea electromagnet. Ce-i drept, motorul este unul destul de mic, forta cu care se actioneaza supapele este insa de 30kgf, destul de mult zic eu, suficient pentru turatia de 15.000 de rpm.

http://groups.yahoo.com/group/EVIC-111/

 

Actionarea electro-hidraulica nu cred ca are sanse de a deveni comerciala, ideea de la care s-a plecat este oarecum simplificarea mecanismului de actionare a supapelor, iar hidraulica electromagneti mai mici, doar de comanda a circuitului de forta nu pare deloc o solutie simpla, ma gandesc ca sunt inertii destul de mari ale pieselor in miscare, nu mai vorbesc de dinamica lichidului de actionare...

 

Introducerea camerei solenoizilor in circuitul de racire al motorului ar rezolva si problema incalzirii acestora, desi, in site-ul EVIC-111 nici macar nu se pune problema asta a supraincalzirii solenoizilor - se vede ca au mici radiatoare de aluminiu, atata tot. Aici tine si de modul de comanda - se da intai un impuls de tensiune mare, apoi tensiunea se scade, la tensiunea de mentzinere, o data "lipit" solenoidul, e suficient un curent mult mai mic - modul asta de comanda se aplica si la injectoarele de benzina foarte rapide (deschidere cu curent mare - pentru a invinge arcul puternic - , mentinere cu curent mic, inchidere pe arc puternic).

 

Nu cred ca e ceva foarte avansat de pus pe simson chestia asta, ma ingrijoreaza doar faptul ca supapele fac unghiu cu pistonul si la prima greseala sau contact imperfect, s-a ales praful cum se zice... :peace:

Revenind la senzorul Hall - Daca poate cuantifica in mod direct valoarea fluxului magnetic si decide schimbarea valorii semnalului, atunci este intr-adevar altceva decat o bobina + trigger schmitd (care detecteaza doar variatzia campului magnetic, nu valoarea sa absoluta). Oricum, din cate stiu eu, pe motociclete senzorii, captorii sunt simple bobine, cu doua fire, care dau o tensiune pulsatorie - un varf pe plus, apoi imediat unul pe minus la fiecare tura.

 

In cazul asta insa bobina ar da semnal mai devreme pe masura ce ar creste turatia motorului, deci s-ar simula oarecum avansul variabil, deoarece s-ar atinge mai repede tensiunea de declansare a scanteii (vorbesc de aprinderea la voshod, unde nu avem un modul de gestionare a avansului). Senzorul hall in schimb ar da semnalul mereu identif si fix in aceeasi pozitie, daca este declansat strict de intensitatea campului magnetic si nu de variatia lui.

 

Eu faceam confuzia cu senzorul de la vitezometrul de bicicleta, unde se aude un "clic" mecanic la trecerea magnetului prin dreptul senzorului.

Ieri am testat un pic modulul de avans variabil si se pare ca e mai complicat sa folosesc platina decat sa adaptez un senzor hall. Inchiderea platinei avea "zgomot", adica oscilatii de inchis/deschis. Daca pun pe motocicleta montajul asa cum e acum, risc sa am deschideri false de platina la inchiderea acesteia, de unde ar rezulta nu numai o scanteie falsa pe evacuare (asta nu-i o tragedie), dar s-ar duce draq algoritmul de calcul al turatiei. Un etaj de buffer-are pentru toleranta inchiderii imperfecte a platinii ar consta dintr-un condensator si o rezistenta, care ar valida o deschidere de platina doar daca dureaza o anumita constanta de timp. Insa si in cazul asta, tot apare o intarziere parazita, din cauza circuitului buffer, care nu ar fi constanta. Senzorul hall sper sa dea un semnal curat, fara zgomot.

 

Cand te hotarasti sa scoti un "roman mecanic" sau un scenariu telenovelistic, musai sa ma anunti si pe mine pt ca vreau un exemplar cu autograf

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi-am cumparat senzori Hall, de la conexelectronic, cum zicea draku, cu 30.000. Din schema interna se pare ca iesirea este de tip "colector in gol", deci trebuie o rezistenta de pull-up, eventual un inversor, sa vad cum mi se adapteaza mie in schema ca intrare pe comparator.

http://www.alldatasheet.com/view.jsp - site-ul asta stie cam de toate componentele electronice - configuratia pinilor si toate detaliile despre piese, schema de aplicatie tipica.

Am luat si un tranzistor de putere pentru etajul final - 2sc4242 - folosit in sursele de calculator AT.

Am mai luat si un microcontroler ceva mai evoluat - AtMega8 - 110.000 lei, are insa de toate, inclusiv memorie SRAM de 1k, convertor analog-digital, 4 canale PWM parca, interfata seriala (asta inca nu stiu la ce ajuta, nu e aia de programare, e altceva). Are 28 de picioare si nu aveau soclu pentru el, deci o sa stea in "pending" o vreme...

Sa vedem cum se comporta senzorii hall, sa nu fie prea sensibili, ca iar nu e bine...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inchiderea platinei avea "zgomot", adica oscilatii de inchis/deschis.

Asta se poate rezolva din soft, gasisem o rutina din asta pt un pic. Totusi e mai bine daca scapi de platina si reusesti sa adaptezi un sistem cu senzor care sa fie si fiabil

 

Am mai luat si un microcontroler ceva mai evoluat - AtMega8 - 110.000 lei, are insa de toate, inclusiv memorie SRAM de 1k, convertor analog-digital, 4 canale PWM parca, interfata seriala (asta inca nu stiu la ce ajuta, nu e aia de programare, e altceva). Are 28 de picioare si nu aveau soclu pentru el, deci o sa stea in "pending" o vreme...

 

Un soclu poti sa-l improvizezi din 2 mai mici daca nu gasesti exact de care-ti trebuie.

Atmega8 mi se pare cam exagerat pt sarcina asta, si eu vreau sa ma apuc de o chestie din asta pt IJ da m-as orienta mai degraba spre ceva din seria ATtiny ( probabil ATtiny13) E cam aiurea sa folosesti un microcontroler cu 28 de picioare cand ai nevoie doar de 2 pini I/O mai ales ca iese si cablaju cam mare

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ar fi interesant de stiut cum se comporta senzorul asta la temperatura ridicata din motor (in zona unde va fi montat, bineinteles). nu stiu cum o fi la alte motoare, dar la nipra mea, vara se incinge bine de tot zona respectiva si daca senzorul e sensibil si aprinderea incepe sa se "balbaie", n-am facut nici o afacere....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In fisa tehnica sunt date valorile astea, adica pana la 150 de grade pe jonctiune totul este ok

la 170 de grade - merge 1000 de ore. La 210 grade merge 40 de ore.

In orice caz, e cam greu zic eu sa se atinga si 100 de grade pe jonctiune. Senzorul are pinii destul de lungi si va fi montat cat mai departe de placa, folosind cat mai mult din lungimea pinilor, tocmai pentru ca jonctiunea sa nu aiba contact decat cu aerul incalzit din vecinatate.

Junction temperature Tj – 40 150 °C –

Junction temperature Tj – 170 °C 1000 h

Junction temperature Tj – 210 °C 40 h

 

Am facut ieri ceva probe cu senzorul si microcontrolerul. Sensibilitatea senzorului este destul de mare, detecta prezenta unui magnet de neodimium de la vreo 3cm asa. Sunt obligatorii condensatorii dintre iesire si masa si dintre iesire si Vcc, condensatori de 4.7n, prezenti in schema de aplicatie tipica din fisa tehnica. Fara acestia, apare un fenomen de reactie ciudat, intra in oscilatie comparatorul. Chiar si cu condensatori insa, etajul de intrare tot nu functioneaza cum trebuie. Se vede clar ca este detectata apropierea magnetului de senzor, insa din pacate se detecteaza si departarea acestuia, ceea ce inseamna semnal parazit. Masurand direct iesirea senzorului nu apar salturi neasteptate de tensiune, dar comparatorul din atmel detecteaza ceva aiurea.

 

Trebuie sa regandesc programul, sa compensez din software, nu are sens sa ma chinui cu condensatori si rezistente din moment ce senzorul hall da un semnal curat si calibrat. Probabil o sa renunt la modul de intrare - comparator analogic si o sa folosesc un pin de pe portul de intrare (are rezistenta interna de pull-up), analizand apoi in bucla principala a programului starea pinului si simuland efectul intreruperii prin detectarea primei tranzitii a pinului din 1 in 0 .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi-am cumparat senzori Hall, de la conexelectronic, cum zicea draku, cu 30.000. Din schema interna se pare ca iesirea este de tip "colector in gol", deci trebuie o rezistenta de pull-up, eventual un inversor, sa vad cum mi se adapteaza mie in schema ca intrare pe comparator.

http://www.alldatasheet.com/view.jsp - site-ul asta stie cam de toate componentele electronice - configuratia pinilor si toate detaliile despre piese, schema de aplicatie tipica.

Am luat si un tranzistor de putere pentru etajul final - 2sc4242 - folosit in sursele de calculator AT.

Am mai luat si un microcontroler ceva mai evoluat - AtMega8 - 110.000 lei, are insa de toate, inclusiv memorie SRAM de 1k, convertor analog-digital, 4 canale PWM parca, interfata seriala (asta inca nu stiu la ce ajuta, nu e aia de programare, e altceva). Are 28 de picioare si nu aveau soclu pentru el, deci o sa stea in "pending" o vreme...

Sa vedem cum se comporta senzorii hall, sa nu fie prea sensibili, ca iar nu e bine...

 

Sefu: intri pe situl producatorului si iei APPLICATION NOTE pentru senzorul tau. Eu asa am facut. Merge de minune.

 

Beleaua e ca magnetul trebuie sa treaca destul de aproape de senzor (1-2 mm)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poti folosi "modelul" celuilalt senzor, cel din poza atasata de mine, ca sa nu ai probleme cu "plimbarea" magnetului prin fata senzorului (bine, aste depinde si de ce aplicatie vrei sa faci)

fixeaza magnetul la o distanta optima de senzor (cred ca 5-6 mm sunt suficienti cu un magnet bun) pt un semnal bun, iar printre ele sa treaca "intrefierul", un disc metalic de 1mm grosime cu 1, 2 decupari (sau, ma rog, de cate e nevoie pt aplicatia ta) care se roteste, atasat de axa cu came (eu asa vreau sa fac la nipru). cand decuparea respectiva ajunge intre magnet si senzor acesta da semnal ferm.

pt. teste, eu de ex. am demontat un HDD defect din care am recuperat magnetii actuatorului. sunt f puternici si am taiat dintr-unul din ei o bucata de 5x6 mm, care este arhisuficienta pt functionarea ferma a senzorului in configuratia de mai sus

de ex., la aprinderea electronica de trabant, pe deasupra senzorului (care este "compatibil" cu TLE0945), cam la 2mm se roteste un magnet circular cu diam. cam de 50 mm antrenat de ambielaj. senzorul detecteaza cele 2 schimbari ale campului magnetic la o rotatie completa a magnetului si aprinderea "da" 2 scantei (la trabant asa este diagrama de functionare)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ei... aproape gata :ok:. Am terminat de asamblat modulul de aprindere, de asemenea modificarea la magnetou, eliminarea platinei. Pentru adaptarea senzorului, am facut placuta aceea care se vede in poza, din textolit, pe care vine lipit senzorul hall propriu-zis, impreuna cu doi condensatori de 4.7nF de pe firul de semnal catre alimentare, respectiv masa. Modulul captor are in total doua fire, pe unul vine tensiunea de alimentare (5V), pe celalalt se intoarce semnalul de tip "open colector". Masa este masa comuna sistemului.

 

De asemenea, trebuie preparata cama si avansul centrifugal. Am legat cu sarma zdravana plumbii avansului centrifugal si am atasat un magnet mic, de neodymium (rupt dintr-un magnet de pe sistemul de pozitionare a capului de citire la hard-disk-uri), lipit bine cu poxipol (care formeaza un inel in jurul camei, inel care inglobeaza si magnetul).

 

Asta a fost munca de inlocuire a platinii cu senzor hall.

 

Modulul de aprindere contine microcontrolerul propriu-zis, cu oscilatorul cu quartz de 4MHz si doi condensatori de 22pF, etajul de resetare, o rez. de 10k si un cond. de 10uF, apoi intrarea directa care vine de la senzor - aici am adaugat o rezistenta de pull-up de 1.2k. Partea de iesire - pinul de iesire de la microcontroler merge direct la un tranzistor npn darlington, compus dintr-un npn mic si un npn de putere si tensiune (2sc4242), cel care se vede pe radiator. Sarcina tranzistorului mare este chiar bobina de inductie (primarul) si este "vazuta" in colector. De asemenea, tranzistorul are montata o dioda in anti-paralel cu jonctiunea C-E, pentru a asigura protectie la tensiune inversa. De asemenea, tot intre C-E (practic intre C si masa, ca emitorul e legat la masa) - vine si condensatorul de aprindere - 0.22uF/1000V. Mai e un integrat in schema, care decat stabilizeaza 5V pentru tensiune de alimentare a microcontrolerului si a senzorului Hall.

 

Deocamdata am facut teste doar acasa, de-asta inca nu pun schema, trebuie testata si pe motor, in conditii reale. Cert este ca senzorul da semnal, semnalul e prelucrat de uC, care comanda apoi bobina de inductie si da scanteie. Ramane de vazut cat de usor pot regla avansul static (50 de grade inainte de PMS) fara stroboscop si de asemenea cat de buna este curba liniara de avans variabil generata de uC.

 

Pentru cine vrea sa scape de platina, recomand artificiul cu senzorul Hall, legat direct intr-un montaj de tip "aprindere tranzistorizata". Dispar problemele de impuscare a platinii, de dereglare din vibratzii, dereglare din uzura piciorului actionat de cama, problemele de "zbor" al platinii la turatii mari.

 

Deocamdata softul din uC este gandit pentru motor in 4 timpi cu distributie (rotatia la magnetou este jumatate din rotatia arborelui), trebuie facuta o modificare in soft pentru a fi compatibil cu motoare fara captor pe distributie (indiferent daca e 2t sau 4t).

post-271-1137397906.jpg

post-271-1137397913.jpg

post-271-1137397919.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Merge chestia asta in practica cu un quartz ?! Atentie mare, ca eu am avut probleme uriase incercand sa aprind niste neoane cu un Atmel, tot cu quartz extern. Circuitul se reseta in draci din cauza parazitilor electromagnetici, chiar si cand l-am izolat intr-o cutie metalica. Cand am trecut pe oscilator intern a mers instantaneu. Daca nu ai probleme de timing foarte precis iti recomand cu multa caldura sa treci pe oscilatorul intern, motorul in ansamblul lui e si el o sursa excelenta de paraziti. S-ar putea sa te trezesti ca se reseteaza in timpul mersului, de exemplu :welcome:

Daca aveti nevoie de asistenta/echipamente pentru proiecte din astea cu microcontrollere, va stau la dispozitie. Si eu am in plan cate ceva pentru Lilith, dar la mine mai e mult pana departe.

 

EDIT: scuze, abia cum am vazut ca nu ai apucat sa testezi pe motor. Daca testezi si ti se pare ca merge complet aberant, incearca cu oscilatorul intern :ok:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mda... nu m-am gandit la problema asta pana acum, dar e destul de probabil sa se manifeste... mai ales ca am de gand sa pun modulul chiar in cutia cu bobina de inductie. Chiar daca l-as pune altundeva, fisa pana la bujie nu este ecranata in nici un fel si e o veritabila antena. Cu selectarea oscilatorului RC intern, de 1MHz, este o problema - pentru selectarea acestuia, trebuie facuta programare in "mod paralel", ceea ce nu se poate cu programatorul pe care l-am facut eu. Nasol moment... o sa incerc intai vreo ecranare mai jmechera, cu punerea la masa si a carcasei metalice a quartz-ului, dar daca zici ca nu i-ai dat de cap in felul asta, slabe sanse. In ce mediu ai incercat sa folosesti uC-ul ? Oricum, un mediu mai nociv decat descarcarea de inalta tensiune nu cred ca se poate. Alte solutii ?

 

Daca fac decuplare galvanica intre modulul de aprindere si sistemul electric al motocicletei ? (Adica un oscilator de 50Hz - transformator 1:1, redresare, filtrare, pentru alimentarea uC-ului si a senzorului, cu masa separata si comunicare prin optocuplori cu etajul de putere de pe bobina) sunt sanse sa mearga ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu prea are rost separarea galvanica in cazul asta, zic eu ... campul se propaga oricum. Problema nu e la alimentare, ci la quartz. Asa am incercat si eu prima data, mai intai am pus vreo 2 kile de condensatoare pe regulatorul de tensiune, dupa care am alimentat separat neonul si montajele. Nimica, nu s-a rezolvat pana nu am trecuit pe oscilator intern.

Insa:

 

- am folosit un ATMega8, si parca am putut sa selectez oscilatorul intern prin ISP, n-a fost nevoie de paralel programming. Pe de alta parte asta s-a intamplat cu ceva vreme in urma, asa ca poate ma insel.

- daca e nevoie ne intalnim si-i punem oscilatorul intern, am un STK500 care abia asteapta ceva actiune.

- mi-a zis cineva ca la Atmel exista un appnote despre "Reducing EMI interferences" si ca o posibila solutie ar fi fost sa impamantez carcasa quartz-ului. Nu am verificat, daca vrei pot sa caut appnote-ul.

 

Edit iar: oricum iti recomand sa separi galvanic bobina, dar nu stiu unde gasesti un optocuplor care sa suporte un curent atat de mare prin el. Iar cu un releu e ceva mai delicat in situatia asta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator DARK-RIDER-82

asha asha , numa de senzori sa vorbiti:):lol::):lol:) ca m-am saturat de platine aia! si mai sper sa si functioneze ca , vad ca sunteti baieti competenti , ce dreaqu:)

BAFTA LA TESTE! :)

:ok:

:ok: :welcome: :moto:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca fac decuplare galvanica intre modulul de aprindere si sistemul electric al motocicletei ? (Adica un oscilator de 50Hz - transformator 1:1, redresare, filtrare, pentru alimentarea uC-ului si a senzorului, cu masa separata si comunicare prin optocuplori cu etajul de putere de pe bobina) sunt sanse sa mearga ?

Nu rezolvi nimic cu asta, si chiar daca ai rezolva la cat de mult s-ar complica toata smecheria, mai degraba il lasi cum e cu platina.

La un Ij pe 6 V nu pot sa-i masor deloc tensiunea(cu voltmetru digital) pe baterie cand am motoru pornit, incepe voltmetru sa arate bazaconii numai cand ma apropii de motor, fara sa-i leg sondele

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu e nevoie de un optocuplor care sa duca bobina, poti pune un optocuplor care duce doar tranzistorul Darlington si ai separare galvanica. Daca faci cutie metalica pentru montaj sa o legi la masa motocicletei.

PS. Scuze daca stiai dar incerc sa dau si eu un sfat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu mă supăr cînd primesc sfaturi, ba acum chiar am mare nevoie. Am ajuns într-un impas de tip "Star Trek", adică un comportament absolut aberant al circuitului pe care l-am realizat. Pun Âşi schema, că face mai mult decît descrierea din vorbe.

 

post-271-1137573312_thumb.jpg

 

Acum apare fenomenul ciudat. Mai întai am facut probe punînd ca sarcină un bec de far, de 45 de Watti/12Volți.

Ei bine, totul mergea perfect, aÂşa cum gîndisem de la început schema. La început becul era aprins, apoi, rotind de magnetou, senzorul Hall incepea sa dea semnal - acesta era prelucrat de uC Âşi dădea comanda la far, stingîndu-l pentru o fracțiune de secundă.

 

Apoi am zis sa simulez Âşi cu bobină de inducție, ca tot aveam una prin casă. Ca să nu forțez tranzistorul, am înseriat becul de far cu bobina. Becul se aprinde, dau de magnetu - bobina da scînteie, insă becul se stinge de tot, apoi - surpriză - LM7805 se incinge ca draq, uC-ul la fel !!! Deconectez totul, refac procedura si aceleaÂşi rezultate - de cîte ori bobina dădea tensiune inversa de autoinducție, uC-ul intra in starea aia ciudată de consum mare de curent. Destul de robust, totuÂşi, la un moment dat a pierdut memoria flash, dar l-am reprogramat Âşi continuă să meargă. AÂşadar... CE SE ÎNTÎMPLĂ ? . Pe joncțiunea CE am avut si un condensator de 0.3uF-1000V si o dioda pusă in antiparalel, le-am scos dar tot degeaba se pare.

Singurul lucru pe care incă nu l-am incercat este să mut sarcina in emitor, în felul ăsta poate e mai izolata tensiunea de autoinducție care dă peste cap uC-ul. O să pun si optocuplor, sa separ pinul de ieÂşire al uC-lui de circuitul inductiv, însă daca Âşocul respectiv se propagă pe alimentare si nu pe pinul acela nu prea mai am soluții....

Ce ziceți ? Cumva de la prima scînteie s-a închis circuitul de inaltă tensiune pe altundeva decît direct la masă si s-au străpuns parțial joncțiunile de la tranzistori, care permit acum accesul a 12V pe pinul de ieÂşire al uC-ului....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sarcina inductiva --> neaparat o dioda in antiparalel PE EA, nu pe jonctiune. Un 1N4148 sau ceva echivalent ar trebui sa mearga fara probleme, dar s-ar putea sa fie nevoie de una de putere. Oricum, pune un 1N4148, si daca se arde, macar stii sigur ca ai o problema acolo :ok:

Altceva - exact ce a spus ftraian: optocuplor + darlington dupa el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rand conteaza f. mult daca sursa de 12V din figura este baterie sau redresor. Daca e redresor asta-i principala probemelor tale si esti norocos daca uC inca mai functioneaza. Am explicat chestia asta de mai multe ori cand s-a discutat despre testarea alternatorului prin deconectarea bateriei in timp ce motoru merge. ( apar supratensiuni de 2-300V in primarul bobine, si fara baterie care sa le filtreze……)

 

Dioda antiparalel pe primar nu se pune ( nu mai da scanteie) , dar pui 1-2 diode zener care sa aiba cam 200V in total ori pe C-E sau pe C-B, in ambele cazuri cu catodul spre C. Condensatorul il pui pe cel de la platina intre C si E .(asa am eu si merge f bine) Nu muta sarcina in E ca nu are rost.

Si inca ceva: eu nu as alimenta si curentul de baza din 7805 ca sa nu-l suprasolicit aiurea, merge direct din 12V; (500mA * 7V=3.5W => trebuie radiator si nu are rost)

NPN-ul ala mic e suficient de mare ca sa duca lejer 500mA?

Ai verificat daca tranzistorul de putere intra cum trebuie in saturatie?

Editat de binox
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...