Sari la conținut

baterie mai mare


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 82
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Vizitator mariion
pot sa montez o baterie amperaj mai mare?(12v-35Ah)eu am baterie de 12v-8Ah.

Nu stiu ce sa-ti raspund la aceasta intrebare. Mi-ar trebui mult mai multe date pentru a-ti putea raspunde. Trebuie sa-mi spui ce curent maxim suporta generatorul tau si ce curent absorb absolut toti consumatorii care functioneaza simultan. Cer aceste date, deoarece, spre deosebire de bateria ta originala care, teoretic, la incarcare, absoarbe un curent de 0,8A, noua baterie va absorbi un curent de incarcare teoretic de 3,5A. Diferenta este destul de mare, adica curentul absorbit de bateria noua va fi de mai bine de 4 ori mai mare, ceea ce ar putea sa-ti solicite excesiv infasurarile statorice ale alternatorului.

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Mie mi se pare suspect ca o baterie de 35Ah (baterie de masina) sa incapa fizic in spatiul uneia de 8Ah.

Unele dintre foarte putinele masini care au baterie de 35Ah ar fi Matizul sau Tico.....

Nu prea am vazut masini "normale" cu baterii asa de mici :scratch:

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu merge, pentru ca nu ai loc unde sa o pui. Am io si Matiz si Dominator. Prima are 12V-35Ah iar a doua 12V-8Ah. Bateria de masina e aproape de doua ori mai mare (ca volum vorbesc).

 

Nu merge, pentru ca risti sa iti arda firele si sa-ti impuste sigurantele cand tragi din ea cat poate sa ofere.

 

Se preteaza doar la o pornire, cu conditia sa fie legata si cea de 12V 8Ah in paralel.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Nu merge, pentru ca nu ai loc unde sa o pui. Am io si Matiz si Dominator. Prima are 12V-35Ah iar a doua 12V-8Ah. Bateria de masina e aproape de doua ori mai mare (ca volum vorbesc).

 

Nu merge, pentru ca risti sa iti arda firele si sa-ti impuste sigurantele cand tragi din ea cat poate sa ofere.

 

Se preteaza doar la o pornire, cu conditia sa fie legata si cea de 12V 8Ah in paralel.

Si cum faci sa tragi din ea cat poate sa ofere?!? :scratch:

Claxonezi in continuu cu faza lunga aprinsa? :friends:

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

da este de la matiz si loc as avea sub saua deci problema cu locul am rezolvat dar sa nu ard instalatia electrica de acea am intrebat.

 

Pai daca te uiti pur si simplu la becuri ai sa vezi ca scrie pe ele 12v si in jur la 25 A adica atat consuma,pai daca tu ii bagi 35 ia ghici ce se intampla ? si mai gandeste-te si la instalatia de pornire deci nu incerca pentru ca apoi o sa incepi sa cauti piese

Editat de maryan
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Pai daca te uiti pur si simplu la becuri ai sa vezi ca scrie pe ele 12v si in jur la 25 A adica atat consuma,pai daca tu ii bagi 35 ia ghici ce se intampla ? si mai gandeste-te si la instalatia de pornire deci nu incerca pentru ca apoi o sa incepi sa cauti piese

Ce spui tu aici, cumetre? :friends:

Becuri pe care scrie 12V si 25A?!? :kiss: 300W? Da' ce e ala, reflector?

Si ce treaba are curentul maxim pe care il poate furniza bateria cu curentul pe care il absoarbe un consumator, in cazul in care curentul bateriei este mai mare, evident?!?

Ia zi tu, ce se intampla, ca io mi-s mai prost, asa, nu ma prea pricep la ghicitori din astea :scratch:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce spui tu aici, cumetre? :friends:

Becuri pe care scrie 12V si 25A?!? :kiss: 300W? Da' ce e ala, reflector?

Si ce treaba are curentul maxim pe care il poate furniza bateria cu curentul pe care il absoarbe un consumator, in cazul in care curentul bateriei este mai mare, evident?!?

Ia zi tu, ce se intampla, ca io mi-s mai prost, asa, nu ma prea pricep la ghicitori din astea :scratch:

 

 

scz am vrut sa spun 25 w :kiss:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai daca te uiti pur si simplu la becuri ai sa vezi ca scrie pe ele 12v si in jur la 25 A adica atat consuma,pai daca tu ii bagi 35 ia ghici ce se intampla ? si mai gandeste-te si la instalatia de pornire deci nu incerca pentru ca apoi o sa incepi sa cauti piese

1. 35 de amperi nu bagi in bec decit daca bateria se transforma printr-o minune din sursa de tensiune, asa cum a facut-o mama ei, in sursa de curent. Da' minunile se intimpla rar.

 

2. Cind motorul e pornit, alimentarea instalatiei electrice o face practic alternatorul, nu bateria. Un alternator de motocicleta are cite stiu o putere nominala de ordinul sutelor de watti, de unde se poate deduce ca poate furniza curenti de ordinul zecilor de amperi. Zeci de amperi care totusi nu ard nici un bec, pentru ca fizica de a 6-a se aplica si-n realitate.

 

3. Din cite stiu, o baterie acid-plumb de N Ah (amperi-ora) poate furniza pentru o durata scurta (citeva secunde) un curent de citeva ori mai mare decit acel N (zeci de amperi in cazul unei baterii de 10 Ah, de exemplu).

 

4. La prima vedere, nu ar trebui sa fie probleme cu folosirea unei baterii mai "mari", DAR e posibil sa existe probleme legate de circuitul de incarcare si/sau releul de pornire etc. Nu stiu cum stau lucrurile si las pe cineva care se pricepe sa raspunda aici, dar eu n-as pune o baterie de 35Ah in locul uneia de 8Ah. Pina la urma urmei, de ce vrei sa folosesti acea baterie de Matiz in locul celei recomandate?

 

 

Nu merge ptr ca distrugi instalatia electrica. e la mintea cocosului. cauta pe forum explicatia si o vei gasi.

Se pare ca eu n-am minte nici macar cit un cocos, devreme ce n-am idee care e explicatia exacta (fizica, adica nu aiureli cum am citit mai sus). Te rog sa ma/ne luminezi, pentru ca acest forum este destinat schimbului de informatie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
scz am vrut sa spun 25 w :scratch:

Asta e altceva!

In plus, se recomanda INTOTDEAUNA ca generatorul (fie el baterie, alternator, etc.) sa aiba INTOTDEAUNA curentul si implicit puterea mai mare decat curentul sau puterea absorbite de consumator. Special am repetat "intotdeauna".

In cazul in care sursa de curent NU are curentul sau puterea cel putin egale cu cele absorbite de generator, vei distruge sursa.

A nu se confunda cu tensiunea, care trebuie sa fie aceeasi atat pentru generator cat si pentru consumator.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
1. 35 de amperi nu bagi in bec decit daca bateria se transforma printr-o minune din sursa de tensiune, asa cum a facut-o mama ei, in sursa de curent. Da' minunile se intimpla rar.

Excelenta explicatia! :scratch: As putea adauga ca, pe langa faptul ca minunile se intampla rar, cred ca nu se intampla niciodata in fizica.

 

2. Cind motorul e pornit, alimentarea instalatiei electrice o face practic alternatorul, nu bateria. Un alternator de motocicleta are cite stiu o putere nominala de ordinul sutelor de watti, de unde se poate deduce ca poate furniza curenti de ordinul zecilor de amperi. Zeci de amperi care totusi nu ard nici un bec, pentru ca fizica de a 6-a se aplica si-n realitate.

Exact!

 

3. Din cite stiu, o baterie acid-plumb de N Ah (amperi-ora) poate furniza pentru o durata scurta (citeva secunde) un curent de citeva ori mai mare decit acel N (zeci de amperi in cazul unei baterii de 10 Ah, de exemplu).

 

Asa este, acela se cheama curent de pornire pe care il furnizeaza cu conditia scaderii tensiunii in in instalatie pana la minim 10V. Aceasta tensiune este si tensiunea la care se calculeaza si puterea absorbita de electromotor. Daca te uiti, de exemplu, pe un electromotor vechi de Dacie, vei vedea ca pe el scrie 800W la 10V, de unde se poate deduce usor ca absoarbe un curent de 80A.

 

4. La prima vedere, nu ar trebui sa fie probleme cu folosirea unei baterii mai "mari", DAR e posibil sa existe probleme legate de circuitul de incarcare si/sau releul de pornire etc. Nu stiu cum stau lucrurile si las pe cineva care se pricepe sa raspunda aici, dar eu n-as pune o baterie de 35Ah in locul uneia de 8Ah. Pina la urma urmei, de ce vrei sa folosesti acea baterie de Matiz in locul celei recomandate?

Exact asta am vrut sa subliniez si eu. Adica faptul ca e posibil sa solicite circuitul de incarcare. In cazul in care alternatorul este de tipul celor cu excitatie cu magneti permanenti si element de reglare paralel, in acest caz va solicita direct infasurarile statorice ala alternatorului, in cazul in care acest surplus de curent de incarcare, insumat cu toti curentii absorbiti de ceilalti consumatori permanenti, vor depasi curentul maxim generat de alternator. De fapt, daca stau mai bine si ma gandesc, aceasta afirmatie este valabila si pentru alternatoarele cu excitatie electromagnetica (rotor bobinat).

 

Se pare ca eu n-am minte nici macar cit un cocos, devreme ce n-am idee care e explicatia exacta (fizica, adica nu aiureli cum am citit mai sus). Te rog sa ma/ne luminezi, pentru ca acest forum este destinat schimbului de informatie.

Sincer, nu cred ca o asemenea afirmatie merita vreo explicatie ci aratat cu degetul si ras cat se poate de tare. (Ma refer la afirmatia lui, nu la a ta.) Uite asa: :friends:

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu riscul de a fi off-topic. Notiunile de curent si tensiune creeaza multa confuzie, cu toate ca e destul de simplu de inteles cam ce vor sa zica, chiar daca n-ai inclinatie spre fizica sau tehnica.

 

Deci: ginditi-va la tensiune ca la presiunea realizata de o pompa de lichid. Cind deschizi robinetul in circuit, incepe sa curga apa cu un anumit debit - debit care depinde de cit de deschis e robinetul. Deschiderea robinetului e analoga cu rezistenta consumatorilor din circuit: rezistenta mica <=> deschidere mare a robinetului, rezistenta mare <=> deschidere mica a robinetului. Iar debitul de lichid e analog cu curentul. Scazi rezistenta (deschizi robinetul) -> creste curentul (creste debitul). Iar acea presiune maxima realizata de pompa ramine fixa, nu depinde de deschiderea robinetului. Adica tensiunea determina curentul, nu invers, asa cum presiunea determina debitul, in cazul instalatiei cu lichid. Cu alte cuvinte, acel curent (debit) e determinat de consumatori.

 

Astea fiind spuse, mareata lege a lui Ohm, I = U/R ar trebui sa devina destul de clara. Ai o sursa de tentiune de V volti, ai un consumator cu rezistenta R, poti deduce curentul prin consumator. Pui o baterie mai mare, creste si curentul.

Ai o pompa care poate pompa cu presiunea P. Ai un robinet, poti sa calculezi functie de presiunea P si deschiderea robinetului debitul. Vrei debit mai mare, pui pompa care poate realiza un P mai mare.

 

Nu stiu cit am reusit sa ma fac inteles, dar e ceva extrem de simplu. Anumiti termeni sint cumva improprii si descrierea mea nu e 100% precisa dar ideea de baza ramine.

 

Pentru curiosi: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_analogy

 

Scuze pt. off-topic. Astept pe cineva care sa dea un raspuns argumentat la intrebarea initiala.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Cu riscul de a fi off-topic. Notiunile de curent si tensiune creeaza multa confuzie, cu toate ca e destul de simplu de inteles cam ce vor sa zica, chiar daca n-ai inclinatie spre fizica sau tehnica.

 

Deci: ginditi-va la tensiune ca la presiunea realizata de o pompa de lichid. Cind deschizi robinetul in circuit, incepe sa curga apa cu un anumit debit - debit care depinde de cit de deschis e robinetul. Deschiderea robinetului e analoga cu rezistenta consumatorilor din circuit: rezistenta mica <=> deschidere mare a robinetului, rezistenta mare <=> deschidere mica a robinetului. Iar debitul de lichid e analog cu curentul. Scazi rezistenta (deschizi robinetul) -> creste curentul (creste debitul). Iar acea presiune maxima realizata de pompa ramine fixa, nu depinde de deschiderea robinetului. Adica tensiunea determina curentul, nu invers, asa cum presiunea determina debitul, in cazul instalatiei cu lichid. Cu alte cuvinte, acel curent (debit) e determinat de consumatori.

 

Astea fiind spuse, mareata lege a lui Ohm, I = U/R ar trebui sa devina destul de clara. Ai o sursa de tentiune de V volti, ai un consumator cu rezistenta R, poti deduce curentul prin consumator. Pui o baterie mai mare, creste si curentul.

Ai o pompa care poate pompa cu presiunea P. Ai un robinet, poti sa calculezi functie de presiunea P si deschiderea robinetului debitul. Vrei debit mai mare, pui pompa care poate realiza un P mai mare.

 

Nu stiu cit am reusit sa ma fac inteles, dar e ceva extrem de simplu. Anumiti termeni sint cumva improprii si descrierea mea nu e 100% precisa dar ideea de baza ramine.

 

Pentru curiosi: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_analogy

 

Scuze pt. off-topic. Astept pe cineva care sa dea un raspuns argumentat la intrebarea initiala.

La intrebarea initiala am dat eu un raspuns suficient de argumentat.

Il voi concentra aici:

 

Da, poti pune o baterie de 35Ah in locul celei originale de 8Ah, NUMAI in cazul in care se vor indeplini urmatoarele 2 conditii:

1. Spatiul fizic sa permita amplasarea noii baterii de 35Ah, avand in vedere ca aceasta va ocupa un volum mult mai mare.

2. Generatorul de pe motocicleta sa aiba capacitatea de a putea asigura fara probleme curentul suplimentar de 2,7A necesar incarcarii noii baterii, adica un curent de incarcare de 3,5A in loc de cel initial de 0,8A.

In noile conditii, puterea suplimentara consumata de incarcarea bateriei va fi de 14V x 2,7A=37,8W, adica aproape cat inca un bec de far.

Uzual, generatoarele de pe motociclete au puterea cuprinsa intre 180W si 250W. Asta inseamna ca aceasta putere ar reprezenta intre 15% si 21% din puterea generatorului. Nu mi se pare un procent foarte mare, dar, mi se pare destul de semnificativ si tin sa cred ca sigur va supraincarca generatorul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu mai umblati cu speculatii.Se poate pune linistit.Acumulatorul are rol de a inmagazina curentul de la generator. Cand este nevoie de curent acumulatorul intra si isi face datoria.La fel si in timpul functionarii cand generatorul nu mai face fata consumatorilor acumulatorul este ca o rezerva tampon la functionarea acestora. Cum tu nu ai sa spunem o statie audio de 1000w pe mobra nu ai nevoie sa umbli la generator ca sa-ti ofere o putere mai mare de wataj ca sa faca fata consumatorilor si sa ofere la acumulator si el bineanteles mai mare o incarcare suplimentara.Nu intru in amanunte aici cu modificarile care trebuiesc facute de la generator pana la baterie.Cum tu pastrezi aceiasi consumatori la care generatorul tau de curent de pe mobra fac fata nicio problema.Bateria poate fi mai mare.Avantaje:pornirea mai rapida,prelungirea vietii acumulatorului(neavand acele solicitari la pornire sau la consumatori suplimentari).Deci concluzia este ca poti,daca ai loc unde.

Editat de kato_arad
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Nu mai umblati cu speculatii.Se poate pune linistit.Acumulatorul are rol de a inmagazina curentul de la generator. Cand este nevoie de curent acumulatorul intra si isi face datoria.La fel si in timpul functionarii cand generatorul nu mai face fata consumatorilor acumulatorul este ca o rezerva tampon la functionarea acestora. Cum tu nu ai sa spunem o statie audio de 1000w pe mobra nu ai nevoie sa umbli la generator ca sa-ti ofere o putere mai mare de wataj ca sa faca fata consumatorilor si sa ofere la acumulator si el bineanteles mai mare o incarcare suplimentara.Nu intru in amanunte aici cu modificarile care trebuiesc facute de la generator pana la baterie.Cum tu pastrezi aceiasi consumatori la care generatorul tau de curent de pe mobra fac fata nicio problema.Bateria poate fi mai mare.Avantaje:pornirea mai rapida,prelungirea vietii acumulatorului(neavand acele solicitari la pornire sau la consumatori suplimentari).Deci concluzia este ca poti,daca ai loc unde.

Bre nea' Kato, tot respectul pentru matale, dar aici cam incurci borcanele!

Niciodata, in timpul functionarii motorului, consumatorii nu vor fi alimentati din baterie, daca generatorul si sistemul de incarcare functioneaza in parametrii normali. Bateria are un singur rol, acela de a asigura curent in instalatie atunci cand motorul nu functioneaza, adica, la pornire sau la stationarea cu luminile aprinse (fie ele de pozitie, de intalnire sau de avarie). Intotdeauna, in condintii normale de functionare si exploatare, tensiunea furnizata de generator va fi mai mare decat tensiunea nominala a bateriei, altfel nu ar putea fi posibila incarcarea acesteia. Iti garantez ca am dreptate.

Inca o data, nea' Kato, tot respectul!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion

In plus, matale ai dat exemplul cu statia audio. Sa nu cumva sa faci vreo confuzie, ca e total eronata! Daca pe un amplificator audio ce poate debita o putere maxima de 10W pe o impedanta de 4ohmi pui niste boxe de 200W / 4 ohmi, nu este absolut nici o problema, deoarece, teoria zice ca este indicat sa pui difuzoarele de minim 2 ori mai mari decat puterea maxima a amplificatorului, ca sa ai fidelitatea optima si sa protejezi difuzoarele. Dar, in acest caz, al motocicletei sau masinii, iti garantez ca absolut orice consumator in plus va suprasolicita generatorul. De ce? E foarte simplu: pentru ca in audio trebuie doar sa adaptezi impedanta difuzorului cu cea a etajului de amplificare si sa ai difuzoarele cel putin de o putere egala cu cea a amplificatorului. Cat timp respecti aceste conditii, poti pune consumatori si de putere maxima de mii de Watti pe un amplificator care iti poate debita maxim 0,1W! In cazul instalatiei electrice de pe o motocicleta sau masina, orice consumator in plus inseamna inca o rezistenta in paralel, ceea ce inseamna ca va scadea rezistenta totala pe care "o vede" generatorul la bornele lui si, implicit, va creste curentul absorbit.

Am inteles de ce ai spus matale de statia aceea de 1000W, care consuma enorm si, prin urmare, ar incarca excesiv generatorul, dar, eu cred ca analogia matale s-a referit si la exemplul pe care l-am dat eu cu amplificatoarele audio si difuzoarele.

Ca sa continui exemplul lui CalinD, in cazul amplificatoarelor audio, daca difuzorul ar fi un rezervor tampon in care ar trebui sa stochez tot timpul 100L de apa, nu cred ca m-ar deranja absolut deloc ca rezervorul asta ar fi de 1000L. Eu nu vreau sa tin in el, constant, decat 100L. Daca pompa care l-ar alimenta mi-ar satisface fara probleme aceasta rezerva de 100L, nu vad care ar fi problema. Dar, daca eu as avea nevoie sa tin acest rezervor in permanenta plin ochi cu apa, folosind aceeasi pompa, asta ar fi imposibil! Daca as incerca cumva sa fortez pompa, sa ajunga la debitul asta imens pentru ea, atunci sa fii sigur ca as arde-o!

 

Inca o data, nea' Kato, tot respectul!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Se poate,nu contest...deci nu-i prea indicata miscarea sa inteleg... :scratch:

Cam asa ceva! :friends:

E o diferenta cam mare la curentul de incarcare si, generatoarele astea de motocicleta sunt destul de mici, ca si putere. Ori aia 2,7A in plus s-ar putea sa se observe bine de tot in generator.

Daca mai stam sa ne gandim ca majoritatea generatoarelor lucreaza in ulei incins, garantez ca la o incarcare mai mare de 60-70% din puterea lor maxima incep sa cedeze, de fapt, incepe sa cedeze izolatia sarmei, rezultand spire in scurt.

Daca vroia sa puna in loc de 8Ah una de 12Ah, sa zicem, da, nu era asa mare diferenta, mergea, nu avea nici pe dracu', dar, de 35Ah, mi se pare mult prea mare!

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu inteleg o chestie ... eu stiu ca odata ce motorul a pornit, tot ce inseamna electrica trece de pe baterie pe alternator. Daca, presupunand ca bateria e descarcata la jumate, pornesti motorul si dai drumul si la consumatori ... alternatorul va fi in urmatoarea "dilema":

1. ori da curent la baterie (si va lua ceva) ca sa se incarce si consumatorii ceilalti o "cacao" pe romaneste;

2. ori da drumul la consumatori si bateria nu se va incarca;

 

E gresit?

Editat de Macke
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
Eu nu inteleg o chestie ... eu stiu ca odata ce motorul a pornit, tot ce inseamna electrica trece de pe baterie pe alternator. Daca, presupunand ca bateria e descarcata la jumate, pornesti motorul si dai drumul si la consumatori ... alternatorul va fi in urmatoarea "dilema":

1. ori da curent la baterie (si va lua ceva) ca sa se incarce si consumatorii ceilalti o "cacao" pe romaneste;

2. ori da drumul la consumatori si bateria nu se va incarca;

 

E gresit?

Daca bateria e descarcata mai mult, va absorbi un curent mai mare, pana cand se va incarca. Alternatorul sau releul de incarcare nu stiu sa faca o selectie, cui sa "dea" ma mult sau mai putin curent, pentru ca ele sunt proaste, nu stiu sa judece. Alternatorul este un simplu generator electric de tensiune, care furnizeaza la borne o tensiune mai mica sau mai mare, in functie de turatie. Cu cat creste turatia la arborele alternatorului, cu atat va creste mai mult si tensiunea la bornele lui. Pentru ca aceasta tensiune sa fie tinuta constanta, in anumite limite, in jurul valorii de 14V, se foloseste releul regulator. Tot ceea ce face releul regulator este sa pastreze o tensiune constanta in circuit.

Pe de alta parte, pe masura ce pornesti noi consumatori, tensiunea in circuit va tinde sa scada, releul va lasa alternatorul sa furnizeze o tensiune mai mare daca acesta are si de unde (adica daca are suficienta turatie la arbore), daca nu, tensiunea in circuit va scadea (a se vedea ca in ralanti, intensitatea farurilor scade usor). De aici, rezulta si faptul ca, fiind lasat motorul sa toarca mult timp la ralanti in timp ce absolut toti consumatorii sunt porniti, tensiunea in circuit va scadea iar bateria nu se va mai incarca suficient. Daca tensiunea in circuit, adica tensiunea la bornele alternatorului cat si tensiunea la bornele bateriei vor scadea in jurul valorii de 12,5 - 13V, tensiune la care sigur nu va mai circula curent dinspre alternator spre baterie, deoarece, in stare incarcata, tensiunea la bornele bateriei este in jur de 13 - 13,5V fara consumatori, atunci, se va produce urmatorul fenomen, cele 2 surse de tensiune, alternatorul si bateria se vor comporta ca doua surse puse in paralel care vor genera tensiune impreuna, alimentand consumatorii din instalatie. practic, tot mecanismul este ca in instalatie sa se mentina o tensiune mai mare decat tensiunea de la bornele bateriei fara consumatori, adica bateria trebuie, in permanenta, atat timp cat motorul functioneaza, sa joace rol de consumator pentru a se putea incarca, in acest caz, singurul generator din circuit ramanand alternatorul.

Pe de o alta parte, sa presupunem ca sunt porniti 2 consumatori importanti (bec far, electroventilator), tensiunea in circuit este 14,4V si lucrurile merg foarte bine. la un moment dat, electroventilatorul se opreste, pentru ca temperatura motorului a scazut la valoarea normala, nemaiavand nevoie de racire suplimentara. In acest caz, disparand un consumator important (electroventilatorul ia cam 40-60W), motorul fiind la vreo 5000 de ture, sa zicem, deci, implicit si alternatorul poate produce mai multa tensiune decat ar fi nevoie, tensiunea in circuit va tinde sa creasca peste valoarea de 14,4V initiala. In acest caz, releul de incarcare "va avea un cuvant de spus". Acum, daca este sistemul cel mai des intalnit la masini, cu alternator cu excitatie electromagnetica, adica cu rotor bobinat, releul va taia alimentarea rotorului, acest lucru va face ca alternatorul sa nu mai livreze tensiune, tensiunea in instalatie va scadea. Pana cand? Pana la limita minima pe care o are presetata releul, uzual 13,7 - 13,8V. Cand se va atinge aceasta tensiune in circuit, releul va alimenta iar bobina rotorului, alternatorul va livra iar tensiune, tensiunea in circuit va incepe iar sa creasca, va ajunge la 14,5V, sa zicem si mecanismul se va repeta, adica iar releul va taia alimentarea rotorului ..... etc.

Daca avem sistemul uzual intalnit la motocicletele japoneze, cu rotorul alternatorului prevazut cu magneti permanenti, adica cu excitatie magnetica permanenta, atunci, releul va lucra cu totul si cu totul altfel. Daca in primul exemplu, releul regla tensiunea in circuit controland alimentarea infasurarii rotorului alternatorului, acum, acest rotor este construit din magneti permanenti, carora nu are ce sa le faca. Si atunci, totusi, cum poate regle tensiunea in circuit? Raspunsul este foarte simplu. In interiorul majoritatii releelor regulatoare de acest tip, se afla, uzual, 3 thiristoare care au anozii conectati la fiecare din cele 3 faze ale alternatorului si catozii conectati toti, impreuna, la masa motocicletei, ca in figura. In momentul in care creste tensiunea peste 14,4V, sa zicem, cei trei thiristori vor fi comandati, de catre circuitul de monitorizare a tensiunii in circuit (IC sesor voltage in figura), sa se deschida, intrand in conductie, scurtcircuitand, practic, iesirea alternatorului, facand, astfel, ca la bornele lui sa nu mai furnizeze deloc tensiune. Astfel, tensiunea in circuit va scadea, iar cand va ajunge la pragul minim, sa zicem de 13,7V, thiristoarele vor fi scoase din conductie, astfel incat alternatorul va incepe sa furnizeze iarasi tensiune, crescand iarasi tensiunea in circuit. Mai departe, mecanismul se reia, fiind exact la fel, ca si principiu de functionare cu cel descris in exemplul de mai sus.

 

Doc1.doc

 

Sper ca nu sunt nelamuriri.

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...