Sari la conținut

Mers subturat


Postări Recomandate

Tot vad folosita expresia "mers subturat". Nu stiu exact ce inseamna asta, cantitativ, adica sub ce turatie se considera ca motorul nu e in regimul optim de functionare. La a mea am observat ca sub 3500 sunetul are acel vag bilbiit, peste 3500-4000 dispare. Intrebarea e care e turatia minima in care e "sanatos" sa tii un motor cu 4 cilindri in linie, de 600 cmc. Realizez ca nu toate motoarele sint la fel, dar banuiesc ca diferentele nu sint mari.

 

Si partea be.

Ce probleme poate genera mersul subturat pe durate mai lungi?

 

Fapte, nu mituri, va rog :P

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 91
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Daca un motor are regimul de functionare intre 1000 si 9000, regimul bun de functionare va fi intotdeauna peste jumatate. Deci la 5000rpm e OK, sub e subturat.

Mersul subturat:

- nu permite o ungere corecta a motorului.

- solicita aiurea unele componente

- motorul consuma aiurea si nu are putere, daca cuplul maxim e undeva la 6000rpm si tu il tii in 3000 e clar ca il fortezi sa traga consumand doar mai mult.

- etc etc etc...

- mergand subturat in timp motorul "se babeste" devine puturos, asta nu o pot explica dar asa e. se zice ca motorul asa cum mergi cu el asa "se invata"....

 

Exista un topic foarte interesant numit "turat vs subturat" pe forumul daewoo la sectiunea Matiz unde sunt date fapte si date concrete.

Editat de Belbody
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca un motor are regimul de functionare intre 1000 si 9000, regimul bun de functionare va fi intotdeauna peste jumatate. Deci la 5000rpm e OK, sub e subturat.

...

- mergand subturat in timp motorul "se babeste" devine puturos, asta nu o pot explica dar asa e. se zice ca motorul asa cum mergi cu el asa "se invata"....

 

Foarte interesante punctele de vedere si mai ales argumentatia "stiintifica".

 

 

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte interesante punctele de vedere si mai ales argumentatia "stiintifica".

 

 

 

Ride Safe!

Pai de ce nu ne spui tu adevarul? Eu chiar nu stiu care e aceasta turatie "magica", am deschis acest topic tocmai ca sa aflu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

turatia magica e aia la care simti ca motorul tau nu depune efort cand mergi constant.

la 600 era undeva pe la 6000, la 954 o simt undeva pe la 5000rpm. :P

Eu zic ca motorul depune efort la orice turatie (1500 sau 10000). Eu am batut spre altceva cind am pus intrebarea, mai mult spre problemele pe care le poate genera mersul subturat (uzura anumitor componente). Daca nu ar exista aceste (posibile) probleme nu as fi deschis topicul, pus si simplu as fi ales sa merg la ce turatie simt ca trebuie sa merg.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mersul motorului il simti in acceleratie (valabil si la conserve). Cand tragi cel mai putin de acceleratie incat motorul sa mearga lin, fara sa se balbaie. Cel mai bine poti vedea si simti asta pe o masina care afiseaza consumul instant: mergi pe un drum fara pante sau rampe si incearca sa tii motorul incat sa-ti consume cel mai putin ==> atunci motorul nu va fi nici supraturat dar nici subturat.

 

Sub nici o forma nu cred in invatatul motorului sa mearga babeste. E o aberatie mare cat China; Am mers pe destule motoare si conserve zeci avand obiceiul sa merg la consum economic dar au fost si zile cand o calcam nebuneste si niciodata nu am avut nici cea mai mica impresie ca motorul s-a "mosnegit". Dimpotriva, am un Golf 2 batran de 21 ani cu care merg ca o bunicuta la cumparaturi dar cand o calc pe coada surclaseaza la viteza si demaraj masini de ultima generatie. Desemenea Thundercatul care il am, atinge in foarte scurt timp viteza maxima scrisa in certificat iar pe bord chiar trece peste specificatiile din el (cred ca e vorba de celebra eroare a vitezometrelor) cu toate ca trec foarte rar de 8000 de ture cu el.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P
Daca un motor are regimul de functionare intre 1000 si 9000, regimul bun de functionare va fi intotdeauna peste jumatate. Deci la 5000rpm e OK, sub e subturat.

Mersul subturat:

- nu permite o ungere corecta a motorului.

- solicita aiurea unele componente

- motorul consuma aiurea si nu are putere, daca cuplul maxim e undeva la 6000rpm si tu il tii in 3000 e clar ca il fortezi sa traga consumand doar mai mult.

- etc etc etc...

- mergand subturat in timp motorul "se babeste" devine puturos, asta nu o pot explica dar asa e. se zice ca motorul asa cum mergi cu el asa "se invata"....

 

Exista un topic foarte interesant numit "turat vs subturat" pe forumul daewoo la sectiunea Matiz unde sunt date fapte si date concrete.

 

 

"babitul" asta se datoreaza calaminei care se depune. daca o forjezi din cand in cand se curata, n-ai probleme.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic ca motorul depune efort la orice turatie (1500 sau 10000). Eu am batut spre altceva cind am pus intrebarea, mai mult spre problemele pe care le poate genera mersul subturat (uzura anumitor componente). Daca nu ar exista aceste (posibile) probleme nu as fi deschis topicul, pus si simplu as fi ales sa merg la ce turatie simt ca trebuie sa merg.

 

Nu e adevarat, nu depune acelasi efort la orice turatie. Cu cat turatia creste cu atat depune mai putin efort. Acum depinde ce intelegi tu prin "efort" dar mie imi suna a lucru mecanic care cu cateva transformari devine energie motrica apoi putere.

 

Bai Joghi, esti cel mai mare ",....,,..cuvinte urate" care a tinut vreodata un mouse in mana.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cred ca e inevitabil sa nu mergi subturat in oras cu motocicleta, cel putin uneori... e destul de enervant sa mergi in viteza I, mai ales ca are si un zgomot mai special :P

Editat de metoxil
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu la Hornet, la 15.000 de ture cat are pe ceas, schimb undeva la 7000 si o mentin la 5000-6000 ture. la 7000 de ture are cuplu maxim.

asta cand merg normal cu ea :P, ca in rest o duc si mai mult, depinde de nevoie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in orice carte tehnica scrie mare: nu subturati motorul.

 

personal nu ma uit demuuult la afisaj - ca ma inhiba, mai ales la curbe :laugh:

dar consider ca motorul este subturat cand "latra" si este supraturat cand "miauna"... :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai de ce nu ne spui tu adevarul? Eu chiar nu stiu care e aceasta turatie "magica", am deschis acest topic tocmai ca sa aflu.

 

Nu va spun eu "adevarul" pentru ca, in forma ceruta de tine el nu exista, cum nu exista nici turatie "magica", fixa, la care se schimba vitezele. Aceasta depinde de foarte multe variabile iar consideratiile teoretice ar depasi cu mult cadrul acestui topic sau chiar forum.

 

Pentru cei ce inteleg un pic de engleza, articolul Performance is all about TORQUE (not HP) scris de James R. Davis cred ca ar fi un foarte bun punct de plecare, mie cel putin mi'a clarificat multe chestiuni pe care mai mult le simteam dar nu stiam sa le pun in vorbe.

 

Pentru cei interesati, pe site'ul indicat anterior se pot gasi "tips"uri extrem de interesante, scrise de catre motociclisti adevarati (nu motoforumisti) cum ar fi "technici de franare", "mersul in grup"... etc.

 

Lectura placuta!

 

Bai Joghi, esti cel mai mare ",....,,..cuvinte urate" care a tinut vreodata un mouse in mana.

 

Bai Bellybutton, cand o sa ai ceva de spus poate o sa te iau in seama, pana atunci nu meriti sa te iau in seama nici macar cand ma jignesti!

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai de ce nu ne spui tu adevarul? Eu chiar nu stiu care e aceasta turatie "magica", am deschis acest topic tocmai ca sa aflu.

eu am observat (la mobre si turisme) ca turatia "magica" cum o numesti este acolo unde acul kilometrajului sta vertical(inainte) cand este cuplata treapta cea mai mare de viteza. Tot pe acolo se afla si consumul minim de carburant :o

 

dar consider ca motorul este subturat cand "latra" si este supraturat cand "miauna"... :P

:laugh:

cred ca boltul pistonului este cel mai solicitat

 

 

Mersul motorului il simti in acceleratie (valabil si la conserve). Cand tragi cel mai putin de acceleratie incat motorul sa mearga lin, fara sa se balbaie. Cel mai bine poti vedea si simti asta pe o masina care afiseaza consumul instant: mergi pe un drum fara pante sau rampe si incearca sa tii motorul incat sa-ti consume cel mai putin ==> atunci motorul nu va fi nici supraturat dar nici subturat.

 

Sub nici o forma nu cred in invatatul motorului sa mearga babeste. E o aberatie mare cat China; Am mers pe destule motoare si conserve zeci avand obiceiul sa merg la consum economic dar au fost si zile cand o calcam nebuneste si niciodata nu am avut nici cea mai mica impresie ca motorul s-a "mosnegit". Dimpotriva, am un Golf 2 batran de 21 ani cu care merg ca o bunicuta la cumparaturi dar cand o calc pe coada surclaseaza la viteza si demaraj masini de ultima generatie. Desemenea Thundercatul care il am, atinge in foarte scurt timp viteza maxima scrisa in certificat iar pe bord chiar trece peste specificatiile din el (cred ca e vorba de celebra eroare a vitezometrelor) cu toate ca trec foarte rar de 8000 de ture cu el.

daca faci asta constant la turbodiesel sigur se fu-te turbina care se dezechilibreaza din cauza depunerilor de fum. Asta e practica taximetristilor cu masini de firma, pentru ei consumul e mai important decat masina patronului :)

Editat de yuk
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru cei ce inteleg un pic de engleza, articolul Performance is all about TORQUE (not HP) scris de James R. Davis cred ca ar fi un foarte bun punct de plecare, mie cel putin mi'a clarificat multe chestiuni pe care mai mult le simteam dar nu stiam sa le pun in vorbe.

Foarte interesant articolul, in special sectiunea despre turatia optima pentru schimbatul vitezelor.

Totusi, eu nu sint racer si nici n-am pretentii (in special in oras), si aceasta informatie are pentru mine caracter mai mult informativ.

 

daca faci asta constant la turbodiesel sigur se fu-te turbina care se dezechilibreaza din cauza depunerilor de fum. Asta e practica taximetristilor cu masini de firma, pentru ei consumul e mai important decat masina patronului :P

Din pacate, putini dintre noi au motociclete turbodiesel. Poate imi raspunde cineva si despre uzura generata de mersul subturat, la o motocicleta mai de om normal, pe benzina?

 

Concret: in oras incerc s-o tin pe undeva pe la 3500-4000, incercind sa nu trec de 6000 (schimb pe la 5500-6000 maxim).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Lectura placuta!

 

 

 

Bai Bellybutton, cand o sa ai ceva de spus poate o sa te iau in seama, pana atunci nu meriti sa te iau in seama nici macar cand ma jignesti!

 

Ride Safe!

 

mai geek... ce am scris eu la inceput e ceea ce stiu eu tot din citite pe ici pe colo si din experienta proprie. ambele masini pe care le-am cumparat second hand au fost conduse de babe si erau puturoase ca naiba, in plus matizul fiind mai vechisor avea namol in capacul chiulasei din cauza calaminei si ... ghici ... a mersului subturat.

 

Cand o sa ai macar masina, nu mai vorbesc de motocicleta, sa scrii pe forumuri, nu din "google" reading, mister expertu lu peste.... mister gugalmen!

 

Hai, tai-o la culcare.

Editat de Belbody
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu e de tinut subturat ORICE motor MAS si chiar si MAC si de masina si de motocicleta si 2T si 4T macar din cateva motive:

-ancrasezi bujia mai ales la 2T si la cele cu compresie mai mica

-consumu NU scade!

-ungerea e deficitara!

-organele de motor sunt f solicitate din cauza mersului "patratzos" .....si daca si ungerea e slaba....

 

Paleta de turatie variaza de la un motor la altul, cele mai pretentioase fiind monocilindrele mari gen Aprilia pegaso650, la polul opus fiind motoarele cu cilindree unitara mica cu cati mai multi cilindrii gen Honda CBR 400, Rebel 125 :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte interesant articolul, in special sectiunea despre turatia optima pentru schimbatul vitezelor.

Totusi, eu nu sint racer si nici n-am pretentii (in special in oras), si aceasta informatie are pentru mine caracter mai mult informativ.

 

Cum spuneam, articolul indicat este un bun punct de plecare, iar turatia optima pentru schimbatul vitezelor (atunci cand urmaresti cea mai buna acceleratie) este foarte sugestiva pentru subiectul propus de tine. Cu alte cuvinte, problema "subturarii" unui motor tine mai degraba de cuplul (momentul) motor decat de putere.

 

 

Nu se poate vorbi concret despre o anumita turatie a unui motor in care acesta se zice ca este "subturat", deoarece acest concept este foarte diferit functie de tipul de motor. Chiar cu capacitati identice, de exemplu un 2V va avea un cu totul alt regim de turatii si stil de exploatare decat un 4L. In orice caz, problema subturarii depinde de foarte multe variabile dintre care cea mai importanta este intentia conducatorului la un moment dat, in anumite conditii, si mai depinde foarte mult de cat de bine acesta isi cunoaste si mai ales simte curba cuplului si respectiv a puterii motorului sau.

 

Un exemplu sugestiv pentru conceptul "subturarii" este atunci cand urcand o rampa abrupta, un biciclist nu alege corect rapoartele foii de la pedale si ale pinionului rotii spate (functie de sarcina si forta muschilor sai) si pedalele nu se mai "dau peste cap" usor, inertia nemaiajutand pedalele sa treaca de punctele "moarte", cand un picior este perfect intins iar altul pliat la maxim. In aceste situatii, se poate intampla ca biciclistul sa inceapa sa pedaleze invers (pe clicket). Cam tot la fel si la motor, cand sarcina este mai mare decat cuplul minim necesar pentru ca inertia sa asigure trecerea bielelor peste zonele in care acestea sunt aliniate in axul pistoanelor, motorul se balbaie, trepideaza si da sa se opreasca.

 

Noul motor de R1 2009 "crossplane" a adus tehnologia folosita de YAMAHA in GP pe strada, folosind un cu totul alt mod de impartire a volantei ce are ca rezultat asa zisa "armonizare" a cuplului si respectiv un mult mai bun feedback pentru pilot.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tot ce pot sa spun este ca in treapta a doua, mers subturat (de oras), consumul instaneu o ia razna rau de tot. In sus. Mai bine o tin in treapta intai.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

mai geek... ce am scris eu la inceput e ceea ce stiu eu tot din citite pe ici pe colo si din experienta proprie. ambele masini pe care le-am cumparat second hand au fost conduse de babe si erau puturoase ca naiba, in plus matizul fiind mai vechisor avea namol in capacul chiulasei din cauza calaminei si ... ghici ... a mersului subturat.

 

Cand o sa ai macar masina, nu mai vorbesc de motocicleta, sa scrii pe forumuri, nu din "google" reading, mister expertu lu peste.... mister gugalmen!

 

Hai, tai-o la culcare.

 

Am atras atentia adminului asupra atitudinii tale fata de mine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

eu am observat (la mobre si turisme) ca turatia "magica" cum o numesti este acolo unde acul kilometrajului sta vertical(inainte) cand este cuplata treapta cea mai mare de viteza. Tot pe acolo se afla si consumul minim de carburant :laugh:

 

cred ca boltul pistonului este cel mai solicitat

 

 

 

daca faci asta constant la turbodiesel sigur se fu-te turbina care se dezechilibreaza din cauza depunerilor de fum. Asta e practica taximetristilor cu masini de firma, pentru ei consumul e mai important decat masina patronului :P

 

acul turometrului vrei sa spui !

dar cand merge normal de ce crezi ca e mai putin solicitat boltul pistonului ?

alea sunt mituri cu turbina la turbodiesel au auzit si ei mecanicii ceva de dezechilibru si acum toti stiu de ce se strica turbina , multi nici nu stiu cum functioneaza , oricum aici este vorba despre motociclete nu despre camioane diesel

 

parerea mea este ca ungerea este deficitara la mersul subturat si este fortat excesiv intregul motor nu numai bolturile din cauza ungerii deficitare

Editat de mariusspuneceva
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am atras atentia adminului asupra atitudinii tale fata de mine.

Si? Ce-am patit?

 

Nu uita ca tu ai inceput si aici. Nu m-am luat de tine pana sa incepi cu comentarii rautacioase.

 

 

Foarte interesante punctele de vedere si mai ales argumentatia "stiintifica".

 

 

 

Ride Safe!

 

Asta ca sa-ti aduci aminte.

 

 

Si p.s. :

 

ride safe.... to bed.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator mariion
acul turometrului vrei sa spui !

dar cand merge normal de ce crezi ca e mai putin solicitat boltul pistonului ?

alea sunt mituri cu turbina la turbodiesel au auzit si ei mecanicii ceva de dezechilibru si acum toti stiu de ce se strica turbina , multi nici nu stiu cum functioneaza , oricum aici este vorba despre motociclete nu despre camioane diesel

 

parerea mea este ca ungerea este deficitara la mersul subturat si este fortat excesiv intregul motor nu numai bolturile din cauza ungerii deficitare

În cazul motorului diesel, asta ca o mică paranteză cu care încep cu nesimțire, turbina nu are nici pe dracu' în cazul unui mers permanent în regim de turație scăzută. Turație mică înseamnă presiune mai mică a gazelor de evacuare Âşi, prin urmare, turație mică la axul turbinei. Ori, în cazul turbinei, funcționarea la turații scăzute înseamnă uzură mai mică.

La motorul diesel, un regim permanent de turație scăzută nu face altceva decât să provoace depuneri mari de calamină in camerele de ardere Âşi pe orificiile injectoarelor, înfundându-le pe acestea din urmă.

Editat de mariion
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

În cazul motorului diesel, asta ca o mică paranteză cu care încep cu nesimțire, turbina nu are nici pe dracu' în cazul unui mers permanent în regim de turație scăzută. Turație mică înseamnă presiune mai mică a gazelor de evacuare Âşi, prin urmare, turație mică la axul turbinei. Ori, în cazul turbinei, funcționarea la turații scăzute înseamnă uzură mai mică.

La motorul diesel, un regim permanent de turație scăzută nu face altceva decât să provoace depuneri mari de calamină in camerele de ardere Âşi pe orificiile injectoarelor, înfundându-le pe acestea din urmă.

 

 

Partial corect!! La turatii mici, ungerea turbinei este defectuoasa!! Gandeste-e ca o turbina se invarte si la 100 mii de rotatii pe minut, iar la relanti presiunea uleiului este foarte mica (unii producatori spun, spre exemplu, ca aprinderea intermitenta a becului la ulei la relanti nu este o problema, deci presiunea uleiului este atat de mica incat scade pana la limita inferioara masurarii senzorului). Este demonstrat stiintific si mai si scrie prin manual ca, spre exemplu, mersul pe o durata mai lunga la relanti este daunatoare turbinei. Mai mult sau mai putin intamplator am asistat la o asemenea belea, dupa ce un coleg forumist a tinut juma de noapte motorul pornit ca sa ascultam muzica la cass :D deh, plecasem fara muzica acasa.

 

Acum, eu stiu asa: orice motor trebuie sa mearga astfel incat turatia lui de lucru sa fie in jurul valorii in care obtine CUPLUL maxim! Daca obtin cuplul la 5000, aceea este o valoare de referinta, peste care sau sub care se mai poate creste/scadea cam 10 %. Exista si feelingul, insa acela depinde foarte mult de reglajele motorului, calitatea benzinei, uneori si aerul (umiditate scazuta, ridicata, excesiv de cald, etc).

 

Calin, la mine daca merg in 4000 rpm, lucrurile sunt bune. Daca scad, am grija sa nu accelerez brusc, ci cam pana pe la 4000 sa trag foarte grijuliu de acceleratie, dupa care sa ii dau goarna!

Am avut suprize neplacute cand am schimbat defectuos treapta si in loc de 2 am dat 3, intrucat eram deja in curba, am lasat trei, am accelerato usurel pana pe la 4000, dupa care i-am dat normal.

 

Bafta

Editat de Macke
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sub nici o forma nu cred in invatatul motorului sa mearga babeste. E o aberatie mare cat China; Am mers pe destule motoare ...

 

Este perfect adevarat insa doar pentru motoarele "clasice", de generatie mai veche...

 

Noile sisteme de management electronic al unor autoturisme (nu motociclete) sunt prevazute si cu o anumita functie de "invatare" a stilului de condus al soferului si de a se adapta acestuia. Sistemul va monitoriza interfata cu soferul si, dupa o anumita perioada de timp, va "intelege" ce stil este preferat - economia de combustibil sau mersul sportiv - si va raspunde la comenzi ca atare.

 

Este posibil asadar sa se spuna despre un motor (modern) care a fost condus intr'o maniera lejera o bucata mai mare de timp ca s'a "babit". Pentru ca acesta sa "intinereasca", va trebui sa'i acordam o anumita perioada de timp de mers sportiv in care acesta sa se "invete" cu noul stil de condus.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...