Sari la conținut

How To Break In Your Engine


draku
 Share

Postări Recomandate

Pe scurt:

aici http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm se recomanda ca rodajul motorului nou/reparat sa se faca IN FORTA si nu "easy break in", asa cum recomanda cartile/producatorul/mecanicii.

o abordare cel putin ciudata, la prima vedere, dar care poate merita totusi studiata...

macar teoretic, ca practic... nu stiu cati dintre noi ne-am permite sa experimentam asta

ce parere aveti?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pe scurt:

aici http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm se recomanda ca rodajul motorului nou/reparat sa se faca IN FORTA si nu "easy break in", asa cum recomanda cartile/producatorul/mecanicii.

o abordare cel putin ciudata, la prima vedere, dar care poate merita totusi studiata...

macar teoretic, ca practic... nu stiu cati dintre noi ne-am permite sa experimentam asta

ce parere aveti?

Aprilia Rs125 cu rodaj "făcut în forță", la ~9000km cedează setu`...

Dacă e sau nu din cauza rodajului, asta nu Âştiu.

 

Mai Âştiu un yzf cu rodaj făcut aÂşa cum zici tu, nu are nici o problemă acum, dar nici prea mulți kilometri n-are.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Interesant, foarte interesant.

Intotdeauna m-am intrebat de ce la cursele pe circuit (ma refer la campionatele europene) motoarele 2T sunt rodate instant inainteau cursei...

Efectiv, mecanicul sta si o tureaza in continuu in reprize scurte.. vraaaaaamm, vraaaaaam, vraaaaaaamm ..

Probabil inainte de cursa monteaza segmenti noi, si rodarea o face mecanicul in 15 min..

 

exemplu:

 

bagati un ochi in turometru - nu am apucat sa pozez calumea, in poza e 11700rpm, el o tura pana la 14.000 in continuu.

Poza e facuta de mine la Alpe Adria 2009.

IMG_6094.JPG

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mda....

 

Unele motoare (motorul in sine) nu necesita rodaj.

Explicatia ar fi precizia realizarii componentelor .....

 

La IJ existau segmenti pentru rodaj si dupa aia treceai pe segmentii "normali"....

 

Cat despre rodajul in regim ridicat inca de la prima cheie nu mi se pare justificata... or fi avut ceva in cap si baietii aia de l-au gandit + facut.... si au rost aia 5000 km de mers civilizat !!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cum o rodezi, asa o sa mearga....am dat forja la tot ce am avut reparat ( aici numai 2t -ij, jawa) si care oricum nu erau cine stie ce rezistente, in fine, daca o forjam, mergea bine, daca in rodaj mergeam "ca la carte" facea numai probleme - si la "comuniste" am facut setul cel putin de 3 ori/ bucata....la masina luata de noua i-am dat "morti" cum am scos-o pe poarta la dealer....si tot asa pana astazi si nik.....parerea mea este sa-i dai numai red line....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

....

Mai Âştiu un yzf cu rodaj făcut aÂşa cum zici tu, nu are nici o problemă acum, dar nici prea mulți kilometri n-are.

 

eu nu zic nimic, doar gasisem pagina aia si am supus-o dezbaterii publice :lol:

 

 

stima

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Io zic ca e relativa treaba, adice daca ai o mobra noua, si dealeru iti zice ca in prima mie de km sa nu depasesti 5000 RPM, apoi mergi cu ea la strans suruburi si schimbat primu ulei la dealer si el vede ca nu ai respecta, conectand-o la calculator, poti pierde garantia.

 

Am un preten cu Aprilia Pegaso Strada, si zice ca ii e limitata pana in nush cate rpm. A fost cu ea la primu service la reprezentanta si trebuiau sa ii scoata limitarea dar a insistat el ca sa o lase acolo asa cum e.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ca subiect de pornire pentru o discutie merita luata in calcul pagina.

dar trebuie mare atentie la paginile astea facute de americani cu teoria conspiratiei in cap, cu fond negru, pe care toate frazele se termina cu minim un semn de exclamare si care incearca sa trezeasca mintea amortita a consumeristilor cu creierele spalate de corporatii.

daca ar fi totusi sa aleg orbeste intre ce zice un site oarecare si manualul motocicletei mele, scris de Suzuki, parca l-as crede pe al doilea.

totusi ar fi interesant ca cineva care are studii de profil sa explice care e teoria din spatele rodajului si de ce nu e permisa depasirea unei anumite turatii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un motor de curse nu trebuie sa te tina 100.000 de km sau peste. Sistemele de ungere si racire sunt ca performanta mult peste cele intalnite la motoarele stock, deci da-i 14.000 de ture s-o rodezi, no problem!

Dar la un motor pentru uz stradal, sa-i dai numai redline in rodaj cum zicea cineva mai devreme, e semn de... saracul, n-are nici o vina! (nu ma refer la motor!).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ca subiect de pornire pentru o discutie merita luata in calcul pagina.

.......

totusi ar fi interesant ca cineva care are studii de profil sa explice care e teoria din spatele rodajului si de ce nu e permisa depasirea unei anumite turatii.

 

asta era si intentia

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

mie imi place sa citesc pe net chestii noi, si imi place sa citesc si pareri documentate. acum mai am de facut inca 300km ca sa termin rodaju. desi am citit dicutiile legate de rodaj inainte sa am mobra noua nu am avut curajul sa ies din cuvantul fabricantului (si daca nu ma insel dan_cata a postat o treaba asemanatoare, daca nu aceeasi, pe topicul bmw istilor) .

 

cand am cumparat masina noua, i am facut ordajul ca la carte. dupa 3000km cand s-a terminat tot rodajul am mai asteptat putin si dupa aceea am calcat-o cat s-a putut. viteza maxima, acolo unde a spus producatorul ca o sa fie.

ceea ce am mai vazut la motoarele in sare perfecta de functionare, este ca merg asa cum le ceri sa mearga: blana sau in ritmul tau, si nu e niciodata nici o problema.

 

acum, sunt curios, cati dintre cei care au luat mobra noua au facut rodajul ca la carte si cati au rodat-o in ture maxime?

 

si dintre cei care au rodat utilajul "la rosu" cati au tinut motocicleta mai mult 5ani?

 

eu daca as lua motor nou, cu garantie sa zicem 4 ani nu m-ar deranja sa imi bag picioru in el de rodaj si sa o dau in 2-3 ani, inca in garantie. eu de felul meu prefer sa tin lucurile mai mult, de asta, respect ce a zis inginerul cu ochii oblici.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor ,

 

 

sa nu batem campii, rodajul este necesar la un motor cand intreg ansamblu, cilindru piston segmenti este inlocuit sau este nou.

incazul schimbarii segmentilor , pornirea si incalzirea motorului pana la temperatura de lucru apoi oprirea lui pana la racirea completa este suficienta pt asezarea pe cilindru

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone
asta era si intentia

 

Teoria rodajului este simpla si consta de fapt in lustruirea unor suprafete. Daca nu respecti regimul de rodaj in loc de lustruirea suprafetelor te vei alege cu "zgarieturi" din cauza supraincalzirii materialelor.

Inca ceva, regimul de rodaj nu inseamna sa mergi in treapta de viteza superioara in turatie foarte joasa ci intr-o treapta si o turatie in care motorul sa traga usor, adica "sa respire". Ce spun aia pe site-ul ala obscur sunt aberatii, cine vrea poate sa incerce.

Editat de corleone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

probabil ca se face asa ceva in domeniul curselor, unde nu se urmareste fiabilitatea pe o durata de timp cat mai mare a motoarelor, ci doar performantele maxime de moment (o cursa, apoi se schimba tot prin motor, se rodeaza in 30 de min si e gata pentru o noua cursa)

interesant este ca am gasit posesori de moto care se lauda ca au urmat tratamentul asta pt motor si e foarte bun.... (acuma, cat poti sa crezi niste opinii/afirmatii de pe net....)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator corleone
Eu tind sa cred ca nebunii astia au dreptate, dar fiecare cu parerea lui...

:lol:

 

Nu poti face comparatie cu ei, ei au alte materiale si prelucrari mult mai fine. Probabil ca filmarea este de fapt o testare a motorului dupa montare si nicidecum un rodaj.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, greu de zis daca e un test sau un rodaj dar dupa cum aplauda oamenii la sfarsit pare o prima pornire a motorului... deci.. break-in.

Am citit si comentariile de pe youtube, multi zic ca e rodaj, altii ca e doar test.. nu conteaza, este motor de F1, asa cum zici, nu se compara cu ale noastre.

Oricum nici motoarele de pe motocicletele moderne nu prea mai sunt facute cu toporul, iar in ziua de azi prin rodaj exact asta se face:

-"asezarea" segmentilor pe peretii cilindrului.

Se presupune ca precizia la fabricare a atins un nivel destul de mare incat nu e necesara vreo rodare a altor piese din motor. Si nici nu e cazul sa vorbim de.. incalzire prea puternica, decalire sau alte chestiuni care nu au rost in discutiile despre motoarele moderne.

Si cum uleiul "zburda" prin motor cu cat rpm-ul e mai mare, iar uleiul si spala si raceste.

Ulei si jar! :lol:

:lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator Haywood Yablomme

Pistonul e din aluminiu,cilindrul e din fonta,dilatarea e diferita. In timpul functionarii capul pistonului se dilata diferit fata de fusta si capata o forma tronconica. Daca fortezi motorul in rodaj pistonul se poate dilata mai mult decat locul pe care il are si atunci intra in contact direct cu cilindrul,fara pelicula de ulei,aluminiul este transportat catre canalele segmentilor si blocheaza segmentii care raman in canale si nu mai asigura etanseitatea. In rodaj trebuie urmarita temperatura,poate apare ambalarea termica,pistonul se dilata,creste frecarea,creste temperatura,pistonul se dilata mai mult,si tot asa pana se gripeaza (blocheaza). Functionarea la turatii mici dar cu sarcina mare e daunatoare din acelasi motiv,provoaca supraincalzire. Asa ca... faceti rodajul asa cum zice producatorul. Cred ca in loc de "am segmentat motorul la N mii de km" ar trebui sa se zica "am segmentat motorul dupa N litri de benzina consumati". Atunci ati vedea ca toate motoarele sunt la fel,cu cat muncesc mai mult se uzeaza mai repede. Ganditi-va daca e normal ca toata lumea sa schimbe uleiul la 5000 de km,sa zicem, cel care urca pe munte cu crossul si pensionarul care merge relaxat cu chopperul. Ei,v-am convins?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu, pe mine nu.

Dar pistonul se dilata numai cand motorul e in rodaj, dupa ce iese din rodaj nu se mai dilata?

 

Sau in timpul rodajului pistonul se miscoreaza si mai apoi incape corect in cilindru? Nu cred.

 

La motociclete moderne, nu cred.

Partea de sus a pistonului nu atinge cilindrul nici in rodaj nici dupa, oricat l-ai incalzi.

O fi coeficientul de dilatare diferit intre fonta si aluminiu, dar nici pistonul nu se incalzeste acum iar cilindrul dupa juma de ora... se incalzesc simultan dupa primele explozii si se dilata simultan. Toate chestiile astea sunt luate in calcul, nu-s facute dupa ureche..

Uite, la un motor nou, de transalp, proiectat in 1988.. sa zicem.. diferenta dintre piston si cilindru e de 0.045 mm, iar "service limit" este de 0.1mm. Deci daca diferenta creste cu 0,055 mm,... pa, alt piston.. si 0,055mm e foarte foarte putin... a 20-a parte dintr-un milimetru. In rodaj cam cat ar trebui sa se "micsoreze" pistonul? Daca ar fi dupa tine, dupa ce ai "rodat" pistonul.. deja il arunci. :lol:

Si in plus, pistonul nu se masoara niciodata la cap, ci la fusta, partea de sus a pistonului nu atinge in veci cilindrul..

In fine...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rodajul vizeaza in principal numai motorul sau si alte lucruri precum cutia de viteze? Din ce am citit pe diferite forumuri rodajul este la fel de important pentru motor dar si pentru cutia de viteze.

 

Rodajul vizeaza toate componentele.

 

Nu e bine sa tii motorul subturat sau fara incarcare in timpul rodajului(asa scrie in manual).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P
Nu, pe mine nu.

Dar pistonul se dilata numai cand motorul e in rodaj, dupa ce iese din rodaj nu se mai dilata?

 

Sau in timpul rodajului pistonul se miscoreaza si mai apoi incape corect in cilindru? Nu cred.

 

La motociclete moderne, nu cred.

Partea de sus a pistonului nu atinge cilindrul nici in rodaj nici dupa, oricat l-ai incalzi.

O fi coeficientul de dilatare diferit intre fonta si aluminiu, dar nici pistonul nu se incalzeste acum iar cilindrul dupa juma de ora... se incalzesc simultan dupa primele explozii si se dilata simultan. Toate chestiile astea sunt luate in calcul, nu-s facute dupa ureche..

Uite, la un motor nou, de transalp, proiectat in 1988.. sa zicem.. diferenta dintre piston si cilindru e de 0.045 mm, iar "service limit" este de 0.1mm. Deci daca diferenta creste cu 0,055 mm,... pa, alt piston.. si 0,055mm e foarte foarte putin... a 20-a parte dintr-un milimetru. In rodaj cam cat ar trebui sa se "micsoreze" pistonul? Daca ar fi dupa tine, dupa ce ai "rodat" pistonul.. deja il arunci. :lol:

Si in plus, pistonul nu se masoara niciodata la cap, ci la fusta, partea de sus a pistonului nu atinge in veci cilindrul..

In fine...

 

 

te contrazic, atinge cilindrul. se masoara la fusta pentru ca in cap este mai mic, tocmai ca atunci cand se dilata devine aproape cilindric pistonul. in plus atinge cilindrul la capatul cursei si apare efectul de clopot.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cred ca problema se pune gresit. noi punem problema daca sa-i facem rodajul ca in manual sau sa nu-l mai facem...

 

autorul nu spune ca trebuie sa acceleram ca nebunii in rodaj, ci intai sa incalzim motorul,apoi sa ajungem cu el la turatia maxima,ca segmentii sa se inchida pe peretele cilindrului ajutati de presiunea din camera de ardere.daca nu e presiunea suficient de mare,mergem subturat, segmentii nu ajung la tensiunea necesara etansarii,apoi la turatie mare nu fac fata ....oricum viteza maxima a fost calculata la 104 km la ora de el,deci nu trebuie sa-i dai 200...

 

oricum producatorii testeaza fiecare motor pe banc,supunandu-l la turatie maxima 15 minute,sa vada daca nu cedeaza ceva...apoi il vinde si-ti spune sa ai grija sa nu depasesti nu stiu cate mii de turatii...

parerea mea...

 

am observat la scutere ca daca le accelerezi brusc fara incalzire, fusta pistonului se dilata mai repede decat cilindrul si atinge,zgarie cilindrul,de aceea indiferent cum ii faci rodajul-in forta sau dupa manual, incalzirea e obligatorie...

Editat de motoreta
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...