cata84 Postat Iunie 9, 2015 Share Postat Iunie 9, 2015 Salutare tuturor.Scuze daca fac un topic total aiurea dar am o mica nelamurire.Am o Honda Cbr de 900 la care i-am schimbat releul de incarcare.L-am pus pe cel nou,imi incarca 14.4 la relanti si 13.8-9 cu farul pornit.Ce am observat e ca se incalzesc destul de bine firele care vin de la stator.Am masurat la 4.500-5000 rpm cu mufa deconectata si pe volti pus la multimetru si imi da valori de 55+ parca,egale intre ele valorile.Ma intreb e ceva normal sa se incalzeasca firele alea.Sunt un pic paranoia ca nu as vrea sa arda si releul asta.Mobra porneste la sfert si alte probleme nu am avut cu ea.Multumesc si o zi buna. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
G B V Postat Iunie 9, 2015 Share Postat Iunie 9, 2015 Incearca sa dai cu niste spray pentru contacte,in mufa. Ar mai merge sa verifici daca nu cumva e topita mufa pe interior Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cata84 Postat Iunie 9, 2015 Autor Share Postat Iunie 9, 2015 Incearca sa dai cu niste spray pentru contacte,in mufa. Ar mai merge sa verifici daca nu cumva e topita mufa pe interior Am sa incerc cu spray,mufa nu e topita...ms de sfat... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
superbec Postat Iunie 9, 2015 Share Postat Iunie 9, 2015 si strange papucii un pic cu un patent, vezi sa nu ai inca o mufa pe traseu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 9, 2015 Share Postat Iunie 9, 2015 Salutare tuturor.Scuze daca fac un topic total aiurea dar am o mica nelamurire.Am o Honda Cbr de 900 la care i-am schimbat releul de incarcare.L-am pus pe cel nou,imi incarca 14.4 la relanti si 13.8-9 cu farul pornit.Ce am observat e ca se incalzesc destul de bine firele care vin de la stator.Am masurat la 4.500-5000 rpm cu mufa deconectata si pe volti pus la multimetru si imi da valori de 55+ parca,egale intre ele valorile.Ma intreb e ceva normal sa se incalzeasca firele alea.Sunt un pic paranoia ca nu as vrea sa arda si releul asta.Mobra porneste la sfert si alte probleme nu am avut cu ea.Multumesc si o zi buna. Salut, daca vrei sa vezi ca sunt calde ar trebui sa pui un termometru industrial. Mana nu este un etalon minunat intrucat cand tu pui mana, deja de la 45-50 garde simti ca frige, dar pentru un cablu electric este o temperatura buna de functionare, se simte chiar bine . In ceea ce priveste tensiunea aceasta nu are voie sa scada cu farul pornit. De aceea ai redresor-regulator. Inseamna ca cineva are nevoie de curent mare, si daca consumatorii tai depasesc ca putere puterea redresorului atunci scade tensiunea. Pe scurt: P = U x I, daca creste I scade U si asta este. Releul se va arde daca depasesti curentul lui nominal vreme indelungata. Mai precis se incalzeste pina crapa. Da o fuga la un service electro si vezi ce curenti ai pe acolo. Daca ai un ampermetru de curent mare (eventual unul electronic cu autoscalare si protectie) pui in serie pe orice fir doresti tu (ti se pare ca este fierbinte) si vezi ce curent circula prin el. In orice instalatie electrica responsabil de incalzire este curentul electric. De aici si expresia ''s-a ars circuitul'' pentru ca acesta este fenomenul: curent mare => incalzire circuit => se arde, uneori mai ia si foc daca face caldura mare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Iunie 9, 2015 Share Postat Iunie 9, 2015 Salut, daca vrei sa vezi ca sunt calde ar trebui sa pui un termometru industrial. Mana nu este un etalon minunat intrucat cand tu pui mana, deja de la 45-50 garde simti ca frige, dar pentru un cablu electric este o temperatura buna de functionare, se simte chiar bine . In ceea ce priveste tensiunea aceasta nu are voie sa scada cu farul pornit. De aceea ai redresor-regulator. Inseamna ca cineva are nevoie de curent mare, si daca consumatorii tai depasesc ca putere puterea redresorului atunci scade tensiunea. Pe scurt: P = U x I, daca creste I scade U si asta este. Releul se va arde daca depasesti curentul lui nominal vreme indelungata. Mai precis se incalzeste pina crapa. Da o fuga la un service electro si vezi ce curenti ai pe acolo. Daca ai un ampermetru de curent mare (eventual unul electronic cu autoscalare si protectie) pui in serie pe orice fir doresti tu (ti se pare ca este fierbinte) si vezi ce curent circula prin el. In orice instalatie electrica responsabil de incalzire este curentul electric. De aici si expresia ''s-a ars circuitul'' pentru ca acesta este fenomenul: curent mare => incalzire circuit => se arde, uneori mai ia si foc daca face caldura mare. Ai senzatia ca frige cam de la 60 de grade in sus (eu tin fara nicio jena mana la 60) Cablul electric nu se simte asa bine pentru ca i se inmoaie izolatia, la 70 grade ar cam fi limita. La ralanti are voie sa scada, valorile masurate sunt foarte bune. Cele mai propice conditii de ardere ale releului sunt atunci cand nu ai consumatori, nu stau sa-ti explic de ce, sapa tu. Masuratoarea asta, pe firele ce vin de la stator, se face cu un cleste de curent. Pentru initiator Stai linistit, pe conductoarele ale iti circula in permanent un curent destul de mare raportat la sectiunea lor, dar daca au rezistat pana acum o sa reziste si in continuare. Asa cum s-a mai spus fi cu ochii pe mufe ca alea fac probleme. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cata84 Postat Iunie 10, 2015 Autor Share Postat Iunie 10, 2015 Ai senzatia ca frige cam de la 60 de grade in sus (eu tin fara nicio jena mana la 60) Cablul electric nu se simte asa bine pentru ca i se inmoaie izolatia, la 70 grade ar cam fi limita. La ralanti are voie sa scada, valorile masurate sunt foarte bune. Cele mai propice conditii de ardere ale releului sunt atunci cand nu ai consumatori, nu stau sa-ti explic de ce, sapa tu. Masuratoarea asta, pe firele ce vin de la stator, se face cu un cleste de curent. Pentru initiator Stai linistit, pe conductoarele ale iti circula in permanent un curent destul de mare raportat la sectiunea lor, dar daca au rezistat pana acum o sa reziste si in continuare. Asa cum s-a mai spus fi cu ochii pe mufe ca alea fac probleme. Multumesc de raspuns... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Doru1900 Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 Incarca ok se incinge ca deaia are structura de aluminiu! cele trei fire de la alternator se masoara cu voltmetrul. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 Ai senzatia ca frige cam de la 60 de grade in sus (eu tin fara nicio jena mana la 60) Cablul electric nu se simte asa bine pentru ca i se inmoaie izolatia, la 70 grade ar cam fi limita. La ralanti are voie sa scada, valorile masurate sunt foarte bune. Cele mai propice conditii de ardere ale releului sunt atunci cand nu ai consumatori, nu stau sa-ti explic de ce, sapa tu. Masuratoarea asta, pe firele ce vin de la stator, se face cu un cleste de curent. Pentru initiator Stai linistit, pe conductoarele ale iti circula in permanent un curent destul de mare raportat la sectiunea lor, dar daca au rezistat pana acum o sa reziste si in continuare. Asa cum s-a mai spus fi cu ochii pe mufe ca alea fac probleme. Eu nu m-am referit la masuratoarea curentului din magnetou pina la redresor-regulator. Acolo normal ca se masoara cu un cleste de curent, cu conditia sa aiba firele individuale la dispozitie sa le poate masura cate unul. Nu doresc sa fiu arogant dar nu am sa pierd vremea sa caut pe net cai verzi pe pereti. Totusi daca doresti sa im scrii de ce se arde un dispozitiv redresor-regulator cu consumatori mai putini sunt deschis sa citesc. Am sa iti dau si o explicatie medicala la treaba cu masuratul temperaturii cu mana (nu te pun sa cauti pe net, cand fac o afirmatie sunt gata sa prezint si argumentul, nu imi place sa ma dau interesant ''sapa tu''): la 60 de grade coaguleaza proteinele celulare si celulele se deterioreaza iremediabil si asta se numeste arsura. Daca tu la 60 de grade tii mana fara probleme felicitari. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
high_voltage_tm Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 (editat) "The shunt regulator works by providing a path from the supply voltage to ground through a variable resistance (the main transistor is in the "bottom half" of the voltage divider). The current through the shunt regulator is diverted away from the load and flows uselessly to ground, making this form even less efficient than the series regulator. It is, however, simpler, sometimes consisting of just a voltage-reference diode, and is used in very low-powered circuits where the wasted current is too small to be of concern." Cu alte cuvinte, cu cat ai un consum mai mic, cu atat elementele de comutatie din regulator vor lucra mai din greu, avand "de dat la masa" mai mult curent... long story short way Mai detaliat + alta abordare custom -- > http://www.homemade-circuits.com/2012/10/motorcycle-full-wave-shunt-regulator.html Editat Iunie 10, 2015 de high_voltage_tm Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 Eu nu m-am referit la masuratoarea curentului din magnetou pina la redresor-regulator. Acolo normal ca se masoara cu un cleste de curent, cu conditia sa aiba firele individuale la dispozitie sa le poate masura cate unul. Nu doresc sa fiu arogant dar nu am sa pierd vremea sa caut pe net cai verzi pe pereti. Totusi daca doresti sa im scrii de ce se arde un dispozitiv redresor-regulator cu consumatori mai putini sunt deschis sa citesc. Am sa iti dau si o explicatie medicala la treaba cu masuratul temperaturii cu mana (nu te pun sa cauti pe net, cand fac o afirmatie sunt gata sa prezint si argumentul, nu imi place sa ma dau interesant ''sapa tu''): la 60 de grade coaguleaza proteinele celulare si celulele se deterioreaza iremediabil si asta se numeste arsura. Daca tu la 60 de grade tii mana fara probleme felicitari. In postul initiatorului despre alea era vorba, credeam ca vorbesti la obiect. Sunt la dispozitie la majoritatea regulatoarelor. Sa-i spui pisicii mele ca nu e bine sa doarma iarna pe calorifer cand am si 55 grade, in rest oi fi eu fachir de nu ma frige la 60. Daca nu te-a lamurit postul de mai sus si ai niscaiva cunostiinte in domenuiu iti spun pe scurt. Regulator incarcat la maxim 6 diode ce disipa. Regulator incarcat la minim 6 diode plus 3 tiristoare. In ambele cazuri circula acelasi curent prin componente. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 Salutare tuturor.Scuze daca fac un topic total aiurea dar am o mica nelamurire.Am o Honda Cbr de 900 la care i-am schimbat releul de incarcare.L-am pus pe cel nou,imi incarca 14.4 la relanti si 13.8-9 cu farul pornit.Ce am observat e ca se incalzesc destul de bine firele care vin de la stator.Am masurat la 4.500-5000 rpm cu mufa deconectata si pe volti pus la multimetru si imi da valori de 55+ parca,egale intre ele valorile.Ma intreb e ceva normal sa se incalzeasca firele alea.Sunt un pic paranoia ca nu as vrea sa arda si releul asta.Mobra porneste la sfert si alte probleme nu am avut cu ea.Multumesc si o zi buna. Salut, 1. Valorea ideala a tensiunii de incarcare la bornele acumulatorului este 14,5V, dar limitele normale ale intervalului sunt 13,6 V si 14,9 V. Practic ce ai masurat tu este OK , scaderea de 0,5 V la conectarea fazei lungi este normala. 2. Este normal sa se incalzeasca, este efecul termic al curentului( efectul Joule). In general alternatoarele pentru motociclete sunt intre 350 - 450W, si pot genera curenti de pana la 25 A, ceea ce reprezinta o valoare importanta. Sectiunea conductoarelor de Cu la iesirea din alternator este de 2,5 mm, iar curentul admisibil in regim permanent este de 34 A, nu sunt probleme la o functionare corecta. 3. Daca conexiunile alternator –RRT au o rezistenta de contact cat mai mica(suprafata mare de contact), indicat ZERO, nu sunt incalziri suplimentare. Daca suprafata de contact este mica, contact deficitar, densitatea de curent ( J= Intensitate/Suprafata) este mare, rezulta incalziri in zona de contact (contacte distruse, izolatie conductoare topita, conducctor supraincalzit, pierderi, etc). In plus, la alternatoare, protectia contra curentilor de suprasarcina se realizeaza automat prin saturatie electromagnetica a generatorului, fapt pentru care nu este necesar un regulatorul de curent, astfel incat redresoarele sunt protejate de pericolul suprasarcinilor. Numai bine, Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 In postul initiatorului despre alea era vorba, credeam ca vorbesti la obiect. Sunt la dispozitie la majoritatea regulatoarelor. Sa-i spui pisicii mele ca nu e bine sa doarma iarna pe calorifer cand am si 55 grade, in rest oi fi eu fachir de nu ma frige la 60. Daca nu te-a lamurit postul de mai sus si ai niscaiva cunostiinte in domenuiu iti spun pe scurt. Regulator incarcat la maxim 6 diode ce disipa. Regulator incarcat la minim 6 diode plus 3 tiristoare. In ambele cazuri circula acelasi curent prin componente. Bun. Am vazut schema de principiu si iti confirm ca o inteleg. Sunt inginer electronist. Imi dau seama ca ai citit articolul dar pe diagonala. Tocmai asta spune omul ca la modelul prezentat, care este un regulator modern, se evita mutarea supratensiunii la masa, printr-un consumator, mai precis sa blocheaza iesirea tensiunilor mai mari decit valoarea maxim reglata printr-o rezistenta la masa. Haide sa iti spun pe scurt cum functioneaza: tiristorul este ca un fel de intrerupator comandat in tensiune. Cand tensiunea de iesire depaseste valoarea de 14,4 V sa zicem (cat trebuie sa regleze dansul), se taie iesirea prin blocarea tiristorului, si automat scade instantaneu tensiunea dar cum scade sub 14,4 V il deschide si iar creste tensiunea si uite asa il tii pe la 14,4 V prin inchis/deschis succesive si foarte rapide. Principiul este identic cu cel de la vechea Dacie 1300, cu deosebirea ca acolo era mecanic si cu un fir care se incalzea, se lungea si un arc care tragea de un contact pe care il intrerupea. Cand se desfacea contactul nu mai trecea curent prin fir, se racea, se scurta si iar inchidea contactul. Si se relua ciclul. Am folosit mai jos prescurtarea OPAMP = amplificator operational (pentru cei care nu sunt electronisti este piesa aceea in forma de triunghi din schema data in link. El este folosit aici ca sa compare doua tensiuni: una de pe intrarea cu - si una de pre intrarea cu +) Nu exista nici o legatura intre consumatori si eficienta reglarii. Si nici intre turatia motorului si eficienta reglarii. Poate la relanti motorul sa nu dezvolte suficienta putere si atunci cand pornesti lumina sa scada un pic turatia acestuia. La motoarele cu ''computer'' nu scade turatia pentru ca are grija calculatorul de asta. Dar tensiunea nu are voie sa scada. Tensiunea scade daca divizorul de tensiune R2/Z1 (din schema la care mi-ai dat link) da pe borma (-) a amplificatorului operational o tensiune mai mica decat caderea de tensiunea de pe zenner-ul Z1, care aici trebuie sa lucreze ca referinta de tensiune. Cauzele pot fi diverse. (pentru neelectronisti: dioda Zenner daca pui la bornele ei o tensiune mai mare decat cea data in datele tehnice, nici de a dracu nu lasa tensiunea sa creasca. De exemplu daca in schema prezentata am un zenner sa zicem de 5 V, indiferent ce tesniune ajunge pe borna (-) de la OPAMP, ea va fi mereu 5 V. De aceea ea va fi tensiunea de referinta) De altfel sa stii ca reglajul se poate face si direct, punind un zenner paralel pe iesire, si asta se numeste ca faci reglajul ''punind'' surplusul de tensiune la masa, si atunci da, cu cat scade curentul prin consumatori creste prin zenner, care nu suporta curenti prea mari si se duce. Lucru despre care poveste autorul in articolul indicat de tine, chiar in prima parte a articolului. Si atunci s-a inventat schema cu un amplificator operational, unde bagi referinta de tensiune pe intrarea (-) iar pe intrarea (+) bagi ce iese din regulator (adica faci o reactie inversa. zisa feedback pe engleza), de obicei printr-un divizor de tensiune, cum in schema ta este R3-R4. Si atunci muti ''greul'' de pe zenner pe tiristor (schimbind principiul de functionare), care pentru asa ceva este gandit, sa poata rezista la puteri mari (cu conditia sa il pui pe un radiator) Cum functioneaza dispozitivul asta cu tiristor din schema indicata de tine: Cand tensiunea de iesire creste, atunci creste tensiunea pe intrarea (+) si cand aceasta este mai mare decit intrarea (-) nu mai avem tensiune de comanda in fundul tiristorului care se inchide si nu mai am tensiune de iesire. Cum nu mai am tensiune de iesire pac deschidem tiristorul dar cum? Aici este motivul pentru care exista rezistenta R1 - aia rosie, fara ea masinaria nu functioneaza. Dansa alimenteaza tiristorul cand nu am iesire din OPAMP. Daca te uiti cu atentie o sa vezi ca ai si o dioda pe linga R1, pusa pe iesirea OPAMP-ului care are grija sa nu intre tensiunea de comanda din fundul tiristorului in OPAMP. De ce au folosit un tiristor MOSFET si nu unul normal? Simplu: pentru ca acestia au timp de comutatie foarte mici, adica repede inchid si repede deschid. Daca pui consumatori mai mari decat a fost dimensionat regulatorul, respectiv depasesti curentul nominal al tiristorului, acesta se va incalzii si va crapa. Nu pui consumatori, nu trece curent prin el, si sta rece. Ma rog trece un curent mic de tot dat de R1 dar care este de ordinul zeci de mA. Adica mic rau pe linga vreo 10 A sau mai mult cand ai consumatori. Nu inteleg treaba ''elementele de comutatie lucreaza mai din greu''. Ele sunt dimensionate pentru a lucra astfel. Cat timp nu le depasesti valorile nominale ele lucreaza bine si nu se distrug. De accea merg televizoarele si radiourile zeci de ani. La ele nu apar uzuri precum in dispozitivele mecanice, apar probleme legate de imbatrinirea izolatorilor, oxidari la contactele electrice, oxidari ale suprafetelor de contact pe radiatorele de racire si nu se mai raceste piesa si atunci POC! Pentru treaba cu regulator incarcat la minim sau maxim: Regulator incarcat la minim: 6 diode redresoare si 1 tiristor nu disipa nimica cand tiristorul este blocat si disipa curentul dat de de consumatori cand tiristorul este deschis Regulator incarcat la maxim: 6 diode redresoare si 1 tiristor nu disipa nimica cand tiristorul este blocat si disipa curentul dat de de consumatori cand tiristorul este deschis Am zis ca tine dar de fapt ele nu disipa curentul ci disipa caldura data de circulatia curentului prin ele. Nu cred ca in regulator sunt 3 tiristori ca nu are ce face cu ei: are un punte trifazata care redreseaza cele trei tensiuni (sunt 3 fazori decalati de 120 grade - ca la priza trifazica de 400 V) si le insumeaza si iese o tensiune redresata dar nefiltrata si nestabilizata, dupa care se face stabilizarea acesteia cu un tiristor comandat cu un OPAMP cu referinta de tensiune cu dioda Zenner. Legat de pisica: am si eu. Si am vazut cum se comporta cu caldura. Iti voi da cu imprumut un termometru industrial, din acela zis 'cu laser'' si sa verifici temperatura caloriferului. Faci 60 grade si pui mana (sau pisica, desi ea nu are nici o vina). Sper ca raspunsul meu cu regulatorul sa fie suficient argumentat. Am vazut ca la partea cu temperatura nu ma crezi cu coagularea proteinelor ..... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 Bun. Am vazut schema de principiu si iti confirm ca o inteleg. Sunt inginer electronist. Imi dau seama ca ai citit articolul dar pe diagonala. Tocmai asta spune omul ca la modelul prezentat, care este un regulator modern, se evita mutarea supratensiunii la masa, printr-un consumator, mai precis sa blocheaza iesirea tensiunilor mai mari decit valoarea maxim reglata printr-o rezistenta la masa. Haide sa iti spun pe scurt cum functioneaza: tiristorul este ca un fel de intrerupator comandat in tensiune. Cand tensiunea de iesire depaseste valoarea de 14,4 V sa zicem (cat trebuie sa regleze dansul), se taie iesirea prin blocarea tiristorului, si automat scade instantaneu tensiunea dar cum scade sub 14,4 V il deschide si iar creste tensiunea si uite asa il tii pe la 14,4 V prin inchis/deschis succesive si foarte rapide. Principiul este identic cu cel de la vechea Dacie 1300, cu deosebirea ca acolo era mecanic si cu un fir care se incalzea, se lungea si un arc care tragea de un contact pe care il intrerupea. Cand se desfacea contactul nu mai trecea curent prin fir, se racea, se scurta si iar inchidea contactul. Si se relua ciclul. Am folosit mai jos prescurtarea OPAMP = amplificator operational (pentru cei care nu sunt electronisti este piesa aceea in forma de triunghi din schema data in link. El este folosit aici ca sa compare doua tensiuni: una de pe intrarea cu - si una de pre intrarea cu +) Nu exista nici o legatura intre consumatori si eficienta reglarii. Si nici intre turatia motorului si eficienta reglarii. Poate la relanti motorul sa nu dezvolte suficienta putere si atunci cand pornesti lumina sa scada un pic turatia acestuia. La motoarele cu ''computer'' nu scade turatia pentru ca are grija calculatorul de asta. Dar tensiunea nu are voie sa scada. Tensiunea scade daca divizorul de tensiune R2/Z1 (din schema la care mi-ai dat link) da pe borma (-) a amplificatorului operational o tensiune mai mica decat caderea de tensiunea de pe zenner-ul Z1, care aici trebuie sa lucreze ca referinta de tensiune. Cauzele pot fi diverse. (pentru neelectronisti: dioda Zenner daca pui la bornele ei o tensiune mai mare decat cea data in datele tehnice, nici de a dracu nu lasa tensiunea sa creasca. De exemplu daca in schema prezentata am un zenner sa zicem de 5 V, indiferent ce tesniune ajunge pe borna (-) de la OPAMP, ea va fi mereu 5 V. De aceea ea va fi tensiunea de referinta) De altfel sa stii ca reglajul se poate face si direct, punind un zenner paralel pe iesire, si asta se numeste ca faci reglajul ''punind'' surplusul de tensiune la masa, si atunci da, cu cat scade curentul prin consumatori creste prin zenner, care nu suporta curenti prea mari si se duce. Lucru despre care poveste autorul in articolul indicat de tine, chiar in prima parte a articolului. Si atunci s-a inventat schema cu un amplificator operational, unde bagi referinta de tensiune pe intrarea (-) iar pe intrarea (+) bagi ce iese din regulator (adica faci o reactie inversa. zisa feedback pe engleza), de obicei printr-un divizor de tensiune, cum in schema ta este R3-R4. Si atunci muti ''greul'' de pe zenner pe tiristor (schimbind principiul de functionare), care pentru asa ceva este gandit, sa poata rezista la puteri mari (cu conditia sa il pui pe un radiator) Cum functioneaza dispozitivul asta cu tiristor din schema indicata de tine: Cand tensiunea de iesire creste, atunci creste tensiunea pe intrarea (+) si cand aceasta este mai mare decit intrarea (-) nu mai avem tensiune de comanda in fundul tiristorului care se inchide si nu mai am tensiune de iesire. Cum nu mai am tensiune de iesire pac deschidem tiristorul dar cum? Aici este motivul pentru care exista rezistenta R1 - aia rosie, fara ea masinaria nu functioneaza. Dansa alimenteaza tiristorul cand nu am iesire din OPAMP. Daca te uiti cu atentie o sa vezi ca ai si o dioda pe linga R1, pusa pe iesirea OPAMP-ului care are grija sa nu intre tensiunea de comanda din fundul tiristorului in OPAMP. De ce au folosit un tiristor MOSFET si nu unul normal? Simplu: pentru ca acestia au timp de comutatie foarte mici, adica repede inchid si repede deschid. Daca pui consumatori mai mari decat a fost dimensionat regulatorul, respectiv depasesti curentul nominal al tiristorului, acesta se va incalzii si va crapa. Nu pui consumatori, nu trece curent prin el, si sta rece. Ma rog trece un curent mic de tot dat de R1 dar care este de ordinul zeci de mA. Adica mic rau pe linga vreo 10 A sau mai mult cand ai consumatori. Nu inteleg treaba ''elementele de comutatie lucreaza mai din greu''. Ele sunt dimensionate pentru a lucra astfel. Cat timp nu le depasesti valorile nominale ele lucreaza bine si nu se distrug. De accea merg televizoarele si radiourile zeci de ani. La ele nu apar uzuri precum in dispozitivele mecanice, apar probleme legate de imbatrinirea izolatorilor, oxidari la contactele electrice, oxidari ale suprafetelor de contact pe radiatorele de racire si nu se mai raceste piesa si atunci POC! Pentru treaba cu regulator incarcat la minim sau maxim: Regulator incarcat la minim: 6 diode redresoare si 1 tiristor nu disipa nimica cand tiristorul este blocat si disipa curentul dat de de consumatori cand tiristorul este deschis Regulator incarcat la maxim: 6 diode redresoare si 1 tiristor nu disipa nimica cand tiristorul este blocat si disipa curentul dat de de consumatori cand tiristorul este deschis Am zis ca tine dar de fapt ele nu disipa curentul ci disipa caldura data de circulatia curentului prin ele. Nu cred ca in regulator sunt 3 tiristori ca nu are ce face cu ei: are un punte trifazata care redreseaza cele trei tensiuni (sunt 3 fazori decalati de 120 grade - ca la priza trifazica de 400 V) si le insumeaza si iese o tensiune redresata dar nefiltrata si nestabilizata, dupa care se face stabilizarea acesteia cu un tiristor comandat cu un OPAMP cu referinta de tensiune cu dioda Zenner. Legat de pisica: am si eu. Si am vazut cum se comporta cu caldura. Iti voi da cu imprumut un termometru industrial, din acela zis 'cu laser'' si sa verifici temperatura caloriferului. Faci 60 grade si pui mana (sau pisica, desi ea nu are nici o vina). Sper ca raspunsul meu cu regulatorul sa fie suficient argumentat. Am vazut ca la partea cu temperatura nu ma crezi cu coagularea proteinelor ..... Si eu scriu cateodata mai complex dar parca aici Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 @Silver Arrow Nu-mi dau seama daca trollezi fin sau...... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Iunie 10, 2015 Share Postat Iunie 10, 2015 @Silver Arrow, nici nu-ti dai seama ca bati campii? Toate regulatoarele pentru mobrele echipate cu generator cu magneti permanenti (la care astia mai batrani le zicem magnetouri) au regulator sunt fie ca sunt cu tiristoare fie cu MOSFET adica tot ce depaseste necesitatile de consum este disipat pe ele, nu au nicio legatura cu batrana Dacie. Daca esti inginer electronist si nu ai inteles principiul de functionare al acestui regulator imi pare sincer rau pentru tine, cat despre pisica mea garantez pentru cei 55 de grade indicati si de centrala mea Saunier Duval. Apropo de Dacie vezi ca ce ai descris tu este releul de semnalizare. La fel ca si @binox consider postul tau scris la misto sau din plictiseala. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 11, 2015 Share Postat Iunie 11, 2015 @Silver Arrow, nici nu-ti dai seama ca bati campii? Toate regulatoarele pentru mobrele echipate cu generator cu magneti permanenti (la care astia mai batrani le zicem magnetouri) au regulator sunt fie ca sunt cu tiristoare fie cu MOSFET adica tot ce depaseste necesitatile de consum este disipat pe ele, nu au nicio legatura cu batrana Dacie. Daca esti inginer electronist si nu ai inteles principiul de functionare al acestui regulator imi pare sincer rau pentru tine, cat despre pisica mea garantez pentru cei 55 de grade indicati si de centrala mea Saunier Duval. Apropo de Dacie vezi ca ce ai descris tu este releul de semnalizare. La fel ca si @binox consider postul tau scris la misto sau din plictiseala. Imi pare rau, cer scuze pentru ce am scris, imi asum orice greseala. Eu nu am zis ca nu sunt regulatoare cu sunt. high_voltage mi-a dat acest link sa vad cum arat in detaliu un regulator cu sunt: http://www.homemade-circuits.com/2012/10/motorcycle-full-wave-shunt-regulator.html Daca este cu sunt imi cer scuze pentru nestiinta dar te rog spune-mi si mie care este suntul. I-am povestit omului cum functioneaza regulatorul, poate prea amanuntit. Promit ca nu mai raspund. Am iesit din discutie. Inca o data scuze daca am inteles gresit. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
superbec Postat Iunie 11, 2015 Share Postat Iunie 11, 2015 Imi pare rau, cer scuze pentru ce am scris, imi asum orice greseala. Eu nu am zis ca nu sunt regulatoare cu sunt. high_voltage mi-a dat acest link sa vad cum arat in detaliu un regulator cu sunt: http://www.homemade-circuits.com/2012/10/motorcycle-full-wave-shunt-regulator.html Daca este cu sunt imi cer scuze pentru nestiinta dar te rog spune-mi si mie care este suntul. I-am povestit omului cum functioneaza regulatorul, poate prea amanuntit. Promit ca nu mai raspund. Am iesit din discutie. Inca o data scuze daca am inteles gresit. you failed me young grasshopper ... la 58ti trebuie sa le dai supt centura cand ii prinzi pe teren inamic, oricum nu conteaza nu ti-a citit nimeni tot postul ala ,onoarea-ti-este inca virgina Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
high_voltage_tm Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 (editat) I l-am citit eu... De cele mai multe ori, limbajul tehnic nu se citește/traduce mot-a-mot. Shunt regulator e o expresie care face referire la modul de funcționare; acesta este practic un regulator de tensiune liniar paralel - funcționează ca dioda aia zenner pusă între ramurile + și - Nu mai confunda tiristorul cu tranzistorul unipolar cu efect de câmp - adică MOS-FET. Marea majoritate a regulatoarelor de pe moto sunt shunt regulator și funcționează pe principiul descris (dau la masă ce-i în plus). Cele mai noi, inlocuiesc într-adevăr elementele de comutație „tradiționale”, adică tiristor, cu MOS-FET, din anumite motive... Dar principiul este același, de regulator șunt. Ce e prezentat în acel material, e o abordare personală a autorului, care are evident anumite avantaje comparativ cu metoda tradițională folosită de producătorii moto. Cel mai important criteriu în proiectarea și exploatarea acelor regulatoare este simplitatea și fiabilitatea! Și crede-mă că 3 tiristori (da, sunt 3, pe fiecare fază a generatorului, nu cum credeai tu, pe partea de DC) sunt mai fiabili/robuști/ieftini/etc decât un OP-AMP + MOS-FET. Sigur, există modele moto care au regulatoare după principiul celui din articol, dar sunt excepția de la regulă, mult mai rar întâlnite decâ clasicele RT-uri. Legat de pisică și calorifer... ia în considerare rezistența termică și conductivitatea termică; si întreabă-te cum merg unii pe jar/cărbuni încinși (nu are de a face cu yoga sau băut licori magice). Editat Iunie 12, 2015 de high_voltage_tm Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 I l-am citit eu... De cele mai multe ori, limbajul tehnic nu se citește/traduce mot-a-mot. Shunt regulator e o expresie care face referire la modul de funcționare; acesta este practic un regulator de tensiune liniar paralel - funcționează ca dioda aia zenner pusă între ramurile + și - Nu mai confunda tiristorul cu tranzistorul unipolar cu efect de câmp - adică MOS-FET. Marea majoritate a regulatoarelor de pe moto sunt shunt regulator și funcționează pe principiul descris (dau la masă ce-i în plus). Cele mai noi, inlocuiesc într-adevăr elementele de comutație „tradiționale”, adică tiristor, cu MOS-FET, din anumite motive... Dar principiul este același, de regulator șunt. Ce e prezentat în acel material, e o abordare personală a autorului, care are evident anumite avantaje comparativ cu metoda tradițională folosită de producătorii moto. Cel mai important criteriu în proiectarea și exploatarea acelor regulatoare este simplitatea și fiabilitatea! Și crede-mă că 3 tiristori (da, sunt 3, pe fiecare fază a generatorului, nu cum credeai tu, pe partea de DC) sunt mai fiabili/robuști/ieftini/etc decât un OP-AMP + MOS-FET. Sigur, există modele moto care au regulatoare după principiul celui din articol, dar sunt excepția de la regulă, mult mai rar întâlnite decâ clasicele RT-uri. Legat de pisică și calorifer... ia în considerare rezistența termică și conductivitatea termică; si întreabă-te cum merg unii pe jar/cărbuni încinși (nu are de a face cu yoga sau băut licori magice). Desi am spus ca nu mai revin, am o mica precizare cu caracter general: limbajul tehnic, spre deosebire de cel literar, nu este metaforic, este o chestiune precisa. Cand spui ''shunt'', orice om tehnic (nu conteaza din ce tara) trebuie sa inteleaga acelasi lucru. Nu exista ''vorba vine...'' Atita, nu mai despicam firul in patru cu reglajele serie sau paralel, dar iti promit ca voi studia cu atentie regulatoarele moto. Sa ma mai luminez un pic. Legat de pisici, centrale termice etc, iti promit ca iti voi face cadou un termometru industrial sa faci singur experimente. Nu spun asta ca sa te iau la misto, o spun serios. Cand o sa il am, am sa iti dau un PM. O sa iti fie util chiar si la moto. Daca mai vrei inca un argument in plus cu temperatura: intrucat incepind cu circa 42 grade celsius incep sa coaguleze proteinele din singe, trebuie sa avem grija cand avem febra sa o tinem sub control, sa nu sara de 40 grade. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 Desi am spus ca nu mai revin, am o mica precizare cu caracter general: limbajul tehnic, spre deosebire de cel literar, nu este metaforic, este o chestiune precisa. Cand spui ''shunt'', orice om tehnic (nu conteaza din ce tara) trebuie sa inteleaga acelasi lucru. Nu exista ''vorba vine...'' Atita, nu mai despicam firul in patru cu reglajele serie sau paralel, dar iti promit ca voi studia cu atentie regulatoarele moto. Sa ma mai luminez un pic. Legat de pisici, centrale termice etc, iti promit ca iti voi face cadou un termometru industrial sa faci singur experimente. Nu spun asta ca sa te iau la misto, o spun serios. Cand o sa il am, am sa iti dau un PM. O sa iti fie util chiar si la moto. Daca mai vrei inca un argument in plus cu temperatura: intrucat incepind cu circa 42 grade celsius incep sa coaguleze proteinele din singe, trebuie sa avem grija cand avem febra sa o tinem sub control, sa nu sara de 40 grade. Deci vorbi gura fara tine, ai emis o parere cum ca s-ar arde sub sarcina neavand habar de cum functioneaza. Hotaraste-te la ce temperatura coaguleaza nenorocitele alea de proteine. Ignora super lumenii de pe forum ca astia nu stiu decat sa ude lalele si sa bage strambe. Termometre avem si noi (eu cel putin). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Silver Arrow Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 Deci vorbi gura fara tine, ai emis o parere cum ca s-ar arde sub sarcina neavand habar de cum functioneaza. Hotaraste-te la ce temperatura coaguleaza nenorocitele alea de proteine. Ignora super lumenii de pe forum ca astia nu stiu decat sa ude lalele si sa bage strambe. Termometre avem si noi (eu cel putin). Nu ne intelegem: Orice echipament electric se strica daca ii depasesti valorile nominale. Da regulatorul se arde daca ii pui prea multi consumatori. Nu se arde in gol. Vorbim de cel din link. Ti-am spus: daca depasesti o anumita temperatura a corpului sau daca pui mana pe ceva cald ce se intampla. Si ti-am dat valorile, care normal ca difera. Pentru a masura ceva se foloseste un aparat de masura. Nu mana, nu limba , nu nasul. Vrei tu ca regulatorul din poza sa fie cu shunt atunci asa sa fie. Nu stau eu sa te conving te ceva anume. Tu iti repari moto "bio"= masori temperaturi cu mana, noxele cu nasul si cotele cu halatul -foarte bine. Poti sa pui consumatori cati vrei daca tu crezi ca nu se strica nimica. Vrei tu sa spui ca un surub de metric 8 este "vorba vine M8" foarte bine. Gata ca am lucruri mai bune de facut decat sa port o discutie inutila. Si probabil ca si tu la fel. Dar sa nu mai fi suparat data viitoare cand un bou iti intoarce pe linua continua in fata ta. Caci in mintea lui va fi ca in ta" vorba vine ca nu poti intoarce". Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 Nu ne intelegem: Orice echipament electric se strica daca ii depasesti valorile nominale. Da regulatorul se arde daca ii pui prea multi consumatori. Nu se arde in gol. Vorbim de cel din link. Ti-am spus: daca depasesti o anumita temperatura a corpului sau daca pui mana pe ceva cald ce se intampla. Si ti-am dat valorile, care normal ca difera. Pentru a masura ceva se foloseste un aparat de masura. Nu mana, nu limba , nu nasul. Vrei tu ca regulatorul din poza sa fie cu shunt atunci asa sa fie. Nu stau eu sa te conving te ceva anume. Tu iti repari moto "bio"= masori temperaturi cu mana, noxele cu nasul si cotele cu halatul -foarte bine. Poti sa pui consumatori cati vrei daca tu crezi ca nu se strica nimica. Vrei tu sa spui ca un surub de metric 8 este "vorba vine M8" foarte bine. Gata ca am lucruri mai bune de facut decat sa port o discutie inutila. Si probabil ca si tu la fel. Dar sa nu mai fi suparat data viitoare cand un bou iti intoarce pe linua continua in fata ta. Caci in mintea lui va fi ca in ta" vorba vine ca nu poti intoarce". Cred ca faci o confuzie sau poate o eroare....RRT nu genereaza energie( tensiune si curent) acest rol este detinut de generator/alternator. Regulatorul primeste valoarea tensiunii din puntea redresoare iar curentul maxim este controlat de ALTERNATOR..spuneam ceva mai sus de regimul de saturatie al alternatorului(este din proiectare) ca o protectie la valori maximale de curent. Nu uita ca un compensator pentru alternator este si acumulatorul. In plus exista o limita si o conditie de baza P generator mai mare P consumatori. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 (editat) Nu ne intelegem: Orice echipament electric se strica daca ii depasesti valorile nominale. Da regulatorul se arde daca ii pui prea multi consumatori. Nu se arde in gol. Vorbim de cel din link. Ti-am spus: daca depasesti o anumita temperatura a corpului sau daca pui mana pe ceva cald ce se intampla. Si ti-am dat valorile, care normal ca difera. Pentru a masura ceva se foloseste un aparat de masura. Nu mana, nu limba , nu nasul. Vrei tu ca regulatorul din poza sa fie cu shunt atunci asa sa fie. Nu stau eu sa te conving te ceva anume. Tu iti repari moto "bio"= masori temperaturi cu mana, noxele cu nasul si cotele cu halatul -foarte bine. Poti sa pui consumatori cati vrei daca tu crezi ca nu se strica nimica. Vrei tu sa spui ca un surub de metric 8 este "vorba vine M8" foarte bine. Gata ca am lucruri mai bune de facut decat sa port o discutie inutila. Si probabil ca si tu la fel. Dar sa nu mai fi suparat data viitoare cand un bou iti intoarce pe linua continua in fata ta. Caci in mintea lui va fi ca in ta" vorba vine ca nu poti intoarce". Numai tu vorbesti de cel din link, care este unul ipotetic, o incercare, nici macar testata. Discutia a plecat de la cele reale si se poarta pe cele reale, initiatorul nu avea pe mobra avioane, despre el ai facut afirmatia si pe urma a fost divagatia ta despre cel din link, amestec halucinant de tiristoare cu relee regulatoare de dacia care de fapt sunt de semnalizare, etc, etc. Tehnica asta o aveau si fetele mele la teze cand habar nu aveau despre subiect si se mirau de ce au luat nota mica pentru ca ele au scris. Daca posturile tale nu au fost la misto, vrei sa fii luat in serios, rezuma-te sa raspunzi la obiect si sa vezi daca nu cumva ti-ai format o opinie gresita pentru ca e normal sa nu le stii pe toate dar poti invata. iar curentul maxim este controlat de ALTERNATOR..spuneam ceva mai sus de regimul de saturatie al alternatorului(este din proiectare) ca o protectie la valori maximale de curent. Aha, departe de mine gandul sa te zgandar, dar vezi, te-ai suparat pe mine acu un an cand imi ziceai ca e imposibil sa pui pe un magnetou de mobra 50 un bec de 12V/35W in locul unuia de 6V/25W si sa se mai si arda ca se supravolteaza. Acum sunt sigur ca ti-ai schimbat opinia. Editat Iunie 12, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Iunie 12, 2015 Share Postat Iunie 12, 2015 Cate discutii au fost, crezi ca imi mai aduc aminte...dar daca vorbesti de un generator de c.c lucrurile se schimba total fata de alternator. Sa discutam de caracteristica de sarcina la generatorului de c.c ? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.