Sari la conținut

Circuit de incarcare care nu incarca


FLEX
 Share

Postări Recomandate

Salutare!

Animalul in discutie este o Gilera RC 600 din 1989 (atasez schema electrica), care in rest merge decent dpdv mecanic si corect dpdv electric (comenzi, butoane, etc.)

Manifestarea defectului este clara si repetitiva: dupa un parcurs oarecare (citiva km) bateria se descarca.

Din ceea ce am citit pe forum, asta inseamna de regula releu regulator de tensiune defect. De-ar fi atit de simplu ar fi bine, detaliez mai jos ce si cum.

Conditiile de lucru ale instalatiei electrice sint urmatoarele:

- baterie noua, 12V/14Ah (conform fisei tehnice a motocicletei), tine tensiunea bine (12.5-12.7V la o saptamina dupa incarcare, tinuta in casa fara consumatori)

- in principiu toate conexiunile (mufe, papuci, etc.) au fost curatate si verificate, inlocuit cabluri belite, papuci stricati, etc. - nu sint electrician sau electronist, am facut lucrurile la bunul simt, instalatia electrica era cam varza cind am luat capra; asa cum am spus la inceput, tot ce inseamna electric pe ea functioneaza bine, cu exceptia incarcarii.

Teste si masuratori efectuate:

- in primul rind, cele descrise in manualul de service (vezi foto test1 si test2)

- cu contactul pe OFF, tensiunea la borne e intre 12.5V si 12.9V, functie de timpul scurs de la incarcarea bateriei

- cu contactul pe ON, intercalind ampermetrul intre borna (-) si cablul de masa al bateriei curentul masurat e de 0.2mA sau 0.02mA (nu tin minte exact valoarea, dar pare evident ca nu ar fi probleme aici, manualul zice de 0A)

- diodele par in regula pe RRT-ul aflat pe masina, le-am testat atit eu cit si un prieten inginer electronist, nu apar continuitati sau discontinuitati acolo unde nu ar trebui sa fie

- cu acelasi prieten, am facut verificarile asupra statorului conform fiselor de manual, totul in regula

- am masurat tensiunea debitata intre infasurari (firele galbene de la stator), totul pare in regula (13.5Vca la ralenti, 88Vca la capatul turelor, cind intervine limitatorul - n-am habar cit e, probabil 7000rpm)

- infasurarile nu-s belite, nu apare continuitate intre ele si "sasiul" statorului

- problema apare la masurarea tensiunii intre firul rosu si cel negru al RRT, respectiv la ralenti am masurat 13.5Vcc, la accelerare se duce rapid in 0Vcc

- cu motorul mergind, tensiunea la bornele bateriei se stabilizeaza pe la 12.4V la ralenti, la accelerare scade spre 12.35-12.3-12.25V, functie de cit de mult timp accelerez.

Aparent, din ultimele doua teste reiese ca nemernica incarca doar la ralenti, in rest curentul electric se ascunde in porumbi (sau in interiorul RRT-ului, hehe!)

- am schimbat RRT-ul cu un altul identic (cod piesa OEM), cumparat SH in stare de functionare conform spuselor vinzatorului, la testele "la rece" nu am remarcat nici o diferenta fata de cel vechi, au raspuns exact la fel la masuratori. Din pacate, "face la fel" si montat pe motor, respectiv la ralenti 13.5V, la accelerare se duce in 0V - pare a nu fi de la RRT totusi, nu cred ca amindoua sint defecte (mai ales ca verificarile facute conform manualului spun ca sint in regula ambele).

 

Ce as mai putea verifica pentru a localiza defectul vietii?

(pe forumul italian de Gilere cu motoare Bi-4 un flacau a avut oarecum acelasi gen de defect (in sensul ca lui ii mai incarca cit de cit) si n-a lecuit-o decit dupa ce a schimbat integral instalatia electrica cu una din dezmembrari, dupa ce a cumparat (degeaba) atit RRT-ul cit si statorul).

Idei?

 

PS: cu curent donat de la masina, motorul porneste din orice pozitie, dupa cum porneste bine si cu bateria incarcata, chiar in mod repetat, cu conditia sa nu-l las sa mearga decit la ralenti ... wtf?

PPS: vad ca se cam inmultesc defectele electrice in ultima vreme pe aceasta arie, oare n-ar fi bine sa se faca niste subsectiuni? gen DEFECTE MOTOR+CV, DEFECTE SASIU+TREN DE RULARE si DEFECTE ELECTRICE/CONSUMATORI+GENERATOR - ce parere ar avea adminul?

post-3276-0-56881700-1439988796_thumb.jpg

post-3276-0-96569000-1439988805_thumb.jpg

post-3276-0-64616000-1439988815_thumb.jpg

Editat de FLEX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 56
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De curiozitate, pe firele galbeni ce tensiuni vs turatie ai, cu rrt cuplat?

Cand zici ca intre fir rosu si negru la rrt ai 0V in turatie, rrt este legat de baterie?

Nu stiu cat de relevant e sa masori pe rrt in turatie mare fara sa ai o baterie cuplata.

Pe fir maro ai o tensiune cand e contact pus?

Editat de Falkenberg
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De curiozitate, pe firele galbeni ce tensiuni vs turatie ai, cu rrt cuplat?

Cand zici ca intre fir rosu si negru la rrt ai 0V in turatie, rrt este legat de baterie?

Nu stiu cat de relevant e sa masori pe rrt in turatie mare fara sa ai o baterie cuplata.

Pe fir maro ai o tensiune cand e contact pus?

Pai cum as putea sa masor cit e intre firele galbene, daca ele sint cuplate la RRT? sa le intep? parca n-as face asta ...

Nu

Am facut o masuratoare in disperare de cauza, sa vad ce dracu' iese din RRT; nu stiu cit e de relevanta

Da, conform schemei firul maro alimenteaza switch-uri si indicatorul din bord cu cheia pe ON

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu le inteapa. Eram curios ce se intample cu voltajul acolo cand e in sarcina.

Nu, firul maro alimenteaza cicruitul de reglaj in rrt cand contactul e pus. E un input pentru rrt, nu un output pentru moto. Daca nu ai 12v acolo cand merge motor, functionarea corecta a rrt-ului nu e garantat.

Firul rosu din rrt e bun si bine legat de baterie (prin siguranta)? Este important sa nu apar pierderi intre rrt si baterie. Este si foarte important o pamantare buna la rrt (negru) si la baterie. Daca ai vopsit cadru, poate e o problema acolo.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,


Cateva date trebuie sa fie de baza, iar rezolvarea are cativa pasi( cred ca am mai postat-o pe la RRT-uri, dar in fine...:


1. Daca spui ca ai un acumulatorul incarcat, trebuie cand vei masura tensiunea la borne, acesta trebuie sa se afle in intervalul (12,7-13,1) V , cu contactul off.


2. Comuti contactul cu cheie pe ON si aprinzi faza lunga, tensiunea scade la 12,4 in 30 sec, scaderea sub si intr-o perioada rapida, indica un acumulator cu probleme.


3. Pornesti motorul, la ralanti trebuie sa ai (13,6-14,9) V , difera de la o motocicleta la alta, dar acesta este intervalul, IDEAL este (14, 4-14,5)V, la cele mai multe motoare aici se incadreaza. Comuti faza scurta/lunga, o sa vezi o mica scadere, turezi in jur de 2500 rot/min, o sa vezi ajustarea. La 4000 rot/min tot la 14,4-14,5 V se va situa, este OK.


4. TREBUIE sa verifici: Alternator, RRT( releu regulator de tensiune) si conexiuni.


6. Fiecare componenta are o metoda aparte, rezolvarea unei componente, nu implica ANULAREA celorlalte, motocicleta are un numar de ani, peste un timp limita o alta component va cadea, iar o iei de la capat. Verifica tot daca ai ajuns aici, nu dureaza mult si te scuteste de probleme.


7. Insista la conexiuni si refaci lipiturile unde este cazul, foloseste spray contacte pentru curatie, verifica rezistenta de contact pe fiecare circuit, este IMPORTANTA.


8 . Scoate mufa/conectorul cu cele 3 conductoare galbene care se duc din alternator in RRT. Verifica cu atentie tensiunea debitata de alternator ( 60-75) V curent alternativ, 3 masurari intre cele 3 fire/conductoare galbene. Posibil sa functioneze bine la ralanti, iar la tuartie sa ai un scurtcircuit la masa ! Turatie maxima= tensiune maxima=strapungere unui spatiu dielectric sensibil/imperfect. Demonteaza alternatorul si verifica statorul, vizual si cu ohmmetru infasurarea trifazata. Se poate utiliza si o lampa de control de 230 V c.a, da rezultate bune pentru verificarea scurcircuitului fata de masa in cazul infasurarilor. Insista pe conexiuni, rezistenta de contact si cositorire/lipire unde este cazul. Ti-am postat o schema de lucru. Probabilitate mica ca doua RRT-uri sa fie defecte, dar nu se stie niciodata !! Daca verificarea statorului este OK, verifici si rotorul( posibil demagnetizare, fisuri magnet, etc). In final daca toate sunt OK si conexiunile intre alternator si RRT verificate foarte bine, idem circuitul de incarcare pana la acumulator, atunci RRT -ul intra in calcul.


Numai bine,


Verificare_stator_alternator.pdf

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu le inteapa. Eram curios ce se intample cu voltajul acolo cand e in sarcina.

Nu, firul maro alimenteaza cicruitul de reglaj in rrt cand contactul e pus. E un input pentru rrt, nu un output pentru moto. Daca nu ai 12v acolo cand merge motor, functionarea corecta a rrt-ului nu e garantat.

Firul rosu din rrt e bun si bine legat de baterie (prin siguranta)? Este important sa nu apar pierderi intre rrt si baterie. Este si foarte important o pamantare buna la rrt (negru) si la baterie. Daca ai vopsit cadru, poate e o problema acolo.

Nu stiu cum sa fac fizic chestia asta.

Cred ca inteleg, ar trebui sa deconectez firul maro si sa masor cit e intre el si o masa, am inteles corect?

Firul rosu e legat prin siguranta la baterie, e drept ca are cam multe inadituri de la borna pina la RRT (motocicleta am luat-o fara sigurante, mare minune ca n-a luat foc).

O sa ma ocup de surubul de masa, acolo n-am prea insistat cu curatenia, eram prea nerabdator sa reconstitui restul de circuite, pentru comenzi, semnale si accesorii. Cadrul a fost vopsit peste vopseaua originala.

 

PS: multumesc, dedant, am citit exact acest post al tau tot astazi; e normal sa am intre firele galbene tensiune oscilanta? (13.5Vca la ralenti, 88Vca in limitare). Pina la urma n-am incotro, trebuie sa ma incarc cu un camion de rabdare si s-o iau pe firul curentului pas cu pas ... hai ca am citit si pdf-ul, pare ca ma paste un stator, mama lui! dar intii o sa verific tot cum descrii tu acolo.

Editat de FLEX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E normal, o variatie de tensiune pe firele galbeni in functie de turatie.

13.5V la ralantiu e un pic jos, dar ar trebui sa fie destul ca sa tine baterie incarcata. De la Italieni de poti astepta la lucruri de genul :)

Si prezenta de o siguranta de16A (daca vad bine) pe alternator imi indica ca nici din fabrica nu era cel mai puternic exemplar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

13,5 este la limita la ralanti, la turatia de 4000 rot/min, trebuie sa ai 70-80 V c.a la cele 3 conductoare galbene, si 14 14,5 V c.c la ACUMULATOR !! Dar, verifica la 4000 rot/min, cat ai la ierirea RRT (tensiune continua) si cat ai la ACUMULATOR? Ma intereseaza diferenta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am patit si eu asta! la un intruder de 1500 14.4 la releu la baterie 13.1 a fost releul de pornire .transalp cand acceleram 12.7 schimbat siguranta principala de 30 amp.variantele scurte. cercetarile au durat zile.asta in ultimele 2 luni.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

13,5 este la limita la ralanti, la turatia de 4000 rot/min, trebuie sa ai 70-80 V c.a la cele 3 conductoare galbene, si 14 14,5 V c.c la ACUMULATOR !! Dar, verifica la 4000 rot/min, cat ai la ierirea RRT (tensiune continua) si cat ai la ACUMULATOR? Ma intereseaza diferenta.

Treaba sta asa:

1. cu motorul la ralenti si toate firele conectate intre RRT si stator si ce-o mai fi, tensiunea masurata la borne e 12.4-12.5Vcc, functie de cit am frecat demarorul la pornire

2. intre cele 3 fire galbene am 13.5Vca la ralenti si ~70Vca la 3/4 deschiderea acceleratiei (nu am turometru, dar banuiesc ca ar fi ~4000rpm, limitatorul intervine pe la 7000rpm) - rosu, negru si maro conectate la RRT.

3. dupa ce conectez galbenele la RRT, pe bornele acumulatorului am ~12.4Vcc la ralenti (sau mai mult, functie de cit de incarcata era bateria cind am inceput testele) si ~12.3Vcc la deschiderea acceleratiei, cu tendinta de scadere in timp sau la deschiderea progresiva a acceleratiei; daca las motorul la ralenti, tensiunea la borne incepe sa urce.

4. cu galbenele si maroul conectat la RRT, intre rosu si negru de la RRT am 13.5Vcc la ralenti si 0Vcc la 1/4 deschidere acceleratie.

5. dupa conectarea negru si rosu de la RRT la restul instalatiei, revine la pct.1

Pare ca nenorocitul ala de RRT niveleaza tensiunea pina nu mai ramine nimic din ea dupa ce alternatorul debiteaza peste 15-20Vca.

Rezultate identice obtinute cu 2 RRT-uri, ambele uzate, e drept ca cel cumparat l-am conectat cu ceva fire cu crocodil, nu l-am montat propriu-zis.

 

In urma acestor teste, la bunul simt eu am tras urmatoarele concluzii:

1. alternatorul e functional, in masura in care varsa curent pe firele galbene; facind testul din manual, am continuitate intre firul verde si roz (vezi schema), nu am continuitate intre firele galbene si sasiul statorului (tole?) si nici intre firele galbene, deci n-ar fi strapungeri.

2. RRT-ul (ambele) nu da tensiune catre baterie imediat ce se depaseste turatia de ralenti, desi toate testele indicate de manualul de service (vezi foto din primul post) indica cum ca RRT-ul ar fi functional, ar trebui sa-si faca treaba.

3. ceva (o conexiune aiurea, vreo mantzocarie facuta pe instalatie, contactul imperfect la surubul de masa) il impiedica pe RRT sa isi faca treaba.

 

As vrea sa stiu daca concluziile mele stau in picioare, oricum o sa repet toate masuratorile in liniste si cu mai multa rabdare, inclusiv tutorialul lui dedant, dupa ce incerc sa imbunatatesc contactul la masa si continuitatea firelor catre baterie.

 

PS: Doru, cum e posibil ca releul de pornire sa omoare incarcarea, ramine cumva cuplat sau ce naiba se intimpla?

Editat de FLEX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Treaba sta asa:

 

 

 

 

1. alternatorul e functional, in masura in care varsa curent pe firele galbene; facind testul din manual, am continuitate intre firul verde si roz (vezi schema), nu am continuitate intre firele galbene si sasiul statorului (tole?) si nici intre firele galbene, deci n-ar fi strapungeri.

Mai verifica odata intre cele trei fire galbene trebuie sa ai continuitate adica o rezistenta foarte mica.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai verifica odata intre cele trei fire galbene trebuie sa ai continuitate adica o rezistenta foarte mica.

Este intr-adevar o rezistenta FOARTE mica, na ca m-am zapacit. Nu am continuitate cu sasiul statorului. Chestiile astea le-a masurat pretenul meu electronistul si m-a cam furat peisajul, ca se misca prea repede. Din pacate, e electronist de electronica si nu de electrica auto.

 

In fine, cum-necum din alternator ies voltii aia care trebuie (parerea mea), eu l-as scoate din cauza (dar o sa fac masuratorile din tutorialul dedant), ce dracu' poate sa se intimple in RRT-ul ala de taie tensiunea cind accelerez? pare ca functioneaza cu exces de zel, ca sa zic asa ...

Editat de FLEX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai incearca o varianta pa care am folosit-o eu ca sa scot din necaz pe cineva cu virago 535. Releul nu-i incarca si masurandu-l am abservat o intrare mai ciudata, nu intru in detaliu. Am suspendat acea intrare si s-a comportat ok, da a ramas la cam 55% putere.

Nu are rost sa te complici cu masuratori, ce iti propun este sa suspenzi pe rand cate un fir galben, lasandu-le pe celelalte conectate, deci trei teste, vezi ce-ti da.

Apropo daca masori iesirea RRT fara sa fie conectat la restul instalatiei, adica baterie, pentru corectitudine in locul bateriei pune un condensator electrolitic de 470microF la 25V, asta ca sa-ti netezeasca tensiunea.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Apropo daca masori iesirea RRT fara sa fie conectat la restul instalatiei, adica baterie, pentru corectitudine in locul bateriei pune un condensator electrolitic de 470microF la 25V, asta ca sa-ti netezeasca tensiunea.

Ha, suna prea complicat pentru mine chestia asta cu condensatorul.

Inteleg ca nu e relevant ce masor eu intre negru si rosu la iesirea din RRT, ca nu are consumatori.

Asta ar insemna ca singura masuratoare valabila ar fi cea de la bornele bateriei, daca acolo nu am 13.5Vcc la ralenti, inseamna ca ceva nu merge bine in partea de incarcare, corect? pai asta stiu deja, eu incerc cumva sa identific piesa/componenta defecta sau ce sa urmaresc pe fire, ca le-am gasit destul de maltratate saracele. Poate ar fi o idee sa incerc sa deconectez tot de pe "sira spinarii" instalatiei electrice in afara contactului, poate e ceva care inghite curent pe acolo ...

O sa incerc cu cite doar 2 fire galbene, cine stie ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ha, suna prea complicat pentru mine chestia asta cu condensatorul.

Nu e deloc complicat pur si simplu il legi la RRT intre rosu (plotul pozitiv al condensatorului scrie pe el)) si negru. Problema nu e ca nu ai consumatori atunci cand scoti bateria ci ca nu ai un tampon ce sa preia variatiile de tensiune. Asa masori iesirea RRT-ul si daca nici acum nu ai tensiunea ok, alt RRT.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Voltmetrul inseriat cu condensatorul sau masor la capete, in paralel, ca la baterie? scuze de penibilul intrebarii, dar electrica pe linga ca ma sperie nici nu m-a pasionat, ca sa-i prind macar rudimentele; ciudatenia sortii e ca sint nevoit sa ma lupt cu a doua instalatie electrica de motocicleta si urmeaza una de masina, hehe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce rost are sa masori cu un condensator in loc de baterie? Ca sa nu mai zic ca un condensator la 25V are sanse foarte mari sa crape.

Din ce s-a scris pana acum mie mi se pare destul de clar ca regulatorul e problema, si DA, e posibil sa mearga partial, doar la relanti, sau sa aiba momente cand merge si altele in care nu mai merge....

Ca sa fii sigur mai poti incerca o chestie, fa rost de o punte redresoare auto, ca cea de dacie de exemplu si o conectezi in locul regulatorului dar conectezi doar 2 fire galbene in loc de 3. Daca statorul e ok ar trebui sa ai o tensiune de incarcare decenta sau chiar prea mare la turatii mari. Cu putin noroc s-ar putea sa mearga foarte bine si sa nu mai ai nevoie de regulator :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce rost are sa masori cu un condensator in loc de baterie? Ca sa nu mai zic ca un condensator la 25V are sanse foarte mari sa crape.

Din ce s-a scris pana acum mie mi se pare destul de clar ca regulatorul e problema, si DA, e posibil sa mearga partial, doar la relanti, sau sa aiba momente cand merge si altele in care nu mai merge....

Ca sa fii sigur mai poti incerca o chestie, fa rost de o punte redresoare auto, ca cea de dacie de exemplu si o conectezi in locul regulatorului dar conectezi doar 2 fire galbene in loc de 3. Daca statorul e ok ar trebui sa ai o tensiune de incarcare decenta sau chiar prea mare la turatii mari. Cu putin noroc s-ar putea sa mearga foarte bine si sa nu mai ai nevoie de regulator :)

Vorbesti serios sau faci glume?

Sa inteleg ca tu vrei sa elimini regulatorul si o sa ai tensiune stabilizata la 14,5 V c.c printr-o punte redresoare care primeste o tensiune alternativa pe trei faze de 70 V?!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asa o sa fie initial, surplusul de energie (daca exista) va vi disipata in baterie :D

Dar nu o sa tine mult asa.

Cine stie sau separa surplusul de energie? Acest rol il are regulatorul prin conectarea alternativa/descarcarea la masa. Sa fim seriosi, sus sunt scrise ABERATII !!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnilor, am primit multe informatii, va multumesc!

De luni incep sa o iau babeste si va tin la curent cu ce descopar (sau nu, cine stie, italiencele sint destul de temperamentale :tomato: ).

Totusi, parca n-as crede ca si al doilea RRT ar putea fi bulit, asa ca ordinea operatiilor ar fi:

1. verificare/curatare surub de masa

2. verificare stator metoda dedant

3. inca un set de masuratori, inclusiv cu doar 2 faxe cuplate, o sa incerc sa fiu mai ordonat si sa imi notez rezultatele si conditiile in care le-am obtinut

4. inlocuirea RRT cu cel cumparat

5. mai vedem, functie de rezultate

Editat de FLEX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum vad esti ordonat in gandire/logica, chiar daca nu esti inginer electronist.... Sa auzim de bine!

Domnilor, am primit multe informatii, va multumesc!

De luni incep sa o iau babeste si va tin la curent cu ce descopar (sau nu, cine stie, italiencele sint destul de temperamentale :tomato: ).

Totusi, parca n-as crede ca si al doilea RRT ar putea fi bulit, asa ca ordinea operatiilor ar fi:

1. verificare/curatare surub de masa

2. verificare stator metoda dedant

3. inca un set de masuratori, inclusiv cu doar 2 faxe cuplate, o sa incerc sa fiu mai ordonat si sa imi notez rezultatele si conditiile in care le-am obtinut

4. inlocuirea RRT cu cel cumparat

5. mai vedem, functie de rezultate

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...