Sari la conținut

Blocare CBS


Postări Recomandate

Salutare tuturor!

Din anumite cauze (picior drept marca Ottobock), nu pot să frânez roata spate. Asta a fost și unul din criteriile pentru care prin 2010 am ales să iau o moto CBR1100XX, care are sistemul CBS și teoretic mă ajută la frânare.

După câțiva ani pe mers doar cu frâna față am încercat să mut frâna spate pe piciorul stâng. După mai multe încercări am reușit să încropesc o pedală de frână, care nu era însă prea eficientă din cauză că făcusem brațul forței rezistente prea mare (6 cm în loc de 4). De două zile însă l-am refăcut cu lungimile pedalei originale de pe partea dreaptă. Azi am plecat cu motorul și......eram un mare zâmbet. Motorul se oprea ca niciodată în viața lui (mai exact a mea).

Numai că după vreo 2-3 km a început să meargă înfrânat, după care abia am reușit să ajung la un refugiu. Concluzia...roata față blocată, pompa mea de frână spate era tare. Am scos bolțul pompei de la pedală (crezând inițial că pistonașul pompei era ușor apăsat de pedala mea și de aici și blocarea) și roata s-a deblocat. Am continuat drumul doar cu pompa față.

Crezând că problema a fost din cauză că pompa era ușor în presiune de la lipsa jocului pedalei, am ajuns acasă și am refăcut legătura pedalei cu pistonașul pompei cu un șurub mai mic în diametru față de bolțul inițial, ca să aibă puțin joc.

Am plecat iar la drum, am testat frâna spate, față, față+spate și pentru primul kilometru toate bune, dar tot pe la aceeași locație ca dimineață a început să se frâneze singură, tot pe față, fără sa mai acționez eu vreuna dintre frâne.

S-a deblocat numai după ce am desfăcut aerisitoarele centrale de la etrierii față, stângul nu a aruncat lichid ci numai dreptul. Am revenit acasă numai cu frâna față.

 

 

Acum dacă nu v-am plictisit după toată polologhia de mai sus, care ar putea fi cauzele probabile de blocare a circuitului din CBS de la pompa spate la etrierii față? Între pompa și etrieri pe jamba dreaptă este un fel de pompa la care mă gândesc că se poate bloca, dar sincer nu știu ce rol are.

Lichidul de frână l-am schimbat de două săptămâni, toate circuitele sunt aerisite.

 

Atașat foto.

Mulțumesc!

post-20025-0-60647900-1526917422_thumb.jpg

post-20025-0-02394400-1526917451_thumb.jpg

post-20025-0-80551900-1526917464_thumb.jpg

Editat de balauronul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pompa spate actioneaza doar pistonul central al etrierului spate, plus pistoanele de frana centrale ale etrierilor dreapta respectiv stanga fata. Frana fata actioneaza celelalte doua pistoane ale etrierilor dreapta si stanga fata, plus doua pistoane ale etrierului spate.

 

Pe fata, repartizarea presiunii de actionare catre etrierul de pe spate se face proportional cu forta de franare; indirect, prin actionarea unei pompe secundare aflata pe jamba stanga, care este apasata de o parghie in functie de forta de franare care actioneaza asupra etrierului de pe acea parte. Inainte de a ajunge la etrierul spate, mlor doua pistoane de pe ai exista o valva de control al preiunii care vine reglata din fabrica la cat trebuie sa dozeze foarta de apasare pe spate - se afla undeva sub carenajul coditei.

Pe spate, repartizarea presiunii de actionare a celor doua pistoane de pe etrierii fata se face proportional cu forta de apasare a pedalei, fara a tine cont de inertie ca in cazul sistemului din partea frontala. Pe traseul catre etrierii fata se afla o valva de intarziere (delay valve, cea de pe jamba dreapta din poza atasata de tine), care face ca motorul sa se aseze intai cu frana spate, dupa care sa intervina si franarea pe fata - exact asa cum se franeaza corect cu un sistem de franare independent; intai apesi usor spatele, dupa care intri cu frana fata si apoi modulezi fortele de franare in functie de necesitati.

 

Vezi aici mai multe detalii: http://ixxra.org/birdbrakes.htm

Editat de high_voltage_tm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mulțumesc pentru explicații!

Există posibilitatea ca delay valve să se blocheze si să mențină presiunea între ea și pistonașele centrale de la etrierii față?

Sau să mai insist cu jocul de la pompa de frână spate? În sensul să-i las câțiva milimetri mai mult joc în pedală?

 

Apropos de site-ul pe care l-ai trimis.........DELAY VALVE This delays the pressure to the front calipers’ middle pistons when the pedal is applied, thus minimising fork dive. Positioned between the rear brake’s master cylinder and the centre pistons of the front brake calipers, the delay valve engages the left-hand caliper first. As pressure to the pedal is increased, the valve introduces pressure to the right caliper until both calipers bite with equal force.

 

Zice că acționează mai intâi etrierul stângă și după aia pe cel din dreapta. Când s-a blocat în seara asta, am deschis aerisitoarele pistonașelor centrale. La cel din stânga nu a ieșit lichid de frână dar a ieșit la cel din dreapta. Mă gândesc că totuși de aici ar putea fi problema, deschide spre dreapta dar nu lasă lichidul să revină.

Editat de balauronul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu inteleg cum te-ai apucat de modificari fara ca macar sa stii configuratia si respectiv principiul de functionare al cbs-ului de pe XX!!!

 

La actionarea usoara a franei spate levierul actioneaza pistonasele centrale ale etrierului spate si respectiv stanga-fata, imediat, fara nici o intarziere ca timp. Asa zisa intarziere consta in deschiderea circuitului (si) catre pistonasul central al etrierului dreapta-fata cand forta de actionare a levierului creeaza o presiune ce depaseste o valoare prestabilita, limita peste care presiunea pe cele doua pistonase centrale ale etrierelor fata este distribuita si mentinuts in mod egal. Mai mult, concomitent inca din faza initiala si celelate doua pistonase ale etrierului spate suntem actionate de catre circuitul secundar, prin pivotarea etrierului stanga-fata. Repet, nu exista nici un fel de intarziere in timp a franei fata la actionarea levierului franei spate...

 

Din ce descrii pare ca ai dat peste cap asa zisa supapa de intarziere, care de fapt este un distibuitor de presiune preferential iar problema apare atunci cand presiunea depaseste valoarea de prag si se deschide circuitul (si) catre etrierul dreapta-fata. De anume... numai tu stii ce-ai facut acolo! Incearca sa readuci sistemul la configuratia originala, ocazie cu care poate realizezi ce ai facut gresit.

 

Ah si inca ceva! Cu frane independente nu se incepe franarea “corect” mai intai cu spatele si apoi cu fata ci cu ambele in acelasi timp, cu aceeasi intensitate (relativa) aplicata in mod progresiv. Dozarea este reglata automat de catre eficacitatea diferita a franelor fata-spate, respectiv numarul si diametrul diferit al discurilor, numarul pistonaselor, suprafata placutelor, etc. dupa care spatele trebuie eliberat proportional cu intensificarea aplicarii franei fata. Exceptie in rampa. In fine, ar fi multe de mentionat insa nu vreau sa deturnez topicul...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In viziunea mea, "mai intai cu spatele" inseamna fractiuni de secunda - suficient ca motorul sa se aseze pe furca. Daca intri direct cu fata sau cu ambele frane simultan nu rezolvi nimic, oricum primele momente ale franarii - iarasi vorbim de zecimi de secunda - forta se transmite aproape in totalitate catre suspensie; eventual obtii o plonjare mai rapida, dar nu neaparat benefica...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In primul rand sa nu ai borcanul plin de lichid,si 2 verifica ca la pompa spate orificiul mic de eliberare de presiune in pompa sa nu fie astupat/infundat.

Bafta

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In viziunea mea, "mai intai cu spatele" inseamna fractiuni de secunda - suficient ca motorul sa se aseze pe furca. Daca intri direct cu fata sau cu ambele frane simultan nu rezolvi nimic, oricum primele momente ale franarii - iarasi vorbim de zecimi de secunda - forta se transmite aproape in totalitate catre suspensie; eventual obtii o plonjare mai rapida, dar nu neaparat benefica...

Nu stiu ce viziuni ai tu eu am explicat cum functioneaza sistemul cbs de pe xx, cu care intamplator mi-am mancat zilele ceva ani in urma pe motorul unui amic, cu o problema asemanatoare doar ca lui i se infrana spatele pana se bloca de tot, nu fata.

 

Iar ca principiu franarea depinde si de tipul motorului si distributia statica si mai ales dinamica a greutatii... chopperele spre exemplu aproape ca au degeaba frana fata, dar cum spuneam, nu are rost devierea de la topic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La mine la VFR e nebunie curata cu aerisitul. Vad ca si tu ai aceiasi etrieri si sistem. E o ordine prestabilita a etrierilor, mi se pare ca etrierul spate se da jos si se tine inclinat nu-stiu-cum.

Daca nu uit, iti fac diseara niste poze si postez aici cum se face conform manualului Haynes.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mulțumesc încă o dată tuturor!

@yo4hgx, singura modificare a fost mutarea pompei din dreapta în stânga. Este așa de vreo 2 ani, numai că pedala făcută de mine nu avea brațele pârghiilor identice ca lungime cu cea originală. Mai exact brațul care apasă pompa era mai lung cu vreo 2 cm și nu aveam forță să apăs pedala suficient încât să frâneze cum trebuie. Sistemul CBS știam cum funcționează, mai puțin de valva delay. Mă gândeam că sistemul nefiind utilizat din 2010 de când am luat motorul, poate s-a blocat valva delay și nu lasă lichidul să revină.

 

Azi însă am plecat iar și am folosit numai frâna față. Culmea....s-a blocat singură de două ori. Am desfăcut iar aerisitoarele de la pistonașele centrale și de data asta azi a scos lichid numai din partea stângă. Repet, fără să ating frâna spate.

 

@TNG. Geo, la care orificiu de eliberare a presiunii te referi? Cel către borcanul de lichid sau mai are și altul?

Tot cred că pompa este oarecum apăsată din modul de prindere pe pedală. Înainte să modific lungimea pârghiei, avea un oarecare joc, acum este fixă. Dacă este puțin apăsată, se poate crea presiune încât să se blocheze de tot?

Editat de balauronul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vad cum aer in instalatie poate cauza blocarea franelor...

 

Am vazut multe cazuri in care levierele aftermarket si in special chinezariile ieftine au cauzat blocarea franelor... ori in cazul de fata levierul este artizanal! Coincidenta?...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am vazut multe cazuri in care levierele aftermarket si in special chinezariile ieftine au cauzat blocarea franelor... ori in cazul de fata levierul este artizanal! Coincidenta?...

Nu este coincidență. Înainte să-l modific, așa artizanal cum era deja de doi ani, nu se bloca. Ieri după ce l-am deconectat de la pompa nu s-a mai blocat. Azi cu el conectat, deși nu am folosit pompa spate, s-a blocat.

Concluzia logică e că nu ar mai trebui să caut cauza în altă parte, ci doar la levier.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu este coincidență. Înainte să-l modific, așa artizanal cum era deja de doi ani, nu se bloca. Ieri după ce l-am deconectat de la pompa nu s-a mai blocat. Azi cu el conectat, deși nu am folosit pompa spate, s-a blocat.

Concluzia logică e că nu ar mai trebui să caut cauza în altă parte, ci doar la levier.

 

Pai si atunci ce mai pierzi vremea pe forum?...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Impresii de călătorie:

 

Se pare că problema mea era de la pedala de frână improvizată. Mai exact, când am scurtat brațul care apasă pistonașul pompei, a trebuit să mut și poziția pompei pentru a se alinia cu noua poziție a găurii unde intră bolțul de legătură. Dar nu era perfect aliniată și pistonașul era puțin strâmb, chiar dacă nu era apăsat, fiind strâmb cred că ținea pompa in presiune, nu mult, dar cred că suficient ca presiunea să nu se elibereze de tot.

Ieri am remodificat modul de aliniere a pedalei cu pompa, i-am lăsat și puțin joc, în sensul că pedala nu mai urcă la maxim în spațiul prin care se mișcă, dar pistonul pompei se decomprima la maxim. Azi am mers prin oraș și nu s-a mai blocat. Deocamdată nu mai frânează cu pompa spate la fel de eficient ca zilele trecute, dar e normal după ce i-am desfăcut aerisitoarele de câteva ori.

 

Apropos, am găsit modul de aerisire al circuitului acționat de pompa spate la CBS. În pun aici, poate ajută și pe altcineva.

 

Mulțumesc tuturor pentru răspunsuri și idei de remediere.

post-20025-0-59638800-1527077564_thumb.jpg

post-20025-0-81186400-1527077573_thumb.jpg

Editat de balauronul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...