Jump to content
m72story

Ungere deficitara tren mobil DNEPR

Recommended Posts

Curand am desfacut o cutie de Nipru achizitionata din Moldova.

Este a sasea cutie de Nipru careia ii fac autopsia si la care gaeesc acelasi defect: uzura la bucsile pinioanele.

As face o paralela cu cutiile de Simson, tot cu bucse ( bronz pe pinioane) dar din trei desfacute niciodata nu a avut nevoie de alte bucsi.

Mentionez ca cutiile in cauza au functionat cu ulei.

Consider ca singurul remediu este cel implementat de Casaleanu: gaurit trenul mobil si lubrifiere din interior catre exterior la fiecare bucsa in parte.

Probabil datorita ideologiei care a stat la baza dezvoltarii motocicletei, s-a considerat ca nu este fezabil de a unge fiecare pinion in parte.

IMG-20200105-WA0009.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 6 ore, m72story a spus:

Este a sasea cutie de Nipru careia ii fac autopsia si la care gaeesc acelasi defect: uzura la bucsile pinioanele.

Na şi tu!

Desfaci cutii (uzate) pentru a le găsi fără uzuri la "bucsile pinioanele"  :)

Posibil ca aliajul de la bucşele pinioanelor ruseşti să fie mai slab ca rezistenţă decât aliajul nemţesc (Simson), jocurile de montaj să fie cu toleranţă mai mare (produse sub votcă) iar solicitările de vibraţii să fie mai mari.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am patit si ru la cutia de mt 10, am dat vina pe ambreaj si s-a calat pur si simplu pinionul pe ax (fapt des intalnit la piesele din comert de provenienta Ucraina)

Am distrus si cutii nemtesti,daca e sa amintim si de  'etalonul' de fiabilitate ..

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 5 minute, 255b a spus:

Am distrus si cutii nemtesti,daca e sa amintim si de  'etalonul' de fiabilitate ..

Bravo!

Şi când mă gândesc că bucşa din bronz de la bielă uzează bolţul de piston (din oţel cementat), respectiv bucşa rezistă deşi este unsă doar cu "ceaţă de ulei" 2-4%, ceaţă care pătrunde cu greu pe acolo.

Iar la cutia de viteze ai ulei ... din plin.

Dacă ai pus ulei de transmisie, nu de floarea-soarelui  :)

Apropo de etalonul de fiabilitate: am înlocuit în primăvară bucşa de bielă (piston, segmenţi, bolţ nou) la un MZ RT 125/3, modelul din 1959.

Bucşa avea o uzură de 0,1 mm (în loc de 0,03 mm), după 60 de ani de funcţionare.

Din fericire, modelul acesta încă mai are 2 găuri de ungere în oţelul forjat al capului de bielă, care trebuie aliniate cu noua bucşă, plus canalul elicoidal interior.

Modelele mai noi de biele, pentru rulment cu ace, nu au găuri de ungere - implicit nici ungere.

Şi cedează (modelul MZ TS sau ETZ) după 2-3 ani de funcţionare.

Au "evoluat" :lol:

 

Cum industrie nu prea mai avem, nici maşini de electroeroziune nu prea se mai găsesc pentru a prelucra găuri de ungere în oţel cementat, cum se făcea în vremurile serioase.

 

Decât (să ţină) mult şi fără rost, mai bine puţin şi prost  :crack:

23215-2340R.thumb.JPG.25789ec5e878405dc0e1a7757874ed03.JPG

11433-01211.thumb.JPG.dabb9034ca5858d01503fdd64f3d22ea.JPG

Iar ăsta e chinezesc (ROCKET), deşi are găuri de ungere însă lipsesc canalele elicoidale în bucşă:

 

11434-101504 (1).JPG

Plus manetoanele (bolţurile de ambielaj) cu gaură străpunsă axial în ele (de diametre diferite), ca să dezechilibreze dinamic, la montaj, tot ansamblul final.

Sunt "mărfuri" noi şi ... "bune" pentru cine nu ştie cu ce se "mănâncă" d'astea :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 11 ore, m72story a spus:

Consider ca singurul remediu este cel implementat de Casaleanu: gaurit trenul mobil si lubrifiere din interior catre exterior la fiecare bucsa in parte.

 

Problema nu pleaca de la ungere ci de la intretinere si exploatare. Bucsile de bronz folosite la Dnepr nu sunt chiar asa de proaste dar daca cutia ramane fara ulei sau intre apa in ea pe la pinonul de kilometraj (treburi frecvente la Dnepr) te fwti in ea de cutie. Ce cumperi tu din Moldova este fier vechi pe care trebuie sa-l repari. Neaparat sa schimbi oringul de la axul de marsarier, altfel vei regreta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am mentionat ca aceste cutii la care fac referire au functionat cu ulei de cutie, nu cu rapita, nu cu ulei de palmier.

In cazul a doua dintre ele au fost exploatate chiar de mine, desi la montare bucsele lucrau fest, la demontare aveau un joc excesiv.

Am incercat sa rezolv problema inlocuind o parte din ele cu fonta insa rezultatul a fost acelasi.

Nu au fost realizate cu canale elicoidale.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 15 ore, m72story a spus:

 

Consider ca singurul remediu este cel implementat de Casaleanu: gaurit trenul mobil si lubrifiere din interior catre exterior la fiecare bucsa in parte.

Probabil datorita ideologiei care a stat la baza dezvoltarii motocicletei, s-a considerat ca nu este fezabil de a unge fiecare pinion in parte.

 

...gaurit trenul mobil inseamna ulei pe ambreiaj , garantat!

Si asa negaurit , cu ce  mai scapa pe la rulmentul de presiune , tot ajunge ulei in zona volantei...

Legat de cutia de simson , pentru ungere se recomanda ulei similar cu cel din motor...doar sunt aceleasi turatii...

In cele de MT am gasit toate variantele de ulei , de la hidraulic cu motorina pana la bitum cu vaselina , maioneza cu ulei de peste, etc...De regula se baga cat mai gros , ca sa nu 'fluiere'...

Pinioanele de pe arborele secundar au doua regimuri de functionare , cuplate , fiecare in treapta corespunzatoare , situatie in care nu exista miscare relativa intre pinion  si arbore, si libere , situatie in care exista rotatie relativa intre pinion si arbore dar nu exista forta aplicata pe angrenare.

De ce se uzeaza ?

...in cutiile de MT , pachetul secundar de pinioane este destul de slobod axial...deci are pe unde sa intre ulei....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lubrifierea ar fi necesara doar la trenul mobil, nu la cel fix.

Trenul mobil are un cap inchis in cutie, la extrema cealalta este obturat cu ghidajul axului cardanic.

Lubrifierea s-ar face prin partea frontala unde este obturat iar patrunderea prin electroeroziune s-ar face nu mai departe de pinionul de marsarier.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

...erata : "tren fix in loc de tren mobil" in rest intrebarile raman...

...in cutiile de M/Ural este un fel inventie la unul din capetele arborelui secundar ...cu un deflectoe de ulei , cu un" buric" ...care colecteaza uleiul stropit si il dirijeaza oarecum in interiorul arborelui secundar...

...pozele sunt dintr-o cutie de ural cu marsarier , dar 'inventia' se regaseste sub o  forma similara si la cele vechi de ural , sau  la cele de M...

boite_ural-60.jpg

boite_ural-48.jpg

Edited by ubord

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 19 ore, m72story a spus:

Nu au fost realizate cu canale elicoidale.

Poate că aici este problema. "Filmul" de ulei pe care plutesc (amortizat) piesele are 2-3 sutimi de mm.

Dacă "luft"-ul (cum zice neamţu') este mai mic - suprafeţele se gripează prin frecare.

Dacă este mai mare - apare uzura rapidă (şi exponenţială) cu "spargerea" peliculei de ulei prin vibraţiile pieselor şi lovirea pe "uscat" una de alta.

(pitting)

Share this post


Link to post
Share on other sites

e loc de alezat pinionul si pus o colivie cu role? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exclus asa ceva.

Chiar si daca exista suficient material, după prelucrare pinionul ar trebui cementat pentru a conferi duritatea suprafetei optima rulării rolelor.

Dupa cementare cota ar trebui rectificata.

Toate asta cu un pinion, de un de sa il apuci?.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herzog (aber ganz komplet)

dann hast ruhe 

Viel spaß   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stimabili,ce rulmenti s-ar apreta pentru jug,la Dnepr?Azi am fost la cooperariva locala,si s-a ridicat din sprancene colectiv,chiar si dupa ce s-au uitat intr-un catalog cu tzolisme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci de pont.Speram la vreo reteta mai cu leustean,...da ...mirodeniile adevarate tot de pe via Drumul Matasii se achizitioneaza...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, turanoid said:

Merci de pont.Speram la vreo reteta mai cu leustean,...da ...mirodeniile adevarate tot de pe via Drumul Matasii se achizitioneaza...

 

Poti sa iei si din Germania: https://www.romimoto-piese.ro/ro2/category/10200000000/vehicle/bmw-r-25:109032/article/344599/ .

 

Orice reparatie vei face pentru rulmentii de jug ia in considerare sa refaci piulita care strange rulmentii: https://www.motorist.ro/viewtopic.php?p=3993#p3993

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa,elegant;probabil de la nemtzi ar ajunge mai repede decat din China.Multumesc pentru directionarea catre o lectura de calitate.Cu toate ca ciocanitul la Dnepr,e ca mersul pe bicicleta,odata ce-l inveti/faci,nu se mai uita,sint vreo 15 ani de cand am strans vreun surub/piulita la el.Ultima oara cand a emis noxe,a fost in uz ca betoniera.acu" vreo 9 ani.Aspect pe care-l relatez ca sa fiu on topic;cu aceeasi ocazie s-a facut tratament cu zeama de cement,picurat(nu mai tin minte exact cate picaturi se pun la cutia de mt11)cu mare atentie, pe la gaoaza cablu kilometraj.A inbunatatit oloierea? Nu.Dar nu mi-a mai intrat apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...