Sari la conținut

Dal, rice & veg: cu Himalayan prin Himalaya


Postări Recomandate

Acum 5 ore, bursyllac a spus:

- este realizabilă genul acesta de tură și fără ghid? în ideea că închiriezi niște motoare și apoi pleci de nebun unde vezi cu ochii.

 

Drumurile mai interesante din zona aia au prostul obicei de a disparea primavara, in timp ce apar altele in vai paralele. Am intalnit cativa straini care se plimbau pe cont propriu, dar erau plecati cu lunile. Deci variantele fara ghid ar fi concediu foarte lung sau planuri fluide, in care te interesezi in fiecare seara ce drumuri din zona sunt ok si unde te-ai putea caza. Putin mai complicat fiindca uneori dai de alunecari proaspete, si oamenii din zona in principal vorbesc doar ladakhi si hindi. E posibil, dar e si mai aventura, si un sac foarte gros de dormit si o prelata ar fi binevenite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multam, multam! :D 

 

Citat

Cum rezistă DSLR-ul la ture de-astea și cum de reușești să îi bugetezi spațiul în bagaj?

 

Acum am mirrorless, dar fiind FF, nu-i cine stie ce diferenta, nici de gabarit, nici de greutate. In mare, ma limitez la unul - doua obiective (si nu tunuri), ma resemnez ca aparatul are intotdeauna locul rezervat, si renunt cam la orice altceva neesential in favoarea lui. Intotdeauna am un rucsac in spate pentru cateva esentiale mici plus aparatul in varf, iar orice altceva intra in bagaje, daca am. Daca nu, spal tricouri :)). Iar daca sunt efectiv cu mainile in buzunare, imi iau cel mai mic sling in care incape fix aparatul cu un 35mm care-i aproape pancake. Cat despre rezistat, cum spuneam, sta intotdeauna in spate, in varf. N-am niciodata loc sa-l mai pun in ceva husa protectoare, dar sa bat in lemn, pana acum m-am si imprastiat cu el in spate (pe asfalt) si n-a avut nici pe naiba.

 

Citat

- ce surse de documentare ați folosit?

 

Pentru chestii punctuale, cautat random pe net, dar ca punct de plecare, blogul si canalul de YT ale baiatului astuia (in special asta si asta) - extrem de util si detaliat tot site-ul, iar Gurmat (organizatorul) ne-a fost recomandat expres chiar de el.

Alte chestii utile aici (tot asa, bun tot site-ul), apoi chiar la mama Wiki. Iar pentru viza, aici (mult de completat, dar in rest e o formalitate atata timp cat n-ai bunici pakistanezi). A, si inca o chestie utila, Medicover are un pachet de vaccinare pentru calatorii internationale. In mare, suni si te programezi la consult, spui unde mergi, si tantica iti face cocktailul de vaccinuri. Apoi zaci si suferi vreo zi ca lovit de tren, dar aia-i partea a doua.

 

Citat

- cât din traseu a fost stabilit de voi și cât de ghid?

 

Aveam initial cateva puncte de reper pe care le voiam neaparat (punct de plecare Srinagar, Phuktal Gompa, macar unul din lacuri, Gata Loops), i le-am spus lui Gurmat de cand i-am scris prima oara, apoi el a revenit cu o propunere de traseu, pe zile. Pe aia am luat-o la puricat zi cu zi, vazut daca ne coafeaza, am propus cateva modificari (nimic major), el le-a incorporat si venit cu o a doua propunere, si apoi aia a fost. Doar doua portiuni s-au modificat apoi la fata locului, si anume noaptea petrecuta la matusa lui Tsewang (initial trebuia sa innoptam in alta parte in zona, dar ne-a placut mai mult propunerea lui), si Atal Tunnel vs Rohtang Pass (care stiam de la inceput ca o sa fie cu semnul intrebarii si vedem la fata locului in functie de conditii si de cum ne simtim). Dar daca stii deja exact ce traseu vrei si e fezabil (dpdv al cazarilor, benzinariilor, starii drumurilor, etc.), ei n-au nicio problema sa te duca fix pe acolo.

 

Citat

- este realizabilă genul acesta de tură și fără ghid? în ideea că închiriezi niște motoare și apoi pleci de nebun unde vezi cu ochii.

 

Aici a raspuns deja mai sus baiatu' cu cartofii, as mai putea adauga doar o vorba despre permisele regionale pe care unele le iei in avans (greu spre imposibil pe net), altele direct la fata locului, si toate prin semne sau google translate. Din nou, perfect realizabil, dar mananca timp. In general da, poti merge pe cont propriu, dar trebuie sa te interesezi si mai mult din timp de toate detaliile. Gen cartelele de net din Jammu & Kashmir in general nu merg in Ladakh, de exemplu - ai doar unul sau doi provideri care merg, iar pentru aia trebuie sa "girezi" cu un act de identitate indian... Unele motoare inchiriate dintr-o regiune nu pot trece intr-o alta. Unele manastiri permit accesul turistilor, altele nu, si toate cele mai interesante sunt la dracu-n praznic. In mare parte din traseu n-am avut niciun fel de semnal, asa ca orice informatie ne-a trebuit am aflat-o de la vreun localnic sau altul. Pe scurt, din partea cuiva care are alergie la ture organizate de altii si e meticulos pana la pedant in a se descurca singur...

 

image.thumb.png.e9fd5dbe3315f1fe08a135e97d8be8ba.png

 

...daca ai doua luni sa te adaptezi la ce vezi la fata locului si stii sa te descurci cu localnicii, recomand cu toata convingerea. Altfel as merge cu ghid, sincer.

 

Citat

- ce șanse sunt ca în genul acesta de locuri să găsești cazare adhoc? din poveste eu am înțeles că la voi au cam fost programate...

 

Ale noastre au fost programate, dar nu sunt 100% convinsa ca au fost si rezervate expres toate. Cele de pe langa lacuri, de exemplu, erau atat de goale incat suspectez ca si daca ne-am fi dus fara rezervare, tot gaseam fara probleme. Pe de alta parte, cele foarte populate (Kargil, Jispa, Manali) sigur erau rezervate. As zice, insa, ca se gaseste destul de usor cazare la fata locului. Acolo unde era un sat de trei case, una parea guesthouse (sau probabil putea deveni adhoc daca te intelegeai prin semne cu familia respectiva), iar acolo unde era deja "hub" turistic erau atat de multe variante, incat undeva sigur se gasea loc. Acum depinde doar de standarde. Si da, un sac gros de dormit nu strica oricum ar fi.

 

Citat

- 19 zile toată tura și 12 zile pe motor. E realist să cred că s-ar putea mări raportul de motor vs toată tura sau e limită de logistică?

 

Numarand strict de cand ne-am urcat pe motoare pana ne-am dat jos, noi am avut de fapt doar 2 zile de pauza, una in Purne, ca sa mergem la Phuktal, si inca una in Leh (ca era la jumate, ca era si Gurmat acolo, ca fiind sediul central mai facea Tsewang niste reparatii daca era cazul... dar am fi putut si s-o sarim). In principiu poti merge continuu, dar in functie de cum urci (pe care parte si cat de repede), e posibil sa te loveasca raul de altitudine la un moment dat si sa fii un pic obligat sa stai o zi sa te aclimatizezi (sau poti sa mergi mai departe si sa suferi in mers, acum na, dupa puteri :)) ).

 

Citat

- ne poți povesti și ceva lucruri despre buget?

 

Pentru costul total al pachetului si incluziuni/excluziuni am facut chestia asta aici (sper sa mearga linkul), cu observatia ca initial trebuia sa mai vina un amic pe un al treilea motor, dar a renuntat in ultima clipa, drept pentru care costul a crescut cu ceva gen 5%. Evident, the more, the merrier = cheaper. Ce am mai platit in plus fata de ce-i acolo au fost cutiile (pe la 80E/motor), transportul trolerelor din Srinagar pana in Manali (pe la 30E total, daca imi amintesc bine), si security deposit pentru motoare, 200$/motor, pe care i-am primit inapoi in Manali.

 

Alte costuri:

- zborurile: 1600E (Buc - Delhi - Buc 2 pers, escala in Doha, iar la intoarcere escala overnight in Doha, cu cazare la hotel la alegere - cam toate de lux; detalii pt pachetul asta aici)

- mesele de pranz (practic neglijabile, patru oameni mancam bine cu echivalentul a cativa euro; singura problema in zonele mai izolate era lipsa variantelor, de vreo doua ori nu au avut decat Maggi instant) - pranzul si cina erau incluse in pachet, servite la cazare

- benzina (aici il las pe @prafrau sa detalieze, cum el s-a ocupat de asta)

- beutura seara (din nou, neglijabila, dar putine variante; nu ilegala explicit, dar "frowned upon", deci nu extrem de vizibila. Kingfisher e decenta, si puncte bonus ca suvenir carat in cutii juma de drum)

20231201_204105.thumb.jpg.701c5c869cda821293a4d4fe3626985b.jpg

- varii alte bibiluri si bazaconii absolut neesentiale; ca peste tot, de evitat suvenirurile din locuri ultra-turistice, pentru ca-s aceleasi chinezarii ca acasa, dar laneturile si pielaria din Manali fac toti banii

 

Sper ca n-am uitat nimic. In orice caz, orice si oricate intrebari oricand :).

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

On 12/26/2023 at 2:27 PM, bursyllac said:

Faine tare tura și pozele și povestea. Felicitări! :)

Cum rezistă DSLR-ul la ture de-astea și cum de reușești să îi bugetezi spațiul în bagaj?
 

și-acum să curgă întrebările:

 

- ce surse de documentare ați folosit?

- cât din traseu a fost stabilit de voi și cât de ghid?

- este realizabilă genul acesta de tură și fără ghid? în ideea că închiriezi niște motoare și apoi pleci de nebun unde vezi cu ochii.

- ce șanse sunt ca în genul acesta de locuri să găsești cazare adhoc? din poveste eu am înțeles că la voi au cam fost programate...

- 19 zile toată tura și 12 zile pe motor. E realist să cred că s-ar putea mări raportul de motor vs toată tura sau e limită de logistică?
- ne poți povesti și ceva lucruri despre buget?

mulțam fain! :) 

Am stat vreo 6 luni prin India in 2017 calarind un RE Classic 350; ultima luna petrecuta in Jammu & Kashmir. 

Daca nu esti presat de timp, poti rezolva absolut totul ad hoc acolo, fara absolut nimic pregatit din timp si fara ghid. 

Cel mai ieftin iesi daca inchiriezi mobra din Delhi; cu cat mai aproape de munti, cu atat mai scump. 

Eu am cumparat mobra din Pondicherry/Tamil Nadu si vanduta ulterior in Manali, dupa 6 luni si aproape 20k km. Cu putin noroc si indemanare, poti face asta si pentru o luna; depinde in ce sezon aterizezi acolo. 

Pe anumite sectoare am calarit in grupuri mixte de Classic 350, Bullet 500 si pe atunci abia aparute: Himalayan. Eu personal, tot un Classic 350 carburator as alege; pe atunci am vazut foarte multe himalayan cu o multitudine de probleme, iar in pustietatea aia, ar fi ultimul loc in care vrei sa ramai cu mobra in drum. Poate astea mai noi au evoluat suficient..habar nu am. 

Un alt mare avantaj al 350 fata de restul a fost consumul.. 

Nu sunt multe cazari disponibile, majoritatea sunt deja cunoscute si marcate pe hartile locale. 

Curent electric doar dupa'masa cateva ore, semnal de telefon doar in zonele populate. Maps.me s-a dovedit foarte util mai peste tot in India si Nepal. 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

13 hours ago, m0jave said:

....

 

2 hours ago, ilie.ardeias said:

...

Mulțumesc mult pentru răspunsurile detaliate. E de pus la bookmarks linkul la threadul ăsta. să tot fie postări din astea.

Și dacă până acum eram impresionat de tură, asta a pus capac:
 

13 hours ago, m0jave said:

image.thumb.png.e9fd5dbe3315f1fe08a135e97d8be8ba.png

Fantastic ce e acolo. nici nu știu ce să simt: admirație, invidie, inspirație și încurajare... Jos pălăria! 🎩

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oricum, ati documentat foarte misto tura asta...

Pozele voastre efectiv m-au dus inapoi acolo sus :) Multumesc frumos!

(eu am adunat foarte multe ore fimate cu GoPro..uitate pe un hdd)

 

Am recomandat threadul unui prieten care are in gand sa plece anul care vine intr-o tura asemanatoare. 
 

Editat de ilie.ardeias
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 17 ore, bursyllac a spus:

Mulțumesc mult pentru răspunsurile detaliate. E de pus la bookmarks linkul la threadul ăsta. să tot fie postări din astea.

Și dacă până acum eram impresionat de tură, asta a pus capac:
 

Fantastic ce e acolo. nici nu știu ce să simt: admirație, invidie, inspirație și încurajare... Jos pălăria! 🎩

 

Noi multumim de aprecieri, cu atat mai mult cu cat admiratia, invidia, etc. sunt reciproce. :D

 

Acum 4 ore, ilie.ardeias a spus:

Oricum, ati documentat foarte misto tura asta...

Pozele voastre efectiv m-au dus inapoi acolo sus :) Multumesc frumos!

(eu am adunat foarte multe ore fimate cu GoPro..uitate pe un hdd)

 

Am recomandat threadul unui prieten care are in gand sa plece anul care vine intr-o tura asemanatoare. 
 

 

Multumim mult! Expeditie placuta prietenului si pentru orice alte intrebari stam oricui la dispozitie. :) 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

@bursyllac: si anul asta plecam in acelasi loc??? Noi tre' sa mai facem o tura impreuna, ca Wildstromania aia nu a fost de ajuns. Facem concurs care face primul filmele? :)))))

@m0jave: si eu, impreuna cu cativa prieteni, plecam anul asta acolo. Din intamplare am inceput discutiile tot cu aceeasi firma si tot cu Gurmat. Vor fi 1 sau 2 motociclete cu pasager. Tura completa cu masina de asistenta. Topicul tau a fost sursa de documentare, asa ca multumesc pentru detaliere.

Si intrebarea: din tura voastra exista o singura zi care m-ar interesa cate ore a durat Padum-Zanskar Valley -Sirsir La -  Lamayuru.
Si un hint: uita-te la Kurviger.de ca are drumuri mai multe decat google si mai detaliate. Eu il folosesc la toate turele pentru ca poate sa exporte tot felul de formate pentru toate sistemele de navigatie din lumea asta. 
 

Am citit ca nu ati avut semnal. Ati stiut de asta? https://esim.holafly.com/esim-india/
Am aflat de la cineva care a fost acolo. Doar ca nu a fost i
n Ladakh. O sa mai caut sa vad daca e valabil si acolo.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

3 hours ago, vrajitoru said:

si anul asta plecam in acelasi loc??? 

anul ăsta încercăm să planificăm un TET Georgia, dar să vedem dacă și ce iese.

 

3 hours ago, vrajitoru said:

Noi tre' sa mai facem o tura impreuna, ca Wildstromania aia nu a fost de ajuns. Facem concurs care face primul filmele? :)))))

nu refuz o tură de-asta. unde să fie? :D

 

3 hours ago, vrajitoru said:

uita-te la Kurviger.de

pus la bookmarks. păcat că are opțiune de "avoid unpaved roads" în loc de "more unpaved roads, please. pretty please?"


 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, vrajitoru a spus:

@m0jave: si eu, impreuna cu cativa prieteni, plecam anul asta acolo. Din intamplare am inceput discutiile tot cu aceeasi firma si tot cu Gurmat. Vor fi 1 sau 2 motociclete cu pasager. Tura completa cu masina de asistenta. Topicul tau a fost sursa de documentare, asa ca multumesc pentru detaliere.

 

Ha! Cat de tare! :D Ma bucur.

 

Acum 3 ore, vrajitoru a spus:

Si intrebarea: din tura voastra exista o singura zi care m-ar interesa cate ore a durat Padum-Zanskar Valley -Sirsir La -  Lamayuru.
Si un hint: uita-te la Kurviger.de ca are drumuri mai multe decat google si mai detaliate. Eu il folosesc la toate turele pentru ca poate sa exporte tot felul de formate pentru toate sistemele de navigatie din lumea asta. 

 

Din cate imi amintesc, am plecat din Padum pe la 8 si un pic si am ajuns in jur de 6 dupa-masa, ce-i drept nu in Lamayuru, ci in Tingmosgang. Asta cu pauze, stat la pranz, stat la niste ceaiuri, plus ca nu i-am dat chiar blana (mno, dupa posibilitati :D). Deci pentru cineva cu experienta probabil merge mai repede.

 

Cat despre navigatie, am pus si eu bookmark, multam, desi noi nu prea folosim. Eu sunt cu google maps (pentru cat offroad solo fac eu, e suficient), iar prafrau e mai sauvage, asa, ii place sa navigheze dupa soare (eventual dupa ce sterge din greseala toate hartile offline).

 

Acum 4 ore, vrajitoru a spus:

Am citit ca nu ati avut semnal. Ati stiut de asta? https://esim.holafly.com/esim-india/
Am aflat de la cineva care a fost acolo. Doar ca nu a fost i
n Ladakh. O sa mai caut sa vad daca e valabil si acolo.

 

Ladakh si Kashmir au un statut politic special, si masuri sporite de securitate in toate privintele, motiv pentru care (din cate stiu) nicio cartela din afara lor nu o sa mearga in interior si viceversa. Ideea e ca nu exista cartele (fizice sau virtuale) pentru cele doua zone pe care sa le poti lua fara act de identitate indian (motiv pentru care noua ne-a luat Hussein, soferul din Srinagar, pe buletinul lui), sau pasaport de turist (prezentat fizic, mai complicat, si nu oriunde). Daca imi amintesc bine, singurele retele disponibile erau Airtel si Jio, noi am avut-o pe prima. De Holafly recunosc ca nu stiam, dar ma indoiesc sincer ca o sa mearga in J & K si Ladakh. Desigur, daca ma insel, e  foarte bine de stiut, si multam oricum de pont!

 

Iar mai mult decat atat, prin munti nu are nimeni semnal, indiferent de retea (decat pe telefon prin satelit).

 

Acum 25 minute, bursyllac a spus:

anul ăsta încercăm să planificăm un TET Georgia, dar să vedem dacă și ce iese.

 

Ay, Dios mio, deja dau de-acum refreshuri :D 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

5 hours ago, vrajitoru said:

Am citit ca nu ati avut semnal. Ati stiut de asta? https://esim.holafly.com/esim-india/
Am aflat de la cineva care a fost acolo. Doar ca nu a fost i
n Ladakh. O sa mai caut sa vad daca e valabil si acolo.

Imi permit sa intervin si eu; in 2017, Vodafone mergea mai bine decat Airtel, in general in India si in putinele zone din Jammu Kashmir unde am putut prinde semnal. 
A durat 2 zile activarea cartelelor. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 9 ore, ilie.ardeias a spus:

Imi permit sa intervin si eu; in 2017, Vodafone mergea mai bine decat Airtel, in general in India si in putinele zone din Jammu Kashmir unde am putut prinde semnal. 
A durat 2 zile activarea cartelelor. 

 

Din ce am inteles noi vodafone nu au acoperire in ladakh. Detaliile de genul se obtin sigur la fata locului fiindca localnicii stiu mai bine. Oricum, in toata zona semnal e doar in localitatile mai mari si in jurul lor, deci harti offline.

Nu stiu cat de util ar fi acolo un dispozitiv spot/garmin inreach, noi avem de multi ani dar nu am folosit niciodata butonul rosu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 12 ore, m0jave a spus:

Cat despre navigatie, am pus si eu bookmark, multam, desi noi nu prea folosim. Eu sunt cu google maps (pentru cat offroad solo fac eu, e suficient), iar prafrau e mai sauvage, asa, ii place sa navigheze dupa soare (eventual dupa ce sterge din greseala toate hartile offline).

Kurviger are si o aplicatie de navigatie online. Iar rutele le poti salva ca un cod si le poti deschide in aplicatie doar introducand codul de 5 litere. Nu e perfect dar mi s-a parut cel mai usor de folosit cand faci rute specifice. Si e gandit pentru motociclisti (adica poti sa ii ceri de la A la B direct, virajat sau super virajat). L-am folosit si pentru rutele de sosea mai ales cand cei care participau aveau fie TomTom, fie Garmin, fie Navigon, fie iGo si trebuia sa export rutele pentru fiecare sistem de navigatie.

 

 

Acum 12 ore, m0jave a spus:

Iar mai mult decat atat, prin munti nu are nimeni semnal, indiferent de retea (decat pe telefon prin satelit).

Dar la locatiile unde ati dormit exista internet? Insist pe asta pentru ca am nevoie sa lucrez cateva ore in anumite zile.

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 4 ore, vrajitoru a spus:

Dar la locatiile unde ati dormit exista internet? Insist pe asta pentru ca am nevoie sa lucrez cateva ore in anumite zile.

 

Asta s-ar putea sa fie un pic problematic, atat wifi, cat si Airtel date am avut doar la opririle mai mari si mai populate: Srinagar, Kargil, Padum (wifi doar seara, cand am avut si curent), Leh, Jispa si Manali. Plus, mentiune speciala, wifi la bodega de langa Phuktal Gompa. Posibil sa fi fost si in Lamayuru, daca am fi innoptat acolo. Deci nu imposibil, dar trebuie planificate opririle luand si asta in calcul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

22 hours ago, vrajitoru said:

Kurviger are si o aplicatie de navigatie online. Iar rutele le poti salva ca un cod si le poti deschide in aplicatie doar introducand codul de 5 litere. Nu e perfect dar mi s-a parut cel mai usor de folosit cand faci rute specifice. Si e gandit pentru motociclisti (adica poti sa ii ceri de la A la B direct, virajat sau super virajat). L-am folosit si pentru rutele de sosea mai ales cand cei care participau aveau fie TomTom, fie Garmin, fie Navigon, fie iGo si trebuia sa export rutele pentru fiecare sistem de navigatie.

 

 

Dar la locatiile unde ati dormit exista internet? Insist pe asta pentru ca am nevoie sa lucrez cateva ore in anumite zile.

 

 

Internet este cat este si curent electric...iar ala apare doar cateva ore dupa'masa. Nu stiu acum cum este, dar acum cativa ani abia reuseam sa fac upload la cate o poza.

Maps.me offline am tot folosit si s-a dovedit foarte util. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...