Sari la conținut

Regulator motocicleta


Banagaion
 Share

Postări Recomandate

  • 1 month later...
  • Răspunsuri 118
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sa readucem putin discutiile la subiectul topicului...RELEU INCARCARE...anul trecut am folosit schema de la inceputul topicului, mi-am facut releul, a mers ok....in iarna asta...surpriza...am pornit motorul si nu mai mergea cum trebuie..la 1000 ture...totul ok...12-13v...peste 2000 ture creste si ajunge pana la 17-18v...din potentiometru nu mai pot regla nimic, nu se modifica nimic..Bun,...zic s-a busit circ de comanda..il desfac bucati, masor rezistente, schimb tranz(folosisem darlington) pun totul la loc...aceeasi treaba..imi iau inima in dinti, imi incerc norocul pe ebay..iau un releu (ieftin) imi ajunge, il probez,,totul ok functioneaza bine. Problema e ca as vrea sa dau de cap si releului facut de mine..sa fie acolo de rezerva... am probat tiristorii...sunt ok... Puntea de diode nu am apucat sa o masor...ar putea fi de la ea? Aaa era sa uit..mentionez ca tiristorii nu mi se incalzeau deloc asa cum spunea cineva intr-un post anterior, in schimb puntea de diode necesita racire serioasa. Astept ceva solutii de la cei cu mai multa experienta decat mine

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Puntea de diode!daca numai ea se incalzeste...1 dioda RIP.Daca la momentul incercarii erau putine grade©,se poate pune la socoteala si deriva termica,dar masoara puntea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inca ceva, imi poate spune cineva cum se verifica alternatorul...aveam un link dar nu il mai gasesc. Stiu ca se masoara infasurarile sa nu dea la masa, se masoara apoi cu motorul pornit intre faze, dar nu mai stiu cati V trebuie sa fie in mod normal...si mai era ceva ...se masur rezistenta...dar nu mai stiu cum...

Editat de SEBYK
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inca ceva, imi poate spune cineva cum se verifica alternatorul...aveam un link dar nu il mai gasesc. Stiu ca se masoara infasurarile sa nu dea la masa, se masoara apoi cu motorul pornit intre faze, dar nu mai stiu cati V trebuie sa fie in mod normal...si mai era ceva ...se masur rezistenta...dar nu mai stiu cum...

Faci asa:

1.Decupleplezi releul regulator

2.Iei 3 becuri de far(55W);

3.Inseriezi cate o faza la masa printr-un bec(toate 3 fazele);

4.Pornesti motorul;

5.Masori tensiunea intre o faza(oricare) si masa,la relanti ~14V alternativ,tensiunea tre sa creasca cu turatia=>alternator bun continuitatea intre faze,usor cu acceleratia ca arzi becurile.La o turatie constanta(ex 1500)toate 3 tre sa lumineze la fel,daca e ok alternatorul.

Asta e o metoda.Alta metoda e cu Megaohmetrul(daca ai):

1.Pui Mohmetru pe 500 V,treapta a II a;

2.Decuplezi alternatorul;

3.Masori intre fiecare faza si masa-rezistenta infinita;

4.Masori continuitetea intre faze-rezistenta 0.

Cu un simplu aparat de masura,masuratorile nu sant valabile.

Mai e si verificarea cu 220,da te scuturi si ma injuri dupa aia(daca scapi).

Editat de mottofreee
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Faci asa:

1.Decupleplezi releul regulator

2.Iei 3 becuri de far(55W);

3.Inseriezi cate o faza la masa printr-un bec(toate 3 fazele);

4.Pornesti motorul;

5.Masori tensiunea intre o faza(oricare) si masa,la relanti ~14V alternativ,tensiunea tre sa creasca cu turatia=>alternator bun continuitatea intre faze,usor cu acceleratia ca arzi becurile.La o turatie constanta(ex 1500)toate 3 tre sa lumineze la fel,daca e ok alternatorul.

Asta e o metoda.Alta metoda e cu Megaohmetrul(daca ai):

1.Pui Mohmetru pe 500 V,treapta a II a;

2.Decuplezi alternatorul;

3.Masori intre fiecare faza si masa-rezistenta infinita;

4.Masori continuitetea intre faze-rezistenta 0.

Cu un simplu aparat de masura,masuratorile nu sant valabile.

Mai e si verificarea cu 220,da te scuturi si ma injuri dupa aia(daca scapi).

:cheers: frate ce complicareala

e f simplu cu un cacao de multimetru de 10 ron din piata

rezistenta intre oricare din faze si masa tre sa fie infinita, rezistenta intre fiecare dintre cele 3 faze luate cate 2 tre sa fie max 0.9 ohm (0.1 pana la 0.9 in manualul de zzr)

Curentul masurat intre oricare dintre cele 3 faze luate cate 2 intre 45 si 55 V AC evident, mufa generatorului deconectata de la instalatie, motorul oprit pt masurarea rezistentei si pornit pt masurarea tensiunii generate

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ia ui ce mi-o fatat mintea:

post-10706-1269615074_thumb.jpg

 

Cei care va pricepeti la electronica ce parere aveti? Ar avea sanse sa functioneze sau nu?

Obs: Puntea si generatorul sunt monofazate din motive de lene. Nu cred ca ar fi nici o problema daca se adauga inca un brat la punte si un MOS, nu? Schema numa pare intortocheata rau, de fapt e simpluta. MOS-urile alea le-am pus asa pt ca nu mi-a permis programul in care le-am desenat sa le pun invers (cu drena in sus si grila in jos) astfel ar fi fost ceva mai clar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am vazut ca sunt cativa oameni f priceputi pe aici; sper sa aiba un sfat si pt problema mea:

 

Yamaha R6 2003 injectie.

 

Problema: Nu imi incarca bateria la relanti ?!

 

Din cate mi-am dat seama am observat urmatoarele:

Turata, incarca bateria (am masurat la borne cu motorul pornit si turat peste 4000r/min - are putin peste 14V). Dupa 15-20 minute mers destul de turat a incarcat bateria cat sa imi porneasca la cheie de 2-3 ori consecutiv.

 

La relanti daca o las 10-15 min (normal cu far, stop aprinse) imi descarca bateria, in loc sa o incarce. Nu mai merge pornita deloc la cheie (baterie moarta).

De asemenea tot la relanti (motorul cald): oscileaza turatia +/- 200 r/min (observat din ochi pe turometru); farul si stopul lumineaza oscilant (in concordanta cu oscilatiile turatiilor motorului).

 

 

Cam care credeti ca ar putea fi cauzele ?

- Releul de incarcare - nu functioneaza bine pt tensiune mica la relanti (pot sa il masor sa imi dau seama dc e bun? )

- Vreo problema pe circuitul electric - un consumator destul de mare/sau un scurt care ia mai mult decat se incarca la relanti

- Faptul ca bateria in acest moment este destul de descarcata (nu i-am facut o incarcare full dupa iarna, am pus-o direct pe motor, dar a fost tinuta in casa)

?

- Oscilatiile motorului au treaba cu partea electrica sau poate sa fie ceva separat ? Bujie, injectie ?

 

Merci !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ia ui ce mi-o fatat mintea:

post-10706-1269615074_thumb.jpg

 

Cei care va pricepeti la electronica ce parere aveti? Ar avea sanse sa functioneze sau nu?

Obs: Puntea si generatorul sunt monofazate din motive de lene. Nu cred ca ar fi nici o problema daca se adauga inca un brat la punte si un MOS, nu? Schema numa pare intortocheata rau, de fapt e simpluta. MOS-urile alea le-am pus asa pt ca nu mi-a permis programul in care le-am desenat sa le pun invers (cu drena in sus si grila in jos) astfel ar fi fost ceva mai clar.

Greu de inteles schema la cum e desenata, dar in mare am priceput :)

Totusi nu inteleg de ce ai ales varianta cu mos in locul variantei clasice cu tiristoare? Ce avantaje consideri ca au mos-urile fata de tiristoare in cazul asta?

La partea de comanda am o "obiectie". Stiu ca asta-i varianta cel mai des intalnita totusi mie mi se pare ca are ceva belele. Dioda zener nu e prea stabila cu temperatura si dupa parerea mea "comparatorul" ala cu tranzistoare nu e prea stabil , cred ca are deriva termica destul de mare. Eu nu am probat varianta asta dar am vorbit cu cineva care a facut-o ( varianta clasica care circula pe net) si mi-a confirmat faptul ca tensiunea de prag se modifica dupa ce se incalzeste un pic montajul.

Eu am facut o schema cu un integrat oarecum specializat adica are referinta de tensiune integrata si un AO incorporat ce poate fi folosit pe post de comparator( vechiul LM723) . Montajul e gata, e pus pe motor dar nu am apucat sa-l testez inca, am o problema cu galeriile si pana nu le rezolv nu prea pot sa pornesc motorul , urla prea tare.

Daca merge OK o sa postez si schema.

Poti sa pui si o varianta desenata mai inteligibil? Eventual de mana si scanata/fotografiata

Editat de binox
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Greu de inteles schema la cum e desenata, dar in mare am priceput :)

Totusi nu inteleg de ce ai ales varianta cu mos in locul variantei clasice cu tiristoare? Ce avantaje consideri ca au mos-urile fata de tiristoare in cazul asta?

La partea de comanda am o "obiectie". Stiu ca asta-i varianta cel mai des intalnita totusi mie mi se pare ca are ceva belele. Dioda zener nu e prea stabila cu temperatura si dupa parerea mea "comparatorul" ala cu tranzistoare nu e prea stabil , cred ca are deriva termica destul de mare. Eu nu am probat varianta asta dar am vorbit cu cineva care a facut-o ( varianta clasica care circula pe net) si mi-a confirmat faptul ca tensiunea de prag se modifica dupa ce se incalzeste un pic montajul.

Eu am facut o schema cu un integrat oarecum specializat adica are referinta de tensiune integrata si un AO incorporat ce poate fi folosit pe post de comparator( vechiul LM723) . Montajul e gata, e pus pe motor dar nu am apucat sa-l testez inca, am o problema cu galeriile si pana nu le rezolv nu prea pot sa pornesc motorul , urla prea tare.

Daca merge OK o sa postez si schema.

Poti sa pui si o varianta desenata mai inteligibil? Eventual de mana si scanata/fotografiata

 

"comparatorul" ala cu tranzistoare nu e prea stabil , cred ca are deriva termica destul de mare

Nu neaparat, daca cele 2 tranzistoare din comparator sunt in aceeasi capsula,deriva este mai mica.Depinde si cum pozitionezi componentele pe placa, cele sensibile la temperatura le pui departe de componentele de forta (diode,tranzistoare,rezistente de putere,...)Caldura generata de unele component pot incalzi placa si transfera caldura la toate componentele.Cele sensibile le poti pune pe o placa mica cu pini si o pozitionezi vertical pe placa de baza, asa nu vor avea contact cu placa acele componente, doar cu aerul.

Vechiul uA723 e ok, are o tensiune de referinta de 7.15V parca,sunt insa destule alte referinte de tensiune disponibile pe piata, nu trebuie sa pui un circuit cu 14 pini (daca folosesti si operationalul din el, merita,circuitul e foarte ieftin :)Aveam si eu pe undeva o schema de incarcator cu uA723,ieftina si buna.Oricum e bine dupa ce ai facut montajul sa-l impregnezi cu o rasina neconductiva electric,eu foloseam genul de adeziv folosit la transformatoare cu tole.Protejeaza montajul la apa, praf,vibratii...Am vazut chiar unitatea de comanda de stivuitor electric, toata placa acoperita cu un fel de silicon transparent.Dezavantajul e ca te chinui daca trebuie sa schimbi o componenta.

Probabil ca schema e cu MOS pentru ca e mai simpla si mai ieftina, tiristoarele pot fi destul de scumpe si pretentioase la comanda.

Editat de Rila
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Decat sa ma chinui cu pozitionarea componentelor discrete sau cu mai multe placi prefer sa folosesc circuite specializate, am mai multe avantaje.

Stiu ca sunt referinte cu mult mai putini pini dar una care sa aiba si AO incorporat mai greu de gasit ( sigur exista dar cum eu stiam de 723 l-am folosit pe asta ca imi era la indemana) . O alta varianta cu piese mai putine si mai mici ar fi folosirea unui microcontroler(exista modele cu 8 pini care au referinta interna comparator si convertor AD) dar parca tot mai simplu-i cu 723.

O sa protejez placa cu plastic topit ( hot glue gun) probabil materialul pe care l-ai vazut la stivuitor, insa mai intai trebuie sa ma asigur ca functioneaza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Decat sa ma chinui cu pozitionarea componentelor discrete sau cu mai multe placi prefer sa folosesc circuite specializate, am mai multe avantaje.

Stiu ca sunt referinte cu mult mai putini pini dar una care sa aiba si AO incorporat mai greu de gasit ( sigur exista dar cum eu stiam de 723 l-am folosit pe asta ca imi era la indemana) . O alta varianta cu piese mai putine si mai mici ar fi folosirea unui microcontroler(exista modele cu 8 pini care au referinta interna comparator si convertor AD) dar parca tot mai simplu-i cu 723.

O sa protejez placa cu plastic topit ( hot glue gun) probabil materialul pe care l-ai vazut la stivuitor, insa mai intai trebuie sa ma asigur ca functioneaza.

 

 

era ceva mai smeker ,nu banalul silicon care-l gasesti sub forma de batoane la mag de electronice. :)

Normal ca se poate face cu microcontroler,dar trebuie sa pui si un pic de program in el...Si daca nu stii sa faci soft, faci dupa metoda clasica.

Cu PIC-uri se pot face aplicatii foarte misto.Nu e asa chin sa pozitionezi componentele e chiar interesant.Daca faci ceva mai complicat, o sursa in comutatie sau in domeniul RF chiar trebuie sa ai mare atentie la asta:lungimea traseelor,amplasarea componentelo,planul de masa,etc...

Editat de Rila
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Suna foarte bine 723-ul ala, mai ales daca are referinta de tensiune (termo ... compensata?) si comparator integrat. Nu cunosc integratul. Schema de mai sus nu e mai mult decat un proof-of-concept. Sper ca nu se apuca nimeni sa-l construiasca asa :) Ideea era sa construiesc o punte trifazata "comandata". MOS-urile au rolul de a inchide bratul activ al puntei in momentul in care tensiunea pe sarcina depaseste tensiunea de referinta. Toretic tranzistoarele ar lucra in comutatie ceea ce inseamna ca nu disipa prea multa putere. Practic nu stiu. Din simulari nu se prea intampla asa si se pare ca puterea care initial se disipa pe infasurarile generatorului si pe tiristori acum se disipa pe MOS-uri. Am si o schema putin mai lizibila si chiar ceva mai mult insa nu la indemana. O sa postez diseara schema si link la programul cu care am simulat-o, daca sunt amatori. Numa bine.

Mesaj completat

Dupa cum am promis, am atasat mai jos o schema ceva mai elaborata. De asemenea, un programel gasit pe net, "Circuit Simulator", nu mai stiu pe unde l-am gasit, cu care va puteti simula ideile, Schema de fata o gasiti in [arhiva]/mine/RR_MOS.txt. Rulati circuit.jar, File->import, pe urma in fereastra aparuta pastati continutul fisierului txt.

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schema clasica, cea care e pe forum pe cateva topicuri am realizat-o si eu. A mers totul ok, pana acum in primavara cand am constatat ca a crapat ceva. Am verificat tiristoarele-ok, circ de comanda-ok...a mai ramas sa verific puntea..desi am luat alta de pe ebay...80A 1000v...care e mai mult decat suficienta pt ce am eu nevoie. Deci daca mai e cineva doritor de punti... asta e linkul de unde am luat eu.. a ajuns la mine cam in 2 sapt http://cgi.ebay.co.uk/3-Phase-Diode-Bridge...=item51913ddb70

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dupa cum am promis, am atasat mai jos o schema ceva mai elaborata.

Acum cred ca am inteles un pic mai bine ideea ta . Te-ai gandit ca mos-ul sa stea ON in mod normal iar cand tensiunea e prea mare sa treaca in OFF?

In cazul asta mosurile se vor incinge f tare pt ca in majoritatea timpului vor sta ON si prin ele va trece un curent mare.

Pe "bara" aia unde ai scris 66V in realitate nu o sa ai mai mult de 20-25V maxim

Editat de binox
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare tranzistor ar disipa putere maxim o treime dintr-o perioada. Un tranzistor va sta pe OFF majoritatea timpului (2/3 dintr-o perioada), partea proasta e ca atunci cand e ON nu pare sa ajunga la saturatie. Un MOS uzual suporta lejer 100W iar in schema asta nu cred ca ar ajunge sa disipe nici macar jumatate insa sunt de acord ca problema cea mai mare va fi caldura degajata.

le: Din pacate am cam ruginit si nu mai prea stiu cum se calculeaza diferitii parametrii din schema. Poate se gaseste cineva sa ajute? :lol:

Editat de kinzo_2004
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare tranzistor ar disipa putere maxim o treime dintr-o perioada. Un tranzistor va sta pe OFF majoritatea timpului (2/3 dintr-o perioada), partea proasta e ca atunci cand e ON nu pare sa ajunga la saturatie. Un MOS uzual suporta lejer 100W iar in schema asta nu cred ca ar ajunge sa disipe nici macar jumatate insa sunt de acord ca problema cea mai mare va fi caldura degajata.

le: Din pacate am cam ruginit si nu mai prea stiu cum se calculeaza diferitii parametrii din schema. Poate se gaseste cineva sa ajute? :lol:

 

 

Cand tensiunea e 14.8V(sau cat e reglata din potentiometru), comparatorul (amplificatorul diferential) facut cu cele 2 PNP-uri nu functioneaza,NPN-ul de jos e blocat,idem PNP-ul de sus si ca urmare si MOSFET-urile.

Cand tensiunea scade sub 14.8V, tranzistorul din stanga din comparator conduce usor,la fel cel din dreapta.NPN-ul de jos incepe sa conduca si pune baza transistorului PNP de sus la masa, ceea ce duce la intrarea lui in conductie.Tensiunea din bara de sus ajunge in grilele tranzistorilor MOSFET,incep sa conduca si astfel tensiunea trifazata de la alternator prin intermediul diodelor de sus ajunge pe bara de 14.8V, crescand usor tensiunea.Astfel tensiunea scazuta pe bara a fos compensata cu tensiune redresata produsa de alternator.

Problema e ca MOSFET-urile accepta in Vgs undeva pe la maxim +/-30V (IRFB4321 de ex de la International Rectifier),peste aceasta tensiune risca sa se strapunga.Tot pt. acest tranzistor avem Pd=330W,Id (typ)=59A.La ce trebuie doar avut grija e ste ca tensiunea grila -sursa (Vgs) sa depaseasca Vth (tensiunea de prag,3V pt acest tranzistor) si sa nu fie mai mare de Vgs maxim.Intrucat conduce doar o treime (dupa cum ziceai) si Rds-on=12miliOhm,calculeaza la ce curent trece prin el si vezi puterea disipata (sa fie mai mica de Pd=330W)

 

Te ajuta Binox la calcule, el e specialistul...

 

:)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din calculele mele rezulta ca un tranzistor disipa maxim 3W daca ar fi saturat si vreo 700W daca ar lucra in regim liniar :)

 

 

Nasol moment...

Nu se poate "fura" de nicaieri o schema gata facuta si testata/montata?De la ceva producator celebru... :lol:

Sa nu mai inventam noi roata...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Schema de la producator nu gasesti si chiar daca gasesti nu te ajuta, modulele nu sunt realizate cu componente discrete, sunt niste circuite hibride.( am disecat vreo doua)

Intr-un manual mai vechi de suzuki am gasit schema de principiu pt un singur tiristor, era simpla dar nu dadeau valorile componentelor ( nu ar fi prea greu de calculat un zenner si vreo 2-3 rezistente pt fiecare tiristor).

Pe net ( chiar si pe forumul asta ) sunt postate niste scheme, toate functioneaza dupa acelasi principiu si anume fazele sunt "scurticrcuitate" la masa prin tiristoare(aceasta este si metoda fabricantului). Din cate am citit si am mai discutat cu cei ce au facut montajul solutia este OK , diferentele intre scheme constau numai in partea de comanda.

Solutia asta cu tiristoare ar fi ok daca nesimtitii de producatori nu ar incorpora in aceiasi capsula si puntea si regulatorul. Puntea se incinge tare si in timp afecteaza si componentele din regulator. Pe vremuri cand se chinuiau sa faca produse durabile puntea si regulatorul erau module separate care nu cedau prea usor.

In curand sper sa va pot spune cum functioneaza montajul meu. ( daca functioneaza :lol: )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si totusi exista citeva exemple unde oameni care i-au dus bibilica, au facut regulatoare dupa scheme bine determinate.

Punte trifazata de 35A la 160v si triace .

post-39145-1270036481_thumb.jpg

post-39145-1270036508_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...