Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

Se aplica frana fata (nu spate), gazul deschis si astfel distanta dintre roti se scurteaza si motocicleta devine mai manevrabila pe viraj (teoretic).

Tehnica nu e recomandata pe strada, doar la curse unde conteaza fiecare sutime.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,1k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Frana spate tinde sa îndrepte motocicleta (aplicata ușor, evident), deci va mari raza de virare => te scoate în exteriorul trasei. Mai găsisem o referire undeva cum ca accelerarea ușoară ar ajuta la 'strângerea' trasei, dar nu am explicații și nu mai găsesc respectivul material.

 

Frana spate e foarte utila la manevre la viteza mica, te ajuta sa nu cazi când întorci în U, spre exemplu (cu aplecare în direcția opusa, pentru contrabalansare) - o tii foarte putin cuplata și iți stabilizează motocicleta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frana spate tinde sa îndrepte motocicleta (aplicata ușor, evident), deci va mari raza de virare => te scoate în exteriorul trasei. Mai găsisem o referire undeva cum ca accelerarea ușoară ar ajuta la 'strângerea' trasei, dar nu am explicații și nu mai găsesc respectivul material.

 

Frana spate e foarte utila la manevre la viteza mica, te ajuta sa nu cazi când întorci în U, spre exemplu (cu aplecare în direcția opusa, pentru contrabalansare) - o tii foarte putin cuplata și iți stabilizează motocicleta.

e total opusa asta. frana spate aplicata usor cand motocicleta este in viraj te va ajuta sa strangi trasa (in caz ca intri cu viteza mai mare). insa totodata este un procedeu periculos pentru ca s-a dovedit ca pentru a face asta trebuie mult exercitiu, neavand un control asa mare cu piciorul la frana spate, cum avem cu mana la frana fata.

aplicarea acceleratiei tinde sa ridice motocicleta, de aceea ii vezi pe pilotii de motogp la iesire din viraje cand motocicleta incepe sa se indrepte ei stau tot atarnati, pentru a contracara aceasta forta de ridicare a motocicletei pentru a nu iesi prea larg, dar totodata sa aiba o viteza cat mai mare.

» Post actualizat in 22 Apr 2015 07:52

Deci mai nou in viraj frana fata strange trasa iar frana spate largeste trasa si ridica motocicleta. Spor la franat in felul asta!

era mai util sa le si spui unde gresesc, nu sa ii ironizezi.

 

iar frana fata aplicata cu motocicleta inclinata va avea un efect de ridicare a motocicletei (sau de inclinare totala in caz de lowside :D)

 

daca am gresit cu ceva rog sa fiu corectat.

Editat de stRADu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frana fata intreapta motocicleta doar cand e aplicata violent. (de incercat pe motocicletele cu ABS unde nu exista pericol de blocare a rotii).

nu stiu de ce cred ca si pe o motocicleta cu ABS, daca pui frana fata violent cand esti full inclinat, nu o sa iti fie prea bine, si ma refer la faptul ca tot faci lowside.

Editat de stRADu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O sa ai surpriza sa faci un high side, la cat de violent te indreapta ;)

Incearca cu motocicleta prorie o franare mai violenta cu fata sa vezi cum intreapta.

Imagineaza-ti ca la franare violenta cu ABS (la limita alunecarii) se va indrepta de 2 ori mai rapid.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

O sa ai surpriza sa faci un high side, la cat de violent te indreapta ;)

Incearca cu motocicleta prorie o franare mai violenta cu fata sa vezi cum intreapta.

Imagineaza-ti ca la franare violenta cu ABS (la limita alunecarii) se va indrepta de 2 ori mai rapid.

cand ai patat de contact asa mica pe viraj, si esti inclinat la maximul tau, cu motocicleta proprie, fara ABS, tu crezi ca la aplicarea violenta a franei fata te va indrepta? eu cred ca nici nu iti vei da seama cand ai cazut.

 

iar la postul de mai sus, in care ziceai ca frana fata aplicata usor nu te indreapta, cred ca te refereai la trail braking, care e cu totul alt procedeu.

Editat de stRADu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cand ai patat de contact asa mica pe viraj, si esti inclinat la maximul tau, cu motocicleta proprie, fara ABS, tu crezi ca la aplicarea violenta a franei fata te va indrepta? eu cred ca nici nu iti vei da seama cand ai cazut. iar la postul de mai sus, in care ziceai ca frana fata aplicata usor nu te indreapta, te refereai la trail braking, ala e cu totul alt procedeu.

Daca nu se va bloca roata si nu va pierde aderenta, DA, te va ridica.

Trail braking e franare violenta apoi eliberare usora pe masura ce creste unghiul de inclinare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mea culpa, frana fata te ridica. Multumesc stRADu si gabi_papi pt corectare (magaria asta nu te lasa sa corectezi). Nu vorbeam de trail bracking, dar eram cu gandul la urmatorul paragraf, despre frana spate la manevre la viteze mici.

Dau cate bere la toti 3 :)

Editat de BlackSeraph
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca nu se va bloca roata si nu va pierde aderenta, DA, te va ridica.

Trail braking e franare violenta apoi eliberare usora pe masura ce creste unghiul de inclinare.

am studiat si eu ce este trail braking. eu am zis doar ca tu te refereai la trail braking cand ai zis ca frana fata, usor aplicata, nu te ridica, in mijlocul virajului.

 

eu spun ca actionand frana fata pe viraj iti va largi trasa, iar frana spate iti va inchide trasa. da, se poate sa iti mentii trasa actionand usor frana fata in viraj, dar trebuie sa compensezi din greutatea corpului, lucru care pune o mare presiune pe cauciucul fata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acceleratia largeste trasa, frana o inchide.

Cand ti se inchide brusc o curba franezi si fata. La sportive nu ai multa forta in frana spate.

Toate aceste aspecte sunt traite, doar ca sunt facute din instinct, precum countersteering-ul.

Editat de gabi_papi
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acceleratia largeste trasa, frana o inchide.

Cand ti se inchide brusc o curba franezi si fata. La sportive nu ai multa forta in frana spate.

Toate aceste aspecte sunt traite, doar ca sunt facute din instinct, precum countersteering-ul.

nu ma mai contrazic cu tine. da, acceleratia largeste trasa, insa si frana fata face la fel. decat frana spate inchide trasa. (toate astea sunt valabile cu motocicleta inclinata).

 

din instinct incearca sa nu te mai bazezi ca frana fata o sa iti inchida tie trasa, pentru ca s-ar putea sa ai o mare surpriza.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare franeaza cum poate, cum stie, cum s-a invatat.

Materiale sunt destule pe net si recomand cu incredere un curs de pilotaj unde inveti foarte multe chestii interesante: tehnici de franare, trase, pozitie, etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Fiecare franeaza cum poate, cum stie, cum s-a invatat.

Materiale sunt destule pe net si recomand cu incredere un curs de pilotaj unde inveti foarte multe chestii interesante: tehnici de franare, trase, pozitie, etc.

Greu cu materialele pe net. Cauta despre franarea cu spatele in curba si n-ai sa gasesti niciun raspuns clar.

 

Chestia cu franarea tine, asa cum spui si tu, de obisnuinta si de cunoasterea agregatului, de experienta si antrenament, etc... N-o sa faca toata lumea trail braking, oricat ai explica. Stiu oameni care nu folosesc frana spate deloc pentru ca asa li s-a spus si au cazut DE FIECARE DATA cand a fost apa in curba (viteza mica/manevra in parcare). DE FIECARE DATA.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acceleratia largeste trasa, frana o inchide.

Cand ti se inchide brusc o curba franezi si fata. La sportive nu ai multa forta in frana spate.

Toate aceste aspecte sunt traite, doar ca sunt facute din instinct, precum countersteering-ul.

tu esti ruda cu Rossi cumva? countersteeringul numai instinctiv nu este

 

frana fata deschide trasa cum ti s-a mai spus si sus

 

daca ti se inchide curba , VIREZI MAI MULT !!! NU PUI FRANA si nici nu inchizi brusc acceleratia ! d'aia nu se merge la limita de inclinare (personala) pe un drum public eventual necunoscut...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un mic "truc" aflat demult de la cei care se mai apleaca pe curbe si pe care am tot uitat sa-l mentionez... daca intr-un viraj ai viteza prea mare DUPA ce ai apucat deja sa deschizi gazul, aplica frana spate FARA SA INCHIZI GAZUL. Procedeul este contra-intuitiv si necesita exersare indelungata pentru a intra in reflex.




Nu vad legatura comentariilor, eu m-am referit strict la o situatie specifica si anume la momentul in care dupa abordarea virajului gazul a fost deja deschis!


Ce am vrut sa spun este ca indiferent de geometria motocicletei sau metoda de abordare a virajelor, "trail-brake" sau "totul inainte", daca la abordarea unui viraj dupa ce ai inceput deja sa deschizi gazul din varimotive realizezi ca viteza este prea mare pentru respectivul viraj (raza variabila negativa, aprecierea gresita a razei, "camber" negativ, etc.) si alegi sa reduci viteza prin aplicarea franei spate este recomandat sa o faci fara sa inchizi gazul. Inchiderea si redeschiderea ulterioara a gazului nu se poate realiza suficient de lin (jocuri in transmisie, oala ambreajului, lantul de transmisie finala, jocul tampoanelor rotii spate, etc.) iar socul transferului centrului de greutate de pe roata spate pe cea din fata si inapoi va rupe conditiile deja precare ale aderentei specifice inclinarii la limita intr-un viraj. Prin aplicarea franei spate fara inchiderea gazului se obtine o atenuare a vitezei lina, fara modificarea majora a geometriei sau a dinamicii centrului de greutate.


De fapt, in aceste situatii nici macar nu este nevoie de o franare propriu-zisa (deceleratie) ci de cele mai multe ori de o reducere a ratei de acceleratie.


Repet, procedeul este contra-intuitiv si presupune practica indelungata pentru perfectionare si mai ales pentru a deveni reflex... insa eforturile merita cu prisosinta. Pe mine unul "secretul" m-a salvat de la multe...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

foarte bun trucul, din pacate ca sa-l folosesti si mai ales sa-l intelegi trebuie sa ai deja experienta pe 2 roti

si pe langa asta sa fi familiarizat cu frana spate, sa o folosesti cat mai des, astfel incat atunci cand incerci trucul asta sa nu apesi pedala aia ca badaranul si sa te imprastii.

 

si iarasi vad o problema: pe virajele de stanga nu ar fi o problema, dar pe cele de dreapta, unde stai cu varful pe scarita, cum mai actionezi frana in siguranta? (bineinteles, conteaza si gradul de inclinare, dar cred ca se pot atinge inclinari maricele si pe strada)

Editat de stRADu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

si pe langa asta sa fi familiarizat cu frana spate, sa o folosesti cat mai des, astfel incat atunci cand incerci trucul asta sa nu apesi pedala aia ca badaranul si sa te imprastii.

cat timp acceleratia e deschisa nu te imprastii...

si iarasi vad o problema: pe virajele de stanga nu ar fi o problema, dar pe cele de dreapta, unde stai cu varful pe scarita, cum mai actionezi frana in siguranta? (bineinteles, conteaza si gradul de inclinare, dar cred ca se pot atinge inclinari maricele si pe strada)

nu chiar, cine merge cu genunchii jos pe strada stie el ce sa faca, nu are nevoie sa citeasca aici iar aia care isi lucseaza soldu sa atinga cu un slider citesc de pomana

 

tehnica e pentru restul motociclistilor cu ambitii sportive mai putine sau motociclete nepotrivite

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

cat timp acceleratia e deschisa nu te imprastii...

nu chiar, cine merge cu genunchii jos pe strada stie el ce sa faca, nu are nevoie sa citeasca aici iar aia care isi lucseaza soldu sa atinga cu un slider citesc de pomana

 

tehnica e pentru restul motociclistilor cu ambitii sportive mai putine sau motociclete nepotrivite

total de acord cu tine la afirmatia asta, dar nu stii niciodata cand esti surprins de ceva. evident ca totul e relativ si probabil problema se rezolva cu niste scarite racing.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

foarte bun trucul, din pacate ca sa-l folosesti si mai ales sa-l intelegi trebuie sa ai deja experienta pe 2 roti

 

Sau... sa nu fi inceput direct pe motor sport >600cmc ... si pentru ca dupa 20-30000km nu ai cazut (inca), sa crezi ca esti buricul pamantului si nu mai ai nimic de invatat!

 

Sau... sa afli "secretele" folosirii franei spate pe post de stabilizator de directie de pe forum, de la (fosti) "campioni nationali" (ai pixului)...

 

Sau...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Never argue with an idiot. They drag you down to their level then beat you with experience!"

Invers e mai greu!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...