Sari la conținut

SECRETELE FRANARII


Dan Nastase
 Share

Postări Recomandate

e fix invers. de fapt amandoua te ridica

 

Asta se intimpla in cazul in care suspensia nu functioneaza in parametrii iar pilotul nu are o pozie de pre-abordare a virajului corespunzatoare.

 

 

1. O suspesie care functioneaza in parametrii, la actionarea frinei, se incarca ceea ce se traduce intr-un ampatament mai mic al motoretei/arc de cerc mai mic/inchide curba mai bine decit fara frina actionata.

 

2. In foarte multe cazuri, pilotul nu pune greutate la interiorul virajului, nu ajuta/lucreaza cu bicicleta motoretei.

post-10481-0-81708100-1430362821_thumb.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 1,2k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Ca si principiu, contrar celor invatate la scoala, pe drept, inclinat, pe circuit sau pe sosea, cu cit se incarca mai mult fata ( ceea ce prin deformarea pneului se traduce intr-o pata mai mare de contact ) cu atit ai aderenta este mai mare.

 

Aderenta mai mare = o frina mai eficienta pe circuit ori ( atunci cind suntem surprinsi de un viraj ) o inchidere de curba pe strada sau evitarea unui obstacol in timpul frinarii.

Eu ....cu frana fata ....prefer sa o las ( ca tensiune) putintel mai moale decat frana spate si sa o acutizez inainte de oprirea finala , atunci cand viteza si masa nu-mi mai poate ridica roata spate de pe asfalt . In orice caz , eu unul reduc , fac frana de motor si franez aproape concomitent ( si exact cum am descris ....franare cat mai judicios dozata)

Editat de mos bear
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in viata de zi cu zi si sunt de parere ca a frana in curba .......este gresit! Si punct.

 

Absolut. Nefiind siguri pe ceea ce urmeaza ( cit de brusc poate scadea aderenta ) e mai safe fara la mersul pe strada.

 

Cu astea spuse, a cunoaste tehnica frinarii inclinat poate face diferenta intre a evita un obstacol si a te intoarce acasa doar cu o sperietura sau a avea un incident/accident.

» Post actualizat in 30 Apr 2015 03:23

Eu ....cu frana fata ....prefer sa o las ( ca tensiune) putintel mai moale decat frana spate si sa o acutizez inainte de oprirea finala , atunci cand viteza si masa nu-mi mai poate ridica roata spate de pe asfalt . In orice caz , eu unul reduc , fac frana de motor si franez aproape concomitent ( si exact cum am descris ....franare cat mai judicios dozata)

 

Asta vine o data cu experienta.

 

 

 

p.s. Referitor la dozajul frinarii, o alta confuzie pe care o fac foarte multi, in special cei care trec de la patru la doua roti. Daca pe patru roti frina se actioneaza progresiv de la incet la mai tare, pe doua roti procedeul este exact invers. Initial se aplica o forta mai mare dupa care se elibereaza.

 

p.p.s. la mersul pe strada cu o suspensie moale pe fata ( sau care nu functioneaza in parametrii ) in momentul in care, frina se elibereaza inainte de abordarea unui viraj ( cu motoreta la verticala ) se intimpla urmatorul fenomen: prin decompresia accelerata de eliberarea manetei, ampatamentul se mareste iar motocicleta are tendinta de a se duce spre/la exterior.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ma ...de fapt noi vorbim aici , nu despre franarea in conditii normale de mers , ba mai degraba despre modul de abordare sportiva a virajelor ......Daca vorbim despre suspensii , despre factor Cx , despre accelerari , schimbarea centrului de greutate , noi abordam alt subiect . Pai normal subiectul asta ar trebui sa trateze ...cum trebuie sa franezi atunci cand mergi normal , te afli in viraj si ti-a iesit pisica neagra in fata . Treaba cu ....am intrat tare in viraj ... tine ( zic eu ) de alt ceva .....tare ai intrat , tare sa iesi ....ori pe o roata , ori pe burta , important sa nu te zgarii prea rau ! Pe de alta parte ...nu toate fiarele sunt facute la un fel . Unele sunt create pentru plimbare , mari , grele ( frumoase foc) , altele pentru alergat pe camp , pe munte ...inalte , suple , altele de strada ....numai bune sa-ti faci treaba cu ele si sa te si relaxezi in acelas timp ....altele ....intra in alta categorie ! Acum ...sportivele alea de le vezi pe strada , au ceva singe de competitie numai ca nu sunt pregatite ca alea de GP. Si ar mai fi ceva....una e pe pista si alta pe strada , una e sa incaleci un grand touring , alta una off road si alta o vitezana ...fiecare constructie are stilul ei de a fi condus !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ma ...de fapt noi vorbim aici , nu despre franarea in conditii normale de mers

 

Vorbim/discutam despre secretele frinarii. Frinarea corecta, eficienta.

 

 

Si ar mai fi ceva....una e pe pista si alta pe strada

 

Absolut dar tehnica este aceiasi.

 

 

...fiecare constructie are stilul ei de a fi condus !

 

Corect dar frinarea corecta/eficienta/cea care te poate ajuta sau salva la nevoie este una singura, ea nu se face diferit pe modele/categorii diferite.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:crack: De aia imi plac cpopperele/cruiser .....maxim 90/h , in viraje cu 30 .....constructie babana ,doamna din spate i-ti poate face un masaj , un nes,stai cuminte si-ti vezi de drum ca ursul in padure. Ajungi si tu (chiar dupa o zi) unde au ajuns prietenii cu Hayabusa cu care ai plecat sa te plimbi. In plus nu-ti bati capul cu traseul , ca viraje, ca frane , ca radare ca mai stiu eu ce. Banda dreapta si cuminte ! :peace:

Editat de mos bear
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Campionii au prea multa teorie in cap : sa fac aia, apoi un pic ailalta, dupa aceea pisc putin colo, si reduc dincolo...

Noi astialalti, unii profani amatori, autodidacti cu noroc poate... ajungem sa nu mai gandim...ajungem sa mearga ochisorul, manuta si piciorusul din instinct ...plecam si ne intoarcem acasa multumiti de drum, fara a ne putea explica ce...si cum... E greu de explicat, dar merge ! Apoi venim de aberam pe aici...ca sa-i bagam pe unii campionii in ceata...sa le dam teoria peste cap.

Repet, nu am experienta circuitului doar a strazii. Ma simt mai implinit pe strada printre pericole si aglomeratie, acolo unde unii campioni se tem...Nu m-a invatat nici un maestru campion (ca superbec), am invatat singur din greselile mele si prin atenta observatie, platind uneori pretul...din fericire mic.

Editat de fast_arrow
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Secretul consta in imbinarea armonioasa a franei de mana cu frana de picior si frana de motor astfel ca dupa oprire sa poti porni mai departe tot cu motocicleta si nu cu SMURD-ul , IML-ul sau platforma .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta se intimpla in cazul in care suspensia nu functioneaza in parametrii iar pilotul nu are o pozie de pre-abordare a virajului corespunzatoare.

 

 

1. O suspesie care functioneaza in parametrii, la actionarea frinei, se incarca ceea ce se traduce intr-un ampatament mai mic al motoretei/arc de cerc mai mic/inchide curba mai bine decit fara frina actionata.

 

2. In foarte multe cazuri, pilotul nu pune greutate la interiorul virajului, nu ajuta/lucreaza cu bicicleta motoretei.

citeste cu atentie si posturile mai vechi

 

se vorbeste despre efectul franei fata pe viraj,

 

orice scadere a vitezei pe aceiasi trasa este automat si instantaneu urmata de indreptarea motocicletei (fata de inclinarea pre-franare)

 

suspensia nu conteaza, poate sa fie si fixa, pozitia nu conteaza nici dansa,

 

ca poti sa inclini/virezi mai mult motocicleta in timpul franarii este alta discutie

 

nu crezi ca ar fi mai bine sa nu confundam tehnicile de pilotaj pe circuit cu tehnicile stradale, mai ales ca discuti cu indivizi cu chopere si alte motociclete care nu au aspiratii de genul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:10: ,, mai ales ca discuti cu indivizi cu chopere si alte motociclete care nu au aspiratii de genul." :crack:

Da mos bear, baiatul asta super fie el si... bec a ajuns la concluzia justa! Noi la viteza si in stilul nostru sanatos de mers pe strada, pe care strada mai e si trafic pe contrasens si mai sunt si indivizi ce depasesc in curba, mai taie si dubla continua pe langa faptul ca opresc oriunde si intorc unde au chef, ne descurcam onorabil chiar daca avem prapastii pe langa noi si nu zone amenajate cu nisip sau iarba, cauciucuri sa ne protejeze sau cine stie ce... sa ne ofere protectie.

Domnii campioni vorbesc de piste sau locuri amenajate... de viteze supersonice si traseu cunoscut si previzibil...fara gropi sau mortaciuni, fara nisip sau ulei scurs, nu de boscheti prin munti noaptea, de unde Dracu ne mai gaseste, singuri fiind, daca gresim o data, si nu mai miscam.

Iarta-ma campioane, campionilor, personal eu nu sunt de talia voastra...joc in alta liga...nu pe circuit. De multi dintre voi auzim la stiri din pacate...si nu stim cine ati fost (aici pe net) ! Superbec banuiesc ca esti genul care nu pleaca la drum decat in grup. Alfel se risipeste talentul, cine te-ar admira singur fiind...cine ti-ar admira stilul perfect...!? Sunt convins ca ai citit multe carti...Un proverb spune ca: teoria ca teoria, dar practica te omoara !

 

Secretul consta in imbinarea armonioasa a franei de mana cu frana de picior si frana de motor astfel ca dupa oprire sa poti porni mai departe tot cu motocicleta si nu cu SMURD-ul , IML-ul sau platforma .

De acord !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

 

nu crezi ca ar fi mai bine sa nu confundam tehnicile de pilotaj pe circuit cu tehnicile stradale,

 

Am mai spus intr-un post mai sus, indiferent de agregatul din dotare tehnica este aceiasi.

 

mai ales ca discuti cu indivizi cu chopere si alte motociclete care nu au aspiratii de genul.

 

Cred ca orice motociclist isi doreste de a merge mai bine, mai in siguranta.

» Post actualizat in 30 Apr 2015 12:31

ajungem sa nu mai gandim...ajungem sa mearga ochisorul, manuta si piciorusul din instinct

 

In motociclism, tocmai `instinctul de supravietuire` este cel care agraveaza anumite situatii intinlite in mersul de zi cu zi. Ala care ne spune: `indreapt-o ca nu mai iei curba` sau `pune frina cu toata puterea ca ai sa mori`.

 

Apoi venim de aberam pe aici... sa le dam teoria peste cap.

 

O teorie se poate contrazice si/sau se poate da foarte usor peste cap in mediul virtual.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da mos bear, baiatul asta super fie el si... bec

Intervin cu o observatie, nu vreau sa pun gaz pe foc: O iei prea personal! Nu ti-a placut tonul dintr-un post al lui @superbec desi avea dreptate, si nu-l mai slabesti de atunci la niciun post.

Relax, man!

 

Cu tot respectul si pt. Denis, tehnica e aceeasi doar in teorie. In practica, diferentele intre un chopper si un sport sunt mult prea mari ca sa aplici totul mot-a-mot.

Editat de ZAPPY
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un articol scris de un nene oarecare:

 

http://www.n2td.org/trail-braking/

By Nick Ienatsch, Lead Instructor – Yamaha Champions Riding School

 

Foarte bun si explicativ articolul.

 

In concluzie, nenea spune: `Trail braking is about safety on the street and consistency on the track. It makes sense. You need to do it.`

 

 

tehnica e aceeasi doar in teorie. In practica, diferentele intre un chopper si un sport sunt mult prea mari ca sa aplici totul mot-a-mot.

 

Eficienta frinarii dintre agregate este difera, corect. Un ss o sa opreasca mult mai repede si va inchide o curba mult mai bine dar tehnica frinarii este aceiasi.

 

E o greseala daca ne comparam intre noi sau facem comparatii intre motociclete. Ceea ce trebie sa comparam este eficienta noastra, pe motocicleta personala, inainte de a aplica tehnica corecta si dupa.

 

p.s. acest `mot-a-mot` la care faci referire se poate aplica pe tot ce inseamna doua roti

Editat de Denis_sbz
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ZAPPY, uite un pasaj din articolul ala, relativ la ce spui tu si de ce Denis are dreptate. Citeste-l, e destul de interesant ...

 

Over a period of ten days last year, almost 800 riders had a chance to ride a variety of motorcycles on the track and one of the two main points we stressed was the use of the brakes. Keep in mind that some of these riders had never even used the front brake, having heard from an uncle or neighbor that the rear brake was the one to use. On a long-wheelbase cruiser, the rear brake is quite effective, but mastering the front brake is still the secret to bike control. Some of these guys had ridden for over 30 years and were amazed at how much more bike control they had when they mastered the front brake. They were able to ride at a quicker pace than expected because they gained the confidence of slowing and turning their bikes at the next corner.

 

Ce trebuie bagat la cap este faptul ca trebuie sa ai o minte deschisa - topicul asta e excelent daca filtrezi prejudecatile si aberatiile. Sa sustii una si buna ca "mos bear" mai devreme ca daca atingi frana in curba o sa vina sfarsitul lumii e doar o copilarie. Asta ca sa fiu finut in exprimare...

Editat de stokerel
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:crack: De aia imi plac cpopperele/cruiser .....maxim 90/h , in viraje cu 30/h...

Cu tot respectul pentru ORICE tip de motocicleta si ORICE stil de condus... cu o astfel de afirmatii nu ai dreptul de a-ti exprima vreo opinie referitoare la abordarea virajelor cu, si chiar fara franare. Vorba cuiva de aici de pe forum, orice babuin poate merge drept, problema e cand apare prima curba...

 

Nimeni nu spune sa mergi pe strada ca pe pista, trail-brake, viteze si unghiuri mari de inclinare cu franare pe viraje, etc. Insa aici vorbim deja despre un mic cerc vicios: este intr-adevar riscant si uneori chiar periculos sa mergi sportiv sau sa aplici tehnici de pista pe strada... pe de alta parte, daca nu exersezi nu ai cum sa-ti imbunatatesti stilul de condus iar fara o practica continua si constanta nu se formeaza reflexele... asa ca degeaba stii ce ai de facut, chiar si practic, daca la o adica nu o faci automat. Regula jocului sau cuvantul de ordine este - ponderatia! Imbunatateste-ti stilul de condus continuu si testeaza-ti limitele fara insa a le forta ... prea tare!

 

Experienta si abilitatile de motociclist nu se masoara neaparat in ani sau kilometri...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

p.s. acest `mot-a-mot` la care faci referire se poate aplica pe tot ce inseamna doua roti

SE POATE este cuvantul cheie aici, daca iei un veteranus care a invatat prost ca asa se invata la scoala apoi a calatorit 2-300k km pe 2 roti vei vedea ca el se descurca fara sa inteleaga cum o face, la fel ca slow arrow stie suficient cat sa ramana in viata, nu iese din zona de comfort si ramane ignorant toata viata.

 

 

ca fapt divers, am amic cu 20 de ani de motociclit peste 10 motociclete detinute, care a auzit prima data de counter-steering de la mine.

 

cu indreptarea motocicletei pe franare ne-am lamurit ori ba?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

 

Eficienta frinarii dintre agregate este difera, corect. Un ss o sa opreasca mult mai repede si va inchide o curba mult mai bine dar tehnica frinarii este aceiasi.

 

E o greseala daca ne comparam intre noi sau facem comparatii intre motociclete. Ceea ce trebie sa comparam este eficienta noastra, pe motocicleta personala, inainte de a aplica tehnica corecta si dupa.

 

 

Nu sunt chiar intrutotul de acord... desi poate parea doar o nuanta semantica, in cazul exemplului celor doua tipuri de motociclete, chopper si sport principiul franarii este intr-adevar acelasi insa tehnica este diferita. Fara a intra in alte detalii tehnice, spre exemplu dispunerea si mai ales dinamica metacentrului sau centrului de greutate fac imposibil "stoppie"-ul cu chopper - chiar luand in calcul un coeficient maxim de frecare, roata (cauciucul) fata va rupe aderenta cu mult inainte... Editat de yo4hgx
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da mos bear, baiatul asta super fie el si... bec a ajuns la concluzia justa! Noi la viteza si in stilul nostru sanatos de mers pe strada, pe care strada mai e si trafic pe contrasens si mai sunt si indivizi ce depasesc in curba, mai taie si dubla continua pe langa faptul ca opresc oriunde si intorc unde au chef, ne descurcam onorabil chiar daca avem prapastii pe langa noi si nu zone amenajate cu nisip sau iarba, cauciucuri sa ne protejeze sau cine stie ce... sa ne ofere protectie.

Domnii campioni vorbesc de piste sau locuri amenajate... de viteze supersonice si traseu cunoscut si previzibil...fara gropi sau mortaciuni, fara nisip sau ulei scurs, nu de boscheti prin munti noaptea, de unde Dracu ne mai gaseste, singuri fiind, daca gresim o data, si nu mai miscam.

Iarta-ma campioane, campionilor, personal eu nu sunt de talia voastra...joc in alta liga...nu pe circuit. De multi dintre voi auzim la stiri din pacate...si nu stim cine ati fost (aici pe net) ! Superbec banuiesc ca esti genul care nu pleaca la drum decat in grup. Alfel se risipeste talentul, cine te-ar admira singur fiind...cine ti-ar admira stilul perfect...!? Sunt convins ca ai citit multe carti...Un proverb spune ca: teoria ca teoria, dar practica te omoara !

 

De acord !

E greu sa fi incet si sa trebuiasca sa-ti gasesti scuze pentru asta nu?

Parca trecusei de faza asta...erai chiar baiat...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E greu sa fi incet si sa trebuiasca sa-ti gasesti scuze pentru asta nu?

Parca trecusei de faza asta...erai chiar baiat...

Juniorule parerea ta... ma lasa indiferent...parerea mea, nu ai vrea sa o stii...In rest, mi se rupe...eu ma simt bine asa... incet. Din moment ce nu am sponsor la benzina, inteleg sa o ard sanatos, cu folos. Daca nu ai inteles, iti explic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce de focuri incrucisate pe aici... :)

Cat despre citatul postat de @stokerel, nu stiu in alte tari cum este (ma refer la mituri urbane), dar eu pot sa jur ca era un topic pe forumul asta unde vreo duzina de bulevardisti sustineau ca frana spate este degeaba la o motocicleta, si ca numai frana fata face toata treaba.

 

Una peste alta corect, un topic util dar care trebuie filtrat de impuritati.

Editat de ZAPPY
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Foarte fain articolul, mersi. Daca mai aveti de astea, bring it on. :D

 

Cate ceva stiu, dar mai e loc de invatat...

 

Un articol scris de un nene oarecare:

 

http://www.n2td.org/trail-braking/

By Nick Ienatsch, Lead Instructor – Yamaha Champions Riding School

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce de focuri incrucisate pe aici... :)

Cat despre citatul postat de @stokerel, nu stiu in alte tari cum este (ma refer la mituri urbane), dar eu pot sa jur ca era un topic pe forumul asta unde vreo duzina de bulevardisti sustineau ca frana spate este degeaba la o motocicleta, si ca numai frana fata face toata treaba.

 

Una peste alta corect, un topic util dar care trebuie filtrat de impuritati.

 

Eu sustin cu tarie ca "frana spate e degeaba". Numai ca e vorba de un anumit context.

 

Din pacate, la cat de mult se cearta oamenii pe forumul asta e foarte greu sa mai inteleaga cineva toate nuantele. Eu incep sa ma consider un fericit ca am inceput motociclismul cu cativa ani in urma. Cand eram incepator (ma rog, vorba vine, ca eu o sa ma consider toata viata incepator si nu o sa ma sfiesc niciodata sa invat lucruri noi) am stat multe nopti la rand si am citit ce s-a scris pe forumul asta. Si am avut multe de invatat. Acum cred ca as ameti si n-as mai intelege nimic. Toate topicurile sunt pline de certuri inutile si manifestari ale ego-ului personal al diferitilor useri.

 

Cred ca ar fi o idee foarte buna sa se faca un fel de comitet bazat pe voluntariat - useri cu experienta si care au ceva autoritate in domeniul moto - si acest comitet sa ia la periat topicurile importante (de exemplu franarea sau abordarea virajelor), sa se puna de acord asupra tehnicilor si sfaturilor celor mai bune si sa le scoata intr-un post separat (eventual sa se editeze primul post al topicului respectiv.).

Cei din generatia noua si asa nu prea mai au chef sa citeasca, cu atat mai mult nu ar mai sta ei sa citeasca jdemii de pagini de blablauri doar ca sa afle o informatie utila.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...