Sari la conținut

Temperatura Motor


yo4hgx
 Share

Postări Recomandate

Ma confrunt cu un simptom oarecum ciudat...

 

In cadrul unei reparatii mai generale (segmenti, vibrochen, cuzineti... etc.) la FZR1000EXUP'95, am inlocuit si membranele vacuumatice ale carburatoarelor, tuburile emulsoare si acele de dozaj si... am pus si jiglere principale o masura mai mare (127.5-125 in loc de 125-122.5). Cum era si de asteptat, consumul de benzina a crescut sensibil, de la 6-7L/100km la 7-7.5L/100km.

 

Dupa cca 1000km in care am mers relativ bland, urcand treptat in ture si sarcina am schimbat uleiul si filtrul si am facut o tura in regim "normal", de 140-180kmh. Pe langa alte diferente fata de dinainte, am observat ca acul de temperatura nu mai sare de 80C decat la viteze mici-medii si, desi inca e foarte cald afara, la 140-160kmh acul sta proptit pe la 78C.

 

Stiu ca un amestec mai bogat (jiglere mai mari) presupune motor mai "rece", dar nu tocmai asta e rolul termostatului? Sa faca by-pass la radiator cand temperatura lichidului de racire scade sub cea nominala? Azi am demontat termostatul si l'am testat intr'un ibric cu apa pe care am incalzit'o progresiv pana la 100C. Pare ca functioneaza in regula, pe la 85C incepe sa deschida progresiv pana atinge maximum la 90-95C.

 

Nu inteleg totusi, daca termostatul e in regula (deschide la 85C), de ce la viteze mari lichidul nu trece de 78C? Sunt contrariat deoarece inainte de "reparatii" temperatura motorului statea tot timpul la 80-85C, indiferent de viteza...

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poate s-a decalibrat sonda?

si defapt sa ai temperatura normala?

imposibil sa lucreze la temperaturile astea ambientale sub temperetura de deschidere a termostatului, ar insemna ca tie nu-ti racestre deloc radiatorul acum, si pe circuitul mic (cel din motor doar) nu ajunge la temperatura optima.

gresesc?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

pai simplu, mergand mai rece motorul la viteza se simte si mai mult, doar trece mai mult aer prin radiator. uite, eu de exemplu la drum lung la croaziera (120-140) pe mille am 74-75 de grade... si am doua termostate pe ea :) unul deschide la 65 de grade, al doilea la 85... practic merg pe un singur radiator de apa pana la 85 de grade (asta in afara de cel de ulei).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cumva motorul tau are aripioare de racire si radiator de ulei? Daca da, la viteze mari si turatii mici, cu temperaturi scazute in aer, e posibil ca zona in care e sonda de temperatura sa fie racita foarte bine.

 

La acelasi motor am remarcat o diferenta cam de 10 grade la temperatura capacului motorului, in functie de carburatie (sarac din fabrica + esapament spart = foaaarte sarac vs. amestec mult imbogatit).

Editat de switch
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Desi mi se pare ciudat pentru un motor carenat, poate e pur si simplu foarte bine aerisit si se raceste foarte eficient. E singura explicatie logica daca temperatura nu ajunge la nivelul la care sa actioneze termostatul (si in cazul in care nu ai radiator de ulei).

 

Ar putea sa fie si sonda decalibrata, dar probabil ca modificarea pe care ai facut-o tine motorul (la viteza si temperatura ambianta respectiva) la o temperatura sensibil mai joasa fata de cum era inainte, in aceleasi conditii. Concret, inainte de modificare, cand motorul statea pe la 80°C (si deci, cu termostatul inchis), inseamna ca acum sta cu 2 pana la 5°C sub acea temperatura (din spusele tale) pentru ca pur si simplu nu mai are ce sa inchida ca sa nu mai piarda caldura.

 

Oricum, o diferenta de max 5° nu mi se pare mare si nici temperatura ta "de croaziera" nu mi se pare foarte redusa. Apoi, avand in vedere ca temperaturile optime de functionare la motoare nu sunt atat de diferite, iti dau un exemplu care ar putea sa te linisteasca: in luna august, pe Cheia, mers agresiv, temperatura lichidului de racire mi-a stat tot timpul pe la 67-69°C. Temperatura exterioara era sub 20°C ce-i drept, dar viteza era medie (maxim 100km/h) iar motorul turat constant.

 

Asadar, ai putea sa verifici si sonda precum zice raduprint01, dar asta doar ca sa dormi linistit - eu nu cred ca-ti fierbe motorul ^_^

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am mai facut o tura, cu ochii tot timpul pe temperatura. Sonda nu pare sa fie decalibrata deoarece in oras sau cu motorul mergand pe loc, acul se duce la fel ca inainte, un pic peste 100C dupa care, cand porneste ventilatorul scade o idee sub. Dealtfel am luat si toate contactele la mana si le'am curatat cu spray special.

 

M'am uitat mai atent la termostat si am gasit marcat 82C (nu 84C cum am crezut initial). Motorul nu are aripioare suplimentare de racire si nici radiator de ulei, desi aici ar fi un pic de dezvoltat: exista o forma de racire a uleiului, "un fel de" radiator de ulei, mai precis un circuit separat de lichid de racire care intra si iese pe langa filtrul de ulei. In acest moment cred ca ar trebui clarificat un alt aspect, motoarele, sau cel putin al meu nu are 2 circuite, unul doar prin motor si altul prin radiator, ci doar unul singur principal (in afara de cel care raceste uleiul direct). Termostatul are o gaura relativ mica prin care permite ca un mic debit de lichid de racire sa treaca prin radiator permanent, dupa care, la o anumita temperatura incepe sa deschida, marind debitul de lichid care urca la radiator. Cel putin eu asa am stiut tot timpul si asa pare si din desene... sper sa nu gresesc.

 

In mers, la temperatura ambianta de azi dupa amiaza de 24-26C, pe la 100km/h acul indica cca 80-82C. Pe masura ce cresc viteza, temperatura scade incet, pana pe la 73C la 120-140C, dupa care creste iar pe la 74-76C la 160km/h (valorile sunt aproximative deoarece ceasul de temperatura nu este foarte bine marcat). Nu am avut inca prilejul sa verific la un mers mai in forta, constant la peste 200km/h, dar sper sa o fac cat de curand.

 

Oricum, comportamentul temperaturii s'a schimbat fata de inainte, insa cum am schimbat multe componente, inclusiv tipul de ulei, mi'e greu sa'mi dau seama de cauza. Probabil este vorba de un cumul de factori, dintre care cel mai important ar fi marirea jiglerelor principale.

 

Am rasfoit un pic mai atent manualul de service si la termostat se indica 2 tipuri, unul de 82C (ca al meu) si altul de 84C. Probabil ca, in starea actuala motorului meu i s'ar potrivi mai bine un termostat de 84C, asta daca nu cumva termostatul din prezent s'a "lenevit". O alta variabila pe care nu am luat'o in consideratie, cel putin pana acum, este faptul ca am folosit si un alt tip de lichid de racire decat pana acum.

 

Pana la urma 74-76C la viteze mari nu este chiar de ingrijorat, desi eu stiam ca temperatura optima a unui motor (lichid de racire) este de 82-84C.

 

O sa incerc sa mai studiez "fenomenul" si daca va fi cazul, sa fac niste teste cu un alt termostat, eventual nou, si eventual etalonat la 84C.

 

Multumesc pentru opinii!

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Cind ai facut RK presupun ca ai dat jos motorul, nu cumva ai dat si radiatorul, pe care l-ai curatat separat si ai scos toata mizeria din fagurii lui ?

Asa am facut odata la masina si simptomele la racire erau la fel, datrita faptului ca radiatorul era ca nou, fara mizerii intre faguri..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cind ai facut RK presupun ca ai dat jos motorul, nu cumva ai dat si radiatorul, pe care l-ai curatat separat si ai scos toata mizeria din fagurii lui ?

Asa am facut odata la masina si simptomele la racire erau la fel, datrita faptului ca radiatorul era ca nou, fara mizerii intre faguri..

 

He! P'asta o uitasem, intr'adevar am curatat aripioarele radiatorului cu o perie... si avea ceva mizerie. Oare asta sa fie explicatia?

 

Cum ramane totusi cu temperatura "optima" de 82-84C de functionare a unui motor? Sa fie al meu "normal" la 72-76C???

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pune mana pe furtunul ce iasa din termostat si intra in radiator, si vezi daca se incalzeste odata cu functionarea motorului (incepand de la 'rece').

 

Se poate sa scape lichid, cel putin mie da, imi scapa atat printre placa culisanta a termostatului si cadru' ei, imi scapa si pe langa cadrul termostatului si carcasa lui. Nu mai zic de gaurica de bypass a termostatului care la motorul meu e destul de considerabila, cred ca are vreo 4 mm diametru.

 

Imi functiona mai rece, consum considerabil mai mare, de uzura nici nu pomenesc. In oras acul urca spre mijloc, odata ce ieseam din trafic, acul scadea pe scala cu 2-4 lungimi de ac.

 

Cum sonda de temperatura ii pe circuitul mic, si ti se comporta ca si cum mi s-o comportat mie, sa oscileze temperatura, e clar ca ambele comunica cand nu trebuie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

He! P'asta o uitasem, intr'adevar am curatat aripioarele radiatorului cu o perie... si avea ceva mizerie. Oare asta sa fie explicatia?

 

Cum ramane totusi cu temperatura "optima" de 82-84C de functionare a unui motor? Sa fie al meu "normal" la 72-76C???

 

Ride Safe!

100% eu spun ca cele 7-9 grade diferenta vin exact de la acel radiator curatat, alaturi de lichidul nou de racire.

Cred ca de-abia acum iti merge in parametri.

Ceasul de temperatura are scala mai larga si poate insela, mobra fiind veche poate fi si putin decalibrat.

Mergi asa fara griji.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

He! P'asta o uitasem, intr'adevar am curatat aripioarele radiatorului cu o perie... si avea ceva mizerie. Oare asta sa fie explicatia?

 

Cum ramane totusi cu temperatura "optima" de 82-84C de functionare a unui motor? Sa fie al meu "normal" la 72-76C???

 

Ride Safe!

 

 

asta cu "optima" e cu dus si intors... in general e o medie pe la 82-84 a LICHIDULUI de racire, in nici un caz al temperaturii interioare a motorului. cum am spus si mai sus, la mille am 74-75 de grade (are afisaj digital deci iti pot spune exact) chiar si in zilele toride (gen 40 de grade afara) la drum lung. nu mi-as face griji prea mari in locul tau. mai ales ca ai curatat radiatorul. totusi am o intrebare: de ce ai pus jiglere mai mari?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

s-ar putea sa-ti treaca o parte din lichidul de racire pe langa termostat ....scaunul pe care se aseaza nu cumva avea o garnitura....normal termostatul sta fix in lacasul lui si nu are voie sa treaca pe langa el...margine...antigel....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Termostatul regleaza ok, cred. Altfel scaderea de temperatura era mult mai mare. Daca trece lichid de racire pe langa termostat, afli cand pui mana pe radiator la pornire la rece. Daca sa incalzeste imediat cat sa incalzeste motor, nu e bine. Un pic sa va incalzi mereu, ai vazut gaurica aia in termostat.

Probabil jicloare mai mari + curatat sistem de racire + mersul mai eficient din cauza ca motor e in stare mai buna rezulta in temperatura ceva mai scazuta in mers.

 

Poti astepta si sa mai scade temperatura de afara, sa vezi cum tine temperatura apoi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu stiu exact cum e la FZR, dar la ZX de exemplu incepe sa se deschida circuitul de apa pe la 65 de grade si se deschide complet la 85; deci este posibil la distante lungi in care nu se merge turat sa scada temperatura sub cea de-a 2-a valoare. Am observat si cu 5-6 grade chiar.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

asta cu "optima" e cu dus si intors... in general e o medie pe la 82-84 a LICHIDULUI de racire, in nici un caz al temperaturii interioare a motorului. cum am spus si mai sus, la mille am 74-75 de grade (are afisaj digital deci iti pot spune exact) chiar si in zilele toride (gen 40 de grade afara) la drum lung. nu mi-as face griji prea mari in locul tau. mai ales ca ai curatat radiatorul. totusi am o intrebare: de ce ai pus jiglere mai mari?

 

Bineineles ca si eu tot la temperatura lichidului ma refeream... desi, dupa ce am mai studiat problema, se pare ca 74-75C se incadreaza in parametri "normali", cel putin in regim de croaziera. Sunt curios insa daca si in ture/sarcina mari se va mentine tot asa jos.

 

Am pus jiglere mai mari deoarece nu am facut toate "reparatiile" deodata, in prima faza am inlocuit doar tuburile emulsoare si acele de dozaj ale carburatoarelor. In aceste conditii consumul de benzina scazuse dubios de mult, undeva la sub 6L/100km, si asta intr'un regim de ture in care XX'ul unui prieten cu care am mers in paralel sarea la 8.5L/100km. Dupa ce am schimbat si segmentii si toti cuzinetii, am zis ca, macar pe perioada rodajului, cand cel mai mare pericol este supra-incalzirea motorului, sa incerc sa imbogatesc un pic amestecul care, cel putin teoretic, ar fi trebuit sa scada o idee si temperatura. In plus, am inlocuit si toba originala cu una de R1'03 care, desi stock, ar trebui sa fie un pic mai permisiva. Intentionez in continuare sa testez si un filtru de aer mai permisiv de tip K&N asa ca m'am gandit ca traseul mai permisiv de admisie-evacuare va scadea vacuumul din carburatoare si respectiv va saraci amestecul, cel putin in ture/sarcini medii-mari. Fara un stand dyno/analizor e greu de facut un reglaj perfect al carburatoarelor, dupa ureche insa tind sa cred ca nu am gresit prea mult in aprecieri, cuplul parca e mai vartos la 3-4000rpm si parca si motorul e o idee mai nervos la 8-9000rpm unde insa am ajuns doar sporadic. Voi sti insa mai multe dupa primul drum mai lung... Daca nu'mi va place, pot oricand sa revin la setarile anterioare.

 

s-ar putea sa-ti treaca o parte din lichidul de racire pe langa termostat ....scaunul pe care se aseaza nu cumva avea o garnitura....normal termostatul sta fix in lacasul lui si nu are voie sa treaca pe langa el...margine...antigel....

 

La asta m'am gandit si eu, insa nu e cazul, garnitura e la locul ei, in stare perfecta.

 

Probabil jicloare mai mari + curatat sistem de racire + mersul mai eficient din cauza ca motor e in stare mai buna rezulta in temperatura ceva mai scazuta in mers.

 

Un rezumat perfect al cumului de factori care, cel putin teoretic, ar explica "fenomenul" si care sper sa se verifice si in timp...

 

 

 

Multumesc pentru opinii, voi reveni cu impresii dupa primul drum mai lung.

 

Ride Safe!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...