Sari la conținut

Formula 1


Jorge Lorenzo

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 6,7k
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 

Dezvoltarea motoarelor de cilindree mica cu turbocompresor este o evolutie rationala dpdv economic pentru constructorii implicati (mai putin Ferrari, sa zicem). Iar scopul management-ului F1 este sa atraga si alti motoristi in sport. Honda si-a anuntat deja intoarcerea in 2015.

 

Pacat totusi ca scopul motorsportului in sine nu este sa fie un laborator pentru tehnologiile de serie de maine. Motorsportul trebuie sa fie spectacol, circ. Sa ii vezi pe cei mai buni piloti din lume cum se bat unii cu altii si cu monstrii lor de masini. Monoposturi ciudate, inventivitate inginereasca, etc. Iar aici Formula actuala este la pamant.

Da,ai dreptate cu prima parte.

Problema este ca motoristii care sunt bagati in F1 vor ca sa scoata ceva inapoi,e normal ce vor ei.Sa nu concureze numai pt glorie.Sa studieze noi tehnologii pe care apoi sa le implementeze pe strada.Altfel nu mai are rost pt ei investitia enorma de bani si resurse in acest sport.Si de aici vine problema.

Iar pe partea ailalta,Bernie incaseaza sume enorme din drepturile de tv F1,sume care se intorc doar in mica masura inapoi la echipe.

 

As fi de parere ca pt cresterea spectacolului si punerea accentului pe aportul pilotului (asa cum ar vrea orice spectator F1),ar fi fost bine sa interzica orice fel de TC pe de o parte,iar pe de alta parte ar fi bine sa creasca puterea motoarelor peste mia de cai combinat cu scaderea downforce-ului.

Acel design fara chila combinat cu tea-tray introdus de Newey pe McLaren-ul din 2008 parca ,adica mai pe scurt aproape tot aerul ce vine pe masina e canalizat pe aripa fata - teatray si apoi directionat spre aripa spate pe acele side-skirts duce la un downforce enorm ce ajuta enorm la punerea puterii la pamant.Acest lucru aproape elimina posibilitatea pierderii aderentei pe puntea spate.

Ar fi benefic zic eu pt spectacol eliminarea acelui teatray si cresterea cuplului motor fapt ce ar obliga pilotul sa aibe piciorushul foarte fin pe accel.

 

Adica mai pe scurt,circuitele sunt foarte sigure si nu prea mai exista pericolele care erau acum 10-15 ani.Da-le mult mai multa putere decat e necesar si taie-le downforce-ul si tc-ul.Astfel obligi pilotii sa controleze accel ei insisi,nu ar mai putea sa iasa cu piciorul jos in gaz din curbe.Asta pe de o parte ar solicita pilotii mult mai mult,dar ar scoate in evidenta pilotii buni si i-ar penaliza pe cei slabi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Traction Control e interzis in Formula 1 de prin 2008 parca.

 

9.3 Traction control :
No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive torque demand by the driver.
Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.

Editat de Jorge Lorenzo
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

trompeta nu e pusa acolo pentru "zgomot"

 

Ba da, dar cică nu e mare șmecherie cu ea:

 

"the teams agreed to trial a way of increasing the noise, with Mercedes running a 'megaphone' exhaust on the rear of the W05 on the second day of testing at the Circuit de Catalunya. Nico Rosberg carried out a number of aero tests at the start of the day but later ran at full throttle with the exhaust, which didn't result in much audible difference when listening trackside."

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi se par penibile metodele astea artificiale de a modifica sunetul. Exact ca la BMW M5, cand au trecut de la V10 aspirat la V8 biTurbo, si au pus un sistem care sa redea in difuzoare sunet fake de motor :D Sau la McLaren 12C, ca se deschid niste clapete intre compartimentul motorului si habitaclu, ca sa auzi mai tare sunetul admisiei. Asa si astia in F1, pun o trompeta in spate... penibil.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Problema nu e cu sistemul, ci cu motorul in sine. Pur si simplu nu ai cum sa faci un V6 de 1600cc limitat la 15.000 ture (la care probabil nici nu se ajunge in mod normal, pentru ca fiabilitate si limita de carburant) sa urle la fel ca un V8 sau un V10 de 2 sau 3 ori mai mare in capacitate cilindrica si cu limita de turatii pe la 18-20k rot/min. La motoarele de curse evacuarea este oricum goala, nu au ce sa mai "scoata" din ea. Daca nu era turbocompresorul puteau eventual sa faca evacuarea mai scurta, dar nu cred ca ar fi ajutat mult.

Trist.



Obligator:

10304628_867667833250095_984107265290026

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ba da, dar cică nu e mare șmecherie cu ea:

 

"the teams agreed to trial a way of increasing the noise, with Mercedes running a 'megaphone' exhaust on the rear of the W05 on the second day of testing at the Circuit de Catalunya. Nico Rosberg carried out a number of aero tests at the start of the day but later ran at full throttle with the exhaust, which didn't result in much audible difference when listening trackside."

 

Mi-e greu sa cred declaratiile.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mi-e greu sa cred ca, e pusa acolo doar pt a face galagie.

Pana acum i-a durut in shpagat de sunet. Are un cu totul alt rol dar poate ca beneficiile scontate nu s-au adeverit la teste. Sau poate ca da...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu,e acolo doar pt sunet si atat.

Jean Todt a spus ca va face ceva foarte repede in acest sens si ca va ruga echipele sa il ajute in teste.Si iata urmarea.

Au luat ca etalon AMG cu cel mai puternic motor.Nu cred ca vor avea rezultate notabile.

 

Parerea mea e ca e o abordare gresita si putin copilareasca chestia asta cu "hai sa-i punem o palnie".E ceea ce ar gandi un "tuner" de bloc care are o motoreta din 98 si vrea sa o faca sa sune tare si n-are bani de o toba aftermarket.E pe acelasi segment cu gauritul tobelor cu bormasina.

 

Problema nu e cu sistemul, ci cu motorul in sine. Pur si simplu nu ai cum sa faci un V6 de 1600cc limitat la 15.000 ture (la care probabil nici nu se ajunge in mod normal, pentru ca fiabilitate si limita de carburant) sa urle la fel ca un V8 sau un V10 de 2 sau 3 ori mai mare in capacitate cilindrica si cu limita de turatii pe la 18-20k rot/min. La motoarele de curse evacuarea este oricum goala, nu au ce sa mai "scoata" din ea. Daca nu era turbocompresorul puteau eventual sa faca evacuarea mai scurta, dar nu cred ca ar fi ajutat mult.

Exact.

 

Sunetul original,adevarat,al V10 3L sau V8 2.4L nu mai ai cum sa-l scoti pt ca efectiv nu ai de unde.Motorul e mult mai mic si turele sunt mai mici.

Si pe deasupra,hai ca ar mai fi sunat in vreun fel cat de cat chiar si motorul de 1.6,draq,la motoare cel mai bine suna 600-le si are capacitatea f mica.

Problema e turbina.Palele turbinei efectiv taie,franjureaza sunetul si il gatuie.Nu ai cum sa scoti sunet dintr-un turbo.

 

Aceeasi problema a avut-o Pagani cu Huayra (care e bi-turbo) : sunetul pur si simplu era gatuit,slab.Si iata si rezolvarea extrem de eleganta : http://www.pagani.com/huayra/partners/group.aspx

Si efectul :

 

Bine,Huayra are motorul in jurul a 6L parca,deci normal ca sunetul e incomparabil mai bun.Dar smecheria facuta de nemtii de la MHG,cu acele "fluiere" din titaniu modelate perfect cu hydroforming da un efect extraordinar.

Da,nu suna ca Zonda,dar e f interesant,are sunetul ei,masina parca rasufla.E prea tare.

E,smecheria asta ar putea s-o faca si cei din F1.

Corect,intr-adevar,nu e comparabil cu sunetul de anul trecut,nu mai zic de sunetul V10.Dar daca asta e sacrificiul pe care trebuie sa-l faca pt implementarea noilor tehnologii,asta e,nu ai ce-i face.Pt ca eu continui sa cred ca aceste noi tehnologii sunt un lucru bun.Asta e progresul.

 

Dar parerea mea e ca dl. Jean Todt ar trebui sa puna niste ingineri sa studieze problema inainte de a pune trompete pe masinile de F1 si cred ca ar trebui sa se duca la dl.Pagani si sa-i ceara consiliere ca are ce invata :P

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Method: aia nu e o metoda descoperita odata cu aparitia modelului Huayra... am auzit sunete d-astea pe multe masini japoneze gen Skyline, Supra, Nissan S14. Am mers chiar intr-un EVO 10 cu ceva modificari pe la admisie, si mi-a placut la nebunie "respiratia" aia.

 

Si uite cat de frumos "respira" acest monopost cu motor Ford EcoBoost de un litru si 3 pistoane:

 



Problema cu sunetul asta, e ca se aude mai mult la bord. Din exterior, tot evacuarea e cea pe care o auzi. Si cum s-a mai spus, configuratia asta de motor V6 Turbo de capacitate cilindrica mica, mai eficient, e silentios... asta e sunetul lui.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mda,poate m-am facut eu gresit inteles,vorbeam la figurat despre diversele sunete ascutite dar si guturale pe care le face Huayra,nu incercam sa descriu un blow-off...

 

Ce ai auzit tu pe diversele masini japoneze (skyline 35 de ex desi e o masina extraordinara suna efectiv ca un aspirator,am vazut live treaba asta) nu va fi niciodata sunetul unei masini ca Huayra,e un simplu blow-off cu eliberare exterioara,adica o supapa de presiune glorificata.

Cand se ia piciorul de pe accel,motoarele pe benzina "clasice" (nu vb aici despre motoarele f1 din 2014) nu lucreaza ca diesel-ul din debit de combustibil,ci lucreaza din aer,adica mai pe scurt,inchid clapetele.Clapetele se inchid f rapid si turbina nu poate raspunde cu aceeiasi rapiditate la comenzi,lucreaza mult mai incet decat clapetele si inca baga presiune.Acea presiune nu se poate duce in camerele de ardere pt ca clapetele sunt inchise.Deci se va crea pres f mare si f daunatoare in admisie si in turbina.Supapa de blow-off,la inchiderea clapetelor,lasa presiunea sa iasa din admisie,ori in atmosfera ori o recircula bagand-o printr-o conducta in fata turbinei.

Blow-off valve-ul cu eliberare atmosferica e o chestie f cool pe masinile tunate,dar nu vei vedea pe masini de performanta asa ceva din simplul motiv ca se irosesc resursele,adica presiunea din turbina.Odata presiunea dusa la 1atm cu ajutorul supapei,va lua ceva timp s-o ridici inapoi.Acest timp consta in sec pretioase pe circuit,nu are sens asa ceva.In cel mai rau caz o masina de curse va avea un blow-off cu recirc,niciodata un blow-off cu eliberare atm,deci acel sunet,desi funny,nu cred sa-l auzim noi pe circuitele de f1.

Bine,la masinile de f1 2014 s-ar putea sa nu mai fie clapete de accel si noua inj directa sa faca posibila controlul turatiei motorului din debitul de combustibil,la fel ca la diesel,si atunci chiar nu mai are rost blow-off,sau in cel mai rau caz blow-off cu recirc.

 

Eu vorbeam despre cu totul altceva,era si un documentar f misto despre crearea Huayra si diferitelor piese ce compun acea masina si daca te uiti la el o sa te lamuresti despre ce vb.Pagani s-a confruntat cu aceeiasi problema : sunetul f slab ca urmare a gatuirii si franjurarii de catre turbina,spre deosebire de masinile non-turbo.Si a apelat la firma aia MHG care pe langa evac propriu-zisa,face niste artificii,niste cutii de rezonanta ca sa le spun asa care au niste orificii in interior asemanatoare cu cele ale unui fluier (sunt alea albastrui daca te uiti in link-ul de mai sus) si care nu modifica ci au scopul declarat de a amplifica sunetul motorului,adica exact de ce au nevoie cei din f1.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am inteles eu gresit! Am crezut ca te referi strict la sunetul aerului din admisie. Stiu foarte bine ce face Blow-off valve... si cred ca se regaseste si pe masini mai performante. Dupa sunet, as spune ca McLaren P1 foloseste asa ceva. Acea presiune care se creeaza intre turbina si clapete, tot nu e buna, fiindca incetineste mult mai repede turbina. Plus ca apare fenomenul numit "compressor surge", cand aerul o ia invers prin turbina, si se aude acel sunet specific, pe care il intalnim tot pe la masinile tunate (fara bov) -

. De aia se foloseste BOV, pentru a elibera presiunea aia. In F1 nu stiu daca exista asa ceva, avand in vedere ca inclusiv turbina e conectata la un motor electric care are ca scop fix reducerea/eliminarea lag-ului, deci alte tehnologii mult mai avansate.
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da,exact.

Bine,putin offtopic acum,nu stiu daca o masina performanta gen McLaren P1 isi poate permite sa "arunce" aerul acela sub presiune in atm,e mult mai logic sa-l recircule,sa-l bage inapoi in circuit inainte de turbina.

In F1 intradevar,pe axul turbinei e conectat un motor electric care atunci cand se ia piciorul de pe accel e invartit de respectivul ax,si astfel produce electricitate pe care o inmagazineaza in baterii,iar cand se accelereaza,motorul electric se pune in functiune, ia curent din baterii si invarte axul mai repede,ajutand astfel turbina sa prinda viteza ca sa zic asa, tocmai pt a reduce lagul.Raspunsul turbinei va fi mult mai bun in acest fel.Asta e o tehnologie care impreuna cu inj directa electronica ar fi foarte frumos s-o avem si noi pe masinile de pe strada.

Ca o paranteza,tocmai aici sta smecheria celor de la AMG : au despartit turbina in 2 si au intercalat acel motor electric intre corpul unde sta "elicea" care e invartita de gazele de evacuare si produce energie pt turbina si corpul unde sta "elicea" care suge aer proaspat si il baga in intercooler.Din treaba asta au obtinut mai multe avantaje : scurtarea traseelor de conducte (timp de raspuns mai bun),aerul proaspat iese din turbina la temp mult mai mica decat intr-o config normala,pt ca admisia nu mai sta langa evacuare si aer mai rece= aer mai mult,iar motorul electric nu mai trebuie sa invarta toata turbina ci doar partea care se ocupa de admisie,munca lui fiind redusa la jum,de aici un randament mult mai bun al ansamblului.

Din treaba asta micutza la prima vedere se pare ca are motorul Mercedes acel avantaj de 50-70 bhp.Iata cum o idee buna iti poate castiga cel putin un campionat mondial :D

 

Despre subiectul blow-off in F1,nu stiu daca masinile 2014 mai au clapete de accel.Daca au,ma gandesc ca ar trebui sa existe si un blow-off,dar cu recirc,nu cu eliberare in atm.Dar ma gandesc ca avand inj electronica,logic ar fi sa procedeze ca la diesel si sa controleze turatia motorului din debitul de combustibil si nu din aer ca la motoarele clasice,deci ar cam trebui sa urmareasca eliminarea clapetelor...

Editat de Method
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E cam offtopic, dar unde vedeti cursa de MotoGP duminica? Ar fi interesant sa ne strangem pe undeva, noi harciogii care se intereseaza mai mult de partea tehnica decat locul pe care termina pilotu' nostru favorit.

Nu scriu pe topic-ul cursei pentru ca sunt multi bigoti si neispraviti pe acolo.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

lol.. nu crezi ca vin aceleasi persoane?!?! :D

 

daca vrei bun simt scrie pe pescuit.ro ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu ajungi nicaieri cu mincinosii aia ;)

Editat de ZaiR
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...