Sari la conținut

Despre servisarea suspensiilor moto


JAGI
 Share

Postări Recomandate

Salutare.

Deschid acest topic deoarece numai anul acesta m-au sunat 2 cunoscuti care s-au plins ca in urma servisarii furcilor fata, suspensiile si-au redus cursa cu cel putin 30%(mai mult sau si mai mult). Deoarece si eu m-am lovit la inceputurile mele moto de aceeasi problema tin sa va atrag atentia ca foarte multi mecanici cu renume (exlus TNG)sau ateliere care dau si factura nu desfac partea hidraulica din telescoape, nu respecta cu strictete ordinea operatiunilor. Nu spala interiorul hidraulicii, lasa ulei vechi in ele. Mai toti fac asta din ignoranta, din lipsa de respect pt clienti, ca sa nu se oboseasca cu munca. Pun o cantitate de ulei dupa ureche, deaici rezulta si lipsa cursei amortizoarelor.

 

De amortizoarele spate ce sa va mai spun. Si ele trebuie servisate, saibele care compun valvele sint pline ochi de mizerie, uleiul trece in cantitatea care se nimereste, nu cea corecta care face ca viteza de compresie sau revenire sa fie cea dorita. Rezervorul de gaz inert(azot) este de cele mai multe ori aproape gol. Vorbesc de motociclete vechi, 5-15 ani, 20-100 000km reali. Ce pret as putea pune pe amortizoarele unui R1 GSXR, CBR vechi de 10 ani la care valvele de ulei din amortizoare nu au fost servisate, inlocuite niciodata? Schimbul de ulei e doar apa de ploaie vis a vis de ce ar trebui facut pt o functionare in parametri a amortizoarelor.

 

Un prieten mecanic a demontat zilele trecute un amortizor spate Mupo, vechi din 2008, neservisat niciodata. Reglajele de compresie-rebound aproape ca nu mai schimbau nimic in comportamentul motocicletei. La dezasamblare, supriza, mizerie mare intre saibe

 

Cei 2 amici care m-au sunat sint liberi sa povesteasca sau nu , aici pe topic, experienta lor.

Sint convins ca sint multi patiti.

 

Un mecanic mi-a replicat pur si simplu ca de vina ar fi patronul care nu-l doteaza cu o presa speciala de comprimat suspensiile ca sa poate scoate arcurile.

 

Retineti, mecanici specializati pe suspensii sinti doar citiva in RO. Poate nu trec de 5 in total. Restul, doar sa schimbe uleiul la ele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 73
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

E bun topicul. Ar putea sa fie si mai bun daca se fac mici tutoriale, pt diverse tipuri de furci/amortizoare, ca sa mai invete si cei neinitiati. Plus mici tricks&tips, pt ca, evident, nu totul merge "ca la carte".

Eu, de exemplu, am mesterit doar la 2 furci, normale, una cu reglaj, alta fara... pe cea clasica, de la viroguta, am invatat-o pe de rost. In prima faza, nu am putut sa desfac surubul care tine paharul prins de tub, se invartea in gol. Lipsa pistol de impact, deci am cautat metode artizanale. Unii pe net povesteau ca si-au facut o tija filetat cu o piulita exterior de 10 (parca) ca sa tina contra. La mine nu a functionat, scapa... m-a ajutat cineva cu un platband solid, polizat la capat pe dimensiunea corecta. Curatat tot, uleiul vechi era o mazga parca iesita dintr-o canalizare, urat mirositoare si in cantitate fff mica. Cuzinetii pareau buni. In a 2a faza, dupa un an in care mi-a curs pe la ambele simeringuri, am luat simeringuri OEM Yamaha (Nok parca sunt ele de fapt) si cuzineti noi. La cuzineti... surpriza, nu ieseau de pe gura paharului. Am incercat sa gasesc un extractor cu gheare, dar nu am gasit unul atat de mic. Sudorul nu s-a riscat sa le traga 2-3 puncte (cu tig), fiind otel pe aluminiu. Am incercat sa le bat din spate cu o tija filetata usor stramba... nimic. Am indoit la varf o surubelnita dreapta si am incercat sa trag, bat... nimic. Am sunat la Patrick, Ambulanta Moto, la Cesar GRG... si la toti cunoscutii mai priceputi. Nu am gasit alta solutie in afara de taiatul cu dremmel... cate 2-3 ore de taiat cu grija (si tot am mai scapat pe langa), scos bucatica cu bucatica... din '91, se sudasera acolo, nu ieseau deloc. La final, dupa ore de taiat si enervat... am ciupit un simering de ulei cam in dreptul arcului. Mi-am bagat picioarele si l-am lasat asa... surpriza, placuta de data asta, nu curge deloc.

Din pacate nu am facut decat vreo 3-4 poze neclare la operatiunile astea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Jagi, cand e 2 milioane un "servis" de furca ... de amortizorul spate oricum nu se intereseaza aproape nimeni...

 

ia spune ce servis poate functiona la pretul asta, dureaza aproape 4 ore (1 mecanic) sa revizuiesti o furca si asta daca ai toate sculele necesare

 

Si trebuie sa ai in vedere ca marea majoritate a motociclistilor haba n-au cum trebuie sa functioneze/simta suspensia pe motocicleta personala, cei putini care au ocazia sa mearga pe o motocicleta noua au dintr-o data o revelatie

 

Pot sa ti-l recomand pe tovarasu Stulewa

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

merci superbec de recomandare, ai o bere de la mine ;)

 

ce sa mai spunem de cuzineti, ca si aia se tocesc... sau de folosirea dinamometricei la strangerea pe jug pentru a nu deforma tubul... ar mai fi si montajul rotii fata defectuos, lucru care face ca furca sa stea in tensiune si sa lucreze defectuos...

 

amortizoare de spate n-am servisat prea multe, e ceva bataie de cap cu aerisirea si umplerea cu azot daca n-ai scule special.

 

si dupa toate astea, cand ii cer omului 100euro cu tot cu piese imi spune ca nea Vasile de la scularie a zis ca I le face pe doua sticle de vin...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E bun topicul. Ar putea sa fie si mai bun daca se fac mici tutoriale, pt diverse tipuri de furci/amortizoare, ca sa mai invete si cei neinitiati. Plus mici tricks&tips, pt ca, evident, nu totul merge "ca la carte".

Eu, de exemplu, am mesterit doar la 2 furci, normale, una cu reglaj, alta fara... pe cea clasica, de la viroguta, am invatat-o pe de rost. In prima faza, nu am putut sa desfac surubul care tine paharul prins de tub, se invartea in gol. Lipsa pistol de impact, deci am cautat metode artizanale. Unii pe net povesteau ca si-au facut o tija filetat cu o piulita exterior de 10 (parca) ca sa tina contra. La mine nu a functionat, scapa... m-a ajutat cineva cu un platband solid, polizat la capat pe dimensiunea corecta. Curatat tot, uleiul vechi era o mazga parca iesita dintr-o canalizare, urat mirositoare si in cantitate fff mica. Cuzinetii pareau buni. In a 2a faza, dupa un an in care mi-a curs pe la ambele simeringuri, am luat simeringuri OEM Yamaha (Nok parca sunt ele de fapt) si cuzineti noi. La cuzineti... surpriza, nu ieseau de pe gura paharului. Am incercat sa gasesc un extractor cu gheare, dar nu am gasit unul atat de mic. Sudorul nu s-a riscat sa le traga 2-3 puncte (cu tig), fiind otel pe aluminiu. Am incercat sa le bat din spate cu o tija filetata usor stramba... nimic. Am indoit la varf o surubelnita dreapta si am incercat sa trag, bat... nimic. Am sunat la Patrick, Ambulanta Moto, la Cesar GRG... si la toti cunoscutii mai priceputi. Nu am gasit alta solutie in afara de taiatul cu dremmel... cate 2-3 ore de taiat cu grija (si tot am mai scapat pe langa), scos bucatica cu bucatica... din '91, se sudasera acolo, nu ieseau deloc. La final, dupa ore de taiat si enervat... am ciupit un simering de ulei cam in dreptul arcului. Mi-am bagat picioarele si l-am lasat asa... surpriza, placuta de data asta, nu curge deloc.

Din pacate nu am facut decat vreo 3-4 poze neclare la operatiunile astea.

Poate pare o intrebare stupida dar totusi.... ai incalzit "paharele" (sa se dilate) inainte sa incerci sa separi tuburile?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate pare o intrebare stupida dar totusi.... ai incalzit "paharele" (sa se dilate) inainte sa incerci sa separi tuburile?

 

Da, nu puteai sa pui degetul pe ele. 24 ani probabil i-au "sudat" pe pahare. Plus ca modul de montaj e bagatul fortat al cuzinetilor, capetele taiate se apropie la maxim, maxim.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exact. Faceti si o lista daca tot scrieti un post pt asa ceva. Sa fie cat mai complet "subiectul" :P

 

 

Cred ca cel mai folositor ar fi o lista cu acei citiva mecanici care sunt profesori in domeniu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu îl recomand cu încredere pe Cezar GRG, am fost sezonul trecut la el pentru o servisare totală zic eu. Schimbat ulei, simeringuri și curatata ca la carte m-a costat 470 lei dar își merită bănuții. :)

Editat de pizzaru
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Avand in vedere soselele din romania cam la ce perioada/km ar trebui verificat/servisat amortizorul spate?

Editat de Ashtray
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu îl recomand cu încredere pe Cezar GRG, am fost sezonul trecut la el pentru o servisare totală zic eu. Schimbat ulei, simeringuri și curatata ca la carte m-a costat 470 lei dar își merită bănuții. :)

Confirm si eu, am servisat furca la GRG, am fost multumit, furca a fost servisata si setata perfect.

Am primit si sfatul de a reveni pentru setarea amortizorului spate, nu am apucat, dar cu siguranta voi reveni.

 

Multumim Jagi pentru topic.

 

Cele bune.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Operatiunile sint migaloase, costa peste 100euro.

Revin asupra mecanicilor neseriosi, ori habarnisti, ori cum spune Superbec, se bazeaza ca oamenii sint ignoranti si habarnuau cu ce se maninca suspensiile.

 

Referitor la servisarea standart: se dau afara arcurile, se baga benzina in tuburile hidraulice sa se spele cit de cit interiorul cilindrilor prin care curge uleiul, pistoanele. Tuburile exterioare le spala majoritatea, dar doar atit, arcurile nu le mai dau afara din partea hidraulica.Inainte de a te apuca de servisarea standart, trebuie VERIFICAT daca hidraulica functioneaza corect, adica inainte de a da furcile jos de pe moto, se stringe si dupaia se desface la maxim reglajul de compresie si rebound si se verifica daca exista diferenta importanta a vitezei de comprimare si revenire a suspensiei. Daca diferenta e mica sau insuficienta trebuie avut in vedere cauzele, adica daca nu cumva furcile au fost lovite , s-a mers cu ele putin strimbe, segmentii de pe pistoane s-au uzat si nu mai fac presiune. In cazul asta, servisarea simpla e DEGEABA. Mai revin si cu alte amanunte. Rog si alti cunoscatori sa posteze.


» Post actualizat in 01 Aug 2015 17:56

Avand in vedere soselele din romania cam la ce perioada/km ar trebui verificat/servisat amortizorul spate?

20 000 km ar fi .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am inteles s-a deschis un topic, dar hai sa fie eficient si in folosul toturor. Daca cineva stie mai mult decat verificare clasica si schimbul de ulei, sa posteze etapele de lucru intr-un mod logic in plus, daca are/detine si foto, cu atat mai bine. Ceva din experienta proprie, probleme comune sau particulare, etc. Ideea ca sunt numai 5 mecanici in RO care stiu cu ce se mananca operatiunea completa, suna a reclama ascunsa..si care este finalul? Practic, sa-i cautam pe cei 5 daca vrem o lucrare de calitate?!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si tu crezi ca daca ai un set de notiuni teoretice despre cum ar trebui sa decurga lucrarea/operatia, il poti invata pe Nicolae sa faca asa cum este normal? Ma indoiesc ! Daca nu are pricepere si tragerea de a face lucru bun, nu va face, il va convinge si pe client, ca este asa cum face/stie el mai bine. In RO se practica replica_ Daca stii, de ce ai venit la mine??

Si eu am schimbat uleiul si am veficat amortizoarele fata dupa manual, dar este limitat, nu iti ofera mai departe etape de lucru pentru partea inferioara. Probabil ca pe site-uri moto gasesti mai mult, iti procuri si setul de scule si o faci. Dar, asta ziceam, si nu in mod critic, cine stie mai bine si a lucrat, sa posteze etapele, poate aflam si noi mai mult.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare.

Deschid acest topic deoarece numai anul acesta m-au sunat 2 cunoscuti care s-au plins ca in urma servisarii furcilor fata, suspensiile si-au redus cursa cu cel

Retineti, mecanici specializati pe suspensii sinti doar citiva in RO. Poate nu trec de 5 in total. Restul, doar sa schimbe uleiul la ele.

Da, aia 2 cunoscuti ai tai, unde si-au servisat amortizoarele, asta ca sa faci si reclama si antireclama?

Reclama deja ti-ai facut si tie si lu TNG, mai raman 3 care stiu sa serviseze,nu?

Tu oricum daca nu servisezi personal, ti-ai facut reclama caspoti recomanda pe cineva serios care sa o faca.

Daca nu spui service-urile unde si-au servisat naspa furcile prietenii tai, chiar cred ca ai deschis topicul pt ati face tie reclama....

Sunt destui care stiu sa seviseze, nu-s numai 5, dar nu ma apuc eu acum sa-i numar, nu-mi place statistica....

 

PS.Spor la servisat si la clienti.

» Post actualizat in 01 Aug 2015 20:27

Operatiunile sint migaloase, costa peste 100euro.

Revin asupra mecanicilor neseriosi, ori habarnisti, ori cum spune Superbec, se bazeaza ca oamenii sint ignoranti si habarnuau cu ce se maninca suspensiile.

 

Referitor la servisarea standart: se dau afara arcurile, se baga benzina in tuburile hidraulice sa se spele cit de cit interiorul cilindrilor prin care curge uleiul, pistoanele. Tuburile exterioare le spala majoritatea, dar doar atit, arcurile nu le mai dau afara din partea hidraulica.Inainte de a te apuca de servisarea standart, trebuie VERIFICAT daca hidraulica functioneaza corect, adica inainte de a da furcile jos de pe moto, se stringe si dupaia se desface la maxim reglajul de compresie si rebound si se verifica daca exista diferenta importanta a vitezei de comprimare si revenire a suspensiei. Daca diferenta e mica sau insuficienta trebuie avut in vedere cauzele, adica daca nu cumva furcile au fost lovite , s-a mers cu ele putin strimbe, segmentii de pe pistoane s-au uzat si nu mai fac presiune. In cazul asta, servisarea simpla e DEGEABA. Mai revin si cu alte amanunte. Rog si alti cunoscatori sa posteze.

» Post actualizat in 01 Aug 2015 17:56

20 000 km ar fi .

Da, bune detaliile, cam asta fac toti la service, nimic deosebit in relatarea de pana acum.

Daca vrei ajutor de la ceilalti 4, trebuie sa-i astepti sa vina din concediu.

Si daca tot ai deschis topicul, tu fiind unul din aia 5, atunci nu descrie etapele in linie generala ci fii mai explicit, eu sunt dispus sa citesc si sa invat....daca am ce....

Salutari.

Editat de catas_him
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pardon colegul, nu am mentionat ca eu fac service la amortizoare. Nu stiu cum naiba ati dat-o ca acest topic e o reclama mascata. Cei 2 colegi care m-au sunat anul asta sint liberi sa posteze aici numele mecanicilor. La fel cum am zis ca nu fac reclama, nu voi mentiona nici numele celor care fac treaba dupa ureche.

 

Repet, topicul este pt a incerca constientizarea a cit mai multor rideri despre cum ar trebui servisata o suspensie moto, macar conform manualului de reparatie.

 

Verificare prealabila pt a vedea daca reglajele de compresie -rebound functioneaza in parametri acceptabili este iarasi o cerinta majora. Daca nu mai lucreaza corect, un schimb de valve este indicat, valvele se pot cumpara separat pt 2-300euro.

 

Amortizoarele spate se desfac destul de usor de cei ce au presa dedicata, un pistol pneumatic. Exista baieti care au butelie de azot , nu costa o avere sa amorseze rezervorul amortizorului.

Editat de JAGI
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bogdane, acum 3 ani m-am chinuit o zi sa demontez o furca de 954. Stand de vorba cu motociclistul care imi e prieten (are si cont pe forum), mi-a spus ca fostul proprietar facuse servisarea furcii fata impreuna cu tine.

Acum... de ce n-am reusit sa dau afara cartusurile din furca: pentru ca pe suruburile de fixare de jos fusese aplicat Loctite (rosu) permanent. Ca sa dau afara cartusurile am frezat capul suruburilor si apoi le-am inlocuit.

 

Eu doar vreau sa-i avertizez pe viitorii clienti, sa stie macar ce sa ceara de la mecanici.

Avand in vedere cele scrise mai sus, parerea mea este sa ai mare grija ce scrii pe-aici. Nu de alta dar ... poate iar ma trezesc cu Loctite permanent pe la vreo furca :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tu faci service, ai tot interesul sa ma contrazici.

 

De unde rezulta in topicul asta ca eu sau prietenii mei ne facem reclama ca servisam suspensii?

 

Bag seama ca multi mecanici incearca se devieze subiectul.

 

Bogdane, acum 3 ani m-am chinuit o zi sa demontez o furca de 954. Stand de vorba cu motociclistul care imi e prieten (are si cont pe forum), mi-a spus ca fostul proprietar facuse servisarea furcii fata impreuna cu tine.

Acum... de ce n-am reusit sa dau afara cartusurile din furca: pentru ca pe suruburile de fixare de jos fusese aplicat Loctite (rosu) permanent. Ca sa dau afara cartusurile am frezat capul suruburilor si apoi le-am inlocuit.

 

Avand in vedere cele scrise mai sus, parerea mea este sa ai mare grija ce scrii pe-aici. Nu de alta dar ... poate iar ma trezesc cu Loctite permanent pe la vreo furca

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Un singur lucru nu as vrea sa se intample - sa fiu inteles gresit.

Momentan insa nu sunt sigur ca am inteles exact ce doresti din acest topic.

Daca vorbim despre servisare "ca la carte" exista suficienta informatie detaliata in manualele de service pentru aproape orice model de motocicleta. Pentru amortizoarele spate exista mai putina informatie disponibila.

Daca vorbim despre fineturi si ajustari de amortizare in care intervin foarte multi factori, atunci e mult mai complicat. Nici o carte nu iti ofera informatiile pe tava. Nu exista standard. Se porneste de la o baza teoretica si pasii care se fac se bazeaza partial pe intuitie, partial pe experienta si partial pe intelegerea bazelor teoretice. Teoria este insa cel mai greu de inteles :)

Nu exista in tara banc de teste pt suspensii disponibil motociclistilor. Producatori si tuneri cu renume de suspensii au asa ceva si isi creaza baze de date pentru fiecare tip de suspensie pe care o produc sau o re-valveaza .Astfel optimizeaza timpii de testare si ajung la rezultate excelente cu efort mult mai mic decat daca ar testa orice.

Eu unul am lucrat pe un astfel de banc de proba pentru suspensii vreun an. Chiar as fi extrem de incantat sa pot sa fac un schimb de experienta cu cineva care a lucrat acelasi lucru. Pana acum nu am intalnit pe nimeni :)

Editat de Cesar
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca nu citesti esentialul. E vorba de aruncatul banilor la mecanici care nu fac altceva decit sa schimbe uleiul, si nici macar acela nu e pus in cantitatea care trebuie, rezultind functionarea cursei doar pe jumatate a furcilor. Nu se spala macar interiorul hidraulicii, uleiul vechi ramine in cilindri impreuna cu mizeria veche.

Editat de JAGI
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...