Ciprian Maior Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 (editat) Constient de lucrul ca cea mai buna reclama pentru un tanar producator de motociclete este participarea la curse sportive Frantisek Janecek a infiintat inca de la inceput un departament de curse care a produs numeroase masini speciale pentru curse de viteza, regularitate, anduranta, dirt track etc. Acest departament tehnic a fost condus pana la izbucnirea razboiului de britanicul George William Patchett, care a venit cu un imens bagaj de cunostinte tehnice acumulat in anii de participare la diverse competitii sportive dar si ca membru activ in proiectarea de motociclete in firme ca McEvoy sau FN. Dupa o serie de participari la competitii internationale precum International Six Days Trophy sau Isle of Man TT cu masini cu cilindrei variind de la 175 la 600 cm3, cei de la Jawa au decis sa proiecteze o masina noua de curse ce va adopta o serie de solutii constructive avansate. Masina a fost gandita in principal ca un banc de testare a acestor solutii tehnice ( constructie motor monobloc, distributie OHV cu tije impingatoare incrucisate etc) urmand ca odata dovedite satisfacatoare acestea sa fie adoptate pe masini de competitie de cilindrei mai mari si in cele din urma pe modele de serie. Astfel, in 1937 a aparut Jawa 175 OHV, o masina cu un propulsor complet nou, dar altfel complet conventionala la capitolul ciclistica. Tocmai de aceea ma voi concentra asupra motorului care prezinta o serie de solutii originale. Este vorba de un monocilindru vertical, racit cu aer, axc 57,5x67 mm, cilindree 174 cm3, putere max. 12CP la 6000 rpm ( este vorba de puterea la roata Jawa fiind renumita pentru faptul ca mereu furniza puterea efectiva la roata si nu cea la arbore, care este mereu cu 15-20% mai mare), distributie asigurata de un arbore cu came in bloc antrenat prin angrenaj, ce transmitea miscarea la culbutori prin intermediul unor parghii pivotante cu role in contact cu camele (pentru reducerea uzurii) care la randul lor apasau asupra tijelor impingatoare dispuse in "X" in tunele turnate in cilindru. Aceste tije incrucisate actionau asupra culbutorilor prevazuti pentru comanda celor doua supape dispuse in V. Alimentarea motorului se facea de catre un carburator Amal montat in V-ul dintre supape, deasupra chiulasei. Aprinderea era asigurata de un magnetou de curse Bosch, sistem independent de baterie, componenta care de altfel lipsea cu desavarsire de pe motocicleta. Ungerea era sub presiune, cu carter sec si pompa cu piston plonjor. Rezervorul de ulei din tabla de aluminiu era montat sub saua motocicletei. Blocul motor propriu-zis era alcatuit din 2 semicartere turnate din magneziu, cutia de viteze cu 4 rapoarte fiind adapostita la comun cu ambielajul. In partea stanga era carterul transmisiei primare ce se realiza prin lant Duplex, pinionul motor fiind prevazut cu un amortizor cu resort elicoidal. Ambreiajul era tip multidisc, in baie de ulei. Pe dreapta era caseta de distributie, pe al carei capac era fixata si pompa de ulei. Adoptarea acestor solutii constructive a dus la realizarea unui propulsor compact si usor. Cadrul utilizat initial pentru montarea acestui motor era aproape identic cu cel al modelelor de serie, dar in 1938 in locul suspensiei rigide pe spate s-a adoptat o bascula oscilanta care lucra pe elemente elastice din cauciuc. Se pare ca aceasta modificare nu a dat rezultatele scontate pentru ca odata cu lansarea masinilor 350OHV si 500 OHV s-a adoptat suspensia conventionala cu plonjoare cu resort elicoidal. Editat Martie 8, 2017 de Ciprian Maior Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
the Pig Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 frumos. multumesc, voi urmari postarile tale in continuare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
XaeL Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 din ce limba ai tradus? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ciprian Maior Postat Martie 8, 2017 Autor Share Postat Martie 8, 2017 Textul e redactat de mine, nu e o traducere. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
XaeL Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 foarte bizar ca ai ales termenul "masina" pt motocicleta. am presupus ca e tradus din germana sau engleza. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Ciprian Maior Postat Martie 8, 2017 Autor Share Postat Martie 8, 2017 E o masina la urma urmelor si folosirea aceluiasi termen over and over devine obositoare in cele din urma. Probabil ca asimilezi cuvantul "masina" cu automobil. Ce-i drept citesc multa literatura tehnica engleza si poate de acolo influenta respectiva. Pe de alta parte trebuie sa recunoastem ca in ceea ce priveste motociclismul limba romana are un vocabular tehnic autohton cam limitat. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Vrsv Gunoier Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 Frumoasa initiativa. Felicitari! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
coiotul555 Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 (editat) Faina mobreta si textul l-am consumat cu placere. ...limba romana are un vocabular tehnic autohton cam limitat. ...iar in comparatie cu vocabularul tehnic nemtesc este de fapt o balbaiala. Aia rostesc un singur cuvant si ala scurt, pentru a exprima regula de trei simpla. Si asta e doar un exemplu usor. Editat Martie 8, 2017 de coiotul555 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Penetru Postat Martie 8, 2017 Share Postat Martie 8, 2017 , pentru a exprima regula de trei simpla. Sunt simple şi sunt trei. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
darkwolf Postat Martie 9, 2017 Share Postat Martie 9, 2017 Sincer mai bine faceai un singur topic si il denumeai "Istoria Jawa".Cand am citit celalant topic ma gandeam ca ai pus mana pe vreo comoara... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.